În această lună, în ziua a şaptesprezecea, pomenirea
Sfintelor Muceniţe şi bine-biruitoare fecioare: Pistis, Elpis şi Agapis
şi a maicii lor Sofia.
Tot în această zi, pomenirea
Sfintei Muceniţe Agatoclia.
Tot în această zi, pomenirea
Sfinţilor Mucenici
Maxim, Teodot şi Asclipiodota.
Tot în această zi, pomenirea
Sfintei Lucia şi a
Mucenicului Geminian fiul ei.
Tot în această zi, pomenirea
Sfintei Muceniţe
Teodota.
Tot în această zi, pomenirea
Sfinţilor o sută de
mucenici, şi a Sfinţilor Pilevs şi Nil episcopii şi a celor 46 de
mucenici de la Palestina.
Tot în această zi, pomenirea
Sfinţilor Mucenici
Haralambie şi Pandoleon, cu tovarăşii lor,
a căror prăznuire se face la mucenicia lor, care se află la Defteron.
Tot în această zi, pomenirea
Sfinţilor Mucenici
Iraclid şi Miron, episcopii Tamasului de la Cipru.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne,
miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
.
Luna septembrie în 17 zile: pomenirea Sfintelor Muceniţe fecioare:
Pistis, Elpis şi Agapi şi a maicii lor Sofia (+137)
Aceste Sfinte Muceniţe au fost
din Italia, pe vremea împărăţiei lui Adrian (117-138). Erau fiicele unei
văduve sărace, Sofia, şi se numeau: Pistis, care avea 12 ani, Elpis, 10
ani şi Agapi, 9 ani. Toate, împreună, purtau astfel numele celor mai de
seamă bunătăţi evanghelice, adică: Credinţa(Pistis), Nădejdea(Elpis) şi
Dragostea(Agapi), mărturisind, totodată, atât credinţa lor în Domnul
Hristos, cât şi rânduiala lor la viaţă împreună, crescând, în fiecare
zi, în rugăciune şi în fapte bune. Deci, s-a aflat că sunt creştine şi
au fost chemate la scaunul împărătesc să-şi mărturisească credinţa, iar
pe drum, mama lor le povăţuia să nu se lepede de Hristos, chiar cu
preţul vieţii lor. Aducând, deci, pe Pistis, iar ea
mărturisind pe Hristos, au bătut-o cu toiege şi i-au tăiat sânii cu
fier, dar în loc de sânge a curs lapte. După aceea, au întins-o pe un
grătar ars în foc şi, rămânând nevătămată, i-au tăiat capul. Veni la
rând sora ei, Elips, care, mărturisind şi ea credinţa în Hristos, a fost
bătută cu vână de bou, aruncată în foc, spânzurată şi strunjită cu
unghii de fier. A fost cufundată, în sfârşit, într-o căldare cu smoală
topită şi, prin minune izbăvindu-se, şi-a primit şi ea moartea prin
sabie. Aduseră, apoi, pe Agapi care, mărturisind asemenea şi ea pe
Hristos, a fost spânzurată cu capul în jos şi, nevătămată rămânând, după
toate celelalte chinuri, îi tăiară şi ei capul. Iar maica lor, Sofia,
plângând trei zile în urmă pe mormântul lor, şi-a dat şi ea sufletul în
mâna Domnului. Dumnezeului nostru slavă!
Întru această zi, cuvânt din Pateric, despre mânie şi pocăinţă
Un frate oarecare avea necaz asupra altui frate, care, înţelegând
că acela are necaz asupra lui, a mers la dânsul, vrând să se smerească,
să-şi ceară iertare şi să se împace cu dânsul. Deci, bătând el la uşa
fratelui, acela n-a vrut nicidecum să-i deschidă şi să-l primească. Iar
acesta, dacă a văzut că nu-i deschide, s-a scârbit şi el, şi, mergând la
un bătrân, i-a spus lui despre acel frate, jelindu-se că are necaz pe
el şi a mers la dânsul să-şi ceară iertăciune şi să se împace cu dânsul,
dar nu l-a primit, nici nu i-a deschis lui uşa. Iar bătrânul i-a zis
lui: "Caută, fiule, şi ia seama că poate ai vreun gând în inima ta, că
tu nu eşti cu nimic vinovat, nici nu i-ai făcut lui vreun rău, ci el a
făcut rău şi el este vinovat. Şi, aşa, pe tine însuţi te îndreptăţeşti,
iar pe el îl învinovăţeşti. Deci, pentru aceasta, nu-i dă lui Dumnezeu
îndemn ca să-ţi deschidă şi să te primească, fiindcă mergi la dânsul nu
cu adevărată pocăinţă, ci cu făţărnicie. Deci, mergi şi pune în inima
ta, că tu ai greşit şi că tu eşti vinovat, iar pe dânsul
dezvinovăţeşte-l şi aşa îi va da lui îndemnare şi umilinţă, ca să se
smerească şi să se împace cu tine." Şi i-a spus lui această povestire:
"Erau doi oameni mireni, în Egipt în ţinutul Alexandriei şi erau amândoi
cu bună cucernicie şi cu viaţă bună. Aceştia, sfătuindu-se amândoi, au
lăsat lumea şi s-au călugărit împreună. Şi auzind ei citindu-se cuvântul
ce este scris în Sfântă Evanghelie, care zice că unii s-au
scopit(castrat) pe sine pentru Împărăţia Cerului, şi râvnind acelui
cuvânt, s-au scopit pe sine amândoi. Şi, neştiind ei puterea
dumnezeieştii Scripturi, li se părea că mare bunătate au făcut ei cu
acea faptă, că s-au scopit pe sine pentru Împărăţia Cerului. Iar
arhiepiscopul, auzind de acest lucru al lor, i-a despărţit pe ei de
Sfânta Biserică. Iar ei se răzvrăteau asupra arhiepiscopului, zicând că
pentru oarecare pizmă şi fără dreptate i-a despărţit pe ei de Biserică
şi s-au sfătuit să meargă la arhiepiscopul Ierusalimului, să se
jeluiască şi să-şi spună pricina lor şi acela îi va binecuvânta şi-i va
împăca, iarăşi, pe ei cu Biserica. Deci au mers la arhiepiscopul
Ierusalimului şi au început a se jelui pentru strâmbătatea ce le-a făcut
lor arhiepiscopul Alexandriei, de i-a despărţit pe ei de Biserică, şi
spunându-i şi pentru care pricină i-a despărţit. Iar arhiepiscopul
Ierusalimului, auzind acestea, a zis lor: "Şi eu vă despart pe voi." Iar
ei, auzind aceasta, s-au necăjit foarte. Şi, sfătuindu-se, au zis unul
către altul: "Să mergem, frate, la arhiepiscopul Antiohiei şi acela
văzând supărarea şi strâmbătatea ce tragem, nefiind vinovaţi, îşi va
face milă şi ne va primi pe noi." Şi aşa au mers la arhiepiscopul
Antiohiei şi i-au spus lui jalba şi pricina lor, iar arhiepiscopul,
auzind, a zis lor: "Şi eu vă despart pe voi." Iar ei, în loc de nădejdea
ce aveau că-i va bucura acel arhiepiscop, auziră dimpotrivă şi pe
acesta, ca şi pe ceilalţi, zicându-le: "Şi eu vă despart pe voi." Şi
s-au sfătuit aceia să meargă la Roma, la papă, zicând: "Să mergem,
frate, la papă şi el ne va primi pe noi şi ne va da izbândă nouă faţă de
toţi ceilalţi." Şi aşa, au plecat, şi au mers la Roma, la papă şi s-au
jeluit şi au spus papei toată pricina lor, şi cum toţi arhiepiscopii,
necăutându-le dreptatea şi nevinovăţia, i-au despărţit pe ei de Sfânta
Biserică, fără de nici o pricină sau vină. Iar papa, auzind acestea,
le-a zis lor: "Şi eu vă despart pe voi." Iar ei, auzind şi de la papă
tot acelaşi cuvânt pe care l-au auzit de la ceilalţi arhiepiscopi,
vorbeau între ei, zicând: "Ce vom face, frate, că aceştia sunt uniţi
toţi la un cuvânt, fiindcă ei se adună în soboare, toţi la un loc, şi se
sfătuiesc şi se unesc să ţie toţi una şi să fie toţi într-un cuvânt. Ci
noi, frate, să mergem la Sfântul Epifanie, arhiepiscopul Ciprului şi să
ne jeluim şi să-i spunem lui toată pricina noastră. Şi acela, fiind om
sfânt şi prooroc şi cunoscător, ne va cunoaşte supărarea şi nevinovăţia
noastră şi necazul ce tragem fără dreptate şi ne va primi pe noi. Şi
aşa, ieşind din cetatea Romei, au plecat şi au mers la Cipru. Şi dacă
s-au apropiat de cetatea unde era Sfântul Epifanie, Dumnezeu i-a
descoperit Sfântului venirea acelor doi călugări şi osteneala şi pricina
lor. Iar Sfântul Epifanie, înştiinţându-se despre dânşii, îndată a
trimis pe un cleric al său întru întâmpinarea lor, ca să le spună că
nici în cetatea lui să nu îndrăznească să intre, că nu-i primeşte pe ei.
Iar ei, auzind aceasta, s-au umilit în inimile lor şi s-au smerit pe
sine, vorbind unul către altul şi zicând: "Cu adevărat, frate, noi am
greşit lui Dumnezeu. Şi pentru ce, dar, umblăm zbuciumându-ne, vrând să
ne îndreptăţim noi? Că, iată, aşa precum socoteam noi, toţi fără de
dreptate şi fără de nici o vină, unul după altul, ne despărţiră pe noi
de Sfânta Biserică. Iar acesta, încă nici n-am mers la dânsul să ne
jeluim lui şi să ne spunem pricina noastră, şi nici nu ne-a văzut pe
noi, ci, fiind el om sfânt şi prooroc cunoscător, iată că Însuşi
Dumnezeu i-a descoperit lui şi i-a arătat venirea noastră la dânsul şi
greşeala noastră, pentru care ne-a poruncit nouă nici în cetatea lui să
nu intrăm. Pentru aceea, frate, în zadar ne ostenim noi, umblând să ne
îndreptăţim, că noi am greşit lui Dumnezeu şi Dumnezeu i-a arătat lui
greşelile noastre. Pentru aceea, nu numai că nu ne primeşte pe noi să
vedem faţa lui, dar nici în cetate nu ne dă voie să intrăm." Şi aşa au
început a se umili şi a plânge şi a se smeri, cunoscându-şi greşeala şi
păcatul lor. Iar cunoscătorul de inimi, Dumnezeu, văzându-i pe dânşii că
şi-au cunoscut greşeala lor şi că s-au umilit în inimile lor şi se
smeresc, căindu-se de păcatul lor, a descoperit şi a arătat iarăşi şi
aceasta Sfântului Epifanie, că şi-au cunoscut păcatul şi că se smeresc,
căindu-se. Şi i-a poruncit lui să trimită ca să-i cheme şi să-i
primească pe ei, că şi-au cunoscut greşeala lor şi că se căiesc. Şi a
trimis Sfântul Epifanie la dânşii şi i-a chemat la sine şi, cu multe
cuvinte de folos i-a învăţat şi i-a mângâiat pe ei şi i-a primit în
Sfânta Biserică şi i-a împărtăşit pe ei cu Sfintele Taine şi a scris
pentru dânşii la arhiepiscopul Alexandriei, zicând: "Primeşte, frate, pe
fiii tăi, că adevărat, acum, s-au smerit şi s-au pocăit. Şi aşa i-a
trimis pe ei la locul lor." Această povestire, spunând-o
bătrânul fratelui, i-a zis lui: "Iată fiule, aceasta este adevărata
tămăduire a sufletului, ca întru toate lucrurile să ne smerim,
defăimându-ne şi ocărându-ne, descoperindu-ne şi vădindu-ne înaintea lui
Dumnezeu păcatele noastre, iar nu ale fratelui nostru". Acestea
auzindu-le, fratele s-a umilit în inima sa şi a făgăduit că va face după
cuvântul bătrânului. S-a dus, iarăşi, cu smerenie la acel frate, care
avea necaz pe el, să se roage să-l ierte pe el şi, bătând la uşa
chiliei, îndată a auzit şi i-a deschis lui. Şi mai înainte de a se pleca
el şi de a-şi cere iertăciune, acela s-a închinat lui cu smerenie,
zicând: "Iartă-mă, frate, că te-am scârbit pe tine". Şi aşa, cu
dragoste, din tot sufletul, sărutându-se unul cu altul, s-a făcut mare
bucurie între dânşii.
|
Sfintele Muceniţe fecioare Pistis,
Elpis şi Agapis cu mama lor Sofia |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.