În această lună, în ziua a douăzeci şi şaptea,
pomenirea aducerii moaştelor celui între sfinţi părintelui nostru Ioan
Gură de Aur, arhiepiscopul Constantinopolului.
Acest
dumnezeiesc părinte al nostru, de trei ori fericit, Ioan Gură de Aur, a
fost mare luminător şi învăţător al lumii. El nu trecea cu vederea
nedreptatea şi nu căuta la faţa oamenilor. Astfel chiar pe împărăteasa
Eudoxia a înfruntat-o pentru fărădelegile şi nedreptăţile ce le făcea,
printre altele şi pentru chipul tiranic cu care luase via unei văduve,
numită Calitropia. De aceea a fost izgonit de două ori din scaun, şi
iarăşi a fost chemat la păstoriţii săi. Dar a treia şi cea din urmă
oară, a fost trimis la Cucus. De aici l-au dus la Aravissos şi apoi la
Pitius, oraşe nu numai lipsite de cele trebuincioase, dar şi totdeauna
prădate de isauri, vecinii lor. Deci, aflându-se acest mare părinte şi
înger în trup acolo în Pitius, a fost chemat de Domnul şi Stăpânul
tuturor şi s-a mutat la veşnicele locaşuri, în anul 407. Iar sfintele
lui moaşte au fost îngropate în Comane, împreună cu moaştele sfinţilor
mucenici Vasilisc şi Luchian. Curând după îngroparea sfântului părinte
Ioan Gură de Aur, Arcadie împăratul a părăsit viaţa pământească
împreună cu soţia sa Eudoxia, urmându-le la împărăţie fiul lor
Teodosie. Mai târziu a ajuns patriarh al Constantinopolului, cu
alegerea tuturor, Proclu, ucenicul şi slujitorul sfântului Ioan. În al
patrulea an al patriarhatului şi după treizeci şi trei de ani de la
adormirea sfântului Ioan Gură de Aur, Proclu a înduplecat pe împăratul
Teodosie să trimită să aducă moaştele sfântului. Dar sfântul nevrând să
se lase înduplecat, şi stând nemişcat, împăratul a trimis o epistolă de
rugăminte, care avea acest cuprins:
Învăţătorului a toată lumea şi părintelui duhovnicesc, Sfântului
Ioan Gură de Aur, patriarhul, scrie acestea Teodosie împăratul: "Noi,
cinstite părinte, socotind că trupul tău este mort ca al altora, am
vrut fără multă chibzuială să-l ridicăm şi să-l aducem iarăşi la noi.
Din cauza aceasta dorinţa noastră, pe bună dreptate, nu ni s-a
împlinit. Dar tu, cinstite părinte, ca cel care ai învăţat pe toţi
pocăinţa, iartă-ne greşeala şi te dăruieşte nouă ca unor fii iubiţi de
părintele lor, şi veseleşte cu venirea ta pe cei ce te doresc".
Deci, când au dus scrisoarea aceasta şi au pus-o pe racla sfântului,
sfântul îndată s-a lăsat uşor. Purtătorii raclei au ridicat racla şi
au purtat-o fără osteneală. Când au ajuns de cealaltă parte de Constantinopol,
a trecut împăratul, cu tot senatul şi patriarhul cu tot clerul, şi au
pus racla ce era cu trupul sfântului într-o corabie împărătească. Dar
iscându-se furtuna pe mare, celelalte corabii s-au împrăştiat în toate
părţile, numai corabia cu trupul sfântului s-a abătut la via văduvei
aceleia, pe care o năpăstuise Eudoxia, precum s-a spus mai înainte. Iar
dacă s-a dat văduvei îndărăt via, îndată valurile mării s-au liniştit.
Moaştele sfântului au fost duse mai întâi la biserica apostolului Toma,
numită a lui Amantie; după aceea la biserica sfintei Irina şi aici au
fost puse în sintronul său şi strigară toţi:
"Primeşte-ţi scaunul tău, sfinte". După aceea fiind aşezată racla
într-o caretă împărătească, a fost dusă la biserica cea mare a
Sfinţilor Apostoli, unde fiind aşezată pe tronul cel sfinţit, s-a auzit
glas grăind: "Pace tuturor". După aceasta racla cu sfintele moaşte a
fost îngropată în pământ, în altar, unde se află şi acum, iar când se
săvârşea sfânta Liturghie, se făceau minuni mari. Aşa ştie Dumnezeu să
mărească pe aceia, care îl slăvesc prin vieţuirea lor.
Cu privire la izgonirea sfântului Ioan Gură de Aur arătăm aici chiar
cuvintele sale, pe care le-a grăit către episcopul Chiriac, care era
şi el izgonit. "Vino să-ţi potolesc rana mâhnirii şi să-ţi risipesc
negura cugetului. Ce te mâhneşte şi te întristează? Că iarna este grea
şi că furtuna ce cuprinde Biserica este amară? Ştiu şi eu aceasta şi
nimeni afară de Dumnezeu nu o poate înlătura. Dar, dacă voieşti, îţi
voi zugravi icoana stării de acum. De multe ori vedem că marea se
cutremură şi se umflă tocmai din fundul adâncului. Vedem şi pe
corăbieri care neputând birui furtuna, stau încremeniţi punându-şi
mâinile pe genunchi. Nu văd nici cerul, nici marea, nici pământul, ci
zac jos în aşternuturi, plâng şi se tânguiesc. Aşa se întâmplă pe marea
cea văzută. Dar acum furtuna care s-a dezlănţuit asupra Bisericii lui
Dumnezeu este mai rea şi valurile sunt mai multe.
Ci, roagă-te Domnului nostru Iisus Hristos, Care nu biruieşte
furtuna cu meşteşugul, ci potoleşte viforul numai cu ameninţarea. Iar
daca te-ai şi rugat de multe ori şi n-ai fost ascultat, nu te lenevi.
Căci astfel este voinţa iubitorului de oameni Dumnezeu, Care se
îngrijeşte mai dinainte de mântuirea noastră. Au doară nu putea să
izbăvească pe cei trei tineri, ca să nu fie aruncaţi în cuptor? Ci,
când au fost robiţi şi duşi în ţara barbarilor, îndepărtaţi de
îngrijirea părintească, de nimeni cunoscuţi şi în cuptor aruncaţi,
atunci adevăratul Dumnezeu pe neaşteptate a făcut minune, a risipit
focul din cuptorul haldeilor şi cuptorul s-a prefăcut în locaş de
închinare. Iar tinerii au chemat toată făptura şi pe îngeri şi
puterile, şi adunându-se toţi împreună ziceau: "Binecuvântaţi toate
lucrurile Domnului pe Domnul". Vezi, frate, cum răbdarea drepţilor a
primenit focul acela în rouă? Cum a înduplecat pe tiranul împărat să
trimită cărţi în toată lumea şi să zică: "Mare este Dumnezeul lui
Sedrah, Misah şi Avdenago!" Şi vezi câtă groaza a pus. Căci a scris:
"De va grăi cineva cuvânt rău asupra lor, să-i fie casa de jaf şi să i
se ia averile".
Deci nu te mâhni, frate Chiriac. Eu, când mă izgoneau din
Constantinopol, nu mă îngrijeam de mine, ci ziceam în inima mea: De-i
este voia împărătesei să mă izgonească, izgonească-mă, că "al Domnului
este pământul şi plinirea Lui". De va vrea să mă ferăstruiască,
ferăstruiască-mă, că am pildă pe Isaia. De va vrea să mă arunce în
mare, îmi voi aduce aminte de proorocul Iona. De-i este voia să mă bage
în groapă, am pilda pe Daniil care a fost aruncat în groapa leilor. De
va vrea să mă ucidă cu pietre, am pe Ştefan, întâiul mucenic, care a
pătimit uciderea cu pietre. De va vrea să-mi ia capul, am pe Ioan
Botezătorul. De va vrea să-mi ia averea, de va găsi ca am, să mi-o ia;
căci "gol am ieşit din pântecele maicii mele şi gol mă voi şi duce".
Pe mine mă învaţă şi apostolul când zice: "Dumnezeu nu caută la faţa
omului". Şi încă: "De aş fi plăcut oamenilor, n-aş fi sluga lui
Hristos". Mă înarmează şi David când zice: "Grăit-am întru mărturiile
Tale înaintea împăraţilor şi nu m-am ruşinat". "Multe au meşteşugit
asupra mea cei ce m-au urât, ci toate le-au făcut din pizmă". Ştiu bine
că te întristezi, frate Chiriac, pentru că cei ce ne-au izgonit merg cu
cinste prin târg şi mulţi îi petrec cu alai. Dar nu-ţi aduci aminte de
bogatul şi de Lazăr? Care din ei era amărât în această lume, şi care
petrecea din plin? Ce i-a stricat lui Lazăr sărăcia? Au nu l-a dus în
sânul lui Avraam, ca pe un viteaz şi biruitor? Şi ce i-a folosit
bogăţia bogatului cel îmbrăcat în porfiră şi în vison? Nimic. Căci unde
îi sunt purtătorii de toiege? Unde-i sunt lăncierii? Unde-i sunt caii
cu trăsurile de aur? Unde îi sunt prietenii care se hrăneau la masa
lui? Unde este masa cea împărătească? Au nu-l duceau legat, ca pe un
tâlhar, la mormânt, purtându-şi sufletul gol din lumea aceasta şi
strigând cu glas sec: "Părinte Avraame, miluieşte-mă şi trimite pe
Lazăr să-şi ude vârful degetului în apă, să-mi răcească limba, că amar
mă prăjesc în văpaia aceasta? Bogatule ticălos, de ce chemi tată pe
Avraam, căruia nu i-ai urmat viaţa? Acela pe tot omul a ospătat în casa
lui, iar tu n-ai purtat grijă de nici un sărac. Nu este de plâns şi de
jelit, că acela care avea atâta bogăţie, nu s-a învrednicit de o
picătură de apă? Pentru că nu a dat nici fărâmiturile de la masa
săracului, nu primeşte acum nici o picătură de apă. În iarna vieţii
acesteia el n-a semănat milostenie; a venit vara şi n-a secerat.
Rânduiala Stăpânului este aceasta: El a pus faţă în faţă chinurile
nelegiuiţilor şi odihna drepţilor, ca să se vadă unii pe alţii şi să se
cunoască; fiecare mucenic îşi va cunoaşte atunci pe tiranul care l-a
chinuit. Şi că ceea ce spun nu sunt numai cuvintele mele, ascultă ce
grăieşte înţelepciunea: "Atunci cu multă îndrăzneală va sta dreptul în
faţa celor ce l-au necăjit. Ca un călător ce umblă pe zăduf şi este ars
de sete şi nimereşte la o fântână bună, sau ca un flămând care ar sta
la o masă plină de toate mâncările, dar este oprit de cineva mai
puternic să se atingă de bucatele de pe masă. Mare mâhnire şi chin este
pe cel însetat că nu poate să-şi stingă setea şi pe cel flămând că este
împiedicat să se îndulcească din bucate. Tot aşa şi la ziua Judecăţii:
păcătoşii vor vedea pe sfinţi bucurându-se. Că şi pe Adam vrând
Dumnezeu să-l amărască, l-a făcut să lucreze pământul în preajma
raiului, ca privind locul cel dorit, de unde ieşise, să aibă pururea
durere în suflet. Şi dacă, frate Chiriac, nu ne vom mai întâlni aici,
în viaţa aceasta, ca să vorbim unul cu altul, dincolo în viaţa cealaltă
nu va fi nimeni care să ne împiedice întâlnirea. Atunci vom vedea şi pe
izgonitorii noştri, tot aşa precum Lazăr vedea pe cel bogat şi
mucenicii văd pe chinuitorii lor.
Deci
dar nu te mâhni, iubite frate, ci adu-ţi aminte de proorocul Isaia
care zice: "De batjocorirea lor nu te teme şi de ocara lor nu te lăsa
biruit, că după cum lâna este mâncată de molii, aşa vor fi şi ei
mâncaţi". Gândeşte-te la Domnul Hristos, cum în scutece fiind, a fost
izgonit şi în pământul egiptenilor lepădat, Cel ce ţine lumea cu mâna
Sa. Şi pentru ce? ca să se facă chip şi pildă nouă, să nu ne mâhnim
întru năpaste. Şi-ţi mai adu aminte de patima Mântuitorului, şi de câte
ocări a suferit pentru noi Stăpânul a toate. Că unii dintre iudei Îl
numeau samaritean şi băutor de vin; alţii îndrăcit şi prooroc mincinos,
zicând:
"Iată om mâncător şi băutor de vin", şi că "scoate demoni cu domnul
demonilor". Şi ca să mai spun şi altele: cum L-au dus atunci să-L
arunce în râpă? O, minune mare! Şi-L scuipau în obraz şi-i dădeau
palme? Dar că L-au adăpat cu fiere şi I-au bătut capul cu trestie, şi
cu hlamida împărătească îmbrăcându-L, cu cununa de spini L-au
încununat; şi-i cădeau înainte batjocorindu-L şi tot felul de
batjocoriri făcându-I?
Dar când L-au dus acei băutori de sânge, şi L-au tras gol la patimă?
Cum L-au lăsat toţi ucenicii Lui? Că unul s-a lepădat de Dânsul, iar
altul L-a vândut şi ceilalţi au fugit; şi sta singur, gol, în mijlocul
poporului aceluia, de vreme ce praznicul Paştilor îi adunase pe toţi.
Şi L-au răstignit ca pe un om rău, în mijlocul făcătorilor de rele şi
ar fi zăcut neîngropat. Ca nici nu L-au pogorât de pe cruce, până nu
L-au cerut unii, ca să-L îngroape. Şi cum au scornit minciună asupra
Lui, cum că ucenicii Săi L-au furat şi că n-a înviat. Şi adu-ţi aminte
încă de Apostoli, că de peste tot erau urmăriţi şi că se ascundeau prin
cetăţi: Pavel s-a ascuns la o femeie vânzătoare de mătăsuri şi Petru
la un curelar, că nu îndrăzneau să intre la cei bogaţi; dar mai târziu,
toate le-au mers uşor. Aşa că nici tu frate, nu-ţi face inimă rea.
Auzit-am de bârfitorul acela Arsachie, pe care împărăteasa l-a pus
patriarh în scaunul meu, că a necăjit pe fraţii şi fecioarele care n-au
vrut să se împărtăşească cu el, şi că mulţi dintr-înşii au murit prin
temniţe, pentru dragostea mea. Acest lup în chip de oaie, care are
numai haina de episcop, este într-adevăr un adulter. Că precum femeia
căreia îi trăieşte bărbatul, dacă merge după altul se numeşte adulteră,
tot aşa şi acesta este un adulter nu trupeşte ci sufleteşte, pentru că,
fiind eu viu, mi-a răpit scaunul.
Frate Chiriac, îţi scriu aceasta din Cucus, unde m-au izgonit din
porunca împărătesei. Multe necazuri am întâmpinat pe cale, dar nu le-am
luat în seamă. Că, pe când am ajuns în ţara capadocienilor şi în
Tavrochilichia ne-au întâmpinat cete, cete, de sfinţi părinţi şi
mulţime de monahii fecioare, care întristate şi plângând cu jale mare,
căci mă vedeau dus în surghiun, ziceau întru sine: "Mai de folos ar fi
fost să se ascundă soarele decât să tacă gura lui Ioan". Aceste cuvinte
m-au tulburat mult şi m-au întristat şi mai mult, când îi vedeam pe
toţi plângând pentru mine. Iar toate celelalte câte mi s-au întâmplat
nu le-am luat în seamă. Foarte bine ne-a primit episcopul cetăţii
acesteia, şi multă dragoste ne-a arătat că dacă ar fi fost cu putinţă
şi n-am fi păzit hotărârea, ne-ar fi dat chiar şi scaunul său. Te rog,
dar, şi te poftesc din toată inima, goneşte plânsul amărăciunii tale.
Adu-ţi aminte de mine, în rugăciunile tale şi mângâie-mă cu răspunsul
tău".
Tot în această zi, pomenirea sfintei Marciana împărăteasa, cea socotită între Sfinţii Apostoli.
Tot în această zi, pomenirea cuviosului Claudin, care în pace s-au săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea cuviosului Petru Egipteanul, care, ajungând la adânci bătrâneţi, în pace s-a săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea
sfântului noului mucenic Dimitrie, care a mărturisit în Constantinopol,
în anul 1784, şi care de sabie s-a săvârşit.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Luna
ianuarie în 27 zile: Aducerea moaştelor celui între Sfinţi, Părintelui
nostru Ioan Gură de Aur, arhiepiscopul Constantinopolului
Fericitul acesta şi dumnezeiescul Ioan Gură de Aur a fost patriarh
al Constantinopolului, pe vremea împăratului Arcadiu (395-408) şi a
împărătesei Eudoxia. Viaţa lui se arată la 13 noiembrie, când se face
pomenirea lui; lucrarea sa neobosită în ogorul Domnului se arată la 30
ianuarie, când fericitul Ioan este cinstit laolaltă cu Sfinţii Părinţi
Vasilie cel Mare şi Grigorie Teologul, la sărbătoarea celor Trei Sfinţi
Ierarhi. Astăzi, în ziua de 27 ianuarie, pomenim numai aducerea
sfintelor moaşte din surghiunul, unde murise, şi aşezarea lor în
biserica Sfinţilor Apostoli din Constantinopol. Şi această faptă de
laudă s-a săvârşit pe vremea împărăţiei lui Teodosie cel Mic(408-450),
fiul împăratului Arcadiu, la anul 438, şi iată cum: Fiindcă mulţime de
nenorociri veniseră, în acea vreme, asupra cetăţii şi asupra împărăţiei,
iar poporul credincioşilor socotea că relele acestea veneau şi ca o
pedeapsă dumnezeiască, pentru înverşunarea nedreaptă a împărătesei
Eudoxia împotriva omului lui Dumnezeu, Ioan Hrisostom, că a mijlocit ca
el să fie îndepărtat din scaun, trimiţându-l să moară în surghiun, drept
aceea, noul patriarh, Sfântul Proclu, ucenic al Sfântului Ioan
Hrisostom, a îndemnat pe Teodosie împăratul să aducă moaştele Sfântului
Ioan în cetate, ca un semn de împăcare. Şi, primind împăratul cu bucurie
sfatul acesta, toată lucrarea s-a făcut cu mare dărnicie, cu cheltuiala
împărăţiei. Şi, a fost luat, cu rugăciuni şi cu toată cuviinţa, trupul
nestricat al Sfântului de la Comane, la hotarele Armeniei, unde era
îngropat, după 31 de ani de la moartea lui, şi pus într-un sicriu de
aur. Pretutindeni, prin sate şi prin oraşe, moaştele Sfântului Ioan au
fost petrecute cu cântări de psalmi, făclii aprinse şi mireasmă de
tămâie. Iar când au ajuns la Constantinopol, împăratul Teodosie însuşi a
îngenunchiat şi s-a rugat cu lacrimi ca Sfântul să ierte fărădelegea
mamei sale Eudoxia, care era pricina morţii omului lui Dumnezeu. Au pus
apoi sfintele moaşte în careta împărătească şi, ajungând la biserica
Sfinţilor Apostoli, le-au aşezat acolo şi toţi credincioşii s-au rugat
înaintea lor, cerând har şi îndurare de la Cel ce, prin viaţa şi prin
lucrarea Sfântului, ridicase pe omul lui Dumnezeu între Sfinţii cei mai
aleşi şi mai bineplăcuţi Domnului. Şi, săvârşindu-se aceasta în ziua de
27 ianuarie, Biserica a hotărât ca această zi să se prăznuiască în tot
anul, spre veşnica pomenire a acestui mare Păstor şi învăţător al
creştinătăţii întregi.

Cuvântul Sfântului Ioan Hrisostom, despre izgonirea sa, către episcopul Chiriac, care şi el era izgonit.
Vino acum să-ţi scot rana mâhnirii şi să-ţi risipesc negura
cugetului ! Şi care este pricina, care te face să te mâhneşti şi să te
întristezi? Că iarna este mare şi că furtuna aceasta ce a venit asupra
Bisericii e amară şi e grea ? Ştiu şi eu aceasta şi nimeni nu o va
tăgădui. Dar de vei vrea, îţi voi zugrăvi o icoană a acestor lucruri,
aşa cum se întâmplă. De multe ori vedem marea aceasta că se cutremură şi
că se umflă tocmai din fundul adâncului. Vedem şi pe corăbieri, care
nemaiavând ce face, pentru covârşirea furtunii, stau cu mâinile
încrucişate pe genunchi şi sunt încremeniţi, nevăzând nici cerul, nici
pământul, ci zăcând jos în adâncul corăbiei, plâng şi se tânguiesc; aşa
se întâmplă acestea pe marea pe care o vedem. Aşa şi acum, asupra
Bisericii lui Dumnezeu, mai mare furtună este, valurile sunt mai
covârşitoare. Ci, roagă-te Domnului nostru Iisus Hristos, Care nu cu
meşteşug biruieşte furtuna, ci numai cu porunca potoleşte viforul. Iar,
chiar de te-ai şi rugat de multe ori şi nu ţi s-a ascultat cererea, nu
te lenevi. De vreme ce, acest fel de obicei are Iubitorul de oameni,
Dumnezeul nostru, îngrijind, de mai înainte, mântuirea noastră. Că, oare
nu putea să izbăvească pe cei trei tineri, ca să nu fie aruncaţi în
cuptor ? Cu adevărat ar fi putut, însă nu i-a izbăvit mai dinainte. Dar,
când erau în robie şi au fost duşi în ţara barbarilor şi erau departe
de moştenirea părintească, şi, numai după ce au fost aruncaţi în cuptor
şi erau deznădăjduiţi, din partea tuturor şi nu le mai rămăsese nimic
altceva, atunci, i-a izbăvit. Adică, atunci, adevăratul Dumnezeu, fără
veste, a făcut minunea şi a risipit focul împrejurul cuptorului
chaldeilor şi, aşa, cuptorul s-a prefăcut în biserică. Şi a chemat
toată zidirea şi pe îngeri şi puterile şi, aducându-se toate împreună,
ziceau: "Binecuvântaţi toate lucrurile Domnului pe Domnul." Vezi, frate,
cum răbdarea drepţilor a schimbat focul acela în rouă ? Şi a făcut pe
tiranul Nabucodonosor a trimite cărţi în toată lumea şi să zică: "Mare
este Dumnezeul lui Şadrac, Meşac şi Abed-Nego." Şi vezi câtă asprime a
pus: "De va grăi, zice, cineva cuvânt rău contra lor, să fie casa lor de
jaf, şi averea să i se ia." Nu te mâhni, dar, frate Chiriac, că eu,
când eram izgonit din Constantinopol, nu purtam de grijă de nici una din
acestea, ci ziceam în sinea mea: "De-i este voia împărătesei să mă
izgonească, izgonească-mă. Al Domnului este pământul şi plinirea lui. De
va vrea să mă taie cu fierăstrăul, să o facă, am pildă pe Proorocul
Isaia. De va vrea să mă arunce în mare, îmi voi aduce aminte de
Proorocul Iona. De-i este voia să mă bage în groapă, am pe Daniil
aruncat în groapa leilor. De va vrea să mă ucidă cu pietre, am pe
Ştefan, întâiul Mucenic, care a pătimit aceasta. De va vrea să-mi ia
capul, am pe Botezătorul Ioan. De va vrea să-mi ia averea, ce o am, să o
ia; că gol am ieşit din pântecele maicii mele şi gol mă voi duce. Pe
mine mă învaţă şi Apostolul, zicând: "Dumnezeu nu caută la faţa omului,
că, de aş fi plăcut oamenilor, n-aş fi sluga lui Hristos." Mă înarmează
încă şi David, zicând: "Grăit-am mărturiile Tale înaintea împăraţilor şi
nu m-am ruşinat". "Multe meşteşugiră asupra mea cei ce m-au urât, ci
toate din invidie le-au făcut." Ştiu, cu adevărat, că te întristezi,
frate Chiriac, că cei ce ne-au izgonit pe noi merg cu cinste prin târg
şi cu mulţime de oameni înarmaţi, care îi însoţesc, dar nu-ţi aduci
aminte de bogatul şi de Lazăr, cine întru această viaţă petrecea în
scârbă şi apoi ce a dobândit fiecare ? Cât a vătămat pe Lazăr sărăcia ?
Au nu l-a dus ea pe dânsul în sânul lui Avraam, ca pe un viteaz şi un
biruitor ? Şi cât a folosit bogatului averea, celui ce era îmbrăcat în
porfiră şi vizon ? Cu adevărat, cu nimic. Pentru că unde-i sunt
sfetnicii, unde-i sunt căpitanii, unde-i sunt prietenii, cei ce se
hrăneau la masa lui, şi unde-i masa cea împărătească ? Au nu-l duceau
legat la mormânt, ca pe un tâlhar ? Şi-şi ducea sufletul gol din lumea
aceasta, strigând cu glasul uscat de sete: "Părinte Avraam, miluieşte-mă
şi trimite pe Lazăr să-şi ude vârful degetului cu apă, să-mi răcorească
limba, că amar mă chinuiesc în văpaia aceasta," Ticălos bogat ! De ce-l
numeşti tată pe Avraam, a cărui viaţă n-ai urmat-o ? Acela pe tot omul
l-a ospătat în casa lui, iar tu n-ai purtat grijă de un singur sărac. Nu
are drept oricine să plângă şi să se tânguiască aici. Căci, cela ce a
avut atâta bogăţie, n-are dreptul de a dobândi o picătură de apă, şi
pentru ce aceasta ? Pentru că, în iarna vieţii acesteia, n-a semănat
milostenia. A venit secerişul altei vieţi şi n-are ce secera. Şi aceasta
este o râduială a Stăpânului, că a făcut a fi alături chinul
necuraţilor şi odihna drepţilor, ca să se vadă unii pe alţii şi să se
cunoască. Deci, atunci, fiecare din mucenici îşi va cunoaşte pe tiranul
său, care l-a chinuit şi, fiecare tiran va cunoaşte pe mucenicul, pe
care l-a muncit. Şi acestea ce le zic nu sunt cuvinte ale mele; ascultă
ce grăieşte înţelepciunea: "Atunci cu multă îndrăzneală va sta dreptul
în preajma celor ce l-au trudit." Şi ca un călător ce umblă pe zăduf,
aprinzându-se de sete şi nimereşte o fântână bună, sau ca un flămând ce
şade la o masă plină de toate bunătăţile şi este oprit de vreun puternic
să se atingă de bucatele ce stau pe masă, şi acestea le dă mâhnire şi
chin mare, celui însetat, că nu-şi poate stinge setea, şi celui flămând,
că este oprit să se îndulcească din bucate, în acest chip, şi în ziua
Judecăţii, vor vedea păcătoşii pe Sfinţi bucurându-se şi nu vor putea să
se îndulcească din masa cea împărătească. Că, şi pe Adam, vrând
Dumnezeu să-l pedepsească, l-a făcut să lucreze pământul în preajma
Raiului, ca, privind locul cel dorit de unde ieşise, să aibă pururea
durere în suflet. Şi dacă, frate Chiriac, nu ne întâlnim aici, în viaţa
aceasta, să vorbim unul cu altul, însă acolo, în cealaltă viaţă, nu va
fi nimeni să ne oprească să fim unii cu alţii. Ci, încă atunci, vom şi
vedea pe cei ce ne-au izgonit, - ca şi Lazăr pe bogatul şi mucenicii pe
chinuitorii lor. Deci, nu te mâhni, iubite frate, ci adu-ţi aminte de
Proorocul Isaia ce zice: "De batjocorirea oamenilor nu te teme şi de
ocara lor să nu te biruieşti, că precum se mănâncă lâna de molii, aşa
vor fi mâncaţi." Cugetă şi la Domnul Hristos, Cel ce ţine lumea în mâna
Sa, cum din scutece a fost izgonit şi în pământul egiptenilor a fost
înstrăinat. Şi pentru ce ? Pentru ca să Se facă chip şi pildă nouă, ca
să nu ne mâhnim în încercări. Şi să-ţi mai aduci aminte de patima
Mântuitorului şi câte ocări a suferit pentru noi, Stăpânul a toate. Că
unii din iudei îl numeau samaritean şi băutor de vin. Alţii, îndrăcit şi
prooroc mincinos zicând: "Iată om mincinos şi băutor de vin", şi că El:
"cu domnul dracilor scoate pe draci." Şi câte altele, încă. Cum L-au
dus atunci, ca să-L arunce în prăpastie, este de mirare. Şi-L scuipau în
obraz, şi-I dădeau palme; că-L adăpau cu fiere şi-I băteau capul cu
trestia şi cu hlamidă împărătească, îmbrăcându-L şi cu cunună de spini
încununându-L şi-I, cădeau înainte batjocorindu-L şi tot felul de
batjocuri făcându-I, şi cum îl duceau câinii aceia, mâncători de sânge
şi Îl trăgeau gol la patimă. Şi cum L-au părăsit toţi ucenicii Lui: că
unul s-a lepădat de Dânsul, iar altul L-a vândut, iar ceilalţi au fugit
şi sta singur gol în mijlocul poporului aceluia, de vreme ce era
praznicul Paştelui, atunci, la care se adunaseră toţi. Şi L-au răstignit
ca pe un om rău, în mijlocul făcătorilor de rele şi zăcea neîngropat,
nici nu L-au pogorât de pe cruce, până când L-a cerut oarecine ca să-l
îngroape. Şi cum au scornit defăimare rea asupra Lui, că ucenicii Lui
L-au furat şi că n-a înviat. Deci, iarăşi, adu-ţi aminte şi de Apostoli,
că de pretutindenea erau goniţi şi prin ceilalţi se ascundeau. Că Pavel
se ascundea la o femeie, ce vindea mătăsuri, şi Petru, la Simon
curelarul, că nu aveau îndrăzneală la cei bogaţi. Iar, apoi, toate au
fost cu înlesnire pentru ei. Într-acelaşi chip şi tu frate, nu-ţi face
voia rea, deşi acum treci prin cele de întristare. Că pe urmă vor veni
cele înveselitoare. Auzit-am şi de bârfitorul acela, Arsachie, pe care
l-a pus împărăteasa patriarh în scaunul meu şi că a prigonit pe fraţii
şi fecioarele acelea, care n-au vrut să aibă împărtăşanie cu dânsul. Şi
mulţi dintr-înşii, din dragoste pentru mine, prin temniţe au murit.
Lupul acela în chip de oaie, ce are numai înfăţişarea de episcop, după
adevăr, este un preadesfrânat. Că precum femeia căreia îi trăieşte
bărbatul, de merge după altul, se cheamă preadesfrânată, aşa şi acesta
preadesfrânat este, nu trupeşte, ci sufleteşte, că fiind eu viu, mi-a
răpit scaunul. Acestea, frate Chiriac scriem din Cucuz, unde a poruncit
împărăteasa de ne-a izgonit. Şi multe scârbe m-au întâmpinat pe cale,
dar nu le-am luat în seamă. Iar când am ajuns în ţara Capadochiei şi în
Tauromenia, cete-cete de sfinţi părinţi ne întâmpinau. Încă şi mulţime
de monahii, vărsând izvoare de lacrimi şi plângând cu jale mare, că ne
vedeau ducându-ne în surghiunire, ziceau între ele: "Mai de folos ar fi
fost să se ascundă soarele, decât să tacă gura lui Ioan". Aceste cuvinte
m-au tulburat foarte şi m-au scârbit mai mult, că îi vedeam pe toţi că
plângeau pentru mine. Iar pe celelalte, pe toate câte mi s-au întâmplat,
nu le-am luat în seamă. Însă foarte bine ne-a primit episcopul cetăţii,
acesteia şi multă dragoste a arătat către noi, că, de ar fi fost cu
putinţă şi n-am fi păzit hotarul şi canoanele, ne-ar fi dat şi scaunul
său. Rogu-te, dar, şi te poftesc, goneşte de la tine plânsul necazului
tău şi fă pomenire pentru noi către Dumnezeu.

Întru această zi, cuvânt despre omul ce s-a tămăduit la mormântul Sfântului Ioan Gură de Aur, prin a sa pocăinţă.
Când au adus trupul Sfântului din Comane cu mare cinste, şi l-au
aşezat pe el în biserica Apostolilor, atunci un om din cei puternici ai
Constantinopolului, fiind bolnav şi având credinţă mare în Sfântul Ioan
Gură de Aur, a poruncit slugilor sale să-l aducă pe el în cinstita
biserică a Sfinţilor Apostoli, unde este mormântul cel tămăduitor al
purtătorului de Dumnezeu părintele nostru Ioan Gură de Aur. Iar, după ce
l-au dus pe el întru acea cinstită biserică, s-au rugat cu lacrimi şi
l-au pus pe pat. Deci, zăcând el şi bolind, chema în ajutor pe Sfinţii
Apostoli ai lui Hristos şi pe Sfântul, Părintele nostru Ioan Gură de
Aur, ca să-l miluiască pe el în primejdia lui, aducându-şi aminte de
cele necuvioase fapte făcute de el, înainte de îmbolnăvire. Iar când
gândea la acestea, tânguindu-se, zicea: "Amar mie şi vai de ticălosul
meu suflet cel nepocăit, cum voi merge pe calea dintru care nu mă voi
mai întoarce ? Şi cum voi suferi certarea înfricoşatului Judecător şi
muncile cele netrecătoare şi veşnice ?" Deci, acestea grăindu-le acela,
şi mai multe decât acestea, tânguindu-se, cam pe la al şaselea ceas,
toţi au ieşit din cinstita biserică, şi numai singur bolnavul a rămas
şi, căutând spre bolta acelei sfinte biserici, a văzut şi chipul
Domnului nostru Iisus Hristos şi a început a grăi către Dânsul aşa: "De
chipul tău Stăpâne, deşi zugrăvit de mâini omeneşti, mă cutremur şi mă
tem. Dar cum eu, ticălosul, Te voi vedea pe Tine, înfricoşatul
Judecător, când vei veni să judeci toate ? Greşit-am, Stăpâne, iartă-mă
pe mine, că n-am păzit poruncile Tale." Deci, acestea grăindu-le acela, a
început a-şi mărturisi păcatele sale spre Sfânta icoană. Iar, după ce,
cu de-amănuntul, le-a spus pe toate, şi-a mai adus aminte încă de un alt
păcat, pe care îl făcuse, şi a început a zice: "L-am făcut Stăpâne,
însă nu îndrăznesc a-l spune, nu îndrăznesc iubitorule de oameni, nu
îndrăznesc, Milostive." Deci, acestea zicându-le el, a venit un glas de
la Sfânta icoană, zicând: "Spune omule !" Iar după ce l-a spus şi pe
acela, a venit alt glas şi i-a zis: "Iartă-ţi-se ţie păcatele tale !"
Iar după ce s-a pogorât acel glas înfricoşat, s-a sculat omul sănătos şi
a căzut cu faţa la pământ, strigând cu glas mare şi înalţând cântări de
mulţumire lui Dumnezeu, Celui ce nu voieşte moartea păcătosului, ci
aşteaptă întoarcerea pocăinţei şi voieşte ca toţi oamenii să se
mântuiască şi la cunoştinţa adevărului să vină. Deci, închinându-se
chipului Mântuitorului Hristos şi tămăduitorului mormânt al purtătorului
de Dumnezeu părintele Ioan Gură de Aur, s-a dus la casa sa şi, cealaltă
vreme a vieţii sale, a petrecut-o în curăţenie şi cu pază. Dumnezeului
nostru slavă !
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.