Noaptea
în care se face trecerea de la Anul vechi la Anul Nou - Revelionul de
astăzi – purta în vechime denumirea de „Îngropatul anului”. Această
noapte aflată la cumpăna dintre ani a fost considerată întotdeauna un
timp al luptei inevitabile dintre bine şi rău, dintre viaţă şi moarte. „De
aici credinţa că la răscrucea dintre ani, şase zile înainte şi şase
după, au o semnificaţie specială, cerurile se deschid, sufletele
morţilor se întorc pe pământ, animalele vorbesc, duhurile rele colindă
prin lume şi multe, multe altele se întâmplă în credinţele existente şi
la alte popoare.” (Julia Maria Cristea – “Sărbători, tradiţii, ritualuri, mituri...”). Noaptea care precede ziua de Sf. Vasile este însă și una a “prorocirilor în legătură cu măritișul”. Într-un articol publicat în anul 1938 în revista “Realitatea Ilustrată”, reporterul Alex F. Mihail descrie – cu umor – câteva dintre aceste vechi obiceiuri:
„În
noaptea Sfântului Vasile, la miezul nopții, când prin orașe se destupă
cu zgomot sticlele de șampanie, fetele de la țară se duc la gard
și numără cu ochii închiși zece pari. Pe cel de al zecelea îl leagă cu
un fir roșu. Dacă
acest par este drept și neted, atunci fata va găsi un flăcău voinic și
frumos. Iar dacă e strâmb și noduros, bărbatul va fi urât și mojic. Alte
fete se duc în livadă și – tot cu ochii închiși – leagă un fir roșu în
jurul unui pom, ales la întâmplare. După cum e pomul, frumos sau urât,
plin de zăpadă sau mai scuturat, tot așa va fi și viitorul bărbat,
chipeș sau pocit, bogat sau sărac. Prin
orașe e însă mai greu să găsești garduri cu pari și livezi. Totuși,
dacă veți citi acest reportaj până la sfârșit, veți găsi câte ceva
interesant chiar și pentru bucureștence...”
Busuiocul revelator
„Pe când băieții pocnesc zgomotos din bice și fac să răsune buhaiul, pe când se aud chiuiturile prin sat: “Mânați măi! Hăi! Hăi!”, fetele
pornesc pe furiș cu ulcioarele la fântână. Ele duc și busuioc, pe care
îl pun în jurul ghizdului sau cu care împodobesc cumpăna puțului. Fata
care-i cuminte și cinstită, făcând așa, va visa pe flăcăul care-i este
ursit.”
Cele 12 oale
“Tot
în noaptea de Sf. Vasile, o nevastă de curând măritată, pune sub pat 12
oale cu gura în jos. Sub fiecare oală așează câte ceva: puțină sare, o
bucățică de pâine, cărbune, piper, un ban sau o oglinjoară, puțin câlți
și așa mai departe. Fiecare
fetișcană saltă câte o oală. Dacă găsește sub oală cărbune, se va
mărita cu un țigan. Piperul prevestește un bărbat arțăgos, banul de
argint un bogat, câlțul un bătrân, oglinjoara un făt frumos, păhărelul
de vin un bețiv, pieptenele un prost, în fine, boabele de grâu pe un
bărbat harnic și isteț.”
Timpul măritișului
“Dar
nu-i destul ca fetișcana să-și cunoască ursitul. Ea arde de dorința de a
se mărita cât mai repede și ar trebui să știe când se întâmplă asta.
Pentru a-și satisface curiozitatea, foarte îndreptățită de
altfel, tânăra țărăncuță intră în grajdul vitelor, la miezul nopții, în
noaptea de Sf. Vasile și lovește cu piciorul unul dintre boii pe care-i
găsește culcați. Dacă
animalul se ridică la prima lovitură, fata se va mărita în același an.
Dacă boul se ridică la al doilea îndemn, atunci nunta se va face la
anul. Dacă însă e nevoie de mai multe lovituri, atunci asta înseamnă o
mâhnire foarte mare, căci vor trece mulți ani până se va ivi mult
așteptatul tovarăș de viață.”
Valurile… vieții
“Iată
însă un obicei pe care îl au și târgovețele: în noaptea Sfântului
Vasile, fata pregătește un lighian cu apă în jurul căruia lipește fâșii
de hârtie cu numele tuturor băieților pe care îi cunoaște, urâți,
frumoși, bătrâni, tineri, bogați, săraci, proști sau isteți. Într-o
coajă de nucă așează o lumânărică mică de ceară, punând totul, cu băgare
de seamă, deasupra apei din lighian. Când
ceasul arată ora 12 și se socotește că s-a născut Anul cel Nou, atunci
fata aprinde lumânărica, închide ochii și face cu mâna valuri în
lighian. Apoi deschide ochii. Coaja de nucă saltă încolo și încoace,
aprinzând în treacăt una dintre fâșiile de hârtie. Pe capătul celălalt
al hârtiei, care atârnă afară peste lighian, fata poate citi numele
viitorului ei soț. Dacă
în noaptea de Sf. Vasile e vreo șezătoare, fiind de față tineri și fete
de măritat, atunci o nevastă tânără așează în lighian mai multe coji de
nucă cu lumânărele. Fiecare are un bilețel pe care e scris câte un nume
de băiat sau de fată. După cum se întâlnesc cojile de nucă pe valurile
din lighian, se pot face prezicerile pentru viitor.”
Ceara vrăjită
“Prin
unele părți ale țării, fata care vrea să-și afle viitorul toarnă ceară
topită, la miezul nopții, într-un lighian cu apă. Ceara ia diferite
forme, care privite și cercetate amănunțit a doua zi, în zare, la
fereastră, pot arăta chipul ursitului sau diferite prorociri despre
viitoarea căsnicie. Tot
așa se poate turna și plumb topit: candidata la măritiș, șezând pe
scaun, ține pe cap un lighian plin cu apă, iar o tânără nevastă varsă în
lighian plumbul care ia diferite aspecte fantastice.”
În final, mă întreb și eu asemeni reporterului interbelic al „Realității Ilustrate” - Alex F. Mihail: „Arătând obiceiurile de mai sus, am sau nu dreptul la recunoștința duduilor de măritat?...”
Sursa:
- articolul “De Anul Nou fetele vor să afle când și cu cine se vor mărita” – semnat Alex F. Mihail – publicat în revista “Realitatea Ilustrată” din 27 decembrie 1938
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.