Sinaxar 1 Mai
Ziua întâi, pomenirea sfântului prooroc Ieremia.
Acesta din pântecele mamei sale s-a sfinţit, şi era sfânt Domnului şi prooroc, trăgându-se din Anatot. După ce a fost robit Ierusalimul de către Nabucodonosor, împăratul Babilonului, el s-a coborât la Dafne în Egipt şi acolo proorocind a fost ucis cu pietre de poporul lui Israel. Şi murind a fost îngropat în locul de înmormântare a lui Faraon, pentru că egiptenii l-au mărit, văzând folosul de la el. Fiindcă prin rugăciunea lui fuseseră omorâte aspidele, care prăpădeau pe egipteni; de asemenea fuseseră omorâte şi fiarele ce se aflau prin ape, pe care egiptenii le numesc efot, iar elinii crocodili. Pentru aceasta creştinii din acele părţi, până astăzi, rugându-se merg în locul unde este mormântul proorocului, şi luând ţărână se tămăduiesc de muşcările aspidelor. Se spune că Alexandru Macedon stând deasupra mormântului proorocului, şi aflând cele despre el, i-a mutat moaştele în Alexandria.
Deci a zis Ieremia către preoţii Egiptului, că va să se facă un semn, adică au să se cutremure idolii Egiptului, şi vor cădea la pământ din pricina Mântuitorului prunc ce se va naşte în iesle din Fecioară. Şi pentru aceea până astăzi, ei au în loc de Dumnezeu o fecioară lehuză, şi punând un prunc în iesle, i se închină. Despre aceasta fiind întrebaţi de regele Ptolomeu, i-au spus că taina aceasta se trage de la strămoşi, şi a fost transmisă părinţilor lor de un cuvios prooroc, şi că aşteaptă sfârşitul tainei. Şi spun despre proorocul acesta că mai înainte de prădarea Templului a luat chivotul legii şi cele ce erau în el, şi a pus de le-a îngropat sub o stâncă de piatră, şi a zis către cei ce erau acolo: "S-a dus Domnul din Sinai la cer. Şi iarăşi va să vină în Sinai cu putere, şi va fi vouă semnul venirii Sale, când se vor închina toate neamurile la lemn". Şi a zis că nimeni în afară de Aaron preotul, nu va putea scoate chivotul acesta şi că nimeni nu va deschide tablele care sunt în el, nici dintre preoţi, nici dintre prooroci, în afară de Moise alesul lui Dumnezeu.
Iar la înviere întâi se va ridica chivotul şi va ieşi din pământ, şi va fi pus în muntele Sinai, şi se vor aduna toţi sfinţii acolo, aşteptând pe Domnul, şi fugind de vrăjmaşul care va căuta să-i omoare. Iar în piatra aceea a scris cu degetul său numele lui Dumnezeu şi s-a făcut tiparul literelor ca o cioplitură de fier. Şi nor luminos îndată a acoperit numele acela. Şi nu va putea nimeni să chibzuiască locul, şi nici nu va putea să cinstească numele lui Dumnezeu până în ziua aceea. Însă piatra este în pustiu, unde s-a făcut întâi chivotul de Veseleil între doi munţi, unde zac Moise şi Aaron. Şi se arată noaptea norul ca lumina la locul acela în chipul cel dintâi, după cum israelitenilor li se arăta norul noaptea şi-i lumina.
Proorocul Ieremia era bătrân de ani, mic la statul trupului, barbă având din sus lată şi jos îngustă. Şi se face soborul lui în biserica sfântului apostol Petru, care este aproape de biserica cea mare.
Tot în această zi, pomenirea sfântului sfinţitului mucenic Vatá Persul, care de sabie s-a săvârşit în timpul prigoanei lui Sapor al II-lea, împăratul perşilor şi închinător al focului.
Tot în această zi, pomenirea sfântului mucenic Filozoful, care de sabie s-a săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea cuvioasei Isidora, nebuna în Hristos, de care vorbeşte şi Paladie în a sa Istorie lausiacă.
Sfanta Isidora, cea Nebuna-pentru-Hristos, s-a nevoit in Manastirea
Tabenna din Egipt in timpul secolului al VI-lea. Prefacandu-se nebuna,
ea se comporta ca o persoana anormala, care nu statea la masa cu
celelalte maicute din manastire. Unele o priveau cu mila dar Isidora a
indurat acestea cu rabdare si smerenie, multumind lui Dumnezeu pentru
toate.
Ea facea cele mai urate si murdare munci de la bucatarie si din toata
manastirea. Isi acoperea capul cu o carpa si in loc de mancare gatita,
se hranea cu spalaturile ramase in oalele murdare. Ea nu s-a maniat
niciodata, nu a spus nici o vorba jignitoare nimanui, nu a cartit
niciodata impotriva lui Dumnezeu sau a vietuitoarelor manastirii,
folosind mult tacerea.
Odata, un calugar din desert, Sf. Pitirim, a avut o viziune in care i-a
aparut ingerul Domnului care i-a spus sa mearga la manastirea Tabenna
unde va vedea o maicuta care umbla cu o carpa pe cap. Ea slujeste
tuturor cu dragoste si indura mila lor fara sa se planga iar inima si
gandurile ei sunt numai la Dumnezeu. "Dar tu, care stai in
singuratate, ai ganduri care zboara deasupra intregii lumi."
Parintele s-a pornit spre manastirea Tabenna dar nu a gasit-o printre
maicute pe cea despre care i s-a spus in vedenie. Dar ele au dus-o pe
Isidora la sfant, considerand-o demonizata. Aceasta a cazut in genunchi
in fata lui cerand binecuvantare dar Sf. Pitirim s-a inchinat pana la
pamant cerandu-i ei sa-l binecuvanteze mai intai.
Maicutele au ramas uimite de cele intamplate si sfantul le-a raspuns urmatoarele: "In fata lui Dumnezeu Isidora este mult mai sus decat noi toti!" Auzind acestea ele s-au cait si au marturisit ca s-au comportat necuviincios cu aceasta sfanta maicuta, cerand iertare pentru fapta lor.
Sfanta Isidora, stanjenita ca a fost descoperita in lucrarea ei, s-a ascuns intr-un loc nestiut de nimeni si se presupune ca s-a mutat la Domnul in jurul anului 365.
Tot în această zi, pomenirea sfântului mucenic Sava, care s-a săvârşit fiind spânzurat în smochin.
Tot în această zi, pomenirea sfinţilor măriţilor trei noi cuvioşi mucenici: Eftimie, ce se trăgea cu neamul din Demiga Peloponesului, şi în Constantinopol la anul 1814, la douăzeci şi două martie în Duminica Floriilor, prin sabie s-a nevoit; a lui Ignatie cel ce se trăgea din Zagora veche şi în Constantinopol, în acelaşi an, la opt octombrie, prin sugrumare s-a săvârşit; şi a lui Acachie, cel ce se trăgea din Tesalonic şi în Constantinopol la anul 1815, la întâi mai, prin sabie s-a săvârşit.
Se săvârşeşte pomenirea acestor trei sfinti noi-mucenici în cinstitul lor mucenicesc locaş ce se află la Schitul cinstitului Înaintemergător de la Manastirea Sfântul Pantelimon din Muntele Atos, unde se gasesc si capetele mucenicilor.
Sfântul noul mucenic Eftimie este pomenit aparte si in ziua de 22 martie. Iar sfântul noul-mucenic Ignatie este pomenit aparte în ziua de 8 octombrie.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Viața pe scurt - Sfântul Proroc Ieremia (sinaxar)
Sfântul Proroc Ieremia a fost din Anatot, cetatea preoților, în partea lui Veniamin, cetate departe de Ierusalim ca la trei mile. Era fiu de preot, din Anatot. Tatăl său se numea Hilchia și era marele preot la Templul din Ierusalim. Nu a fost căsătorit. Viața și lucrarea lui o cunoaștem din scrierea sa: Cartea prorocului Ieremia scrisă de ucenicul său, Sfântul Proroc Baruh. De aici aflăm ca Ieremia a fost ales încă din sânul mamei lui: «Inainte de a te fi urzit în pântecele maicii și înainte de a ieși din pântece, te-am sfințit și te-am rânduit proroc pentru popoare» i-a zis Domnul.
Sfântul Proroc Ieremia a fost un preot care trăit în secolul al VI-lea înainte de Hristos, cânt evreii au fost luați în robia babilonica de către persii conduși împăratul Nabucodonosor. A fost numit "profet al lacrimilor" sau "al plângerilor", deoarece a plâns pentru poporul iudeu care se depărtase de Dumnezeu și slujea idolilor fapt care a atras după sine pedeapsa divina.
Activitatea profetică a Sfântul Proroc Ieremia
Sfântul Proroc Ieremia a trăit sub patru regi din tara lui Iuda: Iosia, Ioachim, Iehonia și Sedechia. El a început să proroceasca de la vârsta de cincisprezece ani, în timpul împăratului Iosia, predicând pocăința către rege și către nobilii săi, către prorocii cei mincinoși și către preoții templului. În timpul regelui Ioachim, Ieremia a prorocit ca înmormântarea acestuia va fi ca îngroparea unui măgar, adică, că după ce va muri trupul lui va fi aruncat în afara zidurilor Ierusalimului, apoi târât pe pământ, fără cinstea unei îngropări omenești. Cuvântul prorocesc s-a împlinit întocmai. Despre regele Iehonia, fiul lui Ioachim, regele din Iuda, Ieremia a prorocit că va fi luat rob în Babilon împreună cu toată casa lui și că va muri acolo. Toate acestea s-au împlinit la scurt timp după ce prorocul și-a rostit cuvântul.
În timpul domniei regelui Sedechia, prorocul a profețit că babilonienii vor ajunge să cucerească cetatea în al unsprezecelea an de domnie a împăratului Sedechia, undeva în anul 586 înainte de Hristos. De asemenea, Ieremia a fost profetul care a prevestit decăderea Regatului lui Iuda. La scurt timp după ce Ieremia a prevestit acest lucru, babilonienii au luat cu asalt Ierusalimul, ucigându-l pe regele Sedechia, jefuind întreaga cetate și omorând pe oricine le-a stat în cale și nu numai. Mai mult, Ieremia profețește și anii adevărați a robiei, un număr de 70 de ani, contrar cum prevestiseră falșii profeți care spuneau de o robie de scurta durată.
Sfântul Proroc Ieremia trece la cele veșnice
Sfântul Proroc Ieremia ajunge în Egipt unde va mai trăi încă patru ani. Poporului egiptean Ieremia le prorocește căderea idolilor și venirea Născătoarei de Dumnezeu Fecioara împreună cu Pruncul Iisus Hristos în Egipt. Prorocul sfârșește prin a fi omorât cu pietre de către iudei.
Prigonit de regi și de preoți, neascultat de popor și urât de prorocii mincinoși, vrăjmășit, ocărât și bătut, el totuși înfruntă vremile cu bărbăție; mustră pe cei vinovați și mângâie pe cei îndurerați și asupriți, învață pe toți să-și îndrepte viața morală, fiindcă numai acele jertfe sunt plăcute lui Dumnezeu care se întemeiază pe împlinirea poruncilor morale și sociale . Patruzeci de ani își servește patria cu credință neșovăielnică, prin cuvântări avântate către popor și prin rugăciuni calde către Dumnezeu. Viața și lucrarea profetului Ieremia sunt un model de dăruire, o întruchipare a iubirii lui Dumnezeu și a slujirii Patriei, până la moarte.
Surse: Creștin Ortodox Link 1 Link 2, Basilica, Calendarulortodox.
Unde se găsesc moaștele Sfântului Proroc Ieremia
În Proloage este amintita tradiția potrivit căreia împăratul Alexandru cel Mare, a dat porunca mutării moaștelor Prorocului Ieremia și a îngropării lor la Alexandria.
Etimologia / semnificația numelui Ieremia
În primul rând "La mulți ani!" tuturor celor care poartă numele Sfântului Proroc Ieremia!
Ieremia - acesta provine de la numele ebraic יִרְמְיָהוּ (Yirmiyahu) care înseamnă "Domnul va înălța", "Domnul ridică" sau "Domnul înalță", de la rădăcinile רוּם (rom) care înseamnă "a înălța" și יָה (yah) se referă denumirea lui Dumnezeu în limba ebraică.
În Anglia, Jeremy a fost folosită ocazional din secolul al XIII-lea, forma Ieremia nu a fost comună decât după Reforma protestantă.
Derivate ale numelui Ieremia
Jeremy.
Când își post serba ziua de nume cei care poartă numele de Ieremia?
Conform calendarului ortodox, aceștia își pot serba ziua de nume în data de 1 mai când este pomenit Sfântul Proroc Ieremia.
Sursă: Behindthename.
Icoana Sfântului
Cartea în format fizic ➡ Dionisie din Furma - Erminia Picturii Bizantine, p. 100
Prorocii "mari"și "mici"
Profeții mici
Profeții mari
Mănăstirea Sfântul Ieremia - Sahara
Mănăstirea Sfântul Ieremia este una dintre cele mai vechi mănăstiri care pot fi vizitate în Egipt. Este situata în Sahara, în unul dintre cele mai vechi necropole ale Egiptului. Sahara este locul în care se găsește faimoasa Piramida în trepte a lui Djoser. Aceasta se găsește la 15 kilometri de piramidele din Giza, din apropierea orașului Cairo. Mănăstirea Sfântul Ieremia este situata în partea de sud a necropolei, la 500 de metri de Piramida în Trepte. Aceasta mănăstire a fost descoperita de către James E. Quibell. Între anii 1906-1910, acesta realiză săpaturi în această zonă a Egiptului. El a descoperit o biserica, o caldeire funerară, chilii și alte dependințe. La acea vreme, o mare parte din elementele decorative, coloane și fragmente arhitecturale au fost mutate la Muzeul Creștinătății din Cairo. După aceasta descoperire, sit-ul a fost abandonat de către arheologi până în anul 1970.
În acest an, Peter Grossmann, un arheolog german, a realizat câteva excavații în zonă, însă curant a abandonat proiectul. Situl mănăstiresc a fost curând acoperit cu nisip. Cu toate acestea, în zilele noastre mai pot fi văzute câteva rămășite ale mănăstirii. Călugărul și istoricul Ioan din Nicosia povestește despre un localnic din Alexandria pe nume Ieremia. Ieremia a fost starețul unei mănăstiri din apropierea orașului Memphis. Încă din cele mai vechi timpuri, mănăstirea din apropierea piramidei cu trepte a fost închinată Sfântului Proroc Ieremia. Acest lucru este atestat și de numeroasele inscripții găsite în situl mănăstiresc. Nu se știe cu certitudine data exactă a construcției acestei mănăstiri. Se pare că datează din secolul al VI-lea. De-lungul timpului însă, mănăstirea a suferit numeroase lucrări de modificare, pentru a susține creșterea numărului de călugări și pelerini care veneau aici. Cel mai probabil, mănăstirea a fost abandonata în secolul al IX-lea.
În zilele noastre, din biserica mănăstirii mai sunt vizibili doar câțiva pereți exteriori, baza coloanelor și pardoseala. Se pare că întreg complexul mănăstirea a fost construit cu materiale ramase de la edificiile faraonice din zona. Investigațiile arheologice au arătat că prima biserică a mănăstirii a fost construita la mijlocul secolului al VI-lea. Biserica era foarte modestă ca dimensiuni, construită din cărămizi. Mai târziu, călugării au prelucrat materialele de construcție găsite în apropierea piramidelor faraonice și au construit o biserică mult mai mare, cu decorațiuni luxuriante. Biserica a fost decorată cu numeroase coloane, înfrumusețate cu motive florale.
Sursă: Orthodoxwiki.
Cartea Sfântului Proroc Ieremia
Ieremia este o carte din Vechiul Testament, sau din Biblia ebraică (Tanah sau Mikra). Pentru evrei ea este a doua dintre cărțile Ultimilor Proroci, iar, pentru creștini, a doua dintre cărțile Prorocilor.
Preambulul din capitolul 1, 1-3 îl identifică pe Ieremia ca fiul lui Hilkia și plasează cronologic activitatea sa la finele epocii Primului Templu din Ierusalim, între reformele regelui Iosia al Iudeei (în anul 627 înainte de Hristos) și subjugarea țării de către babiloneni prin 605, deportarea regelui Ioahin în 597, distrugerea Ierusalimului și a Primului Templu în 586 înainte de Hristos și asasinarea guvernatorului evreu Ghedalia, numit de babiloneni, prin 582 înainte de Hristos. Dintre toți prorocii evrei, personalitatea sa reiese mai clar conturată decât a altora, mai ales atunci când se lamentează în fața scribului său Baruh, asupra rolului său de slujitor al lui Dumnezeu și de prevestitor de rele pentru popor.
Conținut cărții Sfântului Proroc Ieremia
"Vai de mine, că Domnul a adăugat durere la boala mea; am slăbit suspinând și nu-mi găsesc liniștea!" Ieremia 45,3.
Cartea lui Ieremia e consacrată aproape în întregime prorocirilor de catastrofă.
După cum reiese din carte, Ieremia a suferit mult din cauza mâniei poporului și a regelui împotriva prevestirilor și opiniilor sale. El a petrecut lungi zile în închisoare, deși el însuși era nespus de îndurerat de prorocirile sale și a cerut în repetate rânduri milă pentru poporul său. Din carte se poate înțelege că ea a fost așternută în scris de scribul său, Baruh ben Nerya, după dictare din gura lui Ieremia. Cartea a fost redactată din mai multe suluri, conținând profeții și relatări istoriografice și autobiografice și posibil până la elaborarea versiunii definitive a canonului Bibliei. Structura cărții nu respectă ordinea cronologică.
Cartea cuprinde 4 părți principale:
- Prorociri și mustrări Iudeei și Ierusalimului Capitolele 1-25;
- Relatări autobiografice Capitolele 25-45;
- Prorociri asupra neamurilor Capitolele 46-51;
- anexă istorică Capitolul 52.
Fiecare parte conține și povestiri asupra istoriei redactării ei.
Din punct de vedere al stilului, se aseamănă Cartea Ieremia cu cartea Deutoronomului, din Pentateuh. Se crede că Ieremia a fost influențat de această carte, după ce ea a fost descoperită în Templu, de către regele Iosia.
Cartea în format fizic ➡ Biblia/Sfânta Scriptura
Rugăciuni către Sfântul Proroc Ieremia
Oh, Doamne Dumnezeule, iată, Tu ai făcut cerurile și pământul
Prin puterea Ta cea mare, și cu brațul Tău întins, prin Cuvântul
Veșnic creator, și nimic în aceste vremi, nu este totuși de mirat,
Din partea Ta acum, când poporul Tău ales este deja împrăștiat.
Tu dai îndurare, din dragoste, până la al miilea neam de oameni
Și pedepsești nelegiuirea părinților- ca semințele când le sameni,
Pe pământ – în sânul copiilor după ei, căci ești Dumnezeul mare
Al cărui Nume este Domnul oștirilor, ce totuși, ne arăți îndurare.
Tu ești mare la sfat și puternic la faptă, potrivit măsurii faptelor!
Ochii Tăi sunt deschiși, asupra tuturor căilor copiilor oamenilor,
Ca să dai fiecăruia răsplata după căile lui, după rodul faptelor lui!
Tu ai făcut minuni nemaiauzite, și semne mari în țara Egiptului!
Și până în ziua de azi, și în Israel și printre oameni, se-amintește
Că Ți-ai făcut un Nume cum este astăzi, după cum se povestește:
Ai scos din țara Egiptului, pe poporul Tău Israel cu inimă trează
Prin minuni și semne cu mână tare și braț întins, cu mare groază.
Rugăciune la vreme rea
Le-ai dat țara aceasta, pe care jurasei părinților lor ca le-o vei da,
Țară în care curge lapte și miere; ei au venit, și s-au așezat în ea,
Au luat-o în stăpânire, dar ei n-au ascultat de glasul Tău, rugător,
Ei n-au păzit Legea Ta, și n-au făcut tot ce le poruncisei, iubitor.
Și atunci, Tu ai trimis peste ei toate aceste nenorociri cu putință!
Iată, șanțurile de apărare se-nalță împotriva cetății și-o amenință,
Cetatea va fi dată în mâinile Haldeilor, care se luptă împotriva ei,
Biruită-n luptă de foamete și de ciumă, va cădea ca pradă sabiei.
Ce ai spus Tu s-a întâmplat în decursul timpului! Tu Însuți vezi!
Și totuși, Doamne, Dumnezeule, Tu mi-ai zis: – Trebuie să crezi!
,,Cumpără-ți un ogor cu argint, și pune și martori," ca toți să știe,
Când totuși, cetatea este dată în mâinile Haldeilor, spre silnicie!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.