Lehuza
270.– Părinte, ce se face cu aghiazma de 8 zile a lehuzei ?
-Acea aghiazmă este numai pentru mamă, din care ia în fiecare
dimineaţă, se spală pe mâini când face de mâncare şi pe piept când
alăptează, stropeşte pruncul şi prin casă.
Botezaţi copiii cat mai repede, nu-i lăsaţi să crească mari şi când
i-a băgat preotul în cristelniţă să-l prindă de barbă. În cazuri
excepţionale, de boală sau altceva suspect, botezul se face imediat
după naştere.
Botezul este garanţia vieţii, de trăieşte copilul şi e sănătos şi în putere, iar de moare e mântuit, nu a murit nebotezat.
Botezul se face numai cu apă rece pentru sănătatea copilului.
Se pune un singur nume copilului şi acela să fie de sfânt ca să-l ajute, să-i fie ocrotitor în viaţă.
271.– Părinte , cum se face molifta de 8 zile?
-Vine preotul acasă, lehuza nu se atinge de el decât după
dezlegare. Tot atunci se face şi o aghiazmă numai pentru ea şi copil,
lehuza nu trebuie să fie nemâncată. Lehuza stă în genunchi cu copilul în
braţe, se închină şi ea şi copilul şi se face dezlegarea. După
dezlegare se face sfinţirea apei, după care se stropeşte lehuza şi
copilul (îi dă preotul pe mâini cu aghiazmă şi lehuza îşi dă pe faţă şi
pe piept). Din aghiazmă se bea dimineaţa, se dă pe mâini când găteşti şi
pe sâni înainte să alăptezi. La sfinţirea apei e nevoie de 3 lumânări
aprinse.
272.– Părinte, cât timp ţine lehuzia, când
poate să intre lehuza în Biserică şi când e bine să vină lehuza la
Biserică pentru moliftă şi pentru a închina pruncul?
-Lehuza (femeia care a născut), timp de 40 de zile din ziua când a
născut se consideră necurată şi ca atare nu are voie să intre în
Biserică şi să umble printre lume. La molifta de curăţire nu poate veni
înainte de a împlini cele 40 de zile. Nu i se poate face molifta de
către preot nici măcar cu o zi înainte de a se împlini cele 40 de zile.
Am auzit că unii preoţi citesc o rugăciune (nu cunosc să existe o astfel
de rugăciune) după care îi dă voie lehuzei de a intra în Sfânta
Biserică înainte de împlinirea celor 40 de zile. Este foarte greşit şi
în acelaşi timp un mare păcat, se necinsteşte şi se întinează Locaşul
cel Sfânt a lui Dumnezeu (Biserica) pentru care va răspunde atât preotul
cât şi lehuza care a cerut aşa ceva. Biserica trebuie renovată şi
chemat episcopul locului s-o resfinţească, aşa spun canoanele.
Închinarea pruncului se face tot la 40 de zile de la naştere odată
cu molifta mamei. Nu se poate închina pruncul nebotezat. Trebuie să fie
foarte atent preotul şi să întrebe pe mamă dacă a botezat pruncul şi
numai după ce s-a asigurat că pruncul a fost botezat poate ca preotul
să-l închine.
273-. Părinte, când o femeie este lehuză, aţi
spus că nu e voie să iasă din casă timp de 40 de zile, poate altcineva
din casă să stropească la uşă, afară din casă?
–Da, soţul sau copii.
Liturghia
274.- Părinte, în timpul Sfintei Liturghii, oamenii vin cu tot felul de probleme, ce să fac ?
-Sfânta Liturghie nu se întrerupe pentru nimic. Cei care au nevoie să se îngrijească din vreme sau să aştepte după slujbă.
275.- Părinte, am fost la o Biserică şi
preotul de acolo a început parastasul înainte să dea binecuvântarea de
sfârşit a Sfintei Liturghii.
-Parastasul se face după ce se face sfârşitul Sfintei Liturghii.
276.– Părinte, dacă mai lipsesc duminica din când în când de la Sfânta Biserică este păcat mare?
-Da, credinciosul nu are voie să lipsească de la Sfânta Liturghie
pentru că se păgubeşte de Răscumpărarea pe care ne-a pregătit-o
Mântuitorul prin jertfa Sa. Cei care lipsesc de la Sfânta Biserică în zi
de duminică şi sărbători, necinstesc „Ziua Domnului” călcând porunca a
4-a, care spune: „Adu-ţi aminte de ziua Domnului şi o cinsteşte pe ea”. Cum
cinsteşte un bun creştin ziua Domnului? Dormind? Uitându-se la
televizor? Făcând cumpărături? Bătând bulevardul şi colindând
magazinele? Mergând la pescuit şi la vânătoare? Certându-se în casă cu
nevasta şi cu vecinii? Aşa se cinsteşte ziua Domnului? Un adevărat
creştin, se pregăteşte sufleteşte şi trupeşte pentru a merge la Sfânta
Biserică, de a participa la cea mai înălţătoare rugăciune „Sfânta
Liturghie”, dând slavă lui Dumnezeu şi după aceea se odihneşte.
Cei care lipsesc de la Sfânta Liturghie în duminici şi sărbători se
păgubesc de Jertfa de Răscumpărare a Mântuitorului Iisus Hristos.
Pentru ei degeaba s-a răstignit Hristos şi s-a adus Jertfă, pentru că
lipsind n-au parte de Jertfa de Răscumpărare. Sfânta Liturghie este
repetarea în chip nesângeros a Jertfei de Răscumpărare a Mântuitorului
la care ne cheamă în fiecare duminică prin glasul clopotelor.
Cei ce lipsesc de la Biserică duminica se păgubesc de Cina
Împărăţiei Cerurilor la care este chemat şi de Cina Cea de Taină. În
mijlocul Sfintei Liturghii auzim rostindu-se de preot cuvintele
Mântuitorului: „Luaţi mâncaţi acesta este Trupul Meu, carele se
frânge pentru iertarea păcatelor…, Luaţi şi beţi dintru acesta toţi,
acesta este Sângele Meu al legii celei noi, care pentru voi şi pentru
mulţi se varsă spre iertarea păcatelor”.
Apoi, se mai păgubesc de Harul lui Dumnezeu care se coboară peste
Sfintele Daruri şi peste credincioşi în timpul invocării Sfântului Duh
de către preot. Cei care au fost prezenţi la Sfânta Liturghie, timp de 7
zile sunt purtători de har. Purtând Harul Duhului Sfânt, sunt mai
întăriţi: în rugăciune, în săvârşirea faptelor bune, în împlinirea
poruncilor lui Dumnezeu, în lupta cu ispitele şi cu necazurile, iar
sufletul lor se hrăneşte şi se încălzeşte cu dulceaţa Duhului Sfânt. De
aceea cei ce merg la biserică simt nevoia să mai meargă şi să nu
lipsească. Ce spune canonul? „Afurisit să fie acela care lipseşte trei duminici la rând de la Sf. Liturghie, ca cel ce se păgubeşte de jertfa lui Hristos!”
277.- Părinte, eu nu stau până ce se termină Sfânta Liturghie, după ieşirea cu Sfintele Daruri plec acasă, este păcat?
-Cum să nu! Degeaba ai fost la Sfânta Biserică dacă nu ai stat să
iei şi Sfânta Anaforă din mâna preotului. Nu ţi se socoteşte că ai fost.
Matale ai plecat, dar îngerul a rămas, nu s-a dus cu matale acasă. El
nu pleacă din Biserică până ce nu se termină Sfânta Liturghie. Anafora
pe care trebuia s-o iei matale o va lua îngerul şi o va duce la
Creatorul s-o arate că ai refuzat Jertfa Sa. La judecata sufletului
matale vei avea adunată o grămadă mare de anaforă, poate cât un munte.
Toţi cei care pleacă din Biserică după ieşirea cu Sfintele Daruri, sau
după „Tatăl Nostru” se păgubesc. Aceştia, nu ştiu că nu au voie să iasă
din Biserică după ce a început Sfânta Liturghie până ce nu se termină?
278.-Părinte, se poate săvârşi Sfânta Liturghie şi după masă, aşa cum fac catolicii?
-Nu se poate. Corect este de a se săvârşi Sfânta Liturghie
dimineaţa, când omul este odihnit, nemâncat şi când, curat şi pregătit,
începe o nouă zi. După rânduiala Sfintei noastre Biserici nu este
corect de a se săvârşi Sfânta Liturghie după masă sau seara. În Biserica
Ortodoxă nu se poate săvârşi într-o zi, la acelaşi Altar, două
liturghii de către acelaşi preot, decât o singură Sfânta Liturghie.
După masă, sau seara, este aproape necuviincios de a săvârşi Sfânta
Liturghie, pentru că nu poţi, chiar dacă ai vrea, să păstrezi ziua
curată şi fără păcate, chiar dacă posteşti şi nu mănânci toată ziua
nimic. În practica Sfinţii Apostoli, „frângerea pâinii”, cum mai era
numită Sfânta Liturghie, se săvârşea dimineaţa.
279.- Părinte, s-ar putea ca şi în Biserica Ortodoxă să se facă slujba mai scurtă?
-Din cuprinsul Sfintei Liturghii nu se poate elimina nici un
moment, pentru că toate au importanta lor şi se leagă unele de altele.
Orice ai elimina din Sfânta Liturghie ar însemna să-L elimini pe
Hristos, pentru că toate momentele liturghiei sunt legate de viata şi
activitatea Mântuitorului. Biserica Catolică fiind scolastică şi mai
formalistă cu administrarea celor sfinte, îşi îngăduie permisiunea de a
săvârşi Sfânta Liturghie de 2, 3 ori pe zi de dimineaţă până seara şi au
redus ritualul Sfintei Liturghii de la forma scrisă a Sfântului Ioan
Gură de Aur, la timpul de o oră, eliminând momente importante.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.