• În unele părţi, pe lîngă tradiţiile obişnuite, se ţine cont şi de obiceiurile din vechime
Cea
mai importantă sărbătoare creştină a anului vine cu bucurie în
sufletele românilor. Ascultăm cuvîntul Domnului la biserică, luăm lumină
din lumină şi mulţumim lui Dumnezeu şi Fiului Lui că ne ocrotesc. Apoi
ne îndreptăm către casă fericiţi că am fost din nou martori la cea mai
mare minune a lumii: Învierea. Cele trei zile de Paşte sînt încărcate de
aura sfîntă a sărbătorii, sîntem mai buni, mai darnici şi mai fericiţi
împreună cu cei dragi, în jurul mesei încărcate cu bunătăţi. Ouăle roşii
nu lipsesc niciodată de pe masa creştinului, oriunde s-ar afla el în
lume.
Dar, pe lîngă simbolurile tradiţionale, fiecare popor a adăugat de-a lungul timpului şi alte
OBICEIURI PASCALE
Însă cele mai frumoase sînt parcă ale noastre.
Iată cum petrec Paştele românii din diferite colţuri ale ţării şi ale lumii.
Mieii salvează vieţi omeneşti
Sărbătoarea
Paştelui se petrece întotdeauna primăvara. Redeşteptarea naturii
simbolizează noua viaţă pe care creştinii au cîştigat-o prin
crucificarea şi Învierea lui Iisus. Paştele creştin este similar cu două
tradiţii antice: una evreiască şi alta păgînă. Paştele creştin derivă
din Paştele evreiesc, numit Pesach. Pentru prima dată, Paştele a fost
sărbătorit în jurul anului 1400 înainte de Hristos. Atunci, evreii au
părăsit Egiptul cu ajutorul lui Dumnezeu. Scriptura în cartea Exod
(Ieşirea) din Vechiul Testament ne oferă instrucţiunile date de Dumnezeu
pentru sărbătorirea Paştelui în timpul lui Moise. Atotputernicul a
reînnoit legămîntul făcut cu israeliţii, de data aceasta nu printr-un om
(Moise), ci prin Fiul Său, Iisus Hristos. Legămîntul cel nou nu mai
este un legămînt făcut doar cu evreii, ci cu toate popoarele care vor să
primească iertarea păcatelor prin jertfa lui Iisus Hristos. Legămîntul
cel vechi purta sigiliul sîngelui unui miel care trebuia sacrificat de
Paşti. Cu acest sînge trebuiau unse ramele de lemn ale uşilor de la
case. Se spune că aceia care nu făceau aşa erau omorîţi de îngerul
morţii. În casele israeliţilor n-a murit nimeni. Şi astfel, azi,
sacrificăm miei ca să nu mai moară oameni, respectînd astfel porunca
Lui.
Lumînarea din noaptea Învierii
Bucuria pascală, pe
care Biserica Ortodoxă o evocă intens şi solemn patruzeci de zile, este
bucuria şi nădejdea noastră cea mai mare. Cu fiecare cîntare pascală şi
cu fiecare „Hristos a înviat!“ adeverim, mărturisim şi trăim marele Lui
Cuvînt Dumnezeiesc: „În lume necazuri veţi avea, dar îndrăzniţi, Eu am
biruit lumea“ (Ioan 16,33). În noaptea Învierii, fiecare creştin care ia
parte la slujbă trebuie să aducă cu sine şi o lumînare pe care o ţine
aprinsă în tot timpul săvîrşirii Sfintei Învieri. Apoi, credincioşii se
întorc acasă cu lumina. După ce păşesc peste prag, se închină, iar apoi
sting lumînarea în grindă, afumînd-o în semnul crucii. Pe vremuri, cînd
acest obicei se păstra cu sfinţenie, numărul crucilor de pe grindă era
cel mai sigur indiciu cu privire la vechimea casei. Lumînarea are puteri
deosebite şi trebuie păstrată tot anul. O aprindem cînd sîntem în mare
cumpănă sau primejdie. În unele zone, cu lumina Învierii se afumă
vitele. În Banat există datina să se folosească lumina aceasta şi de
către fetele cele mari pentru a fi bine văzute cînd se duc la jocuri.
Cînd rosteşte preotul întîia oară cuvintele „Hristos a înviat!“, fetele
bătrîne, sperînd să se mărite, şoptesc: „Eu să joc înainte!“. Tot în
timpul slujbei, vînătorii zic: „Vînat prind!“, iar pescarii: „Peşte
prind!“. Lumînarea de la Înviere se pune în faţa icoanelor atunci cînd e
furtună. Se spune că apără casa de fulgere.
Cum ciocnim ouăle?
Ouăle
simbolizează mormîntul lui Iisus Hristos, care s-a deschis la Învierea
Sa din morţi. De aceea, cînd ciocnesc ouăle, creştinii simbolizează
deschiderea mormîntului. Există credinţa că aceia care ciocnesc ouă de
Paşte se întîlnesc pe lumea cealaltă. Ouăle simbolizează şi primăvara.
În Egiptul antic, oul era simbolul legămîntului vieţii şi reprezenta,
totodată, sicriul ori camera mortuară. În tradiţia populară de la noi,
ouăle de Paşti sînt purtătoare de puteri miraculoase: vindecă boli,
protejează animalele din gospodărie, apără de rele. Ouăle încondeiate
(împistrite sau muncite) au devenit la români o mărturie a datinilor,
credinţelor şi obiceiurilor pascale străvechi. Ouăle se ciocnesc după
anumite reguli, primul care spune „Hristos a înviat!“ şi loveşte oul
celuilalt e persoana mai în vîrstă.
Puterile oului roşu
Ţăranii
de la sate spun că acela care mănîncă ouă prima dată în ziua de Paşte
se zice că va fi uşor peste an. Dacă un om sau vită face albeaţă,
trebuie să piseze albuş de la un ou roşu sfinţit şi să-l sufle în ochi.
În Macedonia, pe timp de furtună, se pune o pirostrie cu un ou deasupra
ei, sub streaşina casei, ca să se oprească furtuna. În unele părţi ale
lumii nu se sparg ouăle la capătul ascuţit pentru că aduce nenoroc. La
noi, se zice că e păcat să ciocneşti ouăle cu partea de jos. Un ou făcut
de găină albă în Vinerea Mare stinge focul, oricît de mare ar fi. La
masa de Sfîntul Paşte, ouăle nu se sărează, ci se dau cu muştar. Cine va
pune mîna pe sare se va înroşi şi va face tensiune. Nu e voie să iei
sare cu mîna la Paşte, deoarece tot anul vei transpira la mîini. Tot la
masa de Paşti este bine ca mai întîi să se mănînce peşte pentru ca
mesenii să fie vioi ca peştele tot anul următor. Cojile de ouă se dau pe
apă, ca să le dai de ştire şi blajinilor că soseşte Paştele. Cine merge
la biserică să-şi pună un ou roşu în sîn, ca tot anul să fie roşu şi
frumos, iar fetele să aibă peţitori.
Leacurile Învierii
Alimentele
şi plantele sfinţite în noaptea de Paşte se păstrează ca leacuri şi
talismane. Anafura primită în ziua de Paşte se pune în sarea vitelor. Se
spune că astfel vacile sau oile vor făta mai multe viţele şi mieluţe,
decît viţei şi berbecuţi. Tămîia se aprinde în caz de calamităţi.
Sperietura trece dacă persoana se afumă cu această tămîie. Slănina e
folosită la mai multe leacuri. Cu ea se ung rănile. Dacă se îmbolnăveşte
un om sau vită şi mănîncă slănina aceasta, se vindecă. Piciorul sau
mîna scrîntite se ung cu slănină. Omul bolnav de friguri se afumă cu
slănină, tămîie albă şi neagră puse pe o lespede. Cine mănîncă hrean
atunci cînd vine de la biserică va fi iute şi sănătos tot anul. Pus în
cofele cu apă sau în fîntîni, curăţeşte apa. Se amestecă în tăviţele
vitelor împotriva bolilor. Hreanul de la Înviere e bun contra
frigurilor. Sarea se foloseşte la sfinţirea fîntînilor. Cuişoarele sînt
folosite peste an contra durerilor de măsele. Făina sfinţită este bună
la ochiul vitei cu albeaţă. Usturoiul sfinţit (pus în pămînt) nu se
strică. E bun la alungarea strigoilor. Se ung uşile şi grajdurile cu el.
Se freacă şi oamenii bolnavi (mai ales pentru vătămătură). Cu sămînţă
de busuioc sfinţit se afumă cei cu dureri de urechi. Busuiocul e cel
care aduce dragostea, de usturoi fug strigoii şi de tăciune fuge dracul.
Salcia este tămăduitoare, cine înghite trei muguri de salcie scapă de
temperatură. Cine bea zilnic apă în care a pus coajă pisată de salcie
uscată, scapă de
durerile reumatismale.
Pasca şi mielul la masa de Paşte
Gospodinele
coc pască o singură dată pe an, de Sfintele Paşti. Aceasta are formă
rotundă, pentru că se crede că scutecele lui Hristos au fost rotunde.
Avînd la mijloc o cruce, pasca este împodobită pe margini cu aluat
împletit. Pasca o face o femeie „curată“, se foloseşte făină cernută
prin sită fină, se pune în cuptor doar cu mîna dreaptă şi în tăvi cu soţ
(altfel îi moare femeii bărbatul). Trebuie avut grijă ca şoarecii să nu
apuce la pască, deoarece dacă mănîncă se transformă în lilieci. De ce
mîncăm carne de miel de Paşte? Pentru că acest animal blînd îl
simbolizează chiar pe Iisus Hristos, care s-a jertfit pentru păcatele
lumii şi a murit pe cruce ca un miel nevinovat. Rugăciunile pentru
binecuvîntarea mieilor datează din secolul VII. Cei care mănîncă miel,
n-au voie să dea oasele la cîini, ci trebuie să le îngroape sub un măr,
pentru a fi pînă la Paştele următor frumoşi şi sănătoşi ca mărul. Dacă
se mănîncă purcel sfinţit, ciolanele lui se îngroapă, fiindcă se crede
că din ele va răsări un liliac. Trei zile cît ţine sărbătoarea Paştelui
se stă cu masa întinsă, pregătită pentru oaspeţi şi cine vine e poftit
să mănînce. Asta aduce prosperitate şi belşug anul întreg. În Moldova,
firimiturile care rămîn pe masă nu se aruncă. Ele se îngroapă în pămînt,
iar în locul acesta va creşte o plantă numită Măruncă, şi cine va bea
ceai făcut din ea, va avea mulţi copii.
Nu se doarme în ziua de Paşte
Cine
nu poate merge la slujba Învierii trebuie să-şi ia de la neamuri ramuri
sfinţite de măr, salcie sau brad, copaci consideraţi cu forţe magice,
să le pună la icoană pentru ca tot anul să fie feriţi de necazuri. Cei
care fără de motiv nu merg la biserică în noaptea Învierii vor fi tot
anul bolnavi şi vor avea pagube. De Înviere este bine să te înnoieşti.
Băieţii care pun prima dată pantaloni lungi de Înviere vor fi norocoşi
în dragoste şi vor avea o căsătorie fericită. Fetele de măritat pot pune
un ou înroşit pe vatră. Trebuie să audă cîinii lătrînd şi vîntul
bătînd. Dacă trece o oră şi oul nu pocneşte, gîndurile de măritiş se vor
îndeplini. Se mai spune că, în dimineaţa de Înviere, soarele dansează.
Liliacul alb este floarea care aduce mult noroc, pentru că seamănă cu
trompeta îngerului Gabriel. Cine se naşte de Paşte va avea viaţă
frumoasă şi îmbelşugată. Dacă se trag clopotele toată ziua, va creşte
cînepa înaltă.
Cine nu doarme în ziua Paştelui va fi tot anul foarte
activ şi-i va merge bine. Iar celui care doarme îi va ploua şi i se va
strica fînul în polog. În Moldova, între Paşte şi Rusalii erau montate
scrîncioburi în care oamenii se dădeau pentru ca pînă la următorul Paşte
s-o ţină doar într-o bucurie.
Ce fac animalele de Paşte?
Şi
animalele sînt observate în zilele Paştelui; în funcţie de ele, oamenii
îşi interpretează destinul. Cine vede primul un şarpe trebuie să-l
omoare sau să-l întoarcă din drum pentru ca să-i ia puterea. Dacă
reptila taie drumul omului, îi ia puterea. Cine vede pe nemîncate un
animal născut în acea primăvară, miel, ied, pisoi, căţel, devine necurat
şi trebuie să se roage de trei ori la biserică şi să dea de trei ori de
pomană. La fel cine aude pe nemîncate cîntul cucului sau al pupezei.
Cine vede miel alb, este semn foarte bun, dar dacă vede mai întîi miel
negru sau jupuit, este semn de moarte sau mare pagubă. Cine vede primul
barza sau rîndunicile în zbor, acela va face o călătorie lungă nu mai
tîrziu de sfîrşitul acelui an. Cine aude brotăcelul orăcăind, acela
trebuie să se dea de trei ori peste cap, ca să nu fie anul secetos. Cine
vede primul cocorii să nu-i numere, că va mai trăi numai atîţia ani
cîţi cocori a numărat. Cine vede fluture roşu va fi sănătos şi roşu la
faţă tot anul. Dacă vede fluture alb sau galben este pericol de boală.
Focurile din noaptea Învierii
Pînă
şi vremea poate fi prevestită în aceste zile magice. Se spune că aşa
cum a fost vremea de Florii, aşa va fi şi de Paşte. Vîntul care bate în
noaptea de Înviere va bate tot anul. Cînd se aude primul tunet, este
bine să se lovească cu o bucată de fier peste frunte, ca tot anul să fie
tari şi sănătoşi ca fierul. Cine se va scălda în rîu sau baltă fără să
fi mîncat o bucăţică de caş sau brînză nouă, acela va fi bolnăvicios tot
anul. Mama căreia i-au murit copiii, în ziua de Paşte să vîndă copilul
care-i mai trăieşte la o mamă cu mulţi copii şi apoi să-l cumpere
înapoi. Atunci va trăi şi el, căci în ziua Paştelui şi Hristos a înviat
din morţi. De obicei se aprind focuri mari în jurul bisericii pentru a
lumina drumul sufletelor morţilor care în această noapte se întorc pe
pămînt. Deoarece se crede că şi demonii se pot întoarce, flăcăii iau
toaca de la biserică şi o bat toată noapte în cimitir, pentru a-i
alunga. Tot de focuri e legată şi superstiţia că în noaptea de Paşte
s-ar putea vedea focul comorilor ascunse. În speranţa că se vor îmbogăţi
oamenii privegheau după primul cîntat al cocoşului, pentru a vedea
„flăcările albastre fără căldură“ care se crede că joacă pe comori.
La stropit
•
În prima zi de Paşte în Ardeal este obiceiul udatului. Băieţii vin la
casele fetelor şi spun: „Am auzit că aveţi o floare frumoasă, am venit
s-o ud să nu se veştejească“, apoi le stropesc cu colonie. Tot în prima
zi de Paşte era obiceiul ca flăcăii şi fetele, înainte de al treilea
cîntec al cocoşului, să se scalde pe ascuns într-o apă curgătoare,
pentru a fi tot anul sprinteni, sănătoşi, harnici şi voioşi.
Paştele în Europa
•
Copiii din Franţa, de cum se trezesc în prima zi de Paşte, merg la
cuibul pe care l-au făcut în grădină şi găsesc ouăle pascale, special
lăsate pentru ei. Ei se întrec şi într-un concurs de rostogolire a
ouălor crude pe o pantă. Oul care nu se sparge simbolizează piatra care a
fost dată la o parte de la mormîntul lui Isus Hristos.
• După slujba
de Înviere, grecii servesc un fel de supă numită „magiritsa“, un fel de
drob lichid. În schimb, la masa din prima zi de Paşte, friptura de miel
pe grătar, „kokoretsi“, este nelipsită. Christopsomon (pîinea lui
Hristos) este rotundă şi decorată cu o cruce.
• Nelipsită din meniul tradiţional al olandezilor este „Paasbrood“, un fel de pîine dulce cu struguri si stafide.
•
Ruşii obişnuiesc să spargă ouăle roşii folosind cuie, tradiţie ce
aminteşte de răstignirea Domnului. La masa de Paşte, servesc şi o
prăjitură specială numită „kulich“.
Hristos a înviat în toate limbile
Albaneză: Krishti Ungjall!
Armeană: Christos harjav i merelotz!
Engleză: Christ is Risen!
Etiopiană: Yasous Taustwal!
Finlandeză: Kristus nousi kuolleista!
Franceză: Christ est ressuscite!
Georgiana: Kriste aghsdga!
Germană: Christus ist Auferstanden!
Greacă: Christos Anesti!
Indoneziană: Kristus telah Bangkit!
Italiană: Cristo è risorto!
Japoneză: Harisutosu Fukkatsu!
Latin: Christus resurrexit!
Norvegiană: Kristus er oppstanden!
Poloneză: Chrystus zmartwychstana!
Rusă: Khristos voskres!
Sîrbă: Hristos Vaskrese!
Spaniolă: Cristo esta resucitado!
ACEST BLOG ARE ZERO VENIT FINANCIAR - Va invit sa citim acest acatist timp de 40 de zile pentru tara noastra, una din gradinile Maicii. Hei, merci că ai citit până aici! 🤗 ↓ Te-ar putea interesa și următorul articol... Te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un LIKE mai jos: Daca vrei sa primesti in continuare cele mai frumoase articole, apreciaza, comenteaza si distribuie acest articol si astfel vei primi si articolele viitoare! Multumim!
duminică, 27 aprilie 2025
Noaptea Sfîntă a Învierii e sărbătorită după datina creştină de toţi românii ortodocşi
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Cel mai citit articol Formarea corpului haric https://viataeundans.blogspot.com/2023/06/formarea-cor
-
Infectia cu virus hepatitic C (VHC) reprezinta o importanta problema de sanatate publica globala. Prevalenta viremica actuala estimata ...
-
Pielita de ou pentru prepararea acidului hialuronic natural Domnul Ioan Marcus din Aiud, cititorul nostru fidel, ne-a trimis spre publicar...
-
Am primit reteta unui nou preparat natural din partea domnului Ioan Marcus din Aiud, cititorul nostru fidel. Cu siguranta, vor fi multi di...
-
"1. FRICA micsoreaza diametrul vaselor de sange, ca urmare a unei varsari excesive de adrenalina in sange. Acest fapt duce la o subali...
-
Se spune ca daca aceasta rugaciune pentru bolnavi este spusa cu credinta timp de 7 zile la rand, toti sfintii vor conlucra si isi vor un...
-
Cred ca nu mai trebuie sa va spun cat de gustoase si de sanatoase sunt aceste uleiuri. Le folosesc in bucatarie cu drag . Atat salate...
-
RO.aliment organizeaza , in premiera nationala, campania de informare, educare si constientizare a beneficiilor consumului inteligent ...
-
In perioada 2-5 aprilie 2020, in cadrul Centrului Expozitional Romexpo , se desfasoara 5 manifestari cu tematica home & deco: Const...
-
Majoritatea oamenilor privesc boala fie ca pe un ghinion în viaţa lor, o nedreptate, fie ca pe ceva ereditar, o moștenire genetică nemer...
-
Chiar daca nu ati vazut sau nu ati cultivat niciodata un rodiu ( Punica granatum ), cu siguranta ati gustat, macar o data, din fructul sau...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.