Părinţii
347.- Părinte, ce se întâmplă cu copiii care-şi bat părinţii?
-Cei ce şi-au bătut părinţii, mâna sau piciorul cu care au lovit pe
părinţi nu vor putrezi. La dezgroparea morţilor s-au întâlnit cazuri,
în care mâna dreaptă sau palma, sau degetele sau un picior au rămas
neputrede. Aceasta este din cauza lovirii părinţilor. Acea mână, palmă
sau picior care au lovit pe părinţi nu va putrezi până ce va merge la
Judecata Înfricoşată ca mărturie că, au lovit pe părinţii şi au călcat
porunca a 5-a din cele 10 porunci date de Dumnezeu.
348.-Părinte, ce se întâmplă cu copiii care-şi lasă părinţii neajutoraţi atunci când cad la boală şi la neputinţele bătrâneţilor?
-Aceştia vor ajunge mai rău decât părinţii lor, de care şi-au bătut
joc, vor ajunge să suporte şi ei de la copiii lor acelaşi tratament şi
chiar mai rău. Dumnezeu îţi pregăteşte răzbunarea pentru păcatul
împotriva părinţilor chiar prin copiii tăi.
Sfatul lui Isus Sirah, spune aşa: „Fiule, sprijină pe tatăl tău
la bătrâneţe şi nu-l mâhni în viata lui/../pentru că milostenia arătată
tatălui tău nu va fi uitată şi în pofida păcatelor tale se va zidi casa
ta”. (Isus Sirah 3,12,14).
Părticele
349.- Părinte, e bine ca preotul să scoată cu uşurinţă părticele şi să le dea credincioşilor?
-Nu este bine ca preotul să scoată cu uşurinţă şi să dea credincioşilor părticele din mai multe motive:
a.-Nefiind o rânduială scrisă în cărţile de
slujbă, unii preoţi nu ştiu cum să scoată părticele, ceea ce-i pune în
situaţia de a greşi lăsând părticelele să fie sfinţite la epicleză ca pe
Trupul şi Sângele Mântuitorului şi atunci nu se mai pot da
credincioşilor ci trebuie să le consume însuşi preotul odată cu toate
miridele.
b.-Vin unele persoane şi cer părticele cu gânduri
necurate. Sunt persoane care au chipul credinţei smerite şi adevărate
îţi inspiră încredere, dar vin şi cer părticele de a le folosi pentru:
răzbunări, farmece şi practici oculte. Sunt persoane care folosesc
părticele la vrăjitoare, la descântătoare, unii le aruncă pe apă ca
vrăjmaşul să se înece, le aruncă în foc ca să ia foc casa vrăjmaşului,
le aruncă pe stradă pentru ca vrăjmaşul să fie lovit de maşină, s.a.m.d.
Deci, le folosesc pentru răzbunare. În situaţia aceasta intră la
judecată preotul care le-a scos împreună cu răzbunătorul. Preotul se
încarcă de păcatul uciderii, de păcatul vrăjitoriei, de păcatul
răzbunării prin astfel de slujire.
Sfatul meu pentru preot este, să nu scoată nici un fel de părticele
pe care mai apoi să le dea la credincioşi, decât, să pună rugăciuni la
Proscomidie (rugăciunile din Liturghier), rugăciune curată prin care să
ceară ajutorul lui Dumnezeu pentru cei ce se află în necazuri, scoţând
miride (numite părticele) pentru vii, pe care le va consuma, el-preotul,
după terminarea Sfintei Liturghii, odată cu cele sfinte. Astfel nu va
greşi şi va fi de mare folos sufletesc pentru credincioşi. Să lămurească
pe credincioşii care doresc părticele că ele sunt miride şi nu se pot
da în mâna mirenilor ci vor fi consumate de preot după Sfânta Liturghie.
Pedeapsa
350.- Pedeapsa unui avocat din Boroaia.
-Era în Boroaia un avocat care băga în puşcărie oameni nevinovaţi,
în schimbul unor bani. Veneau soţiile celor închişi şi mă rugau să le
scap de acest om fără frică de Dumnezeu. Eu le-am spus să ţină post
negru vinerea, să facă 40 de metanii, să ardă lumânări. Femeile au făcut
întocmai cum le-am spus. Acest avocat, întrecuse măsura răutăţilor şi
dintr-un nouraş, singurul care era pe cer, a trăznit, a pornit o săgeată
care s-a dus direct la avocat. Acesta era într-un restaurant, mânca şi
bea bine pe banii câştigaţi în mod necinstit, se îmbătase şi spunea cu
voce tare:
-Ce Dumnezeu? Eu sunt Dumnezeu! Ce popa Argatu..?
În timp ce vorbea acestea, săgeata aceea l-a trăznit pe loc şi a
murit. După aceea a urmat înmormântarea. Drumul până la biserică se
făcea pe jos şi din acelaşi nor a început să plouă, a plouat aşa de tare
de s-au înmuiat colacii, s-a împrăştiat coliva, iar cât s-a stat în
biserică pentru slujba înmormântării, din nor a plouat tot timpul
deasupra gropii lui de s-a umplut de apă. Când să-l bage în mormânt,
sicriul plutea şi s-a aruncat pământ peste el încât a rămas mai mult
afară. Acest semn arată că atâtea fărădelegi făcuse că nici pământul
nu-l înghiţea. S-a dus vestea prin împrejurimi. N-ai voie să asupreşti
şi să-ţi foloseşti puterea făcând rău la alţii.
Peşte
351.- Părinte, în săptămâna brânzei, se mănâncă peşte ?
-Da, în afară de miercuri şi vineri.
352.- Părinte, la noi la ţară, preotul ne-a
spus că, putem să mâncăm peşte miercurea şi vinerea de la Paşti şi până
la Duminica Pogorârii Sfântului Duh, e păcat?
-În Tipicul cel Mare sau Tipicul Sfântului Sava, am citit şi eu că scrie aşa: „Iar
în miercuri şi vineri din toată perioada Cincizecimii se dezleagă
pentru monahi la untdelemn şi vin, iar pentru mireni şi la peşte”.
Săptămâna după Pogorârea Sfântului Duh până la Duminica Tuturor
Sfinţilor este săptămână cu harţi şi se mănâncă de toate inclusiv peşte.
Comuniştii au ars cărţile şi pravilele, ca să nu mai ştie credinciosul
când să mănânce şi când nu; când să postească şi cum să postească.
Vroiau să distrugă rânduielile Sfinţilor Părinţi şi pe credincioşi să-i
dezrădăcineze de tradiţii şi trăiri şi să nu mai ştie ce este bine şi ce
e rău. După ce au distrus pravilele şi cărţile cu canoane, dacă un
preot învăţa după ele pe credincioşi era luat la întrebări că de unde
scoate rânduieli noi? Acum după revoluţie, o bucată de vreme biserica şi
credincioşii, pot reveni la tradiţii şi la trăirea după pravile şi
canoane.
353.-Părinte, este bine să mâncăm peşte
sâmbetele şi duminicile din Postul Crăciunului şi a Sfinţilor Apostoli
Petru şi Pavel, şi chiar în unele zile de peste săptămână din aceste
posturi, că în calendar nu scrie?
-Într-adevăr, în calendar nu scrie(era in perioada imediat după
revoluţie) şi nu va scrie atât timp cât ierarhii nu vor face lucrul
acesta ca să ştie credincioşii. În Pravila Bisericească scrie că
sâmbetele şi duminicile din Postul Crăciunului este dezlegare la peşte
precum şi în anumite zile mai însemnate din săptămână când în mănăstiri
se face slujbă cu priveghere şi slavoslovie şi dacă nu este miercuri sau
vineri.
Pictura
354.- Părinte, am fost în vizită la o
mănăstire şi am intrat în paraclisul mănăstirii. Acolo, am văzut o
icoană cu chipul Mântuitorului, chiar la Catapeteasmă şi mi s-a părut…,
am avut o ispită, se vedea în icoană, asta din ce cauză, am vreun păcat
de am văzut aşa, sau ce-a fost ?
-Nu matale eşti de vină, cine a pictat icoana avea păcatul
desfrânării şi nu trebuia să picteze icoane. Astăzi, pictorii
bisericeşti nu mai sunt ca cei de pe timpul lui Ştefan Cel Mare: pioşi,
credincioşi, postitori şi rugători. Când pictau chipurile sfinţilor
ţineau post negru, ajunare, adică nu mâncau nimic şi se rugau ca
Dumnezeu să-i ajute. Astăzi, îi vezi cu ţigara în gură şi afumând
chipurile sfinţilor pe care-i pictează. Fac batjocoră şi necinstesc pe
sfinţi şi biserica unde pictează. Pe lângă păcatul fumatului, mai au pe
cel al desfrânării. Plini de bălăciune curvărească după o noapte de
desfrânare, se urcă a doua zi pe schelă şi pictează pe sfinţii a căror
viaţă a fost plină de virtuţi şi de sfinţenie. De aceea, diavolii care
i-au stăpânit cu aceste păcate pe pictori în timpul cât au pictat, n-au
plecat de acolo, au rămas să ispitească pe cei ce vor privi pictura ce a
rămas întinată de păcatele pictorilor. Unii diavoli sunt atât de
îndărătnici şi neruşinaţi, încât nu ascultă să plece atunci când se
sfinţeşte biserica. De aceea, preotul care s-a jertfit a ridica o
biserică să fie cu luare aminte când angajează un pictor şi să cerceteze
moralitatea persoanelor care vor picta biserica şi să refuze aceste
persoane. Dumnezeu nu se uită la categoria pictorului ci la curăţenia
lui sufletească şi la credinţa cu care lucrează cele care vor urma să
fie sfinte.
355. O fată prezentă în cameră a auzit
dialogul, şi pentru că de mult o preocupa o discuţie pe tema picturii,
dar nu îndrăznea, acum a prins curaj:
-Preacuvioase, eu sunt pictoriţă şi am pictat în multe biserici,
dar nu ştiu de la o vreme nu mai pot să pictez pe Mântuitorul, şi sfânt
de parte bărbătească, pentru că mă tulbură, ce să fac Preacuvioase?
Părintele o cunoştea de mult pe fată.
–Nu mai pictezi, te măriţi şi mai încerci după, acum te laşi de pictură.
Pomelnice
356.- Părinte, cum puteţi să citiţi atâtea pomelnice dacă tot timpul sunteţi cu lumea?
-Acelea se citesc dimineaţa devreme înainte să vină lumea la
rugăciune, şi-apoi, eu, nu le citesc aşa cum sunt scrise pentru că-mi
era foarte greu. Am pus rugăciune înaintea lui Dumnezeu şi prin
descoperirea ce mi-a dat, mi-am făcut nişte foi cu rubrici speciale,
uitaţi-vă cum arată, aici sunt trecuţi toţi cei care mi-au dat
pomelnice după dorinţa pe care au avut-o: căsătorie, înţelegere,
procese, examene, farmece, patimi, blesteme şi pentru cât timp mi-au
spus să mă rog. Părintele, primea pomelnice cu bani şi fără bani.
Cunoştea omul nevoiaş şi nu-i lua banii, pentru că simţea că acela n-are
de unde să dea, citea pentru cât scria pe pomelnic şi-i dădea banii
înapoi, pentru nevoile de zi cu zi ale fiecăruia.
357.– Părinte, spun unii că, cu banii pe care-i primiţi pe pomelnice aţi luat maşini la copii şi nepoţi.
-Oamenii pot să spună câte vor, există un Judecător. Aceluia îi dăm
socoteală toţi. Dar, vă spun dumneavoastră aşa, ca să ştiţi că, un
preot are voie să-şi însuşească din banii primiţi de la oameni 1/3
pentru interes personal. Cu acea 1/3, el poate să facă ce vrea cu ei şi
eu, îmi ajut copii şi nepoţii ca orice părinte care–şi ajută copiii lui.
Restul merg la alte biserici sărace, o parte la mănăstire, aici dau
lunar o parte cât îmi cer ei, la săraci sau la alţi preoţi nevoiaşi cu
greutăţi familiare sau în parohia lor, îi ajut cum pot.
358.- Părinte, după ce pomenesc pomelnicele ce se fac cu ele?
-Pomelnicele trebuiesc arse. Nu este voie să fie aruncate la gunoi
sau în altă parte, din respect pentru numele înscrise şi pentru
rugăciunile cerute în ele.
359.- Părinte, ce se întâmplă dacă vreun preot nu pomeneşte pomelnicele?
-Acel preot va merge la judecata lui Dumnezeu ca o slugă rea şi
vicleană. Preotul care nu-şi face datoria nu are mântuire. Dacă din
comoditate pune numai rugăciuni la proscomidie zicând: „pomeneşte Doamne
şi pe cei ce m-au rugat să mă rog pentru dânşii” fără să-i mai
pomenească, va fi aruncat afară, ca şi cum ar fi dat sarcina pe Dumnezeu
s-o facă.
Să vă spun o întâmplare. Era un preot care nu pomenea pomelnicele
şi le punea în Sfântul Altar într-un sac, cu gândul că odată o se le
pomenească. A venit moartea şi a rămas sacul cu pomelnicele nepomenite.
Noul preot care a venit, a căutat să scape de sacul acela cu pomelnice
însă, aude un glas: „nu sunt pomenite” şi le lasă. După un
oarecare timp a încercat din nou să facă acelaşi lucru şi tot aşa aude.
Atunci, îşi pune în gând să pomenească el pomelnicele din sac. Când a
fost la ultimul pomelnic i se arată îngerul păzitor al acelui preot în
chipul preotului, zicându-i „Îţi mulţumesc că le-ai pomenit, că din cauza aceasta nu am aflat odihnă de la Creatorul”. Fiecare preot este dator să ducă rugăciunile credincioşilor lui Dumnezeu.
Credincioşii care duc pomelnice iar preotul nu le pomeneşte, sunt
pomeniţi de înger înaintea lui Dumnezeu şi li se vor împlini
rugăciunile, pentru că Dumnezeu se uită la credinţa lor, dar preotul va
fi judecat.
360.– Părinte, cum trebuie să scriem un pomelnic, ce trebuie să cuprindă el pentru a fi corect?
-Când scrii un pomelnic nu te treci pe tine primul, ci, primul este
duhovnicul la care te spovedeşti şi care, are grijă de sufletul tău şi
care, va răspunde pentru tine la Judecata Înfricoşată; al doilea şi al
treilea nume, sunt părinţii, apoi naşii de botez şi de cununie şi după
aceea urmezi tu şi familia ta. Este valabil şi când scrii pomelnic
pentru cei morţi.
361.– Părinte, eu sunt hirotonit de curând în
preot şi am o parohie undeva la ţară, acolo am găsit obiceiul ca atunci
când ieşi cu Sfintele Daruri să pomeneşti anumite pomelnice şi nu sunt
puţine, stau câte o jumătate de oră cu Sfintele Daruri în mână, iar
pălimarul îmi ţine pomelnicele pentru a le pomeni şi un alt obicei, de a
citi tot ce scrie pe pomelnic nu numai numele. De multe ori mă jenez să
rostesc ce scriu unii credincioşi, ce să fac?
-Pentru că eşti nou acolo, ai datoria de a îndrepta ceea ce ţi se
pare că nu este bine, să îndrepţi anumite obiceiuri, cu toate că oamenii
te vor întreba şi unii se vor supăra. Ieşi la predică şi le spui cu
mult curaj şi convingător ce ţi se pare că nu este corect şi de ce nu
este corect. Să ştii că lumea va înţelege dacă le explici şi mai târziu
vor înţelege şi cei mai tari la cerbice care se vor arăta potrivnici. În
felul acesta, ţi-ai făcut datoria şi ţi-ai îndeplinit misiunea, nu stai
degeaba în mijlocul credincioşilor şi-i laşi să-i conducă obiceiurile.
Pomenirea la Sfintele Daruri a pomelnicelor, nu este corect. Nu
este momentul potrivit şi nici situaţia nu-ţi permite având Sfintele
Daruri în mână, să pomeneşti un braţ de pomelnice. În afară de cererile
pe care preotul le rosteşte când iese cu Sfintele Daruri şi care sunt
scrise în Liturghier, te sfătuiesc să nu zici nimic în plus. Trebuie
să-i lămureşti pe oameni că, în cadrul Sfintei Liturghii sunt momente
speciale unde pot fi pomeniţi. Ai datoria să îndrepţi.
De asemenea, trebuie să lămureşti pe credincioşi că
nu este bine ca cererile lor să fie rostite cu voce tare şi să le
asculte cei ce vin la biserică, pentru că pot râde unii de alţii, pot să
se judece unii, se pot certa unii cu alţii şi se pot duşmăni o viaţă
unii cu alţii pentru că s-au auzit pomeniţi ca duşmani la Sfânta
Biserică. Nu-i corect să se audă în biserică: „Ioana se roagă pentru
îndepărtarea vrăjmaşei Maria” sau „Gheorghe se roagă pentru ca Vasile
să-i întoarcă găinile pe care i le-a furat” sau „Ileana se roagă pentru
întoarcerea soţului ei Ilie de la desfrânata Rodica” s.a.m.d. Am mai
auzit în unele părţi pomenindu-se la morţi aşa: „Încă ne rugăm pentru
sufletul adormitului robului lui Dumnezeu Ioan, ce i se face pomenire de
40 de zile”, pomenindu-i sorocul de: un an, de doi ani sau de şapte
ani. Nu este corect. La fel nu este corect ca la numele mortului să-i
pui şi funcţia pe care a avut-o cât a trăit, de exemplu: „Încă ne rugăm
pentru sufletul adormitului robului lui Dumnezeu Inginerul Constantin…”.
La citirea pomelnicelor, la slujbe, se pomenesc numai numele şi atât,
nimic mai mult, pentru că ştie Dumnezeu pe fiecare şi cererea şi
trebuinţa lui. Îndreaptă obiceiul !
362.- Părinte, la Taina Sfântului Maslu putem pomeni morţii?
-Nu se pomenesc morţii la Sfântul Maslu. Nu se pomenesc morţii la
nici una din cele şapte Sfinte Taine. Sfintele Taine nu sunt pentru
morţi ci numai pentru cei vii, spre deosebire de Sfânta Liturghie care
se poate face atât pentru cei vii cât şi pentru cei morţi, Sfintele
Taine sunt numai pentru vii. Prin Sfintele Taine se primeşte lucrarea
Sfântului Duh şi nu o pot primi decât numai cei vii, pe când prin Sfânta
Liturghie se primeşte lucrarea Jertfei de Răscumpărare a Mântuitorului
nostru Iisus Hristos, jertfă, care răscumpără atât pe cei vii cât şi pe
cei morţi.
Oastea Domnului
335.- Părinte, este bună Oastea Domnului? De unde a apărut această organizaţie în sânul Bisericii noastre?
-De la Mitropolitul Nicolae Balan al Ardealului. După război,
moralul credincioşilor era foarte scăzut, mai ales în Ardeal, unde sunt
secte şi formaţiuni religioase de tot felul. Pentru a trezi sentimentul
religios şi de a-l face să fie mai puternic, Mitropolitul Nicolae
Balan a iniţiat o mişcare în sânul Bisericii, numită Oastea Domnului.
Prin aceasta, urmărea să-i adune pe credincioşi la rugăciune, la cântări
religioase, în fiecare duminică după-amiază în Sfintele Biserici şi
să-i încurajeze la o viaţă şi trăire moral-religioasă mai puternică.
Această mişcare urmărea şi contracararea prozelitismului sectar, care
după război luase amploare. Cei ce au fost pe front în Germania, au
venit de acolo unii dintre ei, alteraţi de neoprotestanţi. Până la
război, nu s-a pomenit în România de sectari. Toţi erau ortodocşi.
Astfel, de organizarea şi animarea credincioşilor în acţiuni de Oastea
Domnului, se ocupa un preot pe nume Iosif Trifa. De la un moment dat,
activitatea mişcării, a început să se denatureze şi să devieze de la
linia pur ortodoxă. Adunările, începeau să semene tot mai mult cu
adunările sectarilor, unde laicul să treacă înaintea sacerdotului.
Cântarea tradiţională şi bisericească să semene cu cea laică, textele
cântărilor să fie înlocuite cu textele unor poezii religioase compuse de
laici şi unele să fie împrumutate de la sectari. Cuvântul de învăţătură
să fie rostit şi de laici şi treptat, preotul trecuse pe ultimul loc,
s.a.m.d. Văzând aceasta, Mitropolitul şi-a dat seama că, Oastea Domnului
se transformase în ceva periculos. Atunci l-a chemat pe Preotul Iosif
Trifa şi i-a pus în vedere să revină la linia şi trăirea ortodoxiei şi
să înceteze de a mai anima gruparea Oastea Domnului. Preotul Iosif
Trifa, în loc să dea ascultarea ierarhului său, orbit de succesul pe
care-l avea în rândul adepţilor, a căzut sub neascultare şi se spune că a
fost caterisit şi chiar blestemat de Mitropolit. Acest duh al
încăpăţânării, al neascultării de Biserică şi preot, separarea şi
ieşirea de sub tradiţia Bisericii îi conduc şi astăzi. S-au aşezat
mirenii în locul preotului, oaia în locul păstorului. Îi stăpâneşte
duhul mândriei considerându-se a fi mai evlavioşi şi mai râvnitori în
păstrarea credinţei şi fac ca şi sectarii, în adunări, cumătrii şi
nunţi, se urcă mireanul la amvon şi încep să înveţe de acolo cuvântul
lui Dumnezeu. Canonul 64 al Sinodului VI Ecumenic, spune aşa: „Nu
se cuvine laicului să ţină cuvântări, sau să înveţe în public,
însuşindu-şi prin aceasta dregătorie de învăţător, de ce te faci pe tine
păstor oaie fiind; de ce te faci cap, picior fiind; de ce îndrăzneşti
să conduci oaste, fiind pus între soldaţi? Şi de se va dovedi a călca
cineva acest canon să se afurisească 40 de zile”. Sfântul Apostol Petru, zice: „…nici o proorocie a Scripturii nu se tâlcuieşte după socotinţa fiecăruia” (II Petru, 1, 20). Mântuitorul a trimis numai pe Sfinţii Apostoli la propovăduire, zicându-le: „mergând învăţaţi toate neamurile..”
nu şi pe mireni. Pe preoţi îi ajută harul preoţiei lucrător şi
sfinţitor, la propovăduirea cuvântului şi a învăţăturilor de credinţă,
fiind luminaţi de acesta în cunoaşterea tainelor lui Dumnezeu, pe când
pe mirean îl poate încurca vrăjmaşul cu neştiinţa şi nepriceperea.
Organe
336.- Părinte, este voie să se doneze organe?
-Nu, trebuie să le ai pe toate la judecată.
Odihna şi osteneala părintelui
337.- Minutele de odihnă ale părintelui, erau 10.
-Mă lăsaţi 10 minute şi mă sculaţi ! Aşa spunea de fiecare dată
când se culca ziua. Rudele sau cei care erau în preajma dânsului, abia
aşteptau să-l lase mai mult pentru că-l ştiau foarte obosit şi se
gândeau că, dacă se odihneşte mai mult se va reface mai bine. Cine
rămânea să supravegheze ca să nu intre cineva brusc şi să deranjeze, se
gândea să-l lase mai mult dar, spre surprinderea lor, când se făceau 10
minute, părintele se ridica şi spunea:
-Gata! M-am odihnit! Se insista să mai stea, minţindu-l că nu este
lume, să stea liniştit. Uneori, reuşeau să-l convingă, dar, de cele mai
multe ori îşi dădea seama şi-i dojenea glumind:
-Nu mă lăsaţi să dorm mai mult că destul am să mă odihnesc dincolo!
Mă aşteaptă oamenii, au necazuri şi-au lăsat casele, şi-au lăsat
copiii, că mulţi vin de departe. Dacă mă lăsaţi mai mult, nu mă mai pot
trezi, sunt somnoros. Să vă spun o întâmplare: Eram în biserică aici la
Cernica şi era lume foarte multă, ca de obicei. Fiecare vroia să
vorbească cu mine cât mai repede. O doamnă care venise pentru prima
oară, văzând câtă lume este a început să plângă şi s-a dus lângă Sfântul
Calinic, la raclă, să-i spună lui s-o ajute, să poată vorbi cu mine.
Eu am auzit-o plângând şi m-am dus să văd de ce plânge.
-Părinte, m-am învoit de la servici numai pentru 2 ore şi vreau să
vorbesc cu dumneavoastră, dar, e lume multă şi nu pot să mai stau mult.
-Spune matale ce necaz ai şi apoi mergi la servici.
Altădată tot aşa, am auzit suspinând lângă raclă, o doamnă care-şi
lăsase copii închişi în casă şi se grăbea să vorbească, erau mici şi
trebuia să se întoarcă repede. Deci, oricât de mult ar vrea să fie
înţelegători şi să aştepte, nu pot mai mult timp.
Ouăle roşii
338.- Părinte, în ce zi din săptămâna Patimilor se fac ouăle roşii?
-Ouăle roşii se fac numai în Vinerea Mare, pentru că atunci a curs
sângele Mântuitorului pe Cruce. Nu se roşesc joi, pentru că încă nu a
fost răstignit şi nici Sâmbătă pentru că în această zi era în mormânt.
Această zi este ca o sărbătoare, cu post negru, cu lucrul uşor. (Vezi la
”necurat-necurăţie”)
Păcatul
339.- Părinte, e adevărat că păcatele noastre vă apasă pe dumneavoastră?
-Nici vorbă, eu doar le duc mai departe, sunt mijlocitor între om şi Dumnezeu.
340.– Părinte, am făcut ceva rău, n-am ştiut că e păcat, ce fac?
-Uite ce e, când omul greşeşte din neştiinţă, îl iartă Dumnezeu,
când omul păcătuieşte cu ştiinţă îl pedepseşte Dumnezeu. Matale n-ai
ştiut, te iartă, dar pe viitor fii atentă să nu mai greşeşti, că ai
aflat acum.
341.-Ascultaţi!
-Înainte ca omul să săvârşească păcatul, vine ispita. Ce este
ispita? Este sfatul şi îndemnul diavolului de a săvârşi păcatul. Atunci
se duce o luptă în mintea şi voinţa omului. Îngerul păzitor nu vrea să
te lase să cazi în ispita diavolului şi apoi în păcat. Atunci se apropie
şi el, te sfătuieşte şi te îndeamnă să nu asculţi de sfatul celui rău
şi să respingi păcatul. Această luptă dintre bine şi rău o simte omul
înainte de a face vreun păcat. Important este ca omul să nu se grăbească
de a împlini gândul cel rău şi să asculte de sfatul cel bun. Pentru a
te determina să-l asculţi, diavolul îţi prezintă dimensiunea păcatului
mică şi îţi argumentează că şi alţii îl săvârşesc şi chiar marea
majoritate a omenirii; că Dumnezeu nu ia în considerare toate păcatele
pe care le face omul şi mai ales pe cele mai mici; că Dumnezeu este bun
şi milostiv, nu vrea moartea păcătosului, ş.a.m.d. După ce ai făcut
păcatul, te lasă la mustrarea conştiinţei şi dacă poate să te ducă şi la
disperare. Aşa a păţit Iuda. El fiind stăpânit de un alt păcat cel al
lăcomiei, diavolul îl îndeamnă să-l vândă pe Hristos şi-i argumentează
că nu va face prea mult rău prin aceasta, pentru că evreii o să-l mustre
şi o să-l cuminţească. Nu s-a gândit niciodată Iuda că, s-ar putea ca
fapta lui să aibă un asemenea deznodământ, de a-L da la osândă de moarte
pe Învăţătorul său. După ce a fost judecat, bătut şi răstignit Hristos,
Iuda parcă s-ar fi trezit dintr-un vis. Diavolul l-a părăsit.
Argumentele pe care i le prezenta diavolul au dispărut. Acum vedea cu
ochii şi analiza cu judecata adevărata dimensiune a faptei sale.
Conştiinţa i s-a deşteptat şi a început să-l mustre foarte aspru, încât,
s-a dus înapoi la iudeii cărora îL vânduse pe Hristos, ca să le
întoarcă banii, spunând: „luaţi înapoi banii că am vândut sânge nevinovat!”. Iudeii l-au părăsit şi ei, spunându-i: „ce ne priveşte pe noi, tu vei da seama”, refuzând
să mai primească înapoi arginţii. Iuda aflându-se într-o astfel de
situaţie, i s-a părut că este fără de ieşire. Atunci s-a apropiat din
nou diavolul de el şi-i spune:”Dacă l-ai vândut pe Însuşi Dumnezeu
şi l-ai dat la osândă de moarte, degeaba mai trăieşti, viaţa ta nu mai
are nici un rost, nu vei fi iertat de Dumnezeu. Mai bine ar fi pentru
tine să te spânzuri”. Diavolul fiind isteţ şi viclean, a ştiut să
aleagă momentul în care să-l ducă pe Iuda la disperare, deznădejde şi la
sinucidere, pentru a-l câştiga definitiv. De aceea, Mântuitorul înainte
de Patima Sa îl numeşte „fiul pierzării”. Aşa se întâmplă cu fiecare dintre noi, atunci când avem o ispită şi săvârşim păcatul.
342.- Părinte, sunt păcate pe care să nu le ierte Dumnezeu?
-Toate! Pe toate nu le iartă Dumnezeu, fie mari fie mici, dacă nu
le mărturisim şi nu ne căim. Pe toate le iartă Dumnezeu, dacă ne pare
rău şi ne întoarcem de la ele cu căinţă în suflet. Şi Iuda găsea iertare
la Mântuitorul pentru fapta sa, dacă, se întorcea cu părere de rău şi
cerea iertare de la Dumnezeu. Numai un necredincios, ca Iuda, poate să
spună că degeaba se mai căieşte că, Dumnezeu nu-l iartă. Este adevărat
că păcatele se pot şterge prin spovedanie şi căinţă sinceră, dar urma
păcatului rămâne, aşa cum rămâne urma creionului pe hârtie după ce a
fost ştearsă. Însă şi această urmă va dispărea la judecata sufletului,
când, Dumnezeu va porunci îngerului să îmbrace sufletul nostru cu o
îmbrăcăminte nouă. Important este să fim conştienţi de starea păcatului
în care ne aflăm, hotărâţi să fim de a ne întoarce de la păcat şi de a-l
lepăda, şi de a ne spăla sufletul de păcat prin baia lacrimilor părerii
de rău, pentru că săvârşirea păcatului ne-a despărţit de Dumnezeu.
343.- Omul trebuie să vadă păcatul ca
pe un noroi ce-l poate murdări şi ca pe un zid ce-l desparte de
Dumnezeu, pe care cu greu, îl poate dărâma. Înainte de a accepta ispita
şi a săvârşi păcatul, omul trebuie să se vadă îmbrăcat în hainele curate
şi strălucitoare ale botezului şi pe „cineva” care, tendenţios l-ar
îndemna zicându-i: „Vezi noroiul de acolo? Mergi de te tăvăleşte în el,
şi vei găsi dulceaţă, chiar dacă la prima vedere pare să te murdărească
!”
344.– Pentru fiecare păcat făcut de
om, locuieşte pe el un diavol. Tartarul iadului a dat ca misiune
diavolilor să stăpânească fiecare câte un păcat cu care să ispitească şi
să amăgească lumea. La sfârşitul zilei, vin diavolii şi se laudă în
fata tartarului pe câţi i-a câştigat în ziua aceea cu păcatul pe care-l
are în stăpânire. Cei ce au câştigat suflete, au mare laudă în fata
iadului, iar cei ce nu au reuşit sunt pedepsiţi.
345.- Seara când te culci şi
adormi, dacă în ziua aceea ai făcut păcate grele şi mai multe decât
faptele bune, diavolul este primul care se duce la Dumnezeu şi te
pârăşte, lăudându-se cu păcatele tale, că a lui voie ai împlinit, de el
ai ascultat, pe el îl slujeşti şi al lui eşti. Îngerul păzitor pe care
n-ai vrut să-l asculţi şi nu ai luat în seamă sfatul lui, vine în urmă
plângând. Plânge atât pentru tine cât şi pentru el. Plânge pentru tine,
pentru că prin păcatele pe care le-ai făcut te pierde şi plânge pentru
el, pentru că nu a reuşit din cauza necredinţei şi încăpăţânării tale să
te păzească să nu cazi şi pentru că nu a putut să-şi îndeplinească
misiunea primită, de a te păzi.
Atunci când ai făcut faptele bune şi te-ai ferit de păcate, va
merge înainte îngerul tău păzitor la Dumnezeu lăudându-se cu tine că ai
împlinit pe pământ voia şi dreptatea Lui. Te laudă şi Dumnezeu în faţa
sfinţilor, şi toate cetele cereşti se bucură şi dau slavă pentru această
veste mare că, Împărăţia lui Dumnezeu în acea zi, a mai câştigat un
suflet, după cum spune la Scriptură: „Bucurie se face îngerilor lui Dumnezeu pentru un păcătos care se pocăieşte” (Luca 15,10). După cum ştim că, Dumnezeu se lăuda cu Iov în ceruri ca fiind om drept, fără prihană şi temător de Dumnezeu (Iov 1,8).
Papa – unirea cu catolicii
346.-Părintele a fost la Roma, să
vorbească cu Papa despre unire dar, nu l-a găsit. I-a lăsat vorbă că
doreşte să stea de vorbă şi a plecat. După un timp a venit în ţară un
autocar cu italieni, trimişi de Papa, ca să stea de vorbă pe tema
unirii. Ei au venit şi au transmis mesajul Papei: „ doresc unirea dar să veniti voi la noi”.
Părintele Ilarion le-a explicat care sunt greşelile lor, că ei sunt de
vină pentru că s-au rupt de noi, au luat-o pe un drum greşit. Turiştii
italieni au înţeles tot ce a spus părintele Ilarion şi când dânsul i-a
întrebat dacă vor să se unească cu noi, ei au răspuns afirmativ şi au
cântat „Tatăl Nostru” împreună cu Părintele Ilarion. Părintele i-a stropit cu aghiazmă, i-a binecuvântat şi le-a spus:
-Transmiteţi Papei din partea mea că unirea trebuie făcută şi că
cine a greşit drumul, acela trebuie să se întoarcă, noi toţi trebuie să
fim ca la început. După ce au plecat italienii, părintele a oftat şi
ne-a spus:
-Unirea se va face când nu va mai fi acest Papă pentru că e foarte mândru şi nu cedează.
În ultimele zile ale vieţii sale, părintele era în spital şi un
binevoitor i-a adus în rezervă un televizor ca să vadă tot ce făcea şi
spunea Papa. Lacrimile îi curgeau pe obraz şi picurau din barbă. Aşa a
fost părintele în ziua când Papa Ioan al II lea era în vizită la noi.
Necurat-necurăţia
325.- Părinte, dacă eşti necurată, poţi lua lumina la Înviere?
– Nu! Nu poţi! Stai acasă.
326.- Dacă eşti necurată şi vin Paştele, poţi vopsi ouăle roşii ?
-Nu! Femeia când este necurată nu poate să facă ouă roşii ci o ajută cineva din familie, rudă sau o prietenă.
327.- Părinte, unele persoane au nişte pete roşii-vişinii pe faţă şi pe corp, de la ce sunt ?
-Petele acelea sunt la persoanele concepute în zilele oprite, la
vreme de necurăţie, în cele 8 zile, când femeia nu are voie să aibă
relaţii cu soţul. Dacă nu se respectă această rânduială, sângele care nu
se elimină din organismul ei se aşează pe copilul care s-a conceput
atunci. Aceste pete sunt mai mari sau mai mici, în funcţie de ziua în
care s-a produs unirea celor doi. Dacă sunt la sfârşitul perioadei sunt
mai mici, dacă sunt la început sunt mai mari şi urâte. Aceste pete nu
ies cu nimic.
328.- Părinte, ai voie să aprinzi candela când nu eşti curată?
-Nu, de drept nu e voie. Candela reprezintă îngerul păzitor al
casei. De fiecare dată când pui ulei faci 3 metanii şi-ţi pui dorinţa
care o ai de rezolvat: căsătorie, sănătate, spor, examene, proces în
care doreşti să reuşeşti. Dacă ai candela aprinsă şi mori fără lumânare
se socoteşte că ai avut lumină.
329.- Părinte, eu sunt gravidă în luna a 3-a
şi tot mai pierd câte puţin sânge în fiecare lună, să mă socotesc
necurată şi să ţin ca zilele de necurăţie ?
-Da, oricât de puţin sânge ar pierde o femeie gravidă sau când e
mai înaintată în vârstă şi nu mai are lunar vremea ei ca femeie, tot 8
zile de necurăţie ţine.
330.-A venit la părintele o persoană necăsătorită, nu avea mamă, nu avea pe nimeni.
-Părinte, ştiu că nu e voie să faci ouă roşii dacă nu eşti curată şi acum vin Paştele, ce fac ?
-Îţi face altcineva ouă roşii.
-Cine, părinte, că n-am pe nimeni ?
-Matale! şi o arată pe o bolnavă care era de faţă. Bolnava a
început să ţipe. Era bolnava care ţipa la auzul, văzul şi atingerea
lucrurilor sfinte. Am mai amintit de ea.
-De ce ţip, părinte ? Îl întreabă bolnava pe părintele.
-Păi, matale eşti curată ? Bolnava a început să ţipe şi mai tare,
de i se înfundaseră urechile, ca un şuierat îndelung. Ne uitam unii la
alţii şi nu ne dumiream ce se întâmplă. Bolnava care era gravidă cam în
luna a 4-a, mai pierdea lunar câte puţin sânge şi nu mai socotea că ar
fi ciclu, pentru că era gravidă. Părintele ne spusese că oricât de puţin
am pierde şi oricât de în vârstă ar fi femeia, tot 8 zile trebuie să
ţină.
331.- Părinte, dacă cele 8 zile de necurăţie ţin mai mult, ce fac?
-Dacă perioada de necurăţie e mai mare de 8 zile, se socoteşte
boală şi trebuie să mergeţi la doctor, că la carte scrie: “ştiinţa
doctorului să nu o nesocotiţi”.
332.– Părinte, dacă am intrat necurată în
biserică sau am stat în pridvorul bisericii necurată spunând că acolo nu
este păcat, am greşit mult?
-Vai de cel ce întinează Locaşul Cel Sfânt a lui Dumnezeu! Sfânta
Scriptură în nenumărate locuri, atrage atenţia celor întinaţi, să nu se
atingă de nimic sfânt şi de ceea ce este închinat lui Dumnezeu.
Cel întinat nu trebuie să se atingă de ceilalţi semeni din jurul lui, pentru a nu-i întina.
Femeii celei necurate, i se porunceşte să stea acasă şi să se roage.
Femeia necurată, să nu se atingă de nimic sfânt: nici de icoane,
nici de aghiazmă, nici de preot, nici de biserică. Nu are voie să calce
pământul din curtea bisericii, pentru că şi acesta este sfinţit de
arhiereu înainte de a se zidi biserica. Nu are voie să intre în
pridvorul bisericii, pentru că şi acesta a fost sfinţit de arhiereu
odată cu biserica sau mai târziu şi face corp comun cu ea.
333.- Părinte, dascălul de la biserică de la
noi şi chiar părintele, ne-au spus că nu este păcat de a intra necurată
în pridvorul bisericii, că pridvorul nu face parte din biserică.
-Cei ce sfătuiesc că, în pridvorul bisericii este voie să stea
femeia necurată, aducând argument că în pridvorul bisericii stau
catehumenii, greşesc amarnic. Nu se compară starea de catehumen cu
starea de necurăţie trupească a femeii şi nici starea de necurăţie a
femeii cu starea de după necurăţie, când femeia poate intra în pridvorul
bisericii pentru a lua molifta.
Sunt unii dintre mireni şi dintre preoţi care, sfătuiesc foarte
greşit pe femei, să intre în biserică, dar să aibă grijă să nu
murdărească biserica. Este foarte greşit, pentru că însăşi natura sau
starea de necurăţie a femeii întinează biserica. Aceştia confundă
murdărirea bisericii cu întinarea ei. Or mai fi biserici murdare din
lipsa de râvnă a celor ce sunt puşi să le îngrijească dar, sunt sfinte.
Întinarea nu are sens de murdărire ci sensul de necurăţie. Şi
diavolii cu chip de lumină şi îmbrăcaţi în alb, numiţi şi teologii
iadului, apar curaţi şi strălucitori, dar sunt spurcaţi şi necuraţi prin
natura lor.
Cartea porunceşte ca atunci când va intra în Sfânta Biserică ceva
necurat: animale, femeie necurată sau eretic, să se sfinţească din nou
acea biserică.
334.– Părinte, femeia care a făcut avort are voie să intre în biserică?
-Nu are voie. Femeia care a făcut avort, este necurată timp de 40
de zile. Dacă lehuza care a purtat sarcina şi a născut, iar naşterea
este o împlinire de poruncă şi o binecuvântare a lui Dumnezeu, rămâne
necurată timp de 40 de zile, atunci, femeia care a ucis pruncul în
pântece şi în loc să-l nască, a scos pruncul bucăţi din ea, cât de
necurată s-a făcut şi cât de vătămat şi bolnav este trupul ei?!
După 40 de zile, făcând post o săptămână, vine la preot pentru a i
se citi molifta. După moliftă se spovedeşte şi îndeplineşte canonul dat
de Sfinţii Părinţi. Pe tot timpul opririi de la Sfânta Împărtăşanie să
facă următoarele:
-Nu va lipsi de la nici o Sfântă Liturghie din duminici şi sărbători, cu excepţia perioadei de necurăţie;
-Va posti toate posturile de peste an;
-În loc de Sfânta Împărtăşanie, preotul îi va da Aghiazmă Mare,
care are rolul de a spăla întinăciunea păcatului, pe când Sfânta
Împărtăşanie arde sufletul celui nevrednic. Preotul nu va da imediat
Sfânta Împărtăşanie pentru a feri pe credincios de furia diavolilor.
Naşii
316.– Părinte, e adevărat că naşii noştri de botez ne influenţează viaţa?
-Nu ne influenţează, moştenim din ce au ei mai bun sau rău, de
aceea se aleg cu grijă naşii. Pe copiii mei i-au botezat naşi diferiţi
(aşa se şi face, să-ţi măreşti neamul). Deşi sunt preoţi şi preotese,
fiecare are câte ceva din ce avea naşul; unul se pricepea la avocatură
(botezat de avocat), unul la sculptură (botezat de un arhitect), una din
fete preoteasă, foarte harnică îi merg mâinile încontinuu, aşa era naşa
ei, frântă de oboseală, picotea de somn dar mâinile tot îi mergeau la
curăţat de cartofi şi ce mai fac gospodinele, cealaltă fată de
preoteasă, iubea foarte mult florile şi grădina, era bună gospodină dar
cel mai bine se simţea în grădină cu florile, cu pomii, acolo era lumea
ei.
317.– Părinte, pe cine trebuie să punem naşi la botez şi cât de important este acest lucru?
-Cu multă chibzuinţă trebuie aleşinaşii de botez. Din cauza naşilor
la botez mulţi copii pătimesc, suferă şi unii nu se pot mântui. Naşii
la botez sunt martori înaintea lui Dumnezeu pentru prunc. Naşii cu
sufletul lor se pun garanţi pentru sufletul copilului. Dacă sufletul
naşului este un suflet rău şi necredincios, lucrează mai mult faptele
necredinţei, este plin de patimi şi păcate: ucigaş, bătăuş, beţiv,
curvar, certăreţ, necredincios, lacom, răpitor, s.a.m.d., nu este cea
mai bună garanţie pentru copil. Sufletul lui este alterat. De aceea,
pentru că naşul s-a pus garant cu sufletul lui împătimit pentru sufletul
copilului, diavolii care-l stăpânesc pe naş cu patimile, vor trece şi
la copil, chinuindu-l cu aceleaşi patimi ca şi pe naş. Părinţii să bage
de seamă când aleg naşul pentru copilul lor, să aleagă o persoană
integră, cu un caracter moral bun, credincios şi iubitor de cele sfinte.
318.– Părinte, este bun obiceiul ca la botezul unui băiat să fie naşă o fată şi la botezul unei fete să fie naş un băiat?
-Naşul copilului trebuie să fie de acelaşi sex cu copilul, aşa cum
spun canoanele bisericeşti, pentru a nu se face concubinaj prin taina
Sfântului Botez. Este greşit obiceiul ca, pe un băiat să-l boteze o
femeie şi pe o fetiţă s-o boteze un bărbat. Trebuie să se acorde atenţie
acestui lucru pentru că este de mare importanţă. Diavolul, dă în gând
omului să facă rânduieli după capul lui socotind că părerea lui nu are
ce strica. Aceste rânduieli nevinovate devin foarte vinovate, pentru că
prin ele îşi permit diavolii să ispitească, să se apropie, şi să strice
buna rânduială care-l poate păzi pe om.
319.- Părinte, este bine ca, la botez să fie naşi copii ?
-Nu este bine. Să nu fie puşi să boteze copiii sub 16 ani. În
primul rând copiii sub 16 ani ei înşişi sunt la şcoala părinţilor, a
naşilor şi duhovnicilor de a învăţa din tainele credinţei ortodoxe în
care au fost botezaţi şi au nevoie să fie învăţaţi, nu-i poţi pune pe ei
să crească duhovniceşte şi să înveţe copilul.
320.- Părinte, unii naşi după ce botează
copilul, uită de el, nu-şi mai aduc aminte de el, nu au grija lui. Ce
datorii are naşul faţă de fin înaintea lui Dumnezeu?
-Naşul care nu are grijă de fin şi care nu se ocupă de creşterea
duhovnicească a acestuia i se ia demnitatea de „părinte duhovnicesc” şi
va fi judecat ca un părinte ce nu şi-a făcut datoria faţă de copiii săi.
Degeaba a botezat că nu va avea plată ci osândă.
Naşul, care lasă pe finul lui să se rătăcească trecând la alte
credinţe şi mărturisind o credinţă străină lepădând botezul ortodox în
care a fost botezat, pierde plata. Va fi judecat ca un părinte
netrebnic. Îşi va pierde şi el sufletul ca şi finul, pentru că a
garantat cu sufletul lui pentru sufletul finului.
321.– Părinte, este un obicei ca finii de
botez să ducă colaci naşului. Dacă finul nu duce colacii naşului, naşul
se supără foarte tare. E bun obiceiul acesta?
-Naşul, care pretinde sau permite finului să-i aducă colacii pentru
că a botezat, cu ocazia căsătoriei finului sau cu alte ocazii, pierde
plata, deoarece întoarcerea colacilor la naşi înseamnă întoarcerea
pomenii naşului că a botezat, Dumnezeu nu mai răsplăteşte jertfa lui,
deoarece i-a plătit-o finul întorcându-i colacii. Finul poate aduce cât
de mulţi colaci pentru naşul lui numai după moartea naşului. Numai după
ce naşul şi-a luat plata de la Dumnezeu pentru încreştinarea finului, şi
nimeni nu-i mai poate răpi plata. Atunci este dator finul să se roage
pentru sufletul naşului.
322.– În unele părţi din Bucovina, este obiceiul ca la botez şi la nuntă, să se pună foarte mulţi naşi. Este bun acest obicei?
-La botez sau cununie nu trebuie să fie mai mult decât un singur
naş şi nu este bine să fie mai mulţi. Cel ce va zice că nu strică şi nu
are ce strica să fie mai mulţi naşi, vorbeşte din neştiinţă şi
necunoaştere şi după părerea capului său. Aşa cum trupeşte nu poţi avea
decât un singur părinte, tată şi mamă, tot aşa şi spiritual nu poţi avea
mai mulţi părinţi care să te nască în acelaşi timp duhovniceşte, prin
taina Sfântului Botez. Devin rude spirituale naşul cu finul de gradul I,
ca între tată şi fiu. La fel devin rude spirituale: finul şi copiii
naşului, considerându-se fraţi spirituali, între copiii finului şi
copiii naşului, ş.a.m.d. În acelaşi timp se stabileşte relaţie de
rudenie spirituală între naşii care participă la botez, ca fiind
împreună părinţi spirituali şi între copiii acestora, s.a.m.d. Finul nu
se mai poate căsători luând fată din sat pentru că prin botez este rudă
cu mai mult de o jumătate din sat.
323.– Părinte, este bine să boteze sau să cunune ca naşi, finii în familia naşilor lor?
-Nu este bine ca finii să boteze şi să cunune în familia naşilor,
ca nu cumva din fiu spiritual, finul, să devină părinte spiritual
naşului şi pentru descendenţii naşului. În al doilea rând, s-ar întoarce
pomana pe care a făcut-o naşul botezându-l pe fin.
Naşterea de prunci
324.- Să vă povestesc un caz de naştere şi de vindecare şi cum ne-am împrietenit, eu, cu un doctor şi cu soţul unei doamne.
-A venit la mine o doamnă care avea deja 2 fete şi căreia doctorul
îi spusese că nu mai are voie să aibă copii. Ea suferea de o boală
genitală şi după părerea doctorului era în pericol, dacă mai năştea.
Avea să nască copii cu malformaţii. Soţul ei, om cu studii superioare, a
dus-o la mai mulţi doctori şi toţi i-au spus la fel. Deci, nu voia să
mai audă de naşteri. Soţia era între ciocan şi nicovală. Doamne ce mă
fac!?
Ea mai fusese la mine şi îşi rezolvase alte probleme din familie.
Ştia că avortul era păcat mare şi a venit să-mi ceară părerea. Am
sfătuit-o cum m-a luminat Dumnezeu în momentul acela. I-am spus să lase
copilul, să ardă candela pentru sănătate, să facă 13 metanii zilnic la
Maica Domnului şi să citească Acatistul Acoperemântul Maicii Domnului
până la naşterea copilului. I-am spus că atunci când o să nască va fi
complet sănătoasă şi va avea copil sănătos. I-am spus aceasta pentru că o
ştiam credincioasă, ştiam că puterea lui Dumnezeu e mare şi că cel mai
mare doctor este El. Dumnezeu ne spune că „ştiinţa doctorilor să nu o nesocotiţi”, dar
când doctorul nu mai poate face nimic, intervine Dumnezeu cu puterea
Lui pentru întărirea noastră în credinţă. În familia lor, soţul era
foarte pornit împotriva preoţilor, a bisericii şi a mea în special. În
casa aceea, trebuia să se vadă lucrarea lui Dumnezeu pentru cei doi
soţi, unul să se întoarcă la credinţă şi altul să se întărească şi mai
mult în credinţă. A început scandalul în casa lor pentru că soţia s-a
încăpăţânat să lase copilul. Într-o zi, soţul a găsit-o pe soţie făcând
metanii, s-a mâniat şi a spurcat pe toţi „popii” şi mai ales pe mine. El
mă ştia pe mine dar, nu mă putea suferi. Când a văzut-o la metanii şi-a
dat seama că eu am învăţat-o şi a început a râde de ea, de soţia lui:
-Nu vezi că eşti nebună, cu ce te poate ajuta o candelă şi nişte
metanii, te-ai sonat, eşti inconştientă, vrei să mori, meregem imediat
la doctor. Trecuseră vreo trei luni până acum. Soţia nu s-a împotrivit,
pentru că, mai fusese la doctori de mai multe ori, iar acum deja se
simţea mai bine. Doamna a stat mai mult înăuntru şi soţul care o aştepta
afară a dat buzna în sala de consultaţie.
-Cum e doctore, crapă ori nu crapă? Doctorul i-a spus contrar aşteptărilor sale:
-Sarcina decurge normal, iar soţia dumneavoastră e mai sănătoasă.
Soţul nu i-a povestit nimic doctorului despre soţia lui, cum a văzut-o
el acasă dar, i-a promis doctorului că o mai aduce la control. Era
acelaşi medic care-i spusese mai înainte că nu mai are ce să-i facă
femeii. În luna a 9-a, femeia a fost consultată de doctor care a
constatat că este sănătoasă şi ea şi copilul şi că naşterea va decurge
normal. Soţul se bucura în sufletul lui, dar, mândria lui personală nu-l
lăsa să recunoască în faţă adevărul.
Au început durerile de naştere şi femeia era singură acasă. A dat
telefon la salvare, dar până a venit salvarea a născut singură acasă.
După ce a dat telefon la salvare, a auzit un fâlfâit ca de aripi de
porumbel şi pe uşa ei care o vedea în faţă, a apărut chipul Maicii
Domnului, cât era uşa de mare. Spunea că, nu ştia ce să spună sau ce să
facă. S-a sprijinit de un scaun şi privea la Maica Domnului care era
atât de blândă. A născut cu ochii la ea şi după aceea a vrut să o sărute
dar, pe măsură ce se apropia de ea, Maica Domnului se ridica tot mai
mult şi a dispărut auzindu-se acelaşi fâlfâit ca la început când a
apărut. Când a venit soţul de la servici, a găsit doi acasă. Născuse un
băieţel sănătos şi frumos. Au venit la Mănăstirea Cernica să boteze
copilul şi am cunoscut pe soţul doamnei şi pe doctorul lor. Ei m-au
felicitat, ne-am strâns mâna şi ne-am împrietenit
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.