₱atima lăcomiei pântecelui este considerată de Părinții Spiritualității
Ortodoxe a fi căutarea plăcerii de a mânca, fie prin cantități mari sau
exagerate de alimente; fie prin căutarea și consumarea unor mâncăruri
speciale, fine și gustoase, care solicită un efort financiar și de
pregătire mai mare. Prima formă – cantitativă – este o plăcere a
pântecelui, devenit „împărat” și „tiran” pentru cel pătimaș; cea de a
doua – calitativă – caută plăcerea gurii sau a gustului, o plăcere a
simțurilor, pentru că mâncărurile rafinate și băuturile fine conduc la
poftele senzualității.
Etimologic, cuvântul gastrimargia este
alcătuit prin alăturarea a două cuvinte grecești: „gaster” = stomac; și
„margos” = turbat, neînfrânat, furios; și are semnificația de „stomac
turbat, nesătul”.
O caracterizare a manifestării lăcomiei
pântecelui ne oferă Sfântul Ioan Scărarul: „Lăcomia stomacului este
fățărnicia pântecelui. Săturat, strigă că e lipsit; și ghiftuit și
plesnit de sătul, țipă că îi e foame. Lăcomia pântecelui e bucătar
iscusit, născocind tot felul de mâncăruri gustoase. Astupându-se un
canal, se deschide altul. Închizându-l pe acesta, se cască un altul.
Lăcomia pântecelui este o amăgire a ochilor, care înghițind puține,
dorește să le înghită pe toate”.
Dintre efectele acesteia,
ascetica ortodoxă avertizează asupra celor referitoare la trup:
moleșeală, lene, somn, cugete desfrânate; dar și la suflet și minte:
slăbirea credinței și împuținarea rugăciunii, necumpătarea în toate,
clevetirea și, în mod deosebit, recidiva tuturor celorlalte patimi.
Ca
oricare patimă, fiind o formă pervertită a folosirii funcțiilor
trupești și spirituale, a afectelor umane, ea perturbă întreaga viață a
omului, ajuns robul unor porniri iraționale și obsesive; dar și relația
lui cu Dumnezeu, cu semenii și cu lumea materială.
Sfântul Ioan
Gură de Aur, arătând că nenumăratele boli ale omului provin din
necumpătarea acestuia la mâncare și băutură, socotește lăcomia
pântecelui a fi un adevărat „naufragiu”, „maica bolii și a
slăbiciunilor”.
Din îmbuibarea pântecelui se nasc durerile de
cap și de stomac, buimăcelile, amețelile, împăienjenirea ochilor,
umflările de picioare. Durerile și tremurăturile de mâini, slăbirea
vederii, slăbiciunile și leșinurile, frigurile și fierbințelile
îndelungate. Din ea izvorăsc curviile și preacurviile.
Tot mai
multe dintre studiile recente arată că alimentația bogată în proteine
animale (carne „roșie” sau „colorată artificial”) are efect asupra
factorilor de creștere și influențează apariția și multiplicarea haotică
(neoplazia, metastaza) a cancerului. Alimentația dezechilibrată este
responsabilă de apariția a numeroase și variate boli, între care 35% din
cazurile de cancer.
În scop de prevenire a cancerului digestiv,
organismele medicale internaționale recomandă o dietă anticancer, prin
reducerea nivelului de lipide consumate de la 40% la 30%, evitând
alimentele prăjite; înlocuirea cărnii grase cu cea slabă și a celei
„roșii” cu pește; consumarea produselor lactate cu o cantitate mică de
grăsime; diminuarea consumului de deserturi grase, sosuri, ulei,
consumarea cerealelor integrale, a legumelor și fructelor; efort fizic
moderat și constant.
Astfel, regulile unei alimentații anticancer vizează:
1) Mâncarea echilibrată și diversificată;
2) Creșterea consumului de fructe și legume;
3) Diminuarea consumului de carne și grăsimi animale și creșterea aportului de pește;
4) Reducerea consumului de sare;
5) Reducerea consumului de zaharuri „simple”;
6) Consumul moderat, până la absență, a alcoolului;
7) Gătirea și conservarea proprie a alimentelor.
Dintre
alimentele anticancer, sunt recunoscute și recomandate; ceaiul verde,
ceapa, cerealele (grâu, orez, paste), citricele (portocale, lămâi,
grepfruit), coacăzele negre, iaurtul, kiwi, lintea, mărul, morcovul,
nucile, migdalele, alunele, pătrunjelul, peștele, roșiile, soia,
spanacul, strugurii, etc.
În privința comportamentului alimentar sănătos, se recomandă servirea a trei mese principale pe zi și a 1-2 gustări; servirea lor, pe cât posibil la aceeași oră; masticația corespunzătoare; evitarea „ciugulelilor” între mese; repaos alimentar nocturn, etc.
Toate aceste recomandări medicale confirmă deplin înțelepciunea și discernământul Părinților duhovnicești ai Spiritualității Ortodoxe, practicanți desăvârșiți ai postului și dascăli ai adevăratei discipline a trupului și a sufletului.
[1]Se apreciază că, în prezent, 15% din populația Europei este alcătuită din vegetarieni, într-una din formele acestui stil de alimentație: semi-vegetarieni, care consumă produse lactate, ouă, pui, pește; pesco-vegetarienii, a căror alimentație folosește produse lactate, ouă, pește; lacto-vegetarienii (lapte și ouă); ovo-vegetarienii – ouă, dar nu produse lactate sau carne; vegetarienii totali – nici un produs de origine animală. Oricărei categorii i-ar aparține, aceștia au un risc diminuat de obezitate, constipație cronică, tonus muscular redus, diabet, cancer, etc..
Pr. Prof. Univ. Dr. Ioan C. Teșu,
Doxologia
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.