În această lună, în ziua a nouăsprezecea, pomenirea Sfântului Prooroc Avdie (Abdia).
Acesta se tâlcuieşte robul Domnului, ori mărturisit, şi era din pământul Sihem, din ţarina lui Vitaharam. El a trăit mai înainte de naşterea lui Hristos cu opt sute de ani. A slujit mai întâi regelui Samariei Ahav şi apoi lui Ohozia. După ce a trimis Ohozia către sfântul şi marele Prooroc Ilie doi căpitani cu câte cincizeci de oameni, să-i spună să se pogoare din munte şi să meargă la el şi aceştia prin rugăciunea proorocului au fost arşi, împreună cu cetele lor, de focul căzut din cer, atunci a trimis Ohozia la acest prooroc Avdie, ca să-l cheme şi să i-l aducă înainte pe al treilea căpitan peste cincizeci de oameni, pe care nu-l nimicise Ilie. Acesta, mergând la prooroc, a căzut la picioarele lui şi s-a rugat să nu-l arză, ci să se pogoare şi să meargă la rege. Iar proorocul lui Dumnezeu a făcut aceasta, aşa cum se pomeneşte în cartea a patra a regilor. Şi de atunci şi în urma părăsind Avdie pe rege, a urmat proorocului Ilie, făcându-se ucenic al lui, şi proorocind multe a murit şi a fost îngropat în mormântul părinţilor săi.
Tot în această zi, pomenirea Sfântului Mucenic Varlaam.
Acest Sfânt Mucenic Varlaam era din Antiohia Siriei, bătrân fiind cu vârsta şi, fiindcă mărturisea pe Hristos, a stat înaintea stăpânitorului Antiohiei şi neînduplecându-se a jertfi la idoli a fost bătut cu vine de bou; după aceea i s-au dezrădăcinat unghiile. Apoi fiind dus la un jertfelnic idolesc, a poruncit ca să-i deschidă cu sila mâna dreaptă şi să-i pună în ea cărbuni aprinşi şi tămâie, căci socotea stăpânitorul că nu va putea suferi, ci va arunca cărbunii împreună cu tămâia deasupra jertfelnicului idolilor şi prin aceasta să se arate că a adus jertfa la idoli. Iar pătimitorul pentru Hristos a stat cu mare bărbăţie neschimbat şi netulburat, fără a mişca mâna cea dreapta a sa, arătându-se cu adevărat mai puternic decât arama şi fierul, până când focul i-a mâncat toata carnea mâinii drepte a lui şi a căzut focul singur pe pământ; căci a ales viteazul luptător al adevărului cu cuget bărbătesc şi întărit că mai bine să-i ardă mâna lui, fără a o mişca cât de puţin, decât să se arate păgânilor că a adus tămâie şi jertfă demonilor. Pentru aceasta şi în chinul acesta şi-a dat sufletul său în mâinile lui Dumnezeu, luând de la Dânsul cununa mărturisirii. Deci pe viteazul acesta luptător l-a cinstit cu cuvinte de laudă ritoriceşti atât Marele Vasile cât şi dumnezeiescul Hrisostom.
Tot în această zi, pomenirea Sfântului Mucenic Azi, făcătorul de minuni.
Acesta a trăit pe vremea împăratului Diocleţian, în anii două sute optzeci şi nouă, trăgându-se din ţara isaurilor, ostaş cu meşteşugul. Deci, lăsând viaţa ostăşească, petrecea prin pustietăţi, în care aflându-se, făcea multe vindecări şi minuni. A fost însă pârât de oarecare vânători şi a fost adus la Diocleţian şi credinţa în Hristos mărturisind a fost trimis la eparhul Achilin însoţit de o sută cincizeci de ostaşi, care în loc să piardă pe sfântul, au crezut şi ei în Hristos, datorită minunii ce a făcut sfântul în acea călătorie; căci, fiind ostaşii însetaţi, a scos sfântul apă şi i-a adăpat în loc fără de apă. Deci eparhul primind pe sfinţi în mâinile sale, i-a dus la un loc şi a pedepsit pe sfântul Azi cu multe răni şi chinuri că doară văzând ceilalţi să se teamă. Apoi l-au spânzurat pe el pe o roată şi sub el a aprins un foc mare, dar văpaia s-a stins şi sfântul a rămas nevătămat. Pentru aceasta femeia eparhului şi fiica lui au crezut în Hristos. Atunci eparhul a poruncit mai întâi să se taie capetele celor o sută şi cincizeci de ostaşi şi femeii şi fiicei sale, iar mai în urmă a poruncit să bată pe sfântul cumplit şi să-i taie şi lui capul. Şi aşa fericiţii pătimitori pentru Hristos au luat cu toţi cununa cea neveştejită a mărturisirii.
Tot în această zi, pomenirea Sfinţilor o sută cincizeci de ostaşi, care de sabie s-au săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea sfintelor femei, soţia şi fiica eparhului, care prin sabie s-au săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea Sfinţilor doisprezece ostaşi, care de sabie s-au săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea Sfântului Mucenic Agapie, care s-a săvârşit fiind sfâşiat de fiare.
Tot în această zi, pomenirea Sfântului Mucenic Iliodor, cel din Maghido a Pamfiliei.
Pe vremea împărăţiei lui Aurelian în Roma, domnind Aetie în Maghido, cetatea Pamfiliei, în anii două sute şaptezeci şi doi, fericitul acesta Iliodor aflându-se în aceeaşi cetate şi pe Hristos propovăduindu-L cu îndrăzneală, a fost pârât la guvernator. Deci stând cu faţa înaintea lui şi auzind multe măguliri şi fiindcă nu s-a plecat a jertfi idolilor, a fost spânzurat şi strujit şi ars cu făclii aprinse; a căror iuţime de chinuri străbătând pe sfântul la inimă zicea: "Doamne Iisuse Hristoase, ajută-mi". Şi îndată a venit glas din cer, zicând: "Nu te teme, căci Eu cu tine sunt". Acest glas auzindu-l acei ce ţineau făcliile, către acestea văzând încă şi patru îngeri care îi opreau pe ei de a chinui pe sfântul, au crezut în Domnul, iar pe guvernator l-au înfruntat şi l-au ruşinat. Pentru aceasta fiind aruncaţi în mare, au luat de la Domnul cununile muceniciei.
Atunci a poruncit guvernatorul să fie încins un bou de aramă şi înăuntrul lui să fie băgat mucenicul lui Hristos. Deci, după ce l-au băgat în el, a făcut rugăciune sfântul, iar boul ce scânteia s-a făcut îndată rece şi mucenicul cânta înăuntrul lui. Deci guvernatorul, auzind pe sfântul cântând, s-a spăimântat şi apropiindu-se acolo şi cunoscând că boul ce cu puţin mai înainte era foarte arzător s-a prefăcut în foarte rece, a zis către sfânt: "O, cap necuvios, vrăjile tale şi acest foc l-au biruit". Iar sfântul i-a răspuns: "Vrăjile mele sunt, Hristosul meu. Ci dă-mi vreme de trei zile, ca să socotesc ce trebuie să fac". Şi învoindu-se guvernatorul, sfântul a intrat pe ascuns în capiştea ce se numea Panteon, fiindcă acolo erau toţi idolii, şi făcând în acesta rugăciune, îndată s-a făcut cutremur şi din acel cutremur au căzut jos toţi idolii şi s-au zdrobit. Aceasta aflând, guvernatorul a adus pe mucenic în faţa divanului său şi, umplându-se de mânie, a poruncit să fie spânzurat sfântul şi să i se bată cuie înroşite în cap, pe care sfântul le-a răbdat cu ajutorul lui Dumnezeu. Deci văzând guvernatorul că nu se biruieşte sfântul prin chinuri, a poruncit ca, legat cu lanţuri grele, să-l ducă la cetatea Atalenilor. Şi, după ce l-au dus acolo, iarăşi l-au întors înapoi şi iarăşi a stat cu faţa la divanul său.
Deci multe vorbindu-i ca să jertfească idolilor şi văzându-l neînduplecat, a poruncit să fie băgate, în deschizăturile lemnului pentru chinuri, mâinile şi picioarele mucenicului. Şi arzând în foc o tigaie mare, l-a băgat în ea. Dar sfântul stând în mijlocul tigăii îşi făcea rugăciunea şi pe cei ce erau împrejur îi îndemna să intre în tigaie, încredinţându-i că vor rămâne nevătămaţi de foc. Crezând cuvintelor lui, au intrat mulţi dintr-înşii şi, rămânând nevătămaţi precum zicea sfântul, au crezut în Domnul nostru Iisus Hristos, zicând: "Cu adevărat mare este Dumnezeul creştinilor". Acestea, după ce le-a văzut, guvernatorul s-a temut ca nu cumva cei ce au crezut să răpească pe sfântul din mâinile lui. De aceea a poruncit ca să-l ducă pe el iarăşi la Maghido. Şi după ce a ajuns în cetate, iarăşi a fost înfăţişat la cercetare. Şi după ce a vorbit multe şi nu s-a înduplecat sfântul să jertfească idolilor, a poruncit guvernatorul Aetie să i se taie limba şi, spânzurându-l, să fie bătut două ceasuri; după aceasta a pus pe dânsul frâu şi-l trăgea afară din cetate ca să-l omoare. Şi făcând sfântul semn cu mâna către cei ce-i trăgeau, ca să-i dea lui puţină vreme de rugăciune, a stat la rugăciune şi, plinindu-şi rugăciunea, i s-a tăiat capul şi aşa a luat fericitul cununa mărturisirii.
Tot în această zi, pomenirea Sfinţilor Mucenici Antim, Talaleu, Cristofor şi Eufimia şi cu fiii lor şi Sfântul Panharie.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Proorocul
Obadia (Avdie) este unul din profetii mici din Biblie. Scrierea lui este
cartea cea mai scurta din tot Vechiul Testament: are numai 21 de versete
si se numeste Vedenia lui Avdie. Despree viata Proorocului, insa,
nu avem nici o alta stire, cartea sa e singura marturie despre el. Se crede
ca ar fi trait cam cu 600 de ani inainte de Hristos.
Cartea este scrisa in urma navalirii pustiitoare a unei puteri straine
asupra Ierusalimului. In aceasta imprejurare, idumeii, fratii evreilor,
s-au unit cu dusmanii si au luat parte la pustiirea lui Israel. Proorocul
vesteste, din partea lui Dumnezeu, pedeapsa idumeilor. Cartea este un strigat
catre dreptatea lui Dumnezeu. In ziua Judecatii insa Sionul va fi din nou
un loc de mantuire, iar Idumeea va pieri pentru totdeauna.
Întru aceastã zi, pomenirea Sfântului Mucenic Varlaam (+304).
Acest Sfant
Mucenic Varlaam era din Antiohia Siriei; fiind batran cu varsta si fiindca
marturisea pe Hristos, a fost adus inaintea stapanitorului Antiohiei si,
neprimind a jertfi idolilor, a fost batut cu vine de bou, dupa care i s-au
smuls unghiile. Apoi, fiind dus la un altar idolesc, a poruncit dregatorul
sa-i deschida Mucenicului cu sila mana lui cea dreapta, punand in ea carbuni
aprinsi cu tamaie, socotind stapanitorul ca nu va putea suferi si va arunca
carbunii impreuna cu tamaia peste altarul idolesc, ca prin aceasta sa se
arate ca a adus jerfa zeilor. Dar patimitorul lui Hristos a stat cu mare
barbatie, neschimbat si netulburat, fara numai ca-si misca mana lui cea
dreapta, pana cand focul i-a mancat carnea palmei lui celei drepte, ca
a ales viteazul nevoitor al adevarului ca mai bine sa-si arda mana decat
sa para paganilor, ca a adus jertfa demonilor. Si in nevointa aceasta si-a
dat sufletul, luand cununa marturisirii. Pe viteazul acesta l-au cinstit
cu cuvinte de lauda atat marele Vasilie cat si dumnezeiescul Hrisostom.
Cuvânt despre Sfântul Ioan Gurã de Aur si despre vãduva cea nãpãstuitã de împãrãteasa Eudoxia.
In Constantinopol
era un oarecare dregator cu numele Teognost, barbat bun si temator de Dumnezeu.
Acest dregator a fost vorbit de rau catre imparatul de un alt dregator
raucredincios si pizmas, ca ar fi defaimat pe imparatul si ca ar fi numit
pe imparateasa nesatula de aur si pierzatoare a toata imparatia, rapind
averi straine, fara de nici un drept. Si s-a maniat imparatul pe el si
a poruncit sa fie surghiunit in Tesalonic, si toate averile lui sa i le
ia si numai o vie, care era afara din cetate, pentru hrana femeii lui Teognost
si a copiilor lui, sa-i lase.
Deci, Teognost, mergand in Tesalonic, s-a imbolnavit, de suparare si a
murit. Iar femeia lui, pentru moartea barbatului ei si pentru luarea averii
fiind in mare suparare, a venit la Sfantul Ioan si i-a spus lui cu lacrimi,
tot necazul. Iar el o sfatuia pe ea cu cuvinte folositoare sa indrepte
spre Dumnezeu necazul sau si i-a poruncit ca in toata ziua sa ia hrana,
pentru sine si pentru copiii ei, de la casa pentru straini a Bisericii.
Iar el astepta vreme cu bun prilej, cand socotea sa roage pe imparat pentru
acea vaduva, ca doar va porunci sa-i intoarca ei si copiilor, averea cea
luata fara vina. Dar rautatea imparatesei a facut impiedicare si a adus
o nevoie si mai mare, nu numai asupra vaducei acelei, ci, si asupra fericitului
Ioan insusi.
Ca, sosind vremea cand se culeg strugurii din vie, cand tot poporul iesea
fiecare la via sa, a iesit si imparateasa si se plimba prin viile imparatesti.
Si, trecand pe langa via lui Teognost, ca nu era departe de viile imparatesti,
a vazut-o frumoasa si a intrat intr-insa, a taiat un strugure cu mainile
sale si a mancat din el. Si era un obicei vechi imparatesc dupa care, daca
intra imparatul sau imparateasa intr-o vie straina si manca struguri din
ea, stapanul viei aceluia nu mai avea stapanire asupra ei, ci via aceea
era numarata intre viile imparatesti. Iar stapanul viei i se da pretul
pe via sa, sau lua de la imparatul o alta vie, in locul viei sale. Deci,
dupa acest asezamant imparateasa a poruncit sa se scrie via lui Teognost
intre viile imparatesti. Si aceasta a savarsit-o, facandu-si doua socoteli:
una, ca sa faca si mai mult rau vaduvei si copiilor ei, de vreme ce se
aflase ca vaduva alergase la Sfantul Ioan si i-a spus lui tot necazul ei,
si pentru aceasta imparateasa se maniase pe ea, iar alta, ca sa caute pricina
Sfantului Ioan, sa-l poata izgoni pe dansul din Biserica, socotind ca,
daca va auzi de aceasta luare a viei, Sfantul nicidecum nu va tacea, ci
va ridica glas impotriva ei, pentru vaduva cea nedreptatita si, de aici
se va ridica pricina a se savarsi lucrul cel gandit de ea, precum s-a si
intamplat.
Deci, pentru ca vaduva aceea napastuita a cazut inaintea fericitului Ioan,
acesta a trimis, prin arhidiaconul Eutihie, scrisoarea sa catre imparateasa,
ca s-o induplece pe dansa spre milostiviere, aducandu-si aminte de viata
cea buna a parintilor ei, de faptele bune ale imparatilor de mai inainte,
aducandu-i aminte de frica lui Dumnezeu, de Judecata cea infricosatoare,
si, rugand-o sa intoarca via vaduvei celei sarace. Dar ea a scris Sfantului
inapoi cu asprime, neplecandu-se invataturilor lui, nici rugamintea ascultand-o,
ci punea inainte legile imparatesti cele vechi si, ca si cum ar fi fost
nedreptatita de Sfantul, se lauda ca nu va rabda o incalcare ca aceea.
"M-ai osandit, zicea, cu cuvintele tale, ca si cand as face nedreptate
si faradelege; nestiind tu asezamintele cele imparatesti, napastuitu-m-ai
cu invinuirile tale, dar nu-ti voi rabda tie, pana in sfarsit, defaimata
fiind". Iar Sfantul Ioan, citind scrisoarea aceea, s-a sculat si a mers
la palat, la imparateasa si sezand aproape de imparateasa, a inceput iar
si cu cuvantul bland a o sfatui pe dansa, graindu-i si rugand-o sa dea
inapoi via vaduvei. Iar ea a zis: "Acum am scris tie ce este randuit despre
vie de imparatii cei de demult. Sa i se dea vaduvei alta vie in locul aceleia
sau sa ia pretul pentru dansa". Iar Sfantul a zis: "Nu-i trebuie ei alta
vie, nici nu cere pretul pentru dansa, ci pe a ei o cere, da-i inapoi partea
ei de mostenire". Imparateasa a zis: "Nu te impotrivi asezamintelor imparatesti
celor de demult, ca nu spre bine va iesi tie o impotrivire ca aceasta".
A raspuns Ioan: "Nu pune pricina asezamintele si legile pe care imparatii
cei pagani le-au asezat. Ca nimic nu te impiedica pe tine a strica legea
cea nedreapta si a o aseza pe cea dreapta, fiind imparateasa binecredincioasa.
Deci, da inapoi via celei nedreptatite, ca sa nu te numesc pe tine a doua
Izabela si sa mostenesti blestemul impreuna cu dansa".
Acestea zicand Sfantul, s-a aprins imparateasa de mare manie si a umplut
palatul de strigare, descoperind otrava cea tainuita din inima ei, si spunea:
"Pentru mine ma voi razbuna eu insumi. Si de acum nu numai ca nu voi da
via vaduvei, dar nici alta vie in locul aceleia si voi porunci sa nu i
se dea nici pretul ei. Iar tie pedeapsa iti voi da pentru ocara aceasta".
Si a poruncit sa scoata pe Sfantul Ioan, cu sila, afara din palat.
Insa imparatul, stiind obiceiul cel rau al imparatesei, tacea ca si cum
n-ar fi stiut nimic. Dar imparateasa cu toata puterea uneltea pentru izgonirea
Sfantului Ioan, care lucru l-a si savarsit curand. Iar pentru faptele ei
rele, imparateasa si-a luat mai pe urma plata ei. Dumnezeului nostru slava,
acum si pururea si in vecii vecilor! Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.