În această lună, în ziua a douăzecea, pomenirea Preacuviosului şi de Dumnezeu purtătorului Părintelui nostru Grigorie Decapolitul.
Acest sfânt era din Isauria, născut şi crescut într-una din cele zece cetăţi, ce se cheamă Irinopol, fecior al lui Serghie şi al Mariei, în vremurile necredincioşilor luptători împotriva icoanelor. Când a fost de opt ani a fost dat la carte şi învăţând s-a făcut de vârstă şi se găteau părinţii să-l însoare; iar el fugind pe ascuns, mai ales pentru eresul luptătorilor împotriva icoanelor umbla din loc în loc, sărutând pe cei ce mărturiseau pentru sfintele icoane şi strângând la sine de la aceia folos sufletesc. Apoi, supunându-se pe sine la toată înfrânarea şi aspra petrecere, s-a luptat cu multe ispite şi mai ales cu cele aduse de la demoni; pentru care s-a şi arătat mare făcător de minuni. Acesta a mers şi în Asia şi la Bizanţ dorind să mărturisească pentru sfintele icoane. Iar de acolo s-a dus la Roma şi, străbătând tot Apusul şi spăimântând pe mulţi cu semnele şi cu minunile ce făcea, iarăşi s-a întors la Bizanţ; şi de acolo s-a dus la muntele Olimpului. Deci suindu-se acolo şi topindu-se foarte, s-a îmbolnăvit de idropică, încât numai după glas era cunoscut de cei ce-l ştiau. Deci pogorându-se din munte s-a dus la Tesalonic şi de acolo venind iarăşi la Bizanţ a aflat pe Simeon mărturisitorul şi purtătorul de Dumnezeu închis în temniţa pentru sfintele icoane. Şi închinându-i-se şi rugându-l mult să se roage pentru el, cu pace s-a săvârşit. Sfintele moaşte, ale acestui Sf. Grigorie, se află întregi în România la sfânta Mănăstire Bistriţa-Vâlcea, care este făcută din temelie de răposatul ban Barbu Craiovescul. Acesta cu multă cheltuială a adus aceste sfinte moaşte la această sfântă mănăstire, unde se află şi până astăzi făcătoare de minuni, prin care şi sfânta mănăstire de multe primejdii este ferită şi pământul acesta multă folosinţă şi ajutor are; iar cine merge la sfântul cu smerenie şi cu credinţa află folosinţă şi tămăduire atât trupeşte cât şi sufleteşte.
Tot în această zi, pomenirea celui între sfinţi Părintelui nostru Proclu, arhiepiscopul Constantinopolului, care a fost ucenic al fericitului Ioan Hrisostomul şi moştenitor al scaunului lui.
Acest între sfinţi Părintele nostru Proclu a fost pe vremea împărăţiei lui Teodosie cel mic, în anii patru sute opt. Fiindcă era cucernic şi îmbunătăţit a fost hirotonit episcop al Cizicului de către Sfântul Sisinie, patriarhul Constantinopolului. Şi mergând la Cizic nu a fost primit de către clericii eparhiei sale, căci aveau hirotonit pe altul cu numele Dalmat. Pentru aceasta s-a întors înapoi la Constantinopol rămânând fără de eparhie. Iar după ce a murit Maximian, patriarhul Constantinopolului, care se prăznuieşte la douăzeci şi una ale lui Aprilie, în timp ce încă se aflau moaştele lui în altarul marii biserici a fost ales Proclu patriarh al Constantinopolului. Şi s-a suit în scaun în ziua mântuitoarelor patimi ale Domnului, adică în Sfânta şi Marea Joi. Deci bine vieţuind şi bine conducând Biserica doisprezece ani şi trei luni, cu pace s-a mutat către Domnul.
Tot în această zi, pătimirea Sfântului Mucenic Dasie cel din Durostor (Silistra).
Acest sfânt a trăit pe vremea lui Maximian în anii două sute nouăzeci şi opt, aflându-se în cetatea Durostor, care se afla aproape de fluviul Dunării. În această cetate era obicei să săvârşească elinii în tot anul serbarea zeului lor Cronos. Mai înainte cu treizeci de zile de această serbare, alegeau un ostaş tânăr şi frumos la faţă şi-l găteau spre jertfă. Pe acesta mai întâi îl îmbrăcau împărăteşte, apoi îl îndemnau ca să-şi facă el mai întâi orice poftă a sa şi apoi îl junghiau peste jertfelnicul lui Cronos. Când a venit rândul să fie jertfit şi ostaşul acesta Dasie, ostaşii cei împreună cu dânsul îl sileau ca să-şi împlinească orice poftă a să. Iar Dasie şi-a pus în minte un gând foarte bun şi înţelept şi a zis către ei: "Fiindcă este să mor, mai bine îmi este să mor pentru Hristos ca un creştin". Deci înfăţişat fiind la divanul guvernatorului a mărturisit cu îndrăzneală pe Hristos. De aceasta fiind înştiinţat Diocleţian şi Maximian, au adus înaintea lor pe sfântul şi, fiindcă în privelişte a mărturisit bună cinstire, multe chinuri a luat de la ei şi la sfârşit i s-a tăiat capul prin săbie şi aşa a luat fericitul cununa muceniciei.
Tot în această zi, pomenirea Sfinţilor Mucenici Nirsa episcopul şi Iosif ucenicul său şi episcopul şi alţi împreună cu dânşii, care s-au săvârşit în Persia prin sabie.
Din aceştia, Nirsa era episcop bătrân cu vârsta de optzeci de ani, iar Iosif fiind cu aceeaşi vrednicie cinstit, adică episcop, era de optzeci şi nouă de ani de bătrân. Împreună cu care şi alţi oarecare episcopi şi preoţi şi din rândul celor mai simpli şi femei fecioare şi sihastre. Toţi prin feluri de chipuri fiind cercetaţi şi cu felurite chinuri fiind lămuriţi şi de credinţa nelepădându-se, li s-au tăiat capetele şi aşa au luat cununa muceniciei.
Tot în această zi, pomenirea Sfinţilor Mucenici Isachie, Ioan şi Savorie, care cu pietre fiind împroşcaţi s-au săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea Sfinţilor Mucenici Gheitazet şi alţi trei, care s-au săvârşit fiind împunşi cu suliţele.
Tot în această zi, pomenirea Sfintelor fecioare Tecla, Vautha şi Denahida, care de sabie s-au săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea Sfinţilor Mucenici Eustatie, Tespesie şi Anatolie.
Aceştia au trăit în Gangria Galaţiei, pe vremea împăratului Maximian, în anul 300. Toţi erau fii ai lui Filoteu şi ai Evseviei. Tatăl lor era din Galaţia, iar maica lor din Nicomidia. Evstaţie se sârguia spre învăţătura cărţilor, iar Tespesie şi Anatolie lucrau meşteşugul părintesc, fiind tatăl lor vânzător de haine. Filoteu tatăl lor venind o dată de la Răsărit la Nicomidia împreună cu fiul său Anatolie a fost învăţat credinţa lui Hristos de Luchian preotul şi dascălul, cel ce călătorea împreună cu ei şi, supunându-se învăţăturilor aceluia, au crezut în Hristos şi s-au botezat. Iar Evstatie şi Tespesie, mergând şi ei la Nicomidia, s-au întâlnit cu fericitul Antim, episcopul Nicomidiei, şi învăţând de la el credinţa în Hristos s-au botezat şi ei; iar după aceea tatăl lor Filoteu a fost hirotonit preot şi Evstatie hirotonit diacon.
Însă n-a trecut multă vreme şi au murit părinţii acestor sfinţi. Şi fiind pârâţi la Maximian că sunt creştini, au fost bătuţi cu toiege şi puşi la închisoare, în care venind dumnezeiescul înger, i-a dezlegat din legătură. A doua zi au fost daţi la fiare şi, luptându-se cu ele, au rămas nevătămaţi. Deci luându-i pe ei Antonie comitele şi ducându-i la Niceea i-a pedepsit cu multe chinuri şi după aceea i-a aruncat în temniţă. În care iarăşi arătându-li-se dumnezeiescul înger i-a uşurat pe ei de durerile rănilor şi trupurile lor le-a făcut sănătoase. Acestea văzându-le acel vărsător de sânge, a hotărât asupra lor moarte de sabie. Şi venind la locul hotărât spre tăiere, fără de veste şi-au dat sfinţii sufletele lor lui Dumnezeu, cu pace; iar gealaţii, cuprinşi fiind de frica tiranului, le-au tăiat capetele, moarte fiindu-le trupurile.
Tot în această zi, pomenirea Sfântului Teoctist mărturisitorul şi Patriciul, ce a fost famen, în zilele Teodorei Augustei împărătesei în anii 829.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Acest
Sfant s-a nascut si a crescut in Isauria, in una din cele zece cetati ce
se cheama Irinopole, din parinti dreptcredinciosi, Serghie si Maria, pe
vremea luptatorilor impotriva Sfintelor icoane si sub domnia lui Leon Armeanul
(813-820). A fost dat la carte din frageda varsta si, avand aplecare spre
cele dumnezeiesti si invatand bine, citea pe la biserici. Deci, daca a
ajuns la varsta tineretii, parintii se pregateau sa-l insoare, dar el s-a
despartit de cele lumesti, mergand la o manastire, unde se afla egumen
Sfantul Simeon Marturisitorul, unchiul sau dupa mama, care i-a fost lui
adevarat parinte duhovnicesc. Intr-a acea manastire a vietuit fericitul
Grisgorie vreme de 14 ani,
pecetluindu-si viata cu tot folosul duhovnicesc al nevointelor calugaresti
si dupa ce s-a pregatit cu sarguinta a inceput a umbla din loc in loc,
prin mijlocul credinciosilor din sate si din orase, imbarbatandu-i spre
marturisirea dreptei credinte in lupta pentru Sfintele icoane.
Lunga si plina de primejdii a fost calatoria aceasta a Sfantului Grigorie,
intru care s-a aratat si mare facator de minuni, ca a trecut prin Efes,
prin Enos, Hrisopolis, Corint, ajungand pana la Roma, unde a zabovit mai
multa vreme. A mers, apoi, in Siracuza Siciliei si a ajuns, de asemenea,
si la biserica Sfantului Mina din Tesalonic, unde a primit si darul preotiei,
mergand catre Bizant, a ajuns in cele din urma, la muntele Olimpului. Si
multime multa de eretici a adus la calea credintei si a fost crestinilor
de mare folos. Deci, urcandu-se in munte si imbolnavindu-se, a inteles
ca i s-a apropiat sfarsitul. A plecat atunci la Constantinopol, unde se
afla unchiul sau Simion, inchis in temnita, pentru Sfintele icoane, si,
inchinandu-se lui, s-a savarsit cu pace.
Trupul lui n-a putrezit insa, ci s-a dovedit purtator de mari daruri si
s-a pastrat in cinste multa vreme in manastirea unde sfarsise. Iar la anul
1497, Banul Barbu Craiovescu, care a rezidit din temelie manastirea Bistrita,
din judetul Valcea, a adus cu multa cheltuiala, moastele Sfantului Grigorie
Decapolitul si le-a asezat la aceasta manastire, unde se afla si astazi,
fiind facatoare de minuni, atat pentru bolile trupesti cat si pentru cele
sufletesti ale celor ce vin la dansele cu credinta. Racla de argint in
care odihnesc ele astazi este daruita in 1656 de Constantin Voievod.
Întru aceastã zi, pomenirea celui dintre Sfinti Pãrintelui nostru Proclu, arhiepiscopul Constantinopolului, ucenicul Sfântului Ioan Hrisostom si mostenitor al scaunului sãu (+447).
Acest dintre
Sfinti Parintele nostru Proclu a trait pe vremea imparatiei lui Teodosie
cel Tanar (408-450). Deci, pentru ca era cucernic si imbunatatit, a fost
hirotonit episcop al Cizicului de catre Sfantul Sisinie, patriarhul Constantinopolului.
Si, mergand la Cizic, n-a fost primit de catre clericii eparhiei sale,
ca aveau hirotonit pe altul, cu numele Dalmat. Pentru aceasta s-a intors
inapoi la Constantinopol, ramanand fara eparhie.
Deci, dupa ce a murit Maximian, patriarhul Constantinopolului, in aprilie
437, a fost ales Proclu, ca patriarh al Constantinopolului. Proclu a urcat
in scaunul patriarhal chiar in ziua mantuitoarelor patimi ale Domnului,
adica in sfanta si marea Joi. Deci, binevietuind si pastorind doisprezece
ani si trei luni, cu pace s-a mutat catre Domnul.
Întru aceastã zi, cuvânt al Sfântului Antioh despre milostenie si iubirea de sãraci.
Iubirea de
saraci si iubirea de straini sunt doua ramuri de maslin cu al caror rod
se ung toti, din care insusi Domnul Isi unge capul si picioarele si va
rasplati in imparatia cereasca pe acela care-L unge. Ca adevaratul iubitor
de saraci aude pe Cel ce zice: "Milostenia si credinta nu te vor lasa pe
tine, insa sa le legi pe ele de grumazul tau si vei afla darul, ca sa gandesti
cele bune inaintea Domnului si a oamenilor". Iar caile dreptilor intocmai
cu lumina stralucesc, mergand inainte lumineaza, pana ce se ispraveste
ziua. Inca si Legea porunceste, zicand: "Deschide mainile tale spre sarac,
ca sa nu strige catre Dumnezeu impotriva ta". Iar la Proverbe zice:
"Viata saracului sa nu o uiti si sufletele celor flamanzi sa nu le intristezi
si sa nu ocolesti cu milostenia ta pe cei ce au trebuinta. Pe fratele cel
scarbit sa nu-l alungi, nici sa-ti intorci fata ta de la sarac". Si iarasi
zice: "Omul cel milostiv, sufletului sai ii face bine, iar cel nemilostiv
isi pierde trupul sau". Si Proorocul Osea zice: "Sa semanati cu dreptate
si mila si dreptatea sa le paziti si sa va apropiati de Dumnezeul vostru
de-a pururea". Daniil a zis lui Nabucodonosor: "Sfatul meu sa fie placut
inaintea ta, imparate, pacatele tale sa le curatesti cu milostenia, si
nedreptatile tale, cu indurarile spre cei saraci". Iar David zice: "Impartit-a,
dat-a saracilor, dreptatea lui ramane in veacul veacului Domnul iubeste
milostenia si dreptatea. Fericit este cel ce intelege pe cel sarac si netrebnic,
ca in ziua cea rea il va izbavi pe el Domnul". Iar Iov a zis: "Au doar
am lasat eu pe cineva sa iasa din usile mele cu sanul desert?" Si altul:
"Pleaca-ti urechea ta la cel sarac, ca cel ce da saracului, nu va duce
lipsa". Si iarasi: "Pe cat poate da mana ta si pe cat iti este puterea,
fa milostenie". Ca omul milostiv sufletului Sau ii face bine, si binecuvantarea
lui Dumnezeu este peste capul celor ce dau". Bogatia, poate sa fie izbavire
a sufletului omului. Cu milosteniile si cu credinta se curata pacatele.
Si cel ce miluieste pe sarac imprumut da lui Dumnezeu si, dupa darea lui,
i se va rasplati.
Deci, bine este omului a da din destul celor lipsiti, din ostenelile sale,
cele ce da Domnul, fara alegere cui sa dea, sau cui sa nu dea. Cu slujba
aceasta preadreapta se implineste pentru ca este slavita la Dumnezeu. Si
asa, drept sa slujeasca lui Dumnezeu si viu va fi. Ca mare este omul si
scump barbatul cel milostiv. Iar Apostolul zice: "Cel ce seamana cu zgarcenie,
cu zgarcenie va si secera. Iar cel ce seamana cu binecuvantare, cu binecuvantare
va si secera". Si mai zice: "Macedonia si Ahaia ne-au rugat, cerand harul
de a lua parte si ele la ajutorarea sfintilor celor saraci, care sunt in
Ierusalim". Iar Domnul a zis: "Vindeti averile voastre si dati milostenie
si faceti-va pungi ce nu se invechesc si comori in cer ce nu se imputineaza,
ca unde sunt comorile voastre, acolo vor fi si inimile voastre".
Întru aceastã zi, cuvânt despre izgonirea Sfântului Ioan Gurã de Aur.
Eudoxia imparateasa,
maniindu-se pe Ioan Hrisostom din pricina viei lui Teognost, pentru care
era mustrata de Ioan, a adunat sinod nedrept, pe Teofil, episcopul Alexandriei
si pe alti treizeci si cinci de episcopi, si, pe toti i-a castigat cu daruri,
ca sa iscaleasca pentru izgonirea lui Ioan. Iar Ioan era in biserica, invatand
poporul, impreuna cu patruzeci de episcopi. Si venise in acea vreme si
episcopul Epifanie din Cipru, si imparateasa, chemandu-l, l-a rugat ca
si el sa iscaleasca la izgonirea lui Ioan. Dar Epifanie a zis: "Chiar daca
toti vor iscali, eu nu noi iscali". Iar Ioan a scris lui Epifanie, zicand:
"Oare si tu ai iscalit pentru izgonirea mea?" Iar Epifanie i-a scris, zicandu-i:
"Rabdatorule de chinuri, biruieste, si cand esti batut!"
Intr-acea vreme, Teofil, impreuna cu episcopii sai, au judecat pe Sfantul
Ioan, hotarand sa fie izgonit din scaun, si, ca niste lupi, l-au scos pe
Ioan cu sila si l-au surghiunit pe el departe, peste mare. Insa poporul
s-a tulburat foarte, ca il iubea pe Ioan, si l-au adus inapoi. Iar dupa
catava vreme, iarasi, s-a ridicat furtuna cea dintai asupra fericitului,
intr-o pricina ca aceasta:
Pe un stalp inalt, aproape de biserica Sfintei Sofia, in mijlocul ulitei
celei mari era facut si pus un idol de argint, cu chipul imparatesei Eudoxia.
Si era obiceiul sa se faca acolo prilej de veselie, cu jocuri de tot felul.
Deci, Sfantului Ioan parandu-i-se ca spre ocara bisericii s-a facut acel
loc de veselie, acolo aproape, a inceput, cu indrazneala, dupa obiceiul
sau, sa ridice glas asupra celor ce au pus idolul acela acolo si au poruncit
ca acolo sa se faca jocuri. Iar imparateasa, avand inca in amintire mania
ei cea mai dinainte asupra Sfantului, auzind cuvintele lui, a inceput a
intelege ca impotriva ei graieste Sfantul, pentru a o defaima. Si asa socotind,
s-a umplut de manie si iarasi a inceput a pune sarguinta ca sa adune sobor
impotriva Sfantului Ioan. Iar Sfantul, simtind aceasta, a inceput mai luminat
a grai despre dansa, inaintea a toata adunarea: "Iarasi Irodiada se indraceste,
iarasi de tulbura, iarasi joaca si salta, iarasi cauta capul lui Ioan".
Iar imparateasa, auzind acestea, s-a pornit spre manie si l-a izgonit pe
Ioan, sobor mare facand si imboldindu-l la manie si pe imparatul. Iar cand
a izgonit pe Ioan, a iesit o vapaie de la Pristol, care a ars biserica
si palatele si zidurile si curtile si, intrand vapaia, a ars si palatul
in care se adunau dregatorii, pentru ca, din aceasta, tuturor sa le fie
cunoscut ca, nu din intamplare, ci din mania lui Dumnezeu s-a facut o ardere
ca aceasta, din pricina izgonirii Sfantului Ioan Gura de Aur. Si in trei
ceasuri, din ceasul al saselea din zi, pana in ceasul al noualea, multime
de ziduri preafrumoase si podoabe de multi ani si nespuse bogatii in cenusa
s-au prefacut. Si nici un suflet n-a pierit din tot norodul, in pojarul
acela infricosat, si toti ziceau ca pentru izgonirea Sfantului Ioan, pedepseste
Dumnezeu cetatea cu foc, pentru ca, fara de vina, a fost izgonit placului
lui Dumnezeu. Iar vrajmasii Sfantului Ioan, impotriva raspundeau, zicand
ca cei de acelasi gand cu Ioan au aprins biserica. Si multi au fost prinsi
si pusi la chinuri de dregatorul cetatii, care era pagan cu credinta, incat
unii au si murit. Insa nu s-a aflat nici o pricina de la oameni a acelei
arderi cu foc, fara numai din mania lui Dumnezeu.
Iar pe Ioan l-au surghiunit in Cucuz, cetatea Armeniei, iar acolo toti
jertfeau si se inchinau la idoli si pe soare il faceau Dumnezeu. Iar Ioan,
pe toti oamenii ce erau acolo, i-a adus la credinta crestineasca, si pe
un paralitic, ce zacuse opt ani pe un pat, l-a tamaduit. Deci, auzind de
acestea, papa Inochentie al Romei, impreuna cu Honorius imparatul, au scris
o scrisoare catre imparatul Arcadie, zicand: "Pentru aceea s-a pogorat
mania lui Dumnezeu peste cetatea ta si peste voi toti, ca ai izgonit fara
de lege pe Ioan. Si acum, sa poruncesti ca sa se faca sobor in Tesalonic".
Iar Eudoxia imparateasa, auzind aceasta, a pus straji la toate drumurile
dinspre Roma, ca sa nu lase pe nimeni de la Roma sa intre in Constantinopol,
ci pe toti sa-i intoarca. Si iarasi, a trimis papa Inochentie cinci episcopi,
dar straja prinzandu-i, i-a trimis inapoi.
Iar fericitul Ioan, din zavistia asupritorilor, a fost dus Cucuz in Aras,
felurite necazuri facandu-i lui, ca sa moara cat mai degraba. Iar de acolo,
l-au dus la un loc pustiu, ce era langa malul Marii Pontului. Si i s-au
aratat lui pe cale, treaz fiind el, Sfintii Apostoli Petru si Ioan, pe
care-i vazuse si mai inainte, fiind el in Antiohia, si i-au zis lui: "Bucura-te,
pastorule cel bun al oilor celor cuvantatoare ale lui Hristos, cel ce esti
tare rabdator de chinuri, ca suntem trimisi la tine de stapanul cel de
obste, Domnul Iisus Hristos, Dumnezeul nostru, ca sa-ti ajutam tie si sa
te mangaiem pe tine in ostenelile tale, pe care le-ai luat pentru curatia
sfaturilor tale. Ca ai mustrat pe imparateasa, care facea faradelege, urmator
facandu-te lui Ioan Botezatorul, cel ce a mustrat pe imparatul Irod, pentru
Irodiada, sotia lui Filip, fratele sau. Acum dar, imputerniceste-te si
te intareste ca plata ta multa este in ceruri. Drept aceea, si noi vestim
tie bucurie mare ca, peste putine zile, te vei duce la Domnul Dumnezeul
nostru si vei fi in odihna cu Dansul, in Cereasca Imparatie. Iar Eudoxia
va fierbe in viermi si te va cauta pe tine spre ajutor si nu te va afla
si va muri in pacatele ei". Si aceasta zicandu-i, s-au dus de la dansul.
Iar, venind ei in Comane, care este un loc la Marea Pontului, afara din
cetate, s-au asezat langa biserica Sfantului Mucenic Vasilisc. Iar, intr-acea
noapte, i s-a aratat lui Mucenicul Vasilisc si i-a zis: "Nadajduieste,
frate Ioane, ca maine amandoi vom fi dincolo". S-a aratat inca Mucenicul
Vasilisc si preotului bisericii, zicandu-i: "Sa gatesti loc fretelui Ioan".
Iar a doua zi, a rugat Ioan pe ostasi, sa astepte acolo pana la al cincilea
ceas, dar ei nu l-au ascultat si au iesit. Si, inotand cu corabia ca la
treizeci de stadii, s-au intors la biserica de unde au plecat. Iar dupa
ce au venit, indata fericitul Ioan a cerut luminoase vesminte arhieresti
si, dezbracandu-se de hainele sale dintai, s-a schimbat pana la incaltaminte
si, pe acestea, le-a impartit la cei ce au fost in corabie cu dansul. Dupa
aceea s-a impartasit cu Trupul si Sangele Domnului si a rostit inaintea
celor ce erau acolo rugaciunea cea de pe urma. Si, zicand cuvantul cel
obisnuit: "Slava lui Dumnezeu pentru toate" a pecetluit cu "Amin". Si-a
intins apoi picioarele cele ce alergasera spre mantuirea celor ce voiau
sa se pocaiasca, mustrand pacatele cele din rautate facute. Asa a adormit,
cu fericit si negrait somn, Sfantul Ioan Hrisostom. Fie ca sa fim si noi
vrednici de pomenirea lui si cu rugaciunile lui sa castigam Imparatia Cerului.
Dumnezeului nostru slava, acum si pururea si in vecii vecilor! Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.