Despre neținerea de minte a răului, a zis Domnul: „Iubiți pe vrăjmașii voștri, binecuvântați pe cei ce vă blestemă, faceți bine celor ce vă urăsc și rugați-vă pentru cei ce vă vatămă și vă prigonesc. Cui te lovește peste obrazul drept, întoarce-i și pe celălalt. Celui ce voiește să se judece cu tine și să-ți ia haina, lasă-i și cămașa.” Și: „Părinte, iartă-le lor, că nu știu ce fac!” Dar și urechea tăiată în timpul trădării a luat-o și a vindecat-o. Și Apostolul: „Ocărâți fiind, binecuvântăm.”
Să vă rugați pentru cei care vă urăsc, să cereți binecuvântarea lui Dumnezeu pentru aceștia și să nu-i blestemați. Și: „Dacă se poate, pe cât stă în puterea voastră, trăiți în pace cu toți oamenii. Nu vă răzbunați singuri, iubiților, ci lăsați loc mâniei lui Dumnezeu.”
De asemenea, Domnul Care, ocărât fiind, nu răspundea cu ocară; suferind nu amenința…
Patericul Mare. Apoftegmele părinților pustiei, Editura Bizantină, 2015
Toate energiile tale și întreaga ta ființă să fie concentrate în cuvântul „acum”
Ne
putem ruga lui Dumnezeu numai dacă suntem întemeiați într-o stare de
statornicie și pace lăuntrică, în care stăm față către față cu Dumnezeu,
iar aceasta ne desprinde de perceperea timpului – nu a timpului
obiectiv, de felul celui pe care îl urmărim consultându-ne ceasul, ci în
sensul subiectiv, că timpul fuge și că nu ne-a mai rămas timp pentru
noi.
Greșeala pe care o comitem deseori față de viața noastră
interioară este să ne închipuim că dacă ne grăbim vom ajunge mai iute în
viitorul nostru – oarecum asemenea celui care se zorește să ajungă din
ultimul vagon al trenului în primul, sperând că distanța dintre Londra
și Edinburgh va fi redusă în felul acesta. Tot ce facem este să ne
grăbim, dar fără a ne mișca mai repede din pricina aceasta.
Ceea
ce trebuie să faci este să fii atât de total în prezent, încât toate
energiile tale și întreaga ta ființă să fie concentrate în cuvântul
„acum”. Descoperi cu mare interes că tu ești într-un „acum”.
Mitropolit Antonie de Suroj, Școala rugăciunii, Editura Sophia
Fără ispite nimeni nu poate să primească cunună
Nu mică nevoință se cere nouă în lupta cu duhul mâhniciunii, adică al scârbei, fiindcă el aruncă pe suflet întru deznădăjduire.
Și,
de va fi scârba adusă de la oameni, se cuvine a o răbda cu bărbăție și
pentru acela care ne-a pricinuit-o a ne ruga (…); tare încredințându-ne
că toate acestea nu ni se întâmplă nouă fără de Pronia lui Dumnezeu, și
că în sfârșit, Dumnezeu, toate câte trimite nouă, le trimite spre folos
și spre mântuirea sufletelor noastre: măcar deși cea trimisă nu ni se
pare de folos în timpul de față, însă urmările vor arăta cum că adevărat
nu ne este de folos aceea pe care singuri o dorim, ci aceea pe care o
rânduiește Dumnezeu.
Pentru aceasta, nu trebuie noi a ne
încânta de omeneștile cugete, ci a crede din tot sufletul cum că ochiul
lui Dumnezeu cel atoatevăzător le vede pe acestea, că fără de voia Lui
nimic nu se poate întâmpla cu noi, și că ispitele cele aduse asupra
noastră le trimite El, după a Sa bunătate, ca, răbdându-le, să primim de
la El cununi. Pentru că, fără de ispite, nimeni nu poate vreodată să
primească cunună. (Sfântul Nil Sorski)
Cerească Înțelepciune de
la cei de Dumnezeu luminați Dascăli despre Cum să biruim deprimarea,
Editura Sophia, București, 2008, p. 49-50
el plin de frica lui Dumnezeu e plin de puterea Lui
Frica
de Dumnezeu dă putere. Ea nu slăbănogește. Cu cât e mai mare frica de
Dumnezeu în cineva, cu atât e mai prezent El în acela cu puterea Lui,
care se răspândește din El. De aceea, cel plin de frica lui Dumnezeu e
plin de puterea Lui. Căci în frica aceasta este trăirea prezenței
covârșitoare a lui Dumnezeu.
Frica de Dumnezeu îți dă putere să n-ai
frică de altceva. Te ajută împotriva patimilor, îți mobilizează și
întărește toate resursele de luptă. În frică, Dumnezeu e trăit ca cel ce
nu poate fi definit: mysterium tremendum. Existențial și apofatic e o
frică ce-ți deschide orizontul de dincolo de lume, care în același timp
te atrage, care te face să te pocăiești de păcate și să urmărești
binele, simțindu-L pe Dumnezeu ca susținătorul binelui.
Părintele
Dumitru Stăniloae, nota 514 la Varsanufie și Ioan, Scrisori
duhovnicești, în Filocalia XI, Editura Humanitas, București, 2009, p.
293
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.