În această lună, în ziua a douăzecea, pomenirea Sfântului sfinţitului Mucenic Ignatie, purtătorul de Dumnezeu (Teoforul).
Sfântul
sfinţitul Mucenic Ignatie, urmaş al apostolilor, al doilea patriarh
al Bisericii Antiohiei după Evod, a fost împreună cu Policarp,
episcopul Bisericii Smirnei, ucenic al Sfântului Evanghelist Ioan. Când
împăratul Traian a trecut prin Antiohia împotriva parţilor, Sfântul
Ignatie a fost adus înaintea lui. Împăratul l-a cercetat îndelung şi a
văzut că nu poate fi întors de la credinţa în Hristos. De aceea a fost
chinuit îndelung şi în felurite chipuri; dar arătându-se mai tare
decât chinurile, a fost trimis legat la Roma, păzit de zece ostaşi, ca
să fie dat mâncare fiarelor sălbatice. În drum spre Roma, a întărit
Bisericile din cetăţile prin care trecea şi se ruga să fie mâncat de
fiare, "ca să ajung, spunea el, pâine curată lui Dumnezeu". În Roma a
fost aruncat în stadion şi a fost sfâşiat de leii sloboziţi asupra lui,
de i-au rămas numai oasele cele mari. Pe acestea le-au adunat
creştinii şi le-au dus în Antiohia.
Se spune că Sfântul Ignatie a fost Copilul pe care l-a apucat de mână Stăpânul Hristos şi l-a luat în braţe şi a zis: "De nu se va smeri cineva pe sine ca pruncul acesta, nu va intra în împărăţia cerurilor"; şi: "Cel ce va primi pe un prunc ca acesta în numele Meu, pe Mine Mă primeşte". De aceea a fost numit purtător de Dumnezeu. Pe Sfântul Ignatie l-a cinstit cu un cuvânt de laudă şi cel între sfinţi părintele nostru Ioan Gură de Aur.
Tot în această zi, pomenirea Cuviosului Părintelui nostru Filogonie, patriarhul Antiohiei.
Fericitul Părintele nostru Filogonie a învăţat dumnezeieştile Scripturi şi din copilărie s-a afierosit lui Dumnezeu. A trecut prin toate ştiinţele şi le-a învăţat pe toate ca pe una. Aceasta l-a făcut strălucit în viaţă. A avut femeie şi o fiică. Ca avocat, la tribunal, lua apărarea oamenilor nedreptăţiţi şi le întindea mână de ajutor. Strălucea fericitul mai mult decât soarele, aşa că îndată s-a arătat vrednic de cele mai înalte vrednicii. Mai înainte, apăra pe oameni, şi-i făcea pe cei nedreptăţiţi mai puternici decât cei ce îi nedreptăţeau; mai pe urmă, a păstorit cu dreptate turma lui Hristos. Pe vremea când s-a urcat el pe scaunul Antiohiei greutatea era mare. Abia se terminase prigoana împotriva creştinilor, se mai vedeau încă rămăşitele cumplitei tulburări, că au şi început ereticii să atace Biserica, Dar atacurile lor s-au izbit de înţelepciunea fericitului Filogonie şi s-au prăbuşit aşa precum Sfântul Ioan Gură de Aur arăta mai pe larg în cuvântul de laudă cu care l-a cinstit.
Păstorind dar, Sfântul Filogonie, în chip bineplăcut lui Dumnezeu, turma încredinţată lui, ducând o viaţă îngerească pe pământ şi strălucind ca episcop, s-a mutat la Domnul.
Tot în această zi, pomenirea Sfântului noului Mucenic Ioan cel din insula Tasos, care a suferit mucenicia în Constantinopol, în anul 1652 şi s-a săvârşit de sabie.
Tot în această zi, pomenirea Sfântului Părintele nostru Ioan din Kronstadt (+ 1908).
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Luna decembrie în 20 de zile: pomenirea Sfântului sfintitului Mucenic Ignatie, purtãtorul de Dumnezeu(+107).
Spun unii ca el este copilul acela, pe care, luandu-l in brate Domnul, a zis Apostolilor: "De nu va veti intoarce si nu veti fi precum copiii, nu veti intra in Imparatia Cerurilor. Si cine va primi un prunc ca acesta in numele Meu, pe Mine Ma primeste." (Matei,18,3,5). Si Antiohia era marea cetate in care, ucenicii Domnului au inceput mai intai a se numi crestini.
Deci, cand mergea Traian impotriva persilor, Sfantul Ignatie a fost prins si, facand cunoscuta credinta sa in Hristos si gandul sau nestramutat, a fost osandit sa fie dus la Roma, ca sa-l dea sa fie mancat de fiare in circ, ca un osandit de seama ce era. Si a facut el drumul din Siria la Roma, pazit de o garda de zece soldati, pe care, pentru asprimea lor, el ii numeste "cei zece leoparzi ai mei." Si el intarea in credinta Bisericile din toate orasele, pe unde trecea. Si ii ieseau inainte pe drum crestinii de pretutindeni, cete, cete, ca sa-i arate dragostea si pretuirea lor, precum se vede din cele sapte epistole, ce ne-au ramas de la el, ca un testament al Sfantului episcop-mucenic.
"Nu va poruncesc, ci va sfatuiesc, zice el, feriti-va de ratacire. Unde-i episcopul, acolo-i Biserica, si unde-i Biserica si episcopul, acolo-i Liturghia cea adevarata. Totul este credinta in Hristos si dragostea. Vreau sa ma aseman lui Hristos, primind moartea de mucenic ca si El." Iar in Epistola catre Romani zice: "Sa nu cumva sa mijlociti si sa fiu lipsit de bucuria de a fi mucenic. Sunt graul lui Dumnezeu. Lasati-ma sa fiu macinat de dintii fiarelor, ca sa ma fac paine neprihanita lui Hristos."
Deci, sosind la Roma, a fost dus la locul cel de priveliste de toate partile. Si, slobozind leii asupra lui, acestia l-au sfasiat si l-au mancat, lasand numai oasele cele mari, pe care, crestinii strangandu-le, le-au dus in Antiohia. Pentru marea lui dragoste din inima pentru Hristos i s-a spus "Teoforul", adica purtatorul de Dumnezeu. Pe vremea lui Iraclie imparatul, Antiohia, cazand in mainile turcilor, moastele Sfantului au fost duse la Roma si se afla acolo in biserica Sfantului Clement.

Întru aceastã zi, cuvânt din Pateric despre un cãlugar, care a fugit de slava omeneascã.
Un calugar
egiptean vietuia aproape de Constantinopol, pe vremea imparatului Teodosie
cel Tanar (408-450). Si umbla, trecand pe acolo, imparatul. Si, lasand
toti insotitorii, imparatul a mers singur si a batut in usa calugarului.
Si dupa ce i-a deschis, nu l-a cunoscut cine era, insa l-a primit pe el
ca pe un ostas, iar dupa ce a intrat, facand rugaciune, s-a asezat. Si
a inceput a-l intreba imparatul: "Cum se afla parintii cei ce sunt in Egipt?"
Iar el i-a raspuns: "Toti se roaga pentru mantuirea ta." Si i-a mai zis
lui batranul: "Ma rog, sa mananci putin." Si i-a muiat lui paine de a sa
si a turnat undelemn si sare si a mancat; apoi i-a dat lui si apa de baut.
Deci, i-a zis lui imparatul: "Oare stii cine sunt eu?" Iar el a raspuns:
"Dumnezeu te stie pe tine." Atunci i-a spus lui: "Eu sunt Teodosie, imparatul."
Si indata, i s-a inchinat lui batranul. Dupa aceea, i-a zis lui imparatul:
"Fericiti sunteti voi, ca nu aveti grijile vietii acesteia. Cu adevarat,
ca imparat m-am nascut si am crescut, insa niciodata n-am mancat paine
cu asa dulceata, nici apa n-am baut asa precum astazi; foarte cu dulceata
am mancat si am baut." Si i-a zis lui staretul: "Fiindca noi calugarii
toate bucatele noastre le facem cu binecuvantare, pentru aceea, dulce este
si aceasta proasta mancare. Iar in casele voastre toata osteneala bucatelor
voastre celor multe o fac slugile si binecuvantare nu iau de la nimeni."
Deci, a inceput imparatul, de atunci, a cinsti pe calugari si a le da cate
ceva. Iar staretul, lepadand cinstea data de imparat, a fugit si a mers
in Egipt.

Întru aceeasi zi, cuvânt pentru calea cea strâmtã, care duce la Împãrãtia Cerurilor.
Sa luam aminte
si sa ne pazim pe noi insine, ca nu cumva, fagaduindu-ne a umbla pe calea
cea ingusta si cu necazuri, sa aflam ca, pe calea cea larga umbland, ne
ratacim. Insa cea ingusta sa ti se arate, ca sa o cunosti, ca este aceasta:
infranarea pantecelui, starea cea cu priveghere de toata noaptea, lipsa
de paine, ocara si batjocura, taierea voii tale, rabdarea hulei, clevetiri
nedrepte a suferi, grait fiind de rau, a nu te mania, defaimat fiind, a
te smeri si, infricosat fiind, sa nu te temi. Fericiti sunt cei ce umbla
pe calea aceasta, ca a acelora este Imparatia Cerurilor.

Cuvânt despre pocãintã al Sfântului Ioan Gurã de Aur, rostit în ziua când a fost asezat patriarh al Constantinopolului(398).
Iata ca soseste,
fratilor, praznicul Nasterii lui Hristos, care, decat toate praznicele,
este mai cinstit si mai infricosator. Pentru aceea, eu acum incep invatatura
aceasta ca, adica, sa va curatiti de pacate si, asa, sa va apropiati de
Sfintele Taine. Sa nu-mi zica mie nimeni: "Plin sunt de rusine, fiindu-mi
cugetul plin de pacate", pentru ca destule sunt, adica, aceste cinci zile,
spre curatire: daca ne vom pocai cu adevarat si de vom priveghea si vom
posti, multe pacate ni se vor sterge. Sa nu ne uitam, dar, la vremea cea
scurta, ci la iubirea de oameni a Stapanului sa gandim. De vreme ce, din
Ninive, numai in trei zile s-au intors la pocainta si zdrobirea si smerenia
sufletului lor au putut sa potoleasca mania aceea. Si pacatoasa, intr-un
ceas, apropiindu-se de Hristos, toate pacatele, cele din lunga vreme, si
le-a spalat. Inca si iudeilor, care-L cleveteau, pentru ca a primit-o pe
ea, si acelora le-a astupat gura, iar pe dansa de toate relele a schimbat-o
si, dandu-i ei indrazneala, a eliberat-o. Dar pentru ce a facut El aceasta?
Pentru ca ea, cu minte dreapta si cu fierbinte credinta, din suflet umilit,
s-a atins de sfintele si preacuratele Lui picioare, parul deslegandu-si,
izvorul de lacrimi din ochi slobozind si mirul tot turnandu-l; adica cu
aceea ce insela pe oameni, cu aceea si-a intocmit si doctoria pocaintei.
Cu ochii, cu care i-a vanat pe desfranati, cu aceia, acum, a lacrimat.
Impletiturile parului, cu care pe multi ii prindea in pacate, cu acelea,
acum, a sters picioarele lui Hristos. Deci, si tu sa faci asemenea, adica,
prin acelea, prin care ai maniat pe Dumnezeu, iarasi, prin acelea sa-L
si rogi pe El acum. De l-ai maniat prin jefuirea averilor, prin acelea
te si impaca acum cu Dansul: cele rapite sa le imparti de la cei napastuiti,
inca si ceva pe deasupra sa mai dai. Sa zici ca si Zaheu: "Intorc impatrit
acelora pe care i-am napastuit." Iar de ai gresit cu limba, cu aceea acum
curate rugaciuni sa inalti si pe cei ce te blestema si te graiesc de rau,
tu sa-i binecuvantezi.
Deci, daca in acest fel te vei schimba in lacrimi si in obicei, apoi, nu
lunga vreme iti trebuie de pocainta, nici multi ani, ci numai intr-o zi
vei castiga eliberare. Drept aceea, rogu-va pe voi, sa va departati de
inselaciune si sa primiti fapta buna. Incetati cu rautatile si va fagaduiti
sa nu le mai faceti; si destul va este voua acestea spre raspuns. Eu marturisesc
sa va incredintez nimic alta nu cauta, fara numai ca sa arate ca celor
ce inceteaza cu pacatele, si fug de rautatile cele mai dinainte si cu adevarat
se pocaiesc, milostiv le este Dumnezeu si-i primeste pe ei ca un iubitor
de oameni. Ca omul, intru sine despartirea de rautati si, mai mult, sa
nu le mai faca pe acelea. Pentru ca iubitor de oameni este Dumnezeu, iarta
pe cele dintai si nu pomeneste rautatile, daca ne pocaim cu adevarat. Ca,
precum femeia ce se chiverniseste, doreste sa nasca, asa si Dumnezeu doreste
sa-si verse mila Sa asupra noastra.
Pentru aceea, sa lepadam toata nedreptatea si, asa, sa incepem a praznui
Nasterea lui Hristos. Sa lepadam clevetirea si osandirea. Sa calcam tinerea
de manie si invidia si toate grijile lumesti. Si, asa, intru aceste cinci
zile pocaindu-ne, curati de toata rautatea sa ne apropiem de Cel curat
si fara de rautate, Dumnezeu, fiecare zicand: "Sufletul meu vreau sa-l
mantuiesc, ajuta-mi mie, Doamne, ca sa ma mantuiesc." Ca ce folos va lua
omul macar de ar dobandi si toata lumea si sufletul sau si l-ar pierde?
Insa, aceasta nu spre osandire si judecata o graiesc voua, ci cautand mantuirea
voastra, ca adica sa va izbaviti de vesnicele chinuri, intru Hristos Iisus,
Domnul nostru, a Caruia este slava acum si pururea si in vecii vecilor!
Amin.

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.