La raspantia dintre Brumarel (octombrie) si Brumar (noiembrie), noaptea de 31 octombrie spre 1 noiembrie sta sub semnul luminii. Cu ocazia Luminatiei,
asa cum este cunoscuta, in popor, Ziua Mortilor, cimitirele din Ardeal,
Banat si Maramures se transforma in oaze de lumina, datorita sutelor de
lumanari aprinse in memoria celor trecuti in eternitate. In calendarul
catolic, Luminatia se numeste Sarbatoarea tuturor sufletelor.
Desi, la origine, este o sarbatoare catolica, occidentala, a fost
adoptata si in Transilvania, indiferent de confesiunea religioasa a
locuitorilor (ortodocsi, catolici sau protestanti).
In traditia ortodoxa, Luminatia se inscrie in randul sarbatorilor din vechiul cult al mortilor.
Astfel, in ziua de 31 octombrie, oamenii merg la cimitir, unde curata
mormintele celor dragi, urmand ca, in zilele de 1 si 2 noiembrie, sa
duca flori - de obicei flori de sezon, precum crizantemele -, si sa se
roage pentru sufletele celor adormiti. In seara de 1 noiembrie, oamenii
se indreapta spre cimitire, pentru a aprinde lumanari, aratand
sufletelor celor decedati drumul catre cei dragi. Potrivit legendelor
populare, in aceasta noapte, portile Taramului de Dincolo se deschid,
iar cei decedati vin sa ii viziteze pe cei vii. Sarbatoarea nu are nimic
lugubru, ziua de 1 noiembrie fiind, poate, singura zi din an in care
oamenii glumesc in cimitir. Cu aceasta ocazie, bucuria reintalnirii cu
sufletele rudelor trecute in Lumea de Dincolo depaseste tristetea
comemorarii.
Memoria strabunilor este cinstita si in restul tarii, odata cu Mosii de Toamna.
In sud-estul Romaniei, exista legenda lui Samedru, un cioban despre
care se spune ca incuie vara si desfrunzeste pomii. In sambata ce
preceda ziua lui Samedru, numita Mosii cei Mari sau Mosii de toamna, se
aduc ofrande pentru sufletul mortilor. Odinioara, in Sambata Mortilor se
obisnuia sa se taie un copac, care se ardea in noaptea de 25 spre 26
octombrie. Astfel, Focul lui Samedru devenea simbolul mortii si,
totodata, al invierii, marcand, de fapt, innoirea anului. La Focul lui
Samedru participa intreaga comunitate, indiferent de varsta. Un rol
deosebit le revenea copiilor si flacailor, care alegeau copacul din
padure, il taiau si il curatau de crengi. Apoi, copacul era dus la locul
de ardere, unde era imbracat in cetina si asezat in pozitie verticala.
La lasarea intunericului, copiii aprindeau focul, in timp ce femeile
imparteau pomana, ca la o inmormantare. In timp ce copacul ardea,
comunitatea se ospata, canta si dansa. Momentul mistuirii copacului ars
corespundea, in plan simbolic, renasterii. La intoarcerea acasa, oamenii
luau cu ei cenusa si carbuni, pe care le presarau pe pamanturi si in
gradini, marcand astfel inceputul noului an pastoral, care avea doua
date importante - ziua de Samedru (Sfantul Dimitrie, 26 octombrie) si
ziua de Sangeorz (Sfantul Gheorghe, 23 aprilie). O parte din traditie se
mai pastreaza si astazi: turmele de oi pleaca la pascut de Sangeorz si
se intorc sa ierneze de Samedru.
Elemente comune se intalnesc si in traditia celtica, in care noaptea de 31 octombrie spre 1 noiembrie, ce poarta numele de Samhain (Sfarsitul verii), este recunoscuta ca fiind sarbatoarea tuturor spiritelor, de unde si denumirea de Halloween - All Hallow Even sau All Saints Day. De Samhain,
celtii sarbatoreau intalnirea fortelor intunericului cu fortele luminii
si credeau ca noaptea dinspre 31 octombrie spre 1 noiembrie reprezinta o
taietura in timp, in care spiritele celor morti se pot salaslui
printre cei vii. Celtii obisnuiau sa se deghizeze in costume care sa
inspaimante spiritele rele. Aceasta noapte sfanta era luminata de focul
care simboliza unirea tuturor inimilor in iubire. Odata cu afirmarea
crestinismului, Samhain si-a schimbat numele in Ziua tuturor sfintilor, sarbatorita la 1 noiembrie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.