În această lună, în ziua a noua, pomenirea Sfinţilor drepţilor Părinţi Ioachim şi Ana.
Prăznuim în această zi pe sfinţii Ioachim şi Ana, ca unii prin
intermediul cărora noi toţi am aflat Mântuirea, pentru naşterea
Preasfintei Stăpânei Doamnei noastre de Dumnezeu Născătoarea.
Sfântul Ioachim, fiul lui Barpatir, era din neamul regelui
David, căruia Dumnezeu i-a rânduit ca Mântuitorul să se nască din
urmaşii lui.
Sfânta Ana era fiica lui Matan. Din partea tatălui ei, era din tribul lui Levi, iar dinspre mama sa, era din tribul lui Iuda.
Prin post şi rugăciune, dar mai ales prin rânduiala lui
Dumnezeu, ei au avut un copil la bătrâneţe, pe Fecioara Maria, Prea
Sfânta Născătoarea de Dumnezeu.
Sfântul Ioachim a murit la ani după ce au avut copila, în
vârsta de 80 de ani, după aducerea şi intrarea fiicei lui în Templul de
la Ierusalim. Sfânta Ana a murit în vârstă de 70 de ani, la doi ani
după sfântul Ioachim, ani pe care i-a petrecut în Templu cu fiica ei.
Sfinţii Ioachim şi Ana sunt adesea invocaţi în rugăciuni de cuplurile care nu reuşesc să aibă copii.
Iar la 25 iulie prăznuim Adormirea sfintei Ana, mama Maicii Domnului.
Tot în această zi, pomenirea Sfântului
Mucenic Severian, care s-a săvârşit legându-i-se de picioare bolovani
de piatră şi apoi spânzurat pe zid.
Sfântul Severian (+ 320) a mucenicit pentru Hristos în cetatea
Sevastia (Sebastia) din Armenia în zilele guvernatorului Licius, în
anii când creştinii erau persecutaţi de împăratul Licinius.
A fost descoperit crestin, pentru că îndemnase şi pe cei patruzeci de mucenici de la Lacul Sebastiei (prăznuiţi la 9 martie) spre nevoinţa muceniciei.
Drept aceea, câteva luni mai târziu (în luna septembrie a
aceluiaşi an 320) păgânii l-au adus şi pe el în faţa judecătorului
pentru a vina de a fi mărturisit credinţa creştină. L-au supus la multe
chinuri, iar mai apoi l-au agăţat pe zidul cetăţii Sebastiei, şi
îngreunându-i picioarele şi grumazul cu bolovani mari de piatră, şi-a
dat sufletul lui Dumnezeu.
Tot în această zi, pomenirea Preacuviosului
Părintelui nostru Teofan mărturisitorul, care a sihăstrit mai înainte
de Diocleţian.
Acest sfânt era din părinţi elini; şi apropiindu-se către
Hristos, fiind încă prunc, a văzut un copil pătimind foarte rău de
frig, şi l-a îmbrăcat cu hainele sale. Întrebându-l tatăl său: "Unde-ţi
sunt hainele, fiul meu?" A răspuns: "Pe Hristos L-am îmbrăcat". Iar
tatăl său zise: "Cine este Hristos? De vreme ce noi cinstim pe Ermes şi
pe Apolon". Atunci copilul, lepădându-se de tatăl său, l-a luat
îngerul Domnului, şi l-a suit în muntele ce se cheama Diavinon, şi l-a
dat în seama unui părinte sihastru, care petrecea viaţa călugărească de
şaptezeci şi cinci de ani. Şi luându-l acel părinte l-a învăţat
Sfânta Carte şi viaţa călugărească; şi erau hrăniţi amândoi de un
înger. După cinci ani, răposând stareţul, copilul a sihăstrit în acea
peşteră cincizeci şi opt de ani.
După aceea, fiind povăţuit de dumnezeiescul înger, a ieşit din
peşteră, şi încălecând pe un leu, a umblat şaizeci de stadii, şi a
predicat pretutindeni credinţa în Hristos. Dar fiind prins, împăraţii
Caros, Carin şi Numerian au pus şi i-au dat o sută de palme. După
aceea, supunându-l la felurite chinuri, şi văzând că prin minunile ce
facea el, venea către Hristos multa multime şi se boteza de dânsul,
s-au ruşinat, şi l-au lăsat să petreacă în sihăstria sa. Şi suindu-se
iarăşi la peştera în care locuise mai înainte, şi petrecând acolo şi
alti şaptesprezece ani în sihăstrie, până s-au făcut toţi anii
sihăstriei lui şaptezeci şi cinci, s-a mutat către Domnul.
Tot în această zi, pomenirea Sfântului Hariton, care de sabie s-a săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea Sfinţilor
Părinţilor celor ce s-au adunat în Efes la Sfântul şi a toată lumea al
treilea Sinod, în zilele împăratului Teodosie cel Mic, şi au caterisit
pe necredinciosul Nestorie, episcop de Constantinopol.
Acest Sfânt şi a toată lumea Sinod s-a adunat pe vremea
împăratului Teodosie cel mic, la anii de la Hristos 431, împotriva lui
Nestorie patriarhul Constantinopolului, care despărţea în două pe unul
Hristos, căci îl zicea că Hristos nu reuneşte în El însusi în mod
desarvârşit firea umană şi firea dumnezeiască, şi îl vedea deci pe
Hristos a fi un simplu om divinizat, şi nu Dumnezeu întrupat. Astfel,
după învăţătura acestui Nestorie, Preasfânta Maria, Mama lui Iisus, nu
poate fi numită Născătoare de Dumnezeu (Theotokos).
Mai ales datorită harului apostolic şi scrierilor inspirate de Duhul Sfânt ale sfântului Chiril de Alexandria (prăznuit la 9 iunie),
Sfinţii Părinţi în număr de două sute, reuniţi în anul 431 la Niceea
într-un Sinod a toată lumea (ecumenic) sub conducerea sfântului Chiril,
au zdrobit erezia lui Nestorie şi au confirmat credinţa primelor două
Sinoade Ecumenice, proclamând clar că Domnul Iisus Hristos a asumat
firea omenească în intregime, ca să ne deschidă nouă posibilitatea unei
adevarate uniri cu firea Sa divina (îndumnezeirea).
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Luna septembrie în 9 zile: Sfinţii şi Drepţii dumnezeieştii Părinţi
Ioachim şi Ana.
Drepții
Ioachim și Ana au fost părinții Maicii Domnului și strămoșii Domnului
Hristos. Este drept, că în Sfânta Scriptură nu găsim nimic despre ei,
dar tradiția creștină a descoperit multe știri adevărate, în scrierile
necanonice, ce înfloareau la începutul creștinătății, în jurul
Bisericii. Din tradițiile sfinte cu privire la părinții Maicii Domnului
aflăm că aceștia erau drepți înaintea lui Dumnezeu și că bogați fiind
ei, la toată sărbătoarea luau două părți din averea lor, o parte o
dădeau săracilor, iar pe cealaltă o dădeau lui Dumnezeu, adică
Bisericii. Dar însoțirea acestor Sfinți s-a ținut multă vreme, prin
dumnezeiasca voință, întru nerodire de prunci, ca să se arate și puterea
darului lui Dumnezeu. Că a naște pântecele cel neroditor și sterp este
puterea harului dumnezeiesc. Deci,
petrecură ei întru însoțire, neavând fii, cincizeci de ani și încă nu
deznădăjduiau, aducându-și aminte de Sfântul patriarh Avraam și soția
lui, cinstita Sara, care, la bătrânețe, a născut fiu pe Isaac, după
făgăduință. Dar, la această vrednicie nu au ajuns, până ce nu au rugat
pe Dumnezeu, în amărăciunea sufletului lor, cu mult post și rugăciune.
Deci, s-a dus Ioachim cu daruri la Ierusalim, la un praznic mare,
arhiereu fiind atunci Isahar, dar arhiereul n-a voit să-i primească
darurile, ocărându-l pentru nerodire, asemenea și un evreu a ocărât pe
Ioachim, zicându-i: "De ce apuci înaintea mea, au nu știi că nevrednic
ești să aduci cu noi daruri, de vreme ce nu ai lăsat seminție în
Israel?" Și
a plecat Ioachim foarte întristat și rușinat și defăimat de la
praznicul acela, și, de mâhnire, nu s-a întors la casa sa, ci s-a dus în
pustie și s-a rugat lui Dumnezeu patruzeci de zile și striga către
Dumnezeu cu lacrimi, ca să-i dea lui rod pântecelui. Asemenea și Ana, în
casa și în grădina sa, se ruga lui Dumnezeu. Și i-a auzit pe dânșii
Domnul și a trimis pe îngerul Său, binevestindu-le lor nașterea Maicii
Domnului, care a și fost, spre mântuirea a tot neamul omenesc.
Întru această zi, cuvânt ca să nu osândim, ci să miluim pe cei ce greşesc.
Nimeni
cu adevărat nu urăște așa păcatul, precum Sfinții. Ei însă nu urăsc pe
cei ce greșesc, nici nu îi osândesc, nici nu-i gonesc pe dânșii, ci încă
și pătimesc cu dânșii și îi învață și-i mângâie, precum un doctor,
vrând să vindece un mădular bolnav, nu arată nebăgare de seamă și
nesârguinţă, ci râvnă spre cela ce boleşte și toate le face ca să-l
tămăduiască. Asemenea și pescarul, când aruncă undița în râu și prinde
un pește mare și-l simte că se tulbură și se afundă, nu îl trage pe el
dintr-o dată și cu silă, ca să nu i se rupă sfoara și să-l piardă cu
totul. Ci, slobozind sfoara cu meșteșug, până umblă el unde voiește,
după ce socotește că s-a obosit și a încetat cu mișcările, atunci începe
iarăși a-l trage pe el încetișor. Așa
și Sfinții cu îndelungă răbdare și cu dragoste învață pe fratele ce
greșește și nu se întorc de la dânsul, nici nu le este lor urât, nici
nu se scârbesc de el, ci îl acoperă și-l sprijinesc, ca la vreme să-l
îndrepteze pe acesta și nici pe alții nu-i lasă ca să-l vădească pe el,
ca și aceia mai mult să sporească în dragostea lui Hristos. Deci, iată
ce a făcut Sfântul Amon, când au venit la dânsul frații, zicându-i:
"Egumene, mergi de vezi în chilia cutărui frate, că are înlăuntru o
femeie și spurcă locul acela". Și ce fel de îndurare a arătat sfântul
suflet acela? Că înțelegând că fratele acela păzește muierea sub un
butoi, venind, a șezut deasupra și le-a poruncit lor să o caute în toată
chilia, iar după ce nu o aflară, le-a zis lor: "Dumnezeu să vă ierte pe
voi", și aceasta zicându-le:"Să
nu credeți lesne cele despre aproapele vostru". Iar acestea le-a făcut
ca pe cel greșit să-l înţelepţească, acoperindu-i lui greșelile. Deci,
luând de mână pe fratele, după ieșirea tuturor, i-a zis lui:
"Grijește-te de sufletul tău, o, frate". Și umilindu-se fratele, a
intrat în el frica de Dumnezeu și a făcut pocăință pentru sufletul său.
Drept aceea și noi, fraților, să câștigăm îndurare și dragoste spre cei
ce greșesc, ca să ne păzim de osândire. Ca și pe noi Dumnezeu să ne
păzească de tot răul și de cumplitul păcat.
Întru această zi, o învăţătură a Sfântului Ştefan.
Să nu ai însoțire cu femeia, ca să nu te arzi de focul ei. Să nu ai
tovărășie cu copiii, ca să nu cazi în laț cu dânșii. Să nu ai tovărășie
cu cel mai bătrân al tău, ci numai ascultă-i cuvintele lui, iar după
faptele lui să nu faci. Să nu iubești a merge la târg, nici să zici, că
mie curat îmi este ochiul, că-l vei face pe el vrăjmaș. Să nu bei vin,
ca să nu ți se facă ție inimă spurcată, poftitoare de dulceți. Să nu
mănânci de două ori pe zi, ca să nu ți se îngrașe ție trupul și să nu se
nască în minte gânduri necuvioase. Să nu-ți închizi ușa către cel
străin, ca să nu-Și închidă Domnul ușile Sale către tine, că, zice: "Cu
ce măsură veți măsura, se va măsura vouă". Să cercetezi pe cel bolnav,
ca Dumnezeu să te cerceteze pe tine. Să nu dormi mult, ci roagă pe
Dumnezeu cu dinadinsul spre ajutorul tău, ca să scapi ca o pasăre din
laț. Să petreci pururea în Biserica lui Dumnezeu, că zice: "Pe
cel ce Mă proslăvește pe Mine, îl voi proslăvi", pentru că, aceasta
făcând, și pe tine te vei mântui și pe cei cu tine. Încă să petreci în
supunere și în tăcere și orice vei cere, să fii ca un începător, ca un
sărac cu duhul. Să nu aduni mai presus de trebuință, ci mai bine să
vieţuieşti cu smerenie. Ostenește-te cu mâinile tale, ca să ai să dai și
celor ce au trebuință. Așa de vei face, vei fi viu în Domnul Dumnezeu,
Căruia Se cuvine slavă acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.
Întru această zi, pomenirea Fericitului Nichita, cel ce se ascundea,
plăcutul lui Dumnezeu (sec. XII).
Plăcutul
lui Dumnezeu cel ascuns, Fericitul Nichita, care se numea Hartularie,
era născut în Constantinopol şi crescut de părinţi de bun neam. Şi în
lume petrecând şi în taină slujind Domnului, atât era de plăcut lui
Dumnezeu, cât şi uşile bisericii singure i se deschideau, când venea el,
în miezul nopţii, la rugăciune şi sfeşnic neaprins de mâini omeneşti îi
lumina lui; şi a avut putere ca, pe preotul cel mort, să-l arate, ca pe
un om viu, lui Sozont diaconul, lucru despre care povestirea este
aceasta: Un preot dreptcredincios şi un diacon cucernic câştigaseră
dragoste, de la Dumnezeu, unul pentru altul, iar după câtăva vreme, prin
drăceasca uneltire, amândoi în vrajbă s-au aflat. Şi era numele
diaconului Sozont, iar numele preotului nu se ştie. Deci, multă vreme în
vrajbă petrecând ei, s-a întâmplat de a murit preotul în supărarea
aceea. Atunci, a început a se tulbura diaconul cu gândul, şi a se mustra
că nu şi-a dezlegat vrajba cu preotul şi nu-şi împăcase mânia prin
iertăciune. Deci, s-a dus să caute un părinte duhovnicesc iscusit,
căruia să-i poată descoperi cugetul său, şi, a străbătut locurile cele
pustii, căutând doctor la rana inimii sale. Şi, aflând un stareţ
îmbunătăţit, destoinic şi sfânt, aceluia i-a mărturisit păcatul mâniei
şi al vrajbei pe care a avut-o cu preotul şi cerea iertăciune. Iar
stareţul i-a grăit lui: "Tot cel ce cere cu credinţă primeşte şi celui
ce bate i se deschide; şi bine faci, frate, îngrijindu-te de grabnica
dezlegare a acestui mare păcat. Să-ţi ajute ţie Domnul, însă nu este al
meu lucrul acesta, o, fiule, ca, adică, să te împac pe tine cu cel mort.
Drept aceea, întoarce-te la Constantinopol, de unde ai venit, şi,
mergând la Biserica cea mare a Sfintei Sofii, noaptea să stai lângă
frumoasele uşi cele mari şi pe care-l vei vedea mai întâi la uşă venind,
aceluia să te închini şi să-i spui de noi şi să-i dai lui această
scrisoare pecetluită. Şi-ţi va fie ţie de la dânsul îndreptare de
păcatul tău." Iar diaconul, împlinind această poruncă a părintelui său
cel duhovnicesc, a mers în cetate şi noaptea, înainte de vreme, a ajuns
la uşile Bisericii Sfintei Sofii şi sta aşteptând venirea feţei celei
neştiute şi, iată, a văzut pe un bărbat apropiindu-se de uşă; şi acela
era fericitul Nichita, despre care ne este nouă această vorbire.
Aceluia, diaconul, închinându-se şi sărutându-l pe el, i-a dat
scrisoarea stareţului şi i-a spus lui mâhnirea sa. Iar bărbatul acela,
ascultând şi socotind cele spuse de diacon şi citind scrisoarea cea dată
de la stareţ, se uda pe sine cu lacrimile şi zicea: "Cine sunt eu ca să
îndrăznesc un lucru ce covârşeşte puterea mea? Însă, nădăjduindu-mă în
rugăciunile celui ce te-a trimis pe tine, pe cât îmi va ajuta Dumnezeu,
de mă voi nevoi la lucrul acesta ce mi se porunceşte". Aceasta zicând, a
stat înaintea uşii şi mâinile spre cer ridicând, se ruga şoptind. Apoi
genunchii plecându-şi şi capul de pământ lipindu-şi, făcea rugăciune
încet. Şi după puţin sculându-se, a zis: "Deschide nouă, Doamne, uşa
milostivirii Tale". Şi îndată, uşa cea dintâi, s-a deschis de la sine,
iar el, luând pe diacon, a intrat în tindă şi, apropiindu-se numai de
uşile bisericii, a zis diaconului: "Aici să stai nemişcat". Iar el
singur a făcut închinăciune în pragul Bisericii şi s-a deschis uşa şi a
intrat înlăuntru. Şi pe când sta în mijlocul Bisericii, rugându-se, de
la bolta bisericii, un sfeşnic luminos s-a pogorât deasupra capului
bărbatului aceluia şi a luminat toată biserica. Apoi a mers la
Jertfelnic şi acolo uşile singure i s-au deschis şi, plecându-şi capul
şi rugându-se în taină, a ieşit venind la diacon şi iarăşi toate uşile,
văzând cu ochii, s-au închis singure. Aceasta văzând, diaconul s-a mirat
şi nu îndrăznea să se apropie de bărbatul acela, că o frică mare îl
cuprinsese pe el. Încă şi faţa lui o vedea ca pe o faţă de înger,
proslăvită de rugăciune. Şi gândea întru sine diaconul de nu cumva acest
chip văzut este înger, iar nu om; şi acest gând nu a rămas tăinuit
pentru bărbatul acela, căci a zis către diacon: "De ce te tulburi cu
cugetul pentru mine, omule? Vezi că şi eu sunt om de ţărână, din sânge
şi carne, în casă luminată născut şi crescut în această cetate, iar
darul lui Dumnezeu lucrează câte voieşte şi întru cei neputincioşi. Ci
să mergem pe calea ce ne stă nouă înainte". Şi a mers la locul târgului,
iar diaconul urma după el. Apoi, ajungând acolo, iarăşi, cu rugăciunea,
a deschis uşile bisericii Preasfintei Născătoarei de Dumnezeu şi,
intrând în biserică şi ieşind, uşile singure s-au închis. Iar diaconul,
la aceasta privind, nimica alta nu zicea cu spaimă, întru sine, fără
numai: "Doamne miluieşte". Au mers apoi la Biserica Vlahernei. Şi
adeverea, după aceea, diaconul că, atât de grabnic i se părea a se face
mergerea lor pe la biserici, încât se asemăna cu zborul unei păsări.
Deci, sosind ei la uşile bisericii Vlahernei, când bărbatul acela a
făcut rugăciune cu lacrimi, îndată, ca şi la celelalte biserici, s-au
deschis uşile singure şi, aşezând pe diacon în uşi, i-a poruncit să
privească cu dinadinsul înlăuntru şi, intrând el singur în Biserică şi
plecându-şi genunchii, se ruga cu osârdie. Iar diaconul, stând în uşi şi
privind, a văzut lumina înlăuntrul bisericii, luminând-o toată, şi un
diacon strălucitor ieşind din altar şi cădind toată biserica. Iar, după
puţină vreme a văzut o ceată de preoţi îmbrăcaţi în haine albe, ieşind
din altar în mijlocul bisericii. Apoi a văzut altă ceată de preoţi
îmbrăcaţi în veşminte mohorâte şi toţi împreună adunându-se în mijlocul
bisericii, cântau cântări alese, din care n-a putut diaconul să înveţe
nici una, fără numai "Aliluia". Deci, bărbatul acela, sculându-se de la
rugăciunea sa, a zis către diacon: "Frate, să intri înlăuntru bisericii
fără de temere şi, spre ceata cea de-a stânga privind, ia aminte la
preoţii cei ce stau, doar vei putea cunoaşte pe preotul acela cu care ai
avut vrajbă." Iar diaconul cu cutremur intrând şi de omul lui Dumnezeu
apropiindu-se, privea spre ceata de-a stânga şi n-a aflat pe preotul cel
căutat. Apoi bărbatul cel în chip de înger a poruncit diaconului să ia
seamă la ceata preoţilor din dreapta. Şi căutând diaconul, a văzut pe
preotul acela cu care avea vrajbă şi l-a arătat pe dânsul cu degetul
omului lui Dumnezeu. Iar acesta a zis diaconului: "Mergi de spune
preotului pe care l-ai cunoscut: Nichita Hartularie stă afară şi te
cheamă pe tine să vii la dânsul". Iar diaconul, mergând după poruncă, a
luat pe preot de mâna dreaptă şi l-a dus la omul lui Dumnezeu, care
ieşise afară din biserică. Iar acesta, căutând cu ochii blând, cu glas
lin i-a zis: "Părinte, să vorbeşti cu fratele tău diaconul şi să
dezlegaţi vrajba pe care aţi avut-o între voi". Şi îndată preotul şi
diaconul şi-au plecat genunchii, unul la altul şi cu deplină sărutare
şi-au dezlegat vrajba. Deci, preotul, după iertăciune, a intrat în
biserică şi a stat în ceata sa, iar omul lui Dumnezeu, Nichita, a făcut
închinăciune pe pragul bisericii şi îndată uşile bisericii s-au închis.
Iar el, luând pe diacon, a pornit să se întoarcă. Şi trecând o parte din
cale a zis către diacon: "Frate Sozont, mântuieşte-ţi sufletul tău şi
să-mi fii şi mie de folos. Iar părintelui celui ce te-a trimis pe tine,
să-i spui: Curăţia sfintelor tale rugăciuni şi îndrăzneala cea către
Dumnezeu poate şi pe morţi a-i ridica"; şi aceasta zicând, s-a dus de la
ochii diaconului. Iar diaconul, închinându-se la locul acela unde au
stat picioarele acelui minunat bărbat, a mers la stareţ, înspăimântat şi
bucuros, slăvind şi mulţumind lui Dumnezeu că s-a învrednicit a se
împăca cu preotul cel mort, în acest chip minunat, cu rugăciunile
robului lui Dumnezeu, Nichita Hartularie, cel ascuns în mijlocul
poporului şi al gâlcevilor lumii şi atât de plăcut lui Dumnezeu, Căruia
Se cuvine slava în veci ! Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.