În aceasta lună, în ziua întâi, prăznuim pomenirea Acoperământului Preasfintei noastre de Dumnezeu Născătoarei şi pururea Fecioarei Maria.
Trebuie să ştim că acest praznic a început a se prăznui pentru o pricină ca aceasta: în zilele împăratului Leon cel Înţelept în Constantinopol, spre o duminică, făcându-se priveghere de toată noaptea în sfânta biserică Vlaherna a Preasfintei Născătoarei de Dumnezeu, în întâia zi a lunii octombrie, şi mulţimea poporului stând înainte, ca la patru ceasuri de noapte fiind, Sfântul Andrei cel nebun pentru Hristos şi-a ridicat ochii în sus împreună cu ucenicul său, Fericitul Epifanie, şi au văzut pe Împărăteasa cerului, pe ocrotitoarea a toată lumea, pe Preasfânta Fecioară Născătoare de Dumnezeu, stând în văzduh şi rugându-se, strălucind cu lumină şi acoperind pe popor cu cinstitul său omofor, înconjurată de oşti cereşti şi de mulţime de sfinţi, care stăteau în haine albe cu cucernicie împrejurul ei; din care doi erau mai aleşi, Sfântul Ioan înaintemergătorul şi Evanghelistul Ioan. Iar cele cu umilinţă graiuri ale rugăciunii ei către iubitul său Fiu şi Dumnezeul nostru Iisus Hristos, acestea s-au auzit: "Împărate ceresc, primeşte pe tot omul cel ce Te slăveşte pe Tine, şi cheamă în tot locul preasfânt numele Tău; şi unde se face pomenirea numelui meu, acel loc îl sfinţeşte, şi preamăreşte pe cei ce Te preamăresc pe Tine, şi pe cei ce cu dragoste mă cinstesc pe mine Maica Ta. Primeşte-le toate rugăciunile şi făgăduinţele şi-i izbăveşte din toate nevoile şi răutăţile". ştiind şi noi pe solitoarea şi pe acoperitoarea noastră, să năzuim către dânsa cu umilinţă strigând: "Acoperă-ne pe noi cu acoperământul tău, Preasfânta Fecioară, în ziua răutăţilor noastre; acoperă-ne în toate zilele noastre, iar mai ales în ziua cea rea când sufletul de trup se va despărţi, de faţă să ne stai întru ajutor, şi să ne acoperi pe noi de duhurile cele rele din văzduh, cele de sub cer, şi în ziua înfricoşătoarei judecăţi, să ne acoperi pe noi întru ascunsul Acoperământului tău".
Tot în această zi, pomenirea Sfântului Apostol Anania.
Sfântul Apostol Anania a fost din cetatea Damasc, care a botezat şi pe Pavel din descoperire dumnezeiască, făcându-se episcop de către apostoli în acea cetate. Deci făcând multe vindecări în Damasc şi în Elevteropole şi convingând pe mulţi la credinţa cea în Hristos, a fost bătut cu vine de bou de către guvernatorul Luchian, strunjit la coaste şi pârjolit cu făclii; apoi fiind scos afară din cetate, a fost ucis cu pietre, şi aşa plinindu-şi mucenicia s-a petrecut către cereştile locaşuri.
Tot în aceasta zi, pomenirea Sfinţilor Mucenici Mihail din Mănăstirea Zovei şi a celor cu dânsul, 36 de sfinţi monahi, care au mărturisit în Eparhia Sevastopolei.
Aceşti sfinţi au fost pe vremea împărăţiei lui Constantin şi a Irinei, şezând la o mănăstire ce se chema Zovi, lângă Sevastopol. Deci, oştindu-se Alim Amira al agarenilor, asupra ţării aceleia a prins pe sfinţi; iar cuvioşii părinţii aceia i-au stat împotrivă, întăriţi fiind cu puterea lui Hristos, şi stând la mijloc Mihail preacuviosul egumen şi învăţându-i, i-a povăţuit pe toţi spre moartea cea pentru Hristos; şi întâi ei plecară capetele spre tăiere, apoi Cuviosul Mihail.
Tot în această zi, Sfinţii şase preacuvioşi mucenici, care de sabie s-au săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea Preacuviosului părintelui nostru Roman Melodul, făcătorul de condace.
Acest între sfinţi Părintele nostru Roman a fost din Siria, cetatea Emesinilor, diacon al sfintei Biserici celei de Berit. Deci mergând la Constantinopol, în zilele împăratului Anastasie, a rămas la biserica Preasfintei de Dumnezeu Născătoare, cea din Chir, petrecând cu evlavie, şi priveghind toată noaptea la slujba Vlahernelor. şi după săvârşirea slujbei de acolo, iarăşi se întoarse la Chir, unde şi darul alcătuirii condacelor a luat, arătându-se lui în vis Preasfânta Născătoare de Dumnezeu, şi dându-i o bucată de hârtie, îi porunci să o mănânce; deci i se păru că deschise gura, şi înghiţi hârtia; şi fiind praznicul naşterii lui Hristos, îndată cum se deşteptă, suindu-se în Amvon, a început a cânta: "Fecioara astăzi pe Cel mai presus de fiinţă naşte...". Acesta a făcut condacele şi ale celorlalte praznice, încă şi ale sfinţilor celor mari; aşa ca mulţimea condacelor făcute de dânsul este mai mult de o mie; apoi cu pace a adormit.
Tot în această zi, Sfântul Mucenic Domnin.
Acesta a fost de la Tesalonic. Fiind Maximian acolo, când îşi făcea curţi împărăteşti, l-a prins aflându-l că este creştin, şi aducându-l de faţă la judecata lui i-a zis cu mânie: "Pentru ce fiind eu în scaun aici în cetate, cutezi tu de mărturiseşti pe alt Dumnezeu? Ci de voieşti să trăieşti, jertfeşte zeilor". Iar sfântul nevrând să se înduplece, împăratul a poruncit de i s-a strunjit trupul. Maximian văzând că se batjocorea de sfântul, a poruncit să-l scoată afară din cetate, unde îi zdrobiră fluierele şi tăindu-i picioarele, după şapte zile de chinuri, mucenicul mulţumind lui Dumnezeu şi-a dat Lui fericitul său suflet.
Tot în această zi, Cuviosul Ioan cântăreţul cel numit Cucuzel, care s-a nevoit în hotarele Lavrei celei mari din Atos, cu pace s-a săvârşit.
Sfântul Ioan numit Cucuzel, de origine bulgar din Dirrachia (Bulgaria), a rămas orfan de mic. Înzestrat cu o voce frumoasă el a intrat la şcoala de curte din Constantinopol, unde, fiind îndrăgit de împăratul pe-atunci Ioan Comnenos (1118-1143) a devenit cântăreţ principal. Însă luxul şi strălucirea curţii imperiale nu-l satisfăceau pe tânărul evlavios. Odată, întrebat fiind ce a mâncat la cină, acesta a răspuns: "fasole şi mazăre" (adică koukouzelis). De atunci, aceea i-a rămas porecla.
Ioan căuta modalităţi de a se desprinde de ispitele şi viaţa de la curtea imperială, precum şi să evite căsătoria pregătită de împărat pentru el. Cu voia lui Dumnezeu, tânărul a întâlnit un egumen din Muntele Athos, venit la Constantinopol cu treburi mănăstireşti. Dezvăluindu-i dorinţa sa de a pleca de la curte, părintele i-a dat binecuvântare pentru Muntele Athos, unde a fost acceptat şi tuns călugăr.
Acolo a primit ca ascultare să îngrijească de turma de capre a mănăstirii. Mergînd cu animalele la păscut în locuri mai retrase de pe munte, tânărul călugăr se putea ruga, medita la Dumnezeu şi cânta imnuri de slavă în voie. Vrăjite de vocea angelică a păstorului, animalele se adunau pe lângă el şi-l ascultau căzute parcă în transă.
Din modestie şi smerenie, cântăreţul n-a lăsat să se ştie printre fraţi despre darul său de a cânta aşa frumos, Însă, un locuitor al acelor pustietăţi l-a auzit într-o zi şi i-a spus egumenului despre cum cânta Ioan. Atunci Ioan i-a dezvăluit acestuia că a fost cântăreţ de curte şi l-a implorat să-l lase în continuare să păstorească animalele.
Egumenului fiindu-i teamă că împăratul va afla că favoritul cântăreţ al curţii e la Sf. Munte, i-a cerut să se întoarcă de unde a venit. Vrînd să-l împace pe împărat, egumenul a călătorit la Constantinopol ca să-i explice acestuia ce s-a întâmplat cu Ioan, implorîndu-l să nu-l abată pe tânăr din calea mântuirii. De atunci, Ioan Cucuzel a cântat la catedrală în duminici şi sărbători. Odată, după ce a cântat un acatist în faţa icoanei Maicii Domnului, călugărul s-a învrednicit de o mare minune. Maica Domnului i s-a înfăţişat şi i-a spus cuvintele acestea: "Bucură-te, Ioane şi nu te opri din cântat, iar pentru aceasta eu nu te voi uita", după care îi puse în mână o monedă de aur şi dispăru. Moneda a fost aşezată lângă icoană şi multe minuni s-au întâmplat datorită icoanei şi monedei de aur.
Icoana a fost numită "Cucuzelisa" în memoria Sf. Ioan şi a fost pusă în Lavra Sf. Atanasie. Ea este comemorată în ziua de 1 octombrie şi în a zecea vineri de după Sf. Paşti.
Preasfânta Fecioară i se mai arătă o dată lui Ioan vindecîndu-l de o boală a picioarelor, din cauza statului mult în picioare în biserică. Ioan şi-a petrecut zilele rămase în mari nevoinţe ascetice, lucrînd mult şi la disciplina cântărilor bisericeşti, primind titlul de maestru didact şi regent.
El a lucrat la aranjamentul şi compilarea mai multor stihuri, tropare şi condace, editînd textele imnurilor şi scriindu-şi propriile condace, care se pot găsi în unele din aceste manuscrise: "O carte scrisă cu voia lui Dumnezeu şi cuprinzînd tipicul slujbelor bisericeşti", scrisă de maestrul didact Ioan Cucuzel," "Tipicul slujbelor" de maestrul didact Ioan Cucuzel, "De la Începutul Vecerniei până la sfârşitul Sfintei Liturghii" şi "Ştiinţa cântării şi notele muzicale cu poziţia mâinii şi toate aranjamentele cântării."
Văzînd dinainte ceasul plecării sale la veşnicie, Ioan şi-a luat luat rămas bun de la fraţi şi le-a lăsat cu limbă de moarte să-l îngroape la Biserica Arhanghelului construită de el. Cantorii bisericilor îl slăvesc pe Sf. Ioan Cucuzel ca pe patronul lor spiritual.
Tot în aceasta zi, Cuviosul Grigorie Domesticul care în acea mare Lavră a Atonului (Muntele Athos) s-a nevoit şi o monedă de aur de la Născătoarea de Dumnezeu a primit, cu pace s-a săvârşit.
Sf. Grigorie Domesticul a fost contemporan cu Ioan Cucuzel, trăind la Marea Lavră din Muntele Athos în sfinţenie şi evlavie. Asemeni lui Ioan acesta cânta în corul din dreapta al Marii Lavre şi chiar era numit Grigorie Cucuzel în onoarea învăţătorului său. Sf. Grigorie se deosebea prin aptitidinile sale tehnice şi dulceaţa vocii. El cânta slujbele de priveghere cu multă evlavie şi zdrobire de inimă, fără să se aşeze vreodată în biserică.
Patriarhul Calist I (prăznuit în 20 iunie) a introdus cântarea "Toată suflarea se bucură" la Liturghia Sf. Vasile cel Mare în locul "Cuvine-se cu adevărat.." , dar Patriarhul Filotei (prăznuit în 8 octombrie), care l-a succedat, a reintrodus în Sf. Liturghie a Sf. Vasile "Cuvine-se cu adevărat..". Curînd după acestea, Sf. Grigorie a cântat "Toată suflarea se bucură" la Sf. Liturghie în ajunul Botezului Domnului nostru Iisus Hristos, în prezenţa Patriarhului Grigorie al Alexandriei. Sf. Fecioară i-a apărut lui Grigorie şi i-a mulţumit că a cântat imnul în cinstea sa, dîndu-i o monedă de aur. De atunci, la slujba Sfintei Liturghii a Sf. Vasile se cântă "Toată suflarea..".
Sf. Grigorie a adormit întru Domnul în 1355.
Tot în această zi se face pomenirea icoanei Maicii Domnului, zisă Kasperov.
Icoana Kasperov a Preasfintei Fecioare Maria a apărat de invazia străinilor oraşul Odessa în timpul Războiului din Crimeea (1853-1855). Arhiepiscopul Inochentie (Borisov) a hotărât ca "acest eveniment să nu rămână necunoscut posterităţii" şi să se prăznuiască în data de 1 octombrie. Icoana era deja cunoscută drept făcătoare de minuni şi a fost recunoscută ca atare de Sf. Sinod în anul 1840, după cercetarea numeroaselor minuni care au avut loc. Înainte de aceasta, icoana s-a aflat în posesia Iulianei Ioannovna Kasperova, care a primit-o ca amintire de familie în anul 1809.
În fiecare vineri se citeşte Acatistul Maicii Domnului în faţa Icoanei Kasperov la Catedrala din Odessa a Adormirii Maicii Domnului, care se mai sărbătoreşte în 29 iunie şi în miercurea luminată.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Cuvant
la Acoperamantul Preasfintei Stapanei noastre Nascatoarei de Dumnezeu,
din vedenia Sfantului Andrei si a lui Epifanie.
Praznicul de astazi, al Acoperamantului, a inceput a se praznui pentru
o pricina ca aceasta:
In zilele imparatului Leon cel Intelept (886-912), in Constantinopol, spre
Duminica, facandu-se priveghere de toata noaptea in cinstita biserica a
Vlahernei, intru slava Preasfintei Nascatoarei de Dumnezeu, la intaia zi
a lunii octombrie si de fata stand multimea norodului, fiind ca la patru
ceasuri din noapte, Sfantul Andrei, impreuna cu ucenicul sau, fericitul
Epifanie, si-au ridicat ochii in sus si au vazut pe Imparateasa cerului,
pe Acoperitoarea a toata lumea, pe Preasfanta Fecioara Nascatoare de Dumnezeu,
stand in vazduh si rugandu-se. Si era ea stralucind de lumina ca soarele
si acoperind poporul cu cinstitul ei omofor, impreuna cu osti ceresti si
cu multimea de Sfinti, care in haine albe si in cucernicie stateau imprejurul
ei, dintre care doi erau mai alesi: Sfantul Ioan Inaintemergatorul si Sfantul
Evanghelist Ioan. Pe aceasta vazand-o, Sfantul Andrei a zis catre ucenicul
sau, fericitul Epifanie: "Oare vezi, frate, pe Imparateasa si doamna tuturor,
care se roaga pentru toata lumea?" Iar el a zis: "O vad, sfinte parinte,
si ma inspaimantez, ca o vad acoperind pe oamenii ce sunt sunt in biserica,
cu cinstitul ei omofor, ce straluceste mai mult decat soarele."
Si s-au auzit graiurile cele cu umilinta ale rugaciunii ei catre iubitul
ei Fiu si Dumnezeul nostru Iisus Hristos: "Imparate ceresc, primeste pe
omul cel ce Te slaveste pe Tine si cheama in tot locul preasfant numele
Tau. Si acolo unde se face pomenirea numelui meu, pe acel loc il sfinteste
si proslaveste pe cei ce te proslavesc pe Tine si rugaciunile celor ce
cu dragoste ma cinstesc pe mine, Maica Ta, si fagaduintele, primeste-le
toate si din toate nevoile si rautatile ii izbaveste".
Deci, nadajduindu-ne, Stapana, spre milostivele tale cuvinte, care le-ai
zis catre Fiul tau, am voit sa nu ramana fara praznic sfantul tau Acoperamant,
o, Preabuna, ci precum tu voiesti a-ti descoperi cinstitul praznic al Acoperamantului
tau, o, intrutot milostiva, impodobeste-l. Ca si cei ce te proslavesc pe
tine sa se veseleasca, vazand numitele tale praznice mult stralucind; si
precum acolo pe norodul cel ce era in biserica cu milostivire l-ai acoperit,
asa ne acopera si pe noi, pacatosii robii tai, cu acoperamantul aripilor
tale, Fecioara, Acoperitoarea noastra Preasfanta Fecioara, surpand sfaturile
si gandurile celor ce cugeta rele asupra noastra. Si, in ziua rautatilor
noastre, sa ne acoperi pe noi, iar mai ales in ziua cea rea, cand sufletul
se va desparti de trup, de fata sa stai noua intr-ajutor si sa ne acoperi
pe noi de duhurile cele rele din vazduh, cele de sub cer, si in ziua infricosatei
judecati sa ne acoperi pe noi sub obladuirea Acoperamantului tau.
Cu ale careia preaputernice si bine primite rugaciuni si cu ale tuturor
Sfintilor Tai, Dumnezeului, miluieste-ne si ne mantuieste pe noi. Amin.
Întru aceastã zi, pãtimirea Sfântului Apostol Anania.
Sfantul Apostol
Anania a trait in Damasc si era unul din cei saptezeci de ucenici ai Domnului,
iar dupa Invierea si Inaltarea Mantuitorului a fost randuit episcop crestinilor
din acel oras. Cartea Sfanta vorbeste despre el la ceasul "minunii din
drumul Damascului", ceasul "minunii din drumul Damascului", ceasul cand
Domnul Hristos S-a aratat in slava si a schimbat pe aprigul prigonitor
al crestinilor, Saul, in Apostolul fara pereche al lui Hristos, in marele
Apostol Pavel. La acest mare ceas pentru crestinatate, cel dintai slujitor
dintre oameni, spre care S-a indreptat Mantuitorul, in vedenie, a fost
Sfantul Anania, caruia i-a poruncit sa mearga pe ulita care se cheama "Dreapta"
si acolo sa caute pe un oarecare Saul, care se roaga orb, in casa lui Iuda,
si-l asteapta.
Cand a auzit de Saul, Anania s-a lepadat, stiind cate rautati facuse Saul
sfintilor din Ierusalim si cu ce gand venea el si acum la Damasc: sa lege
pe toti cei ce cheama numele Domnului. Dar Domnul il indeamna, zicand:
"Mergi, fiindca acesta Imi este vas ales".
Si indata Anania, sculandu-se, a mers la Saul, si punandu-si pe el mainile
i-a zis: "Frate, Saule, Domnul Iisus, Cel ce ti S-a aratat pe calea pe
care tu veneai, m-a trimis ca sa vezi iarasi si sa te umpli de Duh Sfant".
Si indata Saul a vazut si l-a botezat pe el Anania (Fapte 9, 10-18).
Ramanand in Damasc si pastorind pe crestini, Sfantul Anania a semanat mai
departe samanta adevaratei credinte, sporind numarul celor ce credeau in
Hristos. Dar, prins fiind de prigonitori, a fost ucis cu pietre. Si asa,
plinindu-si slujirea, s-a dus catre cerestile locasuri.
Întru aceastã zi, pomenirea Cuviosului Roman, fãcatorul de condace.
Sfantul Roman
era de neam din Siria, crescut in cetatea Emesei si a fost placut lui Dumnezeu
inca din tinerete, petrecand in feciorie si in curatenie. Deci, mai intai,
a fost paracliser in biserica din Beirut, apoi in vremea imparatului Anastasie
(481-518) a mers in Constantinopol si petrecerea la biserica Preasfintei
Stapanei noastre Nascatoarei de Dumnezeu, cea din Chir, nevoindu-se in
viata cea imbunatatita, in post si in rugaciuni, si ostenindu-si trupul
cu multe nevointe si privegheri de toata noaptea. Caci, decuseara, mergea
la Vlaherna si statea toata noaptea la rugaciune si iarasi se intorcea
la Chir. Iar mai apoi randuit a fost in slujba de paracliser la biserica
Sfanta Sofia. Si nu stia carte, insa era intelept in lucrurile cele bune,
prin care intrecea pe carturarii cei neintelepti. Si, ca unul ce cauta
pe Dumnezeu, mai multa intelegere era intru dansul, decat intru cei ce
cauta intelepciunea veacului acestuia. Ca a fost ca unul din aceia de care
zice Apostolul: "Dumnezeu Si-a ales pe cele nebune ale lumii, ca sa rusineze
pe cei intelepti" (I Cor. 1, 27). Si il iubea pe el patriarhul Eftimie,
pentru viata lui cea imbunatatita si vazandu-i ostenelile lui in biserica,
fiindca cu toata osardia se silea la ascultarea sa si, pentru aceasta,
ii facea lui parte cu clericii. Si carteau clericii asupra patriarhului
si-l urau si pe Roman si suparari ii faceau.
Iar, odinioara, la Vecernia Praznicului Nasterii lui Hristos, venind imparatul
in biserica, si Roman aseza lumanarile, clericii de rautate cuprinzandu-se,
il trageau la amvon, zicandu-i: "La parte asemenea cu noi esti, sa canti
acum ca si noi". Aceasta o faceau spre rusinarea lui, ca stiau ca nu poate
sa faca aceasta. Iar Roman s-a rusinat foarte de o defaimare ca aceea si
plangea. Si, dupa savarsirea slujbei, iesind toti din biserica, s-a aruncat
pe sine inaintea chipului Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu, tanguindu-se
cu amar si rugandu-se. Apoi, s-a sculat si a mers la casa sa si, neluand
hrana din pricina mahnirii, a adormit putin. Si iata i s-a aratat lui in
vis Preasfanta Stapana noastra Nascatoarea de Dumnezeu, care este mangaierea
tuturor celor necajiti, tinand in mana o foaie mica de carte, si a zis
cu glas lin catre Roman: "Deschide-ti gura". Si, deschizandu-si el gura
sa, i-a pus Stapana intr-insa hartia, zicandu-i: "Mananc-o pe aceasta".
Iar Roman a mancat si a inghitit hartia. Si s-a desteptat si n-a vazut
pe nimeni, ca s-a facut nevazuta Ceea ce se aratase.
Deci, i s-a umplut lui inima de negraita dulceata si de mangaiere duhovniceasca
si cugeta la vedenia sa.
Apoi, a simtit in minea sa intelegere de carte, ca Fecioara i-a deschis
lui, precum oarecand si Fiul ei Apostolilor, "mintea, ca sa priceapa Scripturile"
(Luca, 24, 45). Si i s-a umplut inima lui de intelepciune mare si
a inceput, cu lacrimi, a da multumita Invatatoarei sale, ca intru putina
vreme l-a intelptit pe el, mai mult decat ar intelege cineva, invatand
multi ani.
Deci, venind vremea cantarii cea de toata noaptea, a mers in biserica,
bucurandu-se si veselindu-se de darul cel dat lui de la Fecioara cea cu
dumnezeiesc dar daruita. Iar, cand a sosit ceasul cantarii condacului,
s-a suit Sfantul Roman pe amvon (ca obicei era ca pe amvon sa se cante
condacul) si a cantat cu dulce glas, al sau condac, pe care in mintea sa
l-a alcatuit, zicand: "Fecioara, astazi, pe Cel mai presus de fire naste,
si pamantul pestera Celui neapropiat aduce..." Deci, toti, vazand si auzind
aceasta, s-au minunat si cu dulceata au ascultat cantarea, luand aminte
la puterea cuvintelor celor ce se cantau.
Iar dupa cantare, l-a intrebat patriarhul de unde are el aceasta intelepciune?
Iar el n-a tainuit puterea Nascatoarei de Dumnezeu, ci a marturisit darul
ei, proslavind pe cereasca Invatatoare care l-a inteleptit pe el. Si s-au
rusinat clericii cei ce l-au mahnit si, pocaindu-se, au cazut la picioarele
lui Roman, cerandu-si iertaciune. Iar patriarhul l-a facut pe el indata
diacon. Si curgea din gura lui, ca un rau, intelepciunea, iar cei ce mai
intainte il defaimau pe el, pentru nestiinta, acum de la dansul se invatau.
Deci, a facut Roman multime de condace la praznicele Domnesti si ale Nascatoarei
de Dumnezeu si la sfintii mai de seama, incat se afla, condacele lui ca
la o mie si mai multe. Si de toti era iubit si cinstit foarte. Si, petrecandu-si
vremea vietii sale cu dumnezeiasca mangaiere si cu dreptate, s-a mutat
la vesnicele lacasuri si acum, cu cetele ingeresti, cantare intreit sfanta
canta lui Dumnezeu, in veci. Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.