luni, 2 octombrie 2023

CUM SE MÂNTUIESC CREȘTINII DE AZI? - Arhim. Iustin Pârvu -

 În vârtejul în care trăim noi, ne mântuim altfel decât sfinții de altădată. În prima perioadă a lumii au fost mântuiți oamenii prin vrednicia lor, prin străduința lor, prin nevoința lor, prin dragostea lor față de Dumnezeu. A doua perioadă a venit nevoința omului, dar tot mai slabă și cu mila Domnului. Acuma e perioada a treia a creștinismului, în care ne mântuim numai prin credință, prin răbdarea ispitelor prin care trecem și aceste ispite sunt mari într-adevăr și foarte prețioase pentru creștinul nostru ortodox.
 
Apoi în vremurile anterioare nu era nici calculatorul, nu era nici internetul, nici televizorul, nici cipurile, nici avioanele, era omul în liniștea lui. Tehnica are importanța ei. O carte, de pildă, pe care trebuia s-o lucrezi un an de zile să iasă din tipar, acuma în 24 de ore e cartonată și se oferă la citit. Este un lucru important să vorbești două cuvinte aici și să aibă ecou îndată în lumea întreagă, dar folosită la adevărata ei valoare, însă nu fără măsură și nu să umple toate aceste mijloace cu cele mai oribile imagini și să stea tineretul, copiii și oameni de toate vârstele să urmărească atâta decadență și imoralitate care aduc cele mai mari nenorociri în lumea noastră.
 
Să rostim mai des rugăciunea Tatăl nostru, ca Dumnezeu să ne păzească de cel viclean. Să ne luptăm neîncetat împotriva acestor tentații. Să revenim la simplitate! Să revenim în starea aceasta de puritate a omului, a lui Adam cel pedepsit de Dumnezeu, aruncat din rai, dar care se ostenește în sudoarea feței sale, să își câștige pâinea și Domnul îl restaurează prin Harul Său. Ei bine, noi suntem, în sfârșit, oamenii care încă suntem aruncați din rai și nu ne găsim făgașurile noastre.
 
(Fragment dintr-un interviu publicat în Revista Atitudini Nr. 81)

Ajută-mă, Doamne, să fiu darnic, iertător, înţelegător, milostiv, prevăzător, ascultător de sfatul cel bun, harnic, drept, cinstit, cumpătat, cuviincios în vorbe şi în purtare; ajută-mă să-mi păzesc gândurile, să pot face binele, să nu rostesc cuvinte urâte, să fac numai ceea ce-mi este de folos pentru suflet şi trup. Dă-mi, Doamne, prieteni adevăraţi, sinceri şi credincioşi, şi fereşte-mă de oameni linguşitori şi profitori. Doamne, în tot timpul şi în tot locul povăţuieşte-mă şi mă sprijineşte în toate cele de folos, dăruieşte-mi să primesc cu linişte sufletească tot ce-mi va aduce clipa ce urmează şi în toate întâmplările neaşteptate, nu mă lăsa să uit că totul vine de la Tine; învaţă-mă să le primesc cu sufletul liniştit şi întărit în credinţă căci peste toate este Sfântă Voia Ta. Doamne, călăuzeşte-mi voia, ajută-mă să înţeleg şi să fac voia Ta, învaţă-mă cum să mă rog, ajută-mă să iert, să rabd, să iubesc, să cred şi să nădăjduiesc în Tine. Doamne, apără-mă de oameni gâlcevitori, de vrăjmaşii văzuţi şi nevăzuţi, de patimile trupeşti şi sufleteşti, şi de toate celelalte lucruri necuvioase. Dă-le gânduri bune vrăjmaşilor mei şi toate cele ce le sunt de folos, ca să nu mă invidieze, să nu mă vrăjmăşească, să nu păcătuiască din pricina mea, să nu se piardă din cauza mea. Doamne, ajută-mă să pun în fiecare zi început bun de pocăinţă, dă-mi lacrimi pentru păcatele mele şi aducere aminte de moarte şi de Judecată, dăruieşte-mi umilinţă şi cuget ca să-mi mărturisesc toate păcatele mele şi hotărâre de a nu le mai face. Doamne, ajută-mă în activitatea mea. Ajută-mă să convieţuiesc în pace, în armonie cu familia mea, cu mai-marii mei şi colegii de serviciu, cu vecinii mei şi cu toţi oamenii.Amin! 

 AVEREA STRAINA
- Sfantul Tihon din Zadonsk
 
Vezi ca un om ce are o avere straina, pe care-o tine la el, nu se mândreste cu aceasta, nu se numeste bogat pe sine si nu se lauda cu ea. Asemenea se cuvine sa facem si noi cu darurile Domnului pe care le avem: sa nu le socotim ca fiind ale noastre, ci ca si cum ar fi straine; sa nu ne preamarim prin ele, ci sa ne slujim de ele spre slava lui Dumnezeu si spre folosul nostru si al aproapelui, caci toate de la El ne vin si tocmai pentru aceasta ne sunt încredintate. Sa ne fie bogatia, mintea, întelepciunea si toate celelalte daruri spre ajutorare noua si aproapelui si nu spre magulirea noastra, ci spre slava si lauda Unuia Aceluia de la Care purced acestea, caci asa cum El din mila Sa ni le-a dat noua, asemenea poate si sa le ia de la noi, de vreme ce sunt ale Lui. Abia atunci vom cunoaste cu adevarat cât suntem de saraci, milogi, schilozi, goi si neavând nimic al nostru, afara numai de pacat.
 
Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 116

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.

Cel mai citit articol Formarea corpului haric https://viataeundans.blogspot.com/2023/06/formarea-cor