În aceasta luna, în ziua a douasprezecea, pomenirea Sfintilor Mucenici Proclu si Ilarie.
Acesti sfinti au trait în zilele împaratului Traian si ale lui Maxim ighemonul. Ei erau de neam din satul Caliptul, aproape de Anghira. Deci, fiind prins Sfântul Proclu si marturisind pe Hristos înaintea împaratului, a fost dat pe seama lui Maxim ighemonul, si a fost cumplit chinuit. Dupa acestea fiind dus ca sa fie omorât cu sageti, s-a întâlnit cu nepotul sau Ilarie, care s-a închinat mosului sau. Si pentru aceasta a fost prins de catre elini.
Sfântul Proclu ranit de multimea sagetilor s-a mutat catre Domnul. Iar Sfântul Ilarie, marturisind ca este crestin, a fost mult chinuit si apoi, taindu-i-se capul, a fost pus cu Sfântul Proclu la un loc.
Tot în aceasta zi, pomenirea Sfintei Veronica, pe care a vindecat-o Hristos de curgerea sângelui, si care cu pace s-a savârsit.
Sfanta VeronicaSfanta Veronica era de loc din Cezareea lui Filip (Paneas). Ea a fost cea tamaduita de Domnul nostru Iisus Hristos de curgerea de sânge care o chinuia de multi ani (cf. Matei 9, 20). In semn de multumire si slava adusa lui Dumnezeu, ea a turnat o statuie de bronz ce-l reprezenta pe Mântuitorul tinând mâna unei femei ingenunchiate inaintea lui. La picioarele statuii -- unde pe o placa sa pucea citi : Lui Dumnezeu, Mântuitorul lumii -- crestea o planta tamaduitoare de orice boala. Veronica a asezat aceasta statuie in fata casei ei, asa incat toti trecatorii sa o cinsteasca si sa-mi aduca aminte de modelul ei, Dumnezeu-Omul. Ducând o viata sfanta, Veronica s-a dus la Dumnezeu, ca si in ceruri sa se bucure de Chipul Domnului.
Dupa o traditie latina, sfanta Veronica a fost femeia care a sters fata insengerata a Domnului, cand isi purta El Crucea spre Golgota. Chipul Domnului ar fi ramas astfel imprimat pe mahrama, care a fost considerata astfel o icoana "nefacuta de mâna omeneasca". Insa dupa o foarte veche scriere apocrifa, Faptele lui Pilat, Veronica (Berenice) era tocmai femeia vindecata de scurgerea de sânge, si care, aflându-se in posesia unui portret al lui Hristos, s-a dus cu el la Roma, la imparatul Tiberiu. La moartea sa, portretul a fost transmis sfantului Clement, episcopul Romei (praznuit la 24 noiembrie).
Tot în aceasta zi, pomenirea Cuviosului Parintelui nostru Mihail Maleinul, duhovnicescul parinte al celui dintre sfinti Parintelui nostru Atanasie din Athos, care cu pace s-a savârsit.
Sfantul Mihail Maleinul s-a nascut catre anul 894 in regiunea Charsian din Capadocia, si a primit la botez numele de Manuel. Era ruda cu imparatul bizantin Leon al VI-lea cel Intelept (886-911). La vârsta de 18 ani a plecat in Bitinia, la Manastirea Kiminas (Kyminas), sub ascultarea si indrumarea batrânului Ioan Heladites, care la tun in monahism cu numele de Michel. Ramânând în ascultare grea în ciuda vitei lui imparatesti, Mihail s-a umplut de smerenia Domnului nostru Iisus Hristos.
Mihail din MaleoAsa se face ca dupa un timp a fost hirotonisit, fiind chemat la preotie. Prin rugaciune si studiul Scripturilor, Mihail a aratat cum preotia si calugaria merg impreuna, atragând harul discernamântului si al patrunderii inimilor si situatiilor. Intelegerea neputintei omenesti l-a facut iubitor si ingaduitor cu oamenii, totdeauna mângâiendu-i si rugânde-se pentru ei, incât adeseori s-au implinit si minuni prin rugaciunile lui.
Dupa multe osteneli calugaresti, sfantul Mihail primeste de la staretul sau binecuvântarea de a trai ca anahoret-eremit. Cinci zile din saptamâna el se retrage intr-o pestera nu departe de manastire, in rugaciune si linistire (isihie), iar sâmbata si duminica revine in comunitatea fratilor pentru a participa la sfintele slujbe si a se impartasi cu Sfintele Taine.
Prin exemplul sau de viata duhovniceasca, sfantul ascet a atras multi doritori de mântuire. Astfel ca, in locul numit Lacul Uscat, cuviosul a intemeiat o manastire de calugari, cu o regula de viata foarte stricta. Cand manastirea s-a intarit, sfântul s-a urcat si mai sus in munti si a intemeiat acolo o alta manastire. Asa, cu osteneala cuviosului Mihail, intreg muntele Kimina (Kyminas) s-a umplut de obsti manastiresti, de unde rugaciuni se inaltau fara incetare catre Tronul cel de Sus.
Catre anul 953, un tânar, numit Avraam, s-a alaturat obstii fratesti ce inflorea sub indrumarea sfântului staret Mihail; acesta i-a dat numele de Atanasie. Mai târziu, sfântul Atanasie (praznuit la 5 iulie) a ajuns in Muntele Athos, unde a întemeiat prima manastire cu viata de obste: Marea Lavra. In zidirea si impodobirea acestei mari manastiri, sfântul Atanasie a avut in ajutor pe nepotul sfântului staret Mihail, viitorul împarat bizantin Nichifor Focas (963-969), care l-a cunoscut pe Atanasie intr-una din vizitele la manastirea unchiului sau Mihail.
Dupa cincizeci de ani de osteneli si lupte calugaresti, sfântul Mihail Maleinos (Maleinul) a adormit in pace, catre anul 962.
Tot în aceasta zi, pomenirea Sfântului Mucenic Serapion cel nou, care în foc s-a savârsit.
Tot în aceasta zi, pomenirea Sfintilor Mucenici Andrei Stratilatul, Faust, Mina si cu sotii lui.
Tot în aceasta zi, pomenirea Sfântului Mucenic Mamant, de cea parte la Sigmata.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Pomenirea Sfinţilor Mucenici Proclu şi Ilarie
Aceşti sfinţi mucenici s-au născut în cetatea Kallippi
[Caliptul] din Asia, Proclu fiindu-i lui Ilarie unchi. Ei au luat
mucenicia în timpul domniei împăratului Traian. „Care este neamul tău?"
1-a întrebat judecătorul pe Proclu. Iar Procul i-a zis: „Neamul meu este
Hristos, iar nădejdea mea Dumnezeu." Cînd judele 1-a ameninţat cu
schingiuirile, Proclu a zis: „Dacă tu, judecătoriile, te temi să nu
calci porunca împăratului tău, de frica morţii acesteia trupeşti cu care
eşti ameninţat, oare cu cît mai mult nu sîntem datori noi creştinii să
ne temem a călca porunca lui Dumnezeu, de frică să nu cădem în moartea
cea veşnică!" în vreme ce Proclu era torturat, Ilarie a venit înaintea
judecătorului şi i-a zis: „Şi eu sînt Creştin." După torturi prelungite,
ei au fost amîndoi osîndiţi la moarte: Proclu a fost răstignit pe o
cruce iar Ilarie a fost decapitat. Astfel unchi şi nepot au intrat în
bucuria cea veşnică a Domnului lor.
Pomenirea Sfîntului Cuvios Mihail Maleinul
Acest Mihail a fost un bărbat de neam înalt, şi foarte
bogat. Dar lepădînd din tinereţile lui toate deşartele averi pămînteşti,
el s-a retras la Muntele Maleon care se află aproape de Sfîntul Munte
Athos, şi acolo bine s-a nevoit în asprele nevoinţe pustniceşti,
curăţindu-şi inima cu postul şi cu rugăciunea. El mai după aceea a avut
mulţi ucenici, dintre care cel mai vestit este Sfîntul Atanasie
Amonitul. Sfîntul Mihail a adormit cu pace la anul 940.
Pomenirea Sfintei Muceniţe Golinduc
Sfînta Golinduc a fost de neam persan. Ea s-a căsătorit cu
un nobil persan, vieţuind trei ani în viaţa de femeie măritată. Dar ea
atunci a văzut în vedenie un înger care îi arăta ei lumea cealaltă:
chinurile păcătoşilor şi necredincioşilor, şi bucuria drepţilor. După
această vedenie, ea şi-a lăsat bărbatul şi a luat Sfîntul Botez, primind
numele de Măria. Prigonită de bărbatul ei, ea a fost osîndită la
închisoare pe viaţă, întru care a şi petrecut timp de optsprezece ani,
fără ca să se abată de la credinţa ei. Ea apoi a fost aruncată într-o
groapă, dar a mîntuit-o Dumnezeu, apărînd-o acolo şi de un şarpe uriaş,
care nu i-a făcut nici un rău. Cînd la ea au fost trimişi tineri
desfrînaţi care să o necinstească, Dumnezeu a ascuns-o pe Măria de
necuraţii lor ochi. Uimiţi de suferinţele şi de credinţa ei, mulţi
persani au venit şi au îmbrăţişat Credinţa Creştină. Ea a mers la
Ierusalim, unde a dat pe faţă erezia severiană, care învăţa că
Mîntuitorul Hristos a pătimit cu dumnezeirea, pentru care (greşit)
citeau Trisaghionul astfel: „Sfinte Dumnezeule, Sfinte Tare, Sfinte Fără
de Moarte, cela ce teai răstignit pentru noi, miluieşte-ne pre noi." Ea
a predicat Sfînta Credinţă Ortodoxă pînă la moarte, şi s-a odihnit în
Domnul lîngă cetatea Nisibe, la anul 587.
Pomenirea Sfintei Cuvioase Veronica
Această Veronica este femeia cu scurgerea de sînge pe care a vindecat-o Domnul (Matei 9:20).
Din mare recunoştinţă faţă de Stăpînul şi Vindecătorul,
Veronica a poruncit să i se ridice o statuie a Mîntuitorului, înaintea
căreia ea se închina lui Dumnezeu. Potrivit tradiţiei, această statuie
s-a păstrat pînă în vremea lui Iulian Apostatul, care a îndrăznit să o
modifice, astfel încît să semene cu idolul lui Zeus. Această statuie
exemplifică rarele cazuri de folosire a reprezentărilor statuare în
Sfînta Biserică Ortodoxă din Răsărit. După cum se ştie, redarea
chipurilor persoanelor dumnezeieşti şi a persoanelor sfinte prin statuar
a devenit ulterior practica prin excelenţă a bisericii romano-catolice
în apus. Sfînta Veronica s-a închinat Domnului şi Dumnezeului ei şi al
nostru Iisus Hristos pînă la sfirşitul vieţii ei, care a fost cu pace.
Pomenirea Sfinţilor Mucenici Theodor şi Ioan
Theodor şi Ioan erau tată şi fiu din neamul varegilor. După
ce au primit Sfîntul Botez, ei s-au sălăşluit în cetatea păgînească a
Kievului. Paginii cei sălbatici le-au dărîmat casa peste ei, şi aşa au
pierit amîndoi pentru credinţa lor în Hristos. Sfintele lor moaşte
odihnesc la Mînăstirea Peşterilor din Kiev. Oamenii le aduc rugăciuni
mai ales atunci cînd sînt familii fără copii sau cînd femeile sînt în
primejdie să piardă sarcina.
Cîntare de laudă la Sfînta Muceniţă Golinduc
Golinduc cea de neam persan,
Cerurile văzînd, Creştină s-a făcut.
Eapre calea cea strimtă a început a urca,
Lovită fiind din toate părţile.
Aşa cum fierul loveşte cremenea,
Aşa loveşte şi durerea
Inimile anumitor oameni.
Aşa se aprinde focul ascuns
Al inimilor lor,
Foc ce luminează cărările întunecate ale oamenilor,
Curăţind ale lor ruşinoase patimi.
Golinduc cea plină de Duhul lui Dumnezeu
Nu avea nici pîine nici casă.
Ea pe lume nu avea nici un suflet prieten.
Ei lumea i-afost ca o silnică închisoare,
Cu schingiuiri de fiecare zi.
Ea tot ce-a avut lui Hristos a jertfit,
Şi prin al suferinţelor foc sufletul ei s-a făcut
Ca aurul cel mai curat.
Chinuitorii au pierit, unul cîte unul,
Nimic neluînd cu ei după moarte,
Dintr-ale lor averi.
Au luat cu ei doar ale lor crime,
Şi numele lor cel urît.
Golinduc s-a înăţişat înaintea lui Dumnezeu,
Ca un măslin minunat plin de bogată roadă,
Cu sufletul curat, îngeresc.
Cugetare
Ţesătura dreptăţii este mai fină decît mătasea, dar este
mai durabilă şi mai greu de sfîşiat; ea acoperă amîndouă lumile, pe cînd
ţesătura nedreptăţii şi violenţei este grosieră şi se rupe uşor.
In timpul domniei Kneazului Vladimir la Kiev, acolo locuia
doar o singură familie creştină: era Theodor Varegul şi fiul lui, Ioan.
în timpul unei necurate festivităţi idoleşti, kievenii cei păgîni,
împinşi de dracii care sălăşluiau întru ei, au hotărît să îi aducă pe
Theodor şi pe fiul lui jertfa idolilor. Cînd au venit la casa lui
Theodor şi i 1-au cerut pe fiul lui ca să îl aducă jertfa idolilor,
Theodor le-a zis: „Dacă dumnezeii voştri sînt vii, să vină ei singuri şi
să-1 ia de aici pe fiul meu." Păgînii sălbăticiţi şi mai tare de ură au
năvălit în casă, au distrus-o, şi au lăsat cadavrele lui Theodor şi
fiului lui între ruine: atît s-a întins ţesătura urii şi sălbăticiei
lor. Dar ţesătura dreptăţii a mers mai departe: Kneazul Vladimir s-a
botezat la scurt timp după aceea, iar împreună cu el şi-a botezat şi
poporul. Atunci, chiar pe locul unde a fost casa -şi mormîntul -
primilor mucenici de pe pămînt rus, Theodor şi Ioan, a fost înălţată o
sfîntă şi frumoasă biserică închinată Preasfintei Născătoare de
Dumnezeu.
Luare aminte
Să luăm aminte la minunata pedepsire şi vindecare a Miriamei, sora lui Moise (Numerii 12):
• La cum a cîrtit Mariam împotriva lui Moise, care era omul cel mai blînd dintre toţi oamenii de pe pămînt;
• La cum Dumnezeu a pedepsit-o pe ea fără veste cu lepră,
din cap şi pînă în picioare, şi cum după aceea a vindecat-o la
rugăciunile lui Moise;
• La cum pedeapsa lui Dumnezeu îi loveşte şi astăzi pe cei care cîrtesc împotriva oamenilor lui Dumnezeu.
Predică Despre atitudinea lui Dumnezeu faţă de cei mîndri şi faţă de cei smeriţi
Dumnezeu celor mîndri le stă împotrivă, iar celor smeriţi le dă har (I Petru 5:5).
înaintea cui sau înaintea a ce, fraţilor, ar putea vreodată
oamenii să se mîndrească? Oare înaintea îngerilor? Ci iată îngerii sînt
nemuritori pe cînd oamenii, muritori. Oare înaintea altor oameni?
Dar nu atîrnă pururea şi ei de alţi oameni muritori, precum
toată omenirea întreolaltă? Dar oare se va putea mîndri omul înaintea
animalelor? Nu, căci el nu poate trăi fără slujirea pe care o primeşte
de la animale. Sau poate se va mîndri omul înaintea stelelor şi
soarelui? Nu, căci fără lumina lor el ar merge clătinîndu-se şi bîjbîind
prin întuneric. Sau poate se va mîndri omul în faţa ierburilor şi
vegetaţiei pămîntului? Nicicum, căci ea îi asigură cea mai importantă
parte a hranei. Dar poate se va mîndri înaintea negrului pămînt? Nu,
căci trupul lui este luat din ţărînă. Sau poate mîndri-se-va înaintea
celor morţi ai lui?
Nicicum, căci prin ei a intrat el în viaţă. Sau poate se va
mîndri înaintea celor vii? Dar viii sînt atît de numeroşi că printre ei
el nu este decît un ochi mic dintr-o ţesătură foarte mare. Sau poate se
va mîndri bietul om înaintea lui Dumnezeu? Dar dacă nu ar fi fost
voinţa lui Dumnezeu, s-ar mai fi aflat el, omul, printre cei vii, sau
chiar printre cei morţi? Atunci înaintea căror lucruri, sau căror
oameni, fraţilor, se mai poate mîndri omul?
Dumnezeu celor smeriţi şi umili le dă har. Adică, El le
dăruieşte toate cele necesare vieţii, toate cele pentru care ei se roagă
zilnic înaintea Lui în smerenia şi în umilinţa lor. Dar cine sînt
aceşti smeriţi şi umili? Ei sînt toţi cei care îşi simt din plin
slăbiciunea şi atîrnarea permanentă de Făcătorul a toate. Ei sînt la fel
de plini precum marea, şi la fel de lipsiţi de putere ca şi ea. Căci
care ape sînt vreodată mai umflate decît apele mării, şi care depind mai
mult decît ele de ploi şi de afluenţi? Omul mîndru este însă ca o
fîntînă zidită de jur împrejur, pe dedesubt şi pe deasupra, închisă
apelor cerului şi pămîntului, şi suficientă sieşi atîta vreme cît este
plină. Dar, zidită fiind şi fără comunicare cu apele din afară, ea
repede se goleşte şi se usucă.
Solomon cel preaînţelept grăieşte despre Dumnezeu: De
batjocoritori El rîde, iar celor smeriţi le dă har (Pildele lui Solomon,
3: 34). Rîsul lui Dumnezeu însă nu se îndreaptă asupra celor necăjiţi
şi întristaţi aşa cum face rîsul omenesc, ci el mai curînd înseamnă
milă, şi certare. Nici nu se mărgineşte mila lui Dumnezeu aşa cum se
mărgineşte mila oamenilor, căci ea este milostivire împărătească, care
face poporul să tresară de strălucirea ei, de frumuseaţea şi
nemărginirea ei.
O Stăpîne Doamne, Făcătorule al nostru, smereşte inimile
noastre atunci cînd necugetat ele se umflă de mîndrie, şi smereşte
minţile noastre atunci cînd se umflă de slava cea deşartă. Ajutăne nouă
în ceasul nimicniciei noastre celei pline de înfumurare ca să ne aducem
aminte de Sfînta Cruce cea de pe Golgota şi de Unul Născut Fiul Tău
Carele pe ea sîngereazâ pentru a noastră mîntuire!
Căci numai Ţie se cuvine toată slava şi mulţumită în veci, Amin.
Luna iulie în 12 de zile: Pomenirea Sfinţilor Mucenici Proclu şi Ilarie (100)
Aceşti Sfinţi Mucenici
Proclu şi Ilarie au trăit în cetatea Calipta, aproape de Ancira, pe
vremea împărăţiei lui Traian şi au fost daţi la chinuri, pentru Hristos,
lui Maxim dregătorul. Mai întâi, a fost prins Sfântul Proclu, pe care
împăratul, încercându-l şi aflându-l nesupus, l-a dat lui Maxim
dregătorul, ca să-l chinuaiască. Deci, stând Maxim la judecată, l-a
întrebat, zicând: “De ce neam eşti ?” Iar el a răspuns: “Neamul meu este
Hristos, iar nădejdea mea este Dumnezeul meu.” Zis-a dregătorul: “Mă
jur pe dumnezeii mei că nu te voi cruţa pe tine.” Şi, iarăşi l-a
întrebat: “Ştii poruncile împărăteşti, ca toţi creştinii să aducă jertfă
zeilor?” Răspuns-a Sfântul: “Am auzit de poruncile fără de lege.”
Dregătorul a zis: “Vorbind aşa, ia seama, că ocărăşti pe împărat. Nu
vezi chinurile ce te aşteaptă, ticălosule ?” Răspuns-a Mucenicul: “Fă,
ceea ce voieşti ; eu nu voi jertfi zeilor tăi.” Zis-a dregătorul:
“Alegeţi, omule, ce vrei: ori viaţa, ori moartea. Noi aşteptăm răspunsul
tău.” Răspuns-a Sfântul Proclu: “Dacă voi vă temeţi a călca porunca
împăratului, cu atât mai mult, ne temem noi, creştinii, să călcăm
poruncile lui Dumnezeu, ca să nu cădem în chinurile veşnice, gătite
celor ce se leapădă de El.” Zis-a dregătorul iarăşi: “Dar, şi pe zeii
noştri îi ocărăşti, ci îţi spun că, şi fără de voie, te voi face pe tine
să mărturiseşti slava zeilor mei.” Răspuns-a Mucenicul: “Nădăjduiesc în
Dumnezeul meu, că mai înainte de a mă sili tu pe mine ca să mărturisesc
pe zeii tăi, eu mai degrabă, te voi face pe tine să mărturiseşti pe
Stăpânul meu şi să scrii cu mâna ta că Dumnezeu adevărat este Dumnezeul
lui Proclu şi nu este altul afară de dânsul.” Atunci, dregătorul,
mâniindu-se, a poruncit să-l spânzure pe Mucenic, gol, pe un lemn, şi o
piatră grea să-i lege de picioare şi să-i rupă trupul cu unghii de fier.
Şi fiind muncit aşa multă vreme, Sfântul Proclu răbda cu vitejie,
negrăind nimic, ci doar, privea spre cer . Apoi, luându-l de la chinuri,
l-a legat. După aceasta, dregătorul s-a dus la cetatea Calipta,
poruncind ca şi pe Mucenic, să-l ducă după el. Şi a fost dus Sfântul, cu
sila, pe lângă caii, care mergeau iute. Iar, când erau ei la jumătatea
căii, s-a rugat Mucenicul, cu mare glas, lui Dumnezeu, zicând:
“Dumnezeul meu, Iisus Hristos, pentru Care pătimesc, dus fiind cu
batjocură, de ostaşii aceştia, ascultă-mă astăzi pe mine, robul Tău, ca
să se proslăvească numele Tău în veci. Întinde-Ţi mâna Ta cea
atotputernică şi ţine pe acest fără de lege dregător şi nu-l lăsa pe el
să călătorească, până ce nu va mărturisi, înaintea norodului, că nu este
alt Dumnezeu, afară de Tine.” Aşa rugându-se Sfântul, deodată, s-a
oprit dregătorul în calea sa, ca un legat. Şi nici caii lui nu puteau să
meargă, nici el însuşi nu putea să se mişte din loc, ţinut fiind de
nevăzuta putere a lui Dumnezeu. Şi, mult se osteneau, bătând caii şi
schimbându-i cu alţii, la trăsura dregătorului, şi înhămând cai mai
mulţi, dar nimic n-a sporit, nici pe însuşi dregătorul n-au putut să-l
scoată din trăsură. Atunci dregătorul a zis către cei ce erau cu dânsul:
“Vedeţi, oare, puterea vrăjitorească a creştinului acestuia, ce ne-a
făcut nouă ?” Iată că nu putem păşi din loc.” Deci, a trimis dregătorul
pe una din slugile sale, anume Ermic, la Mucenic, care era înapoi,
departe , zicându-i: “ De ce ai făcut aceasta, oprindu-ne pe noi, în
mijlocul drumului, cu vrăjile tale ?” Iar Sfântul Proclu a răspuns,
către sluga dregătorului: “Viu este Domnul Dumnezeul meu, că nu veţi
putea să vă mişcaţi din locul acesta, până ce dregătorul nu va mărturisi
numele Domnului meu Iisus Hristos, precum şi mai înainte i-am spus
lui.” Zis-a Ermic: “Chiar şi dacă va mărturisi dregătorul numele
Dumnezeului tău, tu cum vei putea să auzi, atât de departe de drum fiind
?” Grăit-a Mucenicul: “Să scrie dregătorul mărturisirea aceasta pe o
hârtie şi să o trimită la mine şi întru acel ceas veţi putea pleca în
calea voastră, la cetatea Calipta.” Şi, întorcându-se, Ermic a spus
dregătorului cuvintele Mucenicului. Iar acela, deşi nu vroia, a luat o
hârtie şi a scris: “Mărturisesc că Unul este Dumnezeul Cel adevărat,
Acela pe care Îl cinsteşte Proclu şi nu este alt Dumnezeu afară de
Acela.” Aşa scriind, dregătorul a trimis hârtia la Mucenic şi, îndată,
s-au pornit caii şi ostaşii, pe calea dinaintea lor. Şi, ajungând la
cetatea Calipta, a sosit dregătorul la judecată şi au dus de faţă şi pe
Sfântul Proclu şi i-a zis lui: “Tu toată puterea farmecelor tale ai
arătat-o pe cale, iar eu, aici, îmi voi arăta puterea stăpânirii mele.
Şi precum tu m-ai silit pe mine să mărturisesc pe Dumnezeul tău, aşa te
voi sili şi eu pe tine să mărturiseşti pe dumnezeii noştri şi să le
aduci jertfe.” Acestea zicând, a poruncit să se aducă lumânări aprinse
să-i ardă pântecele şi coastele lui, şi atât a fost ars Mucenicul, încât
toată carnea lui a ars. Iar el nici un semn de nerăbdare arătând,
tăcea, ca şi când în trup străin era. Şi a zis către el dregătorul:
“Oare nu iei în seamă chinurile ?” Răspuns-a Sfântul: “Nu, pentru că de
cele veşnice mă tem.” Iarăşi, a zis dregătorul: “Te vei supune
dumnezeilor noştri ?” Răspuns-a Mucenicul: "Mă voi supune lui Hristos,
Celui ce petrece în veci, pentru că Acela este nădejdea mea.” Zis-a
dregătorul: "Dar voieşti să mori în chinuri ?” Răspuns-a Sfântul: ”Chiar
de voi muri, însă iarăşi voi fi viu.” Atunci, dregătorul a poruncit
ostaşilor să-l scoată pe el afară din cetate şi răstignindu-l pe un
lemn, să tragă într-însul cu săgeţi. Şi, ostaşii, luând pe Mucenic, i-a
zis lui: “Ascultă-ne pe noi, şi jertfeşte zeilor şi, cu mare dregătorie
vei fi cinstit.” Răspuns-a răbdătorul de chinuri: “Eu dregătorie am în
ceruri, cu care mă va cinsti Hristos, Dumnezeul meu.” Aşa grăind ei şi
mergând, i-a întâmpinat pe dânşii, pe cale, un bărbat tânăr, anume
Ilarie, nepot de frate fiind Sfântului Proclu. Acela alergând, s-a
închinat unchiului său şi s-au sărutat amândoi. Şi striga Ilarie: “Şi eu
sunt creştin". Deci, ostaşii, prinzând pe Ilarie, l-au aruncat în
temniţă, iar pe Sfântul Proclu l-au dus la locul de moarte şi l-au
răstignit pe lemn şi încordându-şi arcurile lor, l-au săgetat pe el. Iar
răbdătorul de chinuri, primind multe săgeţi prin tot trupul lui, se
ruga lui Dumnezeu, zicând: “În mâinile Tale îmi dau duhul meu.
Izbăveşte-mă Doamne, Dumnezeul adevărului.” Şi aşa plecându-şi capul
şi-a dat duhul. Şi s-a sfârşit Sfântul Mucenic Proclu în ziua de 12 a
lunii iulie. Iar credincioşii, în taină, luând cinstitele moaşte, le-au
îngropat.
Iar Sfântul Ilarie, şezând în temniţă, cânta: “Iubite-voi
Doamne, puterea mea. Domnul este întărirea mea şi scăparea mea” şi
celelalte ale psalmului acesta. Şi, adormind el, i s-a arătat îngerul
Domnului, în vis, zicându-i: “Îmbărbătează-te şi te întăreşte, că eu
sunt cu tine, de la Dumnezeu, ca să te întăresc.” Iar a treia zi după
sfârşitul Sfântului Proclu, au scos pe Sfântul Ilarie la cercetare şi
l-a întrebat pe el dregătorul, zicând: “Eşti creştin ?” Răspuns-a
Mucenicul: “Cu adevărat, sunt creştin, precum tot neamul meu a fost în
creştinătate şi toţi s-au sfârşit, cinstindu-L pe Hristos.” Atunci,
dregătorul, umplându-se de mânie, a poruncit să-l spânzure pe Mucenic
gol, spre chinuire, şi să-l bată multă vreme cu asprime. Apoi, l-au
osândit la moarte, poruncind să-l scoată afară din cetate şi să-i taie
capul. Iar ostaşii, legând mâinile Mucenicului, l-au aruncat pe el la
pământ şi, legându-l cu o frânghie, l-au târât pe drum, iar Mucenicul
fiind târat, cânta psalmi. Şi se zdrobea trupul Mucenicului, fiind
târât, şi pământul se înroşea cu sângele lui. Iar, pe când se aflau ca
la trei stadii de la cetate, şi-a scos călăul sabia, iar Sfântul s-a
rugat lui Dumnezeu, zicând: “Doamne, Iisuse Hristoase, primeşte duhul
meu.” Şi i-au tăiat capul. Şi s-a sfârşit Sfântul Mucenic Ilarie, în
ziua lui 15 a lunii iulie, a treia zi după sfârşitul Sfântului Proclu.
Şi a fost aruncat trupul Sfântului Ilarie la locul unde i-au tăiat
capul. Şi mergând credincioşii, noaptea, l-au luat pe el şi, împreună cu
Sfântul Proclu, i-au pus în mormânt, slăvind pe Hristos Dumnezeu, Cel
Care, împreună cu Tatăl şi cu Duhul Sfânt, este slăvit în veci ! Amin.
Sfântul Cuvios Paisie Aghioritul
Părintele Paisie Aghioritul a fost trecut în rândul sfinților.
Sfântul Sinod, sub președinția Sanctității Sale, întrunit în ședința
ordinară marți, 13 ianuarie 2015, a aprobat în unanimitate referatul
Comisiei Canonice pentru trecerea în rândul Sfinților Bisericii Ortodoxe
a monahului Paisie Aghioritul.
"A
vorbi despre părintele Paisie înseamnă a avea simțământul copilului mic
care încearcă să vorbească despre ceva mare, care depășește măsura lui,
dar nu găsește cuvântul și modul potrivit pentru a face aceasta",
spunea ieromonahul Isaac, unul din biografii părintelui Paisie
Aghioritul.
Părintele
Paisie Aghioritul, pe numele de mirean Arsenie Eznepidis, s-a născut la
25 iulie 1924, la Farasa, la câteva sute de kilometri de Cezareea. În
jurul anului 1950 încep căutările pentru intrarea în monahism. Ajunge la
Sfântul Munte Athos, dar la rugămintea tatălui său, revine în lume. În a
doua sa călătorie la Muntele Athos, va lua hotărârea de a rămâne
definitiv aici. În anul 1953 ajunge la Sfânta Mânăstire Esfigmenu. După
un an este făcut rasofor, primind numele de Averchie. După trei ani
pleacă la mănăstirea Filotheu. Aici a primit schima mică și numele de
Paisie.
În
1958 se mută la Sfânta Mânăstire a Nașterii Maicii Domnului, la
Stomio-Konita, unde a rămas până în 1962. În anul 1962, a plecat în
peninsula Sinai și a locuit la Chilia Sfinților Galaction și Epistimi.
În 1964, a revenit la Sfântul Munte și s-a stabilit la Schitul
Ivironului, la Chilia Sfinților Arhangheli. Atunci s-a legat și mai mult
duhovnicește de sfântul stareț Tihon, care viețuia la chilia Cinstita
Cruce a Mănăstirii Stavronikita, unde a primit schima mare, la 11
ianuarie 1966.
După
o lungă ședere în spitalul Papanicolau, unde i-a fost extirpată o mare
parte dintr-un plămân, a plecat spre Katunakia (1967). Aici s-a așezat
la chilia unde viețuise un român, Ipatie. În anul 1968 ajunge la
mănăstirea Stavronikita. Aici va face o schimbare în ceea ce privește
modul de viețuire al obștei - va face trecerea acesteia de la viața
idioritmică la cea chinovială.
În martie 1969, după moartea duhovnicului său, merge la chilia Sfânta Cruce. Aici viețuiește până în anul 1979.
Începând
cu anul 1988, starea de sănătate a părintelui Paisie s-a agravat.
Părăsește pentru ultima oară Muntele Athos, pe 10 noiembrie 1993. În
data de 4 februarie 1994 a fost operat la spitalul Theaghnio din
Tesalonic și apoi a fost dus la mănăstirea „Sfântul Ioan Teologul“ de la
Suroti pentru a fi îngrijit.
Părintele Paisie Aghioritul
A
trecut la cele veșnice pe 12 iulie 1994. Potrivit dorinței sale, a fost
înmormântat la Sfânta Mânăstire a Sfântului Ioan Teologul de la Suroti
(Tesalonic).
Poemul de pe mormântul părintelui Paisie Aghioritul
Deasupra mormântului său, pe o placă de marmură, este prezent poemul scris de el însuși:
"Aici s-a terminat viața mea,
Aici și răsuflarea mea.
Aici trupul mi se va îngropa,
Iar sufletul mi se va bucura.
Sfântul meu aici locuiește,
Iar aceasta mă cinstește.
Și cred că el se va milostivi
Și pe Izbăvitorul Îl va îmblânzi,
Ca sufletul meu cel ticălos
Să aibă alături pe Maica Domnului Hristos."
Cine a fost Părintele Paisie Aghioritul? Părintele
Paisie Aghioritul a fost om de rugăciune și astfel, un mare teolog. De
regulă noi îi numim teologi doar pe cei care au studii teologice. Dar
Părintele Paisie este teolog în sensul patristic, pentru că el a fost om
al rugăciunii. Părintele Pavel Florensky spunea că multe se scriu și
multe s-au scris, dar puține ajung la sufletele oamenilor. Toate cărțile
lăsate de Părintele Paisie au ajuns la sufletele credincioșilor.
Cărțile sale nu sunt cărți care se citesc doar acum și doar o singură
dată. Cărțile Părintelui Paisie sunt cărți care se citesc și se
recitesc. Părintele
Paisie a fost un om simplu, dar în același timp un om harismatic, un om
care a adunat în el chipul apostolului, al teologului, al omului
duhovnicesc, a adunat în el chipul părintelui. A
spus că cel mai mare dușman al lui a fost numele lui. La un moment dat,
când a venit cineva și a încercat să-i spună cât de mare este el în
lume și cât de mult îl apreciază oamenii, el a spus:"Venind spre coliba
mea, ați trecut pe lângă o grămadă de gunoi. Și acolo ați văzut și niște
cutii de conserve goale. Și când v-ați apropiat de ele ați văzut că
străluceau în lumina soarelui. Ei bine, să știți că eu nu sunt altceva
decât acele cutii de conserve goale."
Părintele Paisie Aghioritul-Învățături
"Încercările
pe care le îngăduie Dumnezeu sunt potrivite cu puterea noastră de a
răbda, dar, din păcate, de multe ori la ele se adaugă și batjocurile și
grosolăniile oamenilor nemilostivi și atunci ne încovoiem. Vântul
puternic de obicei rupe copacii sensibili și dezrădăcinează pe cei ce nu
au rădăcini adânci. Iar celor ce au rădăcini adânci le ajută să
înainteze și să se înrădăcineze încă mai adânc. Bunului
Dumnezeu însă nu îi place modul sălbatic și nemilostiv prin care unii
sunt dezrădăcinați, iar alții rupți, ci modul milostiv (pentru că și El
este milostiv) prin care sunt ajutați semenii noștri cu dragoste și
compătimire, deoarece oamenii nu sunt copaci, ci chipuri ale lui
Dumnezeu. Firește, nimeni nu poate vătăma sufletul omului, decât numai el însuși. În
încercările pe care le îngăduie Dumnezeu, fiecare este probat și își
vede singur starea lui duhovnicească. Și astfel este nevoit să se
smerească, după care primește har de la Dumnezeu, atunci când în chip
smerit primește încercările cu bucurie, ca pe niște medicamente pentru
sufletul său și cu răbdare îl slăvește și îi mulțumește. Bine este nouă
că îngăduie Dumnezeu să fim încercați, pentru că altfel am fi avut
patimi ascunse și pretenții nesăbuite în Ziua Judecății. Căci
dacă le-ar trece cu vederea pe acestea și ne-ar lua în răi așa cum
suntem, am crea și acolo probleme. De aceea îngăduie aici ispitele, ca
să ne curețe de praf, să se purifice sufletul nostru cu întristările și
plânsetele și astfel să fim nevoiți să scăpam la Dumnezeu și să ne aflăm
mântuirea. Când
păcatul se învechește în om, diavolul în mod firesc dobândește mai
multe drepturi și ca să plece, va trebui să stricăm casa veche și să o
zidim pe cea nouă. Cel
care caută dreptatea omenească este fără de minte, dar mai neghiob este
cel care nu uită nedreptățile pe care i le-au făcut alții și binele pe
care l-a făcut el altora. Din
păcate, duhul lumesc mereu ascute mintea în viclenie, iar cel care
nedreptățește pe semenul său consideră aceasta o izbândă. Unuia ca
acestuia i se spune: "Acesta este diavol. Pe toate le reușește", în timp
ce lăuntric suferă mustrarea conștiinţei (micul iad). Nu
există foc mai mare ca arderea lăuntrică a sufletului de către
conștiință, care îl chinuie și-l roade mereu ca un cariu încă din
această viață. Iar în cealaltă, cea veșnică, îl va roade și mai mult
viermele cel neadormit, dacă omul nu se va pocăi în această viață și nu
va căuta să îndrepte nedreptățile făcute semenilor lui, fie numai și cu
buna sa intenție, în cazul că nu poate în alt fel. Omul
nepocăit este cel mai fără de minte din lume, deoarece pe lângă faptul
că este chinuit de o necontenită neliniște, pentru că nu se pocăiește ca
să scape de acest mic iad, care-l va duce în cel mai mare, cel veșnic,
se lipsește și de bucuriile paradisiace de pe pământ, care vor fi cu
mult mai mari în rai, alături de Dumnezeu."
La
Editura Evanghelismos au apărut până acum mai multe cărți cu scrieri
ale Părintelui Paisie său cu mărturii despre viața sa minunată:
"Epistole", Cuviosul Paisie Aghioritul
"Starețul Hagi Gheorghe Athonitul", Cuviosul Paisie Aghioritul
"Sfântul Arsenie Capadocianul", Cuviosul Paisie Aghioritul
"Părinți aghioriti", Cuviosul Paisie Aghioritul
"Cuviosul Paisie Aghioritul-Cuvinte duhovnicești"-4 volume
"Părintele Paisie mi-a spus", Athanasie Rakovalis
"Viața Cuviosului Paisie Aghioritul", Ierom. Isaac Aghioritul
Sursa: CrestinOrtodox.ro
Sfântul Cuvios Paisie Aghioritul - Viaţa şi Minunile - video la adresa de mai jos:
https://www.youtube.com/watch?v=AdDsITrkoF0
Întru acestă zi, cuvânt despre mântuirea călugărilor
Ne
spunea IoanSirianul, ca despre alt călugăr, însă el era acela, carea a
avut această arătare: ”Se făcea că un oarecare stareţ a văzut trei
călugări, care stăteau lă ţărmul mării. Şi iată, s-a făcut un glas către
dânşii, din cealaltă parte de mare, zicându-le: Primiţi aripi de foc şi
veniţi la mine.
Deci,
doi au luat aripi de foc şi au zburat în partea aceea, iar al treilea a
rămas plângând şi strigând , dar mai pe urmă, i s-au dat şi lui aripi,
însă nu de foc, ci slabe şi neputincioase şi, cu osteneală zburând, se
afunda, şi cu nevoie multă, a trecut de partea cealaltă. Aşa şi neamul
acesta de acum al călugărilor, chiar dacă primeşte aripi, ele nu sunt de
foc, ci slabe şi neputincioase. Deci, călugării, cei dintâi, sunt aceia
ce luau aripi de foc, având cugetarea către Dunezeu şi fiind fără de
avere, în veacul acesta. Iar după dânşii, sunt acei care, măcar că au
avut aripi de foc, au zburat dincolo şi ei, dar mai greu, îngrijindu-se
de agoniseli prin mânăstiri. Iar cei ce au luat aripi,nu de foc, ci
slabe, sunt acei ce, cu sila, s-au mântuit, adică acei călugări din
vremea de acum, care se împleticesc cu deşertăciunile vieţii şi
nicioadată nu zboară cu mintea către Dumnezeu: aceştia nu se vor mântui
decât numai luptând împotriva ispitelor. „Dumnezeului nostru, slavă !”
Întru acestă zi, cuvânt despre deşertăciune
Vino, creştine, să cântăm viersul de psalm al alăutei lui David şi
împreună cu el să facem cunoscută nimicnicia celor omeneşti: „În deşert
se tulbură tot muritorul”. Se tulbură, dar la sfârşit va pieri. Se
tulbură, dar mai înainte de a se aşeza este înghiţit. Ca focul se
aprinde, dar ca trestia se preface în cenuşă. Ca vârtejul de vânt se
înalţă, dar ca praful piere. Ca flacăra focului se aprinde, dar ca fumul
se împrăştie. Ca floarea se împodobeşte, dar ca iarba se usucă. Ca
norul se răspândeşte, dar ca picătura de ploaie se împuţinează.
Se
tulbură, dar prin pofta fără de saţ putreziciune agoniseşte. Se
tulbură, dar se duce fără să ia ceva din agoniseala zbuciumului său. Ale
lui tulburările, ale altora bucuriile. Ale lui ostenelile, ale altora
avuţiile. Ale lui grijile, ale altora veseliile. Ale lui scârbele, ale
altora desfătările. Ale lui blestemurile, ale altora îngrijirile. Ale
lui răpirile, ale altora plăcerile. Pentru el suspinul, pentru altul
îmbelşugarea. Pentru el lacrimile, pentru alţii banii. El ca în iad se
chinuie, alţii se desfătează cu bogăţiile lui şi cântă. Cu adevărat, „în deşert se tulbură tot muritorul”. Ce
este omul? Împrumut cu dobândă vremelnică a vieţii: datorie fără
amânare a morţii; fiară neîmblânzită prin voia ei; către sieşi îşi dă
învăţătură; iscusinţă la răutăţi, dibăcie la nedreptate; grăbnicie la
strângere de avuţii; nesaţiu la lăcomie; destoinicie la necredinţă; duh
mândru; tină obraznică; cenuşă răzvrătitoare; praf îngâmfat; văpaie cu
uşurinţă de potolit; lemn lesne putrezitor; iarbă care se usucă degrabă;
fire care cu lesniciune piere. Astăzi în bogăţie, mâine în mormânt. Astăzi
îmbrăcat cu profir, iar mâine dus la mormânt. Astăzi în multe avuţii,
iar mâine în coşciug. Astăzi cu cei ce-l linguşesc, iar mâine cu
viermii. Astăzi este, iar mâine nu mai este. Astăzi se mândreşte, iar
peste puţin se tânguie. Nesuferit când este fericit şi nemângâiat în
nenorociri. Nu se cunoaşte pe sine, dar cercetează pe cele peste
puterile lui. Nu ştie cele de faţă, dar cugetă la cele viitoare. Prin
fire muritor, dar cu firea lui cea semeaţă se socoate că-i veşnic. Supus
la tot felul de boli, locaş lesne de străbătut de orice fel de patimă,
locuinţă bine primitoare a oricărei supărări. Câte
am spus şi totuşi n-am găsit nimic mai potrivit decât cuvintele
profetice, care spun: „ În deşert se tulbură tot muritorul”. Nu
se aseamănă oare, creştine, viaţa omului cu marea? Nu suntem oare mai
tulburaţi pe uscat decât pe mare? Nu ne izbim unii de alţii mai puternic
decât ne izbesc valurile mării? Oare nu ne învârtim încoace şi încolo
ca în întunecimea mării? Unul ia celuilalt ogorul, altul răpeşte
vecinului slugile. Unul se judecă cu megieşul său pentru apă, altul se
luptă pentru aer cu cei din jurul său. Unii se ceartă pentru măsurarea
pământului, alţii se măcelăresc pentru zidirea caselor. Unul nu se
satură de dobânzi, altul stăruie să ia şi capitalul. Săracul se chinuie,
bogatul se tulbură. Cel care n-are se blesteamă că n-are, iar cel care
are, vicleneşte. Ocârmuitorul este pizmuit; puternicul este urât;
conducătorul trădat. Războaiele vin unele după altele. Zavistiile se ţin
lanţ. Pofta nesăţioasă stăpâneşte cu tiranie. Lăcomia împilează,
minciuna se înalţă cu mii de laude, credinţa unuia în altul a pierit,
adevărul a părăsit pământul, iar prietenia ţine până la sfârşitul
mesei. Pământul nu mai poate să
rabde atâtea răutăţi, care au pângărit până şi văzduhul. Din pricina
banilor, viaţa a ajuns de nesuferit. Din pricina banilor am vândut
stihiile cele libere: drumurile se vămuiesc, pământul se împarte, apele
se stăpânesc, aerul se cumpără. Bogaţii
se topesc de grijă, datornicii se vestejesc de grija datoriilor,
hrăpăreţii tulbură lumea, iubitorii de arginţi îşi pierd timpul pe
judecătorii; negustorii neguţătoresc nenorocirile şi nevoile oamenilor,
defăimătorii vând minciuna. Minţindu-ne unii pe alţii, am desfiinţat jurămintele celelalte şi ştim să ne jurăm numai pe Dumnezeu. Pentru
aceasta proorocul, văzând pe oameni înghesuiţi spre rele, socoteşte
nenorocită viaţa noastră şi spune: „În deşert se tulbură tot muritorul”.
- Dar oare, proorocule, numai omul se tulbură? învinuieşti numai făptura cea cuvântătoare?
-
N-am găsit, răspunde proorocul, pe nici unul dintre dobitoace sau
dintre stihii că se tulbură. Se tulbură apele, dar se potolesc iarăşi.
Se cutremură pământul, dar se întăreşte din nou. Se mişcă vânturile, dar
se liniştesc iarăşi. Se tulbură orice fiară, dar, dacă se satură, se
potoleşte. Se înalţă şi para focului, dar, dacă ard lemnele ce se găsesc
acolo, se stinge. Omul însă, care se tulbură din pricina banilor,
niciodată nu se potoleşte. I-a luat pe aceia, dar priveşte la ceilalţi, a
pus stăpânire şi pe aceia, dar a şi deschis ochii pentru alţii. Se
nevoieşte să facă din o sută, două şi se sileşte să grămădească lângă
aceştia tot pe atâţia. Nu încetează niciodată de a grămădi până va fi
grămădit şi sfârşitul lui. Chinuit de setea iubirii de argint, ajunge
mai galben decât aurul. Toate aceastea din pricina bogăţiei, mama a
toată răutatea, duşmanul înfrânării, vrăjmaşul castităţii, tainicul
tâlhar a toată virtutea. Dar
pentru ce învinuiesc bogăţia şi nu învinuiesc pe cei care o au? Însăşi
bogăţia este nedreptăţită de bogaţi, căci o leagă şi o ţin în lanţuri.
Mi se pare că bogăţia zice bogatului:
-
Pentru ce, iubitorule de avuţii, mă înlănţui, pentru ce mă strângi de
jur împrejur ca pe un ocnaş? Pentru ce mă îmbrăţişezi şi mă săruţi ca pe
un prieten, dar mă legi ca pe un făcător de rele, trimis din minele de
aur în mâinile tale? Dacă voieşti să dormi mai uşor decât în vise,
lasă-mă să fiu fericită în mâinile săracilor! Bogatul însă răspunde:
- Bogăţia o adun pentru copii, ca să nu ajungă moştenitorii sărăciei!
Bogatul
îşi închipuie totul cu de-amănuntul! Nu ştie cele prezente, dar se
îngrijeşte de cele viitoare. Nu cunoaşte nevoile sale, dar se îngrijeşte
de copii. Nu ştie când moare, dar se sfătuieşte cu privire la
moştenitori. Nebune, spune-mi mai întâi sfârşitul tău şi apoi asigură
existenţa copiilor tăi! Spune-mi mai întâi ce se petrece azi şi apoi te
voi crede şi despre cele ce se vor petrece mâine! Pentru ce te înşeli pe
tine însuţi şi după moarte? Pentru ce voieşti să fii mort şi
batjocorit? Pentru ce hotărăşti tu ceea ce trebuie să facă Dumnezeu?
Pentru ce legiueşti tu purtarea de grijă a lui Dumnezeu? N-ai nici o
legătură cu cele ce vor veni după tine. Nu poţi fi şi mort şi
chivernisitorul celor vii şi judecător dintre morţi, drămăluind ceea ce
se cuvine fiecăruia. Pentru ce te trudeşti în deşert, bogatule, şi aduni
la bogăţiile tale cele ce se cuvin săracilor? Pentru ce te mânii când
ţi se cere din bunurile lor, ca şi cum ai da din ale tale? Săracii nu
cer bunurile tale, ci pe ale lor; cer bunurile încredinţate ţie pentru
ei şi nu pe acelea care s-au născut o dată cu tine. Dă
ce ai luat şi dobândeşte folosul din datul tău, pentru că ţi s-a
făgăduit să dai, nu să iei. Să-ţi fie de ajuns că Dumnezeu îţi întinde
dreapta Sa prin sărac! Cel care plouă din cer îţi cere un bănuţ. Cel care tună şi fulgeră îti spune-”Miluieşte-Mă!”. Cel care îmbracă cerul cu nori îţi cere o haină. Ajungă-ţi că săracii se roagă de tine ca de Dumnezeu! Ai
milă, miluieşte ca să fii miluit! Dar tu nu voieşti să-ţi ridici nici
genele. Te roagă şi nu te îndupleci. Dă-le cele ale lor înainte de a
veni ziua socotelilor. Dă-le cele ale lor! Vei primi nu după mult timp
tot ce dai! Dumnezeu este tatăl săracilor.
Dă-le cele ale lor şi ia de la Tatăl lor lipsa de grijă. Care este
aceasta? “Întrucât aţi făcut unuia dintre aceşti fraţi ai mei mai mici
mie aţi făcut” (Matei XXV, 40). Cel care miluieşte pe sărac nu numai că
şterge zapisul păcatelor, dar capătă şi mărturisirea ce spune: “Cine
miluieşte pe sărac, împrumută pe Dumnezeu” (Proverbe XIX, 17). Să dăm
deci milostenia împrumut lui Dumnezeu, ca să primim de la El ca răsplată
iubirea Sa de oameni. Ce cuvânt preaînţelept! “Cel ce miluieşte pe
sărac, împrumută pe Dumnezeu!”. Pentru ce n-a spus: "Cel ce miluieşte pe
sărac, dă lui Dumnezeu", ci: “împrumută pe Dumnezeu?”. Sfânta Scriptură
cunoaşte lăcomia noastră. A băgat de seamă că pofta noastră nesăţioasă
spre lăcomie caută înmulţirea averii. De aceea n-a spus: "Cine miluieşte
pe sărac, dă lui Dumnezeu", ca să nu socoteşti numai că Dumnezeu îţi dă
înapoi numai ceea ce ai dat, ci a spus: “Cine miluieşte pe sărac,
împrumută pe Dumnezeu “, ca să plece spre milostenie pe iubitorul de
câştig la auzul cuvântului “împrumut”. Cum vrei deci să ai pe Dumnezeu:
judecător sau datornic? Datornicul poartă respect celui care l-a
împrumutat. Judecătorul însă nu se ruşinează de cel chemat la
judecată. Dumnezeu spune bogatului:
-
Dă celui sărac! Dacă n-ai încredere că-ţi va da înapoi din pricina
sărăciei lui, ai încredere în Mine din pricina bogăţiei Mele.
- Dar ce câştig dacă Te împrumut prin sărac? îi răspunde bogatul.
- Îţi dau însutit şi viaţa veşnică.
-
Că o să mi le dai pe acestea cândva,cer să facem o învoială, pentru că
voiesc să-mi întăresc contractul. Spune-mi timpul când ai să-mi
plăteşti! Hotărăşte-mi sorocul plăţii! Ascultă acum, cu luare aminte
când şi unde îţi va plăti datoria Cel care S-a împrumutat prin cei
săraci. Când va sta Fiul Omului pe tronul slavei Lui, va pune în dreapta
Lui oile, iar la stânga caprele. Şi va zice celor din dreapta:
- ” Veniţi, binecuvântaţii Părintelui Meu, de moşteniţi împărăţia cea gătită vouă de la întemeierea lumii”.
- Pentru ce?
-
„Am flămânzit şi M-aţi ospătat; am însetat şi Mi-aţi dat de am băut;
eram gol şi M-aţi îmbrăcat; în închisoare am fost şi aţi venit la Mine
“. Iar cei care au slujit bine la timp potrivit, care s-au uitat şi la
nevoile săracilor, dar şi la vrednicia celui împrumutat, vor spune;
-
“Doamne, când Te-am văzut flămând şi Te-am ospătat sau însetat şi Ţi-am
dat de ai băut, Ţie în Care toţi ne punem nădejdea? Sau când Te-am
văzut într-o lipsă atât de mare? Când am făcut acestea?”
-
” Întrucât”, va răspunde Dumnezeu, “aţi făcut unuia dintre aceştia prea
mici, Mie Mi-aţi făcut”. Nu este adevărat deci cuvântul ca “Cine
miluieşte pe sărac, împrumută pe Dumnezeu ? “. Şi după cum celor din
dreapta le-a dăruit împărăţia cerurilor pentru iubirea lor de oameni,
tot astfel şi celor din stânga le hotărăşte chinurile veşnice pentru
neomenia lor:
-
“Duceţi-vă de la Mine, blestemaţilor, în întunericul cel mai din afară,
care este gătit diavolului şi îngerilor lui” (Matei XXV,
34-41). Dumnezeu n-a spus: Pentru că aţi fost desfrânaţi, pentru că aţi
săvârşit adulter, pentru că aţi făcut mărturie mincinoasă, cu toate că
şi acestea sunt rele, dar mai puţin rele decât neomenia şi nemilostenia.
- Pentru ce, Doamne, nu pomeneşti şi de celelalte rele?
-
Pentru că nu judec păcatul, ci neomenia. Nu osândesc pe cei care au
păcătuit, ci pe cei care nu s-au pocăit. Pentru neomenia voastră vă
osândesc, căci, deşi aţi avut un leac atât de mare, milostenia, totuşi
v-aţi lipsit de o binefacere atât de mare. Mustru aşadar neomenia
voastră, ca rădăcină a toată răutatea şi necredinţa. Laud iubirea de
oameni, ca rădăcină a tuturor virtuţilor. Pe unii îi osândesc în focul
cel veşnic, altora le dau împărăţia cerurilor. Amin.
Diavolul care s-a transformat în înger de lumină Smerenia
este o faptă bună pe care nu o poate avea dracul. Noi postim, dar el nu
mănâncă niciodată; noi ne ostenim, dar el nu stă degeaba; noi citim
prin cărti, dar el este teolog mare, stie toată Scriptura pe de rost.
Orice am face noi, face şi el. Una nu face el; nu se smereste, nu poate
zice "iartă-mă"!
Am
să vă spun o istorioară sfântă din cartea Everghetinos. La o mănăstire
de maici, o călugărită, săraca, era paraclisieră, în viata de obşte.
Paraclisierul se duce la ora 11(23) noaptea, că Utrenia se face la
miezul noptii, şi scoală pe stareţă. Aşa am apucat şi noi. Când eram
paraclisier, aveam un clopotel în mână şi un ciocan. Mă duceam şi băteam
de trei ori în uşă şi ziceam: "Pentru rugăciunile Sfinţilor Părintilor
nostri, Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-ne pe
noi!", iar cel din casă zicea: "Amin".
Sunam
clopoţelul şi plecam la altul. Aşa era rânduiala şi asa am apucat noi.
Aşa era şi această călugăriţă. Ea, ca să nu doarmă, ce făcea? Citea la
Psaltire de cu seară şi până la Utrenie, şi când era ora 11(23) fuga la
stareţă să ia blagoslovenie ca să meargă să toace, să scoale maicile la
rugăciune.
Diavolul
avea mare ciudă pe ea, că-l ardea cu Psaltirea. Dar ea ani de zile s-a
ostenit aşa. Şi ce s-a gândit diavolul să-i facă, ca s-o ocărască
stareţa şi maicile? Se ducea dracul noaptea şi-i trăgea clopotele. Dar
nu le trăgea când trebuie. De abia adormeau maicile şi numai ce auzeai:
"Bang, bang, bang...". O chema stareţa: - Nebună, hăi, dar de-abia au
adormit maicile, de ce tragi clopotele?
Dar
ea zicea: - Iartă-mă, maică stareţă, că am greşit! Ea nu ştia că-i
dracul, credea că altă călugăriţă vrea să-i facă ei rău. Altă dată, de
două ori le trăgea, şi de cu seară şi după miezul noptii, după ce
adormeau maicile. Numai la vreme nu le trăgea, ca să tulbure pe
călugăriţă care citea la Psaltire. Dar ea ce-a făcut? "Măi, am să mă duc
în clopotniţă! Tot nu dorm!" Şi a luat Psaltirea, o cruce în mână şi
nişte lumânări, că nu erau pe atunci becuri, ca să citească în
clopotniţă, să vadă care-i maica aceea, că de atâtea ori au pus-o la
canon si stareţa şi duhovnicii, că sună clopotele înainte de vreme. Când
s-a dus acolo, vine dracul. Pune un picior pe-un geam şi un picior pe
celălalt şi se agaţă cu mâna de funie ca să tragă clopotele. Dar ea, cum
era cu crucea, când l-a văzut, a zis: - În numele lui Iisus Hristos,
stai! Să te lege puterea dumnezeirii!
- Văleu, roaba lui Dumnezeu, dă-mi drumul, că nu mai vin niciodată!
- Dă-mi drumul! Mă jur că nu mai vin la mănăstirea asta!
- Nu! Stai să vină maica stareţă şi maicile din consiliu, care de atâtea ori m-au pus la canon, că eu trag clopotele.
- Dă-mi drumul, roaba lui Dumnezeu!
- Nu. Să te lege puterea lui Dumnezeu şi Sfânta Cruce! Stai aşa, cu mâna pe funie!
Şi ea săraca s-a dat jos din clopotniţă şi s-a dus la stareţă.
- Hai să vezi cine trage clopotele, că de atâtea ori m-ai pus la canon!
Maica
stareţă a luat câteva maici din consiliu şi s-a dus să vadă cine trage
clopotele. Ea a crezut că este o maică care trage clopotele, ca s-o
supere. Când a ajuns şi l-a văzut: - Văleu! Maică, alungă-l de aici! Vai
de noi, murim de frică! Îi urât tare! Şi, pe fugă, când a văzut că
dracu-i clopotar!
- Nu! Lăsaţi-l ! Nu poate să se ducă, că-i legat.
Dar el striga: - Daţi-mi drumul, roabele lui Dumnezeu, că nu mai vin la mănăstirea asta în veac!
-
Nu! Stai aici să aduc tot soborul mănăstirii să-ţi ceri iertare de la
maici, că ai tulburat toate maicile, când sunai clopotele înainte de
vreme!
-
Asta n-o pot face! Ai văzut răutatea diavolului? "Asta n-o pot face".
Ei aşa zic în iad: "Nu vom sluji Ţie! Nu vom sluji Ţie!" Tot împotriva
lui Dumnezeu, căci au căzut din mândrie. Şi au tras clopotele să se
adune maicile.
- Măi, dracul în clopotniţă! Îl pune aceea să-şi ceară iertare. Când îl vedeau, ţipau şi fugeau care într-o parte, care în alta.
- Zi, iartă-mă! îi spuneau maicile.
- Nu pot, că dacă zic mă fac înger!
-
Asta vrem noi! Să vedem un drac că s-a făcut înger cum a fost
înainte. Vezi, dacă a căzut din mândrie, nu poate zice "iartă-mă". Aşa
şi noi. Când vei vedea că cineva îti cere iertare, şi tu, dacă nu zici:
"Dumnezeu să te ierte!", eşti asemenea cu dracul care nu poate zice
"iartă-mă". Sau dacă ai greşit ceva, şi nu ceri iertare, te asemeni cu
el, că nu zici "iartă-mă". "Nu vreau să zic "iartă-mă"! Dar de ce? El
este vinovat, nu eu!" - Nu zic "iartă-mă"!
Atunci a zis călugăriţa: - Uite ce-i! Dacă nu zici "iartă-mă", să ne cânţi o cântare, cum cântai tu când erai înger înainte.
- Dacă voi cânta, vă topiţi ca ceara.
-
Cântă Trisaghionul: Sfinte Dumnezeule. Când a început să cânte, plângea
tot soborul mănăstirii. Cânta frumos tare. Dar ştii cum cânta? Sfinte
Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fără de moarte, şi gata. Până acolo!
Miluieşte-ne, nu voia să zică.
- Nu pot, că dacă zic mă fac înger!
-
Asta vrem noi! Cântă miluieşte-ne, că nu-ţi dau drumul. Aici te ţin
legat şi mâine, să vină toate satele să te vadă aici clopotar! Puterea
dumnezeirii să nu-ti dea drumul, până nu zici miluieşte-ne. Cânta
frumos: Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fără de moarte şi iar se
oprea. Miluieşte-ne nu zicea.
- Să te ardă puterea Sfintei Cruci!
- Văleu! Daţi-mi drumul, că nu mai vin în veac aici! Am să spun la tot iadul ce-am păţit aici.
-
Nu! Zi: "Miluieşte-ne pe noi"! Când a văzut că-l arde puterea Sfintei
Cruci, a cântat. Si când a cântat "Miluieşte-ne pe noi", a strălucit ca
soarele şi a zburat la cer. S-a făcut înger. Şi atunci maicile au
început a face metanii:
-
Mulţumim Domnului că am văzut un drac care s-a făcut înger înapoi, că a
zis "miluieşte-ne pe noi"! De aceea, dacă cineva a greşit ceva, să zică
imediat: "Iartă-mă, frate, că am greşit!" (Părintele Cleopa)
Canon de rugăciune către Sfinţii Mucenici Proclu şi Ilarie
Troparul Sfinţilor Mucenici Proclu şi Ilarie, glasul al 4-lea
Mucenicii
Tăi, Doamne, întru nevoinţele lor, cununile nestricăciunii au dobândit
de la Tine, Dumnezeul nostru. Că având tăria Ta, pe chinuitori au
învins; zdrobit-au şi ale demonilor neputincioase îndrăzniri. Pentru
rugăciunile lor, mântuieşte sufletele noastre, Hristoase Dumnezeule.
Cântarea 1
Glasul al 4-lea
Irmosul
Pe
voievozii cei tari, pe cele trei părţi ale sufletului, Cel Ce Te-ai
născut din Fecioară, îneacă-i în adâncul nepătimirii, rogu-mă; ca să
cânt Ţie ca într-o alăută în omorârea trupului, cântare de biruinţă.
Stih: Sfinţilor mucenici, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi.
Vitejilor
nevoitori, ca unii ce sunteţi împreună cu Dumnezeu şi de-a pururea vă
luminaţi cu dumnezeieştile raze, luminaţi sufletul meu, celui ce cânt cu
umilinţa inimii chinuirea voastră cea purtătoare de lumină şi cinstită,
fericiţilor.
Stih: Sfinţilor mucenici, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi.
Întraripatu-v-a
pe voi dragostea cea cerească; pentru aceea toate cele veselitoare ale
vieţii le-aţi socotit ca nişte gunoaie, pătimitorilor, îndumnezeindu-vă
cu plecările cele către Dumnezeu şi smerind toată puterea celor fără de
Dumnezeu.
Stih: Sfinţilor mucenici, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi.
Aprinzându-vă
de focul Stăpânirii celei dumnezeieşti a Treimii, aţi stins focul
necredinţei cu curgerile sângiurilor voastre, înţelepţilor. Pentru
aceea, cu ploile cele curate ale tămăduirilor, spălaţi spurcăciunea
patimilor noastre.
Stih: Sfinţilor mucenici, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi.
Lăudând,
mucenicilor, viaţa cea fără întristare, slava cea cerească, desfătarea
raiului, lumina cea înţelegătoare, bucuria cea veselitoare, aţi răbdat
întreitele valuri ale chinurilor cu cuget vitejesc.
Stih: Sfinţilor mucenici, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi.
Cetele
cele cereşti s-au uimit de răbdarea voastră, înţelepţilor mucenici;
căci cu bucurie aţi răbdat cu cuget vitejesc chinurile trupului şi
chinurile cele de multe feluri, sfărâmând răutatea vrăjmaşului.
Stih: Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi.
Cu
adevărat a scuturat otrava de la urechile strămoaşei Eva; Gavriil
glăsuind ţie, Stăpână: Bucură-te, că numai tu ai născut mai presus de
minte şi de cuvânt pe pierzătorul răutăţii şarpelui.
Cântarea a 3-a
Irmosul
Nu
întru înţelepciune şi în putere şi în bogăţie ne lăudăm, ci întru Tine,
Înţelepciunea Tatălui Cea Ipostatică, Hristoase; că nu este sfânt afară
de Tine, Iubitorule de oameni.
Stih: Sfinţilor mucenici, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi.
Cu
înţelepciunea cuvintelor dumnezeieşti ai înfruntat pe cei neînţelepţi
şi cu puterea Duhului ai răbdat zdruncinările trupului, preafericite
Proclu, mucenice de Dumnezeu insuflate.
Stih: Sfinţilor mucenici, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi.
După
ce ai fost spânzurat, a poruncit cel fără de minte să fii sfâşiat cu
cruzime, tu, cel ce aveai întinşi ochii sufletului către Dumnezeu şi te
împodobeai cu răbdarea ta.
Stih: Sfinţilor mucenici, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi.
Întărindu-te
cu harul cel dumnezeiesc, bărbăteşte ai răbdat zdruncinarea
mădularelor, preaînţelepte şi cu sângele tău, Sfinte Mucenice Proclu, ai
stins focul necredinţei.
Stih: Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi.
Dezleagă,
Fecioară, legătura răutăţilor mele, legându-mă cu dragostea Cuvântului,
Celui Ce S-a născut din tine, Preacurată şi mă miluieşte, Stăpână, cu
rugăciunile tale.
Cântarea a 4-a
Irmosul
Cel
Ce șade în slavă pe scaunul Dumnezeirii, pe nor uşor a venit Iisus, Cel
Unul din Dumnezeire, prin Palmă Curată şi a mântuit pe cei ce cântă:
Slavă, Hristoase, puterii Tale.
Stih: Sfinţilor mucenici, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi.
A
urmat cuvintelor adeverirea lucrului Mucenicul Proclu, căci sorbitorul
de sânge se oprea a merge înainte, până ce a mărturisit pe Hristos a fi
Însuşi Domnul şi Dumnezeul tuturor Cel Preabun.
Stih: Sfinţilor mucenici, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi.
Fiind
întins şi legat cu curele pe lemn şi în multe chipuri chinuit,
mucenice, nu ai dat cinste zeilor celor fără de suflet, întărindu-te în
Domnul Dumnezeul tău.
Stih: Sfinţilor mucenici, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi.
Cu
îndrăzneală nebiruită şi cu cuget viteaz ai stat înaintea divanurilor,
Mucenice Proclu, propovăduind cu glas mare întruparea Mântuitorului
nostru, Cel Ce S-a smerit pe Sine, luând chip de rob.
Stih: Sfinţilor mucenici, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi.
Prigonitorul
cel îndrăzneţ a folosit împotriva sfinţilor tot felul de chinuri şi
moartea cea silnică. Dar, văzându-i neîngroziţi, s-a spăimântat şi
cunoscându-şi nimicnicia sa, a înnebunit.
Stih: Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi.
Milostivindu-Te,
Cuvinte, către zidirea mâinilor Tale, care era sfărâmată din pricina
călcării poruncii, Te-ai sălăşluit în pântece neispitit de bărbat şi ai
ieşit în două firi, înnoind căile nestricăciunii celor ce Te cunosc pe
Tine.
Cântarea, a 5-a
Irmosul
Tu,
Doamne, Lumina mea în lume ai venit, Lumina cea sfântă, Care întorci
din întunericul necunoştinţei pe cei ce Te laudă pe Tine cu credinţă.
Stih: Sfinţilor mucenici, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi.
Tu, Doamne, eşti putere şi întărire mucenicilor; Tu, Sfinte, eşti zid neclintit sfinţilor, care se nevoiesc cu osârdie.
Stih: Sfinţilor mucenici, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi.
Cu
dragoste dumnezeiască înfierbântându-ţi-se sufletul, ai îndurat să fii
ars cu făclii, Preafericite Mucenice Proclu, vrednicule de laudă.
Stih: Sfinţilor mucenici, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi.
Numai
de focul cel veşnic mă tem, strigai Sfinte Mucenice Proclu, când erai
ars din porunca tiranului şi de voie te-ai lăsat omorât.
Stih: Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi.
Cine poate să tâlcuiască taina ta, o, Stăpână, Născătoare de Dumnezeu? Căci în chip de negrăit ai întrupat pe Ziditorul tuturor.
Cântarea a 6-a
Irmosul
Venit-am
întru adâncurile mării şi m-a înecat pe mine viforul păcatelor mele
celor multe; ci ca un Dumnezeu scoate dintru adânc viaţa mea, Mult
Milostive.
Stih: Sfinţilor mucenici, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi.
Nici
focul, nici bătăile, nici fiarele, nici ispitele morţii n-au putut să
vă despartă pe voi, vitejilor, de dragostea lui Dumnezeu, cea curată şi
fără prihană.
Stih: Sfinţilor mucenici, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi.
Vitejia
mucenicilor cea până la sânge cu adevărat nu este supusă legilor celor
de laudă; numai Însuşi Domnul, Cel Ce îi slăveşte pe ei, i-a mărit
precum a voit.
Stih: Sfinţilor mucenici, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi.
Trecând
noianul chinurilor celor cumplite cu bună plutire, v-aţi liniştit către
limanul cel dumnezeiesc al veşnicei desfătări întru Hristos,
mucenicilor, purtători de chinuri.
Stih: Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi.
Iată
Fecioara, striga odinioară Isaia, a născut pe Îngerul Sfatului Celui
Mare, pe Emanuel, Dumnezeu şi Domnul şi Mântuitorul sufletelor noastre.
CONDAC
Glasul al 4-lea
Podobie: Cel Ce Te-ai înălţat...
Pătimirea
cea cinstită a Sfinţilor Mucenici Proclu şi Ilarie a strălucit ca o
stea de dimineaţă, luminându-ne pe noi cu strălucirile minunilor. Pentru
aceasta, prăznuim pomenirea voastră, mucenicilor. Rugaţi-vă lui Hristos
Dumnezeu să mântuiască sufletele noastre.
Cântarea a 7-a
Irmosul
În
cuptorul persan tinerii lui Avraam, cu dorirea dreptei credinţe, mai
vârtos decât văpaia focului fiind aprinşi, au cântat: Binecuvântat eşti
în Biserica slavei Tale, Doamne.
Stih: Sfinţilor mucenici, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi.
Pentru
dragostea Cuvântului Cel Ce S-a întrupat, dându-vă, mucenicilor,
trupurile la chinuri, după dreptate aţi primit de la Dânsul cununa
dreptăţii.
Stih: Sfinţilor mucenici, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi.
Cu
lumină dumnezeiască fiind luminaţi la cuget, prin credinţă aţi trecut
întunericul chinurilor, prealăudaţilor, cântând: Dumnezeul părinţilor
noştri, bine eşti cuvântat.
Stih: Sfinţilor mucenici, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi.
A
curs dumnezeiasca apă prin cuvintele cele curgătoare de miere din
buzele tale, Preafericite Mucenice Proclu şi adapă pe cei ce cântă:
Binecuvântat eşti, Dumnezeul părinţilor noştri.
Stih: Sfinţilor mucenici, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi.
Sfinte
Mucenice Ilarie, întărindu-ţi cugetul cu dumnezeiasca putere, ai răbdat
felurite chinuri amare cântând: Dumnezeul părinţilor noştri, bine eşti
cuvântat.
Stih: Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi.
Ca
Ceea ce eşti mai Sfântă decât toată zidirea, Fecioară Preacurată, ai
născut pe Ziditorul şi Domnul, Fecioară Neîntinată, Binecuvântată Maică,
pururea Slăvită.
Cântarea a 8-a
Irmosul
Mântuitorule
al tuturor, Atotputernice, pe cei ce se ţineau de dreapta credinţă, în
mijlocul văpăii pogorându-Te, i-ai rourat şi i-ai învăţat să cânte:
toate lucrurile, binecuvântaţi şi lăudaţi pe Domnul.
Stih: Sfinţilor mucenici, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi.
După
multe chinuri, vrăjmaşul te-a dat pe tine la săgetări fără milă, de
care fiind sfârtecat, pururea pomenite Mucenice Proclu, cu bucurie ţi-ai
dat duhul tău în mâinile lui Dumnezeu.
Stih: Sfinţilor mucenici, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi.
Rănitu-s-a,
sfinte, cinstitul tău trup cu săgetări neîncetate şi a rănit fără de
vindecare pe vrăjmaşii cei fără de trup, care nu cântă: Binecuvântaţi,
toate lucrurile, Domnului pe Domnul.
Stih: Sfinţilor mucenici, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi.
Luminându-te
cu lumina harului şi rostogolindu-te pe pământ ca o piatră, Sfinte
Mucenice Ilarie, ai sfărâmat tăriile înşelăciunii, neîncetat cântând:
Binecuvântaţi şi lăudaţi pe Domnul.
Stih: Sfinţilor mucenici, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi.
Pâraiele
sângiuirilor tale cele ce au curs au stins focul păgânătăţii şi au
adăpat pe credincioşii cei ce cântă neîncetat: toate lucrurile,
binecuvântaţi şi lăudaţi pe Domnul.
Stih: Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi.
Dumnezeu,
Cel Ce m-a făcut şi m-a zidit, întrupându-Se din Preacurate sângiuirile
tale, Stăpână, Născătoare de Dumnezeu, a înnoit lumea, care cântă:
Binecuvântaţi şi lăudaţi pe Domnul.
Cântarea a 9-a
Irmosul
Eva
prin boala neascultării blestem înăuntru a adus; iar tu, Fecioară, de
Dumnezeu Născătoare, prin Odrasla purtată în pântece, lumii
binecuvântare ai înflorit. Pentru aceasta, toţi te slăvim.
Stih: Sfinţilor mucenici, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi.
Iată
că a strălucit pomenirea mucenicilor, luminată şi sfinţită şi
însemnătoare de bine, luminând tot pământul, ridicând întunericul
răutăţii, gonind norii din suflete şi izvorând daruri de tămăduiri.
Stih: Sfinţilor mucenici, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi.
Ca
două organe duhovniceşti, din care curge laptele tămăduirilor, hrăniţi
toată inima, goniţi amărăciunea bolilor şi tămăduiţi patimi cumplite.
Pentru aceasta, după vrednicie vă fericiţi, sfinţilor.
Stih: Sfinţilor mucenici, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi.
Cu
picăturile sângiuirilor voastre, pătimitorilor, pururea pomeniţi,
roşind haina cea împărătească şi pe aceea purtând-o frumos, totdeauna
împărăţiţi împreună cu Hristos, Cel Ce este Singur Împăratul şi
Dumnezeul nostru, rugându-vă pentru lume.
Stih: Sfinţilor mucenici, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi.
Pământul
s-a sfinţit cu sângiuirile voastre; iar cu punerea moaştelor, Biserica
celor întâi născuţi dumnezeieşte se luminează, cu rănile voastre; întru
care împreună cu mucenicii ca nişte mucenici, rugaţi-vă pentru lume.
Stih: Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi.
Preasfântă
Curată, Maică Fecioară, făcutu-te-ai Locaş lumii Împăratului tuturor,
Cel Ce S-a făcut văzut în materia trupului şi a luminat pe toţi cei
dintru întuneric. Pentru aceea, cu credinţă te fericim.
SEDELNA, glasul 1. Podobie: Mormântul Tău...
Toţi
credincioşii într-un glas să cinstim pe Sfântul Mucenic Ilarie şi pe
Măritul Mucenic Proclu, care s-au nevoit tare şi au surpat pe vrăjmaşul,
slăvind pe Hristos. Că aceştia, cu minunile lor, alungă întunericul
patimilor, luminând pe cei ce cu credinţă se apropie de dânşii.
SEDELNA Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, glasul al 8-lea. Podobie: Pe Înţelepciunea şi Cuvântul...
Întru
ispite de multe feluri şi în nevoi din partea vrăjmaşilor celor văzuţi
şi nevăzuţi am căzut, de furtuna păcatelor mele celor fără de număr
fiind ţinut, Preacurată. De aceea, alerg la bunătatea ta, ca şi către o
Caldă Folositoare şi Acoperământ şi Liman al meu. Preacurată, roagă pe
Cel Ce S-a Întrupat mai presus de fire din tine, pentru noi, toţi robii
tăi, cei ce te lăudăm pe tine neîncetat, de Dumnezeu Născătoare
Preacurată, să dăruiască iertare de păcate celor ce ne închinăm cu
credinţă naşterii tale.
SEDELNA Sfintei Cruci şi a Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, glasul al 8-lea. Podobie: Pe Înţelepciunea şi Cuvântul...
Fecioară,
dacă ai văzut ridicat pe Cruce pe Cel Întrupat din tine în mijlocul a
doi tâlhari, plângând ai strigat: vai mie, Preadulce Fiule! Cum ai fost
Răstignit de bunăvoie, Tu, Cel Ce ridici păcatele lumii ca un Milostiv,
vrând, ca un Dumnezeu, cântări omeneşti de laudă să-Ţi aducem Ţie!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.