Împărtăşania
242.- Părinte, un preot din oraş, la împărtăşanie, are un borcan plin cu linguriţe şi împărtăşeşte pe fiecare cu altă linguriţă.
-Preotul acela nu are credinţă. Nu e bine ce face, aduce sminteală
şi dă idei omului. Un adevărat creştin nici nu se gândeşte la aşa ceva.
Dacă în Potir e Trupul şi Sângele Mântuitorului, de ce se teme el, unde
e credinţa lui?
243.- Părinte, am văzut pe nora mea că săruta copilul pe fund, nu e păcat?
-Ba da, nu poţi cu gura cu care iei Sfânta Împărtăşanie să săruţi
fundul copilului, pentru că oricât de mic ar fi, părţile ruşinoase tot
părţi ruşinoase sunt. Părinţii care fac asta n-au mintea întreagă, vai
de capul lor.
244.– Părinte, când te împărtăşeşti, câte zile de curăţenie trupească trebuie să ţii ?
-Pentru cei tineri 3 zile înainte şi 3 zile după împărtăşanie. Ziua
de împărtăşanie nu se socoteşte. Pentru cei mai în vârstă 7 zile
înainte şi 7 după, iar pentru bătrâni tot postul şi 7 după.
245.- Copilul mic până la 7 ani.
Copilul mic merge la împărtăşanie după credinţa mamei şi deşi e mic
simte Taina Sfintei Împărtăşanii. Când se apropie de Sfântul Altar
suspină uşor sau plânge uşor. Când se fac rugăciunile pentru Sfânta
Împărtăşanie la fel, suspină sau oftează uşor, e emoţionant momentul, o
impresionează şi pe mama. Mama are emoţii ca şi cum s-ar împărtăşi ea.
246.– Părinte, câte zile trebuie să ţii post, ca să te poţi împărtăşi?
-7 zile. Se socoteşte că, după 7 zile de post se elimină toate
grăsimile din corp. Să ne asemănăm la trup cu Mântuitorul. El nu a
mâncat decât peşte.
247.- Părinte, te poţi împărtăşi în fiecare duminică?
-Nu, e prea des şi devine obicei, nu este voie, cel mai des la 40
zile, aşa săptămânal trebuie să ţii post, împărtăşania nu se dă oricum.
248.– Părinte, uneori Postul Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel, ţine trei zile cum se procedează ca să te poţi împărtăşi ?
-Când postul ţine doar 3 zile, începi cu 4 zile mai înainte ca până
în ziua aceea să fie 7 zile de post, să te poţi împărtăşi, de nu, iei
doar aghiazmă.
249.– Părinte, cum trebuie să vină femeia la Sfânta Împărtăşanie? Este bine să vină rujată şi machiată şi cu capul descoperit?
-Femeia nu se poate ruga, nu se poate spovedi şi nu se poate
împărtăşi având capul descoperit, după cum spune Sfântul Apostol Pavel: „Orice
femeie care se roagă sau prooroceşte, cu capul neacoperit îşi
necinsteşte capul, femeia este datoare să aibă semn de supunere asupra
capului ei, pentru îngeri” (I.Cor.11,5,10). Femeia care
vine la Sfânta Împărtăşanie cu ruj pe buze, trebuie mai întâi să-şi
spele rujul de pe buze şi apoi să se împărtăşească. Pentru că, rujul de
pe buze rămâne pe linguriţa cu care a fost împărtăşită, iar linguriţa
fiind introdusă din nou în Sfântul Potir, rujul de pe ea se amestecă cu
Sfânta Împărtăşanie. Dacă se întâmplă acest lucru, atunci, se fac
vinovaţi de cele sfinte, atât femeia care s-a împărtăşit cât şi preotul
care nu a păzit sfintele.
250.- Se poate împărtăşi omul de două ori într-o singură zi, aşa cum e la catolici?
-Nimeni nu se poate împărtăşi în aceeaşi zi de două ori, decât o
singură dată şi la interval de cel puţin 40 de zile. Nu se poate
împărtăşi nimeni după ce a mâncat.
251.– De ce se foloseşte la Sfânta Împărtăşanie prescura şi nu ostia ca la catolici?
-În Biserica Ortodoxă se foloseşte la Sfânta Împărtăşanie pâinea
dospită sau „artos”. Cu pâinea dospită compară Mântuitorul Împărăţia lui
Dumnezeu atunci când spune că: „Asemenea este Împărăţia cerurilor
aluatului pe care, luându-l, o femeie l-a ascuns în trei măsuri de
făină, până ce s-a dospit toată” (Mat.13,33), adică precum
aluatul care dospeşte, creşte şi sporeşte, tot aşa creşte şi Împărăţia
lui Dumnezeu prin propovăduirea Sfintei Evanghelii în lume. La Cina Cea
de Taină Mântuitorul a luat pâinea şi o frânge, nu azima.
252.– Părinte, este corect să aruncăm pe apă curgătoare dacă se alterează Sfânta Împărtăşanie?
– Nu este corect a arunca în foc şi a arde, sau de a arunca pe o
apă curgătoare sfintele! În foc nu le putem arunca, deoarece nu avem
voie să ardem Trupul şi Sângele Mântuitorului. Pe apă curgătoare nici
atât, pentru că apele în ziua de astăzi nu mai sunt curate, aşa cum erau
mai demult, ci sunt poluate. În râuri se aruncă zilnic toate rezidurile
de pe la fabrici, toată murdăria oraşelor şi satelor, iar sfintele s-ar
amesteca cu acestea. Singura posibilitate este de a le îngropa în
curtea Bisericii, în cimitir, la piciorul Sfintei Mese sau într-un loc
curat şi ferit.
253.- Cât de des se pot împărtăşi cei bolnavi şi pe patul de suferinţă?
– Cel ce este bolnav, se poate împărtăşi mai des, din 40 în 40 de zile.
254.- Este bine ca femeia însărcinată să se împărtăşească mai des pe perioada sarcinii sau numai când trebuie să meargă şi să nască?
– Femeia însărcinată se poate împărtăşi mai des , din 40 în 40 de
zile, pentru întărire şi ajutor de la Dumnezeu pentru ea şi pentru
pruncul pe care-l poartă.
255.- Femeia însărcinată şi care are canon să nu se împărtăşească, se poate împărtăşi înainte de a naşte?
– Da. Fără oprire trebuie împărtăşită. Femeia care are canon şi
este oprită de a se împărtăşi timp mai îndelungat dar este însărcinată
şi trebuie să nască, trebuie împărtăşită înainte de a merge să nască,
întrerupându-se pentru acel timp oprirea (canonul) pe care o are.
Trebuie împărtăşită, pentru că la naştere femeia îşi pune în pericol de
moarte viaţa, iar cel ce este în pericol de moarte i se socoteşte
împărtăşania ca în ultima clipă a vieţii sale de care nu trebuie să-l
păgubim pe om, fie cât de păcătos. Canonul nu-i este dezlegat, după
naştere rămâne în acelaşi canon. După naştere femeia intră înapoi în
canonul pe care l-a avut şi pe care trebuie să-l împlinească, deci, îşi
continuă canonul cu oprire de la Sfânta Împărtăşanie chiar dacă înainte
de naştere a fost împărtăşită.
256.- Este bine să fie împărtăşiţi copiii mici? Unii preoţi se feresc de a împărtăşi copiii mici.
-Copiii după botez, pot fi împărtăşiţi cât mai des, se poate în
fiecare duminică. Unii preoţi se feresc deoarece este cel mai dificil de
a împărtăşii copii mici, care de frica medicamentelor resping Sfânta
Împărtăşanie. Oricât de dificil ar fi, nu trebuie respinşi copiii de la
Sfânta Împărtăşanie. Preotul să se înarmeze cu răbdare, cu atenţia
mărită şi plin de dragoste pentru că Mântuitorul a spus: „Lăsaţi copiii să vină la Mine!”
257.- Este voie să săruţi icoanele în biserică după ce te-ai împărtăşit?
-După ce te-ai împărtăşit şi te duci acasă, care-i primul lucru pe care-l faci? Nu-i aşa că te aşezi la masă şi mănânci?
-Da.
-Când mănânci nu te foloseşti de furculiţă şi lingură, pe care le bagi în gură şi le atingi cu buzele?
-Da,
-Atunci, care sunt mai sfinte: icoanele din Biserică sau lingura şi furculiţa cu care mănânci?
-Icoanele din biserică.
-Deci icoana care este sfinţită şi stă numai în biserică n-o
săruţi, de teamă să nu pângăreşti Sfânta Împărtăşanie, iar de lingura
care atinge nu numai buzele ci şi limba nu ţi-e teamă că poate pângări
Sfânta Împărtăşanie? Acesta este un obicei pornit din râvna şi evlavia
poporului, nu vei găsi în cărţile sfinte scrisă această interdicţie de a
nu săruta sfintele icoane după Sfânta Împărtăşanie. Dacă ar fi să
rămână Sfânta Împărtăşanie pe lingura cu care mănânci, ai săvârşit deja
păcatul, pentru că spălând lingura s-a dus Sfânta Împărtăşanie la canal
şi a fost aruncată. Dacă ar rămâne Sfânta Împărtăşanie pe sfintele
icoane, rămâne în biserică şi pe loc sfinţit şi nu e tot una cu
lingura. Aceasta-i diferenţa.
Împrumutul
258.- Părintele Ilarion a primit o
scrisoare pe care ne-a cerut s-o deschidem noi şi s-o citim cu voce
tare. In scrisoare scria un domn de vreo 53 de ani, că a dat cu împrumut
cuiva 30 milioane lei. Acela, căruia i-a împrumutat, i-a promis să-i
dea dublu înapoi pentru că avea nevoie urgentă de bani. Acum, nu mai
vroia să-i dea nici pe cei 30 milioane împrumutate. Îl întreabă pe
părintele ce să facă? Părintele, la auzul acestora, ne zice:
-Acum mă întreabă ce să facă, când i-a dat, înainte de a-i da
trebuia să mă întrebe, ce să facă, să-i facă milostenie că nici n-o să-i
mai vadă. Nu ne-a mai spus nimic, dar rămânea pe gânduri şi zicea :
-Ce cap, om la 53 de ani să facă aşa ceva !!! De ce îşi amintesc
unii de preot numai după ce dau de necaz? Ba se mai înfundă în necazuri
de nu-i mai poţi scoate, ca să spună mai apoi că nu-i bun preotul, nu a
ştiut ce să mă înveţe, să râdă diavolul.
259.-Numai într-un singur caz
eşti îndreptăţit să nu dai cuiva împrumut: bani, haine, alimente,
diferite lucruri din gospodărie, dacă ştii că persoana care-ţi cere în
împrumut se ocupă de farmece, vrăji şi descântece. La aceste persoane să
nu dai cu împrumut pentru că pot să-ţi aducă înapoi lucrul pe care i
l-ai împrumutat cu vrăji şi aşa îţi bagă diavolul şi necazul în casă. La
aceste persoane, dacă nu poţi refuza, dă-le de pomană fără pretenţia de
a ţi le întoarce cândva înapoi şi de la ele niciodată să nu iei nimic.
În rest, este păcat să nu împrumuţi pe cineva care are nevoie de
ajutorul tău. Ce spune Mântuitorul în Sfânta sa Evanghelie: „Celui care cere de la tine, dă-i; şi cel ce vrea să se împrumute de la tine, nu-l îndepărta”(Mat.5,42)
Înfierea de copii
260.- Părinte, e bine să înfiezi un copil ?
-Da, e foarte bine. Cine înfiază un copil, in clipa aceea a devenit
copilul lor, pentru aceasta li se iartă multe din păcatele care le-a
făcut până atunci, dar se va sili diavolul să dea multă bătaie de cap
părinţilor cu creşterea copilului până ajung unii de spun: ce mi-a
trebuit copil, de ce mi-am luat belea pe cap, mai bine îmi vedeam de
treabă, şi au pierdut toată plata. Deci, trebuie: răbdare, luptă şi
credinţă când înfiezi un copil.
Îngerul păzitor
261.– Părintele ne povăţuieşte:
-Să ştiţi dumneavoastră că fiecare om are un înger, după faptele pe
care le face omul, îngerul e tare sau mai slab. El însoţeşte omul peste
tot. Atunci când omul nu merge la Sfânta Liturghie îngerul se duce şi
omul rămâne singur acasă, doar cu vrăjmaşul, care-i dă putere să facă
treabă cât mai multă, atunci are spor la treabă în zi de duminică şi de
sărbătoare. În cursul săptămânii, când poţi face treabă câtă vrei n-ai
chef, n-ai timp, ai piedici, dar de sărbători poţi să faci oricât de
multă ar fi. Îngerul nostru păzitor merge în fiecare seară, când noi ne
culcăm şi raportează lui Dumnezeu tot ce am făcut în ziua aceia, cu
ruşine şi părere de rău: Doamne n-am reuşit să fac decât atât cu
sufletul pe care mi l-ai dat să-i port de grija şi arată faptele cele
bune pe care le-a făcut omul în ziua aceea (toate sunt scrise). Vine
apoi şi diavolul şi spune batjocoritor: „Creatorule! ce făptură
ticăloasă ai mai făcut şi Tu. Ia te uită ce-a făcut el azi !”, şi arată
toate relele pe care le-a scris. Îngerul păzitor abia găseşte câteva
fapte bune, dar diavolul are multe pentru că aşa e omul, pe cele rele le
face mai repede decât pe cele bune. Atunci când se face acest raport
despre sufletul respectiv, omul este într-un somn foarte profund, nu
aude nimic, e timpul acela când adormi un sfert de oră, o jumătate de
oră, cât lipseşte îngerul de lângă trup, apoi se întoarce şi-i veghează
somnul.
262.- Să vă spun o întâmplare.
-A venit la mine o fată foarte supărată că o părăsise prietenul şi
de supărare se rugase s-o părăsească îngerul ei păzitor, să plece de la
ea că tot n-o ajută cu nimic. După aceea a avut necazuri şi mai multe.
I-am spus: cum ai putut să faci aşa ceva, mergi matale acasă şi te
roagă, citeşte „Acatistul Îngerului Păzitor” să vină îngerul
înapoi, şi ai grijă ce faci că râde diavolul de matale. Aveţi grijă când
vorbiţi, gândiţi-vă înainte, nu daţi drumul la gură la întâmplare.
Înjurăturile
263.- Părinte, ce se întâmplă cu cei ce înjură de lucruri sfinte şi de tot felul de prostii?
-Prin înjurături se duce numele lui Dumnezeu în deşert şi se calcă
porunca a III-a din cele 10 porunci. La acest păcat îl îndeamnă diavolii
pe om cu multă insistenţă şi îi strecoară în obişnuinţă, pentru ca
Dumnezeu să fie hulit.
Prin acest păcat, omul devine mai rău decât diavolul. Diavolul nu
înjură pe Dumnezeu, pe când omul o face. Diavolul aduce necazul prin
care îl face pe om să înjure. În loc ca omul să înjure pe cel care-i
aduce necazul, adică pe diavol, îl înjură pe Dumnezeu.
Chinul celor care înjură Sfânta Cruce, este de a duce în spate
Crucea grea a Mântuitorului şi să urce cu ea dealul Golgotei de atâtea
ori de câte a înjurat. Pe toţi hulitorii, diavolul îi va chinui
spânzurându-i de limbă, şi vor sta pe jumătate în foc. Acest păcat este
frecvent şi intră în obişnuinţă. Atunci când omul este obişnuit cu
păcatul, devine a doua natură a sa. Nu mai sesizează că este păcat, că
este urât, nu se mai păzeşte de nimeni, înjură de faţă cu toată lumea şi
chiar unii fac o grozăvie din aceasta.
Cel ce înjură pe Dumnezeu şi lucrurile sfinte, nu are iertare, potrivit cuvintelor Mântuitorului: „Orice
păcat şi orice hulă se va ierta oamenilor, dar hula împotriva Duhului
Sfânt nu se va ierta, nici în veacul acesta, nici în cel ce va să
fie”(Mat.12,31-32).
Icoane
229.– Părinte, am văzut o icoană cu Cina cea
de Taină şi m-a impresionat că unul dintre Apostoli ţine capul pe
pieptul Mântuitorului, parcă se răsfăţa, fără griji, cine este acela ?
-Acela este Sfântul Apostol şi Evanghelist Ioan – Fiul Dragostei,
pe acela l-a iubit Mântuitorul cel mai mult, şi toţi ceilalţi ştiau
aceasta. Când voiau ucenicii să spună sau să-i ceară ceva Mântuitorului,
îi spuneau lui Ioan şi apoi îi zicea: “Spune-i tu că pe tine te
ascultă“, nu erau invidioşi pe el, ci se bucurau că există acesta.
Să vă povestesc o întâmplare din vremea aceea. Se spune că acest
Apostol, după ce a murit şi s-a înălţat la ceruri Mântuitorul, nu a
putut suporta despărţirea, a chemat pe toţi apostolii şi i-a rugat să
sape o groapă sub formă de Cruce şi să-l îngroape pe el aşa de viu.
Pentru că toţi îl iubeau şi ştiau durerea lui, despărţirea de
Mântuitorul, nu au spus nimic, ci au săpat după cum i-a învăţat el. S-a
aşezat în groapa aceea, au pus pământ pe picioarele lui, Sfântul Ioan
i-a sărutat pe toţi ca la despărţire, apoi le-a spus să mai pună pământ
până la brâu, i-a sărutat a doua oară pe toţi şi iar a pus pământ până
la gât, i-a sărutat a treia oară pe toţi şi gata era acum acoperit de
tot. Sfântul Apostol Toma, care a lipsit, era plecat în India să
propovăduiască Evanghelia, s-a întors în ţară şi s-a întâlnit cu toţi
ceilalţi mai puţin cu Ioan. A întrebat unde este Ioan şi când a auzit ce
i-au povestit ceilalţi apostoli, s-a mâniat şi a cerut să fie desfăcut
mormântul că poate n-a murit, încă îi certa, spunându-le: “Cum aţi putut
să faceţi aşa ceva, să îngropi un om de viu, desfaceţi-l repede, să-l
găsim în viaţă”. Au desfăcut mormântul şi spre mirarea lor Ioan nu mai
era, mormântul era gol, fusese răpit cu trupul la cer, pentru că
dragostea lui n-a îndurat moartea. Acest Apostol este alături de Maica
Domnului, de Sfântul Ilie şi Enoh cu trupul la cer. Sfântul Apostol Toma
este apostolul care confirmă cele întâmplate în vremurile acelea. La
Înviere, el iarăşi nu a fost de faţă şi se îndoia că Mântuitorul cu care
vorbea este Acela căruia i-a spus: “dă-mi degetul tău şi mâna ta şi pune-o în coasta Mea“. Toma face ce a spus Mântuitorul şi ruşinat, spune: ”Domnul meu şi Dumnezeul meu“.
Toată lumea a auzit. Aţi văzut că şi azi, când cineva nu crede, noi
spunem “Toma necredinciosul!” Sunt oameni cărora, dacă le vorbeşti
despre Dumnezeu, cred, nu comentează nimic, alţii vor să vadă cu ochii
lor o minune să simtă ei ceva ca să creadă. Deci Sfântul Apostol Toma,
ne convinge că Mântuitorul e Acela, că Ioan n-a murit şi nici furat n-a
putut să fie, pentru că apostolii erau încă lângă mormânt, nu s-au
îndepărtat şi că Maica Domnului e cu trupul la Cer.
El n-a fost la înmormântarea ei, a ajuns mai târziu şi a cerut să
se deschidă mormântul să vadă dacă mai este acolo, pentru că el primise
în văzduh omoforul ei şi o văzuse înălţându-se la cer. Au deschis
mormântul, era gol. Toma le-a povestit celorlalţi cum a văzut-o el
înălţându-se şi le-a arătat şi omoforul pe care-l primise în văzduh.
Apostolii se deplasau pe nori, nu erau mijloace de transport, erau
distanţe mari. Toma mărturiseşte că Maica Domnului s-a înălţat cu trupul
la cer şi mărturia lui este adevărată.
230.– Cineva cu mai multe fotografii a venit
să le sfinţească. Avea unele cu un Înger cu un beculeţ în frunte, 2
copilaşi care vroiau să treacă o apă. Doamna spunea că este icoană cu
Îngerul păzitor dar Părintele nu a vrut s-o sfinţească :
-Acela nu e Îngerul păzitor îi lipseşte aureola, poţi s-o ţii
matale în casă ca un tablou, nu ca icoană, eu nu pot s-o sfinţesc.
Sfinţii şi Îngerii sunt reprezentaţi cu o aureolă în jurul capului, aşa
îi recunoaştem că sunt Sfinţi.
231.– Părintele ne povesteşte:
-Când aveam vreo 9 anişori, eram în Biserică la Icoana Maicii
Domnului cu Pruncul Iisus în braţe. Priveam cu atâta drag la bebeluşul
Acela, mi se părea că e atât de frumos, mai frumos decât toţi copii.
Deodată, am văzut cum mama Lui, Maica Domnului, mi-L dă mie să-L ţin în
braţele mele. Am întins mâinile şi l-am luat în braţe. Mi se umplu
pieptul de o putere mare, parcă mi se mărea. L-am dat înapoi mamei Lui,
dar, ea mi L-a dat din nou să-L ţin. Mă simţeam aşa de bine, de puternic
şi aş fi vrut să-L ţin tot timpul în braţele mele. Cât am stat eu acolo
în faţa icoanei, n-am observat că lumea plecase, rămăsesem singur în
biserică. Paraclisierul a venit la mine să mă scoată afară pentru că
vroia să facă curăţenie. Am ieşit afară dar, când s-a dus să ducă
gunoiul, am intrat din nou în Biserică să văd dacă mi-L mai dă pe
Bebeluşul Acela Frumos, şi din nou mi L-a dat. Paraclisierul vroia să
închidă biserica şi m-a scos afară. Mult timp nu am putut să uit ce-am
văzut şi am simţit eu atunci.
232.– Părinte, de ce într-o icoană cu Maica Domnului sunt 3 mâini?
-Aceea e mâna Sfântului Ioan Damaschin. Sfântul Ioan scria foarte
frumos despre Maica Domnului, pentru asta diavolul îl ura, avea necaz pe
scrisul lui şi i-a tăiat mâna. Atunci Maica Domnului pe care el o iubea
atât de mult i-a pus mâna la loc şi l-a vindecat.
233.- Părinte, mai este o icoana cu sânge pe obrazul Maicii Domnului, de ce?
-Păgânii nu credeau în sfinţenia icoanelor, le socoteau ca pe nişte
tablouri şi ca să-şi bată joc, au înfipt cuţitul în obrazul Maicii
Domnului, iar din obrazul rănit a ţâşnit sânge, semn că e vie. S-au
speriat păgânii şi mulţi s-au întors la credinţă.
Pe vremea când se dăduse dispoziţie să se scoată icoanele din
şcoli, în Moldova s-a întâmplat o minune: O profesoară tânără care a
vrut să demonstreze colegilor că icoanele n-au nici o putere, le-a
arătat icoana cu chipul Maicii Domnului şi le-a spus: “
-O vedeţi ! Eu am s-o scuip si o să vedeţi că nu-mi face nimic. Aşa a şi făcut şi n-a păţit nimic. Apoi a zis:
-Am s-o înjur şi nu va zice nimic! Aşa a şi făcut. Apoi a zis:
-Am s-o iau acum de pe perete şi am s-o trântesc de podea şi o să
vedeţi că nu se întâmplă nimic. Aşa a şi făcut. A luat-o de pe perete şi
când s-o trântească icoana nu s-a mai desprins de mâna ei. S-a speriat
profesoara, a început să ţipe, au aflat copiii şi s-au adunat şi
ceilalţi profesori care n-au îndrăznit să dea icoanele jos din clasele
lor, a venit salvarea şi când a socotit Dumnezeu că s-au lămurit oamenii
în privinţa icoanelor s-a desprins icoana din mâna profesoarei. Această
profesoară trăieşte şi azi când vă povestesc, dar a înnebunit.
234.- Ştiaţi că şi unii dintre turcii, care
sunt păgâni şi nu cred în Dumnezeu şi sfinţii Lui, au icoana Sfântului
Ierarh Nicolae şi i se închină lui? Să vă povestesc cum s-a întâmplat
această minune:
-Când a căzut cetatea Constantinopolului, de au intrat turcii
călare în Bisericile ortodocşilor, în piaţă se afla un negustor de
icoane. Vine la el un soldat turc şi-l întreabă:
-Ce vinzi acolo?
-Icoane, răspunde negustorul. Atunci turcul ia pe rând câte o icoană şi-l întreabă pe negustor ce reprezintă fiecare:
-Acesta cine-i?
-Acesta este Dumnezeu şi Mântuitorul nostru Iisus Hristos. Turcul aruncă icoană şi spune:
-Allah e Dumnezeu nu Acesta! Pe Acesta nu-l cunosc. Apoi ia icoana Maicii Domnului şi-l întreabă:
-Aceasta cine-i?
-Este Maica lui Dumnezeu şi Mântuitorul nostru Iisus Hristos. O
aruncă turcul spunând că n-o cunoaşte. Apoi ia altă icoană şi-l întreabă
pe negustor:
-Dar, acesta cine-i ?
-Acesta este Sfântul Ierarh Nicolae.
-Şi ce face el ? Îl întreabă mirat turcul.
-Ne păzeşte de hoţi.
-Păzeşte de hoţi?
-Da.
-Acesta da. Am nevoie de un paznic care să păzească casa de hoţi
cât sunt eu plecat la oaste. Şi ce trebuie să-i dai ca să mă păzească?
-Să-l pui pe perete, să-i dai de mâncare, pui foc ca să se
încălzească şi să aibă lumină, atunci nu se mai pot apropia hoţii de
casa ta. După ce l-ai aşezat pe peretele dinspre Răsărit, că numai acolo
îi place să stea, sub ea îi pui o candelă, îi arată negustorul şi o
candelă, o umpli cu untdelemn, îi place untdelemnul curat şi cât de mult
să fie, în care pui un fitil şi-i dai foc ca să se încălzească şi să
aibă lumină, îi place să aibă tot timpul mâncare şi lumină şi aşa poţi
fi liniştit că te păzeşte de hoţi.
-Da ?!!!…. întreabă mirat turcul. Atunci pe acesta îl iau la mine
ca să-mi păzească casa. A luat turcul icoana Sfântului Ierarh Nicolae,
candela cu ulei aprinsă de la negustor şi le-a dus acasă. A bătut un cui
pe peretele de la Răsărit, a aşezat icoana, dedesubt i-a pus candela,
zicând:
-Nicolae, te-am adus în casa mea ca să mă păzeşti de hoţi când sunt
plecat la oaste. Ţi-am dat mâncare şi lumină. Dacă mă păzeşti de hoţi
şi eu am să fiu atent cu tine, am să-ţi pun mâncare multă, am să cumpăr
un vas mai mare, dar să văd că faci treabă şi nu laşi să intre hoţii în
casa mea. După ce i-a dat de grijă Sfântului Ierarh Nicolae, turcul a
plecat la oaste. Când s-a întors, a văzut că, acasă era aşa cum a lăsat,
cu toate lucrurile la locul lor. Atunci îi mulţumeşte Sfântului Ierarh
Nicolae, zicându-i:
-Îţi mulţumesc Nicolae că ai făcut treabă bună şi nu ai lăsat hoţii să-mi intre în casă.
A doua zi, face acelaşi lucru, îi dă de grijă Sfântului Ierarh
Nicolae să păzească casa. Seara la întoarcere, mulţumeşte din nou
sfântului că i-a păzit casa de hoţi. Însă, în a treia zi întârziind la
oaste s-a întâmplat să-l caute vecinul. A intrat vecinul în casa
turcului, s-a mirat că a găsit-o deschisă şi turcul nicăieri. A observat
şi icoana pe perete, însă n-a ştiut ce este. Când s-a întors turcul de
la oaste, găseşte casa în bună rânduială şi îi mulţumeşte Sfântului
Ierarh Nicolae. Într-un târziu îl caută vecinul, zicându-i:
-Vecine, te-am căutat mai devreme şi nu erai venit, m-am mirat că
ai lăsat casa deschisă, dacă intra un hoţ şi te fura de tot ce ai în
casă?
-N-ai observat vecine că am un paznic în casă?
-N-am văzut pe nimeni, unde ai pus paznicul să păzească?
-Pe perete, pe Nicolae, el de trei zile îmi păzeşte casa, îi dau de mâncare şi lumină, iar el nu lasă hoţii să intre în casă.
-Tabloul acela de pe perete îţi păzeşte ţie casa?
-Ho,ho şi încă cum!
-Cred că te-ai îmbolnăvit vecine.
-Nu ştii tu ce paznic bun e Nicolae !
A plecat vecinul, gândind despre turc că de atâta oaste s-a
sclintit la minte şi a luat-o razna. Atunci diavolul îi dă în gând
vecinului să facă o glumă cu turcul. A patra zi, pe la amiază, vine în
casa turcului, vede că uşa este deschisă şi a zis: „Cu adevărat vecinul
ăsta a înnebunit. Ce-ar fi să-i iau nişte lucruri şi să-i golesc o
jumătate de casă, să vadă că un tablou de pe perete nu poate să-i
păzească lui casa”. Aşa a şi făcut. A strâns într-un cearceaf lucruri
încât a golit o jumătate de casă şi aştepta să vadă reacţia turcului
când se va întoarce. Seara când s-a întors turcul de la oaste a văzut că
jumătate din casă a fost golită. Atunci s-a mâniat şi a început să-l
certe pe Sfântul Nicolae.
După ce l-a certat bine şi s-a răcorit, l-a cuprins o mustrare de conştiinţă şi o milă faţă de Sfântul Nicolae, zicându-i:
-Nicolae, iartă-mă că am fost rău cu tine, te-am ţinut zi şi
noapte, 4 zile încontinuu, ca să-mi păzeşti casa şi nu te-am lăsat să te
odihneşti. Îi fi fost obosit şi te-a cuprins somnul, de au putut să
intre hoţii în casa mea şi să mă fure. În noaptea asta păzesc eu ca să
te poţi odihni, da mâine să nu laşi pe nimeni să-mi intre în casă. În a
cincia zi, umple turcul din nou candela cu untdelemn, îi dă de grijă
sfântului să păzească şi pleacă. Dimineaţă, după ce a plecat turcul la
oaste, vecinul vine să vadă dacă turcul şi-a băgat minţile în cap şi
dacă a mai lăsat uşa deschisă. Uşa era deschisă, icoana pe perete şi
uleiul ardea în candelă. Satana îi dă în gând să ia şi ce a mai rămas
din casă şi să-i lase turcului casa goală. A strâns totul într-un
cearşaf în mijlocul casei. Înainte de a lua lucrurile să le ducă la el
acasă, vrăjmaşul îi dă prin minte să fure şi icoana de pe perete cu tot
cu candelă. Când s-a întins să apuce icoana, i-au înţepenit mâinile pe
ea încât nu a mai putut să le desprindă toată ziua până ce a venit
turcul seara de la oaste. Seara, când turcul intră în casă, vede în
mijlocul casei adunate toate lucrurile, pe vecinul lui întins pe perete
cu mâinile lipite de icoană gemând şi răcnind de durere:
-Vecine…., roagă pe Nicolae…., să-mi dea drumul că de dimineaţă mă
ţine aşa, mă dor mâinile de parcă-mi sunt tăiate! Eu ţi-am luat
lucrurile. Am vrut să fac o glumă, am crezut că ai înnebunit de ţi-ai
pus paznic un tablou. Iartă-mă vecine, că bun paznic ţi-ai găsit! În
acel moment i s-au desprins mâinile de pe icoană. Atunci turcul i-a
mulţumit Sfântului Ierarh Nicolae:
-Îţi mulţumesc Nicolae, că ai prins hoţul şi l-ai pedepsit.
În ziua aceea şi vecinul a căutat la piaţă icoana Sfântului Ierarh
Nicolae ca să-i păzească casa. Aşa s-a dus vestea întâmplării în rândul
multor turci care cumpărau icoana Sfântului Ierarh Nicolae. Aşa se face
că şi astăzi, găseşti prin casele unor turci icoana cu Sfântului Ierarh
Nicolae.
Ierihon
–Mănăstire pentru pelerinii români-
235-Părinte, am văzut lista cu preoţii care au contribuit la construcţia Mănăstirii de la Ierihon şi nu eraţi printre ei, de ce?
-Nu trebuie să fiu pe listă, că ştie Dumnezeu totul, măcar să se
facă biserica aceea, dar pentru cei care au donat obiecte şi bani, ar
trebui să se ştie că Biserica de la Ierihon, este aceea despre care
le-am spus eu c-o să se facă şi chiar dacă eu nu sunt pe listă. Banii pe
care mi i-au dat mie şi darurile au fost depuse la Patriarhie şi ei se
ocupă acum de lucrarea de acolo, că eu nu am putut, am avut piedici din
ţară şi din afară.
236– Părinte, ce mai ştiţi despre Ierihon, m-au rugat oamenii de acolo să va întreb dacă mai veniţi pe acolo?
Întrebare pusă părintelui de cineva care venise de la Mrea Ierihon.
-Nu mai ştiu nimic…., doctorii spun că nu mai am voie să călătoresc din cauza piciorului şi a inimii.
-Nu puteţi trimite pe altcineva în locul dumneavoastră?
-Aşa vor băieţii mei Ducu şi Ionică, să meargă în locul meu dar, mă
tem să nu păţească ceva, nu pot să-I trimit la moarte că au familiile
lor, şi nu mi-aş ierta aşa ceva. Nu ştiu ce-am să fac pentru că, gândul
meu e doar acolo. Eu ştiu că oamenii aşteaptă veşti de la mine, am să
găsesc eu o soluţie să aduc veşti.
-Bine părinte, nu mai fiţi supărat că noi ştim că o să faceţi
mănăstirea aceea. Binecuvântaţi-ne pe noi păcătoşii care am dat câte un
bănuţ pentru zidirea ei şi să auzim de bine. A plecat acea persoană
fericită că l-a văzut pe părintele, că a vorbit cu dânsul, că i-a
binecuvântat. Părintele a oftat pentru că iar I s-a deschis această rană
şi se mustra: „Ce fac eu cu Ierihonul ? Mă întreabă oamenii, eu nu i-am
minţit niciodată…!”
Îmbrăcămintea
237.- Părinte e păcat ca femeie să porţi pantaloni ?
-Da, pentru că e haină bărbătească şi la carte spune : „Urâciune este înaintea lui Dumnezeu ca femeia să poarte hainele bărbatului şi bărbatul pe ale femeii„.
Unele persoane, ca să se scuze că poartă pantaloni, spun că-i poartă de
frig. Şi noi am avut soţii, bunicuţe dar ele nu purtau pantaloni
bărbăteşti ca să nu le fie frig, purtau fuste groase şi ciorapi groşi de
iarnă. Azi femeile poartă mai mult pentru că aşa e moda. Dar, dacă
într-adevăr le e frig unora, să-şi pună pantaloni şi rochiţă pe
deasupra, să acopere formele care ar putea fi ispită pentru bărbaţi. Eu
am văzut femei cu pantaloni şi vara, deci nu purtau de frig.
238– Părinte, am umblat dezbrăcată şi cu rochii transparente şi decoltate, ca să plac bărbaţilor, este păcat mare?
-Da, este foarte mare păcatul. Acest păcat sminteşte foarte mult
partea bărbătească şi face parte din păcatul desfrânării. Canonul se dă
ca pentru desfrânaţi.
239.– Părinte, m-am fardat, m-am vopsit, m-am
rujat şi machiat. Mi-am făcut operaţie estetică la faţă, sânii i-am
umplut cu silicon, ca să plac bărbaţilor, cum sunt eu înaintea lui
Dumnezeu ?
-Acest păcat este stăpânit de un soi de diavoli numiţi „ceata
măştilor”. Aceşti diavoli au misiunea de a ispiti pe femeile care nu se
mulţumesc cu frumuseţea cu care le-a înzestrat Dumnezeu. Aceşti diavoli
pun mască pe faţa acelora care se machiază. Prin aceasta, diavolii
îndeamnă pe femei ca să-L sfideze pe Dumnezeu-Creatorul, că nu a fost
destul de iscusit şi priceput când a creat lumea şi că nu a ştiut să le
înzestreze cu frumuseţe.
Femeia care vine la Sfânta Împărtăşanie cu ruj pe buze, trebuie mai
întâi să-şi spele rujul de pe buze şi apoi să se împărtăşească. Pentru
că, rujul de pe buze rămâne pe linguriţă, iar linguriţa fiind introdusă
din nou în Sfântul Potir, rujul de pe ea se amestecă cu Sfânta
Împărtăşanie. Dacă se întâmplă acest lucru, atunci, se fac vinovaţi de
cele sfinte, atât femeia care s-a împărtăşit cât şi preotul care nu a
păzit sfintele.
240.– Părinte este păcat să porţi podoabe: cercei, brăţări şi inele?
-Da, pentru că te îndeamnă la păcatul trufiei şi se canoniseşte ca atare.
241.– Părinte, tineretul de astăzi, mă refer
la fete, toate se îmbracă în pantaloni, se tund scurt, umblă cu capul
descoperit, intră aşa în biserică şi stau la rugăciune. Cât de mare este
păcatul?
-Aici, este vina părinţilor şi apoi vina profesorilor din şcoli,
pentru că nu educă şi-i lasă pe copii de capul şi la voia lor. La
judecata copiilor, părinţii vor fi găsiţi vinovaţi. Sfânta Scriptură
spune aşa: „Femeia să nu poarte veşminte bărbăteşti. Nici bărbatul
să îmbrace haine femeieşti, căci tot cel ce face aceasta urâciune este
înaintea Domnului Dumnezeului tău” (Deut.22,5). Iar pentru femeile care umblă cu capul descoperit şi se tund ca bărbaţii, Sfântul Apostol Pavel, spune: „…orice
femeie care se roagă cu capul neacoperit îşi necinsteşte capul. Dacă o
femeie nu-şi pune văl pe cap, atunci să se şi tundă/../,lucru ruşinos
este pentru o femeie să se tundă ori să se radă”(I Cor.11,5-6). Femeia
care intră în biserică îmbrăcată cu pantaloni, este sminteală pentru
bărbaţii care ascultă Sfânta Liturghie, ca şi cum ar intra dezbrăcată.
Prin pantaloni se văd toate formele corpului.
Homosexuali
227.– Părinte, ce e cu homosexualii, ce vor ?
-Să se căsătorească între ei, au înnebunit! Cu câţiva ani în urmă
am fost în Suedia, am văzut pe stradă la braţ doi câte doi din ăştia.
Bărbatul care era femeie avea cercei, era fardat, cu ruj pe buze şi
mergea legănat, iţi făcea silă. Când se va vota la noi în ţară legea
aceasta, va veni prăpădul, nu va îngădui Dumnezeu ca într-o ţară
ortodoxă să se practice aşa ceva. Vor cădea toţi care practică, cei care
au votat legea, cei care au semnat şi toţi care sunt de acord cu ei.
228.– Cei ce practică perversiuni sexuale, fac parte din această categorie?
-Păcatul desfrânării are mii de feţe, care mai de care mai hidoase.
În Molitfelnic, este scris pentru fiecare păcat al desfrânării cum se
canoniseşte şi câţi ani de oprire de la Sfânta Împărtăşanie. Pedeapsa
pentru perversiuni sexuale este aceea a Sodomii şi a Gomorii, adică cu
foc şi cu pucioasă. Femeile desfrânate vor sta cu picioarele până la
brâu într-o apă foarte murdară, din care vor ieşii 2 şerpi ce le va
muşca de sâni şi gângănii mari şi negre ce le vor muşca de părţile
ruşinoase. Am văzut aceasta.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.