În această lună, în ziua a douăzeci şi noua,
pomenirea aducerii moaştelor sfântului sfinţitului mucenic Ignatie,
purtătorul de Dumnezeu (Teoforul).
Sfântul
mucenic Ignatie, urmaşul apostolilor, a fost al doilea episcop al
Antiohiei; şi împreună cu Policarp, episcopul Smirnei, au fost ucenici
ai Evanghelistului Ioan, cuvântătorul de Dumnezeu. Sfântul Ignatie a
fost adus înaintea împăratului Traian, a răbdat tot felul de chinuri şi
de încercări şi a biruit. Apoi a fost trimis la Roma să lupte cu
fiarele, care l-au sfâşiat şi l-au mâncat. Câţiva creştini au adunat
cinstitele şi sfinţitele rămăşite căzute din gura leilor şi le-au adus
de la Roma la Antiohia, dându-le fraţilor, ca un dar dorit. Aceştia au
aşezat cu toată cinstea aceste sfinte moaşte în pământ. Biserica
prăznuieşte cu bucurie sărbătoarea Aducerii moaştelor sfântului Ignatie
Teoforul.
Tot în această zi, pomenirea
sfinţilor şapte mucenici, care s-au săvârşit în Samosata: Filotei,
Iperehie, Aviv, Iulian, Romano, Iacob şi Parigorie.
Acestor sfinţi mucenici, fiind ostaşi ai lui Hristos şi
înfruntând rătăcirea idolească, li s-au zdrobit braţele şi coapsele cu
toiege groase. După aceea li s-au sfâşiat trupurile şi li s-au pus
lanţuri grele de grumaji şi au fost băgaţi în temniţă. În urmă au fost
scoşi de acolo şi spânzuraţi, pironindu-li-se capetele cu piroane de
fier. În felul acesta şi-au dat sufletele lui Dumnezeu.
Tot în această zi, pomenirea sfinţilor mucenici Silvan episcopul, Luca diaconul şi Mochie citeţul.
Pe vremea împăratului Numerian în anii 284, s-a pornit prigoană
asupra creştinilor. Atunci s-a dat de ştire dregătorului cetăţii Emesa,
să prindă pe sfântul părintele nostru Silvan, episcopul acestei
cetăţi. Şi îndată a fost prins împreună cu Luca diaconul şi cu Mochie
citeţul. Legaţi, au stat înaintea dregătorului, care cercetându-i cu
amănuntul şi auzind că mărturisesc pe Hristos drept Dumnezeu adevărat,
şi că dădeau anatemei pe slujitorii idolilor, s-a pornit cu multă urgie
şi mânie şi i-a supus la multe şi felurite chinuri, iar la urmă a
hotărât să-i dea să se lupte cu fiarele. Deci, scoţând pe sfinţi în
adunarea poporului şi lăsând slobode multe feluri de fiare, sfinţii
s-au rugat lui Dumnezeu să-şi sfârşească viaţa acolo. Dumnezeu îndată a
luat sufletele slugilor Sale. Atunci fiarele cele sălbatice,
sfiindu-se de moaştele sfinţilor, s-au dat în lături, neatingându-se
nicidecum de trupurile lor. După ce s-a înnoptat, trupurile sfinţilor
au fost luate şi îngropate cu cinste, aducându-se mulţumiri lui
Dumnezeu.
Tot în această zi, pomenirea sfinţilor mucenici Sarvil şi Vevea sora lui, care au pătimit în Edesa.
Aceşti sfinţi mucenici au trăit în zilele împăratului Traian.
Sfântul Sarvil era slujitor al demonilor celor înşelători şi jertfitor
al necuratelor lor jertfe. Şi făcându-se odată un praznic al demonilor,
iar Sarvil fiind, după obicei, mai mare fruntaş peste necuratele
jertfe, a fost înfruntat şi dojenit de episcopul Varsemeu, ca unul ce
se făcuse pricină a pierzării multora. Atunci Sarvil a fost atins de
harul lui Dumnezeu şi înduplecându-se la cuvintele episcopului a venit
la credinţa în Hristos, împreună cu sora lui Vevea, şi au fost botezaţi
de episcopul Varsemen. Pentru aceasta, Sarvil a fost adus ighemonului
Lisias şi a fost supus la felurite chinuri. În cele din urmă a primit
cununa muceniciei astfel: a fost pus la teasc şi strâns cu vârteje, a
fost fierăstruit şi i s-a tăiat capul. Tot aşa a pătimit şi sora lui,
din porunca ighemonului.
Tot în această zi, pomenirea sfântului sfinţitului mucenic Varsemeu, episcopul Edesei.
Acest sfânt mucenic, aşa cum s-a arătat mai sus, făcându-se
pricinuitorul mântuirii lui Sarvil, pe care l-a botezat, a fost pârât
ighemonului Lisias care l-a bătut rău, pentru că a mărturisit credinţa
în Hristos. Dar venind scrisori împărăteşti ca să se înceteze cu
prigoana creştinilor a fost scos din închisoare şi venind la biserica
lui, a mulţumit lui Dumnezeu, şi apoi s-a săvârşit în pace.
Tot în această zi, pomenirea cuviosului nostru părinte Afraat.
Tot în această zi, pomenirea cuviosului nostru părinte Achepsima.
Tot în această zi, pomenirea sfântului noului mucenic Dimitrie Hiotul, care a pătimit la anul 1802.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Luna ianuarie în 29 zile:
Aducerea cinstitelor moaşte ale Sfântului
Sfinţitului Mucenic Ignatie, de Dumnezeu purtătorul
Sfântul Ignatie, purtătorul de Dumnezeu(Teoforul), a fost
episcop în marea cetate a Antiohiei, pe vremea lui Traian, împăratul
romanilor (98-117). Era ucenic al Sfântului Ioan Evanghelistul,
trăgându-se din lumea grecească, de curând venită la credinţa lui
Hristos. Deci, fiind prins pentru credinţa sa, pe vremea lui Traian
împăratul, a fost osândit să fie mâncat de fiare în circul de la Roma.
Pe de altă parte, cele şapte scrisori rămase de la el, ne arată cât de
încredinţat era el, că, numai suferind moartea de mucenic, poate fi
cineva ucenic cu adevărat al lui Hristos. Şi, aşa a şi fost fericitul
său sfârşit. Dar viaţa lui, lucrarea lui pentru răspândirea credinţei şi
sfârşitul călătoriei lui în lanţuri, ca osândit, de la Antiohia la
Roma, le serbăm în fiecare an la 20 decembrie. Astăzi, 29 ianuarie,
facem pomenire numai de aducerea sfintelor lui moaşte de la Roma la
Antiohia. Că, îndată după ce fiarele i-au sfâşiat şi i-au mâncat trupul,
împlinind astfel dorinţa Sfântului, creştinii din Roma şi cei care-l
însoţiseră din Antiohia la Roma, au adunat cu grijă oasele mai mari ce
rămăseseră şi le-au pus, mai întâi, cu cinste, într-un loc însemnat,
afară din cetate. Dar, nu după multă vreme, tot sub împărăţia lui
Traian, aceste sfinte moaşte, pentru întărirea şi mângâierea
păstoriţilor Sfântului episcop, au fost trimise din Roma în Antiohia. Şi
a fost călătoria aceasta a lor cu multă slavă pentru creştini, toţi
dorind să le cinstească. Şi au fost puse întâi în cimitirul de lângă
poarta Dafne din Antiohia, iar pe vremea împărăţiei lui Teodosie cel
Tânăr, au fost aşezate într-o biserică din cetate, ce purta numele
Sfântului, şi erau cinstite ca un izvor de puteri dumnezeieşti în viaţa
creştinilor. Dumnezeului nostru, slavă !


Întru această zi, povestire a Sfântului Grigorie Dialogul, despre sărindare.
Ne spunea nouă papa Grigorie al Romei: "A fost un călugăr,
într-o oarecare mânăstire, care îmi slujea mie, iar, mai pe urmă,
începând a se îmbolnăvi, s-a apropiat de moarte. Deci, îi slujea lui ca
un frate al lui după trup, un frate cu numele de Copiosie, care şi acum
este viu. Iar cel mai sus-zis frate, văzându-se aproape de moarte, a
spus fratelui său: "Am, a zis el, ascunşi trei galbeni." Dar acest lucru
nu s-a putut tăinui faţă de fraţii din mânăstire. Pentru că, cercetând
cineva, din întâmplare, mâinile fratelui, a aflat acei trei galbeni. Şi
cum am auzit aceasta despre fratele ce petrecea împreună cu noi în
mânăstire, n-am trecut-o cu vederea. Că aşezământul mănăstirii astfel
este, ca, adică, toţi fraţii de obşte ce vieţuiesc aici, nimeni să nu
aibe la sine nimic. Deci, foarte m-am întrebat cum şi ce să fac, spre
curăţirea acestui frate şi spre pilda şi învăţătura tuturor fraţilor.
Deci, chemând pe iconom, i-am zis lui: "Mergi şi să nu laşi pe nimeni
din fraţi ca să vie la fratele cel ce moare, nici cuvinte de mângâiere
să audă din gurile lor. Ci, când va fi aproape de moarte şi va începe să
cheme pe fraţi la sine, să-i zică lui trupescul frate: "Pentru cei trei
galbeni pe care i-ai ascuns, la toţi fraţii eşti o urâciune;" ca măcar
cu acest amar cuvânt să poată a se curăţi de acel greu păcat. Iar, după
ce va muri, să nu-l îngropaţi pe el unde se îngroapă fraţii, ci în gunoi
făcând o groapă, acolo să-l acoperiţi şi cei trei galbeni împreună
peste dânsul să-i aruncaţi, zicându-i: "Argintul tău întru piezare
împreună cu tine să fie, şi, aceasta zicând să-l acoperiţi pe el." Cu
aceasta, două foloase am voit să fac şi aceluia şi fraţilor: că pe
acela, adică, grija şi mâhnirea cea de moarte să-l cureţe de păcat, iar
pe ceilalţi, mai vârtos frica celui osândit să-i mântuiască de la un
păcat ca acela, ceea ce s-a şi făcut. Deci, fratele acela, apropiindu-se
de moarte, se ruga ca să vină la dânsul fraţii. Şi, întristându-se el,
i-a spus lui cel de un sânge cu el frate: "Pentru aceşti trei galbeni,
toţi fraţii au scârbă de tine". Iar el, pentru păcatul său, foarte mult
suspina şi, în suspinele acelea, a ieşit din trupul său. După aceea,
l-au îngropat, aşa cum poruncisem. Şi, intrând fraţii în grijă pentru
osândirea aceluia, îndată au început a-şi aduce înaintea mea lucrurile
lor cele netrebnice şi proaste, pe care rânduiala mănăstirii le dădea
lor voie să le aibă. Încă, foarte m-am temut, ca nu cumva să mă fac şi
eu vinovat întru ceva. Iar după treizeci de zile de la moartea lui, a
început a dori sufletul meu după fratele ce murise şi cu frică mă
gândeam la muncile lui şi căutam o cale pentru izbăvirea lui. Deci,
chemând pe iconomul la mine, cu mare grijă i-am zis lui: "Este destul
cât s-a muncit în foc fratele nostru cel mort. Şi datori suntem să-i
ajutăm lui, după puterea noastră, că doar se va izbăvi din acele munci.
Mergi, dar, şi până la treizeci de zile Jerfa Mântuitorului să se aducă
pentru dânsul". Deci, ducându-se, s-a făcut aşa. Încă şi noi am făcut la
fel pentru sufletul aceluia, până ce fratele cel mort s-a arătat lui
Copiosie, cel de un sânge cu el frate, zicându-i: "Până acum, frate,
foarte rău m-am muncit, iar acum sunt bine şi întru lumină, pentru că
astăzi Sfânta Împărtăşire am primit." Deci, acestea văzând şi auzind
fratele lui, s-a dus la mânăstire, spunându-le tuturor fraţilor. Iar ei,
numărând zilele, au aflat că aceea era ziua întru care, cea de a
treizecea jerfă, se adusese pentru dânsul. Şi acel frate al lui nu ştia
că, pentru fratele său fac rugăciune cei din mânăstire, iar aceştia nu
ştiau ce văzuse despre dânsul fratele lui, cel de acelaşi sânge. Şi,
aşa, întru aceeaşi zi, s-au înştiinţat împreună de cele ce se făceau.
Dintru care, un lucru aevea se arată: Că, pentru mântuitoarele Jertfe,
s-a izbăvit fratele acela din munci." Deci, a sluji la cei morţi,
sărindare, cu adevărat, un lucru prea de folos este. Amin.


Întru această zi, cuvânt al Sfântului Ioan Gură de Aur, despre faptul că se cade a ne ruga pentru vrăjmaşi şi pentru cei ce ne fac supărare.
Cu
cât te rogi mai din suflet pentru cei ce te clevetesc pe tine, cu atât
mai mult adevereşti pe Dumnezeu şi face El însuşi izbândă pentru tine:
"Că a mea este izbândirea, Eu voi răsplăti, zice Domnul." Şi iarăşi a
zis Domnul: "Iubiţi pe vrăjmaşii voştri şi faceţi bine celor ce vă urăsc
pe voi. Rugaţi-vă pentru cei ce vă fac vouă supărare, pentru cei ce vă
izgonesc pe voi." Şi pentru care pricină a poruncit El aceasta ? Pentru
ca, adică, să te izbăvească pe tine de necaz şi de mânie şi de pomenirea
de rău şi ca să te învrednicească pe tine de dragostea Lui cea
desăvârşită. Că voieşte ca să mântuiască pe toţi oamenii şi la
cunoştinţa adevărului să-i aducă. Şi ca un Dumnezeu ce este din fire, pe
toţi la fel îi iubeşte, dar pe cel cu fapte bune îl proslăveşte, iar pe
cel rău, în veacul acesta, se sileşte spre cele bune a-l întoarce, ca
pe unul ce întru întuneric umblă cu nebunia sa. Pentru că cel
desăvârşit, fiind bun dăruitor, nu ştie deosebirea, nici ce este al său,
nici ce este al străinului, nici robului, nici celui slobod, nici
credinciosului, nici necredinciosului, ci pe toţi asemenea
miluieşte. Că, după cum zice Apostolul, nu este nici evreu, nici elin,
ci toţi una sunt în Hristos, a Căruia este slava, împreună cu Tatăl şi
cu Preasfântul Duh, Cel de viaţă dătător. Amin.


Întru această zi, cuvânt al Sfântului Efrem, despre
cei ce în fiecare zi păcătuiesc şi în fiecare zi se pocăiesc.
Până
când, o, prietene, fiind stăpânit de vrăjmaşul, plăcerea lui o
săvârşeşti? Până când, o, iubitule, slujeşti patimilor trupeşti, celor
aducătoare de moarte ? Primeşte sfatul meu, că te face pe tine viu şi,
curăţindu-ţi sufletul tău împreună şi trupul, apropie-te de Mântuitorul,
Cel ce te vindecă pe tine. Care primeşte pe toţi cei ce se pocăiesc.
Mare mântuire îţi va fi ţie dacă, deşteptându-te, nu te vei lenevi a
veni la Dânsul. Că, dacă în unele zile greşeşti, iar în altele, iarăşi
zideşti, dacă pierzi, risipeşti şi iarăşi aduni, apoi asemenea eşti cu
copiii. Cel ce singur se împiedică de o piatră, se poticneşte şi cade,
şi, dacă face, a doua oară aşa, acela este orb şi fără minte. Deci,
aceasta să o ai în inima ta şi aleargă la pocăinţă cu osârdie şi roagă-L
pe Cel ce te-a zidit pe tine. Fii smerit şi umil, flămând şi în suspine
pătimind durerea pentru cele trecute, păzindu-te şi luând aminte la
cele de aici înainte ale vieţii tale. Că aşa, oarecând, şi Zaheu vameşul
s-a mântuit, aşa iarăşi şi Matei rob al lui Hristos s-a arătat. La fel
şi desfrânata, căzând la picioarele Mântuitorului, şi-a dezlegat
împletiturile părului, şi i-a şters picioarele cu părul capului şi, aşa,
a ieşit din groapa patimilor. Aşa şi tu pleacă-ţi grumazul pe genunchi
şi te arată umil şi cu aceasta, te vei mântui. Vezi cetatea Sodomei şi a
Gomorei, a neamului celui nesupus şi spurcat. Fugi de acel neam
necurat, asupra căruia Dumnezeu a plouat cu foc şi pucioasă şi a ars
toată cetatea lor. Vezi limpezirea cetăţii Ninive şi înflorirea ei cea
frumoasă. Că ea fusese plină de păcate şi de răutăţi, încât poruncise
Domnul ca să o piardă, dar, după ce a văzut pe niniviteni în saci şi în
cenuşă umblând, în foamete şi în sete pedepsindu-se, tremurând şi de
frică cuprinzându-se, din toate părţile în plângere, unul pe altul
tânguindu-se, cei slobozi, cei robiţi, cei bogaţi, săracii, stăpânii şi
dregătorii, bătrânii şi tinerii, împreună cu pruncii, S-a milostivit
spre ei, i-a miluit şi i-a mântuit. Judecata, pe care o poruncise Domnul
ca să o ia ei, a schimbat-o. Şi aşa, din cei păcătoşi, pe cei nesupuşi
îi munceşte, iar pe cei ascultători, nu-i lasă să piară fără cruţare.
Sârguieşte-te, deci, ca să te pocăieşti şi te vei mântui. Gata este
Dumnezeu spre milă şi spre vindecare, grabnic spre ajutor, osârdnic spre
izbăvire, celor ce cer le dă şi celor ce bat le deschide. Celui ce se
roagă îi dă iertare, întinde daruri celui ce-i trebuie şi nu le cruţă
pentru cela ce caută, nu respinge pe cei căzuţi, ci spre mântuire îi
trage. Dăruieşte dezlegarea celor ce cer, ceartă pe cei ce nu ascultă.
Poticnitu-te-ai, deşteaptă-te; ai căzut, scoală-te; roagă-te şi cere;
cazi, năzuieşte, caută pe Cel ce voieşte să te mântuiască, trezeşte-te
ca să nu cazi iarăşi, iar de vei şi cădea, să te scoli din nou. Doborât
fiind, îndreptează-te, iar de ai greşit, întoarce-te. Iar, după ce te-ai
vindecat, poartă-te sănătos totdeauna, şi dacă te-ai mântuit,
fereşte-te de boala de care ai fost biruit, ca să nu te ardă focul pe
care abia l-ai stins. Să nu cazi în spurcăciunea din care te-ai ridicat.
Să nu te asemeni porcilor, care se bucură de spurcăciune. Să nu te
asemeni câinilor, care îşi mănâncă murdăriile. Că nimeni, punându-şi
mâinile pe plug şi căutând înapoi, nu va fi îndreptat în Împărăţia
Cerurilor. Nimeni, după ce se spală şi iarăşi aleargă la spurcăciune, nu
se face curat. Unul este Hristos, una credinţa, unul este darul, una
este patima, una moartea, una învierea. Şi nu se cade Celui ce S-a
junghiat, iarăşi să Se mai jertfească, nici altă izbăvire să se mai facă
pentru tine. Slobozitu-te-ai, apoi nu te mai face rob, prin voia ta.
Spălatu-te-ai, nu te mai spurca iarăşi. Peste fire, în păcate
aflându-te, să nu deznădăjduieşti nicidecum, fără numai să te pocăieşti
şi te vei mântui. Întru Iisus Hristos Domnul nostru, a Căruia este
slava, acum şi pururea şi în vecii vecilor ! Amin.

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.