În aceasta luna, în ziua a cincisprezecea, cinstita
Adormire a Preamaritei Stapânei noastre Nascatoarei de Dumnezeu si
pururea Fecioarei Maria.
Când
a binevoit Hristos Dumnezeul nostru ca sa ia pe Maica Sa la Sine,
atunci cu trei zile mai înainte a facut-o sa cunoasca, prin mijlocirea
îngerului, mutarea sa cea de pe pamânt. Caci Arhanghelul Gavriil, venind
la dânsa, a zis: "Acestea zice Fiul tau: Vremea este a muta pe Maica
Mea la Mine. Nu te teme de aceasta, ci primeste cuvântul cu bucurie, de
vreme ce vii la viata cea nemuritoare". Nascatoarea de Dumnezeu s-a
bucurat cu bucurie mare, si cu dorul ce avea ca sa se mute la Fiul sau,
s-a suit degrab în Muntele Maslinilor ca sa se roage, caci avea obicei
de se suia adesea acolo de se ruga. Si s-a întâmplat atunci un lucru
minunat. Când s-a suit acolo Nascatoarea de Dumnezeu, atunci de la sine
s-au plecat pomii ce erau pe munte, si au dat cinstea si închinaciunea
ce se cadea catre Stapâna, ca si cum ar fi fost niste slugi însufletite.
Dupa rugaciune s-a întors acasa, si îndata s-a cutremurat casa cu
totul, iar ea, aprinzând multe lumânari si multumind lui Dumnezeu si
chemând rudeniile si vecinii, si-a grijit toata casa, si-a gatit patul
si toate cele ce se cadea de îngroparea ei. Si a spus cele ce i-a zis
îngerul, despre a sa mutare la cer. Iar spre încredintarea celor zise, a
aratat si darul ce i se daduse: o stâlpare de finic. Iar femeile
chemate, daca au auzit acestea, au plâns cu tânguire si cu lacrimi si au
suspinat cu jale. Deci potolindu-se ele din tânguire, s-au rugat sa nu
ramâna sarace de dânsa. Iar Preacurata le-a adeverit, ca mutându-se la
ceruri, nu numai pe dânsele, ci si pe toata lumea o va cerceta si o va
umbri. Si asa alina întristarea cea mare cu cuvinte mângâietoare. Apoi a
aratat despre cele doua vesminte ale sale ca sa le ia doua vaduve
sarace, fiecare din ele câte unul, care-i erau ei prietene si cunoscute
si de la dânsa le era hrana.
Si vorbind ea acestea si învatând, s-a facut fara de veste sunet de
grabnic tunet, si aratare de multi nori, care aduceau de la marginile
lumii, pe toti ucenicii lui Hristos la casa Maicii lui Dumnezeu. Între
care erau si de Dumnezeu înteleptii ierarhi: Dionisie Areopagitul,
Ierotei si Timotei. Acestia, daca au aflat pricina venirii lor, asa
adunati fiind, au zis aceste cuvine catre dânsa: "Noi, o, Stapâna,
stiindu-te în lume, ca si cu singur Stapânul nostru si Dascalul ne
mângâiam; dar acum cum vom putea sa suferim greul acesta? Însa de vreme
ce cu voia Fiului si Dumnezeului tau te muti spre cele ce sunt mai
presus de lume, pentru aceasta plângem, precum vezi si lacrimam, cu
toate ca într-alt chip ne bucuram despre cele ce sunt asupra ta
rânduite". Acestea au zis si varsau lacrimi, iar ea a zis catre dânsii:
"Prietenii mei si ucenicii Fiului si Dumnezeului meu, nu faceti bucuria
mea plângere, ci-mi îngrijiti trupul, precum eu îl voi închipui pe pat".
Când s-au savârsit cuvintele acestea, iata a sosit si minunatul
Pavel, vasul cel ales, care cazând la picioarele Maicii lui Dumnezeu,
s-a închinat si deschizându-si gura a laudat-o cu multe cuvinte, zicând:
"Bucura-te Maica Vietii, împlinirea si încheierea propovaduirii mele;
ca macar ca pe Hristos Fiul tau trupeste pe pamânt nu L-am vazut, însa
pe tine vazându-te, mi se parea ca pe Dânsul Îl vad".
Dupa
aceasta, luând Fecioara iertaciune cu toti, s-a culcat pe pat si si-a
închipuit preacuratul sau trup precum a vrut; si a facut rugaciune
pentru întarirea lumii si pasnica ei petrecere, si i-a umplut si pe
dânsii de binecuvântarea ei. Si asa în mâinile Fiului si Dumnezeului sau
si-a dat sufletul.
Si îndata ochii orbilor s-au luminat si auzul surzilor s-a deschis,
ologii s-au îndreptat si tot felul de patima si de boala lesne se
tamaduia. Dupa aceea a început Petru cântarea cea de iesire si ceilalti
Apostoli; unii au ridicat patul, altii mergeau înainte cu faclii si cu
cântari, petrecând spre mormânt trupul cel primitor de Dumnezeu. Atunci
s-au auzit si îngerii cântând si vazduhul era plin de glasurile cetelor
celor mai presus de firea omeneasca.
Pentru aceste lucruri, mai-marii iudeilor, invitând pe unii din
popor, i-au plecat sa se ispiteasca a surpa jos patul în care zacea
trupul cel de viata începator, si a-l lepada pe dânsul. Dar dreptatea
lui Dumnezeu ajungând pe îndraznetii si obraznicii aceia; le-a facut
pedeapsa tuturor prin orbirea ochilor. Iar pe unul dintr-însii, care mai
nebuneste se pornise de apucase acel sfânt pat, l-a lipsit si de
amândoua mâinile, care au ramas spânzurate de pat, taiate de dreapta
judecata a lui Dumnezeu. Iar acela, crezând din tot sufletul, a aflat
tamaduire, si s-a facut sanatos ca si mai-nainte. În acelasi chip si cei
ce orbisera, crezând si punând asupra lor o parte din poala patului, au
dobândit vindecare.
Iar Apostolii, sosind la satul Ghetsimani, au asezat acel de viata
începator trup în mormânt, si au stat trei zile lânga dânsul, auzind
neîncetat glasuri îngeresti.
Si de vreme ce, dupa dumnezeiasca rânduiala, a lipsit unul din
Apostoli, adica Toma, care nu s-a aflat la preamarita îngropare, ci
sosind cu trei zile mai pe urma, era mâhnit foarte si întristat, ca nu
se învrednicise sa vada si el ca si ceilalti Apostoli trupul; si au
deschis cu socoteala mormântul pentru dânsul ca sa se închine si el
acelui preasfânt si preacurat locas, adica trupului Nascatoarei de
Dumnezeu. Si daca a vazut s-a minunat ca a aflat mormântul fara de
sfântul trup, si era numai giulgiul, care ramasese mângâiere Apostolilor
si tuturor credinciosilor, si marturie nemincinoasa a mutarii
Nascatoarei de Dumnezeu. Ca si pâna astazi mormântul cel cioplit în,
piatra, asa se vede desert de trup si este cinstit ca închinaciune,
întru marirea si cinstea preabinecuvântatei maritei stapânei noastre, de
Dumnezeu Nascatoarei si pururea Fecioarei Maria.
Tot în aceasta zi, praznuim pomenirea preamarii si
nespusei iubiri de oameni ce a aratat Dumnezeu catre noi, întorcând cu
rusine pe necredinciosii agareni prin mijlocirea Preasfintei Stapânei
noastre de Dumnezeu Nascatoarei si pururea Fecioarei Maria.
La începutul împaratiei lui Leon Isaurul, numit si Conon, se ridica
multime de saracini, cu o mie noua sute de vase asupra marii cetati a
Constantinopolului, ca sa o cucereasca cu razboi. Si spunând împaratul
ca le va da dajdie, ei cereau sa puna si pazitori de ai lor la cetate.
Pentru aceasta aflându-se lucrurile la nedumerire, si nestiind ce vor
mai face, au cazut la Nascatoarea de Dumnezeu, rugând-o sa ajute cetatii
ei si sa o scape de dusmani, fiind la primejdie. Si le-a ascultat
rugaciunea Nascatoarea de Dumnezeu, si a pedepsit pe cei fara de
Dumnezeu, precum li se cadea. Întâi a surpat într-o groapa cu cal cu
tot, de a murit, pe agareanul care, hulind, numise numai Sofia, marea
lui Dumnezeu Biserica, nu si sfânta, iar cetatea Constantia. Dupa aceea
cel ce se suise sa strige obisnuita lor rugaciune a fost surpat de
acolo, si cazând jos s-a prapadit. Dupa aceea a iconomisit Nascatoarea
de Dumnezeu, ca sa se bata ei cu bulgarii, si au pierit douazeci de mii
de saracini, risipindu-le si vasele, unele într-o parte, altele
într-alta. Si a facut si pe Soliman, mai-marele lor, de s-a smerit la
Icoana Nascatoarei, si a venit pedestru în cetate, dosadindu-se singur
pe sine de semetia si obraznicia lui cea mai dinainte. În acest fel cu
mâna tare a pazit cetatea sa Nascatoarea de Dumnezeu.
Cu ale ei sfinte rugãciuni, Doamne, miluieste-ne si ne mântuieste pe noi. Amin.
Adormirea Preasfintei Născătoare de Dumnezeu
Domnul, Cel Care pe Muntele Sinai a dat a cincea Poruncă,
cinsteşte pre tatăl şi pre mama ta, a arătat cu exemplul vieţii Lui cum
trebuie să îşi respecte omul părinţii lui cei trupeşti. Spânzurat pe
Cruce cu trupul fiind, şi întru cele mai cumplite chinuri aflîndu-Se, El
Şi-a adus aminte de Maica Lui, şi arătînd către Apostolul Ioan ce se
afla acolo, i-a zis: Femeie, iată fiul tău. După aceea, a privit către
Ioan şi i-a zis: Iată maica ta. Şi aşa, după ce a dat-o pe Maica Lui în
grija ucenicului celui iubit, Mîntuitorul Şi-a dat sufletul Lui pe
Cruce. Ioan avea o casă pe Muntele Sion, în Ierusalim, în care a luat-o
pe Maica Domnului şi a purtat grijă de ea pînă la sfîrşitul vieţii ei,
căci întru acea casă a rămas Maica lui Dumnezeu pînă la suflarea ei cea
mai de pe urmă.
Cu rugăciunile ei, cu povăţuirile ei, cu blîndeţea şi cu
răbdarea ei, ea le-a fost de cel mai mare ajutor Ucenicilor Fiului ei
iubit şi Dumnezeu. Ea şi-a petrecut cea mai mare parte a restului vieţii
ei la Ierusalim, cercetînd adesea locurile care îi aminteau de marile
evenimente şi de minunile făcute de Fiul ei pentru mîntuirea omenirii.
Ea mai cu seamă cerceta Golgotha, Bethleemul, şi Muntele
Măslinilor. Dintre puţinele ei călătorii mai depărtate, se păstrează
însemnările călătoriei ei la Antiohia, unde l-a cercetat pe Sfîntul
Ignatie Teoforul; de asemenea ale călătoriei ei în Insula Cipru, unde
l-a cercetat pe Lazăr, Episcopul insulei, cel înviat de Domnul a patra
zi din morţi. Ea a mai cercetat şi Sfîntul Munte Athos, pe care însăşi
l-a binecuvîntat; şi a rămas o vreme la Efes în grija Sfintului Ioan
Evanghelistul, în timpul cumplitei prigoane dezlănţuite împotriva
creştinilor la Ierusalim.
La o vîrstă mai înaintată ajungînd, ea mergea adesea să se
roage Domnului, Dumnezeului şi Fiului ei în Muntele Măslinilor, locul
înălţării Sale, dorind ca El să o ia din această lume cît mai curînd cu
putinţă. Cu ocazia unei astfel de rugăciuni, la Maica Domnului a venit
Arhanghelul Gavriil, care i-a descoperit că peste trei zile Domnul o va
chema la El. Arhanghelul i-a dăruit şi o stîlpare de finic din Rai, care
avea să fie dusă în procesiune la slujba înmormîntării ei. După acea
rugăciune ea s-a întors acasă plină de bucurie, nădăjduind că îi va
vedea încă măcar o dată pe toţi Apostolii şi ucenicii Fiului ei în
această viaţă, mai înainte de a pleca. Domnul a împlinit dorirea inimii
Maicii Lui, iar apostolii, purtaţi pe nouri de sfinţii îngeri, s-au
strîns cu toţii în Muntele Sion.
Maica Domnului i-a întîmpinat cu bucurie mare, i-a întărit,
i-a mîngîiat, i-a povăţuit, şi le-a împuternicit sufletele. Apoi şi-a
dat liniştită al ei suflet în mînile lui Dumnezeu, fără durere şi fără
suferinţă a trupului. Sfinţii Apostoli au luat pe umerii lor sicriul ce
purta trupul adormit al Maicii Domnului, din care s-a răspîndit bună
mireasmă cerească, şi, înconjuraţi de creştinii din cetatea
Ierusalimului, au pornit să îl îngroape cu cinste în Grădina Ghetsimani,
în mormîntul Sfinţilor ei Părinţi, Ioachim şi Ana. Prin purtarea de
grijă a lui Dumnezeu, în tot parcursul ei, procesiunea de înmormîntare a
fost ascunsă de ochii criminali ai iudeilor. Dar chiar şi aşa, Atonie,
un preot iudeu, a apucat sicriul cu intenţia de a-l răsturna, însă tot
atunci un înger al Domnului i-a retezat cu sabia de foc ambele mîini
nelegiuite care au rămas lipite de sicriu. El atunci a strigat către
Apostoli să-l vindece, şi s-a vindecat cu adevărat numai după ce a
mărturisit credinţa în Iisus Hristos Mîntuitorul şi Domnul. De la
această înmormîntare, tot prin purtarea de grijă a lui Dumnezeu, Sfîntul
Apostol Toma însă a lipsit. Aceasta s-a făcut spre a se descoperi
oamenilor o nouă şi întru tot slăvită taină a Maicii lui Dumnezeu.
Toma a sosit la Ierusalim în a treia zi după înmormîntarea
Maicii Domnului, şi a dorit şi el să cinstească trupul adormit al Celei
Preacurate. Dar cînd Apostolii au deschis mormîntul, ei au aflat acolo
doar giulgiurile goale - trupul nu se mai afla în mormînt! În acea
seară, Maica lui Dumnezeu, înconjurată de un alai de îngeri, a venit în
mijlocul Apostolilor şi le-a zis: Bucuraţi-vă, căci eu sînt cu voi
pururea. Nu se cunoaşte vîrsta la care a trecut la Ceruri Maica lui
Dumnezeu, dar părerea celor mai mulţi Sfinţi Părinţi este că Maica
Domnului a adormit în vîrstă fiind de peste şaizeci de ani.
Cîntare de laudă la Preasfînta Născătoare de Dumnezeu
Astfel grăit-a Domnul Cel Preaînalt: "Apă vie din inima ta va curge,
Preacurată Fecioară, Ca cei însetaţi pre Hristos să Îl bea."
O Izvor de Apă Vie, Fecioară, noi toţi întru tine ne lăudăm!
Cei însetaţi pre Domnul Hristos vor bea.
Pre El, Cel Care amarul în dulce îl preface,
Pre El, Cel Care ai noştri ochi de orbire curăţeşte,
Pre El, Izbăvitorul durerii inimilor noastre.
O, Izvor de Apă Vie, Fecioară,
Noi toţi întru tine ne lăudăm! Băutură dulce ne-a izvorît nouă din veşnicie,
Ale ei ape adapă arşiţa vremilor noastre,
Şi lumea istovită, către ceruri privind, se răcoreşte iar.
O Izvor de Apă Vie, Fecioară, noi toţi întru tine ne lăudăm!
Slavă ţie, O, Preacurată Fecioară!
Slavă ţie, Maica lui Dumnezeu!
Tu pentru noi pre Hristos Dumnezeu ai născut, Preacurată,
Ceea ce eşti izvor de Apă Vie a Harului lui Hristos!
O, Izvor de Apă Vie, Fecioară,
Noi întru tine în toţi vecii ne lăudăm!
Cugetare
Fiecare dintre noi, creştinii, putem învăţa mult, foarte mult, din viaţa Preasfintei Născătoare de Dumnezeu.
Doresc să mă opresc aici doar asupra a două lucruri. Mai
întîi, că mergea des la Golgotha, la Muntele Măslinilor, în Grădina
Ghetsimani, la Bethleem, şi în alte locuri pe care călcaseră paşii
Fiului ei. În fiecare din aceste locuri, ea se ruga cu genunchii
plecaţi, şi mai cu seamă se ruga astfel la Golgotha. Astfel oferă ea
creştinilor primul model şi îndemn de a cerceta locurile sfinte din
dragoste pentru Acela Care prin Prezenţa Lui, prin Patima Lui şi prin
Slava Lui a făcut din aceste locuri altare sfinte de închinare omenirii
dreptcredincioase. Mai învăţăm din exemplul vieţii Maicii Domnului cum
să ne săvîrşim rugăciunea: cu evlavie, în genunchi, şi cum să ne rugăm
pentru ca sfîrşitul nostru să fie repede, fără durere, şi neînfruntat de
cumpliţii diavoli care păzesc sufletul omului la ieşirea şi după
ieşirea lui din trup, spre a-l arunca în gheena focului.
Maica Domnului s-a rugat să nu vadă feţele acestea necurate
care pedepsesc pe cei înnegriţi de păcat. Ne închipuim noi oare cît de
cumplită este trecerea sufletului prin vămile văzduhului? Dacă însăşi
cea Preacurată s-a rugat să fie scutită de această cumplită vedere, oare
noi, păcătoşii, ce vom face? Căci ea s-a rugat astfel din adînca ei
smerenie, nepunîndu-şi nicicum nădejdea în nevinovăţia ei de Maică a lui
Dumnezeu. Cu atît mai puţin trebuie noi să ne încredem în faptele
noastre bune, şi cu atît mai mult trebuie să cădem la Dumnezeu şi să ne
rugăm pentru sfîrşit bun, fără durere, neînfruntat vieţii noastre, şi de
toată îngrozirea satanei netulburat. Mai cu seamă trebuie să ne rugăm
lui Dumnezeu ca să ne dăruiască a ne ruga astfel chiar şi în ceasul
sfirşitului nostru.
Luare aminte
Să luăm aminte la minunatul semn prin care Samuel şi-a întărit cuvintele înaintea poporului (I Regi 12):
• La cum Samuel a spus poporului că rău este în ochii
Domnului că şi-au pus rege lor, cîtă vreme Îl aveau Rege pe El, Domnul
Dumnezeu;
• La cum, spre a-şi întări adevărul spuselor, el s-a rugat
lui Dumnezeu să plouă şi să tune acolo pe loc, peste recoltele poporului
iudeu;
• La cum s-a făcut de îndată tunet şi ploaie mare, şi tot poporul s-a înspăimîntat de Dumnezeu şi de Samuel, Prorocul Lui.
Predică Despre Slăvitul şi Dumnezeiescul Prunc
Căci Prunc S-a născut nouă, un Fiu s-a dat nouă, a Cărui
stăpînire e pe umărul Lui şi se cheamă numele Lui: înger de mare sfat,
Sfetnic minunat, Dumnezeu tare, biruitor, Domn al păcii, Părinte al
veacului ce va să fie (Isaia 9:5).
Oare cărui om, în toată istoria omenirii, i s-au potrivit
sau ar fi putut să i se potrivească toate aceste titluri, toată această
măreaţă stăpînire, toată această slavă de negrăit? Nici unui om,
niciodată. De aceea Sfîntul Ioan Gură de Aur zice: "Nu este cu putinţă
să se aplice aceste cuvinte nici unui om, fără numai Unuia Hristos
Dumnezeu." Prorocul desemnează aici limpede cele două naturi ale
Domnului Iisus Hristos: cea omenească şi cea dumnezeiască.
Prunc ni S-a născut nouă - aceasta este natura omenească a
lui Iisus Hristos. Un Fiu s-a dat nouă - prin aceste cuvinte se face
legătura între cele două naturi dumnezeieşti în Unica Persoană a Fiului,
Fiul lui Dumnezeu şi Fiul Fecioarei, în Persoana lui Dumnezeu întrupat.
Celelalte denumiri arată Natura Dumnezeiască a Stăpînului
Hristos. Stăpînirea Lui este pe umărul Lui, adică stăpînirea este a Lui,
proprie, nu împrumutată. Înger de mare sfat, oare nu desemnează aceste
cuvinte Însăşi Sfînta Treime? Căci îngerul - trimisul sau vestitorul -
acestui Sfat Treimic este Fiul lui Dumnezeu, Cuvîntul Co-Etern al
Tatălui. Sfetnic minunat, căci tot ceea ce este minunat, tot ceea ce a
venit nou în istorie spre mîntuirea omenirii este de la El şi prin El.
Dumnezeu tare - ce mai pot răspunde Arie şi următorii lui cei din zilele
noastre la această denumire, ei care neagă dumnezeirea lui Iisus
Hristos?! Domn al păcii, căci pacea durabilă numai de la El este, iar
fără El nu e decît războiul, şi cel dinlăuntru, şi cel din afară.
Părinte al veacului ce va să fie, căci aşa cum este El Domn al timpului
care a fost, aşa va fi şi Domn al timpului ce va să fie. Mai mult, el
este şi Tată al Bisericii, Făcătorul lumii celei noi, întemeietorul
împărăţiei lui Dumnezeu. Însuşi Isaia, fiul lui Amos, a văzut această
vedenie preaslăvită, minunată şi adevărată, cu aproximativ şapte sute de
ani mai înainte ca ea să se împlinească înaintea ochilor întregii
zidiri.
O Stăpîne Doamne Iisuse Hristoase, Tu eşti prorocilor Tăi
cea mai de preţ Prorocire, iar credincioşilor Tăi Descoperirea cea mai
de preţ. Descuie minţile noastre, rugămu-Te, ca să poată intra în ele
slava cea negrăită şi măreţia Ta. Şi descuie inimile noastre, rugămu-Te
şi ne cucerim Ţie, ca să se umple de iubirea Ta Cea de viaţă făcătoare,
Căci Ţie se cuvine toată slava şi mulţumită în veci, Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.