Să faceţi
metaniile cu evlavie şi iubire, şi să nu le număraţi. Mai bine să faceţi
zece şi bune, decât multe şi fără râvnă, fără cinstire şi dragoste
dumnezeiască. Faceţi cât puteţi, pe măsura râvnei, dar nu false metanii
şi false rugăciuni. Nu lucruri tipiconale pentru Dumnezeu. Dumnezeu cere
ca tot ce se face pentru El să fie din tot sufletul şi din toată
inima….
Metaniile sunt şi gimnastică. Şi – deşi nu
trebuie deloc să ne gândim la asta – nu există o mai bună gimnastică
pentru stomac, intestine, piept, inimă, coloana vertebrală. Este foarte
folositoare, de ce să n-o facem? Când această asceză se face întru slava
lui Dumnezeu, sufletul se umple de bucurie, se linişteşte. Aceasta este
totul. Bineînţeles, se foloseşte apoi şi celălalt, adică trupul. Aţi
înţeles? În suflet vine pace şi linişte, iar în trup buna funcţionare a
tuturor sistemelor organismului nostru, precum cel circulator, cel
digestiv, respirator, endocrin, care au legătură nemijlocită cu sufletul
nostru.
Din Ne vorbeşte părintele Porfirie – Viaţa
şi cuvintele, Traducere din limba greacă de Ieromonah Evloghie
Munteanu, Editura Egumeniţa, 2003, p. 284-28
1. Metaniile şi semnificaţia lor
Metania este o formă de jertfire
trupească, fiind singurul mod de rugăciune care implică un efort fizic
din partea credinciosului. Metania este în acelaşi timp un mod de
înfrângere a comodităţii şi a lenei. După cum ne învaţă Sfinţii Părinţi,
nici o rugăciune nu este primită de Dumnezeu dacă nu este făcută cu
osteneală. Metania simbolizează căderea lui Adam şi a neamului omenesc
în robia păcatului şi căderea Domnului sub povara crucii, urmate de
Învierea Mântuitorului şi izbăvirea noastră din păcat.
2. Felurile metaniilor şi despre cum se fac acestea
În tradiţia Bisericii avem două feluri de
metanii: aşa‑numitele metanii mari şi metaniile mici, care se mai numesc
şi închinăciuni. Pentru o metanie mare credinciosul începe
însemnându-se cu semnul Sfintei Cruci şi, rostind rugăciunea: „Doamne,
Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine, păcătosul“,
se apleacă cu evlavie atingând cu genunchii, palmele şi fruntea
pământul. Apoi se ridică şi se însemnează din nou cu semnul Sfintei
Cruci.
Pentru o metanie mică sau închinăciune,
credinciosul începe însemnându-se cu semnul Sfintei Cruci şi, rostind
rugăciunea: „Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă
pe mine, păcătosul“, se apleacă cu evlavie, atingând cu mâna dreaptă
pământul, fără a îndoi genunchii. Apoi, îndreptându-se, se însemnează
iarăşi cu semnul Sfintei Cruci.
Când nu se fac metanii mari, ele se pot
înlocui cu închinăciuni, câte 2 închinăciuni pentru o metanie mare sau 3
închinăciuni pentru o metanie mare, după
tradiţia adusă de ucenicii Stareţului
Paisie Velicikovski. Sfinţii Părinţi ne învaţă că metaniile cele mai
primite la Dumnezeu sunt cele făcute de creştini în casele lor în cursul
privegherilor de noapte (după miezul nopţii). Sfântul Ioan Postitorul
recomandă ca, după săvârşirea unui păcat mic, până la spovedanie, să ne
autocanonisim cu 12 metanii mari.
3. Când nu se fac metanii
Metanii mici sau închinăciuni se pot face
oricând, fără nici o restricţie. Metanii mari nu se fac: – după ce am
primit Sfânta Împărtăşanie (în acea zi); – la sfârşitul săptămânii, de
la rugăciunea „Învredniceşte-ne, Doamne…“ de la vecernia de vineri şi
până duminică la aceeaşi rugăciune de la vecernie, cu excepţia
praznicelor închinate Sfintei Cruci (Duminica a 3-a din Postul Sfintelor
Paşti, 1 august, 14 septembrie, în Joia Mare la Denia celor 12
Evanghelii la scoaterea Sfintei Cruci) şi în Vinerea Mare la scoaterea
Sfântului Epitaf; – în biserică, de la vecernia din Miercurea Mari din
Săptămâna Patimilor, iar în particular (la chilie, acasă), de la
vecernia din Vinerea Mare până la Înălţare; – de la Naşterea Domnului
(25 decembrie) până la Bobotează (6 ianuarie);
4. Ce nu este permis când facem metanii
– nu se sărută pământul; – nu se face
semnul Sfintei Cruci pe pământ; – metaniile mari nu se fac începând din
poziţia îngenunchiat sau aplecat; – la metaniile mari nu se pun palmele
una peste cealaltă şi fruntea peste ele; – întotdeauna se va atinge
pământul cu genunchii, fruntea sau mâna dreaptă; – la închinăciuni
atingerea pământului se face cu mâna deschisă normal; – metaniile, mai
ales cele mari, nu se fac în număr mare în biserică sau în public; –
metaniile nu se însoţesc de alte rugăciuni decât de „Doamne, Iisuse
Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine, păcătosul“; –
metaniile nu se fac foarte repede (ca un exerciţiu fizic); – Sfântul
Isaac Sirul recomandă ca metaniile să nu se facă mai multe de 33 o dată.
Lumea Credintei, anul VI, nr. 8 (49) August 2008
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.