Pr. Ioan : Vă rugăm, faceţi câteva precizări practice şi mai importante, despre ce trebuie să ştie şi cum trebuie să se pregătească cei ce vor să se mărturisească.
Pr Ilarion: În
primul rând, să te rogi îngerului păzitor seara şi dimineaţa ca să-ţi
amintească păcatele. Să fii atent că, îngerul ţi le aminteşte în cele
mai neaşteptate momente, şi mai ales atunci când eşti ocupat cu alte
treburi. Trebuie să fii atent la aceasta şi să le scrii că, altfel le
uiţi.
Să nu te duci la mărturisire atunci
când preotul este ocupat, obosit sau aglomerat, pentru că n-ai să
reuşeşti să faci o mărturisire completă;
Să eviţi a te mărturisi atunci când la uşa preotului stă la rând mai multă lume;
Să te fereşti de a sta undeva de unde se aude ce mărturisesc cei ce au intrat înaintea ta;
Să mărturiseşti cu glas tare şi rar
toate păcatele şi să te asiguri că preotul le-a auzit. Pentru că
iertarea se dă numai acelor păcate auzite de preot;
Să nu vorbeşti cu cei ce stau să
intre la mărturisire şi să nu cleveteşti, nici să râzi sau să critici.
Gândeşte-te până ce intri la mărturisire la păcatele pe care le-ai
făcut, ca să-ţi aduci aminte de ele şi să le mărturiseşti;
Nu-ţi schimba duhovnicul pe motiv că te întreabă prea mult sau că ţi-e ruşine să-i spui păcatul cel mare;
Dacă te-ai mărturisit la alt
duhovnic şi ai luat canon, trebuie să împlineşti mai întâi canonul pe
care ţi l-a dat acel duhovnic;
Numai duhovnicul care ţi-a dat
canonul te poate dezlega de el, nu te du la alt preot să te dezlege
pentru că nu poate şi rămâi legat;
Mărturisirea să o faci ori de câte ori simţi nevoia, atunci când te apasă vreun păcat şi te mustră conştiinţa;
Să faci pregătire înainte de a merge la mărturisit: posteşti 5 zile, iar în ziua când te mărturiseşti ţii post negru;
Este bine să-ţi notezi canonul pe care l-ai primit de la duhovnic pentru a nu-l uita;
Canonul să-l faci exact, nici mai mult şi nici mai puţin, pentru că Dumnezeu priveşte la această ascultare;
Nu povesti la rude şi la prieteni,
ce te-a întrebat preotul, ce ai mărturisit şi ce canon ai primit, pentru
a nu fi judecate păcatele tale sau a nu sminti pe alţii;
Dacă nu ai împlinit canonul de la ultima spovedanie nu te poţi împărtăşi în postul următor până nu împlineşti canonul primit;
Păcatele mărturisite şi apoi repetate, trebuie mărturisite din nou şi dublu canon să iei;
Dacă ţi-ai amintit de păcate vechi
şi nu au fost mărturisite, mărturiseşte-le la prima spovedanie şi ia
canon ca şi cum atunci le-ai făcut;
Păcatele care au fost mărturisite incomplet şi într-un mod voalat, trebuie mărturisite din nou, rar şi cu voce tare;
Când mărturiseşti păcate multe şi
grele, diavolii te împiedică să auzi cuvintele de iertare din rugăciunea
de dezlegare. Să fii atent la aceasta şi dacă nu ai auzit să ceri
preotului să mai repete rugăciunea. Este foarte important pentru
iertarea păcatelor tale s-o auzi şi să iei aminte. Amin!
Răspunsuri la întrebările credincioşilor despre marturisire
- Părinte, dacă nu reuşeşti să te spovedeşti într-un post, ce faci ?
- Laşi pentru altă dată, sau
continui să ţii post până când reuşeşti, asta numai în Postul Maicii
Domnului şi al Sf. Apostoli Petru şi Pavel. De Paşti şi de Crăciun
întrerupi pentru că e prilej de bucurie mare, se mănâncă de dulce, este
dezlegare la orice, o săptămână la Paşti şi două săptămâni la Crăciun.
După perioada aceasta, ţii o săptămână de post şi te spovedeşti. Preotul
hotărăşte dacă iei aghiazmă mare sau împărtăşanie.
- Părinte, dacă te spovedeşti şi nu mai eşti curată să te împărtăşeşti după ce trece perioada de necurăţie poţi să te împărtăşeşti ?
- Nu, pentru că spovedania este
valabilă numai 7 zile. Te spovedeşti din nou, dar spui preotului ce s-a
întâmplat de nu te-ai împărtăşit. Să vă îngrijiţi să nu se întâmple asta
pentru că este o situaţie neplăcută. Dacă aveai dreptul numai la
Aghiazmă Mare, nu te mai spovedeşti din nou, ţii post o zi şi la sfârşit
iei Aghiazmă Mare.
- Părinte, dacă faci molitfa de spovedanie şi n-ai reuşit să te spovedeşti tot din cauza perioadei de necurăţie, ce faci?
- Când trece perioada, stai la altă molitfă pentru spovedanie, pentru că aceea e valabilă numai 7 zile.
- Părinte, e vreo regulă în privinţa spovedaniei, ai vreo obligaţie faţă de preotul paroh să te spovedeşti la el?
- De drept, la paroh trebuie să vă
spovediţi, fiindcă el răspunde de sufletele tuturor enoriaşilor lui, dar
dacă vrei alt duhovnic mai iscusit ceri dezlegare de la paroh şi
mergeţi la acela. Să ştiţi însă un lucru, ca duhovnicul nu se schimbă
fără motiv întemeiat.
- Părinte, eu sunt plecată din ţară şi nu am duhovnic acolo, ce mă sfătuiţi să fac?
- Se poate face spovedanie şi de la
distanţă, scrii păcatele, le pui într-un plic şi le trimiţi duhovnicului
din ţară (vorbeşti cu el din vreme). Duhovnicul citeşte, dă canon,
matale faci canon. Şi totul e bine.
-
Să vă mai spun câte ceva :
A venit la mine un bărbat să se spovedească şi când l-am întrebat ce păcate are, mi-a zis :
- Părinte, eu nu am păcate.
- Atunci, eu sfinţi nu spovedesc
(bărbatul s-a ruşinat şi a început să mă-ntrebe, acesta e păcat? acesta e
păcat? şi aşa şi-a spus toate păcatele lui ).
- vPărinte, când ţii post în câşlegi pentru spovedanie, se mănâncă peşte?
- Da, marţea, joia, sâmbăta şi duminica şi se bea vin, iar miercurea şi vinerea mâncăm de post.
- vPărinte, când vine la dumneavoastră unul care s-a mai spovedit, îl recunoaşteţi după păcate?
- Nu, eu am pus rugăciune înaintea
lui Dumnezeu, că după ce se spovedeşte omul, să uit păcatele lui, ca să
nu-l judec când vine la mine şi să spun: uite-l pe beţivul sau pe
curvarul acela, etc. Ca să-l pot primi cu aceeaşi dragoste.
- Părinte, e bine să te spovedeşti în grup?
- Nu, pentru că una este să fii
matale cu preotul, să-i spui păcatele, să te ruşinezi pentru ce-ai
făcut, şi alta este acolo la grămadă, să îngâni ceva, împărtăşania după
spovada în grup nu se dă.
- Părinte, e bine să te spovedeşti la preoţi călugări?
- E bine şi la preot călugăr şi la
preot de mir. Numai că, preotul de mir răspunde cu sufletul lui de
păcatele oamenilor pe care-i are în parohia lui, dă socoteală pentru tot
ce vede greşeală la oameni şi nu îndreaptă. Căutaţi preoţi mai în
vârstă pentru spovedanie.
- Părinte, când eşti oprit de la Sf. Împărtăşanie şi vrei totuşi să te mai spovedeşti, mai ţii post?
- Da, ţii 3 zile post şi apoi iei Aghiazmă Mare.
vCând eram la Boroaia, a venit la mine un cioban care avea vreo 70 de ani şi tare aplecat, sprijinit de un baston.
Auzise de mine şi venise să se
spovedească. A venit în prima zi, a văzut lume multă şi a plecat. A
venit a 2-a zi şi a mai stat, dar tot n-a putut să intre şi s-a
ambiţionat, a venit a 3-a zi. In sfârşit i-a venit şi lui rândul, s-a
aşezat în genunchi şi a început:
- Părinte, eu am păcat greu de spus,
l-am făcut când aveam 2o de ani, am fost şi la alţi preoţi să mă
spovedesc dar, n-am putut să-l spun şi am venit aici.
- Spune matale !
Deasupra capului ciobanului, peste
epitrahil era un nouraş ca o minge care, se îndepărta puţin, venea
înapoi, el spunea păcate dar acel nouraş nu dispărea. Eu l-am socotit ca
semn de la Dumnezeu să pot să-l ajut, şi-l întrebam mereu ce-a mai
făcut. Când îi venea gând să spună, norişorul pleca de deasupra capului
şi se întorcea când renunţa de a-l spune, era semn că nu a spus.
Deodată, se înfurie şi pune mâna pe epitrahil să-l dea la o parte.
- Pe acesta, eu l-am pus pe capul matale şi tot eu îl ridic, nu matale, spune ce mai ai, că n-ai spus tot.
- Ba am spus, plec !
- Nu pleci decât după ce spui tot,
ai făcut atâta drum (era din alt sat). A oftat odată foarte adânc şi
mi-a spus un păcat atât de greu şi de scârbos, că de-mi aminteam la masă
nu mai puteam să mănânc, nici nu ştiam ce canon să-i dau, iar despre
nouraş ce să vă spun că, atunci când el a mărturisit a plecat de la el,
s-a dus spre uşă şi a pocnit. Moşneagul mi-a mulţumit şi când s-a
ridicat din genunchi a aruncat bastonul, mergea drept ca un tinerel de
2o de ani, vârsta la care făcuse păcatul.
- Ce canon îmi daţi, părinte?
- Nici nu ştiu ce să-ţi dau, aşa ceva n-am mai auzit de când sunt preot şi nici în canoane nu este trecut. Ai bani matale?
- Am părinte, bani am.
- Dacă ai, cumpără matale cele mai scumpe
Sfinte Daruri, Evanghelia cea mai
scumpă, un veşmânt preoţesc, cele mai frumoase din câte sunt, iei femeia
matale, vă duceţi şi căutaţi Biserica cea mai săracă şi daţi preotului
de acolo, să se roage pentru iertarea păcatelor matale. L-am
binecuvântat şi mult timp n-am putut să uit păcatul acela, deşi, eu am
rugăciune înaintea lui Dumnezeu să uit păcatele oamenilor, să nu judec
pe cei care vin la mine.
vPărintele cel mai mult
suferea, când cineva punea pe umerii omului mai mult decât se putea ca
să-i îngreuneze viaţa. Veneau persoane la rugăciunile dânsului şi nu
toţi se spovedeau la el, aveau alţi duhovnici, care dădeau canoane grele
pe care omul nu le putea face.
Era un preot la Mănăstirea Antim
care da canoane celor care aveau avorturi, să oprească de la avort pe
altele, să le convingă că nu e bine. Acest lucru e foarte greu de făcut
şi acest preot oprea de la împărtăşanie pe acelea cu avorturi, până
convingea un număr hotărât de el. Femeile cu necazul acesta veneau şi se
plângeau de această situaţie la Părintele Ilarion:
- Părinte, mi-a dat preotul A de la
Antim săconving pe femei să nu mai facă avorturi şi nu reuşesc, iar dacă
nu conving nu pot să mă împărtăşesc.
- Eu nu pot să dezleg ce a legat un preot, trebuie să mergi la arhiereu să-l rogi să te dezlege.
- Am fost părinte şi mi-a spus arhiereul că nu se bagă.
- Ce pot eu să fac, eu sunt un simplu preot. Mai insistă pe lângă preot să-ţi înlocuiască canonul.
- Altă doamnă :
- Părinte, ştiu de la dumneavoastră
că psalmii se citesc doar cate 3, iar duhovnicul meu preotul A de la
Antim, mi-a dat canon să citesc 3 catisme sau mai mult şi am numai
necazuri, nici nu am timp că am serviciu, mi-e din ce în ce mai rău, ce
să fac?
Tulburat peste măsură, pentru că
Părintele Ilarion îl ştia pe acest preot, vrăjmaş al dânsului, ştia şi
cu ce scop face aceasta, i-a zis femeii :
- Mergi mata la preotul acela şi-i
spui că eu am spus să-mi zică şi mie de unde ia canoanele când le dă
oamenilor, ca şi eu am făcut şcoală şi aşa canoane n-am învăţat, să-i
spui că eu am zis.
După moartea părintelui Ilarion,
acest preot împreuna cu Preotul M tot de la Antim, a scris o carte
împotriva Părintelui Ilarion, îl socotesc paranormal.
- Părinte, mă spovedesc de păcate, dar în câteva zile după aceasta fac din nou toate păcatele pe care le-am spovedit, cu toate că eu doresc să nu le mai fac. În felul acesta, nu înaintez de loc pe calea mântuirii sufletului meu.
- Aceasta se întâmplă, când persoana
a făcut păcate pe care le ascunde, nu le spune, sau le spune incomplet,
sau le spune într-o formă mai uşoară. După o astfel de spovedanie,
diavolii nu pleacă. Ei rămân, şi lucrează ca să repeţi chiar şi păcatele
pe care le-ai spovedit sincer. Ştiu o persoană care certa mult pe
alţii: Stai prea aproape de mine, sau, du-te de aici, că n-am loc de
tine. Pentru că l-ai atins, striga:
- M-ai lovit! Deci
certa pe alţii prea mult, pentru prea puţină vină. Acest păcat nu-l
spovedea, pentru că nici nu considera că a făcut vreun păcat. Dar
diavolii îl batjocoreau. Când se afla în lume, îl izbeau aşa de tare
încât tresărea şi se uita în jur să vadă cine l-a izbit. Dar vedea că
lumea este departe de el, şi se întreba iritat, de ce păţeşte aceasta,
şi cine îi face aceasta? Când şi-a dat seama că este de la diavol, s-a
spovedit, apoi s-a ferit cu străşnicie de a repeta păcatul şi în felul
acesta a scăpat. Aşa face diavolul, te batjocoreşte, şi te face să te
cerţi cu cei din jurul tău.
- Părinte, lucrez cu publicul la serviciu. Deşi mă străduiesc să mulţumesc pe fiecare, observ că în loc să plece mulţumit, fiecare se arată nemulţumit. Adeseori îmi face pe nedrept scandal, ce se întâmplă cu mine?
- Omul care nu s-a spovedit şi
împărtăşit de mulţi ani nu este înconjurat de îngeri. Pe el ajung să
locuiască diavolii. Aceştia sar pe oamenii din jurul nostru şi îi
neliniştesc. Astfel colegii de serviciu ajung de ne fac scandal pe
nedrept. Persoanele pentru care lucrezi, în cazul în care lucrezi cu
publicul, sunt neliniştite şi fac scandal pe nedrept. Ei fac aceasta
pentru că aşa îi mână satana. Deci aşa lucrează satana: pe cei din jurul
tău îi mână să păcătuiască, pentru că îi face să te acuze pe nedrept,
iar pe tine, vrea să te împingă să faci fapte rele, sub presiunea
acuzaţiilor nedrepte, repetate zilnic asupra ta. Vrea să devii certăreţ,
să serveşti rău sau incorect lumea, vrea să urăşti pe toată lumea, şi
în special vrea să te facă să-l urăşti pe Dumnezeu, sau să-l consideri
nedrept. Ajungi să gândeşti „Eu i-am servit bine, corect amabil, iar ei
se poartă rău, pe nedrept”. Dacă sub bătaia pe care i-o dă satana în
viaţa pământească, omul se înrăieşte, şi ajunge de: urăşte pe toată
lumea; face rău la toată lumea, sau devine incorect; urăşte pe Dumnezeu,
înseamnă că satana nu a lucrat în zadar. Satana a câştigat, omul s-a
îndrăcit, adică a ajuns să facă şi el fapte drăceşti. Dacă omul îndură
această bătaie, ca: nedreptăţi, pagube, boală, diverse încercări grele,
şi rămâne bun, blând, iertător şi cu dragoste faţă de Dumnezeu, înseamnă
că satana este cel ce a pierdut. El s-a străduit, a lucrat, dar a
pierdut. În jurul nostru, vin îngeri care ne apără de lucrarea celui
rău. Cu cât suntem mai curăţiţi şi sfinţiţi, şi avem legătură mai
intensă cu Dumnezeu prin rugăciuni, cu atât mai liniştită devine viaţa
noastră. Când trăiam departe de Dumnezeu, necazurile veneau peste noi
fără încetare treburile sporeau, tot timpul alergam obosiţi, pagubele nu
încetau. Pentru orice lucru, trebuia efort mare ca să-l obţinem,
fiindcă satana se opune dorinţelor noastre. Cei din jur ne necăjeau, şi
duceam o viaţă chinuită. Aşa este iadul, chin neîncetat, chin veşnic.
- Părinte, când te duci la părintele nostru să te spovedeşti nu te întreabă aproape nimic. Dacă nu spun eu ce am pe suflet aş putea să mă ridic la spovedanie fără să mărturisesc păcatele. Nu-i datoria preotului să întrebe?
- Cel care îşi mărturiseşte păcatul
fără să fie întrebat de duhovnic, din proprie conştiinţă, de abia acela
vine la scaunul mărturisirii cu conştiinţa păcatului şi cu părerea de
rău pentru păcat. Recunoaşte singur că a greşit înaintea lui Dumnezeu şi
nu pleacă până ce a golit sacul cu păcate fără să-l întrebe preotul
ceva.
Datoria este a credinciosului de a
mărturisi păcatele şi nu a preotului de a întreba. Întrebările puse de
duhovnic, au rolul de a-l ajuta pe cel ce se mărturiseşte să-şi aducă
aminte de anumite păcate pe care le-a uitat. Greşeşte cel ce vine la
mărturisit şi nu-şi mărturiseşte singur toate păcatele, pe motiv că
duhovnicul nu l-a întrebat de ele. Acela rămâne cu păcatele
nemărturisite, necăit şi neiertat.
- Părinte, cât de des putem să ne spovedim?
- „ De câte ori vei cădea, scoală-te şi te vei mântui„.
De câte ori simte omul nevoia se poate mărturisi. Pentru Taina
Mărturisirii nu sânt reguli speciale. Nu sunt opriri. Cât mai des este
bine să te mărturiseşti şi să nu laşi întinăciunea păcatului să stea pe
suflet. Cum nu poţi sta murdar de noroi, după ce ai căzut pe timp de
ploaie, te-ai dus şi te-ai schimbat imediat, tot aşa trebuie să-ţi speli
sufletul de noroiul păcatului. Este bine ca imediat după săvârşirea
unui păcat să alergi la duhovnic şi să te mărturiseşti.
- Este bine ca cineva care a fost legat de un preot de a nu se împărtăşi pentru anumite păcate, să meargă la alt preot pentru a se dezlega?
- Dacă cineva a primit canon de la
duhovnicul lui, nu se poate dezlega mergând la alt preot, până ce nu
împlineşte canonul care i s-a dat de duhovnicul lui. Preoţii având
aceeaşi putere de a lega şi dezlega păcatele oamenilor, nu poate dezlega
unul ce a legat altul. Pentru a se putea dezlega canonul, trebuie s-o
facă numai preotul care a legat, sau cineva care are o putere mult mai
mare decât cea a preoţiei, adică Episcopul locului. În cazul în care a
murit preotul, atunci dezlegarea o poate face noul duhovnic sau
episcopul. Preotului care-i vin credincioşi pentru a fi dezlegaţi să n-o
facă, ci să-i trimită la preotul de la care au luat legare.
(Pr.Ioan V Argatu, "Pe treptele suirii catre cer", editia a2a, 2007, pg.180-192)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.