Sfantul Nectarie al Pentapolei, facatorul de minuni, este un dar al lui Dumnezeu oferit lumii nefericite si sarmane a veacului al XX-lea. Este un mare Parinte al Bisericii in a carui persoana sunt unite sfintenia vietii, harul facerii de minuni si invatatura ortodoxa.
S-a nascut in 1846 in Silivria, un oras din Tracia rasariteana. Urmand cursul vietii sale, il intalnim la varsta de paisprezece ani la Constantinopol, unde lucreaza si in acelasi timp isi face si studiile. Apoi la Manastirea Noua din Hios, unde a fost tuns monah (1876) si hirotonit diacon (1877), la Atena, unde si-a intregit studiile teologice (1885) si in Egipt, unde a slujit vreme de cinci ani la Pariarhia Alexandriei. Acolo a fost hirotonit preot (1886) si episcop pentru mitropolia Pentapolei (1889). Dar din pricina invidiei pe care a provocat-o lucrarea sa duhovniceasca, a fost clevetit si indepartat de la Patriarhie. S-a intors in Grecia in 1890 si a fost simplu predicator pana in 1894, cand a fost numit director al Scolii Rizarion (Liceu Teologic in Atena). In 1908, din motive de sanatate, a demisionat si s-a retras in Eghina, la Manastirea de calugarite "Sfanta Treime", pe care el insusi o intemeiase in 1904. Acolo a ramas ca duhovnic al manastirii pana la sfarsitul vietii sale (1920).
Viata sa a fost o calatorie sfanta de saptezeci si patru de ani, plina de roadele Sfantului Duh. A postit, a privegheat, s-a rugat. Si-a supus voia sa voii Domnului si a devenit om al lui Dumnezeu, "patimind si invatand cele dumnezeiesti". A liturghisit ca un Inger, s-a rugat neincetat pana s-a ridicat de pe pamant la Cer. L-a iubit cu inflacarare pe Dumnezeu Cel in Treime si pe Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu. A fost un teolog insuflat de Dumnezeu si un scriitor neobosit. A predicat, a spovedit, a povatuit, s-a jertfit pentru aproapele. Milosteniile si minunile sale sunt nenumarate. Prezenta sa aduce liniste si pace in inimile tuturor. Este cu adevarat mare, pentru ca a castigat cu smerenia cele inalte. A fost arhiereu al Celui Preainalt, insa nu s-a dat inapoi nici de la a lucra in gradina, a face curatenie, a repara incaltaminte si a ajuta la lucrarile de constructie pana la batranete. A fost clevetit mult, dar a rabdat fara sa se tulbure, s-a rugat, a iertat si a multumit lui Dumnezeu pentru toate. A fost un urmator credincios al blandului si smeritului Iisus, pentru care Biserica l-a canonizat in anul 1961.
Invataturile sale izvorasc din viata sa cuvioasa. Redam aici cateva fragmente din epistolele sale. Lucrarea de fata este o mica culegere de invataturi scurte si cuprinzatoare, care se refera la viata duhovniceasca si la nevointa pe care trebuie sa o faca crestinul.
Calea fericirii
Nimic nu este mai de pret decat o
inima curata, pentru ca o astfel de inima devine tron al lui Dumnezeu.
Si ce este mai plin de slava decat tronul lui Dumnezeu ? Cu siguranta
ca nimic. Dumnezeu spune despre cei cu inima curata : "Voi locui in ei si voi umbla si voi fi Dumnezeul lor si ei vor fi poporul Meu " (II Corinteni 6,16.).
Asadar, cine este mai fericit
decat acesti oameni ? Si de ce bunuri pot sa ramana lipsiti ? Nu se
gasesc toate darurile si harismele Sfantului Duh in fericitele lor
suflete ? De ce mai au nevoie ? De nimic, cu adevarat, de nimic !
Pentru ca Il au in inima lor pe Insusi Dumnezeu !
Cat se inseala oamenii care cauta
fericirea departe de ei insisi, in tari straine si in calatorii, in
bogatie si slava, in averi mari si placeri, in desfatari trupesti, in
lux si in tot felul de desartaciuni, care se sfarsesc in amaraciune !
Ridicarea turnului fericirii in afara inimii noastre seamana cu zidirea
unei cladiri pe un teren zguduit continuu de cutremure. Curand o
astfel de constructie se va prabusi la pamant.
Fratii mei ! Fericirea se afla
inlauntrul vostru si fericit este omul care intelege aceasta.
Cercetati-va inima si vedeti in ce stare duhovniceasca va aflati ! Nu
cumva inima voastra si-a pierdut indrazneala inaintea lui Dumnezeu ? Nu
cumva constiinta va mustra pentru calcarea poruncilor Lui ? Nu cumva
va invinuieste pentru nedreptati, minciuni si neglijarea indatoririlor
fata de Dumnezeu si fata de aproapele ? Cercetati si vedeti daca nu
cumva inima voastra a fost umpluta de rautati si patimi, daca nu cumva
s-a abatut pe cai nedrepte !
Din
nefericire, cel care nu are grija de inima sa, se lipseste de tot
lucrul bun si cade intr-o multime de rautati. Alunga bucuria si se
umple de amaraciune si de frica. Alunga dragostea si primeste ura.
Alunga toate harismele si roadele Sfantului Duh pe care le-a primit la
Botez si se face salasul tuturor acelor rele care il fac pe om vrednic
de plans si de trei ori ticalos.
Fratii mei! Preamilostivul Dumnezeu
vrea ca noi toti sa fim fericiti, atat in viata aceasta, cat si in
cealalta. Pentru aceasta a intemeiat Sfanta Sa Biserica, ca sa ne
curateasca de pacat, sa ne sfinteasca, sa ne faca prieteni ai Sai, sa
ne daruiasca binecuvantarile Cerului.
Biserica sta mereu cu bratele
deschise, ca sa ne primeasca. Sa alergam repede toti cei care avem
constiinta impovarata. Sa alergam la Biserica, caci ea este gata sa
ridice povara noastra cea grea, sa ne daruiasca indrazneala catre
Dumnezeu, sa ne umple inima de bucurie si de fericire.
Sfantul Botez
Cati In Hristos v-atI botezat, in Hristos v-ati si imbracat (Galateni 3,27. ) Ce mare adevar este exprimat in aceste cuvinte ale Apostolului Pavel !
Crestinii botezati nu sunt imbracati
in omul cel vechi, cu patimile si cu poftele sale pacatoase, ci in omul
cel nou. S-au imbracat in Hristos, Care traieste acum in inimile lor.
Iar cuvantul « s-au imbracat » nu se refera la un simplu vesmant
exterior, ci la ceva mai profund, la ceva fiintial si de nestramutat.
Prin credinta si prin Botez ne imbracam in Hristos si devenim fii ai lui Dumnezeu, sfinti si desavarsiti, dumnezei dupa har.
Asadar, am aruncat dinlauntrul
nostru stricaciunea si ne-am imbracat In nestricaciune. Ne-am dezbracat
de omul pacatos si ne-am imbracat in omul dreptatii si al harului. Am
alungat moartea si ne-am imbracat in nemurire.
Ne-am gandit insa si la marile
fagaduinte, pe care prin Botez le-am facut inaintea lui Dumnezeu? Am
constientizat faptul ca suntem datori sa ne comportam ca niste fii ai
lui Dumnezeu si ca frati ai Domnului nostru? Ca avem datoria sa supunem
voia noastra voii lui Dumnezeu? Ca trebuie, ca fii ai Sai, sa ramanem
liberi fata de pacat? Ca trebuie sa-L iubim cu toata puterea, din
adancul sufletului si al inimii noastre? Ca suntem datori sa-L adoram
si sa insetam dupa unirea cu El pentru totdeauna? Ne-am gandit oare ca
inima noastra trebuie sa fie plina de dragoste, astfei incat aceasta sa
se reverse si catre aproapele nostru? Avem constiinta ca suntem datori
sa devenim sfinti, desavarsiti, chipuri ale lui Dumnezeu, fii ai Sai si
mostenitori ai Imparatiei Cerurilor?
Pentru toate acestea avem datoria sa
ne nevoim, ca sa nu ne aratam nevrednici de chemarea lui Dumnezeu si sa
fim alungati de la fata Sa. Da, fratii mei, sa ne luptam cu ravna si
cu lepadare de sine, ca sa biruim. Nici unul dintre noi sa nu-si piarda
curajul, sa nu fie nepasator, sa nu se teama de greutatile nevointei
duhovnicesti, pentru ca Il avem ajutor pe Dumnezeu, Care ne da putere
sa mergem pe calea cea grea a virtutii.
Nevointa duhovniceasca
Scopul vietii noastre este sa
devenim desavarsiti si sfinti, fii ai lui Dumnezeu si mostenitori ai
Imparatiei Cerurilor. Sa luam aminte ca nu cumva de dragul vietii
acesteia sa ne lipsim de cea viitoare, ca nu cumva din pricina grijilor
pamantesti sa neglijam scopul vietii noastre.
Postul, privegherea si rugaciunea,
prin ele insele nu aduc roadele dorite, pentru ca ele nu sunt scopul
vietii noastre, ci sunt mijloacele folosite pentru atingerea scopului.
Impodobiti-va cu virtuti! Nevoiti-va
sa alungati patimile sufletesti ! Curatiti-va inima de toata murdaria
si pastrati-o curata, ca sa vina Domnul si sa Se salastuiasca
inlauntrul vostru, ca sa va umple Duhul Sfant cu dumnezeiestile Sale
daruri.
Copiii mei iubiti, acestea sa fie
singura voastra preocupare si grija. Acestea sa fie totdeauna scopul si
dorinta voastra. Pentru acestea sa va rugati lui Dumnezeu.
Sa Il cautati in fiecare zi pe Domnul,
insa inlauntrul inimii voastre, nu in afara ei. Iar cand Il veti gasi,
stati cu frica si cutremur, ca Heruvimii si Serafimii, pentru ca inima
voastra s-a facut tron al lui Dumnezeu. Dar ca sa-L aflati pe Domnul,
smeriti-va pana la pamant, pentru ca El se scarbeste de cei mândri, pe
cand pe cei smeriti cu inima ii iubeste si ii cerceteaza.
Daca te vei nevoi cum se cuvine,
Dumnezeu te va sprijini. Prin nevointa ne vedem neputintele, lipsurile
si greselile. Nevointa este oglinda starii noastre duhovnicesti. Cel ce
nu se nevoieste, nu se cunoaste pe sine insusi.
Luati aminte chiar si la greselile
mici. Daca din neluare-aminte se intampla sa pacatuiti, nu
deznadajduiti, ci sculati-va repede si cadeti inaintea lui Dumnezeu,
Care are puterea sa va ridice.
Avem inlauntrul nostru neputinte si
patimi adanc inradacinate. Multe dintre ele sunt mostenite.Toate
acestea nu pot fi alungate degraba, nici prin neliniste si intristare
apasatoare, ci prin rabdare si staruinta, cu grija si luare-aminte.
Intristarea peste masura ascunde
inlauntrul ei mandria. De aceea este vatamatoare si primejdioasa si de
multe ori este provocata de diavol, ca sa-l impiedice pe nevoitor in
calea lui.
Calea care duce la desavarsire este
lunga. Rugati-va lui Dumnezeu sa va dea putere ! Infruntati cu rabdare
caderile voastre, ridicati-va repede si nu ramaneti, precum copiii in
locul in care ati cazut, plangand si tanguindu-va nemangaiati.
Privegheati si va rugati, ca sa nu
cadeti in ispita. Nu deznadajduiti daca se intampla sa cadeti iarasi in
aceleasi pacate. Multe dintre ele sunt puternice, atat din pricina
firii, cat si din pricina obisnuintei, insa cu trecerea timpului si
prin straduinta sunt biruite. Nimic sa nu va duca la deznadejde.
Ispitele
Ispitele sunt ingaduite ca sa ni se
descopere patimile ascunse, ca sa ne luptam cu ele si sa ne tamaduim
sufletele. Sunt si ele un semn al milei dumnezeiesti. Pentru aceasta,
lasa-te cu incredere in mainile lui Dumnezeu si cere ajutorul Lui, ca
sa te intareasca in nevointa ta. Nadejdea in Dumnezeu nu poate sfarsi
niciodata in deznadejde. Ispitele aduc smerita cugetare. Dumnezeu stie
cat poate rabda fiecare dintre noi si ingaduie ispitele dupa puterea
noastra. Insa trebuie ca si noi sa fim cu luare-aminte, ca sa nu intram
singuri in ispita.
Incredintati-va lui Dumnezeu cel bun,
Cel tare, Cel viu si El va va povatui la odihna. Dupa incercari urmeaza
bucuria duhovniceasca. Domnul ia aminte la cei ce rabda incercarile si
intristarile pentru dragostea Sa. Asadar, nu va imputinati cu
sufletul si nu va temeti.
Nu vreau sa va intristati si sa va
tulburati pentru cele ce se intampla impotriva vointei voastre, oricat
de indreptatita ar fi ea. O asemenea intristare arata existenta
egoismului. Luati aminte la egoism, care se ascunde sub lucruri
indreptatite. Luati aminte si la intristarea neasteptata, care ia
nastere dintr-o mustrare dreapta. Intristarea peste masura este de la
vrajmasul. Una singura este adevarata intristare, cea care ne cuprinde
atunci cand cunoastem bine starea nenorocita a sufletului nostru. Toate
celelalte intristari nu au nici o legatura cu Harul lui Dumnezeu.
Ingrijiti-va sa paziti In inima
voastra bucuria Sfantului Duh si sa nu ingaduiti vicleanului sa-si
verse otrava sa. Luati aminte! Luati aminte ca nu cumva raiul pe care
il aveti inlauntrul vostru sa se prefaca in iad.
Rugaciunea
Principala lucrare a omului este
rugaciunea. Omul a fost zidit ca sa-L laude pe Dumnezeu. Aceasta este
lucrarea care i se potriveste. Numai aceasta explica esenta sa
duhovniceasca. Numai ea indreptateste locul aparte pe care il ocupa In
cadrul zidirii. Omul a fost zidit ca sa-L slaveasca pe Dumnezeu si sa
fie partas al dumnezeiestii Sale bunatati si fericiri.
Fiind chip al lui Dumnezeu,
inseteaza dupa El si se straduieste sa se inalte spre El. Prin rugaciune
si cantare de lauda omul simte bucurie. Duhul sau se veseleste si
inima lui salta. Cu cat se roaga mal mult, cu atat sufletul sau se
goleste de dorintele lumesti si se umple de bunatatile ceresti. Si pe
masura ce se desparte de cele pamantesti si de placerile vietii, se
umple de bucurie cereasca. Cercarea si experienta ne incredinteazã de
adevarul acesta.
Lui Dumnezeu ii sunt bineplacute
acele rugaciuni care se aduc asa cum se cuvine, adica avand simtamantul
nedesavarsirii si al nevredniciei noastre. Ca sa existe insa un
asemenea simtamant, trebuie sa ne lepadam cu desavarsire de eul nostru
cel rau si sa implinim poruncile lui Dumnezeu. Este nevoie de smerenie
si de lucrare duhovniceasca fara incetare.
Incredintati lui Dumnezeu toate
grijile voastre. El va poarta de grija. Nu fiti mici la suflet si nu
va tulburati. Acela care cerceteaza adancurile ascunse ale sufletului
omenesc, cunoaste si dorintele noastre si are puterea sa le implineasca
asa cum stie El. Voi numai rugati-va Lui si nu va pierdeti curajul. Nu
socotiti ca, deoarece dorinta voastra este sfanta, aveti dreptul sa va
plangeti atunci cand rugaciunile voastre nu sunt ascultate. Dumnezeu va
implineste dorintele intr-un mod pe care nu-l cunoasteti. Asadar,
linistiti-va si chemati pe Domnul !
Rugaciunile si cererile prin ele
insele nu ne duc la desavarsire, ci Domnul este Cel care ne
desavarseste. El vine si Se salastuieste inlauntrul nostru cand
implinim poruncile Lui. Si una dintre primele porunci este ca in viata
noastra sa se faca nu voia noastra, ci voia lui Dumnezeu. Si sa se faca
intocmai asa cum se face in Cer de catre Ingeri, ca sa putem si noi sa
spunem: » Doamne, nu cum vreau eu, ci cum vrei Tu. Faca-se voia Ta, precum in Cer asa si pe pamant! ». Asadar, daca nu-L avem pe Hristos inlauntrul nostru, rugaciunile si cererile noastre ne duc la inselare.
Pacea
Pacea este un dar dumnezeiesc, care
se da cu imbelsugare celor care se impaca cu Dumnezeu si implinesc
dumnezeiestile Sale porunci.
Pacea este lumina si de aceea fuge de pacat, care este intuneric. Un pacatos nu are pace niciodata.
Nevoiti-va impotriva pacatului si nu
va tulburati cand se starnesc patimile inlauntrul vostru, caci atunci
cand in lupta impotriva lor biruiti, ridicarea patimilor vi se face
pricina de pace si bucurie.
Cautati pacea cu totii si sfintenia, fara de care nimeni nu va vedea pe Domnul. (Evrei 12.14.)
Pacea si sfintenia sunt doua
conditii necesare pentru cel ce inseteaza sa vada fata lul Dumnezeu.
Pacea este temelia pe care se sprijina sfintenia.
Sfintenia nu ramane intr-o inima
tulburata si manioasa. Mania, cand ramane mult timp in suflet, duce la
dusmanie si ura impotriva aproapelui. Din aceasta pricina trebuie sa ne
impacam indata cu fratele nostru, ca sa nu ne lipsim de Harul lui
Dumnezeu care ne sfinteste inima.
Cel ce este in pace cu sine insusi
este in pace si cu aproapele sau si cu Dumnezeu. Un astfel de om este
sfintit, pentru ca Insusi Dumnezeu locuieste inlauntrul sau.
Dragostea
Cautati dragostea. Cereti in fiecare
zi de la Dumnezeu dragostea. Impreuna cu dragostea vine tot binele si
vin toate virtutile. Iubiti, ca si voi sa fiti iubiti de ceilalti.
Dati-I lui Dumnezeu toata inima voastra, ca sa ramaneti in dragoste. « Cel ce ramane In iubire ramane in Dumnezeu si Dumnezeu ramane intru el » ( I Ioan 4.16).
Aveti datoria sa fiti cu multa
luare-aminte la relatiile dintre voi, sa va cinstiti unul pe altul ca
niste chipuri sfinte, ca icoane ale lui Dumnezeu. Sa nu cautati
niciodata la trup si la frumusetea lui, ci la suflet. Luati aminte la
simtamantul dragostei, caci atunci cand inima nu este incalzita de
rugaciune curata, dragostea este in primejdie de a deveni trupeasca si
nefireasca, este in primejdie sa intunece mintea si sa arda inima.
Trebuie sa cercetam in fiecare zi
daca nu cumva dragostea noastra nu izvoraste din plinatatea dragostei
noastre pentru Hristos. Cel care privegheaza ca sa-si pastreze curata
dragostea, va fi pazit de cursele vicleanului, care incearca
incet-incet sa prefaca dragostea crestineasca in dragoste lumeasca.
Discernamantul
Va sfatuiesc sa aveti in toate
discernamant si intelepciune. Feriti-va de extreme. Nevointa trebuie sa
se faca cu masura. Cel ce nu are virtuti mari si se nevoieste asemenea
celor desavarsiti, vrand sa traiasca cu asprime, precum Sfintii Asceti,
se primejduieste sa fie luat in stapanire de mandrie si sa cada.
Pentru aceasta, umblati cu discernamant si nu va irositi timpul prin
osteneli fara masura. Amintiti-va ca nevointa trupeasca este un simplu
ajutor dat sufletului, ca sa ajunga la desavarsire. Pentru a ajunge la
desavarsire este nevoie mai ales de nevointa sufletului.
Nu intindeti coarda peste masura. Sa
stiti ca nu puteti sa-L zoriti pe Dumnezeu sa va dea darurile Sale. Da
atunci cand vrea El. Tot ceea ce primim este un dar al milostivirii
lui Dumnezeu.
Nu cautati sã ajunge la masuri
inalte prin nevointe mari, fara sa aveti virtuti, pentru ca va
primejduiti sa cadeti in inselare din pricina mandriei si indraznelii.
Cel care vrea harisme si stari duhovnicesti inalte, fiind inca
impovarat de patimi, ca un fara de minte si mandru, cade in inselare.
Mai inainte de toate trebuie sa se nevoiasca pentru curatirea sa.
Dumnezeiescul Har daruieste harismele, ca o rasplata, celor care s-au
curatit de patimi. Ii cerceteaza fara zgomot si in ceasul cand nici nu
se gandesc.
Mandria
Mandria mintii este mandria
satanica, care Il tagaduieste pe Dumnezeu si Il huleste pe Sfantul Duh.
Din aceasta pricina se si vindeca foarte greu. Este un intuneric
adanc, care impiedica ochii sufletului sa vada lumina care se afla
inlauntrul sau si care duce la Dumnezeu, la smerenie, la dorirea
binelui.
Mandria inimii insa nu este rod al
mandriei dracesti, ci ia nastere din diferitele stari si intamplari:
bogatie, slava, cinstire, daruri sufletesti si trupesti (inteligenta,
frumusete, putere, indemanare si altele). Toate acestea ii fac pe
oamenii lipsiti de minte sa devina trufasi, infumurati, insa fara sa
ajunga atei. Acestia de multe ori sunt miluiti de Dumnezeu, inteleptiti
si indreptati. Inima lor se smereste, inceteaza sa mai caute slava
desarta si astfel se tamaduiesc.
Lucrarea duhovniceasca care sa va
preocupe sa fie cercetarea inimii voastre. Nu cumva se cuibareste in ea,
ca un sarpe veninos, mandria, patima care da nastere multor rele, care
omoara virtutile si invenineazã totul ? Trebuie totdeauna sa fiti cu
luare-aminte fata de aceasta rautate luciferica.
Cred ca nu gresesc daca spun ca
toata preocuparea noastra duhovniceasca consta in descoperirea si
nimicirea mandriei si a odraslelor ei. Daca ne izbavim de ea si se
salastuieste in inima noastra smerita cugetare, atunci le avem pe
toate, caci acolo unde se afla adevarata smerenie, se afla adunate si
toate celelalte virtuti care ne inalta pana la Dumnezeu.
Nobletea duhovniceasca
Crestinii au datoria, dupa porunca
Domnulul, sa devina sfinti si desavarsiti. Desavarsirea si sfintenia se
intiparesc adanc mai intai in sufletul crestinului, iar de acolo isi
pun pecetea asupra gandurilor, dorintelor, cuvintelor si faptelor sale.
Astfel Harul lui Dumnezeu, care se afla in suflet, se manifesta si in
purtarea exterioara.
Crestinul este dator sa se poarte
fata de toti cu noblete. Din cuvintele si faptele sale sa se
raspandeasca Harul lui Dumnezeu, care salastuieste in sufletul sau,
astfel incat sa se faca aratata viata sa sfanta si sa fie slavit Numele
lui Dumnezeu.
Cel care este masurat in cuvinte,
este masurat si in fapte. Cel care isi cerceteaza cuvintele pe care
urmeaza sa le spuna, isi cerceteaza si faptele pe care urmeaza sa le
savarseasca si niciodata nu va trece peste hotarul bunei si virtuoasei
purtari.
Cuvintele insuflate de Har ale
crestinului au intotdeauna delicatete si noblete. Acestea sunt cele
care dau nastere dragostei si aduc pace si bucurie. Dimpotriva,
vorbirea in desert naste ura, vrajmasii, suparari, certuri, tulburari
si razboaie.
Asadar, totdeauna sa avem noblete.
Niciodata sa nu iasa din gura noastra cuvantul rau, cuvant care nu este
dres cu Harul lui Dumnezeu, ci totdeauna cuvinte bune care vadesc
nobletea cea intru Hristos si starea noastra sufleteasca buna.
Doxologie
Crestinul este dator sa-L slaveasca
pe Dumnezeu, atat cu trupul, cat si cu sufletul sau. De altfel
amandoua apartin lui Dumnezeu si prin urmare nu are dreptul sa le
necinsteasca si sa le strice, ci sa le pastreze sfinte si sa se
foloseasca de ele cu multa recunostinta.
Cel ce isi arninte ca trupul si
sufletul sau apartin lui Dumnezeu, se poarta fata de ele cu evlavie si
cu frica sfanta, pastrandu-le curate de toata intinaciunea, petrecand
intr-o continua comuniune cu Acela Care le sfinteste si le intareste.
Omul Il slaveste pe Dumnezeu cu
trupul si cu sufletul sau mai intai atunci cand isi aminteste ca a fost
sfintit de Dumnezeu si s-a unit cu El, iar apoi cand isi uneste voia
sa cu voia lui Dumnezeu, astfel incat sa implineasca totdeauna voia Lui
cea buna si desavarsita. Un astfel de om nu traieste pentru sine
insusi, ci pentru Dumnezeu. Lucreaza pe pamant pentru Imparatia lui
Dumnezeu. Il slaveste in toate pe Dumnezeu, in cuvinte si in fapte.
Faptele sale, care sunt savarsite spre binele aproapelui, sunt prilej
de slavire a numelui lui Dumnezeu. Viata sa straluceste de lumina
dumnezeiasca si se face astfel povatuitor catre Dumnezeu pentru cei
care inca nu L-au cunoscut.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.