Parintele Arsenie Boca ,,Piedici in calea mantuirii noastre ,,
Vrăjmaş milostiv şi prieten viclean
Când
potrivnicul se vede bătut la prima piedică - cea mai uşoară - ce o
ridică în calea robilor lui Dumnezeu prin lume, mândria nu-l lasă să se
dea bătut, ci le stârneşte piedica a doua, prin viciile trupului, sau o
iubire trupească de sine.
Firea
trupului fiind surdă, oarbă şi mută, nu te poţi înţelege cu el decât
prin osteneală şi foame, însă acestea trebuie conduse după dreapta
socoteală, ca să nu dăuneze sănătăţii. Acestea îl îmblânzesc încât nu se
mai ţine vrăjmaş lui Dumnezeu.
Rugăciunea şi postul scot dracii poftei şi ai mâniei din trup.
Foamea îmblânzeşte fiarele.
Cu
tot dinadinsul se atrage luarea aminte că toată lupta aceasta să nu se
ducă fără îndrumarea unui duhovnic iscusit care ştie cumpăni pentru
fiecare în parte: măsura, trebuinţa şi putinţa ...
Puiul necurat
Puiul necurat
Sfântul
Maxim Mărturisitorul numeşte iubirea de sine "primul pui al
diavolului". Ea e cealaltă parte din piedica a doua ce ne-o stârneşte
protrivnicul în noi înşine: iubirea trupească de sine, începutul
mândriei. Lepădarea acesteia o poate face însă numai cine sa ridicat cu
mintea mai presus de cele deşarte şi s-a desfăcut din toată dragostea
lumească şi şi-a strămutat puterea dragostei sale, toată, către
Dumnezeu. Când vrei cu toată sinceritatea şi tăria să birui piedica a
doua a viciilor minţii, despre care credeai că eşti tu însuţi, atunci şi
Dumnezeu sporeşte dragostea ta către Dumnezeu, cu atât mai mult cu cât
şi piedica din cale e mai mare.
Cei
ce, prin darul lui Dumnezeu, se izbăvesc şi de legăturile dinăuntru ale
iubirii de sine, se poartă şi se mărturisesc pe ei înşişi, străini şi
călători pe aici pe pământ.
Sufletul
are şi el o parte pătimaşă, care, prin negrijă, nărăvindu-se cu viaţa
cea trupească, aşa se învoieşte şi se leagă de tare cu plăcerea din
lumea aceasta, încât n-ar mai vrea să-i moară trupul, ci ar vrea să-i
fie veşnică viaţa aceasta vremelnică.
Deci,
ca să ne mântuim, trebuie să pierdem înclinarea sufletului cea
lunecoasă spre împătimirea cu lumea, cu trupul şi cu avuţia, care toate
aici rămân. Iar dacă nu ardem această înclinare a sufletului spre lume,
sufletul întreg se pierde.
Şi
totuşi n-am scăpat de curse, căci sunt unii care-şi curăţesc sufletul
de patimi prin multe osteneli - şi sufletul are patimile lui: părerea,
slava deşartă şi mândria - iar dacă scapă de aceste bucurii mincinoase,
dăruindu-le Dumnezeu în schimb adevărate bucurii duhovniceşti, cad în
primejdia de a se îndrăgosti aşa de tare de propriul lor suflet pentru
faptul că se face curat, încât sufletele lor se sting şi se pierd.
Bucuria
neînfrânată, chiar cea pentru daruri cu adevărat duhovniceşti, te poate
face să uiţi că încă n-ai ieşit cu totul din împărăţia ispitelor.
Sufletul însă care se mântuieşte este acela care nu mai trăieşte pentru
sine, ci pentru Dumnezeu; sufletul care s-a izbăvit de sine şi petrece
ca un dus din lumea aceasta.
Despre îngustimi şi eretinism, sectarismul
Despre îngustimi şi eretinism, sectarismul
E
bine să punem la punct acel "spirit sectar", spirit îngust, spirit
habotnic, zelotismul fără socoteală sau mai bine zis prostia, care
încununează fruntea multor suficienţi de sine. Nu s-a crezut că se
găsesc sectari şi altundeva decât unde de obicei îi ştim.
Observând
oamenii mai cu atenţie, am observat că spirite sectare se găsesc
oriunde, în toate activităţile omeneşti; se găsesc sectari (cârcotaşi)
pe marginea oricărei gândiri omeneşti, nu numai în religie.
E clar că spiritele sectare, mentalităţile de orice fel, sunt spirite anarhice, sortite la fărâmiţarea lor până la absurd.
Sectarismul
se explică prin sine, dar nu şi-l poate explica cel ce pătimeşte de el.
Adică, cel căzut în asemenea îngustimi, susţine cu toată tăria că aşa
este "Adevărul", cum îl înţelege el, şi nu admite o altă părere, a
sfinţilor, a Bisericii şi a obştii în general. Dacă prostul s-ar
recunoaşte prost, ar înceta de a mai fi ca atare şi s-ar schimba în
înţelept.
Orice
spirit aduce minţii şi sufletului o nelinişte, o tulburare, o barieră
care stinghereşte libertatea sufletului, seninătatea sa superioară,
suveranitatea credinţei în conducerea prea înţeleaptă a Providenţei,
atât în directivele mari ale lumii cât şi-n amănuntele vieţii noastre.
Că ori de câte ori nu ţii pas cu Providenţa, ba din neştiinţă, ba din
fixarea pe câteva idei omeneşti, totdeauna putem fi striviţi, fără a
avea un merit altul decât acela de a fi victimă îngustimii noastre.
Cine-i îngust la minte n-are leac nicăieri. Mulţi sunt mai betegi de
minte decât de alte boli fizice.
Sunt oameni care reprezintă Providenţa, oameni providenţiali, dar după oarecare vreme se sectarizează; se limitează la îngustimi, la câteva principii fixe, şi vor cădea victimele acestor îngustimi.
Sunt oameni care reprezintă Providenţa, oameni providenţiali, dar după oarecare vreme se sectarizează; se limitează la îngustimi, la câteva principii fixe, şi vor cădea victimele acestor îngustimi.
Şi,
întâi trebuie să se spargă capul prost ca să vie cel cuminte. Să luăm
un exemplu şi-un model de îngustime a oamenilor providenţiali din anii
1556-1598. În această perioadă de vreme pe tronul Spaniei s-a urcat
regele Filip al II-lea, care din fire era un rege ipocrit, bigot şi
veşnic posomorât. Se spune că n-a râs în viaţa lui niciodată.
A
zâmbit numai o singură dată, când a auzit de măcelul din noaptea Sf.
Vartolomeu. A moştenit cel mai mare imperiu care exista pe atunci:
Spania cu America Centrală, America de Sud, Neapolul, Sicilia şi
Sardinia, Milanul şi Ţările de Jos, iar după ce a cucerit Portugalia la
anul 1850 se făcu stăpân şi peste imperiul colonial: Brazilia,
posesiunile din Africa şi Indiile. Căsătorindu-se cu Maria Tudor a
Angliei dispunea acum şi de aceasta.
Această
întindere imensă, făcea ca Filip să se creadă în sine aşa de tare,
încât afirma, umflat de mândrie, că-n împărăţia sa soarele niciodată nu
apune, iar lumea zicea că atunci când se mişcă Spania se cutremură
pământul. Filip ar fi putut fi un rege mare, dacă ar fi înţeles vremea
în care trăia.
Chiar
de la suirea sa pe tron îşi propusese ca toată viaţa lui să lupte
pentru stârpirea protestantismului. Fanatismul său, întreţinut şi de
iezuiţi, era aşa de mare încât spunea adesea: "mai bine n-aş mai fi
rege, decât să domnesc peste eretici"; într-adevăr, el se purta cu atâta
cruzime contra reformaţilor, încât aceştia îl numiră "Demonul de la
miazăzi".
În
luptele sale ce le-a avut cu flamanzii, a căutat ca să-i aducă pe
aceştia cu de-a sila la catolicism fiindcă, din îngăduinţa lui Carol
Quintul, primiseră calvinismul.
Măsurile
regelui siliră pe aceşti locuitori să facă o confederaţie, pentru ca cu
armele să-şi apere libertatea religioasă şi politică. Filip, afumat de
fumul fanatic catolic, însărcină pe generalul său, Ducele de Alba, să se
ducă să supună ţările răsculate. Acesta a fost cel mai crud om al
vremii de atunci şi purtarea lui fu înspăimântătoare. Dărâmând toate
fortăreţele răsculaţilor, 18000 de oameni au fost arşi de vii, la 30000
li s-au luat averile rămânând pieritori de foame şi 100000 fură nevoiţi
să părăsească ţara.
Filip, povăţuit de iezuiţi, se hotărî să cureţe Spania de necredincioşi. El dădu un decret prin care ordona ca toţi cei care nu sunt catolici să se boteze s-au să părăsească ţara.
Filip, povăţuit de iezuiţi, se hotărî să cureţe Spania de necredincioşi. El dădu un decret prin care ordona ca toţi cei care nu sunt catolici să se boteze s-au să părăsească ţara.
Cei
mai bogaţi şi-au vândut averile şi-au trecut în alte ţări, iar cei
săraci au rămas pe mâna iezuiţilor şi a inchizitorilor şi-au fost arşi
de vii. În urma acestor măsuri Spania de miazăzi ajunsese o paragină.
Sfârşitul vieţii lui Filip a fost acelaşi ca al lui Irod ucigătorul
pruncilor: păduchi sub piele! iar după dânsul Spania a decăzut mereu şi
nu s-a mai ridicat niciodată.
Iată
un argument destul de bun al suficienţei de sine, al bigotismului
fanatic plin de nenumărate crime şi sânge, manifestat prin ura
ucigătoare de oameni, bazat pe mijloacele de teroare, ca să se impună un
creştinism forţat. Întrebăm Apusul: Oare aşa ne-a învăţat Hristos?
Unde
este iubirea de oameni a Lui? Şi unde este răbdarea care trebuie s-o
avem până la jertfă pentru fraţii noştri mai slabi? ...
Iată
unde a dus pe Filip îngustimea fanatică a suficienţei de sine. De aci
reiese că acel care este căzut în aceste extreme ale sectarismului nu-şi
dă seama de această orbire şi, ascultând de-o vrajă vrăjmaşă, împinge
lucrurile în îngustimea sa până la absurd, prăbuşindu-se în abisul
fărădelegilor şi căzând din creştinism prin călcarea iubirii de oameni.
Oricine care este afumat de-o vară vrăjmaşă sectară luptă pentru ca
să-şi facă prozelitism cât mai mare, ca prin aderenţii ce şi-i câştigă
să poată azi sau mâine să producă "anarhie" prin răzbunare şi
ferocitate. Sectarismul este o vrajă vrăjmaşă care luptă împotriva păcii
lui Hristos, împotriva dragostei Lui, împotriva unităţii Lui care a
legat pe toţi creştinii de veacuri până la sfârşitul veacului acestuia.
Spiritul
anarhic sectar este izvor al răutăţii care ia pacea de pe pământ şi
pustieşte inima de iubirea lui Hristos. Prin îngustimile lui credinţa se
pustieşte, ateismul se generalizează, drepţii se desăvârşesc şi
"judecata cea de pe urmă" se grăbeşte. Ateismul este ultima fază a
sectarismului.
Acesta
tinde să cotropească tot pământul, iar când va reuşi ca toţi
supravieţuitorii acestei lumi, cu voie şi fără de voie, să afirme
negaţia lui Dumnezeu, negaţia nemuririi, negaţia Învierii şi a
Împărăţiei lui Dumnezeu, după o vreme foarte scurtă se vor izbi de
apariţia cea înfricoşată a lui Iisus Hristos ca Judecător al lumii şi Împărat al creştinilor. Atunci fiecare îşi va primi plata ostenelilor sale pentru o veşnicie fără de sfârşit ... Amin.
Parintele Arsenie Boca, Cararea Imparatiei, Editura Sfintei Episcopii Ortodoxe Române a Aradului , anul apariției: 2006, pag.71
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.