Minciuna este o afirmație care este contrazisă de către experiență, observație sau bun simț, care este oferită de mincinos în mod premeditat sau spontan prin contorsionarea totală sau parțială a faptelor și a adevărului sau prin argumentarea selectivă, dar aparent semnificativă, a faptelor.
Ce este o minciună? O minciună este ceva ce seamănă cu adevărul, dar nu este adevăr. Singurul scop al minciunii este de a fi primită ca adevăr, de a înlocui adevărul. Cu cît o minciună seamănă mai mult cu adevărul, cu atît minciuna este mai minciună. Adică, în cazul minciunii, lucrurile stau invers, că de asta e minciună: cu cît minciuna este mai falsă, cu atît este mai slabă și, invers, cu cît minciuna este mai asemănătoare cu adevărul cu atît minciuna este mai tare și are mai multe șanse să fie primită ca adevăr. Astfel judecînd, cele mai tari minciuni sînt minciunile adevărate - ceva ce pare identic cu adevărul, dar nu este adevăr. Cum le deosebim? Ne spune Hristos: după roadele lor le veți cunoaște.
Acum judecați și voi o lozincă pe care o tot auzim de peste 50 de ani și cu care ne-am obișnuit: noi trebuie să căutăm asemănările dintre confesiuni și nu diferențele, dacă vrem să ne unim.
Nu, nu unirea cu orice preț ne este poruncită, ci unirea în adevăr. Acolo unde nu este adevăr, nu poate fi nici unire. Iar adevărul se cunoaște tocmai prin judecarea diferențelor. Două lucruri diferite nu pot fi niciodată la fel.
În Biserică toți gîndim și mărturisim la fel și asta ne face să fim Una. Sîntem uniți prin unitatea credinței. Mai întîi credem și mărturism și abia apoi ne împăcăm și ne unim cu Sfînta și Soborniceasca Biserică. Asta mărturisim în Crez, asta se cere în rugăciunea de dezlegare a păcatelor, asta se cere în ectenia pentru cei chemați la Botez: împacă-i și unește-i pe dînșii cu Sfinta Ta Soborniceasca si Apostolească Biserică prin descoperirea Evangheliei.
Iar de va veni cineva cu o altă Evanghelie, cu o altă învățătură, ne spune Apostolul Pavel, chiar de va fi înger din cer, să nu-l primim, căci îngerul minciunii atîta putere a căpătat peste cei creduli, încît poate să li se arate ca un înger luminos (Galateni 1, 8 ).
Credința începe cu dreapta judecată și se pierde prin mărturisirea strîmbă de dragul de a plăcea oamenilor.
Hristos a înviat!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.