
Sfânta Nina – icoană din Georgia, 1681, din manuscrisul Acatistului Buneivestiri a Maicii Domnului, Institutul Manuscriselor “K. Kekelidze”, Academia Ştiinţifică Georgiană, Tbilisi
Sfânta Nina, luminătoarea Georgiei „cea asemeni cu Apostolii”, se pare că era înrudită cu Sfântul Gheorghe, purtătorul de biruință. Ea s-a născut la sfârșitul secolului al treilea în Capadocia și provenea dintr-o familie aristocrată. Tatăl ei, Zabulon, era un renumit comandant la curtea imperială din Roma. Mama ei, Suzana, era sora patriarhului Iuvenalie din Ierusalim. Atunci când Nina a împlinit doisprezece ani, părinții ei au decis să-și dedice restul vieții lor lui Dumnezeu, au vândut toată averea și au împărțit banii săracilor. Zabulon a plecat și a dispărut în deșertul Iordanului. Suzana a mers la Ierusalim și a fost rânduită diaconiță la Sfânta Biserică a Învierii Domnului, pentru a avea grijă de femeile sărace și bolnave, iar pe Nina a dat-o în grija evlavioasei starețe Niofora pentru a o crește.
Sfânta Nina a învățat bine Sfânta Scriptură și textele liturgice iar la un moment dat, a aflat despre cămașa fără cusătură a Mântuitorului (vezi Ioan 19, 23-24) și a început să se roage Preasfintei Născătoare de Dumnezeu să o învrednicească să se închine sfântului veșmânt. Preasfânta Născătoare i-a ascultat rugăciunile și, arătându-i-se în vis i-a pus în mână o cruce pentru a o apăra de vrășmașii văzuți și nevăzuți și i-a poruncit să meargă în Georgia să predice Evanghelia și să găsească sfânta cămașă. Când s-a trezit, Sfânta Nina a văzut că ținea în mână, cu adevărat, acea cruce.
Această cruce se afla până astăzi Catedrala Adormirii Maicii Domnului din Sion, în Tiflida Georgiei, fiind îmbrăcată în argint.
Cu ajutorul acestei Sfinte Cruci primite din mâinile Maicii Domnului nostru, Sfânta Nina a predicat Evanghelia și a aflat, de asemenea, cămașa cea fără cusătură. Săvârșind multe minuni, până la urmă a crezut și împăratul închinător la idoli al iviriților (georgienilor), primind botezul și dorind să întemeieze biserică lui Hristos.
După mulți ani roditori de slujire apostolică, și-a dat sufletul ei în pace, în mâinile lui Hristos, pe data de 14 Ianuarie, probabil în anul 338, la vârsta de 67 de ani, cerând să fie înmormântată în coliba sărăcăcioasă în care se găsea. Împăratul, episcopul și tot poporul, plângând moartea marii învățătoare a credinței, au vrut să mute moaștele sale la biserica din Mitsheta. În ciuda eforturilor lor, nu au putut să mute racla Sfintei din locul pe care l-a ales ea. Astfel, au îngropat-o în coliba smerită din satul Bodbe, acolo unde mai târziu s-a înființat o mănăstire de maici spre pomenirea ei.
Prea Bunul Dumnezeu a slăvit-o pe Sfânta Nina, păstrându-i trupul ei neputrezit. Prima „sămânță” a Ortodoxiei în Georgia a sădit-o Sfântul Apostol Andrei, cel întâi chemat, dar și Simon Cananeul, în vremea Apostolilor, însă biruința creștinismului s-a petrecut la mijlocul secolului al patrulea prin cea întocmai cu Apostolii, Sfânta Nina.
Prima biserică a Sfintei Nina s-a construit în Grecia la Edipsa, insula Evia, la Mănăstirea Sfântului Gheorghe.
Tropar, glasul al IV-lea:
O, slujitoare a Cuvântului lui Dumnezeu, care prin propovăduire te-ai arătat de-o seamă cu Apostolul cel Dintâi Chmat, Andrei, și te-ai asemănat și celorlalți apostoli, Luminătoarea a Iviriei și trâmbiță a Duhului Sfânt, Sfântă Nina, cea asemnea Apostolilor, roagă-te lui Hristos Dumnezeu
Sfânta Nina cea întocmai cu apostolii, luminătoarea Georgiei

Născută
în Capadocia, în vremea sfântului împărat Constantin cel Mare, sfânta
Nina a fost singura fiică a generalului Zabulon, rudenie a Sfântului M.
Mc. Gheorghe.
Crescută
în dragoste de Dumnezeu și în cunoașterea Sfintelor Scripturi, ea fu
răpită de iviri (numiți de atunci georgieni) și dusă în robie în țara
lor.
Acest
popor păgân se închina idolilor și focului, însă acestea nu au
împiedicat-o pe sfânta Nina să-și păstreze credința și nevoința și să
propovăduiască fără frică Evanghelia.
Ajunsă
la Mtskheta, către anul 324, capitala regatului Kartli (aflat în
Georgia centrală), ea locui în grădina regelui, sub un cedru măreț,
despre care se spune că fusese plantat deasupra mormântului unei evreice
venite la Hristos, Sidonia, care fusese înmormântată ținând în brațe
cămașa Domnului.
Într-o
noapte, pe când sfânta Nina se ruga afară, văzu un nor de păsări negre
zburând spre grădină. După ce se scăldară în râul de lângă cedru,
deveniră dintr-o dată albe ca neaua și se așezară pe ramurile copacului,
umplând grădina de cântecul lor duios. Era un semn al Domnului ce
prevestea creștinarea păgânilor și ridicarea unei biserici în acel loc
binecuvântat.
În
acea vreme, pruncul unei femei nobile se îmbolnăvise grav. Neavând cine
să o ajute, aceasta ceru ajutorul sclavei creștine, sfânta Nina.
Atunci, sfânta aduse la ea pruncul, îl așeză pe locul unde dormea și de
cum ridică mâinile spre cer pentru a cere mila Domnului, acesta se
ridică sănătos, spre uimirea barbarilor.
Vestea
despre puterile minunate ale sfintei Nina ajunse până la regina Nana,
închinătoare la idoli, care suferea de o boală grea. Negăsind niciun
leac, regina o rugă pe sfânta să o ajute cu rugăciunile ei, deși nu prea
o îndrăgea. Sfânta Nina o însemnă cu semnul sfintei cruci, cu o cruce
pe care o primise în chip minunat de la Maica Domnului, și regina se
vindecă deîndată, mărturisindu-și credința în Hristos. Sfânta Nina nu
voi să primească daruri pentru tămăduirea reginei, socotind că nu ea
săvârșise aceasta ci Hristos, Fiul lui Dumnezeu și Făcătorul cerului și
al pământului, Care S-a întrupat pentru a slobozi pe oameni și ghearele
morții.
Aflând
despre minune, regele Mirian , deși se minună de cele întâmplate, voi
să o alunge din regatul său pe sfânta Nina dimpreună cu toți creștinii
care se aflau într-însul. Însă, după o vreme, în timpul unei vânători
într-o pădure deasă, fu deodată orbit ca de o ceață și se înfricoșă
foarte. Cum zeii nu ajutară cu nimic, regele ceru ajutorul, în cele din
urmă, Dumnezeului sfintei Nina și deîndată se tămădui, primind nu numai
vederea trupească ci și lumina credinței celei adevărate.
Întors
în capitală, regele Mirian merse degrabă la sfânta Nina și,
îngenunchind, cu lacrimi în ochi, hotărî să se boteze întreg norodul,
trimițând apoi un sol la sfântul împărat Constantin cel Mare (pomenit la
21 mai), rugându-l să trimită un episcop și preoți.
La
sosirea acelora, regele, regina și toată casa lor se botezară și,
îndemnați de sfânta Nina, ridicară o biserică lângă cedrul din grădină
(331). După o vreme, regele trimise preoți să propovăduiască Evanghelia
în regatul întreg.
Atunci
sfânta Nina se retrase în ținutul uscat Aragva, unde se ruga cu
lacrimi, cerând lui Dumnezeu întărirea norodului în dreapta credință.
Din lacrimile sale, țâșni un râu minunat care mai apoi le-a ajutat pe
mamele care nu aveau lapte. Apoi, văzând pe cer o cruce luminoasă
deasupra bisericii Mtskheta, sfânta Nina, însoțită de câțiva preoți
plini de râvnă, plecă să propovăduiască Evanghelia la popoarele barbare
din Caucaz. Prin puterea dumnezeiască a cuvântului lui Dumnezeu și prin
minunile săvârșite, ea îi aduse pe barbari la dreapta credință,
făcându-i să renunțe la idoli și să se boteze. Tot prin propovăduirea
ei, veni la lumina adevăratei credințe și regina Sofia, din regatul
vecin, Kakhetie, la est de Mtskheta.
După
aceste osteneli ale răspândirii dreptei credințe, sfânta Nina se retrase
într-o colibă unde își dădu sufletul în mâinile Domnului, în anul 339,
înconjurată de rege, de oamenii de la curte, de preoți și de
credincioșii care veniseră să-i fie alături în ultimele clipe.
„Cu
Harul dat ție de Dumnezeu ne călăuzești, căci preacinstita ta pomenire,
Sfântă Nina cea întocmai cu Apostolii o prăznuim și cu umilință venim la
chipul tău împodobit cu cinstita Cruce, din suflet rugându-te:
păzește-ne pe noi în viața aceasta în credință dreaptă, în evlavie și
curăție, ca la adormirea noastră să ne învrednicim a-I cânta Domnului
așa: Aliluia!
Tulburați
de viforul patimilor lumești, nu ne pricepem noi cum să lăudăm minunata
ta îndrăzneală, Sfântă Nina de Dumnezeu aleasă, căci la Roma păgână nu
te-ai înfricoșat să mergi și dorința ta în numele lui Hristos să
împlinești. Iar Preacurata Maică, din înseși preacuratele sale mâini,
Crucea ți-a dat și la binevestirea cuvântului mântuitor în țara ivireană
te-a chemat, pentru toți acei care doreau să-i cânte lui Dumnezeu așa:
Aliluia!„ (Din Acatistul Sfintei)
să mântuiască sufletele noastre
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.