În aceasta luna, în ziua a unsprezecea, pomenirea cuviosului parintelui nostru Teodosie, începatorul vietii de obste si dascalul pustiului.
Cuviosul TeodosieCuviosul parintele nostru Teodosie era de fel din satul Mogarisos din Capadocia; tatal sau se numea Proeresie si mama sa Evloghia, si erau amândoi credinciosi si cucernici. Teodosie a intrat în viata calugareasca, si luând haina aceasta, a pornit spre Ierusalim, când se adunase la Calcedon Sinodul al patrulea Ecumenic, la anii 451; si trecând prin Antiohia s-a dus la marele Simeon Stâlpnicul, de la care a deprins înclinarea spre viata cea îmbunatatita si care i-a proorocit ca va fi pastor peste multe oi cuvântatoare. Apoi a sihastrit lânga un oarecare Longhin, în jurul Ierusalimului. În urma s-a dus într-un munte, unde era o pestera si acolo a petrecut viata aleasa, ajungând la atâta înfrânare, încât timp de 50 de ani n-a gustat pâine, ci numai ierburi si roade de finic. Rugaciunea lui era neîncetata si lacrimile de pe obraz nu i se uscau niciodata. În jurul lui s-au strâns ucenici multi, care îi ascultau povetele si-i urmau viata. A facut si minuni. Si facându-se dascal al multor ucenici, a adormit întru Domnul.
Tot în aceasta zi, pomenirea cuviosului parintelui nostru Teodosie cel din Antiohia.
Acest cuvios parinte Teodosie este un alt sihastru, care a avut ca patrie cetatea Antiohiei. Era fiul unor parinti vestiti. Ascultând odata cu încordare glasul Stapânului, si-a lasat casa, bogatia, rudenia si toate celelalte si s-a dus în niste locuri retrase, care dadeau spre mare. Si facându-si o chilie strâmta petrecea viata monahiceasca, îmbracat cu haina de par. Sub haina purta lanturi grele: unul la gât, altul la mijloc si câte unul la fiecare mâna. Staruind în rugaciune si în lucrul mâinilor sale, adormea dorinta si trufia si celelalte patimi trupesti. Parul lui era bogat si lung pâna la picioare. Câteodata împletea cosuri, iar alta data îsi facea de lucru în gradina, unde semana seminte si aduna de acolo hrana din destul pentru el si pentru strainii ce întâmplator veneau la el.
Vestea despre el ajungând pâna departe, multi veneau la el, cerând sa petreaca acelasi fel de viata, asa ca pustiul acela s-a schimbat într-o alta cetate cereasca. Odata navalind acolo agarenii, nu l-au suparat cu nimic, ci rusinându-se de acest fericit, s-au dus de acolo. Din pricina navalirii agarenilor, fericitul, lasând pustiul, a venit în patria sa si facându-si o chilie mica savârsea aici duhovniceasca lucrare. Caci zicea: "Desi s-au rusinat de noi agarenii, dar scris este pentru noi sa nu dam loc urgiei. Când Hristos a fugit de Irod, ne-a învatat sa facem si noi asa; si învatatura avem sa nu ne aruncam singuri în ispite; iar patria noastra nu ne opreste de la lucrarea duhovniceasca, daca voim sa o savârsim". Dupa scurt timp s-a mutat catre Domnul.
Tot în aceasta zi, soborul celor zece mii de sfinti îngeri.
Acest praznic se savârseste înauntrul bisericii sfintei Anastasia, cea din golful lui Domnin.
Tot în aceasta zi, pomenirea sfântului Stefan cel din Plachidiane, a sfântului Teodor si a arhimandritului Agapie.
Tot în aceasta zi, pomenirea sfântului mucenic Mal, care, batut fiind, s-a savârsit.
Tot în aceasta zi, pomenirea cuviosului Vitalie, care în pace s-a savârsit.
Tot în aceasta zi, pomenirea cuviosului Teodosie egumenul sfintei Manastiri Filoteu din Muntele Athos, care a fost si episcop de Trapezunt si care în pace s-a savârsit.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.Luna ianuarie în 11 zile:
pomenirea Preacuviosului Pãrintelui nostru Teodosie, începãtorul
vietii de obste si Dascãlul pustiei (+529).
Acest
Preacuvios Parinte al nostru Teodosie era din satul Mogarion, din tinutul
Capadochiei, si se tragea din parinti drepcredinciosi Proeresie si Evloghia.
A fost crescut de parintii sau cu bune obiceiuri si cu invatatura de carte.
De foarte tanar a primit treapta de citet al bisericii si era iscusit cititor
al sfintelor carti, catre popor, ca nimeni altul.
Si auzind in inima lui chemarea Domnului, sa iasa din tara lui si sa urmeze
pe Domnul, a imbracat haina si viata calugareasca si a plecat la Ierusalim.
In drum, s-a oprit in Antiohia, unde a dorit sa vada pe Sfantul Simeon
Stalpnicul, care l-a primit pe stalpul sau, strigandu-l pe nume, fara a-l
cunoaste, si i-a binecuvantat calea, proorocindu-i multe din cele ce aveau
sa i se intample. Ajuns la Ierusalim, dupa ce s-a inchinat la Sfintele
Locuri, se intreba mereu ce fel de viata calugareasca se cuvenea sa-si
aleaga; cea singuratica, a sihastrilor, sau viata cu mai multi calugari,
stand sub indrumarea unui conducator intelept si luminat, adica viata de
obste? Si, hotarandu-se pentru viata de obste, a stat sub ascultarea unui
staret, Longhin, cu bun neam si iscusit pe calea mantuirii.
La porunca staretului sau, Sfantul Teodosie a condus o vreme o biserica,
pe drumul spre Betleem. Simtind insa ca laudele incep sa-i schimbe inima,
s-a retras intr-o pestera din munte, unde, la inceput, a primit ucenici
mai putini, apoi pe toti cei ce veneau la el.
Ca toti acesti ucenici, Sfantul Teodosie a zidit o mare manastire aproape
de Betleem, unde pentru prima data in Palestina, a randuit toate, dupa
legile vietii de obste, de unde si faima lui de "intemeteietorul vietii
de obste."
Manastirea lui era ca o adevarata cetate, cu patru biserici, trei bolnite
si locuinte deosebite pentru calugari si oaspeti de toate neamurile, cate
erau acolo, viata desfasurandu-se in cea mai desavarsita tacere si evlavie.
Era o viata de infranare, de slujire a oamenilor si de rugaciune de zi
si de noapte.
Cu toata varsta inaintata, pana la sfarsitul sau, Sfantul Teodosie nu a
schimbat nimic din asprimea vietii sale petrecuta in post, in priveghere
si in rugaciune. Timp de 30 de ani, din viata sa, nici paine n-a mancat,
hranindu-se cu legume si ierburi salbatice. Era scump prieten duhovnicesc
cu Sfantul Sava cel Sfintit si l-a invrednicit Hristos si cu darul facerii
de minuni. N-a iubit bunurile pamantesti, ci, totdeauna, ajuta din ele
pe saraci.
Si asa s-a mutat catre Domnul, avand 105 ani, in anul 529, la 11 ianuarie.
Pentru aceastã zi, cuvânt din viata Sfântului Teodosie (de la Metafrast).
A fost in pustietate, aproape de Ierusalim, Preacuviosul
Parintele nostru Teodosie, vietuind din copilarie, dupa placerea lui Dumnezeu,
cu post, cu priveghere si cu rugaciune, iar, mai ales, cu milostenia ce
facea la saraci. Si l-a facut pe el Dumnezeu mai mare sa fie peste toti
cei ce sunt imprejurul Ierusalimului. Si manastirea lui se chema a Nascatoarei
de Dumnezeu si, intru ea, fericitul facea milostenie cu mare intelepciune.
Si s-a facut Lavra Cuviosului Teodosie vestita si marita si a asezat intr-insa
viata de obste. Si a dat Domnul in lavra aceea toata indestularea, incat
cei ce vietuiau intr-insa se imbogateau nu numai cu lucruri bune si duhovnicesti
daruri, dar nici de cele de trebuinta pentru trup, nimeni nu ducea lipsa.
Si era odihna acolo nu numai monahilor ci si multimilor, strainilor, nenorocitilor,
saracilor, scapatatilor, bolnavilor si neputinciosilor, pentru ca milostiv
era Cuvisoul Teodosie si iubitor de oameni si indurat, aratandu-se ca este
tuturor parinte, cu inima dureroasa, tuturor prieten iubit, sluga tuturor
si slujitor cu osardie, ranile si bubele bolnavilor curatindu-le, sangele
si puroaiele spalandu-le, cu cei leprosi vorbind fata catre fata, mangaindu-i
si cu mainile sale hranindu-i si toata slujirea facandu-le lor. Si arata
mare dragoste si celor ce veneau de pretutindenea, ospatandu-i si odihnindu-i
si cu toate cele de trebuinta indestulandu-i. Si era Cuviosul tuturor adapostire,
de obste spiterie, de obste casa, de obste visterie a neputinciosilor,
a flamanzilor, a celor goi si a strainilor. Pentru ca toti se indulceau
din dragostea aceluia, din mila si din indurarile lui, si la el, nimeni
nu era trecut cu vederea. Si vedeau aceasta cei ce slujeau la mese in manastire,
ca uneori se intampla sa se puna si cate o suta de mese pe zi, pentru cei
ce veneau, pentru straini si pentru saraci. Atat de iubitor de oameni si
de iubitor de straini era Cuviosul parinte!
Iar Dumnezeu, fiind El Insusi dragoste, vazand pe placutul Sau cu atata
dragoste fata de aproapele, i-a binecuvantat manastirea lui, incat si atunci
cand era hrana putina, ea se inmultea nevazut si satura astfel multe mii
de oameni. Asa, odata, o foamete mare fiind in Palestina, o multime de
saraci si de scapatati, s-au adunat pentru Duminica Floriilor, si, venind
ei la portile manastirii ca sa-si ia obisnuita milostenie, s-au intristat
ucenicii si i-au spus Fericitului, ca n-au atata hrana, ca sa dea la cei
fara de numar, care cereau. Iar el, cu manie cautand la ei, i-a mustrat
pentru necredinta lor si a zis: "Degraba sa deschideti portile, ca toti
sa intre." Deci, intrand saracii si scapatatii, au sezut pe rand. Iar Cuviosul
a poruncit ucenicilor ca sa puna inaintea lor paine si au mers ucenicii
mahniti la camara cea cu paine, socotind ca nu vor afla nimic. Si, deschizand
camara, au vazut-o plina plina de paini. Ca mana lui Dumnezeu, Purtatorul
de grija al tuturor, a umplut-o pe ea, pentru credinta robului Sau. Si
au laudat fratii pe Dumnezeu, pentru o minune ca aceea si s-au minunat
de nadejdea cea mare a parintelui lor.
Si iarasi, praznic in manastirea lor fiind, in ziua Adormirii Preacuratei
Nascatoare de Dumnezeu, si popor mult la praznic venind, iar bucate nefiind
ca sa puna inainte, la atata multime, Cuviosul Teodosie, cautand spre cer
si putine paini binecuvantand, a poruncit sa le puna pe ele inainte. Si
s-au saturat multimile, Dumnezeu inmultind precum, oarecand, cele cinci
paini, si inca si pentru cale, fiecare si-a luat lui, din destul. Iar din
prisosintele cele ramase, adunandu-le fratii, multe cosuri au umplut si,
uscandu-le la soare, au mancat din ele nu putina vreme. De multe ori, mii
de oameni adunati fiind la manastire, se parea ca nici maril butoaie nu
le vor fi lor destule spre adapare, la atatea suflete, dar, iata, toti
din destul erau hraniti, cu mainile Hranitorului, Celui ce nu stia de lipsa.
Si a zidit Cuviosul si multe case pentru straini, si felurite bolnite,
unele pentru monahi, altele pentru mireni, precum si bolnita pentru cei
trecuti si imbatraniti in osteneli. Si inca cerceta si pe cei ce erau in
munti si in pesteri si se ingrijea pentru dansii, arzand de indurare, ca
un tata pentru fiii sai. Si purta de grija si ale trupului, cat si de ale
sufletului, invatandu-i si dojenindu-i si pe multi izbavindu-i din inselaciunea
satanei.
Si minunat lucru era la dansul si aceasta ca, neinvatat fiind la invatatura
cea din afara si neiscusit fiind nici in cartile elinesti, cu atata indestulare
de cuvinte facea invatatura, incat nici de ar fi strabatut cineva desavarsit
toata invatatura ritoriceasca, cea cu frumoasa vorbire, n-ar fi putut sa
se asemene lui. Ca invata si din intelepciunea cea omeneasca, dar si din
darul Duhului lui Dumnezeu, Care graia in taina catre dansul, ca si catre
un alt Ieremia: "Iata, am dat cuvintele Mele in gura ta". Si graia Fericitul
unele de la sine, multe si alese, altele din cuvintele Apostolilor si din
asezamintele parintilor, altele din cuvintele cele pustnicesti ale marelui
Vasilie, caruia ii era urmator si cu viata, dar urmator era si scripturilor
celor intelepte, ale acestui de Dumnezeu iubitor. Dintre toate invataturile
lui multe si mari, sa pomenim deci macar una din invataturile lui mici,
aceasta pilda:
"Rugu-ma voua, fratilor, pentru dragostea Domnului nostru Iisus Hristos,
Cel ce S-a dat pe Sine pentru pacatele noastre, sa nu stingem grija cea
pentru sufletele noastre, ci sa ne intristam pentru desertaciunile vietii
trecatoare, sa pornim spre cele viitoare intru marirea lui Dumnezeu si
a Fiului Sau. Sa nu petrecem in lenevire si in slabirea faptelor bune,
trecandu-ne ziua de astazi cu trandavie si amanand pe maine inceputul lucrului
celui bun, ca sa nu ramanem fara fapte bune, in fata Celui ce le cere de
la sufletele noastre si sa ne gasim afara de camara cea de bucurie. Ca
in zadar si fara folos vom plange pentru vremea cea rau petrecuta a vietii
noastre, tanguindu-ne atunci cand aceasta tanguire de nici un ajutor nu
va mai fi, celor ce se caiesc. Acum este vremea bine primita, acum este
ziua mantuirii. Acesta este veacul pocaintei, iar acela al rasplatirii.
Acesta este al ostenelii, iar acela al luarii de plata. Acesta al rabdarii,
iar acela al mangaierii. Acum Dumnezeu este ajutator celor ce se intorc
din calea cea rea, iar atunci va fi infricosat intrebator al faptelor celor
omenesti, al cuvintelor si al gandurilor, inaintea Caruia nimic nu este
cu putinta a se tainui. Acum de indelunga rabdarea Lui sa ne indulcim,
iar atunci vom cunoaste dreapta Lui judecata, cand vom invia, unii spre
munca vesnica, iar altii spre viata vesnica, si vom lua fiecare, dupa faptele
noastre. Si noi intarziem ca sa ne supunem lui Hristos, Celui ce ne cheama
pe noi intru cereasca Lui Imparatie! Au nu ne trezim? Au nu ne intoarcem
de la viata cea desarta spre implinirea Evangheliei? Cu ce ochi vom privi
ziua Domnului cea infricosata si inspaimantatoare, intru care pe cei ce
vor fi de-a dreapta lui Dumnezeu si care se vor apropia de Dansul prin
fapte bune, El ii va primi in imparatia Sa cea cereasca, iar pe cei de-a
stanga, goniti pentru lipsa faptelor bune, ii va manca gheena focului,
intunericul cel vesnic si scrasnirea dintilor, vesnica pierzanie? Zicem
si noi ca suntem dornici de Cereasca Imparatie, dar cum sa o castigam,
daca de aceasta nu ne ingrijim. Si, neostenindu-ne la poruncile Domnului,
catusi de putin, in desertaciunea mintii noastre, nadajduim sa castigam
o cinste intocmai ca a celor care s-au luptat pana la moarte impotriva
pacatului!..." Asa Cuviosul, invatand pe ucenicii sai, ii povatuia pe ei
spre cea nelenevoasa sarguinta la mantuire.
Odata, iarasi, se apropia ziua cea mare a Pastilor si foarte erau lipsiti,
din pricina darii si a impartirii, nici paine, nici unt, nici altceva nu
aveau. Deci, au venit fratii la Cuviosul, mahnindu-se, ca cei ce nu aveau
nimic la acel sfant praznic. Iar el, mangaindu-i pe dansii, le zicea: "Fiilor,
Dumnezeu, Cel ce a facut minuni cu parintii nostri israeliteni in pustie,
hranindu-i, Acelasi si cu noi, saracii, va face mila, fara numai sa rabdati
si Dumnezeu nu ne va parasi, nici nu ne va lasa pe noi." Iar, in Sambata
cea Mare, apunand soarele, iata, cineva cu doua camile, a venit la manastire,
aducandu-le tot felul de bucate. Si primindu-le, au laudat pe Dumnezeu
cu mare bucurie.
Asa, sunt fratilor, florile si roadele milosteniei celor credinciosi. Ca
stie Dumnezeu sa faca voia celor ce se tem de El, aici si in veacul ce
va sa fie. Caruia este slava, acum si pururea si in vecii vecilor! Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.