“Mărțișorul care se dăruiește la 1 martie are la origine
un substrat religios, dar care a degenerat cu timpul într-o simplă
galanterie.
După suirea pe tron a lui Constantin cel Mare și după ce a avut loc
triumful Bisericii creștine, Biserica și-a manifestat rolul educator,
care a sugerat împărțirea bisericii în interior în : pridvor, pronaos,
naos, altar. Pridvorul (care era înainte neacoperit) se numea înainte “ locul de tânguire ”, căci acolo așteptau oamenii care cereau să fie creștinați. Actul premergător creștinării era pocăința urmată de spovedanie
. Posteau vreme îndelungată, se tânguiau cu glas tare asupra păcatelor
lor, stăteau zile și săptămâni întregi în acest pridvor, chiar de era
ploaie, zăpadă, vânt, până când preotul, care le cunoștea viața, le
permitea intrarea în pronaos, intrare ce se face cu mare emoție, cu
plâns și bucurie, temându-se totodată că nu sunt încă vrednici de a se
apropia de Sfânta Masă.
Ușa bisericii dintre pridvor și pronaos era făcută din două aripi, ca să
simbolizeze Vechiul și Noul Testament. Numai prin cunoașterea lui
Dumnezeu, proorocii Vechiului Testament și cunoașterea Fiului lui
Dumnezeu prin evangheliștii Noului Testament, puteau să fie pătrunși de
sensul adânc al încreștinării lor.
Pronaosul era “ locul de ascultare ”. Mai departe nu aveau voie
să pătrundă. De acolo ascultau slujba și priveau săvârșirea slujbei,
dar când începea Liturghia ieșeau afară : “ Câți sunteți chemați ieșiți… ”, adică cei chemați pentru creștinare acum să nu rămână, să iasă, căci nu sunt încă botezați.
Când ajungeau la spovedanie, ca să fie recunoscuți față de cei ce încă
nu se spovedeau, li se punea la încheietura mâinii ca o brățară, un șnur roșu
, simbolul sângelui pe care Mântuitorul l-a vărsat pentru noi. După un
alt termen de vreme, erau admiși să intre în naos, numit atunci “ stare laolaltă cu credincioșii
”. Acum puteau aprinde lumânări, puteau săruta icoanele și, când au
făcut dovadă de noua stare sufletească în care s-au îmbrăcat, erau
împărtășiți. Ca semn că s-au împărtășit, li se lega tot la încheietura
mâinii un șnur alb , simbolul sfințeniei.
Aceste două șnururi împletite, alb și roșu, erau purtate de cei
spovediți și împărtășiți în toată luna martie, căci toate aceste acte
creștinești se împlineau în această lună care cădea întotdeauna în
Postul Mare, atunci fiind perioada spovedaniilor înainte de Paști. De
aceste două șnururi împletite, credincioșii își atârnau o cruciuliță sau
alte simboluri ale virtuților creștinești, ca inima (iubirea aproapelui), sau ancora (nădejdea), pe lângă cruce (simbolul mântuirii).
Cu timpul, simbolurile creștine și-au pierdut înțelesul și a rămas numai
ideea, adică obiceiul, de a purta în luna martie o mică bijuterie
numită mărțișor, adică : “bijuterie fără pretenție de valoare, căci este
doar a lunii martie”.
Tema micilor obiecte nu mai este crucea, ancora, inima, ci o floare,
figură, corabie, coșar, coșuleț, iepure, pasăre, plic, etc. Șnururile
însă au rămas aceleași: roșul și alb. Nu s-au pomenit alte culori pentru
că nu li se cunoaște punctul de plecare”
Olga Greceanu , “ Mărturie în cuvânt și chip. Vocabular al credinței și vieții spirituale ”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.