Familia este, mai presus de toate o școală a dragostei și a dăruirii
de sine, spre binele celorlalți membrii ai ei. Liantul care dă căsniciei
trăinicie este iubirea. Familia este taina iubirii desăvârșite, după
măsura dragostei lui Hristos față de om. „Voiești ca femeia ta să te
asculte după cum Biserica ascultă de Hristos, întreabă Sfântul Ioan Gură
de Aur? Îngrijește-te și tu de dânsa, după cum și Hristos s-a îngrijit
de Biserică“.
Grija supremă a soților trebuie să fie aceea de a-și acorda reciproc
sprijinul în lucrarea de mântuire. Fiecare soț trebuie să aibă ca ideal
de viață desăvârșirea sa și a celuilalt, grija necontenită de dobândire a
casei sale. Sfântul Ioan spune, în acest sens, că: „Probează-ți
conviețuirea cu ea într-un mod sincer, silește-te de a sta mai mult
acasă pentru dânsa decât în târg; prefer-o înaintea tuturor prietenilor
și chiar copiilor ce-i naște; dar și pe aceștia tu să-i iubești pentru
dânsa. Dacă face vreo absurditate, cum se întâmplă tinerelor, tu
sfătuiește-o și amintește-i cele dintru început“.
Și tot Sfântul Părinte ne sfătuiește: „Să învățăm să fim buni și blânzi
cu toată lumea, dar mai cu seamă cu soțiile noastre (…), să statornicim
în casă pace adâncă, astfel încât și femeia să se întoarcă la bărbatul
ei, dar și bărbatul să-și găsească la ea, ca într-un port, scăparea de
grijiile și tulburările din afară; femeia, ca un corăbier încercat, prin
înțelepciunea ei, potolește furtuna din sufletul bărbatului, iar prin
priceperea ei, îi ușurează mult viața“.
Soții sunt împreună lucrători ai întrupării în familia lor a idealurilor
creștine. Fiecare este pentru celălalt un educator și trebuie să caute
să fie model prin cuvânt și prin faptă. Unul trebuie să aibă credință în
Dumnezeu și atunci casa lor va fi plină de binecuvântare cerească.
Spiritualitatea ortodoxă dezvoltă astfel cea mai înaltă și frumoasă
învățătură referitoare la vocația comunitară a familiei. Familia
reprezintă, cu adevărat, leagănul civilizației, locul, mediul și
atmosfera dezvoltării fizice și sufletești a personalității umane. Ea
reprezintă locul în care petrecem cea mai însemnată parte a vieții
noastre, mai întâi ca și copii, iar apoi ca părinți și din acest motiv
trebuie să fim preocupați de a transforma familia și căminul nostru
într-un loc al confortului fizic și spiritual, al păcii și înțelegerii,
al liniștii și mângâierii, al bucuriei și al dăruirii, al credinței și
rugăciunii, al jertfei și al respectului.
Din acest motiv, spiritualitatea ortodoxă, pornind de la cuvintele
Sfântului Ioan Hrisostomul, numește familia „Biserica de acasă“,
„Biserica în miniatură“, loc al împlinirii și realizării mutuale,
trupești și sufletești, neuitând însă să-i sfătuiască pe bunii ei membri
să caute să vadă și să transforme familia într-o școală a viețuirii
creștine și a virtuților, într-un „laborator“ al mântuirii și
desăvârșirii, dar în același timp, arătând și caracterul ei de altar de
jertfă.
ÎN FAMILIE, ÎNTOTDEAUNA TREBUIE SĂ SE DEA ÎNTÂIETATE VALORILOR RELIGIOASE
Aceasta este o temelie a familie, în raport cu cele de ordin
material, potrivit cuvintelor Mântuitorului: „Căutaţi mai întâi
Împărăţia lui Dumnezeu şi dreptatea Lui, şi toate acestea se vor adăuga
vouă“. Copiii trebuie învăţaţi să se poarte ca oameni duhovniceşti, nu
materialnici. Să gândească, să vorbească şi să se manifeste
duhovniceşte.
Cât de actuale sunt, în această privinţă, cuvintele Sfântului Apostol
Pavel: „Cei ce sunt după trup, cugetă cele ale trupului, iar cei ce sunt
după Duh, cele ale Duhului. Căci dorinţa cărnii este moarte, dar
dorinţa Duhului este viaţă şi pace“. De aceea, moştenirea cea mai
preţioasă pe care o putem lăsa copiilor noştri constă nu în cele
materiale, ci în cele de ordin spiritual.
Sfântul Ioan Gură de Aur: „Pentru ce fel de clironomii (bogăţii) trebuie
să lăsăm copiilor noştri“ care, în contrast cu timpul considerabil
trecut de la rostirea lui, apare ca extrem de actual.
Iată, bunăoară, una dintre concluziile rostite de Sfântul Părinte spre
finalul cuvântării: „În consecinţă, de voieşti să laşi bogăţie multă
copiilor tăi, lasă-le lor fapta cea bună și purtarea de grijă a lui
Dumnezeu. Că nimic nu este întocmai ca fapta bună, nimic nu este mai
tare decât aceasta. Chiar decât împărăţia şi purtarea de coroană. Că la
ce-i poate folosi coroana şi porfira, dacă este vândut de trândăvirea şi
nebăgarea de seamă?…“.
Aşadar, una dintre grijile de căpetenie ale părinţilor este să-i
asocieze pe copii la viaţa şi rugăciunea Bisericii, învăţându-i să
respecte valorile esenţiale, fără a se intra în conflict cu normele
relative, inevitabile în viaţa de zi cu zi.
SĂ-I FORMĂM PE COPII PENTRU O ASCULTARE LIBERĂ ŞI PLINĂ DE CONVINGERE
Părinţii trebuie să menţină un permanent echilibru între măsurile
restrictive şi acordarea libertăţilor, cu scopul de a le stimula
copiilor un bun autocontrol asupra libertăţii, în sensul vieţuirii în
adevăr, iubire şi dreptate. Căci, numai relaţiile bazate pe sinceritate,
afecţiune şi adevăr pot da rezultate optime, întrucât numai adevărul
conferă libertatea autentică. „Adevărul vă va face liberi!“, a spus
Mântuitorul Iisus Hristos. Evident, nu orice fel de „adevăr“, ci numai
acela care izvorăşte din Adevărul Suprem, Mântuitorul şi Evanghelia Sa,
precum tot El a spus-o despre Sine Însuşi: „Eu sunt Calea, Adevărul şi
Viaţa“.
Din cele parcurse până aici se desprind de la sine câteva dintre
condiţiile de bază ale educaţiei creştine optime ale copiilor în
familie:
vieţuirea în iubire, ca reflectare a iubirii intra-trinitare dumnezeieşti;
acordarea priorităţii pentru valorile spirituale;
să fie o bună comunicare între părinţi şi copii (o ascultare de ambele părţi: copiii
să asculte de părinţi, potrivit poruncii dumnezeieşti, dar şi părinţii să audă cu adevărat ceea ce spun şi doresc copiii!);
DRAGOSTEA – FUNDAMENTUL FAMILIEI CREȘTINE
Dragostea față de om este inima umanismului hrisostomic. Niciun alt
contemporan de-al său nu a elogiat-o cum a făcut-o el. Pentru el,
dragostea este fundamentul vieții individuale și sociale, ea ridică pe
om la adevărata chemare și la adevăratul lui sens. Ea izvorăște din
Dumnezeu, care este modelul iubirii desăvârșite și se revarsă sub forma
bunătăților, a darurilor, asupra lumii și a omului.
„Filosofia vieții creștine“ sau „trăirea filosofiei după Hristos“,
despre care vorbește Sfântul Ioan Hrisostom în omiliile sale, nu este
altceva decât „filosofia“ dragostei, desăvârșirea creștină, a cărei
supremă împlinire este dragostea.
Elogiind-o, Sfântul Ioan spunea: Ce se poate asemăna cu dragostea?
Nimic. Ea este rădăcina, izvorul și mama bunătăților, virtute care nu
produce suferință, virtute plină de plăceri și aducând multă bucurie
acelora care o exercită.
Dragostea, în concepția hrisostomică, are două orientări: pe verticală –
dragostea de Dumnezeu, ca semn al orientării și raportării omului către
Creatorul său și pe orizontală – dragostea către semeni, în raport cu
Dumnezeu și lumea Sa, iar ambele menționate în totală dependență: „Căci
în aceasta stă Împărăția Cerurilor, spune el – în a ajunge vrednici ca
să-L iubim pe Dumnezeu, în chipul în care trebuie iubit. Cel ce iubește
pe Dumnezeu, nu va nesocoti pe aproapele său“.
Dragostea este, așadar, în concepția Părintelui antiohian, liantul,
elementul de coeziune a lumii și factor de luptă împotriva păcatului și
ea nu se oglindește nicăieri mai bine decât în familie. Familia este
taina iubirii desăvârșite, după măsura dragostei lui Hristos față de
Biserică. Cântarea melodioasă a dragostei atrage pe toți într-un singur
gând, precum coardele lirei, deși multe, dar o singură melodie și scot o
cântare plăcută.
https://rasvanremus.wordpress.com/2011/01/04/familia-crestina-in-viziunea-sfantului-ioan-hrisostom/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.