În aceasta luna, în ziua a optsprezecea, pomenirea Sfântul Apostol si Evanghelist Luca.
Luca marele apostol si evanghelist, a fost din Antiohia Siriei celei mari, doctor cu mestesugul, având si stiinta zugraviei desavârsit. Acesta aflându-se în Teba Beotiei si doctorind pe vremea împaratului Tit Claudie, a aflat pe Sfântul Apostol Pavel si crezând în Hristos, a parasit ratacirea cea parinteasca, si lasându-se de tamaduirea cea trupeasca, s-a apucat de cea sufleteasca. A scris si Evanghelia sa catre oarecare dregator anume Teofil, care crezuse în Hristos, dupa cum o stia de la Sfântul Apostol Pavel. Dupa aceea a scris si Faptele Apostolilor catre acelasi Teofil.
Apoi dupa ce s-a dus de la Roma si a lasat pe fericitul Pavel, a umblat învatând toata Grecia si ajungând, precum se spune la optzeci de ani, a raposat cu pace; iar în locul în care a fost îngropat trupul lui, marind Dumnezeu pe apostolul lucratorul sau, a plouat colurie deasupra mormântului lui, spre semnul mestesugului lui cel doctoricesc. (Caci coluria este o doctorie alcatuita din picaturi de apa de trandafiri si din alte feluri, folositoare la boala ochilor). Pentru care a fost cunoscut si mai mult mormântul lui de toti. Iar Constantie feciorul marelui Constantin a adus de la Teba moastele lui prin mijlocirea lui Artemie marele duce al Egiptului, care si mucenic s-a facut, si le-a pus în biserica Sfintilor Apostoli, sub sfânta masa, împreuna cu ale lui Andrei si ale lui Timotei. Si se spune despre dânsul ca el a zugravit întâi icoana Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu, tinând în brate pe Domnul nostru Iisus Hristos, cu mestesugul zugravirii cu ceara si alte doua si cum ca le-a dus apostolul la Maica Domnului sa le vada, si aceasta ar fi zis: "Harul Celui nascut din mine, prin mine sa fie cu dânsele. Asemenea si icoanele sfintilor mai marilor apostoli". Si de atunci s-a împartit în toata lumea un lucru bun ca acesta, ortodox si întru totul cinstit.
Tot în aceasta zi, Sfântul Mucenic Marin cel batrân.
Acesta a fost pe vremea lui Diocletian si a lui Aristobul. Deci, stând înaintea guvernatorului Ciliciei, a fost batut cumplit cu toiege si legându-i-se picioarele cu fiare, a fost bagat în temnita, si a doua zi iarasi aducându-l înainte, l-au spânzurat pe lemn de picioare, si l-au batut fara de mila; apoi pogorându-l de pe lemn, a suferit moarte prin sabie, dându-si duhul lui Dumnezeu.
Tot în aceasta zi, pomenirea Preacuviosului parintelui nostru Iulian, cel de lânga râul Eufratului.
Acest între sfinti parintele nostru Iulian, parasind lumea, s-a dus la tarmurile apei Eufratului si gasind acolo o pestera, petrecea viata monahiceasca, caruia râvnindu-i multi, au nazuit la acea pestera mica si facându-si colibi împrejur, s-au strâns pâna la o suta, mâncând si ei ce mânca învatatorul lor.
Minunatul acesta a omorât si un balaur si a facut de a izvorât fântâna cu apa în pamânt sec si fara de apa. Acesta mergând si la Muntele Sinai, a facut o biserica deasupra pietrei pe care a vazut Moise, primitorul de lege, pe Dumnezeu, pe cât i-a fost cu putinta a-L vedea, care se afla si pâna astazi. Însa multi si din cei ce se temeau de întoarcerea pagânului Iulian Paravatul de la persi, cunoscându-l ca este rob ales al lui Dumnezeu, îl rugau ca sa-i izbaveasca de el. Iar acesta facând îndelungata rugaciune catre Dumnezeu zece zile, a auzit glas de sus, zicând: "Nu numai pentru tine, ci si pentru altii multi, care stau toata noaptea la rugaciune, spurcatul si pagânul Iulian a fost junghiat". Apoi dupa câtiva ani fiind izgonit fericitul Meletie de la Antiohia, au chemat unii pe fericitul acesta, pentru ruga si mângâierea multora, si înduplecându-se si mergând a fost primit pe cale de o femeie iubitoare de Dumnezeu si sezând sfântul la cina, un copilas de sapte ani al acelei femei, singurul nascut, care se afla împrejurul mesei si departându-se putintel de la ochi în laturi, s-a întâmplat de a cazut într-un put. Iar acea cinstita femeie vazând aceasta, fara a se întrista cât de putin sau a se mâhni, nimic nu-si schimba firea, acoperind putul, sluji sfântului cu credinta si marime de suflet. Deci sfântul întrebând de copil, ea zise cum ca îi este rau, iar sfântul cerând cu dinadinsul ca sa vina copilul la masa sa-l binecuvinteze, a priceput lucrul si numai decât sculându-se sfântul de la masa si descoperind putul, vazu copilasul plutind deasupra apei sanatos, ca si cum s-ar fi jucat si a poruncit celor ce se aflau acolo de l-au scos; si fiind întrebat copilul, spunea ca nu i-a fost nici un rau, fiindca era ridicat deasupra de sfântul, care îi vorbea în apa si se juca cu dânsul.
Deci mergând Sfântul la Antiohia, s-a pogorât la pestera în care sfântul Meletie oarecând se ascundea si navalind multa multime la pes-tera, ca sa ia har si binecuvântare de la sfântul, iar el fiind aprins de niste friguri foarte grele, zacea fara de glas, de abia tragându-si sufletul. Deci suparându-l fratii cei ce erau împrejurul lui zicându-i ca stau multi afara care vor sa ia binecuvântarea sa, el a raspuns: "De este pentru folosul vostru sanatatea, sa le-o dea Domnul Atotputernicul". Si facând rugaciune, s-a sculat însusi dintru acea mare fierbinteala, pentru folosul multimii. Deci calatorind el oarecând pe cale de mergea la împaratia Constantinopolului, un bolnav care zacea de multa vreme, atingându-se de cojocul lui numai decât s-a sculat, urmându-l ca si oarecând ologul pe Petre si pe Ioan. Si nu numai aceasta, ci si întarindu-l în credinta ortodoxa s-a întors la sihastreasca sa nevointa, facându-si calea prin mijlocul cetatii Cirului; iar cei de loc de acolo din Cir oprind pe sfântul pentru mângâiere, i-au zis: "Robule al lui Dumnezeu, asteptam în locul episcopului nostru pe un oarecare Asterie rau credincios si adânc în rautate, ci fii cu noi de ne ajuta cât vei putea, ca nu cumva el cu bârfitoarea sa limba, sa ne întoarca cu oarecare cuvinte". Deci sfântul a ramas si a facut rugaciune toata noaptea cu cei putini ce se adunasera si a fost ucis acela prin urgie trimisa de la Dumnezeu, lasându-i viata chinuita numai de o zi. Apoi întorcându-se catre ucenicii sai si petrecând câtiva ani cu dânsii, catre Domnul a raposat.
Tot în aceasta zi, Sfintii patruzeci de tineri, care de sabie s-au savârsit.
Tot în aceasta zi, sfântul Mnason episcopul Ciprului, care de sabie s-a savârsit.
Tot în aceasta zi, pomenirea Sfintilor din nou aratati Mucenici Gavriil si Chirmidol, care în Egipt s-au nevoit la anul 1522.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Luca,
marele Apostol si Evanghelist, era grec de neam, si s-a nascut in Antiohia
cea mare a Siriei, crestinindu-se de tanar. Mostenitor al intelepciunii
grecesti, Sfantul Luca deprinsese si mestesugul tamaduirii bolilor si s-a
dovedit si un iscusit zugrav de icoane. Dar multa lui invatatura l-a ajutat,
mai cu seama, sa inteleaga cuvantul pe care-l propovaduia Hristos, precum
si chemarile vremii sale catre "Dumnezeul cel necunoscut."
In cautarea sa, el s-a facut ucenicul Sfantului Apostol Pavel, care a fost
astfel, "luminatorul" sau pe calea Domnului si invatatorului sau fara de
asemanare. Intalnirea lui cu Pavel a avut loc, la Troas, catre anul 50.
La randu sau, Sfantul Pavel ii alese sa-i fie insotitorul si tovarasul
sau de lucru la raspandirea Evangheliei, asa cum facuse cu o ceata intreaga
de alti ucenici Sfantul Luca deveni astfel "doctorul prea iubit" al Apostolului
(Col. 4, 14), acela care-l insotea si lua insemnari din marele calatorii
evanghelice ale dascalului sau, iar dupa arestarea Apostolului, tot el
a fost acela care l-a insotit si in prima lui calatorie la Roma "la judecata
Cezarului." Din insemnarile lui si din multe alte izvoare, Sfantul Luca
ne-a lasat doua carti din Noul Testament, drept marturisire a credintei
sale in Hristos: o Evanghelie si Cartea Faptele Apostolilor,
amandoua inchinate "prea alesului Teofil", un inalt dregator al vremii
sale, care crezuse in Hristos.
Dupa moartea Apostolului, intamplata dupa a doua arestare a lui Pavel la
Roma, sub Nero (29 iunie 67), traditia spune ca Sfantul Luca a propovaduit
Evanghelia, cu multa insufletire, in Macedonia si Dalmatia, dar mai ales
in Grecia, si ca el a murit in cetatea Teba, din Beotia Greciei, la adanci
batraneti, in varsta de peste 90 de ani, ca unul din acei curati cu inima,
care vad pe Dumnezeu din lumea aceasta, binevestind pretutindeni bunatatea,
mila si iertarea, in numele Domnului.
Se spune ca el, cel dintai, a zugravit icoana Sf. Nascatoare de Dumnezeu,
tinand in brate pe Domnul nostru Iisus Hristos, cu mestesugul zugravilor
"in ceara" si ca, zugravind si alte doua icoane la fel, Evanghelistul le-a
dus la Maica Domnului, sa vada daca Ii sunt placute, si Sfintia Sa a zis:
"Darul Celui nascut de Mine sa fie cu ele!" Sfantul Luca a mai facut, de
asemenea, si icoanele Sfintilor Apostoli Petru si Pavel.
Întru aceastã zi, cuvant despre o femeie, care a venit la Cuviosul Neofit sa se marturiseasca.
Cinstitul
Neofit, imbunatatitul monah si preotul lui Dumnezeu, care viata pustniceasca
petrecea, insusi ne-a spus oarecand: O femeie slavita, dupa moartea barbatului
ei, adunandu-si in ganduri pacatele sale si aducandu-si aminte de ceasul
mortii si luand aminte si la infricosata judecata, a mers la un calugar
Neofit si, inchinandu-se lui, i-a zis: "Am venit la sfintia ta, cinstite
parinte, ca sa-mi marturisesc pacatele mele". Iar el n-a voit si i-a zis:
"Mie nu-mi este cu putinta, fiica, sa iau aminte la faptele femeiesti."
Iar ea a zis: "Sfinte parinte, Domnul Iisus Hristos, adevaratul nostru
Dumnezeu, imbracandu-Se in chipul nostru, n-a lepadat pe desfranata ce
venise la Dansul, sarutandu-I cu lacrimi cinstitele Sale picioare si marturisindu-si
Lui pacatele sale. Iar tu ma indepartezi pe mine, care voiesc a ma pocai
si a ma mantui?" Deci, aceasta auzind, staretul i-a raspuns ei si i-a zis:
"Daca asa imi graiesti mie, fiica, si cu credinta ai venit la nevrednicia
mea, sa mergem in biserica si spune, cu inima infrantam, catre Iubitorul
de oameni, milostivul Dumnezeu, faptele tale, auzindu-le si eu, prostul
batran, unele ca acelea". Si ea, venind impreuna cu staretul in biserica
si rugandu-se, s-a inchinat staretului si sta tacand. Iar staretul o indemna
pe ea si zicea: "Ce este aceasta fiica, ca de dimineata mi-ai silit a mea
smerenie, ca sa te primesc si acum nu-mi spui nimic?" Iar ea a raspuns:
"Nu indraznesc a-ti spune, cinstite parinte, ca m-a cuprins in gand necunoscut.
Iar staretul i-a zis: "Scrie-l pe el cu toata slobozenia si eu voi citi
hartia aceea, inaintea Domnului Dumnezeu, Care iarta, dupa multa mila Lui,
pacatele noastre". Si a zis femeia: "Nici aceasta nu o pot face, pentru
multele mele fapte de rusine". Si i-a zis staretul: "Daca nici aceasta
nu o poti face, apoi, eu, iti voi pomeni tie cate pacate se fac in viata
omeneasca, zicand cate unul si intreband daca asa oare facut-ai sau altceva?"
Iar ea i-a raspuns: "Cu darul lui Dumnezeu si cu sfintele tale rugaciuni,
nimic din cele ce-mi graiesti n-am facut, ci altele sunt pacatele mele".
Iar el a zis: "Daca sunt altele, apoi eu nu sunt stiutor de inimi, nici
tainele omenesti nu le stiu". Si ea a zis: "Roaga-te pentru mine, ca sa
faca Dumnezeu cum va voi El". Si, acesta zicand, s-a inchinat staretului.
Iar ea mergand pe ultita, a vazut pe un calugar batran slabanog, zacand
pe pamant si cu totul neingrijit, si i-a zis lui: "Oare voiesti sa te iau
in casa mea, unde te voi odihni bine, ca sa te rogi lui Dumnezeu pentru
a mea nevrednicie?" Iar el a zis: "Voiesc, stapana, sa faci mila cu mine,
ticalosul". Deci, ea intrand, a gatit un pat si, trimitand, a cumparat
haine calugaresti. Si a poruncit slugilor sa ia pe calugarul cel slabanog
si, ducandu-l la spalator, sa-l spele pe el si sa-l imbrace in hainele
cele noi, aducandu-l, sa-l puna in patul cel gatit pentru dansul. Si, aceasta
facand-o, ii slujea lui acolo, ungandu-i ranile si tamaduindu-le.
Iar, dupa catava vreme, sosind Joia cea Mare mantuitoarelor Patimi, a zis
femeia catre batranul acela: "Un lucru vreau sa fac parinte: sa-l suferi
si sa nu zici nimic". Iar el a zis: "Cum vei porunci stapana mea, asa voi
face". Si, sosind ceasul dumnezeiestii slujbe, iar in bisericuta casei
ei facandu-se sfanta Liturghie, preotul indata a inceput a citi Evanghelia,
zicand: "Venind Iisus in Vitania in casa lui Simon cel lepros, s-a apropiat
de dansul o femeie desfranata, avand o sticla cu mir scump..." Iar cand
zicea preotul acesta, stapana casei a luat un vas cu mir si, apropiindu-se
de calugar, l-a turnat pe picioarele lui, si sarutandu-le, le-a udat cu
lacrimi si cu parul capului ei le-a sters si si-a marturisit pacatele sale.
Deci, aceasta asa facandu-se, a fost un cutremur infricosat, nu in toata
cetatea, ci numai in casa ei, iar dupa cutremur un glas zicand: "Iarta-ti-se
tie pacatele tale!" Iar dupa ce a venit acel dumnezeiesc glas, s-a sculat
calugarul sanatos cu totul, neavand nici o buba, nici rana pe trupul sau,
slavind pe Domnul nostru Iisus Hristos, Care face infricosatoare si mari
minuni. Iar acea fericita femeie si-a luat iertare de pacatele sale, din
mila lui Dumnezeu cea neasemuita. Si, petrecand ceilalti ani ai vietii
sale in pocainta, s-a mutat la Dumnezeu, Cel ce voieste ca toti oamenii
sa se mantuiasca si la cunostinta adevarului sa vina, ca nu voieste moartea
pacatosului, ci intoarcerea lui o asteapta.
Drept aceea si noi, fratilor, stiind mila Mantuitorului nostru, sa ne sarguim
a avea pocainta, infranare si dragoste si sa nu ne deznadajduim de a noastra
mantuire, macar ca si foarte pacatosi suntem. Sa ascultam pe Domnul, Cel
ce a zis: "De saptezeci de ori cate sapte pe zi de ar gresi cineva, pocainta
sa ceara!" Si in orice ceas gresiti, intru acelasi ceas sa va marturisiti,
nu ca unul catre altul, ci ca Insusi lui Dumnezeu. Sa muiem tarinile inimilor
noastre si sa semanam fapte bune si sa ne curatim cu lacrimile, ca sa nu
fim rusinati, inaintea infricosatorului Judecator.
Întru aceasta zi, cuvant despre un egumen, pe care l-a certat Hristos in chip de sarac.
La o manastire
cu viata de obste era mai mare un oarecare egumen, avand sub mana sa frati
nu mai putin de doua sute; si acest egumen a fost la inceput iubitor de
saraci, iar, mai pe urma, iubitor de slava s-a facut: ca avea mare dragoste
spre bogati si spre dregatori si aceia il slaveau. La acesta a intrat in
manastire Domnul, ca un batran sarac, si a zis portarului: "Mergi la egumen
si-i spune: Un frate al tau a venit la tine, cu multa osteneala". Si mergand,
portarul a aflat pe egumen vorbind cu un bogat si, stand putin, i-a vestit
lui de acel sarac, nestiind el ca este Hristos. Iar egumenul se supara
pe el zicandu-i: "Nu ma vezi pe mine vorbind cu oamenii? De ce i-ai dat
drumul? Nu ma supara acum!" Si s-a dus portarul. Iar Domnul, Cel indelung
rabdator, il astepta pe el pana ce avea sa iasa. Si, asteptand el ca la
cinci ceasuri, a venit un oarecare bogat, pe care, indata, egumenul insusi
l-a intampinat in poarta. Si acolo, vazand pe egumen cu bogatii, Hristos
cel bogat intru mila si prietenul celor smeriti, l-a rugat pe egumen zicand:
"Un cuvant am pentru tine, parinte". Iar el nici macar nu s-a uitat, ci
a mers cu bogatii la pranz. Si iarasi, dupa masa, petrecand pana la poarta
pe acel bogat, s-a intors si n-a luat in seama rugamintea batranului celui
sarac si fara de rautate. Deci, facandu-se seara, nu s-a invrednicit a
primi acel ceresc strain, Care S-a dus, zicand portarului: "Asa sa spui
egumenului: De vreme ce slava omeneasca o poftesti, iata de acum din toata
tara aceasta pe cei puternici voi trimite la tine, ca dregatorii poftesti,
iar bunatatile imparatiei Mele nu-ti trebuiesc. Ca Eu venisem pentru ostenelile
tale cele drepte si viata ta cea mai de demult, voind sa-ti dau tie binecuvantare
si n-ai voit-o". Si asa s-a cunoscut ca Cel ce venise in chip de sarac
a fost Atottiitorul Hristos.
Aceasta auzind-o noi, fratilor, sa nu ne intoarcem ochii de la cei saraci,
ca Insusi Hristos Atottiitorul umbla in chip de sarac. Ca cel ce da saracului
Ii da lui Hristos, in maini. Insa eu nu graiesc acestea defaimand bogatia,
ci invat pe cei ce nu se pricep a petrece in bogatie, pe cei ce-si aduna
comori si-si pierd imparatia, urand pe saraci si dandu-se in stapanire
diavolului. Drept aceea, va rog pe voi fratii mei, auzind acestea, sa fim
milostivi, primitori de straini si iubitori de saraci, ca sa ne invrednicim
a primi bunatatile cele vesnice.
Întru aceasta zi, cuvânt al Sfantului Antioh despre clevetire.
Urati cu adevarati
lui Dumnezeu si oamenilor sunt clevetitorul si soptitorul, ca una le este
amandoura lucrarea, care duce la calea pierzarii, iar viata impreuna cu
dansii otravita si spurcata se face. Deci, sa nu rabdam un narav ca acesta,
ca sa nu cadem in robia vrajmasului. Ca porunceste Legea: "Sa nu primesti
cuvant desert si sa nu sezi cu martori nedrepti, ca raugraitorul urat este."
Iar inteleptul Solomon a zis: "Pe soptitor si pe cel cu doua vorbiri se
cade a-i blestema, ca pe multi ce vietuira cu dansii i-au pierdut." Si
iarasi: "Limba nebunatica pe multi i-a intaratat si cei ce o asculta pe
ea, nu-si vor afla odihna." Si iarasi: "Rana de limba sfarama oasele, ca
este cumplita moartea din ea." Iar Proorocul Avacum zice: "Oamenii cei
de pace ai tai au pus cursa sub tine." Iar Ieremia a zis: "Sageata care
raneste limba lor." Iar David, vrand sa ne indrepteze de la invrajbire,
invatandu-ne zice: "Opreste-ti limba ta de la rau si buzele tale de la
minciuna, ca sa nu graiasca viclesug." Stiind insa rautatea cea de voie,
mai zice: "Groapa deschisa, grumazul lor; cu limbile lor vicleneau. Judeca-i
pe ei, Dumnezeule, ca otrava de aspida este sub buzele lor, ca asupra mea
sopteau toti vrajmasii mei si cugetau cele rele mie, cuvant calcator de
lege au pus asupra mea. Dar sa se imbrace intru rusine cei ce ma clevetesc
pe mine si ca si un vesmant sa se inveleasca cu rusinea lor." Si se roaga,
zicand: "Doamne, izbaveste sufletul meu de buzele nedrepte si de limba
vicleana si de cele ascunse ale mele curateste-ma si de cele straine iarta
pe robul tau, ca fara de prihana sa fiu." Iar la Proverbe, sfatuind,
zice: "Omul sprinten la vorba cade in rele." Si iarasi: "Moartea si viata
stau in puterea limbii si cei ce o stapanesc pe ea ii vor manca rodurile
ei. Si de se socoteste cineva intre voi ca este credincios si nu-si stapaneste
limba sa, ci isi amageste inima sa, desarta este credinta acestuia." Si
mai zice aceasta: "Iata un foc mic si cata materie arde!" Asa si limba,
ea este salasuita intre madularele noastre, dar spurca tot trupul si arunca
in foc tot drumul vietii, cand e aprinsa de flacarile gheenei.
Sa fugim dar, fratilor, de clevetire ca Domnul nostru, iubitorul de oameni
sa nu ne lipseasca pe noi de mostenire, ci sa ne izbaveasca de gheena focului.
Ca soptind sarpele, a izgonit pe Eva din mostenire. Tot despre clevetire
un intelept a zis: "Fericit este cel ce nu aluneca cu limba." Si iarasi:
"Fericit este cel ce se ascunde dinaintea limbii, ca alunecarea mai iertata
este la trup, decat de la limba." Iar Pavel a zis: "Au, oare, sunt intre
voi invidii, vrajba, manie, clevetire, soptiri, mandrie si celelalte?".
Iar Domnul a zis: "Omul cel bun, din comoara cea buna a inimii sale, scoate
cele bune, iar omul cel rau, din comoara cea rea a inimii sale, scoate
cele rele". Ca din prisosinta inimii graieste gura. Dumnezeului nostru
slava, acum si pururea si in vecii vecilor! Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.