În această lună, în ziua a opta, pomenirea Soborului mai-marilor Arhistrategi (arhangheli) Mihail şi Gavriil (şi Rafail), şi al tuturor cereştilor puteri celor fără de trup.
La adunarea celor 9 cete, Serafimii, Heruvimii, Scaunele, Domniile, Stapâniile, Începătoriile, Puterile, Arhanghelii şi Îngerii.
Mihail, preaîncuviinţatul mai-marele peste cetele puterilor celor fără de trup, şi în Legea Veche şi în cea Nouă a arătat ce este harul Evangheliei, şi arată multe faceri de bine neamului omenesc. Că de vreme ce pizmaşul şi luptătorul mântuirii noastre, înălţându-se s-a mândrit împotriva Ziditorului său şi a zis: "Pune-voi scaunul meu deasupra norilor" şi lăudându-se că "voi fi asemenea cu Cel înalt", a căzut din cinstea de arhanghel, precum grăieşte Domnul ("Văzut-am, zice, pe satana, ca fulgerul din cer căzând"). Asemenea cu el şi ceata ce era sub el, înălţându-se, a căzut. Acest de-a-pururea lăudat, păzind ca o slugă credincioasă credinţa către Stăpânul şi arătând multă nevoinţă spre neamul nostru, a fost rânduit de Atotputernicul Dumnezeu ca să fie mai mare peste cetele înţelegătoare. Că văzând că a căzut vicleanul, a strâns cetele îngereşti şi a zis: "Să luăm aminte: Lăudat-au cu glas pe Domnul tuturor", ca şi cum ar fi zis: Să luăm aminte noi cei ce suntem zidiţi ce au pătimit cei ce erau cu noi, care până acum au fost lumină, şi acum s-au făcut întuneric.
Pentru aceasta o adunare ca aceasta s-a numit Soborul îngerilor, adică luarea aminte şi înţelegere şi unire. Acesta dar, marele folositor şi de bine-făcător mântuirii noastre, înmulţind şi întinzând spre mulţi multe faceri de bine mântuirii, s-a arătat la mulţi văzându-se. Că s-a arătat lui Avraam şi lui Lot la pustiirea şi pierderea Sodomei. Arătatu-s-a lui Iacov când fugea de fratele său. Mers-a înaintea taberei fiilor lui Israel, când se izbăveau şi au scăpat de robia şi de chinul egiptenilor. Arătatu-s-a lui Valaam, când mergea să blesteme pe Israel. Şi către Iosua al lui Navi a zis, când l-a întrebat: "Eu, Arhistrategul puterilor Domnului, acum am venit". Acesta a cufundat de tot şi râurile ce se revărsaseră de păgâni asupra aghesmei şi a locaşului de închinare. Se află şi altele multe ce se spun despre el în Sfânta Scriptură. Pentru aceasta şi noi, având pe acesta ajutor şi păzitor vieţii noastre, prăznuim astăzi preacinstitul lui praznic. Împreună cu Sfântul Arhanghel Mihail, prăznuim astăzi şi pe prea frumosul şi prea veselitorul Arhanghel Gavriil. Pentru că şi acesta multe faceri de bine a făcut neamului omenesc, atât în Legea Veche, cât şi în cea Nouă. Căci în proorocia lui Daniil se pomeneşte însuşi numele lui, când tâlcuieşte Daniil visul ce a văzut pentru împăraţii mezilor şi ai perşilor şi ai elinilor: "Gavriile, zice, fă-l pe acela (adică pe Daniil) să înţeleagă vedenia" (Daniil. 8, 16). Şi iarăşi acelaşi Gavriil a arătat aceluiaşi Daniil că după şaptezeci de săptămâni de ani, adică după patru sute nouăzeci şi şapte de ani, are să vină Hristos. "Şi iată, zice Gavriil, bărbatul pe care l-am fost văzut la începutul vedeniei zburând, s-a atins de mine ca în ceasul jertfei de seară. Şi m-a făcut să înţeleg şi celelalte" (Daniil 9, 21). Acesta este cel care a binevestit femeii lui Manoe că are să nască pe Samson. Acesta este cel care a binevestit lui Ioachim şi Annei că au să nască pe Doamna şi Stăpâna de Dumnezeu Născătoarea.
Iar în Legea Nouă, acesta a binevestit lui Zaharia, stând de-a dreapta altarului tămâierii, că va naşte pe marele Ioan înaintemergătorul. Acesta a hrănit şi pe pururea Fecioara Maria doisprezece ani înăuntru în Sfintele Sfintelor cu hrană cerească. Acesta însuşi, şi cine se îndoieşte? a binevestit Născătoarei de Dumnezeu că va naşte de la Duhul Sfânt pe Fiul şi Cuvântul lui Dumnezeu. Acesta s-a arătat lui Iosif în vis, precum zic mulţi, şi i-a zis să nu se teamă, ci să ia pe Mariam, femeia sa, că ce s-a zămislit într-însa este de la Duhul Sfânt. Acesta s-a arătat şi pastorilor şi le-a binevestit, că S-a născut Hristos Mântuitorul lumii. Acesta şi în vis a zis lui Iosif să ia pruncul şi pe Mama lui şi să fugă în Egipt. Şi iarăşi acesta însuşi i-a zis să se întoarcă în pământul lui Israel. Mulţi însă din sfinţiţii învăţători şi din scriitorii de cântări socotesc că dumnezeiescul Gavriil a fost şi îngerul cel îmbrăcat în veşmânt alb, care, pogorându-se din cer, a răsturnat piatra de pe uşa mormântului lui Iisus, Dătătorului de viaţă, şi a şezut deasupra ei. Şi el a fost cel care a binevestit mironosiţelor învierea Domnului. Şi ca să spunem mai cuprinzător, dumnezeiescul Gavriil a slujit la iconomia tainei întrupării Cuvântului lui Dumnezeu din început până în sfârşit.
Pentru aceasta şi Biserica lui Hristos îl prăznuieşte pe el, împreună cu Arhanghelul Mihail, şi cheamă harul şi ajutorul lui, rugându-i ca prin ajutorul şi rugăciunile lor, şi în veacul de acum să aflăm scăpare de rele, şi în cel ce va să fie să ne învrednicim de bucuria cerească şi de împărăţie. Amin.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Despre ingeri, Biserica invata ca ei sunt "duhuri slujitoare" (Evrei,1,14), adica fiinte fara de trupuri, slugi credincioase lui Dumnezeu si totodata prieteni si ocrotitori ai nostri, pusi de Dumnezeu, pe drumul anevoios de la leagan, la patria noastra cereasca, la "Cerul nou si pamantul nou" ce vor sa fie. Asadar, daca ingerii se arata sub forme vazute, nu-i asta firea lor cea adevarata, forma vazuta este un chip de imprumut, ei sunt "lumea nevazuta", "cerul".
Dupa descoperirile Sfintei Scripturi si dupa marturisirile Sfintilor, ingerii iubesc pe Dumnezeu, Il preamaresc si-I implinesc voia Lui in conducerea lumilor, imparatiilor, a popoarelor, a oamenilor. Ca slujitori, ingerii sunt uneori implinitori ai pedepselor lui Dumnezeu, cum a fost focul peste Sodoma sau pedepselor peste Egipt. Dar, in mod statornic, ingerii slujesc la apararea si calauzirea oamenilor. Ei duc rugaciunile noastre la Dumnezeu, ei ocrotesc pe cei drepti: pe Lot de foc, pe Ilie de Ahab, pe cei trei tineri in cuptorul din Babilon, pe Apostolul Petru de Irod. Ei vestesc faptele mari ale mantuirii: Nasterea Domnului, suferinta din Ghetsimani, Invierea Domnului, a doua Lui venire. Ingerii pazitori sfatuiesc de bine pe oameni prin glasul constiintei: tot ce este in noi bun, curat, luminat, orice gand frumos, orice miscare buna a inimii, rugaciunea, pocainta, faptele bune, toate acestea se nasc in noi si se infaptuiesc din indemnul ingerului pazitor.
La inceput, toti ingerii au fost facuti de Dumnezeu buni, stralucind de frumuseti, de intelepciune si de tot felul de daruri. Dar, Stapanul Cerului si al pamantului i-a supus unei incercari prin care ingerii, cu voie libera, sa-si dovedeasca ascultarea. Incercarea aceasta s-a petrecut inainte de facerea lumii. Si, in aceasta incercare, o parte din ingeri, in frunte cu Lucifer, cel mai frumos si cel mai inzestrat dintre ei, s-a razvratit impotriva Ziditorului sau, zicand: "Pune-voi scaunul meu deasupra norilor si voi fi asemenea cu Cel Preainalt". Si ametit de mandrie, n-a vrut sa mai asculte de Dumnezeu.
Despre caderea lui Lucifer si a ingerilor lui, Scriptura ne vorbeste asa: "Si s-a facut razboi in cer: Mihail, si ingerii lui, au pornit razboi cu balaurul. Si se razboia si balaurul si ingerii lui si n-a izbutit el, nici nu s-a mai gasit pentru ei loc in cer. Si a fost aruncat balaurul cel mare, sarpele cel de demult, care se cheama satana, diavolul cel ce insala pe toata lumea, pe pamant si ingerii lui au fost aruncati cu el" (Apoc.,12,7-9). Si asa a cazut Lucifer din cinstea de arhanghel, precum graieste Domnul: "Am vazut pe satana ca un fulger cazand din cer" (Luca,10,18). Si asemenea cu el si ceata de ingeri ce era sub dansul, inaltandu-se, a cazut si demonii, luptatori impotriva mantuirii noastre s-au facut.
Dar Arhanghelul Mihail, de-a pururi laudatul, pazind ca o sluga credincioasa, "credinta catre Stapanul sau, s-a aratat adevarata capetenie peste cetele celor fara de trupuri". Ca, vazand cum a cazut vicleanul Lucifer, a laudat cu glas pe Domnul tuturor si a zis: "Sa luam aminte, noi, care suntem fapturi, ce a patimit Lucifer, cel ce era cu noi: cel ce era lumina, acum intuneric s-a facut. Ca cine este ca Dumnezeu? Mi-ca-El? Ca numele de Mihail asta insemneaza: "Cine este ca Dumnezeu".
Si asa s-a intocmit soborul, adica adunarea si unirea tuturor ingerilor credinciosi lui Dumnezeu, iar Mihail Arhanghelul a fost randuit de Atotputernicul Dumnezeu capetenie a ingerilor buni si mare folositor si de bine facator al mantuirii noastre si, luand chip vazut, s-a aratat multora, atat in Legea veche cat si in Legea noua.
Impreuna cu Sfantul Arhanghel Mihail serbam si astazi si pe preafrumosul si inveselitorul Arhanghel Gavriil, ca si acesta, luand chip vazut, multe faceri de bine a daruit neamului omenesc, aratate in amandoua Testamentele.
Asa, in proorocia lui Daniil, Gavriil este numele talmacitor al vedenie (Dan.,8,16). Asemenea, Gavriil arata lui Daniil intelesul celor saptezeci de saptamani de ani pana la venirea lui Mesia Hristos (Dan.,9,21-27). Dupa traditie, tot el, Gavriil, vesteste lui Ioachim si Ana ca din ei va sa se nasca Doamna, Stapana noastra, Maria, Nascatoarea de Dumnezeu.
In Legea noua, Gavriil descopera preotului Zaharia, nasterea lui Ioan, Botezatorul Domnului (Luca,1,19). Tot Gavriil anunta Fecioarei din Nazaret nasterea de la Duhul Sfant a Domnului Hristos, Mantuitorul lumii (Luca,1,28). Unii zic ca tot Arhanghelul Gavriil a fost ingerul in vesmant alb, care, pogorandu-se din cer, a rasturnat piatra de pe usa mormantului si a sezut deasupra ei, la ceasul Invierii Domnului. Si el a fost acela care, cel dintai, a dat Mironositelor vestea Invierii. Si, ca sa zicem mai cuprinzator, dumnezeiescul Gavriil a slujit la toata iconomia Intruparii Cuvantului lui Dumnezeu, din inceput si pana la sfarsit.
Pentru aceasta si Biserica lui Hristos a hotarat sa-l praznuiasca pe el, impreuna cu Arhanghelul Mihail, si sa cheme darul si ajutorul amandoura, rugandu-i ca, prin mijlocirea si rugamintele lor, in veacul de acum, sa aflam izbavire de rele, iar in cel ce va sa fie, sa ne invrednicim bucuriei si Imparatiei ceresti. Amin.
Mai multe despre "Soborul mai marilor Arhistrategi Mihail si Gavriil si al tuturor cerestilor, fãrã de trupuri, Puteri", se gasesc in Vietile Sfintilor
Întru aceastã zi, arãtare a minunilor marelui Arhistrateg al lui Dumnezeu, Mihail si a celorlalti îngeri, cu arãtãri si minuni fãcute de ei, adunate pe scurt.
Multe si mari
faceri de bine ale lui Dumnezeu s-au facut oamenilor prin ingerii lui Dumnezeu,
pentru ca ei sunt pentru noi, mijlocitori, ajutatori si rugatori catre
Dumnezeu. Iar Mihail, ca un mai mare peste ostile ceresti, ne izbaveste
pe noi de toate primejdiile si necazurile, de boli si de pacate. Ca a fost
pus intaiul peste ingeri, in locul lui Lucifer si lumina lui nu sufera
sa o vada cel ce a cazut.
Iar pentru ceilalti ingeri, asa s-a zis in Scriptura. Cand Adam a fost
inselat de satana si s-a izgonit din Rai si cu moarte s-a osandit si neamul
omenesc de la dansul a inceput a se inmulti, incepand de atunci, ingerii
au fost pusi de Dumnezeu de paza tuturor oamenilor, ca sa nu ramana ei
fara de purtare de grija sa sa fie inselati de satana. Si de atunci, tot
credinciosul isi are ingerul lui pazitor, iar necredinciosilor s-a pus
un inger pazitor asupra fiecarei tari, precum si Moise a zis: "A pus hotare
neamurilor dupa numarul ingerilor lui Dumnezeu".
De inger a fost luat si Enoh si a fost dus in Rai, ca, pana la a doua venire
a Domnului pe pamant, sa nu vada moartea cea de obste a oamenilor. La fel
si Noe celui drept, ingerul i-a vorbit de potop si l-a invatat pe el cum
sa faca corabia, spre scaparea lui si a fiilor lui, ca sa ramana radacina
de la Adam, cel intai zidit, si sa se inmulteasca neamul omenesc, asemenea
si jivinile, toate cele fara numar neamuri de dobitoace si de fiare si
de celelalte necuvantatoare, ca sa le pazeasca spre trebuinta oamenilor.
Inger a fost si carmaciul corabiei in acele mari ape si vanturi. Dupa care
i-a spus lui Noe cum sa scrie el despre jertfe.
Si lui Avraam de-a pururea ingerii i-au fost sprijinitori si ajutatori
la razboi, cand a biruit pe imparatul Codorlamor, care avea cu sine trei
sute de mii de ostasi, iar Avraam, numai trei sute optsprezece copii de
casa, ca avea ajutor pe ingerii lui Dumnezeu. Si pe Moise ingerul l-a pus
mai mare peste semintia lui Israel si multe minuni a facut cu dansul: pe
israiliteni i-a trecut marea, pe Faraon l-a afundat, iar in pustiul Sinai
minuni a facut.
Si in cetatea Ferza, Valac imparatul a chemat pe Valaam vrajitorul, zicandu-i
sa blesteme pe israiliteni ca sa-i fie lui robi, iar ingerul l-a intampinat
pe el in portile cetatii. Deci, catarul a vazut pe inger si a strivit pe
piciorul lui Valaam. Apoi Valaam, vazand pe inger, i s-a rugat lui, zicand:
"Nu ma pierde pe mine, stapane, ca iata, de acum nu ca sa blestem, ci ca
sa binecuvantez pe Israel voi merge", precum a si fost. Iar cand a raposat
Moise, atunci Mihail Arhanghelul i-a ingropat trupul sau. Iar dupa aceasta,
cand Isus al lui Navi a inconjurat Ierihonul, intru care erau sapte imparati
canaanei, dupa ce au cazut zidurile din temelii, atunci a vazut Iosuna
pe Mihail stand ca un ostas intrarmat si i-a zis lui: "Al nostru esti,
sau din potrivnicii nostri?" Si i-a zis Mihail lui: "Eu sunt voievodul
ostirii puterilor ceresti si acum am venit spre ajutorul tau". Iar Iosua
i s-a inchinat lui, zicand: "Ce poruncesti stapane, robului tau?" Iar voievodul
ostirii Domnului i-a zis: "Scoate-ti incaltamintea din picioarele tale,
ca locul pe care stai sfant este". Si a facut Iosua asa. Si a surpat Domnul
toata puterea canaaneilor si a dat lui Israel pamantul acela, pe care l-a
fagaduit Dumnezeu parintilor lor.
Insa, dupa aceea, intarindu-se madianitenii si robind pe israiliteni, s-a
aratat ingerul lui Ghedeon si i-a zis: "Sa iei cu tine trei sute de ostasi
si sa mergi impotriva imparatilor lui Madiam, Greb si Zebei", cu care erau
o mie de mii de madiamiteni. Si a facut Ghedeon asa, insa a dat oamenilor
sai felinare si faclii si au navalit asupra madiamitilor noaptea si din
tulburarea ingereasca acestia s-au taiat intre ei si numai cei ce aveau
felinare si erau cu Ghedeon, aceia au ramas vii.
Si iarasi s-a aratat ingerul lui Manoe si femeii lui, spunandu-le lor de
nasterea lui Samson, care s-a razbunat asupra celor de alt neam si a vrajmasilor
lui Israil. Inca si cand a iesit David la razboi cu Goliat si l-a lovit
pe el cu prastia in frunte, iarasi ingerul Domnului l-a lovit pe Goliat
de dinapoi si a cazut in branci. Ca daca David l-ar fi doborat pe el, apoi
ar fi cazut cu fata in sus, iar nu cu fata in jos. Iarasi ingerul slujea
minunat lui Ilie si bucate ii da lui din mainile sale. Iar in vremea lui
Iezechia, a venit asupra Ierusalimului Senahrib, imparatul asirienilor
si defaima pe Atottiitorul Dumnezeului lui Israil, iar Iezechia s-a rugat
Atottiitorului si a trimis Dumnezeu pe ingerul Sau si a ucis ingerul Domnului
o suta treizeci si cinci de mii din tabara asirienilor.
Si iarasi, intru acelasi Ierusalim, ingerul venea in tot anul si tulbura
scaldatoarea Siloamului si multe tamaduiri facea. Multe inca Insusi Dumnezeu
a facut, aratandu-se in chip de inger, precum s-a aratat si lui Avraam
in trei fete si cu Iacov s-a luptat si la cei trei tineri din Babilon vapaia
cuptorului in roua s-a schimbat. Si iarasi ingerul a izbavit pe Daniil
in groapa de gura leilor. Iar pe Avacum, el l-a dus din Ierusalim in Babilon
si pe acelasi Daniil cu hrana l-a hranit.
Ingerul iarasi a surpat pe Nabucodonosor imparatul, din cinstea imparateasca,
pentru mandria lui, si din om in dobitoc cu chip strain l-a facut si sapte
ani cu iarba si cu pamant s-a hranit, precum mai inainte Daniil ii zisese
lui.
Deci vedeti, fratilor, cate faceri de bine a aratat Dumnezeu, pentru ingerii
Sai, in Legea veche; apoi cu cat mai mult, in darul cel nou lucruri minunate
a facut.
Asa, cand Hristos S-a sculat din groapa, ingerul a vestit mai intai femeilor,
zicand: "Hristos a inviat, nu mai plangeti de acum". Ingerul si pe Petru
l-a scos din temnita si legaturile lui Pavel le-a rupt si temnita a cutremurat-o.
Ingerul Domnului a rapit pe Filip Apostolul de la ochii famenului si l-a
adus pe el din Gaza la Azot. Ingerul s-a aratat si lui Corneliu sultasul,
la al noualea ceas din zi, pe cand postea si se ruga lui Dumnezeu, cand
i-a poruncit lui sa cheme la sine pe Apostolul Petru.
Ingerul a fost ajutator in razboi imparatului Constantin asupra paganului
prigonitor Maxentiu si tot el a incredintat pe Constantin imparatul, aratandu-i
lui crucea pe cer si zicandu-i: "Cu acest semn vei invinge pe vrajmasii
tai". Ingerul a fost ajutator binecredinciosului imparat Iraclie asupra
lui Cosroe paganul imparat persan. Iarasi, ingerii Domnului intaresc si
pe Mucenici a grai impotriva paganilor imparati, la razboaie ajuta binecredinciosilor
imparati si cuviosilor parinti pustinci le ajuta ca sa biruiasca mestesugurile
diavolesti, Mucenicilor in chinuri le usureaza durerile si ranile si alte
multe si de mirare minuni fac: cuptoarele ce ard cu foc se sting, gurile
leilor si ale pardosilor le leaga si pe morti ii inviaza.
Ingerii sunt pazitori si slujitori placuti lui Dumnezeu, cuviosilor parinti
si vietuitorilor in pustie: hrana acelora le aduc, fiind trimisi de Dumnezeu
si le-o dau cu mainile lor, precum lui Pavel Tebeul si marelui Eftimie
le-a inmultit painile si vinul si undelemnul. Si nu numai acestora, ci
si la multi alti sfinti slujesc ingerii si multe si negraite minuni fac
in veacul acesta. Pentru care pricina si Domnul Insusi zice, catre credinciosi:
"Sa nu dispretuiti pe vreunul din acestia mici ca, zic voua, ca ingerii
lor, in ceruri pururea vad fata Tatalui Meu, Care este in Ceruri" (Matei,18,
10).
Deci, Acestuia urmandu-I noi toti, sa laudam acest cinstit praznic al marelui
Arhanghel al lui Dumnezeu Mihail, si, impreuna cu dansul, al tuturor ingerilor
Domnului, care se trimit de El, spre slujba, Sfintilor, placutilor Lui
si tuturor credinciosilor le aduc daruri de la Dansul. Pentru aceasta si
soborul ce se praznuieste in ziua aceasta, soborul Sfantului Arhanghel
Mihail se numeste.
Mai multe despre "Minunile marelui Arhistrateg al lui Dumnezeu, Mihail si a celorlalti îngeri", se gasesc in Vietile Sfintilor
Întru aceastã zi, cuvânt despre Ioan Grãdinarul.
Un oarecare
gradinar, anume Ioan, era foarte milostiv fata de straini. Ca lucra in
gradina si toata osteneala sa o da ca milostenie, tinand numai cele cate
erau de trebuinta pentru sine. Iar, mai pe urma, i-a pus diavolul in minte
un cuget, zicandu-i: "Aduna-ti tie putini arginti pentru cand vei imbatrani,
sau te vei imbolnavi si vei avea trebuinta de bucate." Si asa, adunand,
a umplut o ulcica de arginti.
Deci, i s-a intamplat lui de s-a imbolnavit si-i putrezea un picior al
lui si si-a dat argintul la doctori pentru vindecare, dar tamaduire n-a
castigat. Iar, mai pe urma, a venit la dansul un doctor iscusit si i-a
zis: "De nu-ti vei taia piciorul tau, apoi tot trupul tau va putrezi."
Deci, s-a invoit ca sa-i taie piciorul. Iar, intr-acea noapte, si-a adus
aminte si s-a pocait de relele ce a facut si, suspinand, plangea, zicand:
"Adu-ti aminte, Doamne, de lucrurile mele cele dintai pe care le faceam,
lucrand si le dam milostenie". Si, acestea zicand el, a stat inaintea lui
Ingerul Domnului si i-a zis: "Unde sunt argintii tai, pe care i-ai adunat?"
Atunci, dandu-si seama, a zis: "Gresit-am Doamne, iarta-ma pe mine si,
de acum, nu voi mai face asa." Atunci Ingerul s-a atins de piciorul lui
si indata s-a vindecat.
Iar dimineata, sculandu-se, s-a dus in gradina ca sa lucreze. Si a venit
doctorul sa-i taie piciorul si a zis: "Unde este Ioan?" Si i-au spus lui:
"De dimineata s-a dus la gradina sa". Iar doctorul, inspaimantandu-se,
s-a dus la gradina si l-a vazut pe el sapand pamantul. Si a proslavit pe
Dumnezeu, zicand: "Fericiti cei milostivi, ca aceia se vor milui de Dumnezeu".
Întru aceastã zi, cuvânt din Pateric.
A zis ava
Evagrie: "Sezand in chilia ta, aduna-ti gandul tau, adu-ti aminte de ziua
mortii, vezi atunci moartea trupului, ia in gand primejdia si durerea,
cunoaste desertaciunea lumii acesteia, randuiala si sarguinta, ca sa poti
petrece dea pururea cu mintea ta luminata si ca sa nu slabesti. Inca mai
adu-ti aminte de lucrurile iadului, gandeste-te cum sunt acolo sufletele,
in cel fel de amaraciune a osandei, sau in ce fel de arama suspinare, sau
in cata frica si intristare. Sau in ce stare vor astepta neincetata chinuire
sufleteasca si lacrimile cele nesfarsite. Ci inca si ziua Invereii si starea
cea dinaintea lui Dumnezeu sa o pomenesti, gandind la infricosatoarea si
groaznica osardie. Pune la mijloc rusinea care merge inaintea celor ce
gresesc, rusine care este inaintea lui Dumnezeu si a Hristosului Sau, a
Ingerilor, a Arhanghelilor, a Stapaniilor si a tuturor oamenilor. Pune
la mijloc inca toate chinurile: focul cel vesnic, viermele cel neadormit,
groaza, intunericul, scrasnirea dintilor, care este peste toate acestea
si peste celelalte chinuri.
Adu-ti aminte, iarasi, si de bunatatile cele randuite dreptilor si de indrazneala
cea spre Dumnezeu Tatal si spre Hristosul Lui, a Ingerilor si a Arhanghelilor,
a Stapaniilor si a tot norodul, adu-ti aminte de imparatie si de darurile
ei, de bucurie si de desfatare. Pe amandoua aceste pomeniri sa le aduci
intru tine, adica si cu pacatosii sa gandesti la plangere si la tanguire,
si sa nu le uiti pe acestea, ca nu cumva si tu intru ele sa ajungi, dar
si de bunatatile cele pastrate dreptilor te bucura si te veseleste. Si
intru acestea, adica, a te desfata sa te sarguiesti, iar de acelea sa te
departezi.
Vezi, dar, de acestea sa nu uiti niciodata, ori inlauntrul chiliei tale,
ori aiurea altundeva, si de la pomenirea acestora sa nu-ti departezi mintea,
ca, macar pentru acestea, sa scapi de gandurile cele spurcate si necurate.
Dumnezeului nostru slava, acum si pururea si in vecii vecilor!" Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.