Sinaxar 13 Iulie
În aceasta luna, în ziua a treisprezecea, pomenirea Soborului Arhanghelului Gabriel.
In afara de Soborul Sfintilor Arhangheli Mihail, Gavriil si Rafail si a tuturor puterilor celor ceresti (8 noiembrie), arhanghelul Gabriel este pomenit si in ziua de dupa Bunavestire (adica 26 martie), cu ocazia pomenirii icoanei athonite Axion estin (11 iunie), si, in fine, in aceasta zi de 13 iulie.
Sarbatoarea aceasta a fost introdusa in secolul al IX-lea, cu
ocazia sfintirii unei biserici cu hramul Arhanghelului Gabriel, in
Constantinopol, biserica ce nu mai exista astazi. Slujba acestei zile e
compusa de Iosif Imnograful (praznuit la 4 aprilie).
O icoana contemporana a arhanghelului Gabriel, din scoala maicii Olympias din insula Patmos (Grecia).
Tot în aceasta zi, pomenirea Preacuviosului Parintelui nostru, Stefan Savaitul.
Tot în aceasta zi, pomenirea Sfintei Mucenite Golinduh, ce s-a numit pe urma Maria.
Aceasta sfânta era din Persia si locuia cu un barbat ce era mai
mare peste fermecatori, pe vremea lui Hosroie, împaratul persilor, si a
lui Mavrichie, împaratul romanilor. Aceasta în vedenie a vazut pe
îngerul lui Dumnezeu, care i-a aratat un loc întunecat si plin de foc,
în care a vazut pe stramosii ei care fusesera închinatori de idoli. I
s-a aratat înca si alt loc luminos, în care se veseleau si cei care
slujisera lui Hristos. Deci voind si ea sa intre în locul cel plin de
lumina, a fost oprita de catre un înger, care i-a spus ca în locul acela
necredinciosii nu pot sa intre. Îndata dupa vedenia aceea, fericita a
crezut în Hristos si s-a botezat, numindu-se Maria. Pentru pricina
aceasta a fost osândita atât de barbatul sau, cât si de împarat. Si
fiind trimisa la cetatuia Litei si traind 18 ani în închisoare si
nevrând a se supune poruncii, a fost aruncata într-o groapa, în care
locuia un balaur mare. Si zacând acolo 4 luni, a îmblânzit în asa chip
pe balaur, încât se culca si se odihnea deasupra lui. Luat-a si dar de
la Dumnezeu sa nu mai gândeasca de foame. Fiind scoasa de acolo, a fost
data pe seama feciorului lui Hosroie, ca sa o cerceteze, si a fost
supusa la nenumarate chinuri din care a fost izbavita în chip minunat.
Iar ei parându-i rau ca nu a patimit, îngerul a ridicat asupra ei sabia
si a lovit-o peste grumaji; si i s-a parut ca a taiat-o, si ca a dat
sânge din care i s-au înrosit hainele ce purta, care faceau multe
tamaduiri. Iar sfânta a mers la Ierusalim si închinându-se la sfintele
locuri, a cunoscut de la Dumnezeu osebirea credintei Bisericii Ortodoxe,
si a celorlalte eresuri. Si mergând în Constantinopol a intrat într-un
mormânt mic, si a lasat acolo cele putrede si trecatoare si s-a mutat
catre Dumnezeu.
Tot în aceasta zi, pomenirea Cuvioasei Sara, care cu pace s-a savârsit.
Din zicerile cuvioasei Sara din Patericul Egiptean.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Pomenirea Soborului Sfîntului Arhanghel Gavriil
Acest Sfînt Arhanghel al lui Dumnezeu se pomeneşte în ziua a
douăzeci şi şasea a lunii martie. Astăzi însă facem prăznuire de toate
minunile de el lucrate de-a lungul istoriei mîntuirii. Se crede că acest
sfînt şi luminat praznic s-a întemeiat mai întîi în Sfîntul Munte Athos
în veacul al nouălea, în timpul domniei împăraţilor Vasile şi
Constantin Porfirogenetul şi al Patriarhului Nicolae Hrisoverghes, şi a
fost determinat de arătarea Sfîntului Arhanghel Gavriil la o chilie de
lîngă Karyes, unde arhanghelul a scris cu degetul lui pe o tăbliţă de
piatră cîntarea Preasfintei Născătoare de Dumnezeu Cuvine-se cu
adevărat.
Odată cu această întîmplare se mai pomenesc şi toate
celelalte minuni ale Sfîntului Arhanghel Gavriil: venirea lui la Moise
pe cînd păştea turmele socrului lui, letro, cînd i-a descoperit acestui
mare ales al lui Dumnezeu cele despre facerea lumii şi toate celelalte
pe care Moise le-a însemnat în Cartea Facerii; venirea lui la Prorocul
Daniil, întru care i-a descoperit acestuia taina împărăţiei celei
viitoare şi venirea Mîntuitorului; venirea lui la Sfînta Ana şi
făgăduinţa că va da naştere unei fiice, celei preabinecuvîntate şi
Preacurate Fecioare Măria; multele lui veniri la Preacurata Stăpîna
noastră Fecioara Măria pe cînd vieţuia în Templul de la Ierusalim;
venirea lui la Marele Preot Zaharia, cu vestirea naşterii
înaintemergătorului Ioan, pomenindu-se aici şi pedeapsa pe care i-a
dat-o lui Zaharia, de a rămîne mut pentru că nu a crezut cele spuse de
el; venirea lui din nou la Fecioara care acum se afla în Nazaret,
aducîndu-i vestirea cea minunată de la Bunavestire, cum că îl va naşte
cu trup pe Stăpînul Domnul şi Dumnezeul Iisus Hristos; venirea lui la
dreptul losif; venirea lui înaintea păstorilor din jurul Betleemului;
venirea lui la Domnul însuşi în Grădina Ghetsimani, cînd L-a întărit pre
El, ca pe un om, mai înainte de Patima Lui; venirea lui la femeile
mironosiţe, şi multe alte tainice înfăţişări şi minuni ale lui.
Pomenirea Sfîntului Iulian, Episcopul cetăţii Cenomanis [Le Mans] din Galia [Franţa de azi]
Unii cred că acest sfmt nu este altul decît Simon cel
Lepros, care a fost vindecat de Domnul. Sfîntul Apostol Petru 1-a
sfinţit pe acest Simon episcop şi 1-a trimis la păgînii din Galia, unde
Sfîntul Iulian a îndulat toate cumplitele urgii de la acei pagini, dar a
izbutit să aducă şi pre mulţi la Hristos, facîndu-i din păgîni, robi ai
lui Dumnezeu. Cînd a botezat pe căpetenia Defenson, mulţi dintre
supuşii acestuia au îmbrăţişat şi ei Sfînta Credinţă. Prin harul lui
Dumnezeu, el a făcut şi multe minuni: el a vindecat bolnavii, a scos
afară demonii din oameni, şi a înviat morţii. El şi-a sfîrşit viaţa cu
pace şi, la ceasul ieşirii lui, s-a arătat înaintea Prinţului Defenson
în plină zi, pe cînd acesta şedea la masă.
Pomenirea Sfîntului Ştefan de la Mînăstirea Sfîntului Sava [Savaitul]
Acest sfînt Ştefan era văr primar cu Sfîntul Ioan
Damaschinul. El bine s-a nevoit întru monahiceştile lupte în Mînăstirea
Sfîntului Sava cel Sfinţit, pentru care s-a şi numit «Savaitul». El a
fost un mare următor şi propovăduitor al vieţii Sfîntului Sava, şi o
făclie luminoasă tuturor monahilor din Palestina. El s-a odihnit în
Domnul la anul 794, întru al şaizeci şi nouălea an al vieţii sale.
Pomenirea Sfintei Cuvioase Sara
Tînără fecioară fiind, Sara s-a retras întru pustniceştile
nevoinţe, luptîndu-se monahiceşte timp de şaizeci de ani pe malurile
Rîului Nil, nu departe de Alexandria. Prin exemplul vieţii ei ea a atras
multe femei la viaţa monahală. Ea s-a odihnit în Domnul la anul 370.
Cîntare de laudă la Sfîntul Iulian
Pe cînd sufletul Sfîntului Iulian Această lume părăsea, Iubitul lui fiu
duhovnicesc, Prinţul Defenson, Cu nobilii lui la masă şedea, La
mijlocul zilei.
Prinţul uimit priveşte
La vederea cea neaşteptată a ochilor lui:
Iată Iulian duhovnicescul părinte
In mijlocul sălii se-arată,
îmbrăcat într-un strai ca de foc,
Cu totul de aur,
Ca şi un episcop într-a Domnului Biserică.
înconjurat este de lumină cerească.
Zîmbindfaţa lui către Prinţul cată.
Cu el se află şi trei diaconi,
De strălucire plini,
Ce în mîinile lor albe ţin luminări.
Apoi cereasca vedenie nevăzută se face.
Prinţul uimit se ridică pe dată
Si celor cu dînsul le zice grăbit:
«Iată eupre Iulian, Părintele nostru,
văzut-am acum!
Pre Sfîntul, pre al nostru botezător!
Oare este cu putinţă ca el ăst pămînt să-l fi lăsat,
Si la Ceruri să se fi sălăşluit?»
Prinţul la drum porneşte degrabă,
întins tropotind spre casa lui Iulian.
Ajungînd acolo el află
Că Sfîntul în Cereasca împărăţie
Deja s-a sălăşluit.
Cugetare
Omul împodobeşte straiele cele simple, cele scumpe şi
somptuoase însă, îl împodobesc ele pe el. Hainele simple atrag atenţia
asupra omului, în timp ce hainele cele scumpe atrag atenţia asupra lor.
Patima pentru hainele de lux secătuieşte de vlagă şi usucă cu totul
sufletul omului. Acesta este adevăratul motiv pentru care Biserica a
oprit întotdeauna hainele cele extravagant de scumpe, recomandînd
întotdeauna cu tărie simplitatea. Printre nenumăraţii sfinţi creştini,
nu se află nici măcar unul care să fi aflat în hainele cele scumpe
ajutor pentru mîntuire şi sfinţenie. Mulţi regi şi împăraţi înţelepţi şi
mari, nu doar creştini, ci şi păgîni, au iubit simplitatea
îmbrăcăminţii.
Astfel, se zice că împăratul Augustus Octavius, în timpul
împărăţiei căruia S-a născut Mîntuitorul, purta doar haine simple,
ţesute de propria lui soţie, sau de fiica sau de sora lui. Se spune
despre Regele Carol al Cincilea că purta haine atît de simple, încît de
multe ori pînă şi cei mai de pe urmă supuşi ai lui erau îmbrăcaţi mai
bine decît el. Un bărbat odată 1-a invitat pe ilustrul general grec
Filopomenes la masă. Filopomenes nu mai acceptase niciodată pînă atunci o
invitaţie la masă în casa unui particular, şi de aceea a sosit un pic
mai devreme. Gazda încă nu sosise, dar soţia gazdei, necunocîndu-1
personal pe marele Filopomen şi văzîndu-1 îmbrăcat în haine atît de
simple, s-a gîndit că acesta este sluga pe care Generalul a trimis-o mai
înaintea lui ca să-i anunţe soţului ei sosirea stăpînului. Gîndind aşa,
ea i-a poruncit părutei slugi să meargă afară şi să crape nişte lemne.
Filopomenes s-a dus cu bucurie, şi a început să crape buştenii cu
toporul. Cînd a sosit gazda şi 1-a văzut pe marele general pregătind
lemne pentru foc ca o slugă, s-a înspăimîntat şi 1-a întrebat: "Cine a
cutezat să-1 coboare pe stăpînul meu pînă la o asemenea muncă?" La
această întrebare Generalul a răspuns liniştit: "Hainele mele."
Luare aminte
Să luăm aminte la marea şi preamărea răbdare a lui Dumnezeu
către poporul evreu cel necredincios, şi la meritata lor pedeapsă
(Numerii 14):
• La cum Domnul a lucrat mari şi nenumărate minuni înaintea
ochilor lui Israel, dar ei au rămas îndărătnici în necredinţa lor şi au
cîrtit împotriva lui Moise;
• La cum Dumnezeu i-a pedepsit, făcîndu-i să rătăcească
timp de patruzeci de ani prin pustie, şi lăsîndu-i să piară acolo cu
toţii, în afară de losua fiul lui Nun şi de Caleb;
• La cum şi unii dintre noi pier în pustia desfrîului,
nemaiajungînd niciodată la pămîntul în care curge lapte şi miere, şi
care este împărăţia Cerurilor.
Predică Despre trebuinţa neapărată a trezviei în lupta contra diavolului
Fiţi treji, privegheaţi. Protivnicul vostru, diavolul, umblă, răcnind ca un leu, căutîndpe cine să înghită (I Petru 5: 8).
Monahismul ortodox a socotit întotdeauna că trezvia şi
dreapta socoteală constituie esenţa luptei ascetice. Duhul trebuie să
fie pururi treaz, spre a putea simţi de departe pericolul, şi pururea
plin de discernămînt şi de dreaptă socoteală, spre a-şi da seama cu
precizie din ce direcţie anume vine pericolul, şi de la cine. "Fii
treaz, fiul meu, ca să nu calci pe şarpe, ca să nu cazi în groapă, ca să
nu te întîmpine lupul, ca să nu te îneci în adîncuri, ca să nu
rătăceşti de la calea cea dreaptă şi să te pierzi în hăţişuri!" Aşa îşi
sfătuieşte pururi maica pe fiul ei, temîndu-se pentru viaţa trupului
lui. Cu şi mai mare grijă îşi sfătuieşte şi Maica Biserică fiii,
temîndu-se pentru viaţa cea veşnică a sufletelor lor. De aceea, copii,
fiţi treji, privegheaţi.' Protivnicul vostru cel vechi, diavolul,
niciodată nu doarme, nici se odihneşte, ci pururea, ca un leu sălbatic
şi flămînd, umblă şi răcneşte căutînd pe cine să înghită. Fiţi treji,
privegheaţi, căci voi sînteţi ca nişte mieluşei, iar el este ca un leu.
Cînd oile simt putoarea grea a lupului, ele aleargă şi se îngrămădesc în
jurul păstorului lor. Privegheaţi, şi veţi simţi şi voi duhoarea încă
şi mai grea a demonilor care vă dau tîrcoale, dar fug de îndată ce
scăpaţi la acoperămîntul Sfîntului Păstor, Hristos Domnul şi Dumnezeul
nostru. Veţi simţi reaua duhoare a diavolului care vă vine de la
gîndurile voastre, de la simţirile voastre, de la intenţiile voastre, şi
de la poftele cele trupeşti ale voastre. Toate cîte le gîndiţi,
închipuiţi, simţiţi, intenţionaţi sau poftiţi împotriva lui Hristos şi a
Legii lui Hristos, să cunoaşteţi că sînt capcane ale diavolului, şi
reaua lui duhoare. Să cunoaşteţi aceasta, şi să fugiţi la Păstorul
vostru, aţintindu-vă mintea întreagă, inima, sufletul şi trupul la El.
O Stăpîne Iisuse Hristoase, Cela Ce eşti Păstorul nostru
pururea Priveghetor, trezeşte-ne pre noi şi ne luminează în tot ceasul,
ca nu cumva să năvălească duşmanul pe negîndite asupra noastră şi să ne
înghită,
Căci Ţie se cuvine toată slava şi mulţumită în veci, Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.