În această lună, în ziua a douăzeci şi şasea, pomenirea Preacuviosului Părintelui nostru Alipie Stâlpnicul.
Acesta a trăit în zilele împăratului Eraclie, în anii 608, şi se trăgea din cetatea Adrianopolei paflagonilor. Mai înainte de a se naşte el, s-a arătat prin nişte semne dumnezeieşti maicii sale în ce chip vrea să fie. Şi după naştere a mirat atât pe oamenii cei de atunci cât şi pe cei de acum, cu vederea şi cu auzirea lui. Că se arată maică-sa când era grea cu dânsul, că ţinea în braţe un mieluşel frumos, care avea în corniţele lui făclii aprinse. Acesta era semn al virtuţilor şi strălucirii ce avea să aibă el mai pe urmă, căci s-a luptat cu toată nevoinţa şi a întrecut pe mulţi cu răbdarea, că a stat pe stâlp în soare 53 de ani. De aceea rănindu-l şi pe el vicleanul diavol, ca şi pe Iov, cu rană, pentru aceasta sfântul în pizma vrăjmaşului s-a rezemat întru acel stâlp numai pe o parte de a răbdat 13 ani, de nu s-a mai întors pe cealaltă parte, până când şi-a dat cinstitul său suflet în mâinile lui Dumnezeu. Iar toată vremea vieţii lui a fost o sută de ani.
Tot în această zi, pomenirea Preacuviosului Părintelui nostru Nicon, numit şi "Pocăiţi-vă".
Acesta se trăgea din ţara Armeniei, fiind fiu al unui oarecare om mare. Deci auzind dumnezeiescul glas ce zice: "Tot cel ce va lăsa pe tatăl şi său pe mama sa" şi celelalte, şi-a lăsat tot şi s-a dus la o mănăstire unde a arătat tot felul de nevoinţe şi a întrecut pe toţi monahii cei mai dinainte de dânsul, cu desăvârşita aspră petrecere. Iar tatăl său aflând că se află la mănăstire, cercetă toate locaşurile călugărilor. Iar sfântul ieşind din acea mănăstire, a colindat tot Răsăritul propovăduind tuturor şi zicând: "Pocăiţi-vă". Deci s-a dus şi în insula Creta la toate cetăţile şi oraşele din ea; apoi s-a dus la cetatea Lacedemoniei în care a făcut multe minuni şi a zidit o biserică în numele lui Hristos, Mântuitorul nostru. Unde aflându-se până în sfârşit, s-a mutat către Hristos cel dorit, luând cununa nevoinţei.
Tot în această zi, pomenirea Preacuviosului Părintelui nostru Stelian Paflagonul.
Acesta a fost sfinţit din pântecele maicii sale şi s-a făcut locaş Duhului Sfânt. Pentru aceasta împărţindu-şi bogăţia la săraci şi făcându-se monah, a covârşit pe toţi monahii cei de atunci prin nevoinţa obositoare şi vieţuire aspră. Apoi s-a dus în pustie, şi a intrat într-o peşteră în care primea hrana de la un dumnezeiesc înger. Şi s-a făcut doctor de felurite nevindecate patimi. Căci când urma boala aducătoare de moarte şi mureau pruncii, şi părinţii rămâneau fără de copii, atunci câte maici chemau cu credinţă numele acelui sfânt Stelian şi zugrăveau sfânta lui icoană, iarăşi năşteau alţi prunci. Însă şi prunci bolnavi izbăvea de boală. Deci aşa vieţuind pururea pomenitul şi vindecări şi minuni multe săvârşind, s-a mutat către Domnul.
Tot în această zi, pomenirea Sfântului Părintelui nostru Acachie cel din Scara.
Acest cuvios era într-o mănăstire ce se afla în Asia. Şi când era tânăr cu vârsta ducea sihăstrească viaţă. Avea îndrumător şi stareţ pe un monah foarte leneş şi neînfrânat. Deci atâtea necazuri şi supărări răbdă de la el fericitul, încât la mulţi poate par necrezute.
Căci uneori avea ochiul negru de lovituri, alteori gâtul şi alteori avea rănit chipul. Iar după ce au trecut nouă ani, sub ascultarea acelui nemilostiv bătrân, s-a mutat către Domnul şi a fost îngropat în cimitirul părinţilor. Atunci bătrânul său s-a dus la un mare şi înţelept părinte şi i-a zis: "Fratele Acachie a murit". Iar acel părinte n-a crezut cuvintelor lui, dar bătrânul iarăşi i-a zis: "Vino de vezi". Deci s-au dus amândoi la cimitir. Atunci cel mare părinte a întrebat pe Cuviosul Acachie ca pe un viu aşa: "Frate Acachie, ai murit?" Iar mereu mulţumitorul şi desăvârşit ascultătorul a arătat încă şi după moarte supunerea sa, căci răspunzând a zis: "Cum este cu putinţă, părinte cuvioase, să moară omul făcând ascultare?" Atunci îndrumătorul şi stareţul de mai înainte îngrozindu-se de aceasta preamărită minune a căzut cu faţa la pământ în lacrimi. Şi făcându-şi chilie lângă mormântul cuviosului, acolo şi-a petrecut viaţa, cu înfrânare, mărturisindu-se părinţilor pentru bătăile ce da sfântului şi zicând cuvântul acesta "Ucidere am făcut".
Iar cinstitele moaşte ale Cuviosului Acachie au fost păzite prin dumnezeiască putere mai presus de toată stricăciunea şi de firească dezlegare. Şi au rămas întregi multe înconjurări de ani. S-a întâmplat o dată ca să iasă monahii acelei mănăstiri să secere, vremea la aceasta chemându-i, şi numai doi fraţi au rămas în mănăstire. Unul ca să păzească, iar celalalt pentru că era bolnav. Şi s-a întâmplat că a murit cel bolnav, iar celălalt frate singur fiind, nu putea ca să-i sape mormântul şi să facă şi celelalte trebuincioase spre îngropare. Aşadar deschizând mormântul cel gata al Sfântului Acachie, a pus acolo pe fratele cel mort împreună cu sfântul. A doua zi mergând la mormânt, a aflat pe fratele cel mort aruncat afară din mormânt; şi iarăşi l-a băgat în mormânt. Şi fiindcă iarăşi l-a aflat pe el aruncat afară, se tânguia către sfântul îndreptându-se şi zicând: "Auzit-am, Sfinte Acachie, ca nimeni altul n-a sporit întru ascultare ca tine. Dar acum, precum văd, te-ai făcut atât de neascultator şi mândru, încât nu primeşti pe fratele în mormântul tău, ci îl arunci afară. Deci sau lasă-l pe el să se afle cu tine într-un mormânt, sau de-l vei arunca pe el iarăşi afară, mai mult nu te voi suferi, ci te voi scoate eu afară din mormânt". Şi a pus pe fratele iarăşi în mormântul sfântului şi s-a dus. Iar a doua zi ducându-se iarăşi, pe fratele cel mort l-a aflat zăcând în mormânt, iar pe Sfântul Acachie nu l-a aflat. Şi aşa până astăzi se vede deşert mormântul care poartă numele Sfântului Acachie.
Tot în această zi, pomenirea Preacuviosului Părintelui nostru Iacov Pustnicul.
Acest fericit Iacov ducându-se la muntele ce este treizeci de stadii de la oraşul Cirului zăbovea neavând peşteră, nici casă, nici colibă, ca prin acestea să scape de fireştile nevoi. Trupul lui era legat cu lanţuri foarte grele pe sub cămaşa sa cea de păr, cu care erau legate şi gâtul şi mijlocul său. Asemenea avea lanţuri spânzurate împrejurul gâtului său, două pe partea dinainte şi două pe partea dinapoi, care petrecându-se prin cercul cel de jos de alăturea, închipuiau litera H; şi pe la coatele mâinilor avea câte un lanţ de fier. Hrana lui era seara linte muiată. Iar din aceste osteneli el a secerat darurile Duhului Sfânt. Căci pe un prunc mort, pe care îl plângea tatăl său care zicea către sfântul:
"Ştiu, robule al lui Dumnezeu că poţi, numai nu te îngreuia a face rugăciune". Sfântul înduplecându-se de lacrimile tatălui, l-a înviat pe copil şi l-a dat sănătos în mâinile tatălui său. Din multele fapte ale sfântului acestuia numai una să pomenim. Un oarecare aducea sfântului apă de departe, de două ori pe săptămână. Şi închipuindu-se diavolul pe sine întru asemănarea sfântului, întâmpină pe la mijlocul căii pe cel ce ducea apă, şi luându-i apa îl trimitea acasă, pentru ca prin lipsa de apă să pună pe sfântul în nedumerire. Iar o dată venea aducătorul de apă şi nesimţindu-l spurcatul diavol, l-a văzut bătrânul şi i-a zis: "Ce este aceasta, fiule? Multă vreme a trecut de când n-ai adus apă, şi am ajuns nu în mică supărare pentru lipsă de apă". Iar acela i-a răspuns: "Pururea părinte, la ceasul şi ziua rânduită, eu aduc apă, dar tu, întâmpinându-mă, când într-un loc, când într-altul, nu-mi îngăduiai ca să vin aici". Iar sfântul a zis către dânsul: "De acum înainte, măcar de mii de ori de mă vei vedea că te întâmpin şi te opresc, sau te cert pe tine, fiule, să nu-mi dai vasul până ce nu vei ajunge la locul acesta". Aşa nevoindu-se şi mare făcător de minuni făcându-se, întru bucurie s-a mutat către Domnul.
Tot în această zi, pomenirea Preacuviosului Părintelui nostru Sil, episcopul Corintului din Persida.
Tot în această zi, pomenirea târnosirii bisericii Sfântului Gheorghe cel din Ciparis şi pomenirea Sfântului Noului mucenic Gheorghe Hiotul, care a pătimit la anul 1807.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Acesta
a trait in zilele imparatului Eraclie (610-641), tragandu-se din cetatea
Adrianopole a Paflagoniei. Din frageda tinerete a fost plin de ravna pentru
poruncile Evangheliei si pentru fapte bune, crescand dupa invataturile
Bisericii, in deplina infranare si necunoscand alta bucurie decat cugetarea
neincetata a Domnului. Crescand in varsta si sporind in intelepciune, s-a
facut iubit de Dumnezeu si de oameni si a fost sfintit diacon al Bisericii,
slujind lui Dumnezeu cu credinta si evlavie.
Dupa o vreme, a simtit chemarea sa vietuiasca in liniste si singuratate,
ca sa se indulceasca din neincetata cugetare catre Domnul, si, cautand
un loc in care i-ar fi fost lesne a petrece astfel. Si, gasind acel loc,
nu departe de Adrianopole, s-a suit pe un stalp, dorind ca toate sa le
aiba, din ravna pentru Domnul: iarna si zaduful, ploaia si zapada, grindina
si gerul fara de nici un acoperis, simtind intru sine o puternica dorinta
sa se asemene cu Sfantul Simeon Stalpnicul. Si s-a facut astfel, singur
si de buna voia sa, mucenic nu numai un an, ci cincizeci si trei de ani,
patimind pe stalp ca si cum ar fi fost rastignit pe cruce. Si venea multime
de norod sa asculte de la dansul sfaturi de folos si sa se tamaduiasca
de boli; ca, inca din timpul vietii sale, se facuse atat de placut lui
Dumnezeu, incat tot trupul lui era luminat, ca de o lumina cereasca si
multe minuni facea.
La urma, capatand o rana la un picior si neputandu-se sprijini pe el, sta
numai pe o parte, sprijinit de stalp, si asa a zacut treisprezece ani ca
Iov, pana si-a dat cinstitul sau suflet in mainile lui Dumnezeu. Iar toata
vremea vietii lui a fost o suta de ani.
Întru aceastã zi, pomenirea Precuviosului Pãrintelui nostru Nicon, numit "Pocãiti-vã".
Acesta se tragea din tara Armeniei si a trait in zilele imparatului Vasile Bulgaroctonul (976-1025), fiind fiu al unui oarecare mare dregator. Deci, auzind dumnezeiescul glas ce zice: "Tot cel ce va lasa pe tatal sau si pe mama sa..." si celelalte, si-a lasat toate si s-a dus la o manastire, la care a aratat cea mai desavarsita nevointa si aspra petrecere. Iar dupa ce a aflat tatal sau ca el a imbracat haina monahala, il cauta pe la toate locasurile calugarilor. Iar Sfantul, iesind din manastirea sa a colindat tot Rasaritul, propovaduind tuturor zicand: "Pocaiti-va!" Pentru aceasta, asa si i-a ramas numele. Deci, s-a dus si in insula Creta si, de acolo, in Peloponez si la toate cetatile si orasele, apoi s-a dus in cetatea Lacedemonia, unde savarsind multe minuni, a facut si o biserica lui Hristos, Mantuitorul nostru. Si acolo, aflandu-se pana la sfarsit, s-a mutat catre Hristos, Cel dorit de dansul, luand de la El cununa nevointei.
|
Întru aceastã zi, cuvânt de învãtãturã cãtre cei ce stãpânesc.
De te-a pus
pe tine imparatul in orice dregatorie, fie de judecator al poporului sau,
fie la oranduiala cetatii sale, fie ca stai inaintea fetii lui si multi
ti se pleaca, ori vin la tine, mici sau mari, slaviti si neslaviti, aducandu-ti
cinste si daruri si iti cad tie la picioare, sa stii ca acest bine ti s-a
daruit tie de la Dumnezeu. Vezi insa sa nu iei ceva cu pacat. Ca iata,
daca cineva, vrand sa biruiasca pe parasul sau, ar izbuti sa te castige
pe tine cu plata mai dinainte, vei judeca cu nedreptate pe acel om, care
este chipul lui Dumnezeu, pentru care Hristos Si-a varsat sangele Sau.
Ca destul iti este tie si casei tale leafa ta cea hotarata tie la aratare,
nu pe ascuns. Iar de vei primi ceva in dar, cunoaste-ti boala sufletului,
si ia aminte mai mult cu intelegerea sufletului tau, cu frica lui Dumnezeu,
ca pe o bautura tulbure, curateste-l ca printr-o strecuratoare, ca sa nu
se prinda de sufletul tau spurcaciunea vietii acesteia, adica averea cea
nedreapta, care-ti va naste boala fara scapare. Ci, precum am zis mai inainte,
strecoara-l de-a pururea si cu toata vrednicia spala-l in apa care curge
alaturi, adica, da-l saracilor celor ce trec pe ulite, pe langa portile
tale, care cer paine si apa, haine, odihna si curatire. Primeste-i si adu-i
in casa, hraneste-i, adapa-i si-i incalzeste. Tu vei face dupa puterea
ta, iar Dumnezeu se pregateste sa-ti rasplateasca tie insutit, precum Insusi
a fagaduit si se va tine de cuvantul Sau. Tu sa semeni, iar El va face
sa creasca. Si, daca aici putin, iti va rasplati tie, iar tu lauda randuiala
Lui. Iar cand vor navali asupra ta ispitele, catre Cel ce le-a lasat, sa-ti
ridici mainile, de vreme ce drept este a rabda, cu rugaciune si cu tarie
isipitele ce ni se intampla si a multumi lui Dumnezeu pentru ele; si sa
nu te minunezi, faca nu vei lua aici rasplatiri pentru faptele cele bune.
Ci, cand te vei muta din lumea aceasta trecatoare si vei intra in vesnica
si luminata Cetate, in Ierusalimul cel de Sus, atunci vei primi ceea ce
acum este scris.
Daca cunosti pe Dumnezeu, sau citesti cartile, sa nu zici: "Amar mie, iata
sunt bogat si legat cu grijile cele lumesti; nu ma pricep ce voi face!"
Tine bogatia pe care ti-a dat-o tie Dumnezeu, nu o feri pe ea nevazut.
Si de-ti este tie cu putinta si de doresti a fi fara de grija, imparte-o
la saraci si te fa calugar. Iar de nu poti sa faci aceasta, apoi, si in
lume facand asa, nelipsit vei fi de mila lui Dumnezeu, zicand catre El:
"Dupa mila Ta, mantuieste-ma!" Insa aceasta o zic pentru miluirea saracilor.
Sa nu zici: "Averea este a mea". Ci sa zici: "Averea imi este incredintata
mie pentru putine zile". Drept aceea, ca un iconom sa impartesti averea
cea incredintata, precum porunceste Cel ce ti-a incredintat-o tie. Deci,
averea ce ti-a dat-o tie Dumnezeu, ca poruncile Lui sa le implinesti printr-insa
, sa nu o lasi neamului tau celui mai de pe urma. Ci pe fiii tai si pe
femeia ta si pe toata semintia ta, sa o incredintezi lui Dumnezeu, bunul
pazitor, a carui mila este mare si bogatia nestiuta. Ca averea din lumea
aceasta este asemenea cu raul, se duce de aici in jos si apoi iarasi vine
din sus. Nu te ingriji, dar, pentru cei mai de pe urma fii, nepoti si stranepoti.
Ca aceia altfel vor vietui. Ca ori ispitele, ori furtul, ori razboiul,
ori pierzand increderea imparateasca, averea nu le este de nici un folos,
de nici un ajutor. Drept aceea, in viata ta, de sufletul tau sa porti grija
si la el mult sa te gandesti, ca unul iti este sufletul tau, doar una vremea
vietii tale si o moarte vei avea. Aceasta sa te doara, pentru aceasta sa
te mahnesti; si curatirea pacatelor aici sa o ceri, iar la iesirea din
viata, apararea de diavolul. Si, dupa ce vei merge acolo, vei intelege
ca n-ai fi putut lua Imparatia lui Dumnezeu, cea gatita din veac, nici
palatele Lui cele luminos randuite, daca nu le-ai fi cumparat aici. Dar
de ai sta sa cumperi cu bogatia lumii acesteia si o casa din cele mai mici
din Ierusalimul cel de Sus, apoi nici bogatia din toata lumea adunata nu
face cat pretul ei. Insa, Imparatia lui Dumnezeu se cumpara cu milostenia,
iar milostenia nu sta in mare si in mult, ci se socoteste dupa puterea
celui ce da si daca da cu toata inima. Ca darea la saracii cei ce au trebuinta,
aceea este milostenie fericita si de ea au fost pline vasele celor cinci
fecioare intelepte, carora li s-a deschis Imparatia.
Deci, pe aceasta milostenie sa o pastrezi si tu nedepartata si sa o legi
pe ea la grumazul tau, ca totdeauna sa fie cu tine. Ca zic Scripturile:
"Milostenia barbatului este pecetea pe care o poarta pe sine". Drept aceea,
de o vei primi pe dansa, nici un potrivnic nu te va birui, vazand ca porti
pecetea Imparatului Ceresc si ca mergi spre Dansul, Caruia este slava,
acum si pururea si in vecii vecilor! Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.