"Cei care îi pot răbda pe cei foarte mândri, fără însă să-i linguşească,
aceştia sunt cei mai smeriţi oameni, cei mai credincioşi şi mai drepţi,
deoarece mereu vor fi nedreptăţiţi şi dispreţuiţi de cei mândri."
( Sfantul Paisie Aghioritul )
"Nevoința rugăciunii este barometrul duhovnicesc care arată cum este
vremea sufletului nostru. Dacă însetăm după rugăciune, este un semn bun.
El arată că sufletul nostru este viu și însetează după Dumnezeu. De va
pieri, însă, această sete sfântă pentru vorbire în rugăciune cu
Dumnezeu, este un semn rău, anume că păcatul a umplut sufletul cu
întunericul său și că suntem aproape de acea stare vrednică de plâns,
care se numește moarte duhovnicească.
Dintr’o astfel de moarte
duhovnicească ne poate învia doar Dumnezeu, prin minunea pocăinței
noastre, a fiecăruia dintre noi. El ne întoarce iarăși la rugăciune și
la râvnă.
Așadar, râvna se păstrează prin rugăciune, la fel cum focul
se întreține prin adăugirea de combustibil. Din rugăciunea sinceră se
naște un simțământ cald față de Domnul, care se arată rar la început,
apoi mai des și tot mai des, până ce la cei întăriți acesta se
preschimbă în simțirea neîncetată a lui Dumnezeu. Acest simțământ este
dulce și fericit, și prima sa ivire te îndeamnă să-l dorești și să-l
cauți, încât să nu mai părăsească inima ta, căci în el este raiul
(Sfântul Theofan Zăvorâtul). Cel ce voiește să intre într’acest rai se
cuvine, după sfaturile Episcopului Theofan Zăvorâtul, să urmeze această
pravilă: Când te rogi, să nu încetezi rugăciunea până ce nu se va trezi
în inima ta vreun simțământ față de Dumnezeu: fie evlavie, fie
credincioșie, fie mulțumire…, fie smerenie, fie nădejde. Dacă o lumânare
stă foarte mult în razele Soarelui, se încălzește peste măsură. Așa se
întâmplă și aici. Când cel ce se roagă stă foarte mult sub razele unirii
voite cu Dumnezeu, inima lui se încălzește din ce în ce mai mult de
căldura nepământească a harului și râvna lui se va înteți. Adevărata
viață duhovnicească începe atunci când omul primește această căldură,
acest foc binecuvântat. (Sfântul Theofan Zăvorâtul)
Dar râvna poate
scădea și în locul ei să-și facă loc răceala. Însă întotdeauna este
această răceală aducătoare de pierzanie? vor întreba unii. Episcopul
Theofan Zăvorâtul răspunde că există o răcire vremelnică, pricinuită de
oboseală sau de boală. Aceasta nu este foarte primejdioasă, deoarece
trece repede, o dată cu încetarea pricinei. Cumplită este însă răceala
pricinuită prin depărtarea de bunăvoie de la voia lui Dumnezeu, ca
urmare a unei viețuiri păcătoase. Această răceală ucide duhul și taie
viața duhovnicească. Trebuie să ne temem ca de moarte de această răcire.
Ea apare ca urmare a nepăsării în viața duhovnicească. Această
nepăsare, la rândul ei, este legată de biruirea noastră de desfătări
nebineplăcute lui Dumnezeu, de căderea noastră în păcate și mai cu seamă
de nemărturisirea acestora. Fiecare păcat rupe legătura noastră cu
Dumnezeu. Numai prin pocăință și prin Sfânta Taină a Spovedaniei, care
ne dăruiește iertare de păcate, putem reface unirea cu Cerul."
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.