miercuri, 18 decembrie 2019

Arbitrajul comercial, o contributie importanta in dezvoltarea armonioasa a mediului de afaceri romanesc

Institutul Arbitral Roman a fost infiintat ca un centru de excelenta in cercetarea, formarea si practica in domeniul arbitrajului comercial. Institutul Arbitral Roman si-a asumat misiunea de promovare a arbitrajului in Romania ca metoda principala de solutionare pe cale alternativa a disputelor, in special in raporturile dintre profesionisti. Institutul Arbitral Roman incheie cu succes anul 2019 – an in care a perfectionat si a promovat intens in mediul juridic si in mediul de afaceri un program de cursuri structurat pe trei module, de natura a asigura cunostintele specifice necesare pentru practicarea arbitrajului comercial si pentru dobandirea calitatii de arbitru in cadrul unei Curti de arbitraj comercial institutionalizat. Programul de cursuri este construit pe baza regulilor de procedura arbitrala ale Camerei de Comert si Industrie a Romaniei, a regulilor de procedura arbitrala ale Camerelor Judetene si ale dispozitiilor relevante ale Codului de procedura civila, dar si ale unor forumuri de arbitraj internationale.
In anul 2019, programul de cursuri al Institutului Arbitral Roman a parcurs modulele I si II si primele diplome de participare si de absolvire au fost inmanate profesionistilor inscrisi in program. Avand in vedere prevederile noului cod de procedura civila, la inscrierea in programul de cursuri al IAR au fost acceptati atat arbitri ai Curtilor de arbitraj, avocati, mediatori si juristi, cat si profesionisti din alte domenii, cum ar fi: managementul afacerilor, tehnic, auditor - expert sisteme de management calitate - mediu - SSM. In Romania este mare nevoie de pregatire specifica in domeniul arbitrajului comercial si de formarea unei cat mai largi clase de profesionisti specializati in acest domeniu, estimandu-se o crestere semnificativa a volumului de activitate profesionala in domeniu si a necesitatilor de a accesa cunostinte specializate.
Avand in vedere cresterea anticipata a utilizarii mecanismelor arbitrajului institutionalizat ca metoda de solutionare a disputelor in special in mediul de afaceri, bazata pe avantajele evidente legate de: discretia si confidentialitatea dezbaterilor, durata de timp foarte redusa in care se obtine o hotarare definitiva si executorie, costuri financiare reduse, Institutul Arbitral Roman este pregatit ca in 2020 sa disemineze in proportie mai mare notiunile, cunostintele, mecanismele de functionare si beneficiile arbitrajului comercial, prin:
- organizarea de conferinte, seminarii workshopuri specializate;
- lansarea publica a unei reviste specializate;
- promovarea programului de cursuri de formare a arbitrilor;
- proiectarea si implementarea de cursuri online;
- proiectarea si implementarea unui modul de cursuri arbitraj comercial special adaptate mediului de business;
- formarea si sustinerea unei comunitati active a profesionistilor din arbitrajul comercial.
La finalul Modulului II din programul de cursuri, incheiat la inceputul lunii decembrie, participantii (intre care 2 Arbitri ai Curtii de arbitraj CAIB – BIAC) au apreciat unanim nivelul foarte ridicat la care s-a ridicat calitatea cursului, prin volumul si calitatea informatiilor prezentate, modul de transmitere si calitatea lectorilor implicati - conf. univ. dr. Beatrice-Florentina Onica-Jarka, FCIArb, vicepresedinte la Institutul Arbitral Roman, av. Alin Pop – presedintele Institutului Arbitral Roman, feed-back-ul permanent intre lectori si participanti, calitatea dezbaterilor generate intre participanti, conditiile desfasurarii cursului.
Florentina-Iuliana Webber, avocat, arbitru, conferentiar universitar doctor, LL.M-Magister Legum, Facultatea de Drept, Universitatea Augsburg, Bayern, Germania, a apreciat: Ne-am simtit cu totii  foarte bine, am inchegat o echipa si am avut ocazia sa cunoastem propriile experiente din activitatea noastra de arbitri in cadrul CAIB-BIAC, s-a creat o atmosfera minunata in care am incercat sa dam cu totii ce avem mai bun si nu am stat stresati ca am putea gresi, intrucat aici greselile noastre au fost cele mai importante oportunitati de a invata si de a castiga incredere in noi.
Victor Voevodschi, inginer, auditor sef Sisteme de management integrat calitate – mediu – SSM, auditor sef al Registrului International al Auditorilor, (United Kingdom), IRCA (International Register of Certificated Auditors), a apreciat volumul deosebit si calitatea informatiilor prezentate, oportunitatea de a intelege beneficiile pentru companiile care utilizeaza arbitrajul comercial ca instrument de solutionare a disputelor.
Gina-Maria Catanoiu, inginer, jurist, mediator, managing director Agentie de publicitate, a declarat ca participarea la curs mi-a oferit prilejul de a intalni si cunoaste oameni deosebiti, lectori si participanti, alaturi de care am avut ocazia sa cunosc, sa inteleg si sa dezbat mecanismele arbitrajului institutionalizat. Mi-a fost de mare ajutor abilitatea lectorilor de a prezenta conceptele teoretice intr-un limbaj si intr-o maniera usor accesibila pentru participantii de alte profesii decat cea de avocat sau arbitru – profesii familiarizate prin natura activitatii curente cu termenii de specialitate. Gina-Maria Catanoiu a aratat ca vede un mare potential de dezvoltare a acestei activitati in Romania pentru viitorul apropiat si a avansat mai multe posibilitati de popularizare in mediul de afaceri a avantajelor inregistrate prin valorificarea acestui instrument de solutionare a disputelor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Introdu adresa de email pentru a te abona la blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.

Cel mai citit articol Formarea corpului haric https://viataeundans.blogspot.com/2023/06/formarea-cor