În această lună, în ziua a şaptesprezecea, pomenirea celui dintre sfinţi Părintelui nostru Grigorie, făcătorul de minuni, episcopul Neocezareii.
Acesta a trăit în zilele împăratului Aurelian şi era din părinţi elini şi de tânăr a ales partea cea bună, cunoscând adevărata credinţă în Hristos. Crescând el în vârsta, creştea şi dreapta credinţă într-însul. Iar din pricina mărimii şi mulţimii minunilor ce făcea, a dobândit numele său, căci a fost chemat făcător de minuni.
Aflându-se încă la scoală în Alexandria, după obicei învăţând filozofia, a venit la el o femeie desfrânată cu gândul ca apoi să-l clevetească, îndemnată fiind de alţi ucenici ce erau cu dânsul. Însă cuprinsă fiind de demon care o zbuciuma, sfântul a tămăduit-o cu rugăciunea sa.
A văzut sfântul şi pe Preasfânta Născătoarea de Dumnezeu, împreună cu Ioan cuvântătorul de Dumnezeu, aievea învăţându-l taina Sfintei Treimi. Şi după ce a fost hirotonit episcop al Neocezareii de Fedim, episcopul Amasiei, şi după ce a mers la biserica ce i s-a dat, se spune că a făcut multe minuni, care nu s-au auzit, şi mai mari decât se pot crede.
Că a pornit cu rugăciunea o piatră mare cât un munte şi a mutat-o în altă parte. Şi fiind sfântul călător s-a abătut de a intrat într-o capişte idolească, unde a gonit demonii de acolo şi după ce s-a dus sfântul, n-au mai cutezat să intre demonii acolo. Aceasta aflând cel ce purta grija capiştei, s-a mâniat pe sfântul. Iar sfântul a scris pe o hârtie: "Eu, Grigorie, poruncesc ţie, satano, intră", şi punând-o în capişte, au intrat iarăşi demonii în ea. Iar mai-marele capiştei s-a îngrozit de această minune şi a devenit ucenic lui Hristos, apropiindu-se de marele Grigorie. Şi un lac mare, ce făcea valuri ca marea, l-a secat şi l-a făcut uscat, secând împreună şi vrajba pe care doi fraţi o aveau între dânşii, zicând fiecare că a fost lacul lui.
Oprit-a şi calea unui râu, rugat fiind de locuitorii de acolo, înfigându-şi toiagul în udătura pământului cea repede, făcând atunci minuni peste minuni. Căci se vedea unde se întorcea apa înapoi, ca şi cum s-ar fi temut a se atinge de toiag, care toiag, uscat fiind şi lipsit fiind de firească umezeală, s-a făcut copac verde şi frumos, şi nici îndelungarea vremii n-a stricat minunea, ci şi acum, precum se spune, apa ocoleşte pe departe, iar copacul stând de atâţia ani propovăduieşte puterea lui Hristos arătată prin marele Grigorie.
Afară de aceasta, pe un evreu, ce se prefăcea că este mort zăcând răsturnat, l-a făcut cu adevărat mort, precum el se prefăcea.
Altădată iarăşi făcând rugăciune în munte, s-a arătat ca fiind copac celor ce căutau să-i facă rău. Deci, venind vremea trecerii către Domnul, a mulţumit lui Dumnezeu că, primind cetatea sa cu mulţi oameni şi fiind plină de necredincioşi şi păgânătate, a lăsat-o cu toţi aşezaţi în credinţă.
Tot în această zi, pomenirea Părintelui nostru Cuviosului şi Mărturisitorului Lazăr zugravul (iconograful).
Acest sfânt de mic copil s-a făcut monah şi a învăţat meşteşugul zugrăvirii (al iconografiei, picturii icoanelor şi frescelor). Iar pe lângă viaţa aspră şi înfrânarea ce întrebuinţa, se silea fericitul încă şi spre milostenie. Pentru care a şi primit harul preoţiei. Iar după ce s-a făcut preot, a dat război împotriva tuturor eresurilor, şi atât de multe necazuri a suferit, nu numai de la nestorieni şi eutihieni şi dioscoreni, ci şi de la luptătorii împotriva icoanelor, încât este cu neputinţă prin cuvânt a se spune. Ci şi la Roma cea veche a fost trimis ca să ajute părinteştile şi apostoleştile dogme, cărora le dau război luptătorii împotriva icoanelor. Şi, întorcându-se de la Roma la Constantinopol, iarăşi a fost trimis la Roma pentru aceeaşi pricina; şi în drumul său de a doua oară la Roma, pe la mijlocul căii, s-a îmbolnăvit din tulburările vremii, şi aşa şi-a dat sufletul în mâinile lui Dumnezeu. Iar cinstitul lui trup, fiind adus la împărăteasa cetăţilor, a fost aşezat în mănăstirea ce se numea a lui Evandru.
Tot în această zi, pomenirea Preacuviosului Părintelui nostru Zaharia Ciobotarul şi a lui Ioan.
Povestire foarte folositoare
Un om oarecare, vestit în lucrările lumeşti, cu numele Ioan, lepădând toate îndulcirile vieţii, ducea o viaţă smerită şi monahicească. Şi îndeletnicindu-se cu fapte dumnezeieşti, se sârguia ca să placă numai lui Dumnezeu. Deci, ostenindu-se pururea întru rugăciuni şi cereri, tindea şi sporea către cele mai înaintate şi mai mari isprăvi. Fiindcă, pe lângă celelalte ale lui păşiri, avea obicei a se duce ca să privegheze toată noaptea la bisericile Domnului. Într-o noapte, s-a dus la biserica cea mare a Sfintei Sofia ce se afla în Constantinopol şi, aflând uşile încuiate, a şezut acolo pe un scaun ce era aproape, fiind ostenit el, şi întru şederea sa îşi citea slujba cu glas şovăitor.
Şi iată a văzut o strălucire de lumină, ce venea de afară, şi
privind mai cu luare aminte, a văzut un bărbat cucernic, care urma după
lumina aceea. Deci, bucurându-se pentru acea privire, a luat mai bine
aminte, voind să vadă ce are să facă acel om. Şi când a ajuns omul
acela la porţile bisericii Sfintei Sofia, ce erau închise, şi-a plecat
genunchii înaintea porţilor, şi îndestul a făcut rugăciune, apoi a
ridicat în sus mâinile sale şi, făcând semnul crucii pe porţi, îndată
porţile s-au deschis singure, şi împreună cu lumina a intrat înăuntru
şi bărbatul acela. Şi după ce a intrat, iarăşi a plecat genunchii pe
pardoseală, unde deasupra era zugrăvită icoana Preasfintei Născătoarei
de Dumnezeu, şi, sculându-se, a deschis şi acolo porţile. Şi venind la
porţile cele frumoase de argint ale bisericii în pridvor, destulă
rugăciune a făcut acolo, apoi cu semnul crucii le-a deschis şi pe
acelea, şi aşa a intrat în biserică cu totul luminat fiind.
Deci, mergând în mijlocul bisericii, şi-a ridicat mâinile în
sus, înduplecând pe Dumnezeu. Iar după ce şi-a isprăvit rugăciunea, s-a
întors înapoi şi trecea prin pridvorul bisericii, iar porţile se
încuiau prin dumnezeiască lucrare îndată ce acela ieşi afară. Deci, sta
sfântul om Ioan şi căuta cu luare aminte, unde va merge acel bărbat
dumnezeiesc, după ieşirea din biserică. Şi fiindcă acela mergea pe
drumul drept, nu s-a lenevit avramicescul Ioan a-i urma, ca să afle
unde se ascunde acest fel de scump mărgăritar al lui Dumnezeu. Şi
abătându-se acela puţin din dreptul drum, mergea spre schela cea
pogorâtoare a Sfântului mucenic Iulian; şi apropiindu-se de casa foarte
mică, şi bătând cu mâna în uşă, a strigat încet numele femeii ce era
înăuntru: "Maria", şi aşa a intrat înăuntru. Atunci lumina ce-l lumina
pe cale s-a ridicat din mijloc, şi aşa între amândoi s-a făcut noapte
întunecată.
Iar femeia acelui dumnezeiesc bărbat a aprins lumânarea din candela şi a dus-o bărbatului ei; însă el nu s-a culcat pe pat, nici nu şi-a odihnit trupul în vreun alt chip, ci a început să lucreze, căci era ciobotar. Atunci şi cel ce-i urma lui, vrednicul de pomenire Ioan, fără de sfială a intrat înăuntrul casei, şi căzând la picioarele lui, le udă cu lacrimi şi rugându-l pe el, zicea: "Nu te ascunde de mine, cine eşti, şi care este înalta ta vieţuire, prin care faci astfel de minuni, pe care le-am văzut însumi cu ochii mei". Iar, smerit-cugetătorul acela zicea: "Iartă, bătrânule, pentru Domnul. Eu sunt om păcătos şi nu am la sinemi nici o faptă bună. Că cine sunt eu păcătosul? Sau de unde am învăţat vreo înaltă vieţuire, precum singur zici, în vreme ce sunt sărac şi mă aflu lucrător meşteşugului celui mai neînsemnat; te-ai înşelat, omule, te-ai înşelat, şi ai văzut nălucă, iar nu adevărul".
Atunci bătrânul a adăugat lacrimi peste lacrimi, şi nu înceta a-l jura pe el pe numele lui Dumnezeu, ca să-i arate lui fapta bună a sa cea mare. Căci zicea: "De nu era lucrul dumnezeieştii pronii, ca să se descopere petrecerea ta, cu adevărat nu m-aş fi învrednicit eu cel mai mic să fiu privitor al acestui fel de taină". Deci, strâmtorat fiind de jurăminte acel minunat bărbat s-a sculat de pe scaun şi, făcând mai întâi metanie bătrânului, a început a zice aşa: "Bine să ştii, fratele meu, că nici o ispravă pe pământ n-am câştigat decât să mă înnoroiesc şi să mă întinez cu păcatele şi să cinstesc mai mult desfătarea trupească. Iar după aceasta, din bunătatea Dumnezeului meu, luând în minte frica muncii, după cum vezi mi-am luat femeie, dar n-am întinat curăţenia trupului. Ci amândoi cu unire păzim fecioria şi tăinuim aceasta, zicând că ea este stearpă. Şi până acum, cu ajutorul lui Dumnezeu, păzim noi adevărata curăţenie a sufletului şi a trupului, pentru dorinţa şi dragostea Ziditorului nostru. Voi adăuga încă şi alta, pentru legătura jurământului. Bogăţia mea toată nu este mai multă decât numai trei arginti şi jumătate, şi cu aceştia cumpărând piei, lucrez meşteşugul ciubotelor; şi dobânda ce o scot de acolo o despart în două părţi: o parte adică, cea mai dreaptă şi de căpetenie, o hărăzesc lui Hristos, împărţind-o la săraci - fraţii lui Hristos; iar cealaltă parte o cheltuiesc la trebuinţele noastre; şi aşa pururea petrecând, aştept neîncetat pe înfricoşătorul Judecător ce va să vină. Şi-mi aduc aminte de cercetarea cea înfricoşătoare ce au să-mi facă cumpliţii demoni".
Aceasta poveste auzind-o Ioan şi înspăimântându-se de curata şi fericita viaţa a pururea pomenitului Zaharia (căci aşa se numea), l-a lăudat pe el. Apoi binecuvântându-l pe acel minunat bărbat, a ieşit din casa lui cu bucurie şi veselie. Şi Ioan s-a dus la casa unde găzduia, mulţumind lui Dumnezeu pentru minunile mari ce a văzut. Iar fericitul Zaharia, cel ce întru adevăr era lipsit de mândrie, voind ca să fuga de amăgirea deşertăciunii lumeşti, şi-a lăsat casa sa şi a fugit, cu desăvârşire necunoscut tuturor făcându-se.
Tot în această zi, pomenirea Preacuviosului Longhin, care cu pace s-a săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea Sfântului Ghenadie, patriarhul Constantinopolului, care cu pace s-a săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea Sfântului Maxim, patriarhul Constantinopolului, care cu pace s-a săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea Preacuviosului Iustin, care cu pace s-a săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea Cuviosului Ghenadie, cel ce s-a nevoit în Mănăstirea Vatoped, şi a fost dochiar, şi s-a învrednicit a vedea cum un butoi gol a izvorât untdelemn prin minunea Născătoarei de Dumnezeu, şi care cu pace s-a săvârşit.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Acesta
a trait in zilele lui Aurelian imparatul (270-275), nascut in Neocezareea
Pontului, aproape de tara Armeniei, din parinti bogati. Murind tatal sau,
cand Grigorie avea 14 ani, cresterea lui a ramas in grija mamei sale. Dar
el incepu sa inteleaga si singur partea cea buna a vietii si, crescand
in varsta, crestea si dreapta credinta a lui Hristos intr-insul. Mama sa
l-a trimis la dascali de seama, invatand limba latina si mestesugul vorbirii
frumoase si, curand, se dovedi atat de iscusit, incat se minunau multi
de darurile lui.
In cautarea celor mai vestiti dascali ai vremii, Sfantul Grigorie si fratele
sau Atinodor ajunsera si la Alexandria Egiptului, unde, intalnind pe marele
Origen (185-254), se facura, vreme de trei ani, ucenicii lui, deprinzand
de la dansul invataturile Sfintei Scripturi. Tot in Alexandria, Sfantul
invata cu osardie mestesugul doctoricesc si minuna pe toti tinerii din
cetate prin viata lui curata si plina de smerenie.
Intorcandu-se in cetatea sa, lumea se astepta sa-l vada primind vreo dregatorie
imparateasca, mai ales dupa invatatura capatata la vestitele scoli din
Alexandria. Dar Sfantul, care intre timp primise Botezul, parasi toate
maririle si, lepadand si averea sa, se retrase intr-un loc singuratic,
unde vietui in rugaciune si in adancirea dumnezeiestii intelepciuni a Sfintelor
Scripturi. Deci, fericitul Grigorie, afland ca arhiepiscopul Fedim al Amasiei,
la cererea crestinilor si preotilor, hotarase sa-l faca episcop al Neocezareei
Pontului, socotindu-se nevrednic de asemenea cinste si raspundere, a parasit
locul de liniste si a ratacit multa vreme, prin pustietati, pentru a nu
fi gasit. In cele din urma, insa, a fost aflat si, numai dupa multe rugaminti,
s-a invoit a primi sa fie parinte si pastor crestinilor din Cezareea Pontului,
indrumandu-i pe calea dreptei credinte. Intr-o scrisoare a sa, Sfantul
Grigorie de Nyssa, care i-a scris viata, marturiseste ca atunci cand a
fost sfintit episcop, fericitul Grigorie al Neocezareei a scris un dreptar
de credinta cu privire la Sfanta Treime, regula pe care a lasat-o Bisericii
sale si care a ferit multa vreme pe credinciosi de ratacirile eretice.
Tot asa, pe vremea prigoanei lui Decius (250-253), cunoscand omeneasca
slabiciune, Sfantul Grigorie sfatuia pe crestini sa fuga si sa se ascunda,
ca nu cumva, infricosandu-se de cruzimea chinurilor, sa se lepede de credinta.
Pentru credinta lui puternica si viata curata pe care o ducea, s-a invrednicit
de mari daruri duhovnicesti si a savarsit nenumarate minuni, pentru care
fapte i s-a dat numele de Taumaturgul, adica facatorul de minuni. Nu se
stie anul in care a murit (270 sau 271), dar se zice ca, pe patul de moarte
fiind, Sfantul Grigorie a intrebat pe cei de aproape ai sai: "Cati pagani
mai sunt in cetatea Neocezareei?" I s-a raspuns: "Se mai afla saptesprezece
necredinciosi, care tin la inchinarea la idoli, dar cetatea intreaga crede
in Hristos". Atunci, Sfantul a zis: "Slava lui Dumnezeu, ca numai saptesprezece
crestini am aflat cand am venit aici episcop, iar acum, cand merg catre
Domnul, atatia necredinciosi, raman, cati credinciosi am aflat intai!"
Si, acestea zicand, si-a dat sufletul in mainile lui Dumnezeu.
Întru aceastã zi, pomenirea Preacuviosului Parintelui nostru Zaharia Ciobotarul si a lui Ioan.
Un om oarecare,
vestit in lucrurile lumesti, cu numele Ioan, lepadand toate indulcirile
vietii, ducea o viata smerita si monahiceasca si, indeletnicindu-se cu
fapte dumnezeiesti, se sarguia sa placa numai lui Dumnezeu. Deci, ostenindu-se
pururea in rugaciuni si cereri, nazuind si sporind catre fapte din cele
mai inaintate si mai mari, pe langa toate celelalte sporiri ale lui, avea
si lucrul acesta nelipsit, ca se ducea ca sa privegheze toata noaptea la
biesericile Domnului. De aceea, intr-o noapte s-a dus la biserica cea mare
a Sfintei Sofii, ce se afla in Constantinopol si, afland usile incuiate,
fiind ostenit, a sezut acolo pe un scaun ce era aproape si, sezand, isi
citea slujba cu glas soptit.
Si, iata, s-a facut o stralucire de lumina ce venea de undeva de afara
si, privind mai cu luare-aminte, a vazut un barbat cucernic, care mergea
in urma luminii aceleia. Deci, bucurandu-se pentru aceea vedere, lua aminte,
mai bine voind sa vada ce are sa faca omul acela. Si, cand a ajuns omul
la portile bisericii Sfintei Sofii, care erau inchise, si-a plecat genunchii
inaintea portilor si indelung a facut o rugaciune, apoi a ridicat in sus
mainile si, facand semnul Sfintei Cruci pe porti, iata, o minune: indata
ele s-au deschis de la sine, si, impreuna cu lumina, a intrat inlauntru
si omul acela minunat. Si, dupa ce a intrat in tinda, si-a plecat iarasi
genunchii pe podea, la locul unde era zugravita deasupra Iocoana Preasfintei
Nascatoare de Dumnezeu si, sculandu-se, a deschis si acolo portile si,
ajungand la portile cele frumoase de argint din pridvorul bisericii, a
facut si acolo destula rugaciune. Apoi, cu semnul crucii, le-a deschis
si pe acelea si asa a intrat in biserica, cu totul fiind luminat.
Deci, mergand in mijlocul bisericii, si-a ridicat mainile, cerand indurare
de la Dumnezeu, iar dupa ce si-a ispravit rugaciunea, s-a intors si a trecut
prin tinda Bisericii, iar portile s-au incuiat singure, prin dumnezeiasca
lucrare, indata ce el a iesit afara. Deci, sta acel sfant om Ioan si cauta
cu luare aminte unde va merge acel dumnezeiesc barbat, dupa iesirea din
biserica. Si, fiindca acela mergea pe drumul drept, nu s-a lenevit Ioan
a-l urma, ca sa afle unde se ascunde acest fel de scump margaritar al lui
Dumnezeu. Si abatandu-se acela putin din drumul drept, mergea spre calea
cea pogoratoare a Sfantului Mucenic Iulian si, apropiindu-se de o prea
micuta casa si batand cu mana in usa, a strigat incet numele femeii ce
era inlauntru: "Maria!" Si asa, a intrat inlauntru. Atunci lumina ce-l
lumina pe cale s-a luat de la el si intre ei a pogorat noaptea intunecata.
Iar femeia acelui dumnezeiesc barbat a aprins lumanarea din candela si
a dus-o barbatului ei. Insa el nu s-a culcat pe pat, nici si-a odihnit
trupul cu vreun alt chip, ci a inceput sa lucreze, ca era cizmar.
Atunci si cel ce-i urma lui, vrednicul de pomenire Ioan, fara de sfiala
a intrat inlauntrul casei si, cazand la picioarele lui, le uda cu lacrimi
si, rugandu-l pe el, zicea: "Nu ascunde de mine cine esti si care este
inalta vietuire, prin care faci straine fapte pe care le-am vazut, cu ochii
mei, eu insumi". Iar acel smerit vietuitor zicea: "Iarta, batranule, pentru
Domnul, eu sunt om pacatos si nu am la viata mea nici o fapta buna, ca
cine sunt eu, nevrednicul? Sau de unde am invatat eu vreo inalta vietuire,
precum zici, de vreme ce sunt sarac si ma aflu ostenitor in cel mai neinsemnat
mestesug. Te-ai inselat, omule, te-ai inselat si parere ai vazut, nu adevarul".
Atunci batranul a adaus lacrimi peste lacrimi si nu inceta a-l jura pe
el cu numele lui Dumnezeu, ca sa-i arate fapta buna cea mare a lui, si
zicea: "De n-ar fi fost lucrul dumnezeiestii Pronii, ca sa se descopere
viata ta ascunsa, cu adevarat nu m-as fi invrednicit eu, cel mai mic, sa
fiu martor acestui fel de taina". Deci, stramtorat fiind de juraminte,
acel minunat barbat s-a sculat de pe scaun si, facand mai intai metanie
batranulul, a inceput a zice asa: "Bine, sa stii fratele meu, ca pe pamant
nici o alta isprava n-am castigat, decat sa ma tavalesc in noroi si sa
ma intinez cu pacatele, cinstind mai mult desfatarea trupeasca. Iar
dupa acestea, din bunatatea Dumnezeului meu, luand aminte la frica chinurilor
ce vor sa fie, dupa ce pe aceasta ce-o vezi am luat-o de femeie, n-am intinat
curatia trupurilor, ci amandoi cu unire pazim fecioria si tainuim aceasta,
zicand ca ea este stearpa. Si, pana acum, cu ajutorul lui Dumnezeu noi
pazim adevarata curatie a sufletului si a trupului, din dorinta izbavirii
si dragostea pentru Dumnezeul nostru. Voi adauga inca si alta, pentru lagamantul
juramantului: Bogatia mea toata nu este mai multa, fara numai trei arginti
si jumatate si cu acestia, cumparand piei lucrez mestesugul cizmariei si
castigul pe care il scot de acolo, il despart in doua: o parte, adica cea
mai dreapta si de capetenie o harazesc lui Hristos, impartind-o la saraci,
fratii lui Hristos. Iar cealalta parte, o cheltuiesc la trebuintele noastre.
Si asa, pururea petrecand, ma inchipui, la infricosata judecata ce va sa
fie. Si-mi aduc aminte de cercetarea cea infricosatoare ce au sa-mi faca
cumplitii demoni".
Iar Ioan, aceasta povestire auzind-o, si minunandu-se de curata si fericita
viata a pururea pomenitului Zaharia (ca asa se numea) l-a prea laudat pe
el, apoi, binecuvantandu-l, a iesit din casa lui cu mare bucurie. Apoi,
s-a dus la casa unde gazduia, multumind lui Dumnezeu pentru minunile mari
ce a vazut. Iar fericitul Zaharia, cel ce cu adevarat nu avea mandrie,
fugind de amagirea slavei lumesti, si-a lasat casa si a fugit, ramanand
cu desavarsire necunoscut tuturor.
Întru aceastã zi, învãtãturã a lui Varlaam, catre Iosaf, dar mai ales catre noi.
Ascultati,
fratilor si fiilor, ce ni se cade a face dupa Botez. Sa ne lepadam de tot
pacatul si de toata patima si sa punem faptele cele bune la temelia credintei,
caci credinta, fara de fapte, moarta este asemenea si faptele fara de credinta
moarte sunt. Despre aceasta ne invata inca si Pavel Apostolul: "Cu Duhul
sa umblati si poftele trupului sa nu le faceti. Acestea sunt desfranarea
si toata necuratia si celelalte fapte rele: luarea de mita, slujirea la
idoli, otravirea, vrajba, sfada, iutimea, mania, cearta, erezia, iubirea
de argint, clevetirea, betia, mandria si cele asemenea acestora. Cati cei
ce fac acestea nu mostenesc imparatia lui Dumnezeu. Ca rodul Duhului este:
dragostea, bucuria, pacea, indelung-rabdarea, bunatatea, facerea de bine,
credinta, blandetile, infranarea, sfintirea sufletului si a trupului, smerenia,
sfaramarea sufletului si a trupului, smerenia, sfaramarea inimii, milostenia,
nerautatea, iubirea de oameni, privegherea, pocainta cea curatitoare de
toate pacatele cele facute mai inainte, lacrimile cu pocainta, si tanguirea
pentru ale sale pacate". Ca prin aceste fapte bune proslavim pe Parintele
nostru care este in ceruri. Ca zice: "Iubiti pe vrajmasii vostri, binecuvantati
pe cei ce va blestema pe voi si va rugati pentru cei ce va asupresc pe
voi, faceti bine celor ce va urasc pe voi, ca sa fiti fiii Tatalui vostru
Care este in ceruri. Ca El rasare Soarele Sau peste cei rai si peste cei
buni si da ploaie peste cei drepti si peste cei nedrepti. Nu osanditi,
dar, ca sa nu fiti osanditi, iertati si se va ierta voua. Si nu va faceti
comori pe pamant, unde rugina le strica si furii le sapa si le fura, ci
faceti-va comoara in ceruri, unde nici molia, nici rugina nu o strica si
unde furii nu o sapa, nici n-o fura. Ca unde vor fi comorile voastre, acolo
vor fi si inimile voastre.
Nu va ingrijiti cu inimile voastre ce veti manca sau ce veti bea, nici
cu trupul cu ce va veti imbraca, ca stie Tatal vostru, Care este in ceruri,
ca va trebuie toate acestea. Ca Cel ce ne-a daruit sufletul si trupul,
ne va da tuturor hrana si haina. Cel ce hraneste pasarile cerului si florile
campului atat le infrumuseteaza, cu atat mai mult pe voi! Cautati, dar,
mai intai, Imparatia lui Dumnezeu si dreptatea Lui si acestea toate se
vor adauga voua. Nu va ingrijiti pentru ziua cea de maine, ca ziua de maine
se va ingriji de ea insasi. Deci, toate vate voiti sa va faca voua oamenii,
asemenea si voi sa le faceti lor. Sa intrati pe poarta cea stramta in Imparatia
Cerurilor. Ca larga si desfatata este calea ce duce la pierzare si multi
sunt cei ce umbla pe ea. Si stramta este poarta si ingusta calea, care
duce la viata, si putini sunt cei ce o afla pe ea. Nu tot omul cel ce-mi
zice Mie "Doamne, Doamne," va intra in Imparatia Cerurilor, ci cela ce
face voia Tatalui Meu, Care este in ceruri. Cel ce iubeste pe tatal sau
ori pe mama sa, mai mult decat pe Mine, nu este vrednic de Mine. Si cela
ce nu-si ia crucea sa si nu vine in urma Mea, nu este vrednic de Mine".
Iata, acestea si altele asemenea cu acestea, a poruncit Mantuitorul Apostolilor
ca sa-i invete pe credinciosi. Si acestea toate se cade noua a le pazi,
daca dorim sa castigam desavarsirea si sa ne invrednicim, dupa dreptate,
de cununile cele nestricacioase. Pe care fie ca Dumnezeu, dreptul Judecator,
sa le daruiasca tuturor celor ce iubesc aratarea Lui..
Întru aceastã zi, cuvant despre Euharist, pastorul.
Doi batrani,
vietuind in pustie, au rugat pe Dumnezeu sa le arate lor in care masura
au ajuns ei. Si le-a venit lor glas, zicandu-le: "In cutare sat al Egiptului
este un om, un mirean pe rand, cu numele Euharist si femeia lui, Maria;
dar voi n-ati ajuns inca la masura acelora". Deci, sculandu-se, batranii
s-au dus la satul acela si au intrebat de casa lui. Si, afland numai pe
femeia lui, i-au zis ei: "Unde este barbatul tau?" Iar ea le-a raspuns:
"Este pastor si paste oile". Si i-a adus pe ei in casa sa. Iar facandu-se
seara, a venit Euharist cu oile sale si vazand pe batrani, le-a gatit lor
masa si a adus apa, ca sa le spele lor picioarele. Zis-au batranii: "Nu
vom gusta nimic, de nu ne vei spune noua faptele tale cele bune. Iar Euharist,
cu multa smerenie le-a zis: "Eu sunt pastor si aceasta mi-i femeia". Insa
n-au primit batranii numai atata, ci il rugau pe el. Iar acela nicidecum
nu voia sa le spuna. Apoi i-au zis batranii: "Dumnezeu ne-a trimis la tine".
Si, dupa ce a auzit acest cuvant, indata s-a temut si le-a spus lor: "Iata
aceste oi le avem de la parintii nostri, iar daca ne daruieste Dumnezeu
dintr-insele vreun castig, noi il despartim in trei parti: o parte la saraci,
alta la primirea de straini, iar a treia o cheltuim pentru trebuintele
noastre. Iar de cand am luat pe femeia mea, nu ne-am spurcat nici eu nici
ea, ci in feciorie am petrecut si fiecare din noi deosebi dormim si noaptea
ne imbracam in haine de par, iar ziua in hainele nostre. Iar pana acum
nimeni din oameni n-a stiut cele despre noi".
Deci, acestea auzind, batranii s-au minunat si, inchinandu-se, s-au dus
in pustie, mustrandu-se pe ei si laudand pe Dumnezeu, Caruia se cuvine
slava in veci! Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.