În această lună, în ziua a nouăsprezecea pomenirea Sfântului Mucenic Bonifaciu şi a sfintei Aglaia Romana.
Sfântul
Bonifaciu a trăit pe vremea împăratului Diocleţian (284-305). Era
robul unei femei de neam mare, cu numele Aglaia, fiica lui Acacius,
proconsulul Romei. Bonifaciu trăia în păcate trupeşti cu stăpâna lui şi
era şi beţiv, dar era milostiv, iubitor de străini, îndestula cu dragă
inimă pe cei lipsiţi, îşi pleca urechea şi inima la suferinţele şi
rugăminţile oamenilor. La fel şi stăpâna lui era milostivă şi iubitoare
de mucenici.
Într-una din zile i-a zis lui Bonifaciu: "Du-te în Răsărit, unde sfinţii sunt chinuiţi şi adu-mi moaşte de sfinţi, ca să le avem spre ajutor şi mântuire sufletească". Bonifaciu i-a răspuns, râzând: "Dacă-ţi voi aduce moaştele mele, ai să le primeşti?". "Nu mi-i de glumă", i-a spus Aglaia. Apoi i-a dat unele sfaturi, şi s-a rugat pentru el, i-a dat bani şi l-a liberat.
Şi a plecat Bonifaciu însoţit de doisprezece robi cu aur mult în Tarsul Ciliciei, unde sfinţii erau chinuiţi. A găsit acolo pe sfinţi pătimind şi suferind pentru Hristos. Le-a sărutat lanţurile şi rănile. Dar aprinzându-se de râvnă dumnezeiască, s-a dus înaintea ighemonului şi a mărturisit că este creştin. A fost prins şi supus la multe şi felurite chinuri, pe care le-a răbdat cu seninătate, ceea ce a adus la Hristos 50 de bărbaţi care au şi fost botezaţi. Apoi i s-a tăiat capul.
Robii, care veniseră cu el din Roma, nu ştiau de cele ce se petrecuseră. Când au auzit de la ostaşi cu de-amănuntul chinurile lui şi că s-a săvârşit pătimind, s-au dus să-i caute moaştele. Le-au găsit şi au căzut peste ele; au plâns, le-au sărutat şi-i cereau iertare. Au cumpărat trupul cu 500 de galbeni, l-au uns cu mir, l-au înfăşurat în giulgiuri şi l-au dus la Roma.
Aglaia, stăpâna lui, prin descoperire îngerească, a aflat totul. A ieşit întru întâmpinarea lui ca să-l primească şi să-l cinstească precum se cuvenea. L-a îngropat la 50 de stadii de Roma. Mai târziu a zidit o biserică măreaţă în numele lui, în mijlocul Romei, şi l-a mutat în ea. Acolo se făceau în fiecare zi nenumărate tămăduiri. Iar Aglaia, trăind de atunci cu cuviinţă şi bineplăcut lui Dumnezeu, şi-a dat cu pace lui Dumnezeu duhul.
Tot în această zi, pomenirea Sfinţilor Mucenici Ilie, Prov şi Ares.
Aceşti sfinţi mucenici erau din Egipt şi erau creştini. S-au pornit la drum să se ducă în Cilicia ca să cerceteze pe mărturisitorii de acolo. Când au ajuns în Ascalon, au fost prinşi şi duşi înaintea Judecătorului Firmilian. Acolo au mărturisit că sunt creştini; pentru asta au fost supuşi la felurite chinuri. Ares s-a săvârşit prin foc, iar lui Prov şi lui Ilie li s-au tăiat capetele cu sabia.
Tot în această zi, pomenirea Sfinţilor Mucenici Timotei şi Polieuct.
Sfântul Timotei a fost prins şi a mărturisit că este creştin. După ce a fost chinuit mult, s-a săvârşit prin foc în Mauritania. Sfântul Polieuct a fost supus la felurite chinuri. A fost aruncat în foc în Cezareea şi aşa şi-a primit sfârşitul.
Tot în această zi, pomenirea Sfinţilor Eutihie şi Tesalonica şi a celor împreună cu ei, 200 de bărbaţi şi 70 de femei care de sabie s-au săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea Cuviosului Părintelui nostru Grighentie.
Cuviosul Părintele nostru Grighentie, era de loc din cetatea Milanului. Părinţii lui se numeau Agapie şi Teodota. Grighentie, ca un pământ bun, a primit seminţele cele dumnezeieşti şi a dat rod bun. De aceea când s-a mărit s-a arătat ascultător şi împlinitor al poruncilor lui Hristos. Cu voia lui Dumnezeu a fost hirotonit diacon şi se supunea fericitul la post şi la aspră vieţuire. Şi din ziua aceea, primind dumnezeiescul Duh, făcea semne şi minuni. După aceea a venit iar în Milan. Aici a găsit într-un loc retras de lume pe un bătrân preaînţelept. De la acesta a aflat tot ce i se va întâmpla în viitor. Aceleaşi lucruri, la care a mai adăugat şi cele ce lipseau, i le-a spus mai târziu şi marele Apostol Petru, care i s-a arătat faţă către faţă.
Pe vremea aceea, pe când cârmuia împărăţia romanilor Iustin, s-a întâmplat de a scris Elesvaan, împăratul etiopienilor, lui Proterie, patriarhul Alexandriei, cu rugămintea să-i trimită ca episcop, un om desăvârşit. Patriarhul se mâhnea că nu ştia unde să găsească un astfel de bărbat.
Dar în zilele acelea, printr-o descoperire dumnezeiască, i s-a arătat patriarhului Fericitul Marcu şi l-a arătat pe minunatul Grighentie, care, cu purtarea de grijă a lui Dumnezeu, venise nu de multă vreme în oraş şi era găzduit de un creştin. Patriarhul l-a luat cu multă bucurie, l-a hirotonit episcop şi l-a trimis îndată în Etiopia, întărindu-l cu scrisori şi cu tot ce se cuvine arhiereilor. Împăratul etiopienilor, încredinţat din scrisori, l-a îmbrăţişat şi l-a primit ca pe un apostol şi făcător de minuni. A mulţumit lui Dumnezeu şi i-a dat Sfântului Grighentie toată puterea. Sfântul a hirotonit preoţi şi diaconi, a sfinţit bisericile zidite de curând de împărat în Arabia fericită şi a botezat pe mulţi iudei, că mai înainte aproape tot poporul era iudeu. După aceasta a convins cu temeiuri din Scriptură şi cu dovezi pe dascălii şi mai-marii iudeilor, i-a uimit cu minunile lui şi i-a adus pe toţi la credinţa cea adevărată. A dat apoi poporului legi şi a făcut tot ce este plăcut lui Dumnezeu. Păstorind dar bine turma sa şi săvârşind multe minuni spre slava lui Dumnezeu, s-a odihnit cu pace, după ce ajunsese la adânci bătrâneţi.
Tot în această zi, pomenirea Sfântului Mucenic Trifon.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Acesta
a trait pe vremea imparatiei lui Diocletian, fiind rob al unei femei de
neam mare si de cinste, anume Aglaia, fiica a lui Avachei, prefect al Romei.
Si era femeia aceasta, Aglaia, foarte bogata, iar Bonifatie, sluga ei credincioasa,
purta de grija averii sale, dar el vietuind in pacate trupesti cu stapana-sa
si era si betiv. Nu spre defaimare se spune aceasta, ca degraba se va arata
si fericita schimbare a acestora, cum pacatosul se face sfant, ba inca
si mucenic al lui Hristos.
Dar, si in vremea vietuirii sale, cea cu iubire de patima, macar
ca slujea pacatului, avea si parti bune, ca era milostiv si iubitor de
straini si da cu dragoste celor lipsiti si i se frangea inima si i se facea
mila de nevoile oamenilor, ca n-astepta sa fie rugat ca sa vina in ajutor;
asemenea si stapana lui era milostiva si iubea pe mucenici. Si, fiindca
adeseori suspinau catre Dumnezeu pentru pacatele lor, Domnul nu i-a lasat
mai mult sa se intineze, cu pacatele lor cele necurate, ci a randuit o
spalare de intinarile lor.
Deci, intr-una din zile, stapana a zis lui Bonifatie: "Mergi in Rasarit,
unde marturisesc Sfintii, si-mi ada moaste de Mucenici, ca sa le avem de
ajutor si de sufleteasca mantuire." Iar Bonifatie, raspunzand, a zis: "De
vor aduce moastele mele le vei primi oare?" Iar ea a ras, zicandu-i: "Betivule."
Si, invatandu-l, l-a trimis. Si el a luat douasprezece slugi si multi galbeni
si a ajuns la Cilicia, unde erau dati la chinuri Sfintii. Si, aflandu-i
in chinuri, le saruta legaturile si ranile.
Deci, aprinzandu-se de ravna dumnezeiasca, a stat Bonifatie in fata dregatorului,
marturisind ca este crestin. Si, prinzandu-l, l-au spanzurat cu capul in
jos si l-au strujit fara mila si l-au impuns cu trestii ascutite pe sub
unghii si i-au dat plumb topit pe gura, si l-au bagat cu capul in jos intr-o
caldare plina de smoala ce fierbea. Dar, din toate, nevatamat a iesit.
Atunci dregatorul a poruncit sa i se taie capul. Deci, l-au luat ostasii
si l-au scos, spre ucidere. Iar Sfantul, dupa ce s-a rugat, si-a plecat
capul si a fost taiat. Si ceea ce zisese stapanei sale, razand, cand a
plecat, s-a implinit cu fapta.
Iar slugile ce venisera cu dansul de la Roma, daca vazura ca zaboveste,
socotira ca va fi umbland prin carciumi dupa betie, cum ii stiau naravul.
Iar daca au aflat de chinurile si de taierea ce a rabdat si cum si-a dat
sfarsitul, au umblat de i-au gasit moastele si, plangandu-l, cadeau catre
el, cerandu-si iertare, ca il graisera de rau, ci cumparandu-i trupul cu
pret de cinci sute de galbeni, l-au adus la Roma. De acestea afland, Aglaia,
stapana lui, a dat slava lui Dumnezeu si l-a primit cu cinste mare si l-a
ingropat aproape de cetate, ca la cincizeci de stadii si, facand o o biserica
cu numele lui, la casa ei in oras, l-a mutat acolo. Si, in toate zilele,
la sfintele lui moaste, se faceau multe tamaduiri. Iar ea, de atunci binevietuind,
cu cuviinta si randuiala dumnezeiasca, cu pace si-a dat sufletul la Dumnezeu.
Întru aceastã zi, cuvânt despre alt Sfânt Bonifatie, cel milostiv.
Acest Sfant
Bonifatie, slavitul intru milostenii si indurari, era cunoscut in toata
tara Italiei. Iar iubirea de saraci, din copilarie a cinstit-o. Ca, inca
la maica sa fiind, cand era copil, iesind din casa sa, uneori, adica, se
intorcea fara de camasa, iar, alteori, fara de haina. Ca, daca vedea pe
cineva gol, se dezbraca de haina si imbraca pe cel gol. Deci, adeseori,
si maica lui il mustra, zicandu-i: "Nu este drept, fiule, ca tu insuti
fiind sarac, sa imbraci pe cei saraci."
Iar odata, maica lui, intrand in hambarul in care isi pregatise hrana peste
tot anul, a aflat hambarul gol, intrucat fiul ei Bonifatie impartise hrana,
in taina, la saraci. Si a inceput ea a plange, batandu-se peste obraz si
zicand: "Oh, vai mie, de unde voi lua eu alta hrana pentru tot anul?" Iar
el, venind la maica sa, a incercat a o mangaia pe dansa, dar nu putea.
Si a rugat-o sa iasa putin afara din hambar. Si, iesind ea, Bonifatie a
inchis usile hambarului, si a cazut indata la pamant, rugandu-se lui Dumnezeu
din toata inima. Si, minune! Indata s-a umplut hambarul de grau. Si vazand
ceea ce s-a facut, maica lui s-a inspaimantat si s-a bucurat. Si de atunci,
nu-l mai oprea pe el, ca sa dea oricui va voi. Ci, intelegand puterea milosteniei
a prosla- ???? -copie l-a facut vrednic pe el Domnul la Biserica cetatii
Fiului.
Întru aceeasi zi, cuvânt despre pocãintã.
Fiului celui
desfranat, la intoarcerea lui, sa-i urmezi, adica sa cazi catre Dumnezeu,
cu inima infranta si duh smerit, si, ca acela, sa graiesti: "Gresit-am
inaintea Ta, Doamne, primeste-ma, Parinte, pe mine, cel ce ma pocaiesc".
Inca si de caderi sa te lasi si de pacate sa te lepezi si sa fugi. Ca,
de te vei intoarce spre Dumnezeu, cu pocainta, si fapta cea rea o vei indeparta
de la viata ta si nu o vei mai face, atunci iti va fi tie ajutator Atottiitorul
Dumnezeu si Domnul.
Cuvânt din Everghitinos, al lui ava Casian, cã nu trebuie sã învinuim pe draci pentru cele ce gresim, ci pe noi însine; cã pe cei ce iau aminte, nici dracii nu pot sã-i vãtãme, mare fiind ajutorul cel de la Dumnezeu.
Zis-a ava
Serinu ca dracii nu pun in gandul oamenilor toate patimile deodata, ci
fiecare patima are duhurile ei deosebite, si hotarate, care o seamana pe
ea in gandul omului. Ca unele duhuri se veselesc in necuratenii si in dulcetile
intinaciunilor, iar alte duhuri se bucura in defaimari, la iutime si la
turbare; altele, la necaz; altele, in slava desarta, si altele, la mandrie.
Si fiecare din aceste duhuri, doreste sa puna in gand ceea ce vede ca primeste
sufletul mai cu dulceata. Si aceste duhuri nu-i supara pe toti deopotriva,
nici rautatea lor nu o seamana deopotriva, ci foarte felurit, dupa vremuri
si locuri, dupa prilej si dupa om. Unele, altora, sau isi ajuta, sau, isi
dau loc, nu pazesc un sir si o danduiala, unele fata de altele. Ca se zice:
"Cauta-vei la cei rai pricepere, si nu vei afla." Insa, pe cat se poate,
isi dau oarecare inlesnire unele altora, in lupta lor impotriva noastra.
Si, fiecare duh isi pazeste randuiala sa si, asa il asupreste pe om, iar,
daca este infrant, va pleca de la el, dar pe alt duh, mai cuplit, spre
razbunare, i-l lasa.
De asemenea, trebuie si aceasta sa stii: ca nu toti dracii sunt la fel
de salbatici sau ca au aceeasi putere. Ci felurita este la ei si lucrarea
si puterea si felurita este si ispitirea cu nevoitorii lui Hristos cu cei
ce sunt incepatori in fapte bune si inca slabi, se lupta duhuri mai slabe,
iar cand acestea sunt biruite, atunci le urmeaza o treapta de mai mari
luptatori. Ca, daca nu, s-ar fi facut, dupa masura puterii omenesti si
nevoia luptei, nimeni, dintre nevoitori, n-ar fi putut rabda cumplita salbaticie
a unor atat de multi diavoli razboinici ca acestia. Nici n-ar fi putut
sta omul impotriva pandirii, celor cu viclesug, diavolilor, de n-ar fi
stat, mai intai, Hristos, Iubitorul de oameni, Mijlocitorul si de nevointa
puitorul si Judecatorul, potrivind, dupa a noastra putere, luptele unei
nevointe, si, pornirile celor covarsitoare ale vrajmasului oprindu-le si
intorcandu-le si pe noi nelasandu-ne, dupa cuvantul scris, a fi ispititi
peste putinta noastra. Ci, impreuna cu ispita a facut si sfarsitul ei,
ca s-o putem suferi. Si noi credem ca insisi dracii, nu fara de osteneala
si durere savarsesc aceasta lupta, ca au si ei griji si mahnire. Si cu
osebire cand se lovesc in lupta cu anumiti barbati tari, rabdatori si impotriva
ravnitori. Despre acestea si Apostolul marturiseste, zicand: "Nu ne este
noua lupta impotriva sangelui si a trupului, ci impotriva incepatoriilor,
a stapaniilor si celelalte." Si iarasi: "Asa lovesc, nu ca batand vazduhul."
Si in alt loc: "Nevointa cea buna m-am nevoit." Iar unde este nevointa
si lupta si cearta, este nevoie de amandoua partile ce se impotrivesc,
de grija, de osteneala si de durere. Si precum noi, biruindu-i pe dansii,
ne bucuram, iar fiind biruiti, ne intristam, asa si aceia patimesc. Si
de cele ce pe noi ne biruie se veselesc, iar de cele ce, mult trudindu-se,
nu le pot asupra noastra, ci sunt biruiti, se amarasc si se intorc la dansii
cu rusinea infrangerii. Si astfel se implineste ceea ce sta scris: "Intoarce-se-va
durerea lui la capul lui." Si iarasi: "Cursa, pe care in ascuns a intins-o,
sa-l prinda pe el." Ca Proorocul David, pe aceste toate stiindu-le si cu
ochii cei dinlauntru privind la nevazutul razboi si stiind ca se bucura
vrajmasul pentru caderea noastra, zicea catre Dumnezeu: "Lumineaza ochii
mei, ca nu candva sa adorm intru moarte, ca nu candva sa zica vrajmasul
meu: l-am biruit pe dansul. Cei ce ma necajesc se vor bucura, de ma voi
poticni." Si iarasi: "Sa nu se bucure de mine cei ce ma vrajmasesc cu nedreptate.
Sa nu zica in inimile lor: Bine, bine sufletului nostru. Nici sa zica:
"Inghititu-l-am pe dansul." Inca si rusinea lor, de care se rusineaza cand
sunt biruiti, vorbind catre Dumnezeu, David o canta: "Sa se rusineze si
sa se infrunte cei ce cauta cele rele mie." Iar Ieremia zice: "O, de s-ar
rusina vrajmasii mei si sa nu fiu rusinat eu. Sa aduci peste dansii mania
Ta si, cu indoita sfaramare, sfarama-i pe dansii." Cu adevarat, indoit
se vor si sfarama, cand de noi biruiti vor fi dracii. Intai, ca oamenii
cuceresc sfintenia, in vreme ce ei pe aceasta, avand-o, au pierdut-o, iar,
al doilea, ca, duhuri fiind ei, de cei trupesti si pamantesti sunt biruiti.
Dumnezeului nostru slava, acum si pururea si in vecii vecilor! Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.