Noaptea în care se face trecerea de la anul vechi la Anul Nou - Revelionul de astăzi – purta în vechime denumirea de „Îngropatul anului”.
Această noapte aflată la cumpăna dintre ani a reprezentat întotdeauna
un timp al luptei inevitabile dintre bine şi rău, dintre viaţă şi
moarte. „De aici credinţa că la răscrucea dintre ani, şase zile
înainte şi şase după, au o semnificaţie specială, cerurile se deschid,
sufletele morţilor se întorc pe pământ, animalele vorbesc, duhurile rele
colindă prin lume şi multe, multe altele se întâmplă în credinţele
existente şi la alte popoare.” (Julia Maria Cristea – Sărbători, tradiţii, ritualuri, mituri...). La
noi, trecerea în Anul Nou se sărbătoreşte prin câteva obiceiuri
rituale, dintre care amintesc doar pluguşorul, haiducii sau buhaiul. Cei
mai mulţi dintre noi asociază „Buhaiul” doar cu instrumentul muzical care imită mugetul de taur şi care acompaniază în mod tradiţional urările de Anul Nou. Puţini dintre noi mai ştim însă că:
„Buhaiul"
este o reprezentaţie dramatică interpretată de un impozant număr de
artişti improvizaţi. Spectacolul are loc în ajunul Anului Nou, adică în
seara de Sf. Vasile, între asfinţitul soarelui şi miezul nopţii. Locul
în care se dă reprezentaţia este ales de obicei în faţa ferestrei
gospodarului căruia i se face urarea de anul nou. De multe ori însă,
uliţa satului sau chiar interiorul caselor sunt cadrul în care se
desfăşoară „obiceiul buhaiului". Personagiile
sunt următoarele: căpitanul, baciul, trei ciobani, trei travestiţi în
capre, un ţigan, o ţigancă, cântăreţi, un moşneag, două babe şi în
sfârşit ursul (travestit). O serie întreagă de obiecte de plugărie, de
stână, din viaţa ţiganilor, costumele de capră şi urs, servesc la îndeplinirea ritualului buhaiului". Principalul obiect este bineînţeles „buhaiul"
prin care se imită mugetul vitelor. E confecţionat dintr'o putină de
lemn la capătul căreia s'a adăugat o piele întinsă şi la mijloc e prins
un fuior de păr din coadă de cal.
Căpitanul, baciul, capra... |
Toţi fac
roată în jurul ciobanilor care stau de vorbă cu oile, reconstituind o
seară la stână. Numai ursul şi ţiganii stau mai la o parte. Ţiganul bate
un fier pe nicovală, ţiganca spoieşte tingiri sau dă în cărţi.
Muzicanţii încep însă să cânte cântece bătrâneşti şi toată lumea începe
să joace: ciobanii, caprele, ursul, toţi. Ursul profită şi când e
neobservat, găsind o poartă deschisă, se furişează afară, fură o capră
şi fuge cu ea. Se produce mare învălmăşeală, strigăte de ajutor. Ţiganul
prinde ursul şi ciobanii readuc capra. Căpitanul va judeca acum pe
ţiganul care n'a ştiut să-şi păzească ursul. Scena aceasta e presărată
de glume, care stârnesc veselia asistenţei:
Ţiganul: Danciu Trăilă din Colibeni...
Primarul: Din comuna Năcăjiţi ?...
Ţiganul: Nu, Colibeni !...
Primarul: Coliveni ?...
Ţiganul: Nu. Co-li-beni...
Primarul: Colăceni ?...
Ţiganul: Colibeni !!!
Primarul: Chiolbeni ?...
Ţiganul: Ei, scrie şi aşa…
Primarul: Scrim din satul Golani, aşa e ?
Ţiganul: Apăi nici eu nu ştiu, c'am fugit de acasă de mult…
Ţiganul
se oferă ca drept despăgubire să facă o căldare. Cu trei bătăi în
nicovală bate trei tinichele, pe care le pune cu sila în mâna
primarului. Apoi cere voie să facă un joc, dar în tot timpul jocului se
milogeşte:
Ţiganul: Sunt flămând, domnule căpitan, dă-mi o bucăţică, dacă vrei să mai joc!...
Primarul: Las'că mai bine joci flămând, că eşti mai uşor…
Toată
lumea se asociază la jocul ţiganului şi se încinge un joc mare cu
strigături. După o mică pauză, se rânduiesc toţi la fereastră, făcând
urarea finală. După urare, întreaga ceată intră în casă şi se cinsteşte
cu gospodarul. Căpitanul primeşte de la acesta daruri în obiecte sau
bani.”
Obiceiul "Buhaiului" |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.