Sinaxar 27 Martie
În această lună, în ziua a douăzeci şi şaptea, pomenirea sfintei muceniţe Matroana, cea din Tesalonic.
Sfânta muceniţă Matroana a fost slujitoare la o femeie de neam evreu, care se numea Pautilla. Însoţind deci pe stăpâna ei până la sinagogă, sfânta Matroana nu intra înăuntru, în sinagogă, ci se întorcea întotdeauna la biserica creştinilor. Când stăpâna ei a prins de veste despre aceasta, a pus de a bătut-o crunt şi a aruncat-o timp de patru zile într-o închisoare, unde sfânta a rămas fără nici o legătură cu cei din afară. După aceasta a fost scoasă afară şi biciuită, tot trupul umplându-i-se de răni de pe urma bătăii. Fiind din nou aruncată în închisoare şi ţinută aici timp de mai multă vreme şi-a dat sufletul lui Dumnezeu. Se spune că Pautilla, în timp ce arunca trupul neînsufleţit al sfintei de pe zidurile înalte ale închisorii, şi-a primit răsplata meritată, căci a căzut şi ea de pe zid jos, în vasul care curgea mustul care se călca cu picioarele în lin şi acolo sfârşindu-şi viaţa şi-a dat duhul. Iar cinstitele moaşte ale sfintei Matroana, fiind adunate de credincioşi, au fost îngropate cu multă cinste.
Tot în această zi, pomenirea preacuviosului Chiric, cel din Apro, care în pace s-a săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea sfinţilor mucenici Filet Sincliticul, cu soţia lui Lidia şi cu cei patru fii ai lor: Macedon, Teoprep, Cronid comentarisiul şi Amfilohiu ducele.
Sfântul Filet şi ceilalţi creştini care au fost împreună cu el au trăit pe vremea împăratului Adrian. Ei se închinau în fiecare zi lui Dumnezeu. Fericitul Filet fiind prins, a fost adus înaintea împăratului. Iar împăratul neputând să se împotrivească înţelepciunii mucenicului, l-a dat pe mâna unuia dintre slujitorii apropiaţi ai lui, care legându-l de un stâlp l-au bătut cu săbiile. După aceasta a dat poruncă să fie aruncat în închisoare. În timp ce era dus la închisoare s-a alăturat lui şi soţia lui Lidia şi primii trei fii ai lui, dintre care Cronid îndeplinea slujba de comentarisiu. În noaptea care a urmat, în timp ce ei cântau în închisoare, un înger li s-a arătat lor şi i-a îmbărbătat spre pătimirea până la sfârşit. Dimineaţa, mucenicii fiind aduşi înaintea împăratului, îndată au fost aruncaţi în nişte vase mari în care fierbea în clocot untdelemn amestecat cu răşină. Dar îndată vasele s-au răcit cu totul. Atunci, cel de-al patrulea fiu al lui Filet, care avea demnitatea de duce şi care se găsea până atunci în preajma împăratului, văzând minunea aceasta, a intrat şi el într-unul din vasele cu untdelemn încins, zicând: "Doamne, Dumnezeu creştinilor, ajută-mi!" Împăratul văzând acestea, a plecat de la Roma şi s-a dus la Iliric, plin de ameninţare şi de mânie. Şi plecând, a dat poruncă să se ardă timp de şapte zile vasele cele cu untdelemn şi cu răşină, după care să fie vârâţi din nou în ele. Dar porunca împăratului aducându-se la îndeplinire, sfinţii au rămas nevătămaţi. Întorcându-se din călătoria lui şi aflând de toate acestea împăratul s-a simţit ruşinat, iar sfinţii după trecere de câtva vreme, pe care au petrecut-o în rugăciune, s-au săvârşit din viaţă.
Tot în această zi, pomenirea sfinţilor mucenici Ioan şi Baruh, care de sabie s-au săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea profetului Anania, care în pace s-a săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea preacuviosului părintelui nostru Pavel, episcopul Corintului, fratele preasfinţitului Petru, episcopul Argosului, purtătorul de semne.
Tot în această zi, pomenirea preacuviosului părintelui nostru Eutihie.
Tot în această zi, pomenirea preacuviosului părintelui nostru Ioan din Licopolis.
Sfântul Ioan Înaintevăzătorul din Egipt
s-a născut la începutul sec. al IV-lea. El trăia în oraşul Licopolis
(Egiptul Mijlociu) şi era tâmplar. La vârsta de 25 de ani s-a dus la o
mănăstire unde a fost tuns călugăr.
Timp de cinci ani Sf. Ioan a trăit în mai multe mănăstiri, dar vrând
să se izoleze de lume s-a dus la Tebaida, în muntele Bolcha, unde a
stat mulţi ani în pustnicie, fără să-ţi părăsească locul. El vorbea cu
cei care-l căutau printr-o ferestruică pe unde primea şi hrana.
După treizeci de ani de izolare, Sf. Ioan a primit de la Dumnezeu
darul înaintevederii. El i-a prezis împăratului Teodosie cel Mare
(379-395) victoria asupra inamicilor săi Maximus şi Eugenius, precum şi
o victorie militară împotriva lui Gauls. Obişnuia să le spună şi
oamenilor care-i cereau sfatul despre ce avea să li se întâmple,
ajutându-i să ia decizii bune pentru ei. Sfântul le dădea ulei sfinţit
bolnavilor, îi ungea cu el şi aceştia se vindecau de diverse boli.
Sf. Ioan a proorocit că istoricul Palladius, care i-a scris Viaţa, va
deveni episcop, lucru care s-a şi întâmplat, Palladius devenind
Episcop al Bitiniei, în Asia Mică.
Sf. Ioan punea mare bază pe smerenie, sfătuind pe toţi să aibă
smerenie: "Urmaţi viaţa virtuoasă a sfinţilor părinţi după puterea
voastră şi dacă reuşiţi ceva, nu vă mândriţi cu ce aţi obţinut pentru
că mulţi au ajuns la virtutea perfectă dar umplându-se de mândrie au
căzut de la înălţime în prăpastie".
"Cercetaţi-vă cu atenţie să vedeţi dacă aveţi conştiinţa curată, să
nu vă pierdeţi puritatea minţii. Nu lăsaţi gândurile să vă năpădească
în timpul rugăciunii. Vrei din vanitate să fii lăudat pentru sfinţenia
ta sau vrei să fii sfânt doar prin înfăţişare? Bagă de seamă ca
gândurile lumeşti să nu-ţi ocupe mintea în timpul rugăciunii, pentru că
nu e nimic mai neplăcut lui Dumnezeu decât să te rogi Lui cu buzele în
timp ce gândurile sunt departe de El. Asta se întâmplă mai ales celor
cu viaţă căldicică, care nu renunţă de tot la lume şi aşteaptă
recunoştinţa din partea oamenilor. Un om a cărui minte este a lumii şi a
lucrurilor sale pieritoare, nu-L poate privi pe Dumnezeu cu ochii
sufletului. Este normal ca cel care-L caută pe Dumnezeu să-şi ridice
mintea de la lucrurile lumeşti şi să-şi îndrepte mintea către Dumnezeu.
Cel care a ajuns câtuşi de puţin la cunoştinţa dumnezeirii (pentru că
nimeni n-o poate dobândi în totalitatea ei), va putea descoperi şi
cunoaşte multe lucruri pe care numai tainele cunoaşterii lui Dumnezeu i
le poate dezvălui. El va vedea lucruri care urmează să se întâmple şi
va avea revelaţii divine, asemeni sfinţilor. El va face minuni şi va
obţine tot ce va cere de la Dumnezeu."
"Iubeşte tăcerea, fiule, trăieşte mereu în contemplare divină şi
roagă-te ca Domnul să-ţi dea o minte luminată, lipsită de gânduri
păcătoase. Demn de laudă este sfântul care trăieşte în lume, îşi
foloseşte virtuţile, este bun cu străinii, face pomană sau ajută pe
alţii la munca lor şi trăieşte fără mânie. Un astfel de om este
lăudabil pentru că are o viaţă curată împlinind poruncile Domnului fără
să-şi neglijeze îndatoririle lumeşti."
"Cel ce lasă altora grijile trecătoare ale lumii este mai bun şi mai
demn de laudă pentru că s-a lepădat de sine, şi-a luat crucea şi L-a
urmat pe Hristos. Acesta este în permanenţă în contact cu lucrurile
divine, fugind de cele pământeşti, fără să se lase cuprins de nici un
fel de griji. Un astfel de om prin fapta bună şi prin rugăciunea
închinată lui Dumnezeu devine un om liber, neîngrădit, care stă drept
în faţa lui Dumnezeu, cu mintea numai la cele sfinte. Un astfel de om
este în continuă convorbire cu Dumnezeu."
Sf. Ioan a ajutat sufleteşte mulţi oameni prin aceste învăţături
mântuitoare de suflet, prin predicile sale folositoare şi prin viaţa
personală pe care a dus-o în sfinţenie.
Sf. Ioan al Egiptului a ajuns la vârsta respectabilă de nouăzeci de ani şi s-a dus la Domnul în anul 395.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Canon de rugăciune către Sfânta Muceniţă Matroana din Tesalonic
Troparul Sfintei Muceniţe Matroana din Tesalonic, glasul al 4-lea
Mieluşeaua Ta, Iisuse, Matroana, strigă cu glas mare: pe Tine, Mirele meu, te iubesc și pe Tine căutându-Te mă chinuiesc și împreună mă răstignesc și împreună mă îngrop cu Botezul Tău; și pătimesc pentru Tine, ca să împărățesc întru Tine; și mor pentru tine, ca să viez pentru Tine; ci, ca o jertfă fără de prihană, primește-mă pe mine ceea ce cu dragoste mă jertfesc Ție. Pentru rugăciunile ei, ca un Milostiv, mântuiește sufletele noastre.
Cântarea 1
glasul al 4-lea
Irmosul
Adâncul Mării Roşii, cu picioare neudate trecându-l pedestru Israel cel de demult, cu mâinile lui Moise, în chipul Crucii, puterea lui Amalec în pustiu a biruit-o.
Stih: Sfântă Muceniţă Matroana, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Cu dumnezeieştile cete ale celor fără de trup, dănţuieşti împrejurul Pricinuitorului a toate, Dumnezeu şi bucurându-te cu adevărat de strălucirea cea dumnezeiască, luminează pe cei ce te laudă pe tine.
Stih: Sfântă Muceniţă Matroana, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Hristos, Dumnezeu, Cel Ce a binevoit a primi chip de rob, vrând să-l slobozească pe acesta din stricăciune şi din legăturile morţii, pe tine, muceniţă, din jugul robiei lui te-a slobozit şi mireasă te-a logodit.
Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh.
Firea femeiască, îmbărbătată fiind cu harul, prin slăbiciunea trupului a doborât, cu putere dumnezeiască, semeţia cea plină de îngâmfare, care se lăuda mai înainte fără de măsură că va nimici marea.
Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin (a Născătoarei).
Uşa pogorârii Tale celei către noi, Doamne, Te-a arătat în chip strălucit, mai presus de fire, pe Tine, Iubitorule de oameni, Cel Ce Te numeşti în chip tainic răsărit de soare şi lumină, îndoit cu firea.
Cântarea a 3-a
Irmosul
Se veseleşte de Tine, Biserica Ta, Hristoase şi strigă: Tu eşti puterea şi scăparea şi întărirea mea, Doamne.
Stih: Sfântă Muceniţă Matroana, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Cu tăria gândului ai răbdat chinuirea cumplită a celei nelegiuite şi crude, pătimind, Muceniţă Matroana, Preafericită.
Stih: Sfântă Muceniţă Matroana, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Simţind durerile biciuirilor, le-ai suferit plină de răbdare şi în locul întunericului cel pipăit, dumnezeiască strălucire ai primit.
Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh.
Izvoarele sângelui tău au stins focul nelegiuirii, iar pe credincioşi i-a adăpat cu apele dreptei credinţe.
Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin (a Născătoarei).
Pe tine, lespede şi chivot, ceea ce ai primit în pântece pe Cuvântul lui Dumnezeu Cel fără de început, dumnezeieşte te lăudăm, Preacurată.
Irmosul
Se veseleşte de Tine, Biserica Ta, Hristoase şi strigă: Tu eşti puterea şi scăparea şi întărirea mea, Doamne.
Cântarea a 4-a
Irmosul
Ridicat pe Cruce văzându-Te Biserica, pe Tine, Soarele dreptăţii, a stat întru a sa rânduială, precum se cuvine, strigând: Slavă Puterii Tale, Doamne.
Stih: Sfântă Muceniţă Matroana, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Cu putere dumnezeiască fiind întărită, Sfântă Muceniţă Matroana, ai scăpat acum din robia stăpânei celei amarnice; căci ai dobândit cuget neînduplecat, slujind numai lui Hristos.
Stih: Sfântă Muceniţă Matroana, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Răcnind şi ameţită de beţie şi fierbând de mânie, preanelegiuita, cu cruzime sfâşia trupul tău cu biciuiri, muceniţă purtătoare de biruinţă.
Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh.
Tinerească răbdare ai arătat, fiind închisă în locuri întunecoase şi chinuită de foame, muceniţă. Dar ai dobândit drept răsplătire ospăţul cel nemuritor.
Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin (a Născătoarei).
Sfeşnicul cel ferecat în aur te-a închipuit de mai înainte pe tine, maica cea adevărată a lui Dumnezeu, care a purtat pe Dumnezeu Întrupat, Cel Ce toate le luminează cu strălucirea dumnezeirii.
Cântarea a 5-a
Irmosul
Tu, Doamne, Lumina mea, în lume ai venit Lumina Cea Sfântă, Care întorci din întunericul necunoştinţei pe cei ce Te laudă pe tine cu credinţă.
Stih: Sfântă Muceniţă Matroana, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Pe Tine, Dătătorule de viaţă, cunună preastrălucită de laudă Te-a dobândit cugetătoarea de Dumnezeu şi s-a mutat din întuneric către lumina cea dumnezeiască.
Stih: Sfântă Muceniţă Matroana, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Întărit-a, Hristos, pe piatra credinţei picioarele tale, fericită, îndreptând cu înţelepciune paşii tăi către Dânsul.
Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh.
Minte dumnezeiască şi înţeleaptă şi de Dumnezeu cugetătoare având, cu adevărat, în ceata mucenicilor străluceşti, Preafericită Matroana.
Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin (a Născătoarei).
Cu trupul dumnezeirii şi chipul omenirii unite, neamestecate le-ai născut, Maica lui Dumnezeu, după unirea cea neamestecată.
Cântarea a 6-a
Irmosul
Jertfi-voi Ţie, cu glas de laudă, Doamne, strigă către Tine Biserica, cea curăţită de sângele demonilor cu Sângele cel curs din coasta Ta.
Stih: Sfântă Muceniţă Matroana, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Dorinţa Evei ai cules-o acum cu pricepere, Sfântă Matroana, îndumnezeită fiind cu înclinarea ta cea neîncetată şi cu dreptate te-ai învrednicit de slava cea veşnică.
Stih: Sfântă Muceniţă Matroana, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Nu se judecă cineva de este rob sau liber în Hristos, ci frumuseţea virtuţii, împodobită cu chipurile dreptei credinţe; pe care tu ai izbutit-o în faptă, purtătoare de chinuri nebiruită.
Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh.
Cuget bărbătesc în trup femeiesc primind, muceniţă, cumplitele chinuri ale celei rele şi păgâne le-ai suferit, iar cu sabia răbdării ai omorât-o pe dânsa, în chip duhovnicesc.
Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin (a Născătoarei).
Biserică a lui Dumnezeu şi cămară, năstrapă, sfeşnic şi lespede, care ai avut înscris înăuntru pe Cuvântul, Cel Ce din milostivire S-a Întrupat, te cunoaştem pe tine, Preacurată.
Irmosul
Jertfi-voi Ţie, cu glas de laudă, Doamne, strigă către Tine Biserica, cea curăţită de sângele demonilor cu Sângele cel curs din coasta Ta.
CONDAC
glasul al 8-lea
Biserica ta cea Preacinstită, ca pe o tămăduire sufletească aflând-o credincioşii, cu mare glas strigăm ţie: Sfântă fecioară Muceniţă Matroana, cea cu nume mare, roagă neîncetat pe Hristos Dumnezeu pentru noi toţi.
Cântarea a 7-a
Irmosul
În cuptorul din Babilon, tinerii lui Avraam fiind aprinşi de dorul dreptei credinţe mai mult decât de văpaia focului au strigat: Binecuvântat eşti în biserica slavei Tale, Doamne!
Stih: Sfântă Muceniţă Matroana, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Cu bunăvoinţă şi cu îndrăzneală ai alergat, cu adevărat, la Cel dorit de tine, prealăudată, cu mulţumire strigând: Binecuvântat eşti în Biserica slavei Tale, Doamne!
Stih: Sfântă Muceniţă Matroana, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Întru veselie şi bucurie te-ai mutat, Sfântă Matroana, plină de tot felul de bunătăţi, de pe pământ către cereasca dănţuire, mărită, dobândind moştenire nemuritoare.
Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh.
Purtând făclii eşti cu fecioarele în ceruri, după ce ai suferit cu răbdare bătăi şi chinuri de la păgâna cea fărădelege şi acum cânţi Ziditorului tău: Binecuvântat eşti în Biserica slavei Tale, Doamne!
Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin (a Născătoarei).
Plină de lumină şi împodobită cu toate bunătăţile ai născut Întrupat, mai presus de cuvânt, pe Cuvântul Tatălui, Maică Fecioară. Binecuvântată eşti tu între femei, stăpână fără de prihană.
Cântarea a 8-a
Irmos
Mâinile întinzându-şi Daniel, gurile leilor cele deschise, în groapă, le-a închis; şi puterea focului au stins-o, cu fapta cea bună încingându-se, tinerii cei iubitori de dreaptă credinţă, strigând: Binecuvântaţi, toate lucrurile Domnului, pe Domnul!
Stih: Sfântă Muceniţă Matroana, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Când te-ai liberat din trup, te-ai învrednicit a vedea strălucirile luminii celei bogate şi a locui în cortul cel ceresc, în locul cortului celui neluminos şi plin de întuneric în care ai fost închisă, cinstită, strigând: Binecuvântaţi, toate lucrurile Domnului, pe Domnul!
Stih: Sfântă Muceniţă Matroana, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Frumoasă este cununa cu care ai fost încununată acum de dreapta cea începătoare de viaţă a Atotţiitorului, preacinstită. Căci, văzându-te pe tine, Sfântă Muceniţă Matroana, împurpurată de roşeala curgerii sângelui tău bucurându-te, te-a umplut de lumină. Căruia strigăm: Binecuvântaţi, toate lucrurile Domnului, pe Domnul!
Binecuvântăm pe Tatăl şi pe Fiul şi pe Sfântul Duh, Domnul.
Doar pe Hristos singur, viaţa tuturor, L-ai dorit, Sfântă Matroana. Pentru aceasta, ai răbdat cu tărie cumplitele biciuiri de la femeia cea fărădelege, iar acum, veselindu-te, cânţi: Binecuvântaţi, toate lucrurile Domnului, pe Domnul!
Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin (a Născătoarei).
Cu adevărat ai născut pe Dumnezeu Ceea ce te-ai arătat cu adevărat Maica lui Dumnezeu, Preacurată, purtând numire dumnezeiască, adeverită potrivit cu naşterea ta. Pentru aceasta, credincioşii te mărim pe tine cu gând dumnezeiesc, Născătoare de Dumnezeu, Preacurată stăpână.
Irmosul
Să lăudăm, să binecuvântăm şi să ne închinăm Domnului, cântându-I şi preaînălţându-L pe Dânsul întru toţi vecii.
Mâinile întinzându-şi Daniel, gurile leilor cele deschise, în groapă, le-a închis; şi puterea focului au stins-o, cu fapta cea bună încingându-se, tinerii cei iubitori de dreaptă credinţă, strigând: Binecuvântaţi, toate lucrurile Domnului, pe Domnul!
Cântarea a 9-a
Irmosul
Hristos, Piatra Cea Netăiată de mână, Cea din capul unghiului, din tine, Muntele cel Netăiat, S-a tăiat, Fecioară, adunând firile cele osebite. Pentru aceasta, veselindu-ne, pe tine, Născătoare de Dumnezeu, te mărim.
Stih: Sfântă Muceniţă Matroana, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Ziua ta cea purtătoare de lumină Străluceşte cu Revărsări Înţelegătoare de Lumină, prin străfulgerările cele Prealuminoase ale Strălucirii Celei în Trei Sori, muceniţă. Întru care prăznuind, păzeşte-ne pe noi, cu rugăciunile tale.
Stih: Sfântă Muceniţă Matroana, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi.
Aflat-ai răsplătirile durerilor pe care le-ai răbdat de pe urma biciuirilor, mult pătimitoare, dobândind acum moştenirea cerurilor şi găsindu-te în Biserica celor întâi-născuţi. Întru care prăznuind, păzeşte-ne pe noi, cu rugăciunile tale.
Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh.
Unitu-te-ai acum, cu adevărat, cu Mirele tău Cel Nemuritor, împodobită fiind de florile rănilor Acestuia, preacinstită şi strălucind de cinstitul sânge al muceniciei tale.
Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin (a Născătoarei).
Lanţurile greşelilor mele dezleagă-le acum, Născătoare de Dumnezeu Fecioară, Ceea ce ai născut Izvorul milostivirii, de Dumnezeu Fericită şi mă umple de bucurie, ca după vrednicie să te măresc.
Irmosul
Hristos, Piatra Cea Netăiată de mână, Cea din capul unghiului, din tine, Muntele cel Netăiat, S-a tăiat, Fecioară, adunând firile cele osebite. Pentru aceasta, veselindu-ne, pe tine, Născătoare de Dumnezeu, te mărim.
SEDELNA, glasul al 4-lea. Podobie: Degrab ne întâmpină...
Sosit-a luminoasă prăznuire, iubitorilor de sărbătoare. Pomenirea cea mărită a pătimitoarei lui Hristos, Sfânta Muceniţă Matroana, care înveseleşte toate, luminează cu razele minunilor în lume şi aduce oamenilor har pururea curgător. Cu rugăciunile ei, Mântuitorule, mântuieşte lumea Ta.
SEDELNA Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, glasul al 4-lea. Podobie: Degrab ne întâmpină...
Înnoit-ai, Preacurată, cu dumnezeiască naşterea ta, firea cea mântuitoare a pământenilor şi stricată de patimi şi ai ridicat pe toţi din moarte către viaţa nestricăciunii. Pentru aceasta, toţi, după datorie, te fericim, Fecioară Preamărită, precum mai înainte însăţi ai grăit.
SEDELNA Sfintei Cruci şi a Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, glasul al 4-lea. Podobie: Degrab ne întâmpină...
Fecioară fără de prihană, Maica lui Hristos Dumnezeu, sabie a trecut prin Preasfântul tău suflet, când ai văzut Răstignit de bunăvoie pe Fiul şi Dumnezeul tău. Pe Care, binecuvântată, nu înceta a-L ruga să ne dăruiască nouă iertare de greşeli.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.