În această lună, în ziua a douăzeci şi una, Intrarea în Templu a Preasfintei Stăpânei noastre de Dumnezeu Născătoarei şi pururea Fecioarei Maria.
Intrarea în Templul legii a Doamnei de Dumnezeu Născătoarei a pricinuit ortodocşilor creştini praznic minunat şi a toată lumea. Fiindcă s-a făcut aceasta într-un chip minunat şi este înainte-mergătoare a marii şi minunatei taine a întrupării Cuvântului lui Dumnezeu, care avea a se face în lume prin mijlocirea Născătoarei de Dumnezeu. Deci praznicul Intrării s-a început din pricina aceasta: Ana cea pururea pomenită, fiindcă mai toată viaţa a petrecut-o stearpă fără să nască prunc, ruga împreuna cu bărbatul său Ioachim pe Stăpânul firii, ca să le dăruiască lor prunc, şi făgăduindu-se ca, dacă vor câştiga dorirea, îndată vor afierosi lui Dumnezeu pe pruncul cel născut. Şi aşa a născut pe ceea ce s-a făcut pricina mântuirii neamului omenesc, pe împăcătoarea şi împrietenitoarea lui Dumnezeu cu oamenii, pe pricina înnoirii de a doua oară a lui Adam cel căzut şi a sculării şi a îndumnezeirii lui, pe Preasfânta Stăpână de Dumnezeu Născătoare Maria.
Când a fost de trei ani, au luat-o părinţii ei şi au adus-o pe ea în ziua de astăzi în Templu. Şi plinindu-şi făgăduinţa au afierosit pe fiica lor lui Dumnezeu celui ce le-a dăruit-o; şi au dat-o pe ea preoţilor şi mai ales lui Zaharia, arhiereului celui de atunci. Acesta luând-o pe ea, a adus-o în cele mai dinăuntru ale Templului, unde numai singur arhiereul o dată pe an intra. Şi aceasta a făcut-o după voinţa lui Dumnezeu Celui ce după puţin avea a Se naşte dintr-însa spre îndreptarea şi mântuirea lumii. Deci acolo a rămas Fecioara doisprezece ani, cu rară cuviinţă, hrănită cu hrană cerească de către Arhanghelul Gavriil. Învrednicindu-se şi dumnezeieştii arătări, până ce s-a apropiat vremea dumnezeieştii Bunei Vestiri şi a descoperirilor celor cereşti şi mai presus de fire care i s-au arătat ei. Că a binevoit Dumnezeu a Se întrupa dintr-însa pentru iubirea de oameni, ca să înnoiască de a doua oară lumea cea stricată prin păcat. Atunci Născătoarea de Dumnezeu, ieşind din Sfintele Sfintelor, a fost dată lui Iosif logodnicului, ca acela să-i fie păzitor şi martor al fecioriei ei şi ca să slujească, atât la naşterea ei cea mai presus de fire, cât şi la fuga ei cea în Egipt şi la întoarcerea cea de acolo în pământul lui Israel.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Ana, cea pururea pomenita, care mai toata viata ei a fost stearpa, adica fara sa nasca copii, luand indemn, din Cartea Sfanta la cele ce s-au petrecut cu cealalta Ana, care era si ea stearpa, maica Proorocului Samuel, ruga, impreuna cu barbatul ei Ioachim, pe Stapanul firii, sa le daruiasca lor un prunc, fagaduind ca, daca le va implini cererea, indata il vor darui si inchina lui Dumnezeu. Si asa a nascut Sfanta Ana pe ceea ce s-a facut pricina mantuirii neamului omenesc, pe impacatoarea si imprienitoarea lui Dumnezeu cu oamenii, pe pricina innoirii lui Adam cel cazut, a invierii si indumnezeirii lui, pe Preasfanta si de Dumnezeu Nascatoarea si pururea Fecioara Maria. Iar cand ea a fost de trei ani, au luat-o parintii ei si au adus-o la Templu si au incredintat-o preotilor. Deci, luand-o arhiereul cel de atunci, Zaharia, a dus-o in cele mai dinlauntru ale Bisericii unde, o data pe an, intra numai singur arhiereul. Si acesta a facut-o din insuflarea lui Dumnezeu, Cel ce avea sa se nasca dintr-insa, spre indreptarea si mantuirii lumii cea stricata prin pacat. Si a ramas fecioara acolo, petrecand doisprezece ani de sfanta vietuire. Ca erau la Templul din Ierusalim trei randuri de chilii, in care locuiau, cu frica de Dumnezeu, fecioare si vaduve inchinate Domnului, precum si preotii si slujitorii, traind din averea Templului. Si in acest loc de buna crestere, Sfanta Fecioara, necontenit deprindea, sub supravegherea fecioarelor mai in varsta, lucrul de mana, citirea Scripturii si indeosebi rugaciunea.
Iar cand s-a apropiat vremea dumnezeiestii Buneivestiri, iesind de la Templu, Sfanta Fecioara a descoperit arhiereului si preotilor ca ea, inca din leagan, este fagaduita lui Dumnezeu si ca ea insasi a ales o viata de feciorie neintrerupta. Drept aceea, la 15 ani ea a fost logodita cu dreptul Iosif, rudenia sa, de 84 de ani, ca, sub chipul casatoriei, sa se pazeasca curata in lume; si astfel, Iosif logodnicul, a slujit ca martor la Nasterea cea fara prihana a Domnului, cat si ca ocrotitor la fuga in Egipt si la intoarcerea de acolo la Nazaret, in pamantul lui Israel.
Iubiti, asadar, fratilor, pe maica Domnului, - spune un parinte, - iubiti-o cu inima fierbinte si plina de nadejdi. Ramaneti tari si tineti invataturile pe care le-ati primit de la Biserica, despre Maica Domnului. Cinstiti pe Nascatoarea de Dumnezeu. Respingeti cu tarie minciunile ratacitilor, care defaima pe Sfanta Fecioara. Sa stiti ca diavolul striga prin gura hulitorilor, diavolul care o uraste, pentru ca ea a nascut pe Cel ce i-a surpat stapanirea. Ramaneti tari in traditiile sfinte ale Bisericii si cinstiti pe cea plina de dar si mai ales alujiti-o si luati-o ca aparatoare si sprijinitoare. Ca mult poate rugaciunea Maicii, spre imblanzirea Stapanului, si nu este nimeni care sa se increada in mila Preacuratei si sa nu fie ajutat si mangaiat.
Cu ale ei preacurate rugaciuni, Doamne miluieste-ne si ne mantuieste pe noi! Amin.
Întru aceastã zi, cuvânt despre un cãlugar, care voia sã stie judecãtile lui Dumnezeu.
A fost un
oarecare calugar sihastru, plin de toate bunatatile, care se ruga lui Dumnezeu,
zicand asa: "Doamne, da-mi mie sa stiu ce sunt judecatile Tale, cele de
multe feluri". Si a facut post mare pentru aceasta pricina. Dar nu i-a
aratat Dumnezeu lui vreme ce este cu neputinta omului a le cunoaste pe
acelea. El insa se nevoia mai departe, rugand pe Dumnezeu pentru aceasta.
Deci, Dumnezeu, vrand sa-l incredinteze pe el si sa nu se osteneasca fara
de minte, i-a dat lui un gand ca acesta: sa mearga sa cerceteze pe
un batran, vechi de zile, ce statea departe de dansul, ca sa-l intrebe
pe el. Deci, luandu-si hrana, s-a dus la staretul. Si i-a trimis Dumnezeu
lui un inger in chip de calugar si intampinand pe sihastrul, i-a zis: "Unde
mergi, robul lui Hristos?" Iar el i-a zis: "La cutare sihastru". Iar acela
a zis: "Si eu, dar, voi merge cu tine la dansul". Deci, bucurandu-se sihastrul
de tovarasie, au mers impreuna. Si in ziua dintai, mergand, au gazduit
la un oarecare om, iubitor de Dumnezeu, si acela primindu-i pe ei, i-a
cinstit cu multa omenie si au mancat dintr-un blid de argint. Iar dupa
ce au mancat, ingerul luand blidul, l-a aruncat in mare. Si s-a intristat
foarte, de aceasta, sihastrul. Iar de acolo mergand, a doua zi, au gazduit
la un om primitor de straini, care si picioarele lro le-a spalat si bine
i-a cinstit pe ei. Si omul acela a adus la dansii inca si pe singurul sau
fiu, ca sa-l blagosloveasca pe el, precum l-au si blagoslovit; dar peste
noapte, mergand, ingerul i-a sugrumat copilul. Si simtind sihastrul, nu
i-a zis nimic, pricepand ca mai pe urma avea sa inteleaga. Iar a treia
zi mergand, n-au aflat pe nimeni care sa-i primeasca, insa au gasit o casa
pustie, veche, si sezand la umbra peretilor, au inceput a manca posmagi,
de care ducea sihastrul. Si, dupa ce au sezut ei, ingerul sculandu-se,
s-a incins si a inceput a strica casa si iarasi a o zidi pe ea. Atunci,
sihastrul a inceput a-l ocara pe el cu manie si mustrandu-l, ii zicea asa:
"Oare inger esti sau drac? Ca nu faci lucrurile lui Dumnezeu". Si i-a zis
lui ingerul: "Dar ce am facut?" Si i-a raspuns batranul: "Ieri si alaltaieri,
acolo unde ne-au primit acei oameni de Dumnezeu iubitori, unuia blidul
i l-ai aruncat in mare, si altuia i-ai omorat copilul, iar aici, unde n-am
aflat nimic si nici oameni nu sunt, oare cui zidesti casa aceasta?" Atunci
i-a spus lui ingerul: "Sa nu te minunezi, batranule, de aceasta, nici sa
nu te smintesti de mine, ci asculta ca sa-ti spun: Omul cel ce ne-a primit
pe noi intai era placut lui Dumnezeu intru toate, dar blidul pe care l-am
aruncat ii venise lui dintr-o nedreptate. Deci ca sa nu-si piarda plata
sa, din pricina blidului aceluia, l-am aruncat in mare, iar tu nu te mira
de aceasta. Asemenea, al doilea om, placut este si el lui Dumnezeu, dar
de i-ar fi trait acel copil mic, apoi de mare rautate avea sa fie pricinuitor
si vas al vrajmasului. Pentru aceea l-am sugrumat si i-am scos sufletul,
pentru bunatatea tatalui sau, ca si acela sa se mantuiasca. Deci, nici
de aceasta sa nu te smintesti, parinte". Iar batranul i-a zis: "Dar aici,
in loc pustiu, ce faci, stricand casa aceasta si iarasi zidind-o pe ea?"
Si ia raspuns ingerul: "Omul din casa aceasta si-a pierdut averea si, saracind
a plecat. Dar mosul lui, zidind palatul acesta a pus aur in perete. Deci,
pentru aceea i-am surpat casa, ca nu cumva sa piarda cineva pe Dumnezeu,
cautand aurul acela aici si sufletul acela sa se osandeasca, zidul nou
aratand ca peretii vechi nu mai sunt". Si acestea spunandu-i-le cu deamanuntul,
ingerul i-a zis lui: "Mergi, batranule, la chilia ta inapoi si nu te mai
osteni fara de minte. Ca graieste Duhul Sfant: Judecatile Domnului sunt
adanci si mult necercate si nestiute de oameni. Deci, nu cauta sa le patrunzi
pe ele, ca nu-ti este tie de folos". Si acestea zicand catre batran, ingerul,
intr-acel ceas, s-a facut nevazut. Iar sihastrul, temandu-se foarte, a
inteles sa nu mai intrebe de judecatile lui Dumnezeu, spunand tuturor cele
intamplate. Si asa si-a mantuit sufletul sau in Domnul Dumnezeul nostru
Iisus Hristos.
Întru aceastã zi, cuvânt al Sfântului Ioan Gurã de Aur.
Daca ai deprindere
la pacate, pune-ti asupra ta frica lui Dumnezeu si chinurile cele vesnice
si vei birui cu adevarat. Ca nu este nici o osteneala a lasa mania fata
de cel ce te-a intristat pe tine. Ca osteneala sau durere este a se ruga
lui Dumnezeu, Celui ce ne da si a cere multime de bunatati cu osardie?
Ce osteneala este a nu vorbi urat nici unui om? Ce impiedicare este a lepada
invidia si vrajba? Ce osteneala este a iubi, adica, pe aproapele tau? Ce
greutate este a nu grai cuvinte de rusine, a nu vorbi de rau si a nu defaima
pe nimeni? Ce impiedicare este a milui pe saraci? Iar daca postesti, arata
numai cu fapta. Daca vezi un sarac, miluieste-l. De ai vrajmas, smereste-te.
De vezi pe aproapele sporind in bine, nu-l invidia. De vei vedea femeie
frumoasa la chip, intoarce-ti ochii de la dansa, ca nu numai gura sa flamanzeasca,
ci si ochiul si auzul si picioarele si mainile si toate madularele trupului
tau; si aceasta facand, te vei mantui, intru Iisus Hristos Domnul nostru,
Caruia se cade slava, acum si pururea si in vecii vecilor! Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.