„Să fiți stânci!” – cuvinte de întărire în necazuri ale Sfântului Porfirie Kavsokalivitul
La
vremuri de necaz și încercare, Sfântului Porfirie ne învață să le
înfruntăm pe toate cu răbdare și nădejde în ajutorul și răsplata lui
Dumnezeu. Să le privim pe toate, fie bune, fie rele, cu un surâs
duhovnicesc, iar față de cele dureroase, apăsătoare și îndelungate să
arătăm tăria stâncii în fața valurilor vieții.
Viața prezentă este o permanentă luptă împotriva răului și a multiplelor forme pe care acesta le îmbracă, în păcate și patimi, suferințe și încercări, boli și dureri.
Unii gustă din cupa amară a necazurilor din fragedă copilărie, clipe în
care nu doar că nu ar fi trebuit să cunoască apăsarea sau gravitatea
lor, ci nici măcar de faptul că ele există n-ar fi fost nevoie să afle.
Alții dau față în față cu ea mai târziu dar, cu toate acestea, suferința
face parte din viața omului căzut.
Istoria neamului omenesc și a
ființei umane, în particular, este – dintr-o astfel de perspectivă – o
istorie a suferinței și a luptei împotriva ei. Un gânditor contemporan
spunea că există atâta durere în lume, încât toate cărțile care se scriu
ar trebuie să fie despre ea, dar mai ales despre modul în care trebuie
să o înfruntăm și să o depășim, cu demnitate și noblețe sufletească, spre ușurare și alinare.
Ar trebui să fie cărți despre felul în care putem să transformăm chiar
și cele mai grele și îndelungate dureri în prilejuri de răsplată și căi
spre mântuire, așa cum ne învață credința noastră ortodoxă. Dar, la fel
de adevărat este că „sufletele nobile, caracterele înalte rabdă în
tăcere” și că valoarea unui om se demonstrează prin cantitatea de suferință pe care o poate îndura – nu cu revoltă, ci în smerenie și blândețe, în bunătate și cu mulțumire.
Credința creștină ne învață că suferința nu este doar o pedeapsă pentru faptele noastre,
o decontare a păcatelor și fărădelegilor pe care le-am săvârșit în
cunoștință de cauză ori fără voie, în răstimpul acestei scurte vieți
trecătoare, ci o dovadă a iubirii infinite a lui Dumnezeu față de fiecare dintre noi.
Pentru că El, ca un Părinte iubitor, încearcă, până în ultimele clipe
ale existenței noastre, să ne întoarcă la adevăratul mod de viețuire,
cel virtuos și mântuitor. Iar uneori, atunci când nu descifrăm apelul
său prin evenimentele frumoase și bune cu care ne binecuvântează viața,
vom fi nevoiți să o facem printre lacrimi de suferință și pe patul
durerii fizice. Sau, după cum spunea Sfântul Ioan Gură de Aur, suferă trupul, ca să înțeleagă sufletul.
Unul dintre sfinții al cărui cuvânt are „putere multă” este și Sfântul Porfirie Kafsokalivitul
(1906-1991) din Grecia contemporană. A trăit în vremuri apropiate de
noi, încât sfaturile și îndemnurile sale sunt atât de practice și de
actuale. Cuvintele sale, de Dumnezeu inspirate, primite cu sensibilitate
și spre împlinire, pot aduce lumii și omului contemporan lumină în
viață, liniște și pace, în suflet.
Referindu-se la încercările din
viața prezentă, Sfântul Porfirie învăța că „Dumnezeu nu pedepsește, ci
omul se autopedepsește când se îndepărtează de Dumnezeu”[1].
La rădăcina tuturor bolilor se află, potrivit lui, păcatele și mâhnirea
sau supărarea pe care acestea le produc în sufletul nostru, uneori
chiar fără să realizăm cauza ei.
La întrebarea: de ce ne îmbolnăvim?,
Sfântul Porfirie răspunde: „Pentru că ne mâhnim. Și de ce ne mâhnim?
Pentru că păcătuim. Dacă Îl lăsăm pe Hristos să locuiască în sufletul
nostru, atunci vor dispărea și păcatul, și mâhnirea, și boala; atunci
vom azvârli și medicamentele”[2].
Slujindu-și
semenii aflați în suferință timp de treizeci și trei de ani în capela
Spitalului din centrul Atenei, Părintele Porfirie avea o deosebită
considerație față de personalul medical cu care conlucra. Pentru el,
medicii și asistentele medicale erau „îngeri înveșmântați în halate
albe”, iar surorile medicale, erau numite „surori ale iubirii”, „surori
ale milei”. Din acest motiv spunea că, atunci „când ne îmbolnăvim, ca să
nu greșim, trebuie să urmăm povețele medicinii și ale rațiunii. Mai presus de toate, însă, trebuie să urmăm voia lui Dumnezeu și să ne încredem în iubirea Lui”[3].
Chiar
și atunci când vin bolile, ne întărește Cuviosul Părinte, ele „slujesc
multor și feluritor scopuri ale iubirii lui Dumnezeu”[4],
iar durerea resimțită în suferință „este o putere sufletească pe care
Dumnezeu a pus-o înlăuntrul nostru, cu menirea de a lucra binele,
iubirea, bucuria, rugăciunea”[5].
Boala este o deosebită bunăvoință a lui Dumnezeu Care ne cheamă să pătrundem în taina iubirii Lui și, prin harul Lui, să ne schimbăm viața[6].
Sau, cum spunea Bătrânul, „bolile ne duc la limanul binelui când răbdăm
fără cârtire, rugându-L pe Dumnezeu să ne ierte păcatele și lăudând
Numele Său”[7].
Referitor
la comportamentul pe care trebuie să îl avem atunci când suferința și-a
făcut sălaș în viața noastră, Sfântul Porfirie ne recomanda să facem
apel atât la știința medicală, cât și la iubirea și mila lui Dumnezeu.
Alături de urmarea medicației prescrise, trebuie să ne rugăm lui
Dumnezeu pentru iertarea păcatelor noastre. În acest fel, Dumnezeu tămăduiește mai întâi rădăcina – boala sufletului, iar mai apoi ramurile – boala trupului[8].
Prin
urmare, atunci când suntem încercați cu boli și suferințe, „problema nu
este să nu luăm medicamente sau să mergem să ne rugăm la Sfântul
Nectarie. Trebuie să cunoaștem și celălalt secret: să ne luptăm pentru a dobândi harul lui Dumnezeu. Acesta este secretul”[9]. Sau, cum spunea Sfântul Părinte: „Pentru aceasta nu mă rog ca să mă facă Dumnezeu bine. Mă rog să mă facă bun”[10].
La
vremuri de necaz și încercare, Sfântului Porfirie ne învață să le
înfruntăm pe toate cu răbdare și nădejde în ajutorul și răsplata lui
Dumnezeu. Să le privim pe toate, fie bune, fie rele, cu un
surâs duhovnicesc, iar față de cele dureroase, apăsătoare și îndelungate
să arătăm tăria stâncii în fața valurilor vieții: „Pe toate să le înfruntați, ne îndeamnă Cuviosul Părinte, cu iubire, cu bunătate, cu răbdare și cu smerenie. Să fiți stânci! Toate să se spargă deasupra voastră și să se întoarcă înapoi precum valurile, iar voi să rămâneți netulburați. Dar veți zice: Ei, se poate asta?
Da, se poate întotdeauna prin harul lui Dumnezeu. Dacă le judecăm
omenește, nu se poate. În loc să vă înrâurească spre rău, toate pot să
vă facă bine, să vă întărească în răbdare, în credință. Căci pentru noi
sunt exerciții de încercare toate împotrivirile mediului și greutățile
dimprejurul nostru. Ne exersăm pe noi înșine în răbdare, în stăruință”[11].
Descoperind
și descifrând în toate evenimentele vieții, fie bune și plăcute, fie
triste și dureroase, sensul lor profund, atât unele, cât și celelalte se
vor așterne înaintea noastră ca niște trepte la edificiul devenirii
noastre spirituale, devenind căi de apropiere de Dumnezeu și de
dobândire a sănătății fizice și sufletești, spre fericirea cea deplină –
mântuirea.
[1] Părintele Porfirie, Antologie de sfaturi și îndrumări, traducere din limba greacă de Prof. Drd. Sorina Munteanu, Editura Bunavestire, Bacău, f.a., p. 45
"Sa nu te indignezi, nici macar in tine, pentru nici o acuzatie
nedreapta ce ti s-ar aduce. Este un lucru rau. Si raul incepe prin
ganduri rele. Cand te amarasti si te indignezi, fie doar cu gandul, iti
strici atmosfera duhovniceasca. Impiedici Sfantul Duh sa lucreze si
ingadui diavolului sa mareasca raul. Tu trebuie sa te rogi totdeauna, sa
iubesti si sa ierti, alungand de la tine orice gand rau."
"Nu
trebuie sa-ti duci lupta crestineasca cu predici si contestatii, ci cu o
adevarata iubire ascunsa. Cand contestam, ceilalti reactioneaza. Cand
ii iubim sunt miscati si-i castigam. Cand iubim, credem ca noi le oferim
ceva celorlalti pe cand, in realitate, intai ne oferim noua insine.
Iubirea cere sacrificii. Sa sacrificam cu umilinta ceva de-al nostru,
care in realitate este al lui Dumnezeu."
"Cand te
trezesti noaptea, sa nu te intorci pe partea cealalta pentru a adormi la
loc. Sa te ridici, sa ingenunchezi in fata Celui Rastignit si a
Sfintilor si sa te rogi smerit si cu iubire. O jumatate de ora, un
sfert, zece minute, cinci, cat poti."
"Sa te rogi
fara neliniste, in pace, cu incredere in grija si iubirea lui Dumnezeu.
Nu te osteni cand te rogi.[...] Sa-l rogi pe Dumnezeu sa te faca vrednic
de iubirea Sa[...] Sa faceti cate metanii puteti in rugaciune, chiar
daca asta va oboseste. Cand rugaciunea este insotita de sacrificiul
nesilit, se face mai placuta si mai roditoare in fata lui Dumnezeu."
"Omul lui Hristos trebuie sa-L iubeasca pe Hristos, si cand Il iubeste pe Hristos, scapa de diavol, iad si moarte."
"Sa
fim smeriti, insa sa nu vorbim de smerenie. Vorbirea despre smerenie
este o capcana a diavolului, care aduce cu sine deznadejdea si
delasarea, in vreme ce adevarata smerenie aduce cu sine nadejdea si
lucrarea poruncilor lui Hristos.[...] Roaga-L pe Dumnezeu sa-ti trimita
sfanta smerenie. Nu pe aceea care spune 'sunt cel din urma, sunt nimic.'
Aceasta e smerenie diavoleasca. Smerenia cea sfanta e dar de la
Dumnezeu. Dar. Harisma Nu provine din stradaniile noastre. Pregateste-te
si cere-I lui Dumnezeu acest dar sfant."
"Deschide-ti
inima cu simplitate, nesilit, spontan, inaintea Domnului nostru.[...]
Sa fii placut. Sa iubesti tacerea, pentru ca doar astfel inima ta va
vorbi lui Hristos Spune vorbe putine, dar cu miez. Sa iubesti osteneala
trupului si oboseala, fiindca acestea intaresc trupul si sufletul
deopotriva.[...] Tacerea sa-ti fie tainica, adanc in inima. Nu-ti vadi
tacerea sa o priceapa toti. Spune doua-trei cuvinte, dar launtric nu
conteni a te ruga Domnului pentru toti."
"Sa spui mereu adevarul. Sa faci totul cu calm. Sa te rogi pentru a deveni mai bun."
"Sa faceti mereu binele, fiindca altminteri e vai de voi!"
"Si
desi de mic copil faceam multe pacate, cand m-am reintors in lume am
continuat a face pacate, care pana astazi s-au inmultit foarte mult.
Lumea insa m-a luat de bun si toti striga ca sunt sfant. Eu insa simt ca
sunt cel mai pacatos om din lume."
"Astazi
oamenii cauta sa fie iubiti si de aceea esueaza. Corect e sa te
intereseze nu daca ei te iubesc, ci daca tu Il iubesti pe Hristos si pe
oameni. Doar astfel sufletul iti este implinit."
"Sa-L
rogi pe Dumnezeu sa te faca vrednic de iubirea Sa.[...] In rugaciunea
ta sa-I ceri lui Dumnezeu sa se faca voia Sa pentru tine. Acest lucru
iti este cel mai de folos."
"Cand te inhata satana
si te apasa, sa nu ramai nemiscat, asa cum raman unii ce devin
melancolici si cad pe ganduri ore intregi, ca si cand i-ar preocupa
probleme importante, desi nu e vorba despre asa ceva, ci pur si simplu
sunt robiti de satana. Sa fii pregatit sa reactionezi, sa te opui, sa
respingi asediul satanei, asa cum pe un om pe care il prind raufacatorii
si-l blocheaza, face o miscare brusca si, dand din maini il impinge,
scapa din strangerea lor si se indreapta spre alta directie, spre
Hristos, care il elibereaza."
"Zadarnicie e tot ce
iei din egoism. Vesnicie este tot ce dai din iubire. Iar cea mai
generoasa vesnicie este sa primesti cu iubire, pentru a darui bucuria
reciprocitatii aceluia ce ti se ofera cu iubire."
"Cand
te rogi pentru un om pe care il muncesc patimi pacatoase, sa nu i-o
spui, fiindca diavolul va afla si va ridica indarjire in sufletul tau si
astfel rugaciunea ta nu va da rod. Sa te rogi pentru acel om in taina,
si astfel rugaciunea ta il va ajuta."
"Sa nu te
necajesti, mai, niciodata. Hristos a inviat ca sa ne dea multa iubire si
bucurie, inca de pe acum. Asadar, de acum sa incepem sa participam tot
mai intens la ziua luminata a Imparatiei iubirii lui Hristos, unde nu se
insereaza niciodata."
"In taina imbratiseaza-ti
in inima-ti intreaga obste si intreaga Biserica. Nu te lupta cu
ceilalti, nici nu incerca sa faci sa dispara sau sa corectezi cusururile
celuilalt. Iubeste-l asa cum e, cu defectele sale. Domnul se va ingriji
de acestea. Sa-ti sfintesti tacerea, sa nu fie neroditoare."
"Nu mi-e frica de iad si nu ma gandesc la rai. Ii cer numai Domnului sa fie milostiv cu toata lumea si cu mine."
- Cuvioase, spuneti ceva despre viata duhovniceasca.
- Oricine nu se pocaieste, va fi pierdut.
- Acesta e un cuvant greu, cuvioase.
- Ti-l voi spune inca o data: oricine nu se pocaieste va fi pierdut."
"Mai
intai iarta-i pe aceia care te intristeaza.""Fii atent, caci trebuie sa
ne luptam pana cand ne vom da ultima suflare. Fii cu bagare de seama."
"Sa nu stai in spatii inchise, ci sa iesi in mijlocul naturii."
"Sa
nu va preocupati de cele de pe urma, nici de antihrist, nici de semnele
sale, fiindca sa stiti ca atata timp cat Il avem pe Hristos cu noi,
antihristul nu ne poate vatama cu nimic."
"Iubiti-l
pe Hristos . Hristos este totul, este izvorul vietii. Toate cele
frumoase salasluiesc în Hristos. Iar departe de Hristos, tristetea,
melancolia, mânia, supararea, amintirea ranilor ce le-am primit în
viata, a greutatilor si a ceasurilor de agonie. Iubiti-L pe Hristos si
sa nu vreti nimic în locul iubirii Lui".
"De nu va veti reveni si nu veti fi precum copiii, nu veti intra în împaratia cerurilor".
"Manastire
poate fi si casa ta, numai sa vrei. Nu e cu nimic diferita de o
manastire. Este de-ajuns sa faci ce-ti spun. Nu locul face manastirea,
ci felul in care vietuiesti. Du-te acum, roaga-te si fii rabdator in
toate".
"Sa nu incerci sa arunci relele din tine
in exterior ci, mai bine, deschide-ti poarta sufletului spre a primi
Lumina care este Hristos, si-atunci se vor risipi si negurile ce s-au
instapanit in tine".
"Fii atent cum te nevoiesti.
Nevoieste-te cu smerenie si nu asa cum faci tu, cu incrancenare.
Incet-incet fiule, si cu smerenie. Altminteri pacatuiesti", imi spunea
Bunicutul.
"Fiule, de Hristos trebuie sa ne
apropiem nu de teama ca nu stim ce va fi dupa ce vom muri. Lui Hristos
trebuie sa-I deschidem inimile noastre si, asa cum tragem perdeaua,
lasand soarele sa intre in casa, trebuie sa-L lasam si pe Hristos sa
vina la noi si sa-L iubim cu iubire adevarata. In felul acesta ne putem
apropia cel mai bine de El".
"Ascultarea aduce
smerenia; smerenia discernamantul; discernamantul aduce vederea cu
duhul, iar aceasta din urma aduce inaintevederea".
"Trebuie
sa-ti spui mereu acestea: "Doamne, cei ce se indeparteaza de Tine se
pierd." Noteaza-ti aceste cuvinte, ca sa le tii minte, caci sunt pline
de inteles."
"Sa fii bun si ascultator. Sa ai
rabdare cu ceilalti, sa nu te necajesti, sa nu fii prea sensibil, sa fii
destoinic in munca ta. Sa nu vorbesti la serviciu prea mult despre
lucruri religioase, daca nu esti intrebat. Sa fii un exemplu demn de
urmat, in drumul spre Hristos."
"Sa mergi la
biserica in mod regulat, sa te spovedesti si sa te impartasesti des
si-atunci vei scapa de toata frica si ti se vor tamadui toate ranile
sufletesti."
"Te povatuiesc sa ai mereu dragoste pentru toti. In primul rand dragoste apoi toate celelalte."
"Trebuie sa iubim cu inima curata si tot astfel trebuie sa ne rugam."
"Nu
vreau sa te apropii de Dumnezeu din pricina ca te temi de moarte. Vreau
sa te apropii de El cu multa dragoste. Acesta este lucrul cel mai de
seama, fiule."
"Cand uneori incepe sa-ti fie
frica, asa cum spui, aceasta se intampla din pricina ca nu Il iubesti
indeajuns pe Hristos. Asta e totul."
"Sa te rogi
si sa iubesti. Sa-L iubesti pe Dumnezeu si sa-i iubesti si pe semenii
tai. Nu vezi cate poate face dragostea lui Hristos? Sa nu te intrebi in
sinea ta daca te iubesc ceilalti. Daca-i iubesti tu primul, sa stii ca
atunci si ei te vor iubi deopotriva."
"Ca sa fii iubit de ceilalti, mai intai trebuie sa-i iubesti tu."
"Cand
se revarsa asupra noastra Harul cel dumnezeiesc, rugaciunea noastra
devine cu totul curata. Sa te rogi neincetat, zi si noapte, chiar si
cand dormi in pat."
"Nu trebuie sa-i silim pe altii sa mearga la Biserica. Hristos a spus: Cine voieste, sa-Mi urmeze Mie."
"Oricat ai fi de obosit sa nu uiti niciodata, seara inainte de culcare, sa faci rugaciunile de seara."
"Sa
nu te rogi lui Hristos sa-ti ia bolile, ci sa dobandesti pacea, lucrand
rugaciunea mintii si fiind rabdator. Astfel vei avea mare folos".
"Roaga-te si nu te supara. Roaga-te si fii rabdator."
"Cand
citesti Sfanta Scriptura, caci trebuie sa o citesti necontenit spre a
te lumina, Vietile Sfintilor sau alte carti bisericesti, de gasesti o
propozitie sau un cuvant ce te-a impresionat, zaboveste mai mult in acel
loc si vei vedea ca mult te vei folosi."
Cand
i-am spus ca nu tin minte tot ce citesc, Par. Porfirie mi-a spus
acestea: "Sa stii, fiule, ca toate ni se depoziteaza in memorie, iar
cand Hristos socoteste ca a venit ceasul potrivit, le dezvaluie."
"Cand
citesti sa incerci sa citesti limpede, astfel incat sa se auda si
ultima litera a fiecarui cuvant. La fel sa procedezi si cand canti la
biserica sau cand te rogi, fiindca astfel te obisnuiesti sa fii corect
si smerit in toate, in cuget, in cuvinte si in fapte."
"Cand
canti, sa canti smerit, fara sa faci grimase, fara sa faci miscari
dezordonate si fara sa tot salti psaltirea. Sa privesti mereu spre
analog si sa nu discuti cu cel de langa tine. Sa traiesti ceea ce canti,
fiindca doar astfel cele cantate se transmit celor adunati in biserica
la slujba."
"Cu cat se afla omul mai departe de
Dumnezeu, cu atat mai mult este necajit si chinuit de felurite lucruri.
Trebuie sa mergem la duhovnic de fiecare data cand ne chinuie ceva."
"Sa te spovedesti periodic si temeinic, fiindca, chiar de-ai fi Patriarh, daca nu te spovedesti, nu te mantuiesti."
"Sa
nu va preocupati de cele de pe urma, nici de antihrist, nici de semnele
sale, fiindca sa stiti ca, atata timp cat Il avem pe Hristos cu noi,
antihristul nu ne poate vatama cu nimic."
"Fii
atent la mine. Si iadul si satana si Raiul, toate sunt adevarate. Eu
insa nu vreau sa te temi de ele, sau sa te gandesti la ele asa cum faci
tu. Vreau sa-L iubesti pe Hristos, Care este Totul. Atunci, oriunde te
vei afla, nu te vei mai teme de nimic din toate acestea. Vei avea toate
lucrurile bune, fie ca te afli aici, fie ca te afli altundeva. Da,
Hristos ne asteapta si, indata ce ne vom deschide inima cat de putin, El
va patrunde in ea de indata si vom avea parte de toate cele bune. Este
intocmai ca soarele. Cand tragi fie si putin perdeaua, lumina patrunde
imediat in odaie, iar razele sale ne incalzesc."
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.