În aceasta luna, în ziua a douazeci si patra, pomenirea Sfintei Marii Mucenite si întocmai cu Apostolii Tecla.
Aceasta sfânta a fost din cetatea Iconiei, nascuta fiind de Teoclia, de bun neam si slavita. A învatat cuvântul credintei de la marele Pavel Apostolul, când acesta învata în casa lui Onisifor. Iar sfânta când a venit la credinta era de optsprezece ani, logodita fiind cu Tamir. Si nebagând seama focul în care s-a aruncat, nici de logodnic, a urmat lui Pavel. Iar dupa aceea mergând la Antiohia, a fost data la fiare salbatice de Alexandru, si la tauri ca sa o împunga si sa o sfarâme; si izbavindu-se de toate cu darul lui Dumnezeu, si propovaduind prin multe locuri pe Domnul Iisus Hristos si tragând pe multi catre credinta în Hristos, s-a dus la patria sa, unde petrecând cu singuratate într-un munte, ce se zice vechea Selevchie si facând multe puteri de minuni, a parasit viata, despicându-se o piatra si primind-o. Iar toata vremea vietii sale a fost nouazeci de ani.
Tot în aceasta zi, pomenirea Cuviosului Parintelui nostru Coprie.
Acest sfânt parinte s-a nascut în gunoi lânga Mânastirea Sfântului Marelui Teodosie Chinoviarhul, dintr-o femeie urmarita de agareni, cu alti multi crestini care fugeau catre Sfântul Teodosie ca sa scape. Dupa ce s-au dus pagâni, potoliti de dumnezeiescul dar ce locuia în Sfântul Teodosie, au aflat calugarii pe copilul ce se nascuse în gunoi. Din porunca marelui Teodosie l-au luat si l-au numit Coprie (adica gunoi) si a fost hranit cu laptele unei capre, care pastea în câmp împreuna cu celelalte. Iar când stia vremea ca trebuie sa suga copilul, se pogora singura din munte de-l alapta si iar se întorcea la turma. Daca s-a facut mare, copilul era foarte drag marelui Teodosie, si s-a învrednicit de Duhul Sfânt. Caci pazind curatia sufletului a ajuns de i se supuneau fiarele salbatice. Asa, într-una din zile, aflând un urs în gradina mâncând laptucile, l-a luat de urechi si l-a scos afara. Si poruncindu-i, cu ruga marelui (Teodosie), n-a mai cutezat ursul altadata sa mai intre în gradina. Si în munte suindu-se cu un magar la lemne, si aducând lemnele iarasi a venit un urs, si a apucat magarul sa-l vatame.
Dar sfântul a prins pe urs, si a pus lemnele pe el zicându-i: "Nu te voi lasa, ca acum trebuie sa faci tu slujba magarului pâna se va tamadui". Si prin ruga marelui Teodosie i se supunea ursul si cara lemne. Acest sfânt servind la bucatarie, când undea caldarea de se varsau bucatele, negasind la îndemâna lingura cea obisnuita, îsi baga mâna goala în caldare de potolea undele si nu se vatama.
Ajungând el la nouazeci de ani, stralucea între parintii aceia ca soarele, împodobit fiind cu preotia si cu tot felul de virtuti. Si stând într-un loc ascuns îsi tindea rugaciunile catre Dumnezeu atâta, încât marele Teodosie, dupa mutarea sa catre Domnul, i se arata, si venea împreuna cu dânsul si cânta. Si mai pe urma zise catre dânsul: "Iata, frate Coprie, ti-a venit vremea petrecerii tale; vino catre noi la locul care-ti este gatit". Si daca auzi aceasta minunatul, peste putine zile se îmbolnavi si sarutând pe sfintii parinti, se duse cu pace catre Domnul.
Tot în aceasta zi, pomenirea Cuviosului Parintelui nostru Siluan Athonitul.
Acest Siluan, cetatean al Ierusalimului cel ceresc, s-a ivit din parinti cucernici de pe pamântul Rusiei în satul numit Sovsk, tinând de Mitropolia Tambovului. S-a nascut în anul al 1866-lea de la nasterea dupre trup a Cuvântului lui Dumnezeu, si din tinerete a fost chemat la pocainta de Însasi prealaudata Nascatoare de Dumnezeu si pururea Fecioara Maria.
Ajungând cu vârsta la al 27-lea an, a parasit grijile lumii si întarindu-se la drum cu rugaciunile celui între sfinti Parintele Ioan din Kronstadt, a ajuns în Grecia, la vestitul Munte Athos, luând asupra-si jugul cel monahicesc în Mânastirea Sfântului Mare Mucenic si Tamaduitor Pantelimon.
Daruindu-se din tot sufletul lui Dumnezeu, în putina vreme nu numai a primit rugaciunea cea neîncetata în dar de la Preasfânta de Dumnezeu Nascatoare, dar si negraitei dumnezeiesti aratari în slava a Domnului nostru Iisus Hristos s-a învrednicit, în cinstita biserica a Sfântului Prooroc Ilie care se afla în moara zisei mânastiri.
Stingându-se însa primul har si cuprins fiind cel preacuvios de plâns mare, si de multe ori fiind parasit de Dumnezeu si dat ispitirilor vrajmasilor celor întelegatori, vreme de 15 ani urmând pasilor lui Hristos, "cereri si rugaciuni catre Cela ce putea sa-l mântuiasca pre dânsul din moarte, cu strigare tare si cu lacrami aducând" (Evr 5,7), învatat de Dumnezeu fiind (vezi In 6,45), de Sus a auzit glasul Datatorului de Lege: "Tine-ti mintea în iad si nu deznadajdui", pre carele pazind ca pre un nemincinos îndreptar, alergat-a în calea lui Antonie, lui Macarie, lui Sisoe, lui Pimen si a celorlalti preaslaviti dascali ai pustiei, a caror masura si ale caror daruiri a atins, aratându-se un învatator apostolicesc si proorocesc, viu fiind si dupre moarte.
Lasat-a si scrieri pline de har si de Duhul Sfânt, pre care le-a facut aratate ucenicul si învatacelul lui, Staretul Sofronie, întemeietorul si arhimandritul celei din insula Britaniei mânastiri a binecredinciosilor ortodocsi. Si ce nevoie este aici de a înmulti cuvinte despre atotcuviosul Siluan? Caci mai înainte venind acel Avva Sofronie, însemnat-a si a scris viata si învatatura aceluia pre larg si cu de-amanuntul la începutul cartilor dumnezeiestilor si preadulcilor lui scrieri. Carea carte învata, precum este cu putinta celor ce citesc sa cunoasca si sa vaza, ce fel a fost acest nevoitor al Domnului, si cum, pazind Poruncile cu scumpete, murind vietii întru totul, dobândit-a pre Hristos, precum zice Sfântul Pavel, viind într-însul (Ga 2, 20); carte, altfel de Dumnezeu insuflata, fiind scrisa cu con-deiul Duhului. Adeveresc cuvântul acesta cei multi cari printr-însul "dintru tot neamul ce este sub cer" (FA 2, 5) "la cunostinta adevarului" (1 Tim 2, 4) au venit, si înca si acuma vin. Caci a fost acest minunat barbat "blând si smerit cu inima" (Mt 11, 29), înflacarat rugator catre Dumnezeu pentru mântuirea tuturor oamenilor, si un propovaduitor neasemuit al dragostei pentru vrajmasi, carea este întarirea cea mai neîndoielnica cu putinta a venirii Duhului, cu adevarat Cel dumnezeiesc.
Mutatu-s-a de la moarte la viata acest fericit Cuvios Siluan, împlinit în zile dupre Duhul, în luna lui septembrie, ziua a 24-a, în anul 1938, împaratind Domnul nostru Iisus Hristos, Caruia slava si stapânirea în vecii vecilor. Amin.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Sfanta
Tecla este cea dintai mucenita care a patimit pentru credinta in Hristos
si a trait pe vremea Sfantului Apostol Pavel, fiind ucenica marelui Apostol.
S-a nascut in Iconia si, la varsta de 18 ani, a fost logodita cu un tanar
de bun neam, anume Tamir. Intre alte daruri, Sfanta era de o frumusete
trupeasca si adunase multa invatatura, pentru o tanara de varsta ei. Pe
la anul 45 dupa Hristos, cand Apostolul Pavel a venit in Iconia, insotit
de Varnava, Tecla, ascultandu-l vorbind in casa lui Onisifor a imbratisat
noua credinta; si, intelegand, tot de la Pavel, pretul fecioriei, s-a hotarat
a-si trai viata ca fecioara, in slujba Evangheliei Domnului, ca una ce
avea de la Dumnezeu si darul cuvantului, cu o mare adancime si putere de
convingere.
Afland parintii de hotararea fiicei lor de a-si trai viata in feciorie
si de a urma lui Pavel, au inceput sa o certe, sa o chinuiasca, iar, in
cele din urma, sa o bata si sa o calce in picioare. Logodnicul ei, de alta
parte, neizbutind sa schimbe credinta Sfintei Tecla a mers la dregatorul
cetatii si i-a cerut sa prinda pe Pavel si sa-l tina in temnita, ca unul
ce este crestin si crestinase pe Tecla. Fiind in primejdie sa fie ea insasi
intemnitata, Tecla si-a parasit familia si parintii si a plecat in cautarea
Apostolului, indrumatorul sau, care, intre timp, fusese izgonit din cetate
si se afla acum in Antiohia (Pisidiei). Aici, un tanar desfranat, Alexandru
cu numele, vazand frumusetea Teclei, s-a aprins de pofta trupeasca pentru
dansa si, cu daruri si ademeniri, a incercat sa o traga la pacat. Neizbutind
in planul sau, innebunit de patima si de ura, ticalosul desfranat a parat
la mai marele cetatii pe Tecla, ca este crestina, si a cerut osandirea
ei. Frumoasa fecioara crestina a fost prinsa si osandita sa fie data la
fiare. Si puteai sa o vezi fecioara crestina goala, in privelistea a mii
de ochi, iar fiarele zacand pe jos si lingand picioarele Sfintei, marturisind,
oarecum, ca pe feciorescul ei trup nu pot sa-l vatame. Deci, vazand poporul
ca fiarele cu nimic nu vatama pe Sfanta, a strigat cu mare glas: "Mare
este Dumnezeul pe Care-L cinsteste Tecla". Si au slobozit pe Sfanta.
Deci, propovaduind prin multe locuri pe Domnul Iisus Hristos si tragand
pe multi la credinta, s-a dus in patria sa. Iar acolo, petrecand intr-un
loc pustiu, din vechea Seleucie, si facand multe minuni, si-a incheiat
viata aceasta, traind in pace, in rugaciune si in pustnicie. Iar toata
vremea vietii sale a fost de nouazeci de ani. Dumnezeului nostru, slava!
Întru aceastã zi, Preacuviosul Pãrintele nostru Coprie.
Aceasta s-a
nascut pe gunoaie, langa manastirea Sfantului si Marelui Teodosie, incepatorul
vietii de obste, dintr-o femeie pe care o goneau agarenii, si fugea catre
Sfantul, dimpreuna cu multi alti vecini, ca sa scape. Deci, dupa ce se
dusera paganii, potoliti de dumnezeiescul dar ce locuia in Sfantul, calugarii
manastirii aflara copilul ce se nascuse in gunoi si, din porunca marelui
Teodosie, l-au luat si l-au numit Coprie (adica gunoi). Si se hranea copilul
cu lapte de capra, iar capra care era oranduita sa suga copilul de la dansa
pastea la camp impreuna cu celelalte, dar cand sosea vremea ca sa suga
copilul, se pogora singura din munte de-l alapta si, iar, se intorcea din
turma. Aceasta a fost pana ce a inceput copilul a manca bucatele. Deci,
daca s-a facut mare, il iubea Teodosie si copilul se invrednici de Duhul
Sfant. Si, pazind curatia sufletului, a facut de i se supuneau fiarele
salbatice. Ca, intr-una din zile, afland in gradina un urs mancand laptucile,
l-a luat de urechi si l-a scos afara si, poruncindu-i in numele marelui
Teodosie, ursul n-a cutezat sa mai intre alta data in gradina. Inca si
in munte, suindu-se la lemne cu un magar si ducand lemnele, iarasi a venit
un urs si, apuncand magarul, l-a vatamat la un picior. Iar Sfantul prinse
pe urs si puse lemnele pe dansul, zicandu-i: "Nu te voi lasa, ca vreau
sa faci tu slujba magarului, pana ce se va tamadui". Si, cu rugaciunile
marelui Teodosie, i se supuse ursul si cara lemne. Alta data, acest Sfant,
slujind la bucatarie cand cladarea dadea in unde, de se varsau bucatele,
negasind lingura cea mare, si-a bagat mana goala in caldare, de a potolit
undele, si nu s-a vatamat.
Deci, ajungand el la nouazeci de ani, stralucea intre parintii aceia ca
soarele, impodobit fiind cu preotia si cu tot felul de bunatati, si stand
intr-un loc ascuns, isi indrepta rugaciunile catre Dumnezeu, incat si marele
Teodosie, dupa mutarea sa catre Domnul, i se arata, ca venea si impreuna
cu dansul canta. Iar, mai pe urma, a zis catre dansul: :Iata, frate Coprie,
ti-a venit vremea petrecerii tale, ci vino la noi, la locul care-ti este
gatit". Deci, daca a auzit aceasta, minunatul parinte, peste putine zile,
s-a imbolnavit si, sarutand pe sfintii parinti, s-a dus cu pace catre Domnul.
Întru aceastã zi, cuvânt din Pateric, despre rugãciune si faptã.
A fost intrebat
un batran: "Se folosesc, oare, cei ce cer rugaciunile parintilor, iar ei
se lenevesc?" Si a raspuns: "Multe poate rugaciunea dreptului, precum este
scris, insa, cu deosebire, rugaciunea care se face, care, adica, se ajutoreaza
de cel ce cere rugaciunea, pazindu-se el, cu toata osardia si cu durere
de inima, de ganduri si de fapte rele. Ca de va petrece cu nebagare de
seama, nici un folos nu va avea, macar si Sfintii de s-ar ruga pentru el.
Ca unul zidind, iar altul spurpand, ce folos va fi, fara numai osteneala".
A mai spus inca si acest fel de povestire, zicand: Era un sfant parinte
al unei chinovii, impodobit cu toata fapta buna, iar, mai vartos, cu smerita
cugetare, cu blandete, cu milostivirea catre saraci si cu dragoste. Acesta
se ruga mult lui Dumnezeu, zicand: "Doamne, ma stiu pe mine ca sunt pacatos,
dar nadajduiesc la indurarile Tale, Stapane, sa nu ma desparti de sinodia
(soborul) mea, ci, impreuna cu mine, si pe acestia ii invredniceste Imparatiei
Tale, pentru nespusa Ta bunatate". Deci, aceasta rugaciune facand-o neincetat,
iubitorul de oameni Dumnezeu i-a dat incredintare. Avea sa se faca pomenire
de sfinti la o alta manastire, care nu era departe de dansii, si il chemau
parintii manastirii aceleia pe el, impreuna cu ucenicii lui, iar el se
lepada. Dar a auzit in vis, zicandu-i lui: "Mergi, insa trimite inainte
pe ucenicii tai si, dupa dansii sa mergi si tu". Deci, ducandu-se ucenicii
lui, au intalnit un inger in chip de sarac bolnav, care zacea in mijlocul
drumului, si, venind ucenicii la locul acela si vazandu-l pe el vaitandu-se,
l-au intrebat pricina. Iar el a zis: "Sunt bolnav si eram calare pe un
dobitoc care, tarandu-ma, a fugit si, iata, nu am pe nimeni care sa-mi
ajute". Iar ei au zis lui: "Ce putem sa-ti facem, ava? Noi suntem pe jos".
Si, lasandu-l, s-au dus. A venit, apoi, dupa putin timp parintele lor si
il afla pe el zacand pe jos si suspinand. Si, afland pricina, i-a zis lui:
"N-au venit, oare, pe aici, ceva mai inainte de mine niste calugari? Nu
te-au vazut ei aicea?" Iar el a zis: "Da, au venit, si instiintandu-se
de boala mea, au trecut, zicand: Noi pe jos mergem, ce putem sa-ti facem
tie?" Grait-a lui egumenul: "Vino, dar, sa te iau eu in spate si Dumnezeu
va ajuta si vom merge". Iar el zise: "Cum poti atata departare sa ma duci
pe spate? Ci mergi si te roaga pentru mine". Si egumenul a zis: "Nu te
voi lasa, ci, iata, piatra aceea si te voi aseza pe ea si ma voi pleca
si te voi lua pe spate". Si au facut asa. Si intai il simtea pe el, ca
este greu cat un om, apoi se facu mai usor si din ce in ce mai usor, incat
se mira cel ce il purta pe spate. Si deodata s-a facut nevazut.
Si a venit glas catre el: "Fiindca pururea te rogi pentru ucenicii tai,
sa se invredniceasca impreuna cu tine de Imparatia Cerului, iata, vezi,
altele sunt masurile tale si altele ale lor. Deci, indupleca-i pe ei sa
vie intru lucrarea ta si vei dobandi cererea, ca Eu sunt drept judecator,
rasplatind fiecaruia dupa faptele lui.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.