Sfântul Proroc Ioil 19 Octombrie

  Viața Sfântului Proroc Ioil Sfântul Proroc Ioil a fost din seminția lui Ruvin, din satul Metomor. El a prorocit despre pustiirea Ierusalim...

joi, 28 august 2025

Dogmă sau opinie? Cum citim scrierile Sfinților

 Există o problemă delicată atunci când vorbim despre sfinții recent canonizați – dar, de fapt, este o ispită prezentă dintotdeauna în viața Bisericii. Mulți credincioși, și uneori chiar teologi, sunt tentați să ridice la rang de autoritate absolută toate cuvintele, ideile sau scrierile unui sfânt nou trecut în calendar, chiar dacă domeniul respectiv nu era unul în care sfântul să fi fost pregătit sau să fi avut competență teologică.
     Trebuie să înțelegem că nu toți sfinții au aceeași vocație. Unii au fost canonizați pentru contribuția lor teologică, alții pentru viața lor de rugăciune, alții pentru mucenicia lor. 
Spre exemplu, Sfântul Vasile cel Mare este numit “cel Mare” pentru că a cuprins cu mintea și cu viața sa întreaga Biserică: a lăsat în urmă o operă teologică, canonică, liturgică și pastorală de necontestat. 
Sfântul Ioan Gură de Aur nu a fost numit așa pentru că a fost un administrator bun, de exemplu, ci pentru că predica și teologia sa au cucerit inimile și au hrănit Biserica, până astăzi. 
La fel, Sfinții Grigorie Teologul, Ioan Teologul sau Simeon Noul Teolog nu poartă acest nume întâmplător, ci pentru că au trăit și au lăsat Bisericii o teologie de o profunzime unică. 
    Dar, de pildă, în cazul sfinților mărturisitori canonizați recent în Biserica Ortodoxă din România, nu teologia scrisă a fost criteriul, ci viața lor de mărturisire. La fel, sfinții cuvioși au fost trecuți în rândul sfinților pentru viața lor de asceză și curăție, iar mucenicii pentru jertfa lor. 
Nu putem ridica automat la nivel de dogmă fiecare cuvânt al lor doar pentru că sunt canonizați. Dacă un sfânt, precum Părintele Cleopa, a lăsat multe cuvinte de învățătură, aceasta nu înseamnă că tot ceea ce a spus trebuie luat drept dogmă de credință, ci doar ceea ce este în consens cu învățătura Bisericii. Părerile personale ale unor slujitori nu-s tot timpul și învățătura Bisericii.
     De altfel, Părintele Georges Florovsky, nu spunea nejustificat, când a fost vorba de aceste neînțelegeri, de pildă, că “Tradiția nu este un muzeu de texte și opinii, ci viața Duhului Sfânt în Biserică”. Aceasta înseamnă că Biserica este cea care, prin experiența ei de veacuri, distinge între ceea ce rămâne valabil pentru toți și ceea ce ține de un context istoric, de o neputință omenească sau de o înțelegere limitată.
     Prin urmare, este important să facem această distincție: sfinții au fost canonizați pentru ceea ce Biserica a recunoscut în mod limpede la ei – mărturisirea, cuvioșia, mucenicia sau contribuția teologică. 
Canonizarea nu înseamnă că toate opiniile lor personale devin dogme. Doamne, ferește! 
Este nevoie de discernământ și de fidelitate față de criteriul ultim al Bisericii, care este consensul Sfinților Părinți de-a lungul veacurilor.

*Faptul că urmașii sfinților n-au înțeles corect ceea ce aceștia au învățat, transmițând mai departe învățături neconforme - nici cu ce învățau acești sfinți, dar nici în conformitate cu învățătura Bisericii -, rămâne un subiect de abordat pe viitor. 

**Tratați ca pe un text de teologhisire, iar nu ca pe o scriere ce nu suferă completări. 

Hieromnimon DP

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.