Acatistul Sfântului Cuvios Athanasie Athonitul (5 / 18 iulie)
Condacul întâi
O, marea purtare de grijă dumnezeiască ce
te-a ales şi te-a dăruit să fii candela luminii lui Hristos, pentru
chipul îngeresc monahicesc, ca iubitorii de Dumnezeu şi mai mult să
cânte spre slava ta cea mare: Bucură-te, Sfinte Cuvioase Athanasie din
Athon, strălucirea chipului monahicesc!
Icosul întâi
Ştiind Dumnezeu ca eşti pamânt bun şi
roditor, din pruncie te-au ales, că părinţii lăsându-te orfan de o maică
ai fost crescut, şi aşa chipul de taină monahicesc ca o pecete l-ai
primit:
Bucură-te, alesul chipului călugăresc;
Bucură-te, alesul dintre spinii lumii;
Bucură-te, moştenirea cea bună strămoşească;
Bucură-te, cel cu dar ales dăruit;
Bucură-te, că din pruncie cerul ţi s-a deschis;
Bucură-te, că din pruncie ai fost binecuvântat;
Bucură-te, chemarea de mare taină;
Bucură-te, dor de Duh Preasfânt;
Bucură-te, minte de adânca înţelegere;
Bucură-te, inimă de sfântă simţire;
Bucură-te, înţelepciunea cea peste firea omenească;
Bucură-te, Sfinte Cuvioase Athanasie din Athon, strălucirea chipului monahicesc!
Condacul al 2-lea
Aşa a lucrat Dumnezeu, ca să fii cunoscut
cu împaraţii şi voievozii lumii, ca prin tine credinţa creştinească să
se arate şi mai biruitoare în cântarea: Aliluia!
Icosul al 2-lea
Din Trapezunda ai ajuns în Bizanţ, unde ai
învăţat toată ştiinţa omenească, dar mai ales pe cea duhovnicească spre
care chemare o aveai:
Bucură-te, Avramie, copilul înţelept;
Bucură-te, că la curţile domneşti tot spre cele de sus năzuiai;
Bucură-te, că desfătările lumii le-ai dispreţuit;
Bucură-te, că bucuria cerească o aveai în suflet;
Bucură-te, că veselia de taină îţi era în inimă;
Bucură-te, că glasul lui Hristos auzeai;
Bucură-te, că lumina Lui vedeai;
Bucură-te, că ai înţeles ce alţii nu pricepeau;
Bucură-te, căutătorule de cele nemuritoare;
Bucură-te, cinstea vieţii monahiceşti;
Bucură-te, vasul ales al sfinţeniei;
Bucură-te, Sfinte Cuvioase Athanasie din Athon, strălucirea chipului monahicesc!
Condacul al 3-lea
Cuviosul stareţ Mihail, unchiul lui
Nichifor – voievodul Răsăritului -, luându-te cu sine şi dăruindu-ţi
chipul călugăresc cu numele de Athanasie, a întrevăzut lucrarea de taină
în tine din cântarea: Aliluia!
Icosul al 3-lea
La nevoinţe aspre te-ai supus ca să cunoşti iscusinţa vieţii duhovniceşti, încât repede pe toţi i-ai întrecut:
Bucură-te, doritorule de viaţă duhovnicească;
Bucură-te, că prin post ai deschis uşa pământească;
Bucură-te, că prin rugăciune ai deschis uşa cerească;
Bucură-te, că prin nevoinţă cele împotrivnice le-ai împăcat;
Bucură-te, lucrarea iscusită a petrecerii călugăreşti;
Bucură-te, că prin ascultare, neascultarea ai iubit;
Bucură-te, împletirea celor din adânc cu cele din afară;
Bucură-te, scoaterea celor din adânc la vedere;
Bucură-te, vederea celor ascunse;
Bucură-te, ochiul de duh pătrunzător;
Bucură-te, ochi al cuvioșiei;
Bucură-te, Sfinte Cuvioase Athanasie din Athon, strălucirea chipului monahicesc!
Condacul al 4-lea
Mutându-se la Domnul cuviosul Mihail, în
pustnicie şi mai aspră te-ai adâncit, dar lumina nu putea să stea sub
obroc ci trebuia pusă în sfeşnicul cântării: Aliluia!
Icosul al 4-lea
Descoperit de părinţii din Careea Athonului
ca alesul cel mult aşteptat, ţi-au încredinţat zidirea bisericii
Lavrei celei Mari, unde să se adune cu toţii:
Bucură-te, lumina ce nu putea fi acoperită;
Bucură-te, sfeşnicul cu braţe înalte;
Bucură-te, sfeşnicul cel din față;
Bucură-te, steaua ce luminează în întuneric;
Bucură-te, candela cea împodobită a Muntelui Athos;
Bucură-te, uleiul făcliei nestinse;
Bucură-te, tămâia cea curată;
Bucură-te, smirna cea mai placută;
Bucură-te, apa adusă pe piatră;
Bucură-te, apa din piatra Hristos;
Bucură-te, Părintele virtuţilor celor mai alese;
Bucură-te, Sfinte Cuvioase Athanasie din Athon, strălucirea chipului monahicesc!
Condacul al 5-lea
Rugat de voievozii răsăritului şi apusului
Nichifor şi Leon, degrabă la zidirea Marii Lavre ai pornit, ca să fie
lăcaşul lui Hristos unde să cânte: Aliluia!
Icosul al 5-lea
Insăşi Preacurata Maică a lui Hristos te-a
încredinţat, şi aşa, cu multă râvnă, lucrarea cea mare ai săvârşit,
chiar dacă duhurile cele potrivnice s-au răsculat:
Bucură-te, lucrătorule al Bisericii;
Bucură-te, semănătorule neostenit;
Bucură-te, însuşi pamântul cel bun;
Bucură-te, însuşi rodul cel deplin;
Bucură-te, pomul pentru hrana multora;
Bucură-te, izvorul din care mulţi beau;
Bucură-te, holda curaţată de neghină;
Bucură-te, grâul scuturat de pleavă;
Bucură-te, bogaţie adunată la cer;
Bucură-te, comoara nepieritoare;
Bucură-te, vistierie a celor duhovniceşti;
Bucură-te, Sfinte Cuvioase Athanasie din Athon, strălucirea chipului monahicesc!
Condacul al 6-lea
Dorinţa de viaţă liniştită pustnicească ai unit-o cu râvna pentru casa mănăstirească,
spre a fi adunarea celor mulţi, care aleargă la staulul lui Hristos, în cântari de: Aliluia!
Icosul al 6-lea
Rugăciunea şi postul pustnicesc chiar în
mijlocul fraţilor şi lucrătorilor nu le-ai uitat, ci le-ai ţinut ca o
temelie a vieţii duhovniceşti:
Bucură-te, trezie neabătută de nimic;
Bucură-te, priveghere de zi şi de noapte;
Bucură-te, atenţie spre toate cele sfinte;
Bucură-te, neclintită nevoinţă călugărească;
Bucură-te, iubitorule de chip monahicesc;
Bucură-te, cinstirea de haina cea îngerească a călugăriei;
Bucură-te, că o considerai “veşmântul iubirii de taină”;
Bucură-te, că o vedeai în lumina cerească;
Bucură-te, că o preţuiai ca pe “acoperamântul” Duhului Sfânt;
Bucură-te, cuvântatorul chipului călugăresc;
Bucură-te, cu adevărat podoaba monahilor;
Bucură-te, Sfinte Cuvioase Athanasie din Athon, strălucirea chipului monahicesc!
Condacul al 7-lea
Muntele Athos, Grădina Maicii Domnului, prin tine creşte sămânţa cea nepieritoare
a chipului călugăresc, care până la sfârşitul veacurilor va fi doar cântarea: Aliluia!
Icosul al 7-lea
Sfinte Mare Athanasie Athonitul, pomul din
mijlocul vieţii duhovniceşti te-ai facut, din care şi noi ne împărtăşim
cu marea bucurie a raiului iaraşi coborât pe pământ:
Bucură-te, samânţa cea bună ce nu se mai strică;
Bucură-te, piatra înmuiată de apa Hristos;
Bucură-te, cel trimis de sus să ne pastoreşti;
Bucură-te, creşterea cea din pustie;
Bucură-te, de acum părintele monahilor;
Bucură-te, păstorul la care vin tot mai mulţi;
Bucură-te, glasul chemării celei sfinte;
Bucură-te, cântecul din fluierul de taină;
Bucură-te, cuvântul Vieţii de sus;
Bucură-te, omul lui Dumnezeu;
Bucură-te, omul cu chipul luminii;
Bucură-te, Sfinte Cuvioase Athanasie din Athon, strălucirea chipului monahicesc!
Condacul al 8-lea
Multe trebuie să fie nevoinţele vieţii
călugăreşti şi ostenelile celor râvnitori aduc petrecerea cea de taină;
şi atât în pustie, cât şi în mănăstirea cea de obste, totul este iubirea
cântării neîncetate: Aliluia!
Icosul al 8-lea
Mulţi caută mai degrabă liniştea, dar
trebuie înţeles că liniştea şi odihna doar după multe nevoinţe se
câstigă, ca un rod după multe furtuni şi vijelii:
Bucură-te, povăţuitorul iscusit al vieţii monahiceşti;
Bucură-te, chipul părintelui duhovnicesc;
Bucură-te, stâlp al dreptei-credinţe bine întărit şi neclintit;
Bucură-te, cel ce ai trecut prin toate încercările;
Bucură-te, că ai dezvaluit toate patimile;
Bucură-te, că ai scos în afară vicleniile;
Bucură-te, că ţi-ai tămăduit propriile patimi;
Bucură-te, că ţi-ai spălat propriile pacate;
Bucură-te, că ai ieşit din înşelarea pământească;
Bucură-te, că ai găsit calea cea adevarată;
Bucură-te, că şi nouă ne eşti povăţuitor iscusit;
Bucură-te, Sfinte Cuvioase Athanasie din Athon, strălucirea chipului monahicesc!
Condacul al 9-lea
O, cel ales pentru viaţa de taină, ai
câştigat chipul întreg al unirii de sus cu cel de jos, al celor din
adânc cu cele din afară, în care totul este în cântarea: Aliluia!
Icosul al 9-lea
Puţini sunt cei care pot lupta deodată cu
cele trupeşti şi sufleteşti, de aceea te-ai arătat mare povăţuitor
pentru fiecare, după neputinţele lor:
Bucură-te, răbdătorule cu cei neputincioşi;
Bucură-te, iertătorule pentru cei smeriţi;
Bucură-te, păstorule cel bun, care aduni şi oile rătăcite;
Bucură-te, că le scoţi dintre spini;
Bucură-te, iubire ce-şi pune sufletul;
Bucură-te, iubire ce se jertfeşte în toate;
Bucură-te, dragoste ce de toate se îngrijeşte;
Bucură-te, dragoste pururea veghetoare;
Bucură-te, dăruire de suflet mare;
Bucură-te, dăruire de inimă de sfânt;
Bucură-te, Sfinte Cuvioase Athanasie din Athon, strălucirea chipului monahicesc!
Condacul al 10-lea
Viclenia celor răi te-a pândit la fiecare
pas, să te împiedice de la înfăptuirea cea bună, dar ai trecut peste
toate primejdiile cu darul de sus, cântând: Aliluia!
Icosul al 10-lea
Prin facerea de minuni pe toţi i-ai
încredinţat că prin voia Domnului toate le-ai facut, ca un placut
slujitor şi ascultător al poruncilor sfinte:
Bucură-te, că noua temelie ai pus în Muntele Athos;
Bucură-te, că ai reînviat viaţa monahicească;
Bucură-te, că te-ai făcut părintele cel mare de aici;
Bucură-te, de acum stâlpul neclintit;
Bucură-te, temelie de stâncă;
Bucură-te, tărie ce nimeni nu o mai clinteşte;
Bucură-te, tăria credinţei biruitoare;
Bucură-te, puterea nădejdii mântuitoare;
Bucură-te, nume de acum de mare laudă;
Bucură-te, nume printre cele sfinte;
Bucură-te, zugravire de icoană a chipului monahicesc;
Bucură-te, Sfinte Cuvioase Athanasie din Athon, strălucirea chipului monahicesc!
Condacul al 11-lea
Diavolul, urâtorul de oameni, a prăvălit un
lemn mare peste picioarele tale şi trei ani ai stat ţintuit la pat, dar
cu mulţumire Domnului ai cântat şi mai mult: Aliluia!
Icosul al 11-lea
Multe trebuie să pătimească cel ce se
sfinţeşte şi lucrează cele bune, dar toate acestea sunt “locul cel
curăţitor” spre strălucirea cea nepieritoare:
Bucură-te, cu adevărat chipul sfinţeniei;
Bucură-te, că ai câştigat smerenia întreagă;
Bucură-te, că ai trecut prin focul curăţitor;
Bucură-te, că ai ieşit şi mai strălucitor decât aurul;
Bucură-te, că suferinţa ţi-a adus bucuria cea de sus;
Bucură-te, că durerea ţi-a adus veselia nesfârşită;
Bucură-te, osteneala cea vrednică de odihnă;
Bucură-te, că vrăjmăşiile altora le-ai iertat;
Bucură-te, că pe cei ce te urau i-ai binecuvântat;
Bucură-te, că tot răul din tine ai scos;
Bucură-te, că te-ai făcut doar vasul Luminii fără pată;
Bucură-te, Sfinte Cuvioase Athanasie din Athon, strălucirea chipului monahicesc!
Condacul al 12-lea
Mare este taina jertfei pentru Hristos prin
care păcatele se iartă şi chipul monahicesc se arată; moartea se
biruieşte şi se primeşte Învierea – împlinirea a toate -, în cântarea:
Aliluia!
Icosul al 12-lea
De mare taină a fost şi mutarea ta la cele
veşnice, că râvnitor pentru biserica lui Hristos, te-ai primejduit până
la sfârşit pentru ea, că trebuind să înalţi încă o cladire, s-a surpat
şi prin aceasta
te-ai eliberat de cele pământeşti.
Bucură-te, cel învrednicit şi de “mucenicia lucrării sfinte”;
Bucură-te, cel ce ne umpli pe noi de facerile tale de bine;
Bucură-te, că prin aceasta ai primit întreaga cunună;
Bucură-te, ca aşa ai fost chemat la odihnă;
Bucură-te, râvna până la jertfă pentru casa lui Dumnezeu;
Bucură-te, că ai primit şi pecetea crucii;
Bucură-te, că drumul vieţii cu vitejie l-ai sfârşit;
Bucură-te, că nu te-ai oprit niciodată de la lucrarea sfântă;
Bucură-te, că mai bine te-ai primejduit, decât să nu lucrezi;
Bucură-te, că ai trecut şi prin ultima încercare;
Bucură-te, că ţi-ai pus sufletul pentru fiii tăi duhovniceşti;
Bucură-te, chipul cel mare al iubirii de Hristos;
Bucură-te, Sfinte Cuvioase Athanasie din Athon, strălucirea chipului monahicesc!
Condacul al 13-lea
O, Mare Athanasie cel din Athon, cel ales
de Însuşi Domnul Hristos, Părintele cel mare al monahilor şi stăpânul de
taină al vieţii duhovniceşti, şi noi îţi aducem cinstirea după
cuviinţă, în cântarea: Aliluia! (de 3 ori).
Şi iarăşi Icosul întâi şi Condacul întâi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.