În aceasta luna, în ziua a douazeci si treia, pomenirea zamislirii Sfântului slavitului înaintemergatorului si Botezatorului prooroc Ioan.
Aceasta dumnezeiasca zamislire a binevestit-o dumnezeiescul Arhistrateg Gavriil catre proorocul si sfintitul Zaharia, zicându-i: "Ascultata a fost rugaciunea ta". Asa ca din aceasta s-a cunoscut mai înainte dumnezeiasca si fecioreasca nastere a Preacuratei Nascatoarei de Dumnezeu, adica pentru minunea, si a batrânetilor si a sterpiciunii Elisabetei.
Când Domnul si Dumnezeul nostru, unic Fiu si Cuvânt al Tatalui, se pregatea sa se pogoare din înaltul Cerului pentru a fi zamislit în chip feciorelnic în sânul Preacuratei Sfinte Maica Domnului, voi sa intareasca si sa vesteasca aceasta Minune intre Minuni printr-una care sa ii semene fara a fi precum el. De asemenea, pentru ca intru toate Sfântul Ioan Botezatorul sa fie inaintemergatorul lui Hristos, cu sase luni inainte ca Arhanghelul Gavriil sa se arate Maicii Domnului, acesta din urma se arata Marelui Prooroc Zaharia, in momentul in care intra in templul Domnului ca sa tamiieze si sa se roage pentru popor. Vazându-l, Zaharia fu cuprins de spaima, dar Ingerul il linisti spunindu-i : "Nu-ti fie teama, Zaharie, rugile tale au fost ascultate, si femeia ta Elisabeta iti va darui un fiu pe care il vei numi Ioan. Vei avea multa bucurie si veselie, si multi se vor bucura de nasterea lui. Caci el va fi mare in fata Domnului, si se va umple de Duhul Sfint inca din sinul mamei sale" (Luca 1, 13-15).
Dar Zaharia era batrân, si la fel si femeia lui. De aceea el se indoi pentru o clipa de adevarul cuvintelor Ingerului cum ca acolo unde Dumnezeu voieste, rânduiala firii se biruieste. De aceea Gavriil il instiinta ca - pentru necredinta lui, dar si ca sa învete sa se foloseasca de graiul sau numai pentru a-l preamari pe Domnul -, el va ramâne în mutenie pâna ce se va naste pruncul.
Tot în aceasta zi, pomenirea Sfintilor Mucenici Andrei si Ioan, Petru si Antonie, care s-au savârsit în Africa.
Domnind la Roma Vasile Macedon, domnea si tiranea preacrudul Avrahin Agareanul (Turcul) toata Africa. Acesta pradând Siracuzele (aceasta este Mitropolia Siciliei), a luat de acolo pe Ioan împreuna cu copiii lui, Petru si Antonie, care erau înca mici si îndata a poruncit sa-i învete carte agareneasca. Si dupa ce au ajuns la vârsta barbateasca, si întreceau pe multi cu întelepciunea si cu faptele bune, mirându-se de dânsii acel viclean Veliar, i-a boierit: facând pe Antonie ghenicon, si pe Petru sachelar. Însa acestia în ascuns erau crestini, iar la vedere se fatarniceau ca sunt saracini. Dar nu s-au putut ascunde mult timp. Ca aflând Avrahin, si mâniindu-se, i-a pus cu picioarele în obezi, si i-a batut cu toiege noduroase.
Fericitul Antonie luând patru sute de toiege pe talpi, multumea lui Dumnezeu. Dupa aceea l-a pus pe un gratar, legat deasupra unui samar cu streanguri si l-a purtat prin mijlocul târgului. Iar pe Petru dezbracându-l, l-a batut cu toiege pe spinare si pe pântece, si l-a bagat în temnita. Dupa aceea mai scotându-i, iarasi i-a supus la cumplite chinuri, în timpul carora si-au dat sufletul lui Dumnezeu. Dupa aceea au adus si pe tatal lor Ioan, si ridicându-l cu mâna stânga de grumaji, îi baga lui sabia în gura pe gâtlej, si asa el si-a dat duhul peste fiii sai.
Si facând foc mare, au ars trupurile sfintilor toate la un loc. Iar fericitul Andrei, foarte batrân fiind de vârsta, si multa vreme zacând la închisoare, uscat fiind de foame si de sete si de goliciune si nesupunându-se aceluia, a fost strapuns cu sulita si apoi i s-a taiat capul. Si asa s-a plinit marturisirea lor.
Tot în aceasta zi, pomenirea Sfintei Mucenite Raida fecioara.
Aceasta sfânta s-a nascut în Egipt, la locul ce se cheama Tama, fiica fiind unui preot anume Petru, si a îmbracat schima monahiceasca, având ea doisprezece ani. Deci pogorându-se împreuna cu alte fecioare la fântâna ca sa-si scoata apa si vazând multe fecioare, femei si multime de barbati, preoti si diaconi si calugari, pe care îi prinsese ighemonul Luchian, si-i ducea legati într-o corabie, si aflând ea ca sunt legati pentru Hristos, îmbarbatându-se, a intrat si ea între dânsii, rugându-se lui Comentarisie care era mai mare, ca sa fie si ea cu aceia, iar acela o învata sa-si aleaga ce este mai bine: sa nu patimeasca chinuri, nici sa moara cu acei legati. Dar nevrând ea, a stat înaintea ighemonului si a batjocorit pe zeii lui si l-a scuipat în obraz caci îsi batea joc de credinta crestinilor. De aceea, dupa multe chinuri i s-a taiat capul.
Tot în aceasta zi, pomenirea Cuvioaselor femei surori Xantipi si Polixeni.
Aceste sfinte au fost din tara spaniolilor, pe vremea lui Claudie Cezarul. Xantipi era femeia lui Prob care administra tara si a fost învatata de Apostolul Pavel când a fost acolo, si împreuna cu altii si barbatul ei. Iar Polixeni fusese rapita de oarecare om rau si facator de rele; dar cu darul lui Dumnezeu a scapat curata si neîntinata, si a fost botezata de Apostolul Andrei.
Crezând multi prin ea, a luat cu sine pe Apostolul Onisim, si s-au dus în Spania, patria sa. Dupa acea calatorie mare si nespusa, a fugit tragând cu dânsa si pe Rebeca cu care se botezase, si a aflat pe sora sa Xantipi. Si petrecându-si viata împreuna, si multe puteri de minuni aratând, catre Domnul s-au dus.
Tot în aceasta zi, pomenirea Sfântului noul Mucenic Nicolae Pantopolitul, care, marturisind în Constantinopol, la anul 1672, prin sabie s-a sfârsit.
Tot în aceasta zi, pomenirea Sfântului noul Mucenic Ioan din Konitsa.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Iar zamislirea Sfantului Botezator Ioan, ce praznuim astazi, asa a fost: In vremea cand Irod era rege al iudeilor, a intrat Sfantul Arhanghel Gavriil in altar, la preotul Zaharia, care slujea atunci in randuiala saptamanii sale si i-a vorbit astfel: "Nu te teme, Zaharia, ca s-a auzit rugaciunea ta si femeia ta, cea batrana si stearpa, va naste un fiu si-l vei numi Ioan si multi se vor bucura de nasterea lui". A raspuns Zaharia: "Straine si neasteptate lucruri imi vestesti mie. Dar a naste fii, la batraneti sterpe, au nu este un lucru impotriva firii?" Si a raspuns ingerul: "De la inceput te gasesc pe tine cu putina credinta, Zaharia. Dar, macar ca este potrivnic firii, lucrul ce ti-am spus este cu putinta la Dumnezeu, ca la Dumnezeu nimic nu este cu putinta, ca Dumnezeu poate si din pietre sa ridice fiii lui Avraam; deci si femeii tale Dumnezeu ii da putere sa nasca fiu la batranete si starpiciunea ei, ca cela ce va sa se nasca tie fiu, este mare inaintea Domnului". Raspuns-a Zaharia: "Nu indraznesc a grai cuvinte potrivnice la cuvintele tale cele ingeresti, insa te intreb, pentru ce fiul ce se va naste va fi mare?" Raspuns-a ingerul: "Va fi mare inaintea Domnului, nu ca va intrece pe Ieremia, ci ca acesta, adica Ioan, se va umple mult mai mult de Duhul Sfant, inca din pantecele maicii sale. Ieremia numai a proorocit despre Mesia, dar Ioan este randuit sa-si puna mana pe Mesia si sa-L boteze si asa va intrece pe toti cu marimea slujirii sale. Si nu numai cu cuvantul va propovadui, ci si cu degetul sau va arata popoarelor pe Mieluselul lui Dumnezeu, Cel ce ridica pacatele lumii. Iata pentru care pricina Ioan va fi mai mare decat toti cei ce se nasc din femei. Drept aceea, el este plinirea tuturor proorocilor". Grait-a Zaharia: Buna si de bucurie este vestirea ta, inger al lui Dumnezeu. Deci, rogu-te, dupa ce voi cunoaste cele vestite de tine?" Raspuns-a ingerul: "Au inca te indoiesti si nu crezi cuvintele mele? Au oare sunt trimis de Dumnezeu ca sa-ti spun minciuni? Cerceteaza si vezi ca, iata, s-a apropiat venirea Celui ce mantuieste pe Israel, ca va merge inaintea Lui trimisul inger in trup, care-i fiul tau, cel ce va gati calea lui Mesia, cu puterea si cu duhul lui Ilie. Dar, de vreme ce n-ai crezut cuvintele mele, care se vor implini la vremea lor, iata vei fi mut pana in ziua cand vor fi toate acestea". Si indata limba lui Zaharia s-a legat, nerodirea Elisabetei s-a dezlegat, iar ingerul s-a dus inaintea Atottiitorului Dumnezeu.
Si asa a luat inceput in lume vestea cea buna a zamislirii Sfantului Ioan Botezatorul, glasul inainte-mergator al mantuirii noastre. Dumnezeului nostru, slava!
Întru aceastã zi, pomenirea Sfintei Mucenite Raida, fecioara (+308)..
Aceasta s-a
nascut in Egipt, la locul ce se cheama Tama, fiica fiind unui preot Petru,
si a imbracat haina monahiceasca fiind ea de doisprezece ani. Deci, pogorandu-se,
odata, impreuna cu alte femei fecioare la fantana, ca sa-si scoata apa
si, vazand multe fecioare, femei si multime de barbati, preoti si diaconi
si calugari, pe care ii prinsese dregatorul Lucian si-i ducea legati pe
o corabie si afland ca sunt legati pentru Hristos, imbarbatandu-se, a intrat
si ea intre dansii, rugandu-se de cel care era mai mare, sa fie si ea cu
aceia. Iar el o invata sa aleaga ce este mai bine, sa nu patimeasca chinuri
si nici sa moara cu cei legati. Deci ea, nevrand, a stat dimpotriva inaintea
dregatorului, batjocorind idolii lui si mustrandu-l de la obraz, pentru
ca isi batea joc de credinta crestinilor. Deci, dupa multe chinuri, i-au
taiat capul.
Întru aceastã zi, istorisire din Limonar, despre un staret, care a vietuit în pestera Botezãtorului.
Era un oarecare
staret, vietuind in manastirea lui ava Eustorghie, cu numele Ioan. Pe acesta,
cel intre sfinti Ilie, patriarhul Ierusalimului, a voit a-l pune egumen
intru aceeasi manastire. Iar acela nu voia, zicand: "Voi merge in muntele
Sinai pentru rugaciune." Dar patriarhul il silea pe el cu multe cuvinte
ca sa ramana si dupa ce n-a putut nicidecum sa-l induplece, mai pe urma
l-a slobozit, fagaduind el ca, dupa intoarcere, va primi egumenia. Si asa,
sarutand pe patriarh, a iesit in pustie, sa mearga la muntele Sinai, luand
cu sine si pe ucenicul sau. Deci, trecand el raul iordanului si departandu-se
cam o mila, iata l-au cuprins pe staret frigurile si atat s-au intarit,
cat nu putea merge mai departe si, afland o pestera mica, a intrat intr-insa
ca sa se odihneasca putin. Si in asa fel era tinut de friguri staretul,
incat nu putea nici a se misca; si a petrecut asa trei zile. Iar in noaptea
urmatoare a vazut pe cineva, stand inaintea lui si zicandu-i: "Spune-mi
batranule, unde vrei sa mergi?" I-a raspuns lui batranul: "In muntele Sinai".
Si i-a zis lui: "Sa nu te duci de aici". Si, neputand a-l opri pe el, s-a
dus de la dansul. Si petrecea staretul aprins si mai mult de foc. Iar intru
a doua noapte, tot acela a stat inaintea staretului, in acelasi chip, si
a zis: "Pentru ce batranule, te necajesti? Asculta-ma pe mine, nu te duce
aiurea, ci ramai aici". I-a grait staretul: "Tu cine esti?" I-a raspuns
lui cel ce se aratase: "Eu sunt Ioan Botezatorul si pentru aceea zic tie,
sa nu te duci de aici nicaieri, ca aceasta pestera mica este mai mare decat
muntele Sinai, ca in aceasta a intrat de mai multe ori Domnul nostru Iisus
Hristos, cercetandu-ma pe mine. Fagaduieste-mi ca vei vietui aici si eu
indata sanatos te voi face".
Aceasta auzind, staretul, cu bucurie, s-a fagaduit a petrece in pestera
si, vindecandu-se indata, a petrecut acolo toate zilele vietii sale. Iar
pestera aceea staretul a facut-o Biserica si a adunat frati. Si se numea
locul acela Sapsas.
Întru aceastã zi, cuvânt despre un preot care, botezând femei, se tulbura..
Un oarecare
monah, dintr-o manastire de obste, cu numele Conon, era si preot cu dregatoria,
randuit spre botezul celor ce veneau la dansul. Insa, cand ungea femei
cu Sfantul Mir, se smintea. Si pentru aceasta, voia sa plece din viata
de obste. Deci, cand voia a se duce, a venit la dansul Sfantul Ioan Botezatorul,
zicandu-i: "Nu te duce, ca te voi usura de razboiul acela".
Si a venit odata o fecioara persana sa se boteze; si era foarte imbunatatita,
dar atat de frumoasa incat preotul nu putea sa-i unga picioarele ei cu
Sfantul Mir, asteptand ea o zi acolo. Si, auzind de dansa arhiepiscopul
s-a minunat de neamul ei cel bun si voia s-o ia ca diaconita, dar acest
lucru nu l-a voit fecioara. Iar preotul Conon si-a luat hainele sale si
s-a dus, zicand: "De acum nu voi mai ramane in locul acesta".
Dupa ce s-a suit la munte, indata l-a intampinat pe el Sfantul Ioan Botezatorul
si cu glas linistitor i-a zis: "Intoarce-te, preote, la manastirea ta,
ca iata te voi usura pe tine de razboi". Atunci, preotul Conon a zis catre
dansul: "Sa ma crezi pe mine, Sfinte, ca nu ma voi intoarce. Ca de multe
ori ai fagaduit ca ma vei usura, si n-ai facut aceasta". Deci, luandu-l
pe el Sfantul Ioan, l-a pus de si-a desfacut hainele sale si cu semnul
crucii l-a insemnat pe pieptul lui si i-a zis: "Sa ma crezi pe mine, preote,
ca voiam ca sa ai plata tu pentru razboiul acesta, dar de vreme ce tu nu
voiesti, iata ca te-am usurat de razboi, insa plata de acum nu vei avea
din lupta aceasta". Si s-a intors preotul la manastire.
Iar ca maine, botezand, a uns pe persana nicidecum simtind ca este femeie
cu firea. Deci, a mai facut si alti doisprezece ani, botezand si ungand,
nici gand avand pentru femei. Si asa s-a mutat cu pace. Dumnezeului nostru
slava, acum si pururea si in vecii vecilor ! Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.