Ce rost au lumanarile, tamaia, apa sfintita si celelalte lucruri pe care le folosim la mai toate slujbele si in multe momente ale vietii noastre crestinesti particulare.
De ce aprindem lumanari la slujbe sau cand facem rugaciuni?
Lumanarea
nu poate lipsi de la nici o slujba sau rugaciune, ea ne insoteste
totdeauna cand ne intalnim in vreun fel anume cu Dumnezeu. Cand cineva
se boteaza, cand se cununa, cand se impartaseste, cand moare, cand se
roaga acasa la el sau in biserica, cand merge la Sfantul Altar cu
prescura si cu pomelnicul, la mormant si in oricare alt moment se
adreseaza lui Dumnezeu sau este in fata Lui, omul credincios aprinde
lumanari.
Lumanarea simbolizeaza jertfa de sine, transfigurarea, transformarea in
lumina prin ardere de sine, ceea ce reprezinta calea implinirii noastre
si a desavarsirii. Ca si semnul Sfintei Cruci, lumanarea este un semn
distinct al crestinului, ea sintetizand esenta credintei noastre, aceea
ca nu exista alta cale de implinire, de mantuire, decat cea a jertfei.
Jertfa se afla la temelia vietii, nimic nu se poate realiza decat prin
jertfa de sine. Ca si lumanarea, omul se poate si el transforma in
lumina, se poate indumnezei prin ardere de sine. Apoi, lumanarea este
jertfa curata pe care o aducem noi lui Dumnezeu. De aceea insotim
rugaciunile noastre pentru cei vii ca si pentru cei morti de aprinderea
lumanarilor in biserica, la mormintele celor dragi sau in casele
noastre.
Lumina este semn al prezentei lui Dumnezeu. Pentru ca Dumnezeu este
lumina, mergem la Dumnezeu cu lumina. Lumanarea este, in acelasi timp si
o marturisire a faptului ca cel care aprinde lumanarea este iubitor de
lumina, a ales calea luminii nu pe cea intunericului, a ales si iubeste
faptele ce se savarsesc la lumina nu pe cele care se fac pe ascuns, in
intuneric, se inchina lui Dumnezeu care este lumina si se leapada de
stapanitorul intunericului si de lucrurile ce se fac la intuneric. Este
foarte important de semnalat ca omul aprinde lumanarea cand se indreapta
spre Dumnezeu sau cand face lucruri legate de Dumnezeu, cand face
lucruri bune. El nu aprinde lumanarea atunci cand savarseste lucruri de
care se rusineaza, lucruri indoielnice, lucruri lumesti.
Cum trebuie sa fie lumanarile?
Lumanarile trebuie sa fie din ceara curata de albine. Nu intamplator. Albina ramane pururea fecioara, iar ceara produsa de ea constituie astfel materia cea mai curata, cea mai pura. In felul acesta aducem lui Dumnezeu ofranda curata, neatinsa de umbra vreunei patimi. Timpurile grele prin care am trecut ne-au determinat sa facem lumanari nu numai din ceara curata, ci si din alte materiale, precum parafina. Acum putem reveni la lumarile din ceara curata de albine, pentru ca darul nostru adus lui Dumnezeu sa fie nu neaparat scump – oricum costul unei lumanari este mult prea mic, oricare ar fi el, pentru a constitui masura darului nostru – el trebuie sa fie insa de cea mai buna calitate. Asa cum pe prietenii nostri nu-i vom cuceri cu multimea darurilor de calitate indoielnica, ci dimpotriva, cu calitatea darului, tot asa, curatenia inimii nostre si gandul nostru bun, dragostea noastra pentru Dumnezeu, dar si fata de cei pentru care ne rugam lui Dumnezeu, nu pot fi manifestate decat prin lucruri in care punem tot cea ce avem noi mai bun, mai curat, mai frumos. Numai vazand cat de frumos arde o lumanare din ceara curata, cat de linistit si curat, vom intelege diferenta si vom aprecia calitatea acesteia. Daca este bine facuta, o lumanare de ceara arde complet, fara sa scoata fum si fara sa curga nici un pic de ceara. In felul acesta ea tine mult mai mult decat oricare alt fel de lumanare. Este de preferat sa aprindem sau sa folosim lumanari mai putine, dar de cea mai buna calitate – o singura lumanare, daca este cazul – decat multe lumanari care nu sunt curate. Ca sa nu mai spunem ca pentru fabricarea unor lumanari care circula mai ales in comert se folosesc fel de fel de substante de calitate si provenienta indoielnica. Ravna cu care noi vom cauta sa procuram lumanari sau oricare alt obiect folosit pentru Dumnezeu ne da masura credintei noastre si dragostei noastre pentru Dumnezeu.
De ce tamaiem?
Tamaia insoteste, de asemenea, orice act de cult, orice slujba sau rugaciune savarsite la biserica, la casa credinciosului sau in oricare alt loc. Tamaierea, inaltarea si raspandirea unor miresme binemirositoare prin arderea de tamaie, reprezinta marturisirea credintei si a supunerii noastre fata de Dumnezeu, prin fumul binemirositor care se inalta spre cer ca semn al jerfei noastre, al gandului nostru si al inimii noastre deschise catre Dumnezeu cu multumire si incredere. In acelasi timp, tamaia binemirositoare este semn al prezentei lui Dumnezeu, a Duhului lui Dumnezeu, a carui prezenta se face simtita ca aducatoare de pace, de liniste, de bucurie. Aceasta dubla semnificatie a tamaierii, ca semn al jertfei omului care se inalta spre Dumnezeu si ca semn al prezentei harului lui Dumnezeu care coboara din cer, este foarte frumos ilustrata de rugaciunea prin care preotul binecuvanteaza tamaia inainte de a tamaia: „Tamaie iti aducem Tie, Hristoase Dumnezeul nostru, intru miros de buna mireasma duhovniceasca, pe care primind-o in jertfelnicul Tau cel mai presus de ceuri, trimite-ne noua harul Preasfantului Tau Duh.”
Tamaia alunga fortele raului.
Ca semn al prezentei Sfantului Duh dar si ca marturisire printr-un semn vazut, material, a credintei noastre in Dumnezeu si a faptului ca ne supunem si ne inchinam Lui, respingand orice alt stapan si orice alta putere, mirosul si fumul de tamaie are puterea de alungare a oricaror forte ale raului, de oriunde ar veni acestea, din partea oamenilor sau din partea vrajmasului diavol, dar mai ales, are menirea de a indeparta prezenta si lucrarea diavolului si a duhurilor rele. De acee in popor se spune „fuge ca dracul de tamaie”.
Cum se aprinde tamaia?
Pentru aprinderea tamaiei se foloseste un carbune special, prezentat sub forma de praf sau pastile, care se aprinde usor si tine mult. Acesta se poate procura de la manastiri sau biserici, iar in ultimul timp chiar de la magazine de obiecte bisericesti. La tara se folosesc de obicei, carbuni aprinsi. Orice alta solutie, cu multe bete de chibrit sau cu vata imbibata in spirt nu este recomandata si nu este deloc eficienta. Asa cum ne ingrijim de atatea lucruri pentru nevoile noastre, mult mai putin insemnate decat tamaierea casei, putem sa ne ingrijim putin si de cele necesare rugaciunii si sfintirii casei noastre.
Ne vorbeste Biblia despre folosirea lumanarii si a tamaiei?
Folosirea lumanarilor si a tamaiei are temei in Sfanta Scriptura, in viata si traditia Bisericii dintotdeauna. Sa ne amintim numai pilda celor zece fecioare care asteptau pe Mirele Hristos cu candele aprinse (Matei 25, 1-8), pe crestinii din Troa, adunati in jurul Sfantului Pavel intr-o camera de sus „unde erau multe lumini” (Fapte 20,8); „si cele sapte sfesnice de aur care inconjurau pe Fiul Omului in Liturghia cereasca (Apocalipsa 1, 12-20). Tamaia este foarte obisnuita in cultul vechi-testamentar. Avem chiar reguli stricte privind folosirea tamaii la locul sfant (Levitic 16,12…). In Vechiul Testament se vorbeste despre „jertfe de tamaie pentru numele lui Dumnezeu” (Maleahi 1,11). Tamaia este asociata cu rugaciunea. „Sa se indrepteze rugaciunea mea ca tamaia inaintea Ta”, citim in psalmi (Psalm 140, 2). In Apocalipsa avem o imagine din Liturghia cereasca parca luata din Liturghia noastra de duminica: „Si a venit un inger si a stat la altar, avand cadelnita de aur, si i s-a dat lui tamaie multa, ca s-o aduca impreuna cu rugaciunile tuturor sfintilor, pe altarul de aur dinaintea tronului. Si fumul tamaiei s-a suit, din mana ingerului, inaintea lui Dumnezeu, impreuna cu rugaciunile sfintilor” (8, 3-4).
De ce stropim cu apa sfintita?
Stropirea
cu apa sfintita este foarte des si in multe ocazii folosita de catre
preot. De fapt, apa, ca element fundamental al creatiei, fiindca se
foloseste la spalarea si curatirea fizica a trupului uman sau a
celorlalte corpuri materiale, este asociata si lucrarii de curatire
spirituala, de spalare a urmelor lasate de pacatele si faradelegile
oamenilor. Apa sfintita de preot poarta in ea puterea curatitoare si
sfintitoare a harului dumnezeiesc. Cand face sfintirea apei, preotul se
roaga pentru ca „apa aceasta sa se sfinteasca cu puterea, cu lucrarea si
cu pogorarea Sfantului Duh”, „pentru ca sa se pogoare peste ea lucrarea
cea curatitoare a Treimii celei mai presus de fire”, „pentru ca sa fie
tamaduitoare sufletelor si trupurilor si izgonitoare a toata puterea cea
potrivnica” si pentru ca prin gustarea si stropirea cu apa sfintita sa
ne trimita Dumnezeu „binecuvantarea Sa, care spala intinaciunea
patimilor”.
Nu Dumnezeu are nevoie de apa sau de alte elemente materiale pentru a-Si
trimite binecuvantarea si sfintenia Sa, ci omul are nevoie de ea pentru
a primi lucrarea lui Dumnezeu. Pentru ca este trup si suflet, pentru ca
are o constitutie psihosomatica cum spuneam, omul are nevoie de aceasta
ingemanare a spiritualului cu materialul, are nevoie de semne materiale
care sa indice prezenta si lucrarea harului dumnezeiesc. Din acelasi
motiv omul isi exprima multumirea sa, cererea sa, dragostea prin semne
materiale.Unei persoane pe care o iubim nu ne multumim numai sa-i spunem
acest lucru, ci facem dovada iubirii noastre prin daruri, prin semne
care poarta incarcatura si masura iubirii noastre. De aceea Dumnezeu a
randuit ca omul sa se impartaseasca de harul si puterea dumnezeiasca, de
Dumnezeu Insusi prin intermediul unor elemente componente ale lumii
noastre materiale. Astfel, ne impartasim de Trupul si Sangele lui
Hristos prin painea si vinul euharistic, primim lucrarea harului
Sfantului Duh prin gustarea sau stropirea cu apa sfintita sau prin
undelemn sfintit s.a.m.d.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.