În aceasta luna, în ziua a douazeci si doua, pomenirea Sfintei mironosite si întocmai cu Apostolii Maria Magdalena.
Magdala
(ou Magada ou Dalmanuta), mic sat de pescari aflat pe tarmul
occidental al lacului Ghenizaret, la 5 km de orasul Tiberiada, era
patria Sfintei Maria Magdalena. Fecioara cu avere, a trait cu frica de
Dumnezeu si cu ascultarea poruncilor Lui, pâna in ziua in care a fost
posedata de sapte diavoli (cf. Marcu 16, 9 ; Luca 8, 2). Cuprinsa de
aceasta boala si negasindu-si nicicum odihna, ea afla ca Iisus Hristos
ajunsese pâna in tinutul ei, dupa ce traversase Samaria si ca atragea
multimi multe dupa El, prin minunile pe care Le savârsea si prin
invatatura Sa cea cereasca. Plina de speranta, ea alerga spre El si,
asistând la minunea inmultirii pâinilor si a pestilor, in numar
suficient de mare pentru a hrani peste 4 000 de oameni (Matei 15,
30-39), se arunca la picioarele Mântuitorului si ii ceru sa o conduca
pe calea vietii vesnice.
Izbavita din aceasta incercare, ea renunta la bunurile sale si la
orice atasament la lume pentru a-l urma pe Iisus in toate periplurile
sale, impreuna cu Apostolii, Maica Domnului si alte femei pioase care
se pusesera in serviciul Lui dupa ce au fost vindecate de el din
diverse boli. : Maria, mama lui Iacov cel mic si al lui Ioset, Maria lui
Cleopa, Ioana, sotia lui Huza ; Suzana si Salomea, mama fiilor lui
Zevedeu.
Când si-a terminat misiunea in Galileea, Domnul Se indrepta catre
Ierusalim, in ciuda atentionarilor primite din partea celor apropiati.
Maria Magdalena il urma fara ezitare si se imprieteni cu Marta si Maria
din Betania. Pe când Domnul tocmai eliberase un posedat care era mut
si afirma ca el alunga demonii prin Duhul lui Dumnezeu, o voce se
ridica din multime si striga : " Fericit pântecele care Te-a purtat si
sânul care Te-a alaptat ! "( Luca 11, 27). Acest glas se presupune a fi
fost cel al Mariei Magdalena. Ea asistase si la invierea lui Lazar
si atunci fu intarita in credinta sa in Fiul lui Dumnezeu. In timp ce
ceilalti discipoli isi abandonasera Invatatorul in momentul arestarii
Sale, ea il urma pâna in curtea marelui preot apoi la tribunalul lui
Pilat, asista la procesul Sau nedrept, la Patimile sale si ramase lânga
Cruce, impreuna cu Maica Domnului si cu Sfântul Ioan Teologul (Ioan 19,
25).
Totul fiind de-acum indeplinit si sângele Mântuitorului fiind scurs
din coasta Sa pentru a curati pamântul, Maria isi invinse durerea si
lua initiativa ingroparii Lui. Stiind ca nobilul sfatuitor Iosif din
Arimateea (cf. 31 iulie)
sapase nu departe un mormânt nou in stânca, ea se duse sa il gaseasca
si il convinse sa ii cedeze acel mormânt pentru a-l ingropa pe cel
omorât pe Cruce. Incurajat de credinta hotarâta a acestei femei, Iosif
obtinu din partea lui Pilat autorizarea in acest sens si impreuna cu
Nicodim, membru al Sanhedrinului care era discipol in ascuns al lui
Iisus, coborî Trupul de pe Cruce si il infasura intr-un giulgiu pentru
a-l depune in mormânt. Maria Magdalena si Maica Domnului asistau la
aceasta scena si au cântat atunci un imn de inmormântare, insotit de
lacrimi, in care stralucea totusi nadejdea lor in Inviere (acest cântec
funebru este tema Slujbei Utreniei a Sâmbetei Mari). Dupa ce mormântul
a fost inchis cu o piatra mare ce fusese rostogolita pâna la intrare,
Iosif si Nicodim se retrasera dar cele doua femei Sfinte ramasera
asezate, in lacrimi in fata mormântului, pâna târziu in noapte.
Parasind locul, ele se hotarâra ca imediat dupa ce se termina odihna
Sabbatului sa vina inapoi la mormânt cu bune miresme pentru a mai
imbalsama o data trupul Mântuitorului (Marcu 16 :1).
Dupa ce au tinut odihna dupa lege, la cântatul cocosului, in timp ce
prima zi a saptamânii abia incepea sa se zareasca, Maria Magdalena si
" cealalta Marie " (Dupa Sfântul Roman Melodicul si Sfântul Grigore
Palama, " cealalta Marie " nu putea fi decât Maica Domnului, caci se
cadea ca ea sa fie prima care sa se bucure de Invierea fiului Sau.
Pentru majoritatea Parintilor insa, Maria Magdalena e cea care l-ar fi
vazut prima pe Domnul, conform cuvintelor Evangheliei (Marcu 16 :9),
" cealalta Marie " fiind Maria, mama lui Iacov. Scriitorii ecleziasti
au incercat sa concilieze in moduri diferite istorisirile divergente
ale Evangheliilor despre vizita sau vizitele la mormânt ale Sfintelor
Mironosite.) venira la mormânt. Un Inger stralucitor li se arata,
insotit de o cutremurare a pamântului si le vesti ca Iisus nu se mai
afla inauntru, si ca inviase (Matei 28 :1). Tulburate cu totul, nu
privira macar mormântul si alergara sa duca Apostolilor vestea. Domnul
inviat li se arata pe cale si le saluta zicând : " Bucurati-va ! ".
Trebuia intr-adevar ca El sa anunte unei femei eliberarea de natura
noastra, cazuta si condamnata la suferinta ca urmare a greselii Evei.
Auzindu-le istorisirea, Apostolii au crezut ca ele delirau. Petru
insa alerga pâna la mormânt si, aplecându-se vazu numai niste fâsii de
giulgiu ce se mai gaseau inauntru si se retrase surprins. Ziua se
ridicase, Maria Magdalena se duse la fata locului pentru a doua oara
pentru a se convinge ca nu fusese vreo vedenie. Constatând ca mormântul
era intr-adevar gol, ea se duse de-a dreptul la Petru si Ioan sa ii
anunte, care alergara si ei la locul cu pricina. Dupa plecarea celor
doi discipoli, ea ramase singura lânga mormânt intrebându-se cine putea
sa fi ridicat trupul (Ioan 20 :11). Doi Ingeri invesmântati in alb se
aratara atunci pe locul unde fusesera capul si picioarele Domnului si o
intrebara de ce plângea. In timp ce le raspundea, Ingerii se ridicara
dintr-odata, cu respect. Maria se intoarse si il vazu pe Iisus care ii
puse aceeasi intrebare. Luându-l drept gradinarul locurilor, ea intreba
daca El era cel care scosese trupul afara. Dar imediat ce Iisus a
chemat-o cu numele sau : "Maria", recunoscând glasul prea-iubitului sau
Domn, ea striga : " Rabbuni ! (Invatatorule) ! " si voi sa i Se arunce
la picioare pentru a le saruta. Voind sa o aduca la o intelegere mai
profunda a starii in care se gasea Trupul lui dupa Inviere, Iisus ii
spuse : " Nu ma atinge, pentru ca inca nu m-am urcat la Tatal ! ". Si o
trimise sa vesteasca " fratilor " Sai ceea ce vazuse.
Devenita pentru a treia oara " apostol al Apostolilor ", Maria
Magdalena ramase cu discipolii si cu Maica Domnului, bucurându-se cu
ei. Ea era probabil prezenta si pe Muntele Maslinilor, la Inaltare,
precum si in foisor, in ziua Rusaliilor, când Duhul Sfânt coborâ in
forma de limbi de foc (Faptele Apostolilor 2).
Se povesteste ca Sfânta a parasit apoi Ierusalimul pentru a se duce
la Roma si a cere acolo dreptate imparatului Tiberiu pentru condamnarea
nedreapta pronuntata de Pilat. - Aceasta istorisire despre razbunarea
impotriva lui Pilat si despre moartea sa nu se gaseste decât la Sfântul
Simion Metafrastul, probabil sub influenta Evangheliei apocrife a lui
Nicodim (Actele lui Pilat, secolul V) care pune in scena pe
Sfânta Veronica. In anul 36, Pilat fu destituit din functie si trimis
inapoi la Roma pentru a da seama de proasta sa administratie, in timpul
careia se inregistrasera din plin provocari, violente si executii
arbitrare. Dupa Eusebiu al Cezareii, el s-ar fi sinucis (Istoria ecleziastica
II, 7) sau a fost poate executat. Diferite traditii apocrife au
incercat sa il reabiliteze pe Pilat, presupunând chiar ca el s-ar fi
convertit, si ele arunca asupra iudeilor toata responsabilitatea
Patimilor. Prezentându-se in fata imparatului cu un ou in mâna, ea ii
spuse ca dupa ce a suferit Patimile, Hristos inviase, aducând tuturor
oamenilor fagaduinta invierii ; iar oul se colora atunci in rosu (de
aici vin traditia oualor rosii de Pasti). Suveranul ii asculta cererea
si il convoca pe Pilat, precum si pe marii preoti Ana si Caiafa. Caiafa
muri pe drum, in Creta ; iar Ana, fu torturat fiind inchis intr-o
piele de bivol. Pilat, prezentându-se la tribunalul imparatului,
incerca sa se justifice prin presiunile iudeilor si riscul de revolta
impotriva autoritatii de la Roma. Dar Cezar ramase insensibil la
apologia lui si porunci sa fie aruncat in inchisoare. Se relateaza ca,
urmarind un cerb in timpul unei partide de vânatoare, organizata de
prietenii lui Pilat nu departe de inchisoare, imparatul arunca din arc o
sageata care se infipse drept in inima lui Pilat.
Revenita la Ierusalim, Maria Magdalena urma invatatura Sfântului
Petru. Patru ani trecusera de la Inviere, Apostolii se imprastiasera
in diverse regiuni ale lumii, Maria Magdalena impreuna cu Sfântul
Maxim, unul din cei 70 de discipoli, se duse sa predice Vestea cea
Buna. Fura arestati la scurt timp de catre iudei si parasiti, cu alti
Crestini, in mijlocul marii, fara hrana, pe o corabie fara pânze si
fara vâsle. Ambarcatiunea fu insa condusa de Hristos, Pilotul Mântuirii
noastre, pâna la Marsilia, in Galia (Franta). Debarcând vii si
nevatamati, Sfintii Apostoli suferira foamete, sete si dispret din
partea locuitorilor locului, pagâni care nu ii ajutau in nici un fel.
Intr-o zi in care acestia erau adunati pentru unul din sacrificiile lor
idolicesti, Sfânta Maria Magdalena se amesteca plina de curaj in
adunare si ii incuraja sa recunoasca pe singur Dumnezeu, Facatorul
ceurului si al pamântului. Minunati de forta ei si de iluminarea fetei
sale, pagânii o ascultara. Ea repeta discursul si in fata
guvernatorului roman al provinciei, Ipatie, care venise impreuna cu
sotia sa sa aduca jertfa idolilor, pentru ca sa aiba un copil. Mai
intâi reticent, Ipatie, dupa trei aparitii ale Sfintei, o primi pe
Maria si pe cei care o insoteau in palatul sau si ceru sa fie invatat
in invatatura lor. Prin mijlocirea Mariei, el obtinu un copil dar sotia
lui muri când il aduse pe lume. Dupa un scurt sejur la Roma, Ipatie
facu un pelerinaj la Ierusalim ; dar razgândindu-se deodata, se hotarâ
sa se intoarca in locul in care isi ingropase sotia si pruncul. Mare
ii fu mirarea când ii gasi vii si afla ca ei supravietuisera prin
rugaciunile si grijile Sfintei Maria Magdalena ! Aducând rugaciune de
multumire lui Dumnezeu, magistratul si toata casa lui se botezara
atunci si devenira ferventi proclamatori ai Adevarului.
Parasind Galia, Sfânta Maria Magdalena isi continua periplurile
misionare in Egipt, Fenicia, Siria, Pamfilia si alte locuri, raspândind
peste tot buna mireasma a lui Hristos. Ea petrecu o vreme la
Ierusalim, apoi pleca la Efes unde il regasi pe Sfântul Ioan Teologul,
impartasind cu el aceleasi incercari si bucurându-se de invataturile
sale de inspiratie dumnezeiasca.
Indeplinindu-si misiunea pe care i-o incredintase Domnul, ea isi
dadu sufletul lui Dumnezeu, dupa o scurta boala, si fu ingropata la
intrarea pesterii, unde adormira apoi cei Sapte Copii (cf. 4 august).
Numeroase miracole s-au produs in acest loc pâna in ziua in care,
aproape zece secole mai târziu (899), piosul imparat Leon VI cel
Intelept porunci sa fie mutate la Constantinopol Moastele Sfintei
Celei-Intocmai-Cu-Apostolii. El le facu o primire evlavioasa, in
prezenta intregului popor si purtându-le pe umerii sai, ajutat de
fratele sau Alexandru, el se duse sa le depuna in partea stânga a
Altarului manastirii Sfântul Lazar, pe care o ctitorise.
Supravietuind peripetiilor istoriei, mâna stânga a Sfintei
Mironosite, care emana o aroma dulce, e si astazi cinstita cu inchinare
la Manastirea atonita din Simonos Petra, care o cinsteste pe Sfânta
Maria Magdalena ca a doua sa fondatoare.
Traditia occidentala, de la Grigorie cel Mare incoace, a asimilat-o
pe Maria Magdalena cu pacatoasa caita ce a venit sa unga picioarele
lui Iisus (Luca 7, 36 -38) si chiar cu Maria sora lui Lazar. Dar nimic
in Evanghelie nu permite aceasta identificare, respinsa de majoritatea
Parintilor Rasariteni. Intr-adevar, a fi fost posedat de demon nu
insemna o viata de dezmat. Sfântul Simion Metafrastul interpreteaza in
mod alegoric " cei sapte demoni " ca fiind cele sapte pacate ce se opun
virtutii ; dar el nu este urmat de ceilalti Parinti.
Tot în aceasta zi, pomenirea Sfintei Cuvioasei Mucenite Marcelia (Marcela) din Chios.
Alta icoana cu sfanta Marcela.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Luna iulie în 22 de zile: pomenirea Sfintei, purtătoare de mir
şi întocmai cu Apostolii, Maria Magdalena
Această
Marie, numită Magdalena, a fost ucenică şi mironosiţă a lui Hristos,
cea dintâi şi cea mai mare dintre toate ucenicele şi purtătoarele de
mir. Era din Galilea, din cetatea Magdala, de la hotarele Galileii cu
Siria, de unde şi numele ei de Magdalena.
Fiind
bântuită de patimi şi de necurate duhuri, ea ducea o viaţă de desfrâu
şi de ticăloşie. Auzind, însă, de Hristos şi de puterea propovăduirii
Lui, cea aducătoare de mântuire, pentru tot neamul omenesc, în sufletul
ei s-a născut, ca o flacără sfioasă nădejdea că va fi izbăvită de Iisus.
Deci, mergând la El, s-a învrednicit de milostivirea Lui şi El a
tămăduit-o de toată stricăciunea luminându-i cugetul cu lumina unei noi
vieţi, din dumnezeiasca dragoste. Din clipa aceea, Maria s-a făcut
ucenică şi următoare a lui Hristos şi, împreună cu alte sfinte femei, a
slujit pe Domnul pe tot drumul greu al vieţii Lui. O tradiţie spune că
Maria Magdalena ar fi păcătoasa, care a uns cu mir picioarele Domnului,
în casa lui Simon Leprosul, şi că era una şi aceeaşi persoană cu Maria,
sora lui Lazăr. În clipa cea mai grea, a răstignirii, când Apostolii
erau departe, Maria a rămas lângă crucea Mântuitorului ei şi al nostru.
Iar atunci când Sfântul trup al Domnului a fost aşezat în mormânt, Maria
Magdalena l-a uns cu miresme, vărsând multe lacrimi. În sufletul ei
ardea puternic dorinţa de a fi lângă Hristos, de a-I arăta, şi după
moarte, dragostea şi recunoştinţa ei neclintită, împlinind toate
datinile şi rânduielile ce se făceau pe atunci morţilor. Cu nerăbdare a
aşteptat trecerea sâmbetei. Pentru multa ei credinţă, Maria Magdalena
s-a învrednicit a fi cea dintâi, care a primit de la înger vestea
învierii Domnului. Şi tot ea a fost cea dintâi fiinţă omenească, care
L-a văzut pe Hristos, după dumnezeiasca Lui înviere din morţi. Ea este
cea dintâi vestitoare a învierii şi cel dintâi martor al deplinei
noastre mântuiri prin înviere. După înălţarea la cer a Domnului, Maria
Magdalena a pornit alături de Sfinţii Apostoli în lupta plină de
primejdii, pentru răspândirea credinţei semănând în suflete cuvântul
dumnezeiesc, pe care-l auzise din însăşi gura lui Hristos. O tradiţie ne
spune că în apostoleasca ei strădanie, Magdalena ar fi ajuns până la
Roma, unde l-ar fi luminat şi pe împăratul Tiberiu despre Domnul Iisus,
iar în drumul ei de întoarcere de la Roma s-ar fi oprit la Efes, slujind
Sfântului Apostol Ioan, în ostenelile lui de răspânditor al cuvântului
lui Dumnezeu. Şi aşa, nevoindu-se aici, a adormit în Domnul.
Întru această zi, minunea Sfântului Foca
Spunea
un credincios din Pont că, Zinon cel tare a fost prins de duşmani, pe
vremea lui Masalmia, care l-au legat în lanţuri, cu mâinile la spate.
Deci, zăcând pe pământ, Zinon s-a rugat, zicând: "Sfinte Mucenice Foca
miluieşte-mă şi mă izbăveşte de primejdia aceasta şi de legături." Şi,
de mâhnire, îndată a adormit. Şi a văzut pe Sfântul Foca, atingându-se
de el şi zicându-i: "Te iartă pe tine, Iisus Hristos." Apoi, îndată,
deşteptându-se, s-a aflat dezlegat din legăturile de fier şi a scăpat
nevătămat. Şi, ducându-se la casa sa, a prăznuit minunea Sfântului Foca.
Şi, încă şi acum, Sfântul Foca are dar de la Dumnezeu să apere pe toţi
cei care-l cheamă pe el, cu credinţă, întru ispite şi în primejdii, pe
pământ şi pe mare. Că proslăveşte Hristos, Dumnezeul nostru, pe cei ce-L
proslăvesc pe El.
Întru această zi, cuvânt despre calea cea strâmtă
Viaţa
omului este o cale de la naşterea sa până la ceasul sfârşitului şi
calea aceasta poate fi ori strâmtă, ori largă. Calea cea strâmtă este
îngrădită prin hotarele legii lui Dumnezeu, care nu ne lasă pe noi să ne
abatem nici la dreapta, nici la stânga. Calea cea largă a stricat
îngrădirea legii lui Dumnezeu, şi ne dă libertatea să umblăm,
rătăcindu-ne după voinţa noastră. Calea cea strâmtă este împresurată de
întristări nevoi, izgoniri, necinstiri şi batjocuri. Cea lată, toate
acestea le leapădă şi se lărgeşte mereu, prin veseliile lumii acesteia.
Chiar la intrarea căii celei strâmte, stă crucea şi, împreună cu ea,
smerenia, lepădarea de sine, blândeţea şi toată fapta bună, lucruri,
care pe dinafară sunt fără strălucire, dar, pe dinăuntru, sunt pline de
frumuseţe. Iar pe calea cea lată stă iubirea de arginţi, răutatea şi tot
păcatul, care, pe dinafară, este dulce şi îngâmfat, iar, pe dinăuntru,
amar şi urât mirositor. Pe calea cea strâmtă, grăieşte marele Vasilie,
stă înfrânarea trupului, iar pe cea lată, plăcerea trupului. Pe cea
strâmtă, postul, pe cea lată, beţia. Pe cea strâmtă, lacrimile, pe cea
lată, dănţuirea. Pe cea strâmtă, suspinarea, pe cea lată veselia şi
jocul. Pe cea strâmtă, curăţia, pe cea lată,
desfrânarea. Înainte-călător pe calea cea strâmtă, este Însuşi Hristos,
Fiul lui Dumnezeu, Cel ce a purtat crucea şi S-a răstignit. El grăieşte
tuturor celor ce voiesc a fi creştini: "Cel ce voieşte să vină după
Mine, să se lepede de sine şi, luând crucea sa, să-Mi urmeze Mie." Pe
calea aceasta merg şi îi urmează toţi credincioşii Lui, care s-au
depărtat de lume şi şi-au luat crucea lor şi Lui îi urmează, ca unui
Povăţuitor şi Învăţător şi Începător, prin smerenie, dragoste, răbdare,
blândeţe şi ascultare. Pe calea cea lată se află stăpânul lumii şi al
întunericului şi cei ce îl urmează pe el prin mândrie şi slavă deşartă.
Cei ce n-au scăpat de jugul satanei ridică război asupra celor ce
călătoresc, cu evlavie, pe calea lui Hristos şi rabdă necazurile,
ispitindu-i pe ei în fel şi chip. Şi voiesc a-i smulge de la Hristos şi
să-i supună, iarăşi, sub stăpânirea cea întunecată. Când satana nu poate
să facă el însuşi aceasta, atunci, prin slujitorii lui, oamenii cei
răi, fac rău celor drepţi. Precum bolnavul neştiutor se teme să
primească leacuri, neştiind folosul ce este într-însele sau precum
pruncii fug de scăldătoare şi plâng, când mamele lor îi scaldă, pentru
că ei văd numai cele de faţă, iar cele de departe nu le văd, aşa şi
neputinciosul nostru trup priveşte numai spre ceea ce stă aproape de
simţurile lui şi nu vede ceea ce stă mai departe. El vede crucea şi
amărăciunea ei, dar folosul şi mângâierea care îndulcesc amărăciunile
ei, nu le vede. Lumea aceasta, care este ca o mare, ne învăluieşte cu
ispitele. Pe cei ce au înfrânt poftele trupeşti, poftele ochilor şi
mândria lumească, şi se află încă în lume, îi prigoneşte. Cei buni, cu
cei răi, nu stau împreună căci, cei buni, prin a lor sfântă vieţuire,
mustră răutatea celor răi. Pentru aceasta, cei răi, pe cei buni îi
prigonesc. Şi de aici, se întâmplă ca, într-o casă, bărbatul cel rău
urăşte şi prigoneşte pe femeia cea bună; tatăl cel rău, pe fiul cel bun,
fratele cel rău, pe fratele cel bun; sora cea rea, pe sora cea bună. Că
despre aceasta grăieşte Hristos când zice: "Vi se pare că am venit pe
pământ să dau pace? Vă spun că nu, ci dezbinare. Căci de acum înainte,
cinci dintr-o casă vor fi dezbinaţi; trei împotriva a doi, şi doi
împotriva a trei. Dezbinaţi vor fi: tatăl împotriva fiului şi fiul
împotriva tatălui, mama împotriva fiicei şi fiica împotriva mamei,
soacra împotriva nurorii sale şi nora împotriva soacrei"(Luca 12,
51-53). Dumnezeu lasă, asupra celor buni, încercări, pentru ca ei să
înţeleagă că sunt, aici, străini şi trecători că patria lor nu este din
lumea aceasta ci, cea de dincolo. Şi aşa, să poată să se depărteze de
deşertăciuni: "Că pe cine iubeşte, Domnul îl ceartă" (Evr. 12,6). Prin
aceste ispite ei se smeresc şi îşi cunosc neputinţele lor. Că, precum
fericirea înalţă, aşa ispita smereşte pe om şi îl aduce la cunoştinţă.
Aşa se deprind cei aleşi şi îmbunătăţiţi cu răbdarea, care este cununa
evlaviei şi pe care nu este cu putinţă a o învăţa, fără de ispite şi de
necazuri, după cum zice şi Apostolul, "că suferinţa aduce răbdare, şi
răbdarea, încercare şi încercarea nădejde, iar nădejdea nu
ruşinează."(Rom.5,3-5) Că, zice marele Vasilie: "Ia seama la ce te duce
necazul: el te duce spre nădejde care nu ruşinează. De eşti neputincios
bucură-te, pentru că pe cel care îl iubeşte, Dumnezeu îl ceartă. De eşti
sărac veseleşte-te, că, împreună cu Lazăr, vei moşteni cele bune. De
rabzi ocară pentru numele lui Hristos, eşti fericit, pentru că această
ocară, se va întoarce ţie ca slavă îngerească." Că şi Apostolul zice:
"Socotesc că pătimirile vremii de acum nu sunt vrednice de mărirea care
ni se va descoperi" (Rom, 8,18). Astfel, cei buni vor fi asemenea cu
Fiul lui Dumnezeu, ca nişte mădulare duhovniceşti ale Capului, Care este
Hristos, şi Care, pentru mântuirea noastră, a răbdat toate necazurile,
nevoile şi patimile. Aşa vor "cunoaşte puterea păcatului şi vor cunoaşte
boldul morţii, care este plata păcatului şi cât de mare este răutatea
păcatului, care atâtea primejdii şi nevoi a adus asupra lumii şi se vor
deprinde a se păzi de păcate. Aşa vor cunoaşte mânia lui Dumnezeu, Care
este împotriva păcatului şi vor mărturisi dreptatea lui Dumnezeu, precum
grăieşte David: "Drept eşti, Doamne, şi drepte sunt judecăţile Tale"
(Ps. 118, 137). Aşa se vor învăţa să cunoască, din fapte, patimile lui
Hristos, şi, pe El, cu înălţime şi scumpătate, să-L cinstească. Şi după
cum dulceaţa păcatului o cunoaştem bine, când gustăm din ea, aşa şi
amărăciunile necazurilor le simţim mai bine, când înşine suntem
ispitiţi. Asemenea, şi amărăciunea pătimirilor lui Hristos atunci o
cunoaştem mai bine, când vom cunoaşte noi înşine amărăciunile ispitelor
şi ale nenorocirilor. Că, dintr-aceasta ne învăţăm să cunoaştem şi să
vedem cât de bun este Domnul, Care atâta amărăciune, din paharul
amărăciunilor a băut, pentru netrebnicii Săi robi. Primejdiile şi
necazurile ne ridică şi ne deşteaptă pe noi, spre adevărata pocăinţă şi
spre întoarcerea de la înşelăciunile lumii, şi spre căutarea adevăratei
fericiri, de la Dumnezeu. Calea cea strâmtă, pentru că este strâmtă, cu
adevărat, puţini călători are pe ea, după cuvântul lui Hristos, şi
puţini o află. Pentru că poftele şi desfătările lumii acesteia ne fac
plăcere şi sunt aproape de simţurile trupului nostru. Iar fericirea cea
veşnică, spre care ne duce calea cea strâmtă, fiindcă e nevăzută, nu cu
ochi trupeşti, ci cu ochii sufleteşti, care sunt luminaţi doar prin
credinţă, nu oricine o vede, ci numai cel luminat prin credinţă. Şi, cel
ce nu o vede, acela nici nu o caută şi răbdarea unor necazuri, pentru
această cale strâmtă este o amărăciune pentru trupul său. Pentru
aceasta, mulţi, urmând pătimaşului şi poftitorului lor trup, lasă calea
cea strâmtă şi merg pe calea cea largă şi călătoresc pe ea, pentru
plăcerea trupului lor. Calea cea strâmtă, chiar de este strâmtă şi nu
călătoresc mulţi pe ea, ne duce, totuşi, la lărgimea veşnicei veselii şi
mângâieri. Cea largă, măcar că este largă şi mulţi călătoresc pe ea, ne
duce, însă, la strâmtorarea veşnicei suferinţe, la întristări şi
suspinuri. Lazăr, cel pomenit în Evanghelie, cu strâmtorarea durerilor
şi pe drumul sărăciei a călătorit, dar, după moarte, a fost dus de
îngeri în sânul lui Avraam. Şi, dimpotrivă, bogatul acela îmbrăcat în
porfiră şi în vison, care în toate zilele se veselea luminat, şi n-a
voit să arate milă lui Lazăr, cel sărac, după ce a fost îngropat, din
iad şi-a ridicat ochii săi, şi fiind în chinuri, după benchetuirile cele
multe din viaţă, multă durere a răbdat şi după băuturile cele scumpe, o
picătură de apă a cerut şi nu a putut afla. Precum Hristos grăieşte:
"Intraţi prin poarta cea strâmtă, că largă este poarta şi lată este
calea care duce la pieire şi mulţi sunt cei care o află. Şi strâmtă este
calea care duce la viaţă şi puţini sunt aceia care o află"(Matei,
7,13-14). Înfricoşător lucru este calea aceasta pentru trupul nostru,
pentru că el vrea să fie întru toată desfătarea şi veselia, care slujesc
simţurilor lui. El iubeşte să fie lăudat de toţi şi de toţi cinstit. El
vrea ca întru toate, după a sa voinţă, să vieţuiască. Dar, cel ce vrea
să meargă pe calea aceasta strâmtă este dator să-şi taie voia sa, dator
este să se lase de poftele sale, dator este să nu se sperie de
necinstire, de batjocură, de sărăcie, de prigonire şi de celelalte
împotriviri, dator este să nu se gândească la răzbunare. La toate
acestea trupul priveşte cu nedumerire şi nu vede ceea ce simţurile şi
înţelegerea lui nu pot ajunge, nici să priceapă. Dar, cei ce vor să
intre prin uşa cea strâmtă şi să meargă pe calea cea dreaptă şi îngustă,
datori sunt a-şi micşora această frică şi tulburare şi să privească, nu
numai la împrejurările cele văzute, ci şi la cele nevăzute. Să ne
întoarcem luarea aminte, nu numai la durerile şi la ispitele pe care le
arată simţurile şi prin care ne tulbură pe noi, ci şi la ceea ce ne pune
înainte Legea creştinească. Că ea, adică credinţa, ne arată pe
Dumnezeu, ca pe un Părinte, Care pune înaintea fiilor Săi crucea, din
dragoste şi nu din mânie. "Că pe cine îl iubeşte, Domnul îl ceartă şi
biciuieşte pe tot fiul, pe care îl primeşte. Răbdaţi, spre înţelepţire,
Dumnezeu se poartă cu voi, ca faţă de fii" (Evr.12,6-7). El ne mângâie,
pentru că acelaşi părinte îndurător stă de faţă şi ajută fiilor Săi,
celor ce se află sub cruce şi suspină. Că zice Dumnezeu, prin Proorocul:
"Cu dânsul sunt în necaz şi-l voi scoate pe el" (Ps.90,15). Că de vei
trece prin mijlocul apei, cu tine sunt şi râurile nu te vor acoperi. Şi
de vei merge prin mijlocul focului, nu te vei arde şi para focului nu te
va atinge pe tine. Crucea îţi arată pe începătorul şi
înainte-purtătorul ei Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Care pe drumul
crucii a călătorit şi, cu ale sale frumoase picioare, a netezit asprimea
căii şi a făcut-o lesnicioasă, celor care Îi urmează. Ea ne arată
fericitul sfârşit, spre care duce calea crucii. Ea adeverează că, după
această amărăciune, urmează dulceaţa şi veselia cea veşnică şi, după
vremelnica necinste şi ocară, primim veşnica slavă, şi că, după moartea
cea trecătoare, va fi fericirea şi viaţa cea veşnică. Şi aşa, puterea
crucii îndulceşte şi preface durerile. Dumnezeului nostru slavă !
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.