În această lună, în ziua a treisprezecea, pomenirea sfinţirii bisericii Sfintei Învieri a lui Hristos, Dumnezeul nostru, de la Sfântul Mormânt de la Ierusalim.
Ca să dea slavă lui Dumnezeu pentru fericitul sfârşit al Sinodului de la Niceea (întâiul sinod ecumenic), Constantin cel Mare a vrut sa zidească o biserică pe Golgota, locul Învierii lumii. Atunci episcopul Macarie i-a arătat împăratului locul Mormântului, acolo unde l-a păstrat memoria Tradiţiei, căci locul fusese acoperit cu pământ în timpul domniei lui Adrian (135) cu scopul de a lărgi orasul. După ce au săpat şi au descoperit Mormântul şi instrumentele Patimii, au zidit peste ele o mare biserică, a cărei sfinţire s-a făcut în ziua de 13 septembrie 335 pentru a înlocui sărbătoarea păgână a lui Jupiter Capitolin. Această sfântă biserică era atât de frumoasă şi de grandioasă, încat ea a devenit un simbol al victoriei creştinismului şi chiar un model pentru multe biserici.
Tot în această zi, pomenirea Sfinţilor Mucenici Cronid, Leontie, Serapion, Straton şi Seleuc.
Fericitul Cronid diaconul, strălucind cu bunele fapte ale vieţii sale, în Mitropolia Alexandriei, au crezut printr-însul Leontie şi Serapion. Iar în Galatia cea barbară şi necredincioasă, Seleuc şi Valerian, Macrovie şi Gordian, şi Straton la Nicomidia Bitiniei. Însă Cronid, Leontie şi Serapion, după ce au pătimit multe chinuri în Egipt, legându-li-se mâinile şi picioarele, au fost aruncaţi în mare. Ale căror moaşte ieşind la uscat, s-au arătat îngeri prin vedenii la oameni credincioşi, şi le-au poruncit de le-au acoperit cu pământ. Iar cei din Galatia, Seleuc şi Valerian, Macrovie şi Gordian, chinuiţi fiind cu foc şi cu sabie şi în multe alte feluri de ighemonul ce era acolo, mai apoi de toate i-a dat să-i mănânce fiarele sălbatice, şi aşa sufletele la Dumnezeu şi-au dat. Iar ighemonul Bitiniei, după ce cu multe chinuri a chinuit pe Sfântul Straton, plecând vârfurile a doi copaci, i-au legat mâinile de acelea şi poruncind îndată să slobozească copacii la locul lor, au rupt pe sfântul în două; şi aşa şi-a dat sufletul lui Dumnezeu.
Tot în această zi, pomenirea Sfântului Sfinţitului mucenic Cornelie sutaşul.
Acest sfânt a trăit pe vremea Sfinţilor Apostoli şi este cel dintâi dintre păgâni, care a crezut. Petrecând o viaţă fără prihană, a văzut un înger care-l îndemna să cheme la sine pe Apostolul Petru, să audă de la el cele ce se cădea. şi mergând Petru către dânsul, şi spunându-i cuvântul Domnului lui şi celor ce veniseră cu dânsul, şi învăţându-l şi botezându-l i-a dat rînduială şi ocârmuirea cetăţii Schepsia. Pe care aflând-o cufundată în idoli, a botezat pe toti cu harul lui Hristos; şi chiar şi pe Dimitrie ighemonul, care a crezut cu toată casa lui. Deci sfârsindu-şi sfântul viata apostoleşte, către Domnul s-a dus.
Tot în această zi, pomenirea Sfinţilor Mucenici Gordian, Macrovie, Ili, Zotic, Lucian şi Valerian.
Aceşti sfinţi au suferit chinuri pe vremea lui Liciniu. Gordian era din Capadocia, iar Macrovie era din Paflagonia, tineri de vârsta, şi desăvârşiţi în credinţa întru Hristos. Iar Zotic, Ili şi Lucian, s-au săvârşit prin sabie la Roma, după multe chinuri, din porunca lui Maxim ighemonul; însă Valerian s-a săvârşit plângând deasupra mormântului sfinţilor.
Tot în această zi, pomenirea Cuviosului Parintelui nostru Petru cel din Agreia, care în pace s-a săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea Cuviosului Ioan de la Prislop.
Se spune ca un tânăr pe numele Ioan, din satul Silvasul de sus - în hotarul căruia se afla şi Sf. Locas - a părăsit casa părintească, s-a închinoviat în obştea călugărilor de le Prislop, ducând o viaţă aleasă de rugăciune, împletită cu munca şi săvârşirea de fapte bune. După un număr de ani, dorind să ducă o viată şi mai liniştită, retrasă cu totul de lume, a găsit un loc, ca la 500 metri de mănăstire, pe malul prăpăstios al râului Slivut (Silvut), unde şi-a săpat singur cu mari nevoinţe, o chilie de piatră, cunoscută până azi sub numele de "chilia" sau iarăşi "casa sfântului". Aici şi-a petrecut restul zilelor în neîncetate rugăciuni şi ajunări, întocmai ca marii nevoitori întru cele duhovniceşti din primele veacuri creştine. Dar a fost voia lui Dumnezeu ca viata lui îmbunătăţită să se sfârşească prea devreme. Spune tradiţia populară că pe când îsi facea o fereastră la chilia lui, doi vânători de pe versantul celalat al prăpastiei l-au împuşcat, fără să ştie cine era. Aşa s-a săvârşit din viaţă Cuviosul Sihastru sau Sfântul Ioan de la Prislop.
Nu ştim cu siguranţă când a trăit Cuviosul Ioan de la Prislop. Presupunem că în veacul al XV-lea sau în prima jumătate a celui următor... El a fost este şi va fi - pentru credincioşii din părţile Hategului şi Hunedoarei - o pildă vie de sfinţenie, iar "chilia" sau "casa" lui rămâne mereu un loc de pelerinaj şi de reculegere sufletească pentru toţi cei ce caută cuvânt de mângâiere şi de întărire în locurile de mare frumuseţe naturală ale Prislopului, în care au trăit atâţia cuvioşi călugări cu viaţa aleasă şi bineplacută lui Dumnezeu.
(Pr. prof. dr. Mircea Păcurariu: "Sfinţi Români", editia 1987)
Tot în această zi, pomenirea sfintei marii muceniţe Ketevan, regina Georgiei.
Sfînta Mare muceniţă Ketevan era descendentă din familia imperială Bagration şi era strănepoata a împăratului Constantin din Kartalin (1469-1505). Devenită soţia lui David, urmaşul împăratului Alexandru al II lea din Kakheti (1577-1605), ea însăşi a condus imperiul. Pietatea profundă a împărătesei se manifesta în atenţia ei deosebită faţă de nevoile Bisericii Georgiene, în zidirea de biserici, adăposturi şi case pentru călători sau cei fără de acoperis. După moartea soţului său, Sfinta Ketevan s-a instalat în singurătate.
Constantin (numit Okayan), frate al soţului ei, a acceptat Islamul şi, urmând instrucţiunile sahului Abbas I, a trimis asasini să îl ucidă pe tatăl său care era pe moarte, împăratul Alexandru II, şi fratele său George. După ce crima a fost înfăptuită, Constantin a dat ordine să fie puse corpurile victimelor pe cămile şi să fie duse împărătesei Ketevan. îngrozită în faţa faptei de cruzime, împărăteasa i-a jelit pe nevinovaţii suferitori şi i-a îngropat la catedrală Alaverdsk. în plus, necredinciosul Constantin-Okayan a depăşit buna cuviinţă în faţa respectabilei ei văduvii şi i-a cerut mana, ameninţând cu forţa în caz de refuz.
Împărăteasa Ketevan şi-a adunat poporul din Kakheti şi a mers împotriva lui Constantin, învingând pe necuviinciosul apostat. El avu parte de o moarte lipsită de glorie împreună cu mulţi din armata persană. Sub conducerea înţeleaptă a împărătesei Ketevan, pacea şi dreptatea au fost restabilite în Kakheti. Sahul Abbas I i l-a înapoi pe fiul ei Teimuraz, care, desi trăise mai multi ani la curtea şeicului ca ostatic, îsi păstrase Credinta Ortodoxă neîntinată.
După aceea sahul Abbas, ameninţând Georgia cu distrugerea, a constrâns autorităţile feudale din Kakheti să predea o sumă de ostateci de seama. Printre ei, ca voluntar, se afla împărăteasa Ketevan. Vrând să prevină dezastrul pentru naţiunea georgiană şi Sfânta Biserică, ea a ajuns în Ispahan. Sahul Abbas a îndemnat-o pe împărăteasa să accepte credinţa mahomedană, dar a primit un refuz hotărât.
Apoi împărăteasa Ketevan a fost aruncată în închisoare, unde a petrecut zece ani, plini de suferinţele martiriului. Nici josnicia curtenilor perşi, nici propunerile viclene ale şahului de a o ridica la rangul de împărăteasă ţinutului pers, nici propunerile de mari bogăţii, nici implorările şi rugăminţile stăruitoare ale curtenilor şi nobililor perşi - nimic nu era în stare să o ademenească să pronunţe chiar şi o singură vorbă blasfemitoare împotriva lui Hristos. Nimic nu era în stare să o mişte pe cea care suferea întru Hristos.
Au atârnat-o răstignită pe un copac în formă de cruce şi au torturat-o cu cleşti încinşi. I-au pus pe cap un coif încălzit la roşu, a fost lovită cu vergi de otel şi i-au împuns trupul cu unghiile. Fumul gros din părul şi capul său arzând s-a ridicat în sus, şi binecuvintata martiră şi-a dat sufletul întru Dumnezeu în ziua de 13 septembrie 1624.
Trei coloane strălucitoare au coborât asupra trupului Sfintei Ketevan, semnificând izbânda ei spirituală. Osemintele sfintei împărătese au fost aduse la Roma la catedrala sfântului Apostol Petru, de către călugări ai ordinului Augustinilor care fuseseră martori la martiriul ei. O parte din moaşte (cinstitul cap şi mâna dreaptă a martirei) au fost date de către călugării Augustini împăratului Teimuraz I şi puse sub masa altarului din catedrala Alaverdi a sfântului Mare mucenic Gheorghe din Kakheti. Patriarhul-katolikos Zaharia (1613-1630) a numărat pe Marea Martiră Ketevan printre sfinţi şi i-a rânduit Sărbătoarea pentru 13 septembrie.
Tot în această zi, pomenirea Cuviosului Ierotei cel nou, Iviritul, ce s-a născut la anul 1686 şi care în pace s-a săvârşit.
Sfântul Ierotei s-a născut în 1686 în Grecia. Dorind să înţeleagă înţelepciunea Divina aşa cum este ea în ştiinţe şi în viaţa monahală, tânărul pios, dovedind mare abilitate şi sârguinţă, a studiat filozofia Latină şi pe cea Greaca.
După moartea părinţilor săi, vrând să îşi continue educaţia, Sfântul Ierotei a vizitat mai întâi Muntele Athos, care era renumit pentru învătăţorii săi cei mulţi. La început a fost discipolul unui anume sihastru lângă chilia Sfântului Artemie (sărbătorit la 20 octombrie), şi apoi s-a alăturat fraţilor din mănăstirea Iviron, unde a primit tunderea monahală.
Sfîntul Ierotei în curând a ajuns la Constantinopol cu treburile mănăstirii şi de acolo în Valahia, unde Domnul l-a condus să îşi continue educaţia pe care o întrerupsese. Fiind instruit de un anume călugăr cipriot, Sfântul Ierotei, prin bunele sale maniere şi-a meritat favorurile Mitropolitului Auxentius din Sofia şi a fost ordonat diacon.
După ce şi-a desăvârşit educaţia la Venetia, Sfântul Ierotei s-a întors la Sfântul Munte. S-a instalat lângă mânăstirea Iviron în sălbăticia de la Khaga. Conform mărturiei contemporanilor săi, a dus o viaţă foarte strictă de sihastru ; cu necontenită Rugăciunea lui Iisus călugărul a descoperit adâncă dragoste faţă de aproapele şi necazurile dătătoare de bucurii. La intervenţia igumenului din mănăstirea Iviron, Sfintul Ierotei a fost hirotonit preot de către Mitropolitul Iacob din Neocezareea care trăia acolo retras.
La cererea locuitorilor din Skopelo, care nu aveau preot, ascetul tăgăduitor-de-sine şi-a părăsit singurătatea. A oficiat slujbele şi a predicat timp de opt ani, împreună cu discipolii săi atoniţi, ieromonarhul Meletie şi călugării Ioasaf şi Simeon.
Simţindu-si sfârşitul aproape, Sfântul Ierotei cu trei discipoli s-a retras în insula Yura, unde erau trimişi de obicei cei osândiţi pe viaţă. Acolo după o scurtă boală el a plecat la Domnul în anul 1745. Discipolii săi l-au îngropat în acea insulă, şi după trei ani capul sau venerabil a fost transferat la mănăstirea Iviron. Mulţi bolnavi şi cei chinuiţi cu suferinţele trupeşti erau tămăduiţi prin rugăciuni către sfânt.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin. Innoirea bisericii Sfintei Invieri a lui Hristos, Dumnezeul nostru.
Astazi
praznuim innoirea bisericii celei noi, preaslavita si mare din
Ierusalim, nu aceea pe care a zidit-o Solomon imparatul, pe muntele
Moria, ci aceea pe care binecredinciosul imparat Constantin impreuna cu
cea vrednica de lauda, maica sa Elena, au facut-o pe muntele Golgota
preaminunata. Si au curatat si innoit si Sfantul Loc, cel spurcat eu
necuratia idolilor.
Ca, dupa Patima cea de bunavoie a lui Hristos
si dupa Invierea si Inaltarea la cer, Sfantul Loc, pe care s-a savarsit
mantuirea noastra, era urat si spurcat de norodul cel urator de Hristos.
Iar, mai vartos Adrian paganul imparat, toate locurile cele sfinte le-a
spurcat cu dracesti idoli si jertfe. Ca pe locul cetatii celei
preafrumoase a Ierusalimului, cea stricata de Tit, Adrian a zidit o
cetate cu numele sau si a numit-o Elia, ca el asa se numea, Elia Adrian.
Atunci a poruncit ca sa se astupe mormantul Domnului cu tarina si cu
pietre mari. Iar pe muntele acela, unde Domnul a fost rastignit, a zidit
o capiste zeitei sale Venera cea spurcata, punand intr-insa idolul ei.
Iar deasupra mormantului celui dumnezeiesc a pus un alt idol, acela al
zeului Jupiter. Si in locul unde Mieluselul lui Dumnezeu S-a adus pe
Sine jertfa lui Dumnezeu Tatal, pentru pacatele noastre, acolo se
aduceau jertfe spurcate dracilor si se savarseau necurate pacate.
Asemenea si in Betleem, unde Cel preacurat din preacuratul pantece S-a
nascut I-a pus pe idolul Adon, ca acel loc sfant sa se spurce cu
Iucrurile de rusine. Iar unde a fost templul Iui Solomon, acolo a zidit o
capiste idoIeasea. Si a poruncit sa nu indrazneasca nimeni a numi
cetatea aceea lerusalim, ci Elia. lar toate aeestea s-au facut, vrand ca
si pomenirea numelui lui Iisus Hristos sa o piarda de pe pamant, pentru
aceea si cetatea intru care Hristos multe semne a facut, a numit-o cu
alt nume. lar la locurile unde S-a nascut si unde S-a rastignit si S-a
ingropat, a facut lacasuri dracesti, ca, adica, neamul ce vine sa uite
cu totul pe Hristos si locurile acelea, pe unde au umblat picioarele
lui Hristos, sa nu Ie mai pomeneasca nimeni, niciodata. Insa a pierit
el insusi, ticalosul...
Locul cel sfant, iarasi, I-a proslavit
Imparatul slavei. Ca a ridicat pe imparatul Constantin si pe maica sa
Elena si, luminandu-i pe dinsii cu lumina sfintei credinte, le-a pus
lor la inima sa innoiasca sfanta cetate a lerusalimului si sa zideasca
locas lui Dumnezeu, preafrumos, si toate sfintele locuri de
spurcaciunile dracesti sa Ie curateasca si sa Ie sfinteasca. Deci,
binecuvantatul imparat Constantin a trimis la acest lucru pe Sfanta
Maica sa Elena, cu multime de aur, la lerusalim si a scris
preasfintitului patriarh Macarie, ca sa adauge sarguinta la zidirea
bisericii. Deci, ajungand Sfanta Elena la lerusalim, a stricat toate
locasurile idolesti si idolii i-a sfaramat si sfanta cetate de toate
spurcaciunile paganesti a curatat-o si a innoit-o. Si a mai aflat inca
si cinstita Cruce a Domnului si mormantul, indepartand tarina si
pietrele, cu care au fost astupate, si a intemeiat acolo biserica
foarte frumoasa si mare si a ingradit amandoua locurile, adica locul
unde a fost rastignit Hristos si locul unde a fost ingropat, ca nu erau
departe unul de altul, cum zice Evanghelistul loan: "Iar, in locul unde a
fost rastignit, era o gradina, si in gradina un mormant nou, in care nu
mai fusese nimeni ingropat. Deci, din pricina vinerii iudeilor, acolo
L-au pus pe Iisus, pentru ca mormantul era aproape" (loan, 19, 41-42).
Deci, cu o biserica a cuprins si Golgota si mormantul Domnului. Si a
fost numita biserica aceea Martirion, adica marturie. Marturie insa a
invierii lui Hristos; marturisind ca la acel loc Hristos a murit si a
inviat.
Inca a mai zidit Sfanta Elena si alte
biserici: in Betleem, la muntele Eleonului, la Ghetsimani si la multe
sfinte locuri si le-a infrumusetat cu toata podoaba. Insa biserica cea
de deasupra mormantului Domnului, mai mult decat toate, era mai frumoasa
si mai mare. Dar imparateasa Elena n-a apucat sa vada sfarsitul
bisericii, ca se intorsese la fiul ei si se mutase la Domnul, pana a nu
se savarsi biserica. Ca n-a fost cu putinta ca o atat de minunata si
mare zidire sa se savarseasca in putina vreme, ci abia in zece ani s-a
zidit. Deci, savarsindu-se biserica, a poruncit dreptcredinciosul
imparat ca sa se adune episcopii din toate partile in Ierusalim la
sfintirea bisericii. Si a venit multime multa de arhierei, ce se
adunasera din Bitinia si din Tracia, din Cilicia si din Capadochia, din
Siria si din Mesopotamia, din Fenicia si din Arabia, din Palestina si
din Egipt, din Africa si din Tibania si din Persida, un episcop. Ci, si
popor mult, fara de numar, din toata lumea se adunase, cat in hotarele
Ierusalimului nu incapeau noroadele. Si s-a sfintit biserica Invierii
lui Hristos intru aceasta luna in treisprezece zile si tot Ierusalimul
s-a innoit, intru al treizecilea an al imparatiei lui Constantin. Si au
asezat Sfintii Parinti, ce se adunasera acolo, ca sa praznuiasca in tot
anul ziua innoirii, dupa asemanarea cu aceea a lui Solomon. Ca, precum
Solomon, in legea veche, zidind o biserica preaslavita, Sfanta
Sfintelor, pusese rinduiala ca, in toti anii, intru aceasta luna a lui
septembrie, intru care a fost sfintita, sa se praznuiasca ziua innoirii·
ei, despre care innoire si in Evanghelie se pomeneste : ,,Si era atunci
la Ierusalim sarbatoarea innoirii templului" (loan, 10, 22), asa si
Sfantul si intocmai cu apostolii imparat Constantin, in Darul cel nou,
zidind o a doua Sfanta a Sfintelor, a oranduit, cu Sfintii Parinti, ca
innoirea bisericii celei mari din Ierusalim, care este mama tuturor
bisericilor, sa fie praznuita de toate bisericile din toata lumea.
Sa praznuim, deci, multumind lui Dumnezeu
Hristos, Celui ce cu Patima si cu Invierea Sa a innoit toata faptura si a
curatit sfanta sa Biserica de spurcaciunile idolesti. Dar si noi sa ne
innoim, facandu-ne biserici ale Dumnezeului celui viu, lepadand pe omul
cel vechi si, imbracandu-ne in omul cel nou, sa ne intoarcem de la
rautatile noastre, care s-au invechit in noi, si sa facem lucruri bune,
incepand sa umblam intru innoirea vietii. Ca, precum oamenii
praznuiesc innoirea bisericii celei facuta de mana, asa si ingerii sa
praznuiasca biserica noastra cea sufleteasca, nefacuta de mana. Ca
bucurie se face in ceruri ingerilor de pacatosul care, prin pocainta, se
innoieste.
Intru aceasta zi, pomenirea Sfantului Corneliu, sutasul.
Acesta
a trait pe vremea Sfintilor Apostoli si este cel dintai care a venit
din lumea pagana la credinta crestina. Era sutas in armata romana,
avand sub ascultarea sa o suta de ostasi, din ceata ce se chema Italica.
A trait pe vremea imparatului Tiberiu (14-37), iar slujba o avea in
Cezareea Palestinei. Deci, macar ca era pagan din nastere, acest
Corneliu, un om drept si temator de Dumnezeu, ducand o viata fara de
prihana, facand multa milostenie saracilor, se ruga totdeauna lui
Dumnezeu cel adevarat, pe Care Il cunostea, atat el cat si toata casa
lui, din citirea cartilor Legii vechi.
lar in ce chip s-a facut increstinarea si venirea lui la Hristos, ne
spune Sfantul Evanghelist Luca, in cartea sa, numita Faptele
Apostolilor, la capitolele 10 si 11. Ca randuise Dumnezeu ca prin
Sfantul Corneliu sa arate ca Imparatia lui Dumnezeu este deschisa
tuturor semintiilor pamantului. Deci, a vazut un Inger care I-a
indemnat sa cheme· in casa lui pe Sfantul Petru, acesta aflandu-se
atunci aproape de Cezareea, la Iope. Si venind Petru si vorbind tuturor
celor ce-l ascultau, de Hristos si de taina puterii Lui de mantuire,
fara seaman pe lume, a trimis Dumnezeu pe Duhul Sau peste ei, crezand
toti in Hristos, iar Sfantul Petru pe toti i-a botezat.
Din traditia crestina mai stim ca Sfantul
Corneliu, dupa o vreme, a insotit pe Sfantul Petru in multe din
drumurile propovaduirii lui si ca, pentru ravna si vrednicia lui,
Sfantul Corneliu a fost asezat episcop in Cezareea Palestinei. Drept
aceea, umbla din loc in loc, propovaduind credinta cea noua. Cu multa
staruinta, Corneliu a izbutit sa increstineze pe multi din locuitorii
cetatii, in frunte cu insasi capetenia lor, dregatorul Dimitrie, om
foarte iscusit si intelept, cu bun sfat, care a crezut cu toata casa
lui. Deci, asezand preot pe Eunomie si cu multumirea de a vedea pe
credinciosii din cetate crescand in credinta, in nadejde si in
dragoste, Sfantul Corneliu isi incheie viata apostoleste, ducandu-se
catre Domnul.
Intru aceasta zi, invatatura inaintea Inaltarii Sfintei Cruci
Sa
aveti instiintare, fratilor, ca intru aceasta zi este inainte-praznuirea
Inaltarii Cinstitei Cruci a lui Hristos, pe care a fost pironit Domnul
nostru Iisus Hristos si a pierdut blestemul stramosilor, care se
pricinuise din neascultare si din sfatul diavolului si din gustarea cea
de demult, prin care eram cazuti cu tot neamul omenesc. Pentru aceea,
Stapanul, Domnul nostru, omorand gustarea cea de moarte, pe Cruce Si-a
pironit trupul Sau cel ce n-a gustat din gustul cel amar, ca sa-mi aduca
mie nepatimire prin lemnul cel facator de viata. Aceasta dorind, sa ne
sarguim, fratilor, si, curatindu-ne toti sufletele si trupurile, sa ne
apropiem de Sfanta Cruce cea de viata facatoare si sa ne inchinam ei si
cu buze curate sa o sarutam. Ca ea curateste pacatele noastre si ne
sfinteste sufletele si printr-insa neputintele noastre se vindeca,
dracii fug de ea, ca stapanirea iadului, printr-insa s-a sfaramat, iar
Imparatia lui Dumnezeu s-a deschis tuturor celor ce, cu credinta, i se
inchina ei.
Intru aceasta zi, cuvant despre doi calugari, care au mantuit o desfranata.
Doi
calugari oarecare mergeau din pustie in cetatea Tarsului, pentru o
trebuinta, si au intrat intr-o casa de straini, ca sa se odihneasca
acolo o noapte. Iar, dupa purtarea de grija a lui Dumnezeu, au aflat
acolo trei tineri, care aveau cu ei o desfranata ; si tulburandu-se au
sezut, insa unul din frati, scotandu-si din traista Evanghelia a inceput
a citi. Iar desfranata, daca a vazut pe batrin citind, a lasat pe
tineri si, venind, a stat aproape de batran. Iar batranul, impingand-o
pe ea, a zis: "Mare pacoste imi esti. O, ceea ce esti patimasa fara de
rusine, cum nu te-ai sfiit a veni aici si a sta aproape de noi?" Iar ea a
raspuns, zicind: "Nu, parinte, nu te scarbi de mine, macar ca sunt
plina de tot felul de pacate. Ca si pe desfranata ceea ce a venit de
demult, Stapanul; Domnul Dumnezeul tuturor, nu a lepadat-o". Iar
batranul a zis catre dansa: "Dar desfrinata aceea nu s-a mai intors de
la Hristos, la pacate" . Iar ea a zis batranului: "Nadajduiesc si eu
spre Fiul lui Dumnezeu celui viu, ca, din ceasul acesta, si eu nu ma voi
mai intoarce la pacate, daca ma vei povatui pe mine, la calea
pocaintei". Iar ei i-au fagaduit, zicandu-i : "Te vei mantui, de ne vei
asculta pe noi". Deci ea, lasand pe tinerii aceia si toate castigurile
sale, a mers dupa acei batrini.
Si au dus-o in manastirea de fecioare si au tuns-o in cinul calugaresc
si, dand-o egumenei, s-au dus. Iar ea, in pocainta petrecand pana la
batranete, multa intelepciune a castigat si, minuni facand, s-a
odihnit cu pace. Si era numele ei Maria.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.