Scrierea acestui articol mi-a fost uşurată de pericopa evanghelică : ,,Iertarea femeii păcătoase”
(In.8,3-11). Ceea ce Iisus Hristos ne învaţă în această pericopă este
că nici un bun creştin nu trebuie să pună mâna pe ,,piatra” mâniei, cu
gând de a lovi cu ea în păcătosul ,,dovedit” de el, şi nici pe ,,piatra”
răzbunării şi a judecăţii ce nu-i sunt îngăduite lui, ca om ce şi el
este supus păcatului. Judecarea dreaptă a păcătosului o poate face numai
Dreptul şi Milostivul Dumnezeu. Noi, toţi ceilalţi, judecând, păcătuim.
Cativa dintre cărturarii şi fariseii contemporani cu
Domnul Iisus pândeau bunul prilej de a-L prinde în cuvânt pe Învăţătorul
lor, deşi de fiecare dată când şi-au dorit o astfel de izbândă, s-au
făcut de ruşine, neştiind să răspundă întrebărilor Sale. Uneori,
cărturarii doreau să-I arate lui Iisus marea lor râvnă în împlinirea
Legii şi îndreptăţita lor ,,grijă” de păcatele altora. Şi azi se
întâmplă tot cam aşa, dacă nu chiar mai rău. Este uşor de observat cum
noi pândim păcatul cuiva, nu atât pentru a-l ajuta pe păcătos să se
îndrepte, cât, mai ales, pentru a-l acuza sau chiar a-i cere pedepsirea.
Justificarea păcatului, dacă păcatul poate fi justificat în faţa
oamenilor ori numai căit, nu prea este luată în seamă de cel grăbit să
judece. Drept este că noi avem o ,,preţioasă moştenire” de la
protopărinţi: motivarea păcatelor . Dar nu în acest fel dobândim iertarea, ci numai prin căinţă sinceră şi pocăinţă neîntârziată, adică făcută azi, pentru că ziua de mâine nu este a noastră. Ferice de creştinul care aude mustrarea negrăită a lui Dumnezeu şi aruncă piatra jos, înainte de a lovi cu ea, ruşinat fiind el de ceea ce vroia să facă.
A fi robul gândurilor rele, ce devin cu uşurinţă
fapte, a judeca cu mânie ,,creştinească” păcatul fratelui meu, înseamnă a
da ascultare îndemnului satanic. Dar a nu lua în mână piatra uciderii
sau a lăsa-o să cadă jos, înainte de a lovi cu ea ,,ţinta păcătoasă”,
este o lucrare tainică şi mântuitoare a propriei conştiinţe, atunci când
prin ea auzim glasul mustrător al lui Dumnezeu.
Nimeni dintre cei trăitori pe acest pământ nu este
fără de păcat, după cum ne-o spune psalmistul David într-o rugăciune a
sa, pe când era prigonit de fiul său: ,,Să nu intri la judecată cu robul
Tău, că nimeni din cei vii nu-i drept înaintea Ta” (Ps.142,2).
Mulţi dintre noi avem o mare poftă de a acuza păcatul
săvârşit de alţii, şi îl socotim pe al lor mai greu şi cu mai mare
putere de ,,contaminare” decât pe al nostru. Şi, apoi, mai e ceva: în
timp ce noi trăim ,,bucuria” de a vedea paiul în ochiul fratelui,
păcatul nostru stă ascuns în găoacea indiferenţei şi a nepăsării
vinovate. Nu ne îngrijorează prea mult păcatele noastre, dar suntem
destul de indignaţi de fărădelegile ce ne înconjoară. Cărturarii şi
fariseii din pericopa amintită, parcă ne sunt bunii noştri
,,învăţători”. Şi ei au fost revoltaţi de adulterul femeii, pe care au
şi pus-o în mijloc, la bună vedere, pentru Domnul şi
pentru toată mulţimea adunată acolo. Ei L-au ,,consultat” pe
Învăţătorul lor privind pedepsirea femeii, în virtutea legii date de
Moise. Mulţimii i-a fost dat să audă din gura Domnului Iisus cuvinte la
care nimeni din cei prezenţi nu s-a gândit. Înţelepciunea şi puterea
cuvintelor Sale au uimit ascultătorii.
Punerea în mijloc a femeii vinovate, de către pârâşii săi, ne
aminteşte de o minune săvârşită de Domnul Iisus, într-o sinagogă în zi
de sâmbătă, atunci când El a vindecat mâna uscată a unui om (Lc.
6,6-10). Şi aici, Domnul, înainte de a vindeca – fără să-l acuze – i-a
poruncit aceluia : ,,Scoală-te şi stai în mijloc” (Lc.6,8). Tocmai
pentru că Domnul cunoştea gândul fariseilor şi al cărturarilor, acela de
a-L pândi dacă va vindeca sâmbăta, ca să-I găsească vină, l-a aşezat în mijloc
pe cel pentru care urma să-Şi arate mila şi puterea, şi să vadă toţi că
Cel ce este Domnul sâmbetei are dreptul să mântuiască un trup bolnav şi
un suflet întristat, chiar şi în zi de sabat.
Cât despre intenţia cărturarilor, nici că se găsea un loc
mai potrivit decât cel ales de ei, pentru a fi ,,puşi la colţ” de
Domnul Iisus, de Cel Care le-a amintit acelora ceea ce ei, poate, nu
ştiau, că omul, păcătos fiind, nu este vrednic şi nu are dreptul să
judece păcatul altuia, chiar dacă Legea îngăduia sau cerea acest lucru
(cf. Deut.22,12).
Ei nici nu ştiau că au în faţa lor pe Unul mai mare decât Moise. Şi tocmai pe El s-au găsit ei să-L ispitească !
De faţă cu mulţimea de oameni, “drepţii” au primit mustrarea vieţii lor, fiind cunoscută ea şi de noi, din Sfânta Evanghelie, spre înţelepţirea noastră cea trebuincioasă.
Într-o vădită stare de umilinţă, pârâşii femeii au
fost nevoiţi să-şi plece capul a supunere, atunci când se aşteptau mai
puţin. În loc de a-I găsi vină lui Iisus Hristos, în rezolvarea acestui
caz de evidentă păcătuire, ei au fost siliţi să ,,plece unul câte unul,
începând de la cei mai bătrâni şi până la cei din urmă, mustraţi fiind
de propriul cuget” (In. 8,9). Plecarea lor ruşinoasă a fost grăbită de
cuvintele cu putere de tunet ale Învăţătorului Care n-a fost elev la
vestitele lor şcoli rabinice: ,,Cel fără de păcat dintre voi să arunce cel dintâi piatra asupra ei”
(In.8,7). Aceste cuvinte dumnezeieşti au aprins un foc mistuitor şi
mustrător în inimile lor, foc care, pe măsură ce ardea, schimba în scrum
şi cenuşă orgoliul lor de cărturari. Ei au vrut să-şi însuşească un
drept ce nu era al lor, ci al lui Dumnezeu, şi anume acela de a judeca
pe alţii. Ce n-au putut pedepsi cărturarii şi fariseii, a iertat Bunul şi Milostivul Dumnezeu.
Hristos Domnul a schimbat porunca Talionului cu
neaşteptata poruncă a Iubirii vrăjmaşului. Această poruncă
nou-testamentară a uimit şi a scandalizat pe mulţi ,,drepţi” din vremea
Sa. Dar, oare, pe noi ne bucură o astfel de poruncă? Ar trebui să ne
bucure, pentru că prin ea ajungem în împărăţia lui Dumnezeu. E drept,
împlinirea ei este dificilă, atâta vreme cât ne lăsăm biruiţi de ură şi
invidie. Psalmistul David spune că ,, porunca lui Dumnezeu este
strălucitoare, luminează ochii” (Ps.18,9). Este drept, îi luminează, dar
numai pe cei deschişi.
Iubite cititor, neluând piatra de jos, mâinile tale vor fi libere şi vor putea lucra în ogorul binelui, buzele tale vor putea grăi iertarea, inima ta se va încălzi la focul dragostei frăţeşti, ochii tăi se vor umezi de bucuria împăcării şi a păcii creştine, iar urechile tale vor auzi cântări de psalmi. Deci, te rog, frate, nu pune mâna pe ,,piatra pedepsei”, cu care tu eşti gata să omori păcătosul, lăsând, însă, viu păcatul
. Mai bine teme-te şi dă cinste şi slavă Celui ce este ,,Piatra din
capul unghiului”, adică Celui Care a omorât păcatul pe Cruce, ca să dea
viaţă veşnică păcătosului pocăit.
Ajută-ne, Doamne, să pricepem şi noi din această pildă, ceea ce Sf. Efrem Sirul ne învaţă prin memorabila lui rugăciune: ,, Aşa, Doamne, dăruieşte-mi mie să văd greşelile mele şi să nu osândesc pe fratele meu, că bine eşti cuvântat în vecii vecilor. Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.