În această lună, în ziua a paisprezecea, pomenirea înălţării cinstitei şi de viaţă făcătoarei Cruci: Înălţarea Sfintei Cruci.
Constantin cel Mare, întâiul împărat al creştinilor, avea război, precum zic unii dintre istorici, la Roma, împotriva lui Maxenţiu, până a nu lua împărăţia. Iar alţii zic că la apa Dunării, împotriva sciţilor.
Văzând că mulţimea potrivnicilor era mai multă decât oastea lui, era cuprins de nedumerire şi frică. Atunci i s-a arătat în amiaza zilei semnul Crucii cu stele pe cer, şi litere romane împrejurul Crucii, care şi acelea erau închipuite cu stele şi ziceau: "Întru aceasta vei birui". Făcând numaidecât o cruce de aur, după chipul celei ce i se arătase, şi poruncind să fie purtată înaintea ostaşilor săi, au dat război cu vrăjmaşii, dintre care cei mai mulţi au pierit, iar alţii au fugit.
Pentru aceasta, gândind întru sine la puterea Celui ce a fost răstignit pe Cruce, şi crezând că Acesta este Adevăratul Dumnezeu şi întărindu-se cu Botezul împreună cu maica sa, a trimis-o la Ierusalim ca să găsească Crucea lui Hristos. Şi a aflat-o ascunsă, împreună cu celelalte două cruci, pe care fuseseră răstigniţi tâlharii; şi nu numai crucile, ci şi piroanele le-au aflat. Neştiind împărăteasa care ar fi Crucea Domnului, s-a arătat aceasta prin minune. O femeie văduvă moartă, de care s-a atins Crucea, a înviat; iar celelalte doua cruci ale tâlharilor nu au arătat nici un semn de minune. Atunci împărăteasa s-a închinat şi a sărutat Crucea, împreună cu toata suita. Şi neputând încăpea tot poporul să se închine, s-a rugat ca măcar să o vadă. Atunci s-a suit Fericitul Macarie, patriarhul Ierusalimului, şi a înălţat deasupra amvonului Cinstita Cruce, si văzând-o poporul, a început a striga: "Doamne, miluieşte!" Şi de atunci a început a se ţine sărbătoarea Înălţării Cinstitei Cruci.
Tot în această zi, pomenirea adormirii celui între sfinţi Părintele nostru Ioan Gură de Aur, arhiepiscopul Constantinopolului.
Sfântul Ioan Hrisostomul ("Gură de Aur") a răposat în această zi de 14 septembrie, anul 407, în exil, şi pentru praznicul Cinstitei Cruci, i s-a mutat slujba în luna noiembrie în 13 zile.
Iar la 27 ianuarie prăznuim aducerea moaştelor sale la Constantinopol.
Tot în această zi, pomenirea binecredincioasei împărătese Plachila (Placila).
Această sfântă a fost soţia împăratului Teodosie cel Mare, şi petrecând toată viaţa ei întru dreapta credinţă, în grijă şi nevoinţă spre săraci, aşa s-a mutat către Domnul.
Tot în această zi, pomenirea celor 170 sfinţi Părinţi, care s-au adunat la sfântul a toată lumea Sinod al VI-lea.
În anii 680-681, pe vremea împăratului Constantin VI Pogonatul, tatăl lui Iustinian cel Mic, Riznomitul, cârma Bisericii Constantinopolului o purta Serghie, şi a Bisericii Romei, Agaton. Şi s-au adunat la Trula palatului imperial ce se chema Oat, aceştia şi trimişii papei Agaton, ai patriarhilor de Ierusalim şi Alexandria, trei episcopi occidentali şi alţi episcopi şi Părinţi din Orient, până la numărul de 170, şi supunând anatemei pe monoteliţii: Serghie, Pir, Petru şi Pavel, ce fuseseră episcopi ai Constantinopolului, şi pe Macrovie al Antiohiei, pe Chir al Alexandriei, pe Onorie al Romei, pe Ştefan şi Polihronie şi pe cei ce erau la un gând cu dânşii. Sfântul Sinod s-a adunat pe vremea celui mai sus zis Constantin Pogonatul, iar Cartea Canoanelor s-a făcut în zilele lui Iustinian, fiul lui.
Tot în această zi, pomenirea Sfântului Mucenic Papa.
Acest sfânt a trăit pe vremea împărăţiei lui Maximian şi a lui Magnus, ighemonul cetăţii Larandrei din Eparhia Licaoniei. Iar chipul muceniciei sale a fost în multe feluri în timpul cărora şi-a dat sufletul către Domnul.
Tot în această zi, pomenirea Sfântului Mucenic Teoclit, care prin sabie s-a săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea Sfântului Valerian pruncul, care de sabie s-a săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea Sfântului noul cuvios Mucenic Macarie de la Mănăstirea Dionisiu (Muntele Athos), care a mărturisit în Tesalonic la anul 1525, şi a fost ucenic al Sfântului Nifon, patriarhul Constantinopolului, şi care prin sabie s-a săvârşit.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.Inaltarea cinstitei si de viata facatoarei Cruci a Domnului.
In
pragul anului nou bisericesc, adica in luna septembrie, la scurt timp
dupa Nasterea Maicii Domnului (la 8 septembrie), praznuim inaltarea
Sfintei Cruci (la 14 septembrie), doua praznice ce sunt ca doua izvoare
de putere duhovniceasca in evlavia Bisericii noastre ortodoxe. Dar, pe
masura ce ne apropiem de praznicul Crucii ne dam seama ca Crucea pe care
o sarbatorim este de fapt lemnul Crucii pe care Domnul Hristos a fost
rastignit, pentru mantuirea noastra. Marturisim, cu alte cuvinte, ca
mantuirea noastra s-a infaptuit prin patimirea cea grozava a Domnului
nostru Iisus Hristos pe lemnul Crucii. Crucea este, adica, partea cea
mai adanca din taina mantuirii fiecaruia din noi, partea cea mai adanca
din taina mantuirii lumii intregi. Este ca si cum fiecare in parte,
dimpreuna cu toata lumea, am marturisi cu recunostinta si am zice catre
Hristos cel rastignit: Te-ai gandit pe Crucea ta si la mine, Doamne, si o
picatura din sangele Tau ai varsat-o si pentru mine, in ceasul
patimirii Tale, pe lemnul cel grozav al Crucii. Invata-ne sa nu uitam
dragostea aceasta a Ta niciodata si ca-Ti suntem datori cu un raspuns,
ca dragostea cu dragoste se plateste.
Precum se stie, cinstirea Sfintei Cruci incepe din timpul Apostolilor
: "Iar mie, sa nu-mi fie a ma lauda, decat numai in Crucea Domnului
nostru Iisus Hristos, prin care lumea este rastignita pentru mine, si eu
pentru lume" (Gal. 6, 14); asa scria Sfantul Apostol Pavel galatenilor,
vorbind de taina Crucii. Iar, in alta parte, tot el adauga: "Cuvintul
Crucii, pentru cei ce pier este nebunie, iar pentru noi, cei ce ne
mantuim, este puterea lui Dumnezeu" (I Cor. 1, 18). Cu aceasta cinstire
fata de taina Crucii au strabatut crestinii tot timpul prigoanelor, trei
sute de ani, pana la vremea cand a venit la Roma, marele Constantin
imparatul.
Vremea marelui imparat, la randul ei, a fost pentru crestinatate ca o
adevarata nastere din nou a evlaviei, fata de Sfanta Cruce, mostenita
de la Apostoli. Mai intai, imparatul Constantin insusi s-a crestinat,
printr-un semn ceresc, ca si Pavel Apostolul pe drumul Damascului, si
anume prin aratarea semnului Sfintei Cruci, in amiaza zilei, pe cer,
alcatuita din stele si cu indemnul tot din stele alcatuit: "Invinge prin
aceasta"! Deci, vazand in aceasta un semn dumnezeiesc, imparatul
porunci mestesugarilor lui si facand cruce mare din aur si din pietre
scumpe, dupa chipul ce se aratase, porunci ca acest semn sa mearga
inaintea ostilor sale. Deci, lovindu-se cu oastea lui Maxentiu, marele
Constantin intra biruitor in Roma (312). Si asa, plecat din Galia ca un
pagin, dupa biruinta de la Podul Milvius, pe Tibru, Sfantul Constantin
intra in Roma, hotarat pentru Crucea lui Hristos si libertatea
crestinilor, dand edictul din Milan, la 313.
Un alt fapt de sporire a evlaviei catre Sfanta Cruce, fara de
asemanare, a fost descoperirea la Ierusalim, tot in acest timp, a
lemnului Crucii, pe care a fost rastignit, pentru noi, Hristos Domnul.
Se stie ca, ajuns singur stapanitor peste toata imparatia romanilor,
marele Constantin a trimis pe maica sa, Sfanta Elena, in Tara Sfanta, cu
multa avere, spre cercetarea si innoirea sfintelor locuri si spre
cautarea lemnului Crucii Domnului. Deci, pe cand se sapa pamantul pentru
temeliile marii biserici a Invierii Domnului, din dumnezeiasca
oranduire, s-au aflat, nu departe de Sfantul Mormant, trei cruci, adica
Crucea lui Hristos si cele doua cruci pe care au patimit talharii. Si nu
numai crucile, ci si piroanele le-au aflat. Deci, nestiind imparateasa
si intrebandu-se care sa fi fost Crucea Domnului, s-a aratat prin
minunea ce s-a facut cu o fecioara moarta ce o duceau la ingropare, ca a
inviat-o cu puterea Crucii lui Hristos, nearatind celelalte cruci nici
un semn de minune. Si s-a inchinat imparateasa si a sarutat-o si,
impreuna cu ea, tot poporul. Si, neincapand tot poporul sa se inchine,
s-a rugat multimea ca macar sa o vada si sa fie binecuvantata. Si s-a
suit, atunci, fericitul Macarie, patriarhul Ierusalimului, pe un amvon
inalt si a ridicat cinstita Cruce a Domnului, binecuvantandu-i cu dansa,
pe care vazand-o poporul a inceput a striga : "Doamne miluieste-ne"! Si
a fost descoperirea aceasta a Crucii Domnului ca o zguduire a intregii
crestinatati si de atunci, au inceput calatoriile in Tara Sfanta si, in
fiecare an, praznicul Sfintei Cruci la 14 septembrie.
Alt fapt care a marit cinstirea Sfintei Cruci a fost aratarea
semnului Crucii Domnului pe cer la Ierusalim, pe vremea imparatului
Constantiu, fiul marelui Constantin (337-361), in Duminica de Rusalii,
la 7 mai 351, pe la ceasul al treilea din zi, ora 9 dimineata. Si a stat
acest semn al Crucii mai luminat decat soarele, deasupra muntelui
Golgota si tot poporul privea, minunandu-se cu mare teama.
De acest semn minunat, a instiintat fericitul Chiril, patriarhul
Ierusalimului, prin scrisoare, pe imparatul Constantiu, sfatuindu-l spre
dreapta credinta, ca era arian, iar Sozomen, istoricul, scrie ca, din
aratarea aceasta a Crucii pe cer, multi s-au incredintat ca Hristos este
Mesia si au venit la dreapta credinta, vazand ei ea aceasta nu este
alcatuita de oameni, ci de Duhul Sfant, fiind marturisita cu semne din
cer.
A sporit, in sfarsit, cinstirea Sfintei Cruci si prin biruinta ei
asupra persilor, pe vremea imparatiei lui Heraclie (610-641). Persii au
cucerit Ierusalimul in anul 615 si l-au jefuit, luand intre altele
odoare de pret si lemnul sfintei Cruci si ducandu-l in capitala lor, la
Ctesifon. Dar imparatul Heraclie a trecut la lupta si a invins peste
tot. Persii au fost siliti sa aduca inapoi, in Ierusalim, lemnul Crucii,
care a fost predat in mainile lui Zaharia, patriarhul Tarii Sfinte.
Este drept ca in anul 633, Heraclic a mutat, cu mare alai, pentru
totdeauna, lemnul Crucii, de la Ierusalim, in capitala sa,
Constantinopol. Dar de atunci, la Inaltarea Sfintei Cruci, la 14
septembrie, se praznuieste si aceasta biruinta a Crucii Domnului asupra
persilor.
Fireste, de la aceasta data, lemnul Sfintei Cruci a fost impartit in
particele mici si trimis la diferite biserici. Dar, ca "Puterea lui
Dumnezeu", Crucea DomnuIui isi pastreaza in lume, taina si lucrarea ei,
vie si intreaga. Ea ramane cel mai inalt Altar al celei mai inalte
Jertfe: dumnezeiasca Jertfa a Rascumpararii lumii intregi si a noastra a
tuturora, o data pentru totdeauna, in veci si de-a pururi. Acestei
"Puteri a lui Dumnezeu" i se spune: "Crucii Tale ne inchinam Stapane, si
sfanta Invierea Ta o laudam si o marim".
Biserica latina praznuieste si ea inaltarea Sfintei Cruci, in fiecare
an si tot la 14 septembrie. In afara de acest praznic, Biserica
Ortodoxa cinsteste, de inca trei ori pe an, Sfanta Cruce: a treia
duminica din Postul Mare, la 7 mai si si la 1 august. Dumnezeului nostru
slava !
Intru aceasta zi, invatatura la Inaltarea cinstitei Cruci.
Astazi,
fratilor, Preasfanta Cruce se ridica dezlegand pacatele noastre si tot
anul innoindu-l cu Inaltarea ei; inca si inimile noastre, cele invechite
cu pacatul, le innoieste. Ca, prin aceasta Sfanta Cruce, ne-am
rascumparat din blestemul Legii, ca pe aceasta a fost pironit Domnul
Dumnezeul nostru si zapisul pacatelor noastre l-a rupt. Prin Cruce, a
omorat toate pacatele noastre si smintelile. Tot pe ea ne-a dat-o noua
Stapanul si Dumnezeu arma asupra potrivnicului vrajmas. Prin Cruce
moartea s-a omorat si iadul s-a stricat. Prin ea Adam cel omorat de
demult iarasi s-a innoit si Eva din blestem s-a slobozit. Ca, prin
gustarea din pom, a fost cazut din Rai de demult si, iarasi, prin lemnul
Crucii s-a salasuit in Rai. Si aceasta este biruinta noastra asupra
potrivnicului. Cu aceasta insemnandu-ne, nu ne temem de vrajmasul cel
vazut si nevazut, ca ea este tamaduitoare de patimile noastre. Aceasta
este care satura cu credinta inimile noastre. Ea este pazitoarea tuturor
crestinilor si carmuitoarea tuturor. Cu aceasta ne insemnam noi tot
trupul si bucatele noastre si nu se apropie de noi raul. Fiindca aceasta
asuprelile noastre le goneste.
Drept aceea, fratilor, pe aceasta Sfanta Cruce cu frica sarutand-o si
cazand inaintea ei, sa lepadam de la noi toata rautatea, iutimea,
mania, clevetirea, lacomia, fapta de rusine si betia, acestea toate
diavolului sa le lepadam. Sa iubim pacea, blandetile, trezia iubirea de
saraci, primirea de straini, postirea si curatia, ca acestea sunt viata
ingereasca si cu aceste fapte toti cei dreptcredinciosi se mantuiesc.
Aceasta curatie si faptele asemenea ei sa le iubim,. ca sa fim fiii
Celui preainalt si partasi ai Imparatiei Lui, slavind pe Preasfanta
Treime, pe Tatal si pe Fiul, si pe Sfantul Duh, acum si pururea si in
vecii vecilor. Amin.
Al Preacuviosului Parinte Efrem Sirul, cuvant la Sfanta si de viata facatoarea Cruce.
Toata
sarbatoarea si fapta Domnului nostru Iisus Hristos este mantuire si
lauda pentru noi, credinciosii, iar lauda laudelor este Crucea. Si
sarbatoarea sarbatorilor, bine placuta lui Dumnezeu, este cand Hristos,
pasca noastra, "Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridica pacatul lumii" (loan
1, 29), pentru noi S-a Jertfit, iar, mai vartos, cand a inviat din
morti.
Aceasta este doamna si imparateasa sarbatorilor. Si celelalte toate
sfinte sunt si cinstite si unele de altele se deosebesc in slava
stralucind ca fulgerul dumnezeirii. Si pe acestea le cinsteste dupa
vrednicie si le praznuieste cu credinta cel sarguitor la poruncile lui
Dumnezeu. Iar cei intinati si pangariti de pacate si in praznic sunt
fara praznice. Iar sarbatoarea buna si placuta lui Dumnezeu este
pocainta cu lacrimi si departarea de pacate si cunostinta lui Dumnezeu
si dorirea de bunatatile cele vesnice. Si cand se fac acestea, atunci si
in cer bucurie se face si Biserica se bucura si salta si cheama
impreuna pe toti dreptii, zicand : "Bucurati-va impreuna cu mine, ca
fiul meu acesta mort era cu pacatele si a inviat prin pocainta".
Sarbatoare buna si placuta lui Dumnezeu este atunci cand, impreuna cu
noi, serbeaza Hristos, cand se savarsesc sarbatorile Lui si se cinstesc
dumnezeiestile Scripturi. Si impreuna serbeaza Hristos unde sunt adunati
oameni intru numele Lui, in dragoste, fara vrajba, nici fatarnicie.
Impreuna serbeaza Hristos unde sunt cautati saracii, unde sarmanii sunt
mangaiati, unde strainii sunt odihniti. Impreuna serbeaza Hristos, unse
este cinstirea lui Dumnezeu, in psalmi, in laude si in cantari
duhovnicesti, deci acestia sunt cei adunati in numele Sau. Ca in
mijlocul acestora a fagaduit Domnul sa fie si sa Se afle. Fericiti sunt
cei ce in acest chip sunt adunati, ca pe Stapanul in mijlocul lor
avandu-L, nimeni nu-i va vatama pe dansii.
Deci, asa sa cinstim sarbatorile Domnului, nu sarbatoreste, ci
dumnezeieste, nu lumeste, ci mai presus de lume. Nu pridvoare sa
incununam, nu dantuiri sa alcatuim, nu fetele sa le impodobim, nu cu
fluiere si eu laute auzul sa-l indulcim, nu cu haine moi sa ne imbracam,
nici cu podoabe de aur sa ne mandrim, nu cu benchetuiri si cu betii. Nu
pentru mancare sa strici lucrul lui Dumnezeu. Sa nu te pagubesti de
dumnezeiasca Liturghie, pentru nesatiosuI tau pantece, indeletnicindu-te
la bucatarie, ci acestea sa le lasam acelora al caror dumnezeu este
pantecele si slava desarta. Iar noi toti, dimpreuna si mici si mari,
barbati si femei, monahi si monahii, crestineste si cu evlavie sa
cinstim sarbatorile Domnului, precum ne-am invatat, in psalmi, si in
laude si in cantari duhovnicesti. Sa incununam pridvoarele crestineste,
iar nu ca paganii, ca umbra Legii a trecut, iar adevarul a inflorit,
precum auzim pe Apostol, zicand : "Cele vechi au trecut, iar toate s-au
facut noi" (II Cor. 5, 17). Inselaciunea idolilor s-a surpat, moartea
s-a pradat, robia cea din iad s-a dezlegat, imparatiile inselaciunii
cele cu multi dumnezei s-au sfaramat, omul s-a eliberat, Dumnezeu
imparateste, zidirea se veseleste, Crucea domneste si toate neamurile,
popoarele, semintiile si limbile i se inchina si intru dansa ne si
laudam, impreuna cu fericitul Pavel, zicand : "Iar mie, sa nu-mi fie a
ma lauda, decat numai in Crucea Domului nostru Iisus Hristos" (Gal. 6,
14). Pentru aceasta, pe facatoarea de viata Cruce sa o purtam si pe
usile noastre si pe frunte si pe ochi si pe gura si pe piept si pe toate
madularele noastre si sa ne intarim cu nebiruita arma a crestinilor, cu
biruitoarea mortii cu nadejdea credinciosilor, cu lumina marginilor
pamantului, cu deschizatoarea Raiului, cu surpatoarea eresurilor, cu
intarirea dreptei credinte, cu pazitoarea cea mare a credinciosilor, cu
lauda cea de mantuire a Bisericii.
De aceasta, o, crestinilor, sa nu ne lipsim, purtandu-o in tot locul,
in fiecare ceas si minut. Si fara dansa nimic sa nu savarsim, ci si
dormind si sculandu-ne si lucrand
si mancand si band si calatorind si pe mare inotand si rauri trecand,
toate madularele noastre cu facatoarea de viata Cruce sa le pecetluim.
Si niciodata nu ne vom teme "de frica de noapte, de sageata ce zboara
ziua, de lucrul ce umbla in intuneric, de molima ce bantuie intru
amiaza" (Ps. 90, 5-6). Daca totdeauna, frate, pe aceasta spre ajutorul
tau o vei lua, nu vor veni catre tine rele si bataie nu se va apropia de
locasul tau. Ca, vazandu-o pe aceasta, puterile cele potrivnice se
infioara si se departeaza. Aceasta inselaciunea idolilor a surpat.
Aceasta lumea toata a luminat. Aceasta intunericul l-a pierdut si a
intors lumina. Aceasta, neamurile de la apus si de la miazanoapte si de
la mare si de la rasarit, adunandu-le, le-a legat intr-o Biserica si
intru o credinta, intr-un Botez si intru o dragoste. O, ce fel de gura
sau ce fel de limba va lauda, dupa vrednicie, zidul cel nebiruit al
dreptcredinciosilor, pe purtatoarea de biruinta arma a marelui imparat
Iisus Hristos? Crucea este invierea mortilor, Crucea, nadejdea
crestinilor, Crucea, toiagul schiopilor, Crucea, fraul bogatilor,
surparea mandrilor, Crucea, semn de biruinta asupra dracilor,
povatuitoarea tinerilor, Crucea, pretuirea negutatorilor, nadejdea celor
deznadajduiti, ocarmuitoarea celor ce inoata pe ape, Crucea, limanul
celor inviforati, zidul celor ce li se dau razboie, Crucea, tatal
sarmanilor, sfetnicul dreptilor, Crucea, mangaierea scarbitilor,
pazitoarea pruncilor, capul barbatilor , cununa batranilor, Crucea,
lumina celor ce stau in intuneric. Crucea, marea cuviinta a imparatilor,
filosofia barbarilor, Crucea, slobozirea robilor, intelepciunea
neinvatatilor, Crucea, propovaduirea Proorocilor, impreuna-alergarea
Apostolilor, lauda Mucenicilor; Crucea, intreaga intelepciune a
feciorelnicilor, bucuria preotilor ; Crucea, temelia Bisericii,
intemeierea lumii; Crucea, pierderea capistelor idolesti; Crucea,
puterea celor neputinciosi, doctorul bolnavilor; Crucea, curatirea
leprosilor, indreptarea slabanogilor; Crucea, painea flamanzilor,
izvorul celor insetati; Crucea, indrazneala monahilor, acoperamantul
celor goi.
Aceasta este aceea care s-a infipt in mijlocul lumii si s-a sadit in
locul Capatinii si indata a odraslit strugurele vietii. Cu aceasta
sfanta arma a rupt Hristos pantecele iadului cel atotmancator si a
astupat gura cea mult maiastra a diavolului. Pe aceasta vazandu-o
moartea, cutremurandu-se si infiorandu-se, a slobozit pe toti cei pe
care ii avea de la cel intai zidit. Cu aceasta, intrarmandu-se,
fericitii Apostoli toata puterea vrajmasului au calcat-o si pe toate
neamurile, vanandu-Ie, la inchinarea ei le-au adunat. Cu aceasta, ca si
cu o platosa imbracandu-se, mucenicii si ostasii lui Hristos toate
nascocirile tiranilor le-au calcat si cu indrazneala L-au propovaduit.
Pe aceasta ridicand-o si purtand-o, cei ce pentru Hristos s-au lepadat
de cele din lume, cu multa bucurie, locuiesc in pustietati si in munti
si in pesteri si in crapaturile pamantului. O, ce bunatate nemasurata si
neasemanata a indurarilor lui Dumnezeu. Cate bunatati a daruit prin
Cruce neamului omenesc! Slava iubirii Lui de oameni, inchinaciune si
stapinire in veci. Amin.
Ati auzit, iubitilor si iubitorilor de Hristos, cat de mare este
puterea Crucii, cate sunt ispravile ei, cate sunt bunatatile? Ca
aceasta, ca un bun carmaci, carmuind viata noastra de aici si
impacandu-o, s-a facut noua pricinuitoare si de viata cea vesnica ce va
sa fie. Aceasta cinstita Cruce, la a doua venire a lui Hristos, iarasi
va sa se arate, ca un cinstit si de viata facator, vrednic de cucernicie
si sfant sceptru al marelui imparat Hristos, dupa cuvantul Stapanului,
care a zis ea : "Se va arata pe cer' semnul Fiului Omului". (Matei, 24,
30). Drept aceea, aceasta se va arata intai pe cer, impreuna cu toate
ostile ingeresti, luminand tot pamantul, pana la marginile lui, mai mult
decat stralucirea soarelui si vestind venirea Stapanului Hristos.
Caruia si de la noi sa-I fie cinste, slava si inchinaciune, acum si
pururea si in vecii vecilor ! Amin.
Cuvant la Duminica dupa Inaltarea cinstitei si de viata facatoarei Cruci, al Sfantului Dimitris, mitropolitul Rostovului. "Ce-i foloseste omului sa castige lumea intreaga, daca-si pierde sufletul?" (Marcu, 8, 36).
Si
sufletul si lumea aceasta, amandoua ne sunt iubite, iubitilor
ascultatori. Amandoua sunt iubite oamenilor si mantuirea sufleteasca si
indulcirea din lumea aceasta. Iubit este sufletul, ca cel legat impreuna
cu trupul din pantecele cel de mama si impreuna-nascut, precum graieste
David: ,,Izbaveste de sabie sufletul meu si din mana cainelui pe cel
unul nascut al meu". Iubita este si lumea aceasta, pe care insusi
Dumnezeu a iubit-o. Ca atat a iubit Dumnezeu lumea, adica pe om, cat si a
patimi pentru dansa a binevoit. Iubit este sufletul, pentru ca
printr-insul viem, printr-insul ne miscam, iar, luandu-se sufletul, omul
mort ramane. Iubita este si lumea aceasta, pentru ca intr-insa ne
indulcim, intru dansa ne odihnim, intru dansa toate cele de trebuinta
vietii noastre de acum le avem. Iubit este sufletul pentru ca acesta,
toate simtirile noastre inviindu-Ie, le da lor putere de indulcire din
toate bunatatile cele pamantesti. Ca fara de suflet nici o simtire nu
poate lucra ceva, nici a se indulci din ceva. Iubita este si lumea
aceasta, ca ea pe toate cele placute le pune inaintea simtirii noastre,
spre indulcire: ochilor, bogatiile si frumusetile cele placute ale
fetelor; auzului, cantarile cele dulci si muzicale; gustului, ospetele;
mirosului, aromatele cele cu buna mireasma; pipairii, impatimirile cele
dulci. Iubit este sufletul, ca cine din pamanteni pofteste a se desparti
de dansul; si cine n-ar pofti a vietui cu sufletul o mie de ani, in
vecii cei fara de sfarsit? Iubita este si lumea aceasta, ca cine nu
pofteste bunatatile cele ce sunt intru dansa? Cine nu cauta bunatatile
cele, ce sunt in lume? Cine nu se bucura de cinste si de slava? Cine nu
se ingrijeste a avea ceva ca sa nu fie sarac? Si de abia este eu putinta
a cunoaste ce este mai bun, sufletul sau lumea aceasta? Ca cine nu o
pofteste? Insa, dumnezeiasca Evanghelie arata, ca mai bun este sufletul,
cand zice : "Ce folos este omului de ar dobandi lumea toata si se va
pagubi de sufletul sau". Iar viata noastra cea patimasa si iubitoare de
patimi, iubeste mai bine lumea aceasta, uitand de sufletul sau. Deci, ce
sa facem? Cum vom cunoaste deslusit daca sufletul este mai bun, sau
lumea aceasta? Sa le judecam bine pe amandoua, si sufletul si lumea. Sa
le punem in cumpana pe amandoua si sa le cumpanim si sa vedem, care va
atarna mai mult. Oare sufletul va atarna mai mult decat lumea, sau
lumea, decat sufletul? Si asa vom cunoaste ce este mai bun. Iar cumpana
sa ne fie noua cinstita si de viata facatoare Crucea Ta, Hristoase
Mantuitorul nostru, pe care ai fost rastignit pentru Mantuirea noastra.
Sufletul Tau Ti-ai pus pentru noi si, decat toata lumea mai mult, ai
atarnat, precum Tu Insuti ai zis in Evanghelie: "Indrazniti! Eu am
biruit lumea" (loan. 16. 33). Este obiceiul la oameni ca pe acel lucru
sa-l laude si sa-l iubeasca mai mult, care este mai frumos, care este
mai scump, care este mai de pret, care este mai bun. Sa incep, dar, a
cumpani, cu socotinta, ce este mai frumos, oare sufletul sau lumea? Ce
este mai de pret, sufletul sau lumea? Sa punem pe acestea doua una langa
aIta. Ca lucrurile cele potrivnice, puse fiind aproape unul de
celalalt, mai bine se cunosc si se arata. Cu adevarat nu este lesne a
cumpani cineva sufletul si lumea, atat de greu ca si cum ar avea cineva
sa cumpaneasca para focului. O intrebare ca aceasta a fost pusa de
demult lui Ezdra de ingerul Uriel: "Cumpaneste-mi mie", i-a zis,
greutatea focului". Dar nu s-a apucat Ezdra de un lucru ca acesta, ci a
raspuns ingerului, zicand: "Cine poate para focului a o cumpani? Au doar
poate face omul ceea ce tu poftesti a sti de la mine?" Nu se stia
atunci matematica cea de acum, ca ar fi zis asa: "Cumpaneste mai intai
lemnele cat vor face si arde-Ie pe ele. Dupa aceea vei cumpani cenusa si
carbunii ce au ramas. Si cat a fost prisosinta cumpanirii cea mai
inainte de ardere, atata a iesit si s-a dus in para focului".
Vom cumpani, deci, sufletul ca pe o para de foc, iar lumea aceasta ca
pe niste carbuni si cenusa. Sa ne apropiem mai intai catre aceasta
intrebare: Ce este mai frumos? Oare sufletul sau lumea aceasta? Spre
care lucru sa intoarcem mai intai ochii nostri, spre suflet sau spre
lumea aceasta, adica la ceea ce vedem, la ceea ce cunoastem mai intai?
Sufletul nostru este nevazut. Cu ochii cei trupesti pe acela nu-l vedem,
fara numai cu ochii gandului. Iar lumea aceasta toata este inaintea
ochilor nostri, cu toate lucrarile sale, si printr-insa strabatem cu
vederea. Deci, ce? Oare nu este frumoasa lumea aceasta? Atatea randuieli
minunate are intru dansa, inalte, preastralucite si preacinstite sunt.
Atatea podoabe de aur, de argint, de pietre scumpe, de margaritare de
mult pret, de haine preaminunate sunt intru dansa. Atatea fetze
preafrumoase, preaiubite, care au frumusetea lor fireasca, impodobite ca
niste biserici! Atatea lacasuri fericite, palate stralucite, icoane
minunate, zidiri cu mare mestesug. Iar langa acestea, o, cat de dulcea
si de preaiubita prietenie, insotirea si impartasirea, ospetele,
veseliile, petrecerile, mangaierile si, mai presus de toate. dulceata
cea vremelnica a pacatelor. Atata este de minunata lumea aceasta,
frumoasa si iubita, incat si ochii si inima omeneasca le trage catre ea,
ca magnetul de fier, incat unii nu voiesc nici macar putin sa-si
intoarca ochii si inima de la ea. Nu in zadar se ruga David sa se
intoarea ochii sai, ca sa nu vada desertaciunea. Deci, de ar fi zis
cineva: "David, intoarce tu insuti ochii tai, ca sa nu vada
desertaciunea, nu cauta la desertaciune, ci intoarce-te de la ea!",
David ar fi raspuns : "Nicidecum nu pot eu insumi intoarce ochii mei de
la desertaciune, fara numai Dumnezeu cel atotputernic ii va intoarce,
pentru ca muIt s-au afundat in desertaciune, si neabatut o privesc pe ea
si nu este in puterea mea sa biruiesc ochii mei, fara numai in puterea
unuia Dumnezeu. Tu Doamne, intoarce ochii mei, ca sa nu vada
desertaciunea!" Si, daca ochii nu-i cu putinta cu lesnire a-i intoarce
de la ·aceasta desarta lume, cu cat mai vartos nu este cu lesnire a
intoarce inima. Atat de frumoasa si de iubita ne este noua aceasta lume.
Iar sufletul nostru, pe care nu-l vedem, ce este? Cum cugetam spre
el? Oare are vreo frumusete a sa? Dar sa intrebam mai intai ce este
sufletul? Raspunde mai intai Sfantul Ioan Damaschin, ca un filosof:
sufletul este duh de gand, avand viata de-a pururea, de-a pururea
miscandu-se catre bine si catre rau, din sloboda lui voie. Iar fericitul
Ambrozie raspunde, ca un teolog: sufletul este fire zidita, nevazuta,
fara de trup, fara de moarte, dupa asemanarea lui Dumnezeu, avand chipul
Ziditorului sau. Deci, lasand raspunsul cel filosofic, sa luam aminte
la cel teologic: sufletul este asemanarea omului cu Dumnezeu. Ca si cum
ai zice: cineva de-aproape de Dumnezeu, cu asemanarea, avand chipul
Ziditorului sau. Deci intreb: ce este mai frumos decat Dumnezeu? Nimic.
Pentru ca Acesta, precum este izvor de toata intelepciunea, asa este si
izvor si a toata frumusetea, a Carui frumusete poate, in parte, a fi
cunoscuta de noi din insesi zidirile Lui cele preafrumoase. Deci merg
catre cele mai de sus preafrumoase zidiri ale lui Dumnezeu. Voi ridica
ochii mei catre cer: au nu este mai frumos cerul, decat toate
frumusetile pamantului? Asa este cu adevarat. Ma voi invata deci, mai
intai, din frumoasa zidire a lui Dumnezeu, vazuta pe cer, precum si
David graieste: "Din lucrul mainilor Tale m-am invatat, ca voi vedea
cerurile, lucrul degetelor Tale, luna si stelele, pe care tu le-ai
intemeiat". Frumos este cerul noaptea, cu stelele si cu luna fiind
impodobit. Frumoasa este si ziua, cu soarele cel ce lumineaza lumea. O,
cu cat mai frumos este Ziditorul, Cel ce le-a facut pe acestea. Cerul cu
preafrumosii sai luminatori va sta pana la o vreme. Va fi vremea aceea
cand vor cadea stelele ca frunzele din copaci si cerul se va infasura ca
o hartie. Iar Ziditorul va ramane in frumusetea Sa, niciodata
schimbandu-Se: acelea vor pieri, iar Tu vei ramane! Dar sa socotim bine
si zidirea cea nevazuta, adica pe ingeri, pe care numai ochii nostri cei
de gand ii vad. Frumusetea acestora este negraita, si covarseste si
stelele si luna si soarele, in multe feluri fiind inchipuita. Ca dupa
cate cete de ingeri sunt in Ceruri, fiecare, si cu locul si cu
frumusetea, covarseste una pe alta. Frumos este ingerul, mai frumos este
arhanghelul. Peste arhangheli, mai frumoase sunt cetele cele mai de
sus; peste acelea, serafimii; peste serafimi, mai frumosi sunt
heruvimii, a caror frumusete, oare ce limba pamanteasca poate sa o
povesteasca? O, cu cat mai fara de asemanare, mai vartos decat toate
cetele ingeresti, este mai frumos Ziditorul? O, frumusete negraita, de
mintea omeneasca neajunsa.
Aici sa ne apropiem de frumusetea cea sufleteasca si sa pomenim
iarasi, cuvantul teologic, ce s-a zis mai sus: ca, adica, sufletul este
dupa asemanarea lui Dumnezeu, avand chipul Ziditorului sau. Si sa luam
seama, cu judecata deslusita, numai la acest cuvant: "dupa asemanarea
lui Dumnezeu", care va sa zica: foarte de aproape, asemenea Lui. Dintre
toate zidirile cele de sus si cele de jos, care este asemenea lui
Dumnezeu? Nici una, afara de aceste doua cuvantatoare zidiri: ingerul si
sufletul omenesc, pentru ca in aceste doua zidiri este aratat chipul
Sfintei Treimi. Are ingerul tinere de minte, intelegere si voie, are si
sufletul omului tinere de minte, intelegere si voie. Iarasi voi intreba,
dintre aceste doua zidiri intelegatoare, zidite dupa asemanarea lui
Dumnezeu, care este mai asemenea Lui, ingerul sau sufletul omului? Vad,
ce veti zice, ca ingerul este mai asemenea lui Dumnezeu, fiindca este
fara de trup si cu locul mai aproape de Dansul, de-a pururea stand
inaintea scaunului Sau, precum scrie in Evanghelie: "Ingerii de-a
pururea vad fatza Parintelui ceresc". Privind insa in dumnezeiasca
Scriptura, vom cunoaste ca sufletul omului este mai dupa asemanarea lui
Dumnezeu, decat ingerul. Ca pentru inger nu citim ca ar fi grait
Dumnezeu: Sa facem pe inger dupa chipul si asemanarea noastra, ci numai
pentru sufletul omenesc citim aceasta, ca a zis Dumnezeu: sa facem pe om
dupa chipul si asemanarea Noastra, adica pe sufletul omenesc. Pentru ca
intru el, precum s-a zis, se arata deplin chipul lui Dumnezeu. Si, desi
amandoua aceste zidiri, ingerul si sufletul omenesc, au tinere de minte
intelegatoare si voie, nu le au in acelasi chip. Caci, macar ca
ingerul are voie, insa nu are voie de sine stapanitoare, ca nu face
altceva ingerul, fara numai ceea ce ii porunceste Dumnezeu. Ca precum
Insusi Domnul Dumnezeu ceea ce voieste si face, cu voie de sine
stapanitoare, asa si omului i-a dat voie de sine stapanitoare, ca ceea
ce voieste, sa faca: si cu aceasta de sine stapanire sufletul omului
este mai deaproape asemenea cu Dumnezeu, mai mult decat ingerul. Nu in
desert, in Cantarea Cantarilor, Dumnezeu graieste catre sufletul
omenesc: Te-am asemanat pe tine langa Mine, care va sa zica, mai aproape
te-am facut pe tine Mie cu asemanarea, mai mult decat pe zidirea cea de
gand. Pentru aceasta si teologul cel mai sus numit raspunde la
intrebare, ca sufletul este cu mult mai dupa asemanarea lui Dumnezeu,
decat ingerul.
Deci dar, daca sufletul omului este mai dupa asemanarea lui Dumnezeu,
cu mult mai mult decat ingerul, cel ce este duh ceresc, apoi este si
mai frumos, cu mult mai mult decat frumusetea ingereasca, si aceasta
dupa fire. Iar, dupa darul cel dat lui prin intruparea Fiului lui
Dumnezeu si prin varsarea sangeIui pentru om, o, cu adevarat a intrecut
frumusetea si vrednicia ingereasca. Ca nu cu firea ingereasca s-a
insotit Fiul lui Dumnezeu, ci cu cea omeneasca. dupa cuvantul lui Pavel,
care zice ca nu firea ingerilor candva, a luat, ci samanta lui Avraam a
luat. Si aceasta, adica, rascumparand sufletul omenesc cu sangele Sau
si innoind in om asemanarea Sa cea de demult si, mai ales si mai mult,
infrumusetandu-l pe dansul. Un tata, avand o singura fiica, au nu o
impodobeste pe dansa mai mult decat pe roabe cu toate podoabele cele de
mult pret? Un mire, care iubeste pe preaiubita sa mireasa, au nu voieste
ca ea sa fie impodobita? Sufletul cel omenesc este aceasta singura
fiica si mireasa a lui Hristos, Mantuitorului nostru: fiica, pentru ca
l-a nascut pe dansul din moarte pentru viata, prin sangele Lui, mireasa,
ca S-a insotit prin legatura cea tare a dragostei, incat pentru
dragostea Lui, a mers pana la moarte. Nu in zadar se graieste in
Cantarea Cantarilor: tare ca moartea este dragostea. Si precum in Cartea
apostoleasca despre Domnul Hristos Insusi scrie, ca: pe atat s-a facut
mai bun decat ingerii, cu cat a mostenit un nume mai preaslavit decat
dansii. Asa si pentru sufletul omenesc este a gandi ca, pe atata este
mai aproape de Dumnezeu si frumusetile lui mai asemenea, cu cat S-a
insotit cu dansul cu legatura mai tare decat cu ingerii, cat si este Lui
cu putinta a grai despre dansuI acel cuvant proorocesc: "Bucuratu-s-a
sufletul meu de Domnul, ca m-a imbracat pe mine in haina mantuirii si cu
vesmantul veseliei m-a impodobit, ca unui mire mi-a pus mie cununa si
ca pe o mireasa m-a infrumusetat cu podoaba".
Sa adunam, deci, la un loc toate frumusetile lumii acesteia si sa le
punem alaturi de frumusetea sufletului omenesc si sa socotim ce este mai
frumos: lumea aceasta sau sufletul? Daca sufletul omenesc cel
rascumparat cu sangele Fiului Lui Dumnezeu, cel insotit Lui mireasa in
veci, este mai frumos cu osebire decat podoaba cereasca, mai mult decat
frumusetea stelelor, decat cea a lunii, decat cea a soarelui si, mai
ales, decat frumusetile cele ingeresti, cele ale arhanghelilor, cele ale
heruvimilor, ale serafimilor si asemenea frumusetii Ziditorului Insusi,
atunci toate frumusetile lumii acesteia, pe langa dansul, ce vor fi?
Fara numai ca intunericul langa soare, o broasca langa un vultur zburand
la inaltime, ca un lucru urat si fara de chip, nevrednic de privirea
ochilor, fara numai vrednic de scuipat si de calcat in picioare. Daca
toata frumusetea lumii nu poate sa
se asemene nici cu o stea din cele mai mici, ce se vede pe cer, fara
numai, poate, cu iarba campului si cu floarea, care dimineata
infloreste, iar seara se vestejeste, apoi, cum va socoti cineva ca poate
sa se asemene cu frumusetea cea sufleteasca? Si nu numai nu se poate
asemana, ci nici macar putin sa se inchipuiasca, fiindca ticaloasa lume
nu este asemenea lui Dumnezeu, ci numai domnului sau, caruia ii
slujeste, stapanitorului veacului acestuia, diavolului celui innegrit,
celui cu totul intunecat, celui cu totul ticalos, celui cu totul
intinat, nalucirii celei cu totul de spaima, arapului celui cu totul
innegrit, celui ce niciodata nu poate sa se spele, nici sa se
inalbeasca. Deci, mare paguba isi fac lor aceia, care si-au cufundat
mintea si inima lor intru indulcirile si iubirile cele desarte si fara
de chip, in foarte mici si scurte frumuseti lumesti. Ce folos omului de
va dobandi lumea toata si isi va pierde sufletul sau?
Deci, acum sa ne apropiem catre a doua intrebare: ce este mai scump,
oare, sufletul sau lumea aceasta? Si, iarasi, mai intai, sa intoarcem
ochii catre lumea aceasta. Cum intelege cineva cat de scumpa este lumea
aceasta? De ar fi fost cu putinta a aduna la un loc toate bogatiile de
la marginile lumii si nu numai din toate visteriile imparatilor, ci si
din insesi sanurile pamantului si din fundurile marii, de ar fi fost cu
putinta a aduna la un loc, tot aurul, tot argintul, toate margaritarele
cele preascumpe si pietrele cele de mult pret, pe toate la un loc daca
le-ai fi adunat si "le-ai fi pus, toate acestea, cum ar fi fost cu
putinta impreuna a le pretui? Mintea omeneasca nu va ajunge. Insa eu iti
voi afla pretuitor, care pe toate acelea le va pretui. Dar voi astepta
putin. Mai intai, voi lua seama cum pretuiesc oamenii cei iubitori de
lume bogatiile cele lumesti: le pretuiesc pe ele mai scump decat
sufletul lor. Omul ca nimic nu socoteste sufletul sau, fata de bogatia
aceasta vremelnica; fata de aur sau pentru argint si pentru celelalte
materii isi pune sufletul sau si-l duce pe el la negutatorie, ca pe un
ban. Ostasul purcede la razboi pentru castig; isi duce sufletul sau cu
el. Dumnezeu stie, oare, se va mai intoarce la casa lui, cu dansul?
Purcede negutatorul cu marfa sa in cale departata pentru castig; isi
duce sufletul sau cu el. Dumnezeu stie, mai aduce-l-va pe dansul inapoi?
Dumnezeu stie, oare, sosi-va la vreun liman, oare, nu-l va pierde pe
el, in valurile marii? Purcede talharul la talharit, ca sa castige ceva;
isi duce sufletul sau cu el. Cine stie daca el insusi nu v-a fi ucis?
Purcede furul la furat si isi duce sufletul sau cu el. Cine stie daca
nu-l vor prinde pe el si-l vor spanzura? Si, ca sa zic pe scurt, omul,
pentru castiguri lumesti isi pune sufletul sau, unul de la altul
apucand, rapind, pradind, maniind pe aproapele si pe Dumnezeu, si isi
pierde mantuirea sufletului sau. Si afara de aceasta ce se face? In
treburile cele negustoresti, unul altuia vanzind lucrul cel mai prost in
locul celui mai bun si pret necuvenit cerand, se blestema, se jura pe
sufletul sau si sufletul sau in iad si-l trimite.
Acum voi aduce la mijloc pe negustorul cel adevarat, care degraba va
pretui noua toate bogatiile lumii acesteia. Stiti, iubiti ascultatori,
pe Sfantul Andrei, cel ce se cinsteste in luna lui octombrie, in a doua
zi; sa vorbim putin cu dansul. Sfinte Andrei, iubitule rob al lui
Hristos, care te-ai invrednicit de multe descoperiri dumnezeiesti, spune
noua ce vezi in descoperirea ce ti s-a facut tie mai intai? Vad, zice,
un tanar foarte frumos, pogorandu-se de la Cele de Sus si tinand in
maini trei cununi: una de aur cu pietre scumpe, cealalta de chihlimbar,
iar, a treia, mai mare, impletita din flori albe si rosii. Sfinte
Andrei, aceste cununi vazandu-Ie, ce cugeti? Cuget, a zis, sa cumpar
macar una din ele, chiar pe cea impletita din flori, care nu va fi atat
de scumpa, ca cea de aur sau de chihlimbar, fiindca este impletita din
flori. Deci, apropie-te de cel care le poarta si targuieste-te.
Apropiindu-se Sfantul Andrei de tanarul acela, ii zice: Oare vinzi
aceste cununi? Caci, macar ca eu nu pot sa le cumpar, insa ma vei
astepta putin aici si eu voi spune domnului meu si acela iti va da tie,
pentru aceste cununi, aur cat voiesti. Sa luam aminte ce zice catre
Sfantul Andrei tanarul cela prea-frumos, care se pogorase din Cele de
Sus: Crede-ma pe mine, iubitule ca, macar de-mi vei aduce aurul a toata
lumea, nu-ti voi da tie nici o floare din acestea, nici altcuiva, nici
celui parut stapan al tau: Auziti, iubitilor, pretul tuturor bogatiilor
lumii acesteia, nu sunt vrednice de o floare a Raiului. Ci, o, tanarule
ceresc, pentru ce este atat de scumpa la tine o floare de-a Raiului, ca
nu voiesti sa iei pentru ea aurul cel adunat din toata lumea? Pentru
acee ca, floarea Raiului are acel fel de frumusete, incat mintea
omeneasca nu poate sa o ajunga, iar limba sa o graiasca. Si are putere
facatoare de bucurie, ca prin insasi frumusetea ei si prin negraita
buna mireasma, atat veseleste si indulceste inima cea omeneasca, incat
numai privind omul la ea, nu mai pofteste nici a manca, nici a bea, si
nici alta durere nu mai simte. Si inca aceasta fIoare nu se vestejeste
niciodata, ci pururea infIoreste.
Deci, sa privim si bogatia lumii acesteia; are ea o putere precum
acea fIoare a Raiului? Oare, nu se vestejeste frumusetea ei? Oare, nu
piere? Si oare intr-adevar, veseleste inima omului? O veseleste, insa
prea putina vreme, dar si de mari necazuri indelung o umple. Ca zice
Apostolul Iacov: "Veniti acum, voi, bogatilor, plangeti si va tanguiti
de necazurile care vor sa vina asupra voastra. Bogatia voastra a
putrezit si hainele voastre le-au mancat moliile. Aurul vostru si
argintul au ruginit si rugina lor va fi marturie asupra voastra si ca
focul va mistui trupurile voastre; ati strans comori in vremea din urma"
(lac. 5, 1-3). Deci priveste acum pe fiecare: toate bogatiile nu sunt
vrednice de o fIoare a Raiului.
Sa ne apropiem acum de pretuirea sufletului omenesc cel crestinesc.
Daca o floare a Raiului este atat de scumpa, incat nici bogatiile a
toata lumea nu se pot asemana cu ea, apoi, cu cat mai vartos nu se pot
asemana ele cu sufletul omenesc, pentru care este sadit de Dumnezeu,
Raiul, imbogatit cu toate bunatatile. Cumpanirea sufletului este cat si
sangele Fiului lui Dumnezeu. Caci graieste Apostolul Petru: "Nu cu
lucruri stricacioase, cu argint sau cu aur, ati fost rascumparati din
viata voastra desarta, lasata de la parinti, ci cu scump sange al lui
Hristos, ca al unui miel nevinovat si neprihanit". (I Petru. 1, 18-19).
Cumpaneste deci, sangele Fiului lui Dumnezeu si cupaneste si cinstitul
suflet omenesc. Pretuieste Intruparea Fiului lui Dumnezeu. Pretuieste si
preacuratul lapte al preacuratului piept fecioresc al Maicii lui
Dumnezeu, cu care a hranit pe dumnezeiescul Prunc. Pretuieste si acele
preamari minuni ale Lui, facute prin dumnezeiasca putere. Pretuieste
toate patimile Lui. Pretuieste tot sangele Lui, cel varsat pentru
mantuirea sufletului. Pretuieste moartea si crucea Lui. Oare, putea-vei a
le pretui pe acestea? Atunci vei putea pretui si pretul cel scump al
sufletului. Judeca deci bine, tu, omule, cat de mare pret a pus Fiul lui
Dumnezeu Insusi, sufletului omenesc, mai presus de toate cerurile, mai
presus de toti ingerii, mai presus de scaunul Sau cel dumnezeiesc si mai
presus de toata cereasca Imparatie. Ca, pentru el, pe toate acestea
lasandu-le, pe pamant S-a pogorit nu S-a crutat pe Sine pentru el,
sufletul Sau pe cruce Si-a pus. Si a cautat calea pretului sufletului
celui omenesc. Mare paguba isi face, deci, lui insusi omul, care pentru
bogatiile lumii acesteia isi pierde sufletul sau: se lipseste, adica, de
mantuirea sufletului sau. Ce folos este omului de ar dobindi lumea
toata si isi va pierde sufletul sau.
Apropiindu-ma de a treia intrebare, voi arata prin scurte cuvinte, ce
lucru este de mai mult castig? Oare, sufletul sau lumea aceasta
Raspund: acel lucru este mai decastigat si mai de dobandit, care este de
mai indelunga vecuire. Ce lucru trage mai mult ? Acel lucru de la care
omul poate avea castig in mai multi ani. Deci, este, oare cuiva, dobanda
lumea aceasta? Spune, este el incredintat ca, indelunga vreme, va avea
castig printr-insa ? Oare, un an sau doi, oare. zece ani, sau o suta?
Cu adevarat, nu este incredintat ca va trai in bunatatile cele lumesti
nici macar o zi, de dimineata pana seara, sau de seara pana dimineata
celeilalte zile. Ca, iata, in fiecare zi trimbita Evangheliei striga
fiecaruia: "Nebunule, in aceasta noapte vor lua sufletul tau de la tine.
Dar cele ce ai gatit, cui vor fi?" Iar sufletul este dat omului, nu
numai pentru viata aceasta vremelnica, ci in veci, si macar ca omul
moare vremelnic, insa sufletul lui este fara de moarte si va fi viu dupa
moartea omului, precum sta scris: Sufletele dreptilor sunt in mana lui
Dumnezeu si nu se va atinge de dansele moartea. Si iarasi : Parutu-s-a a
muri, iar ei sunt in pace, nadejdea lor este plina de nemurire. Iar la
invierea cea de obste, care se asteapta fara indoiala, sufletele
mortilor iarasi se vor impreuna cu trupurile, cand stricaciosul acesta
se va imbraca intru nestricaciune si muritorul acesta se va imbraca
intru nemurire. O, cat de indelunga vreme? Ca, in veci nesfarsiti, vor
fi vii. Asadar, mai de castig esti cu sufletul decat cu lumea; pe acesta
se cuvine a-I iubi, pentru mantuirea acestuia se cade cu totul a se
ingriji. Ca nebun este acel om care isi primejduieste sufletul sau, cel
mai frumos decat toate frumusetile, nu numai cele pamantesti, ci si
decat toate cele ceresti; Cel mai scump nu numai decat comorile cele
pamantesti, ci si decat toate cele ceresti. Cel mai frumos decat toata
lumea, sa-l pierzi si sa-l pagubesti pentru cele desarte, nefrumoase, de
putin pret si necastigatoare ale lumii acesteia. Ce folos este omului
de va dobandi lumea toata si isi va pagubi sufletul sau? Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.